eitaa logo
سید محمد جواد سید شبیری
995 دنبال‌کننده
611 عکس
76 ویدیو
78 فایل
کانال شخصی حجةالاسلام سیدمحمدجواد سیدشبیری(مشهد) شامل محتوای سخنرانی، مباحث حدیثی و مناسبتی مرتبط با معارف اهل البیت(علیهم السلام) ارتباط با بنده👇 @smjssh ارسال پیشنهادات، مطالب جدید و مفید👇 @rejal_admin تبلیغ👇 @Admin_rejal مدیریت کانال👇 @rejal_hoze
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓۵ ربیع الاول سال ۱۱۷ق 🏴رحلت حضرت سکینه/۲ 💠رهبرانقلاب ‼️شما اگر كتاب لهوف ابن‌طاووس را بخوانيد، خواهيد ديد كه در مجلس یزید خطبه را فقط زينب و على‌بن الحسين نخواندند، بلكه چندين زن خطبه خواندند؛ ام‌كلثوم خطبه خوانده، سكينه بنت‌الحسين خطبه خوانده خطبه‌هايشان به عين الفاظ در كتاب لهوف ثبت است. اينها دخترها و زنهايشان هم اينجورى بودند. اينكه ميگويند «زن مگو مردآفرين روزگار» من و تو عادت كرده‌ايم اين را كه گفتند فوراً گريه را سر بدهيم و رويش فكر نكنيم؛ راست است، اينها مردآفرين بودند. ميديد كه مردهايى خواهند آفريد و به جانش خواهند انداخت كه ريشه‌اش را خشك كند؛ اين را فهميد. اما چه كار ميشود كرد؟ آيا كربلاى ديگرى ميشود تشكيل داد و درست كرد؟ نه، اگر يزيد قبلا ميدانست كه بعدا اينقدر دردِسر برايش ايجاد خواهد شد، گمان بنده اينستكه به عمر سعد و شمر دستور ميداد كه زنها را هم همان جا يكجا بكُشيد راحت كنيد؛ بچّه‌هاى كوچك را هم بكُشيد، على‌بن الحسين بيمار را هم بكُشيد. منتها سنّت خدا بر اين نيست كه دژخيم و دشمن همه‌جا خوب بفهمد؛ يك جاهايى را نميفهمد. سنّت خدا بر غلبه‌ى حق است و بر پايدارى حق. و گفته‌ام و تكرار ميكنم اين مطلب را كه هر روزى كه ميگذرد، حق يك قدم به مقصد خود نزديك ميشود. آن جاهلها و ظاهربين‌ها و نفهم‌هايند كه خيال ميكنند روزبه‌روز حق ضعيف ميشود؛ نه، لحظه‌به‌لحظه و روزبه‌روز حق نيرومندتر، استوارتر، پرفروغ‌تر و شعله‌ورتر ميشود و به هدف نزديك‌تر ميشود؛ سنّت خدا بر اين است و اصلاً عالم اين‌جورى خلق شده؛ "ما خلقناهما الا بالحق"! ۵۱/۱۱/۲۲ @Jahade_tabeini
۲۰ مهر ۱۴۰۰
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓۵ ربیع الاول سال ۱۱۷ق 🏴رحلت حضرت سکینه/۳ 💠رهبرانقلاب ‼️گذر زمان، حوادث را لحظه به لحظه از انسان دورتر میکند. بعضی از حوادث فراموش میشوند، مثل یک موج ضعیفی که از انداختن یک سنگی در یک استخر آبی به وجود می‌آید - موجی هست، اما هر چه میگذرد، لحظه به لحظه ضعیف‌تر میشود و دقیقه‌ای نمیگذرد که دیگر خبری از آن موج نیست - لکن بعضی از حوادث نقطه‌ی عکسند و گذر زمان آنها را ضعیف و کمرنگ نمیکند، بلکه برجسته‌تر میکند. یک نمونه‌ی آن، حادثه‌ی عاشوراست. در روز عاشورا کسی نفهمید چه اتفاق افتاد. عظمت آن حادثه، عظمت جهاد جگرگوشه‌ی پیغمبر و یاران و نزدیکانش و همچنین عظمت فاجعه‌ی کشته شدن فرزندان و نوردیدگان پیغمبر بر کسی روشن نبود. اکثر کسانی که آن‌جا بودند هم نفهمیدند. آنهایی که در جبهه‌ی دشمن بودند، آن‌قدر مست و آن‌قدر غافل و آن‌قدر از خود بیگانه بودند که نفهمیدند چه اتفاقی افتاد! مستان عالَم، مستان غرور و شهوت و غضب و مستان حیوانیت، نمیفهمند در عالم انسانیت چه دارد اتفاق میافتد؛ بله، زینب سلام‌الله‌علیها خوب فهمید، سکینه خوب فهمید، آن زنها و دخترهای مظلوم خوب فهمیدند چه اتفاقی افتاد؛ این مال روز عاشوراست. اما هر روزی که از روز عاشورا جلوتر رفتیم - روز دوازدهم در کوفه، چند هفته بعد در شام، چند هفته بعد در مدینه و اندکی بعد در همه‌ی دنیای اسلام - این حادثه به سرعت برق، عظمت و اهمیت خودش را نشان داد! ۸۷/۲/۱۳ @Jahade_tabeini
۲۰ مهر ۱۴۰۰
📌زندگی نامه امام عسکری(علیه السلام) ◀️ولادت: ۸ ربیع الثانی۲۳۲ در ؛ ◀️شهادت، ، هشتم ربیع الاول سال ۲۶۰ق؛ ◀️نام مادر: ، ◀️طول عمر: ۲۸ سال، ◀️مدت امامت: ۶ سال. ◀️فعالیت های سیاسی، اجتماعی، علمی و فرهنگی... 1⃣ و تربیت شاگردان، 2⃣ حفظ و تاکید بر نشر میراث روایی، 3⃣مدیریت سازمان برای برقراری ارتباط با شیعیان در سرزمین های اسلامی، 4⃣معرفی امام زمان(عج) به شیعیان، 5⃣آماده کردن شیعه برای عصر ؛ 6⃣تبیین ضرورت رجوع به باتقوا، عالم و کاردان در عصر غیبت؛ 7⃣ تحمل های متعدد؛ امام (ع) خطاب به مادر خویش فرمود: در سال ۲۶۰ به من و آزاری خواهد رسید که میترسم من را دچار و مشقت کند. 9⃣ بیان صفات شیعه جهت متمایز کردن و هویت بخشی اجتماعی آنان؛ 🔟برقراری ارتباط با شیعه از طریق نامه یا وکلا یا حضوری؛ 📚مسعودی، اثبات الوصیه، ص۲۶۸؛ 📚شیخ مفید، الارشاد، ج۲، ص۳۱۱- ۳۰۱؛ 📚نوبختی، فرق الشیعه، ص۱۳۹؛ 📚حرانی، تحف العقول، ص۴۸۷. 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
۲۱ مهر ۱۴۰۰
📌وضعیت در عصر امام حسن (علیه السلام) ابوبکر خوارزمی(م383ق) درباره وضعیت دوره امام عسکری(علیه السلام) مینویسد: ◀️آنان هر کسی را شیعه بدانند به می رسانند؛ ◀️هرکس نام پسرش را بگذارد، خونش را می ریزند. ◀️شاعر شیعه چون در مناقب وصی(علی) و معجزات نبی شعر بگوید، زبانش را می برند و دیوانش را پاره می کنند. ◀️عباسیان در صورتی به کسی بخشش می نمودند که به آل أبی طالب گوید. ◀️علویان را از یک وعده خوراک منع می کنند. یک جرعه آب را از اولاد (سلام الله علیها) دریغ می دارند. ◀️یکی شمشیر خود را گرو می گذارد و دیگری پیراهنش را میفروشد. در چنین فضایی امام حسن عسکری(علیه السلام) از طریق سازمان و با بیان اوصاف و توجه دادن آنان به اعتقادات، میراث مکتوب امامیه و جان شیعیان را حفظ کرد. 📚ابوبکر خوارزمی، الرسائل، ص129- 130. 📌 اقدامات و زندگی نامه امام عسکری(علیه السلام) 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
۲۱ مهر ۱۴۰۰
 [بحارالانوار الجامعه لدرر اخبار الایمه الاطهار علیهم السلام - باب ۴ مکارم أخلاقه و نوادر أحواله و ما جری بینه و بین خلفاء الجور و غیرهم و أحوال أصحابه و أهل زمانه صلوات الله علیه - مجلد ۵۰، صفحه ۳۱۶]  عَنْ عَلِیِّ بْنِ عَاصِمٍ الْکُوفِیِّ الْأَعْمَی قَالَ: دَخَلْتُ عَلَی سَیِّدِی الْحَسَنِ الْعَسْکَرِیِّ فَسَلَّمْتُ عَلَیْهِ فَرَدَّ عَلَیَّ السَّلَامَ وَ قَالَ مَرْحَباً بِکَ یَا ابْنَ عَاصِمٍ اجْلِسْ هَنِیئاً لَکَ یَا ابْنَ عَاصِمٍ أَ تَدْرِی مَا تَحْتَ قَدَمَیْکَ فَقُلْتُ یَا مَوْلَایَ إِنِّی أَرَی تَحْتَ قَدَمَیَّ هَذَا الْبِسَاطَ کَرَّمَ اللَّهُ وَجْهَ صَاحِبِهِ فَقَالَ لِی یَا ابْنَ عَاصِمٍ اعْلَمْ أَنَّکَ عَلَی بِسَاطٍ جَلَسَ عَلَیْهِ کَثِیرٌ مِنَ النَّبِیِّینَ وَ الْمُرْسَلِینَ فَقُلْتُ یَا سَیِّدِی لَیْتَنِی کُنْتُ لَا أُفَارِقُکَ مَا دُمْتُ فِی دَارِ الدُّنْیَا ثُمَّ قُلْتُ فِی نَفْسِی لَیْتَنِی کُنْتُ أَرَی هَذَا الْبِسَاطَ فَعَلِمَ الْإِمَامُ علیه السلام مَا فِی ضَمِیرِی فَقَالَ ادْنُ مِنِّی فَدَنَوْتُ مِنْهُ فَمَسَحَ یَدَهُ عَلَی وَجْهِی فَصِرْتُ بَصِیراً بِإِذْنِ اللَّهِ ثُمَّ قَالَ هَذَا قَدَمُ أَبِینَا آدَمَ وَ هَذَا أَثَرُ هَابِیلَ وَ هَذَا أَثَرُ شِیثٍ وَ هَذَا أَثَرُ إِدْرِیسَ وَ هَذَا أَثَرُ هُودٍ وَ هَذَا أَثَرُ صَالِحٍ وَ هَذَا أَثَرُ لُقْمَانَ وَ هَذَا أَثَرُ إِبْرَاهِیمَ وَ هَذَا أَثَرُ لُوطٍ وَ هَذَا أَثَرُ شُعَیْبٍ وَ هَذَا أَثَرُ مُوسَی وَ هَذَا أَثَرُ دَاوُدَ وَ هَذَا أَثَرُ سُلَیْمَانَ وَ هَذَا أَثَرُ الْخَضِرِ وَ هَذَا أَثَرُ دَانِیَالَ وَ هَذَا أَثَرُ ذِی الْقَرْنَیْنِ وَ هَذَا أَثَرُ عَدْنَانَ وَ هَذَا أَثَرُ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ وَ هَذَا أَثَرُ عَبْدِ اللَّهِ وَ هَذَا أَثَرُ عَبْدِ مَنَافٍ وَ هَذَا أَثَرُ جَدِّی رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله وَ هَذَا أَثَرُ جَدِّی عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ علیه السلام قَالَ عَلِیُّ بْنُ عَاصِمٍ فَأَهْوَیْتُ عَلَی الْأَقْدَامِ کُلِّهَا فَقَبَّلْتُهَا وَ قَبَّلْتُ یَدَ الْإِمَامِ علیه السلام وَ قُلْتُ لَهُ إِنِّی عَاجِزٌ عَنْ نُصْرَتِکُمْ بِیَدِی وَ لَیْسَ أَمْلِکُ غَیْرَ مُوَالاتِکُمْ وَ الْبَرَاءَةِ مِنْ أَعْدَائِکُمْ وَ اللَّعْنِ لَهُمْ فِی خَلَوَاتِی فَکَیْفَ حَالِی یَا سَیِّدِی فَقَالَ علیه السلام حَدَّثَنِی أَبِی عَنْ جَدِّی رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله قَالَ مَنْ ضَعُفَ عَلَی نُصْرَتِنَا أَهْلَ الْبَیْتِ وَ لَعَنَ فِی خَلَوَاتِهِ أَعْدَاءَنَا بَلَّغَ اللَّهُ صَوْتَهُ إِلَی جَمِیعِ الْمَلَائِکَةِ فَکُلَّمَا لَعَنَ أَحَدُکُمْ أَعْدَاءَنَا صَاعَدَتْهُ الْمَلَائِکَةُ وَ لَعَنُوا مَنْ لَا یَلْعَنُهُمْ فَإِذَا بَلَغَ صَوْتُهُ إِلَی الْمَلَائِکَةِ اسْتَغْفَرُوا لَهُ وَ أَثْنَوْا عَلَیْهِ وَ قَالُوا اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی رُوحِ عَبْدِکَ هَذَا الَّذِی بَذَلَ فِی نُصْرَةِ أَوْلِیَائِهِ جُهْدَهُ وَ لَوْ قَدَرَ عَلَی أَکْثَرَ مِنْ ذَلِکَ لَفَعَلَ فَإِذَا النِّدَاءُ مِنْ قِبَلِ اللَّهِ تَعَالَی یَقُولُ یَا مَلَائِکَتِی إِنِّی قَدْ أحببت [أَجَبْتُ] دُعَاءَکُمْ فِی عَبْدِی هَذَا وَ سَمِعْتُ نِدَاءَکُمْ وَ صَلَّیْتُ عَلَی رُوحِهِ مَعَ أَرْوَاحِ الْأَبْرَارِ وَ جَعَلْتُهُ مِنَ الْمُصْطَفَیْنَ الْأَخْیارِ. بحارالانوار جلد ۵۰ ص ۳۱۶ @shobeiri
۲۳ مهر ۱۴۰۰
📌شهادت امام حسن علیه السلام تسلیت باد. امام عسکری (ع) فرمودند: ناگوارتر از نداشتن پدر و مادر، یتیمی آن کسی است که از خود دور افتاده و توان وصول به او را ندارد و پاسخ مسائل مورد نیازش را نمی داند. پس بدانید: ما دانای به ما است. افرادی که از علم ما بی خبرند، همچون یتیمی در کنف حمایت ایشانند. بدانید جایگاه کسی که می کند و دستورات ما را می دهد، همراه ما در گروه اعلی است. 📚طبرسی، احتجاج، ج۱، ص۱۶ 👇👇 @shobeiri
۲۳ مهر ۱۴۰۰
📌 امام (ع) حافظ دین الهی... اهل مبتلا به شده بودند. باران خوانده بودند؛ اما بارانی نیامد. از آن طرف عده‌ای از با ✝ بیرون رفته و برای طلب مشغول عبادت و شدند. شخصی که جلوتر از بقیه ایستاده بود، همانطور که دست به دعا برداشته بود باران‌زا شروع به باریدن کردند. ⛈🌧🌧 این حادثه موجب در اعتقاد گروهی سست عقیده شد، که نکند مسلمانان بر حق نیستند و نصارا بر حق هستند. خلیفه به فکر چاره افتاد، مشاورانش به او گفتند: چاره‌ای جز این نیست که از امام حسن (ع) کمک بخواهیم. امام (ع) به فرستاده‌ای که از طرف خلیفه آمده بود فرمود: اینها را وادار کنید که بار دیگر برای نماز باران بیرون روند. در آن حال حضرت کسی را کرد که وقتی آن مرد نصارا که جلوتر از بقیه ایستاده دست به دعا برداشت، قطعه در بین انگشتانش دارد، آن را از او بگیر و بگو حالا دعا کن! مرد نصارا مقاومت کرد، ولی بالاخره استخوان را از بین انگشتانش کشیدند. سپس هرچه دعا کردند سودی نبخشید. وقتی از حضرت ماجرا را پرسیدند، فرمود: این تکه‌ای از یکی از است که از گور وی بیرون آورده‌اند و وقتی را به استخوان آن پیامبر می‌دهند بارانی از نازل می‌شود. و اینگونه شبهه آن سست عقیدگان برطرف شد. 📚ابن شعبه حرانی، تحف العقول. 📚طبرسی، احتجاج. 👇👇 @shobeiri
۲۳ مهر ۱۴۰۰
📌سفارش امام عسکری به : 1⃣درباره و آخرت کوتاهی نکنید؛ 2⃣ الهی داشته باشید؛ 3⃣ و باشید؛ 4⃣ انجام دهید؛ 🕋🕌 5⃣ به 🏡 کنید؛ 6⃣ به خود و کرده و آنان را به دعوت کنید؛ 7⃣ ما باشید و مایه ننگ ما نباشید؛ 8⃣خدا را ناظر بر اعمال خود بدانید؛ 📚ابن شعبه حرانی، تحف العقول، ص۴۸۷. 👇👇 @shobeiri
۲۳ مهر ۱۴۰۰
🍃🌼 🌸🌸🌸 🔸 عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ لِأَصْحَابِهِ أَيُّ عُرَى اَلْإِيمَانِ أَوْثَقُ فَقَالُوا اَللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَعْلَمُ وَ قَالَ بَعْضُهُمُ اَلصَّلاَةُ وَ قَالَ بَعْضُهُمُ اَلزَّكَاةُ وَ قَالَ بَعْضُهُمُ اَلصِّيَامُ وَ قَالَ بَعْضُهُمُ اَلْحَجُّ وَ اَلْعُمْرَةُ وَ قَالَ بَعْضُهُمُ اَلْجِهَادُ فَقَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ لِكُلِّ مَا قُلْتُمْ فَضْلٌ وَ لَيْسَ بِهِ وَ لَكِنْ أَوْثَقُ عُرَى اَلْإِيمَانِ اَلْحُبُّ فِي اَللَّهِ وَ اَلْبُغْضُ فِي اَللَّهِ وَ تَوَالِي أَوْلِيَاءِ اَللَّهِ وَ اَلتَّبَرِّي مِنْ أَعْدَاءِ اَللَّهِ . ☘☘☘ 🔹از امام صادق عليه السّلام نقل شده كه رسول خدا صلّى الله عليه و آله به اصحابش فرمود: كدام يك از حلقه‌هاى ايمان محكم ترند؟ گفتند:خدا و رسولش داناترند و برخى گفت:نماز و برخى گفت:زكاة و بعضى از آنها گفت:روزه و بعضى گفتند كه:آن حج است و عمره و بعضى گفتند:جهاد است، رسول خدا صلّى الله عليه و آله فرمود:براى آنچه گفتيد: فضيلتى است و آنكه من پرسيدم نيست ولى محكمتر حلقۀ ايمان، دوستى در راه خدا و دشمنى در راه خدا و مهرورزى با دوستان خدا و بى‌زارى از دشمنان خدا است. ‌ •┈┈••✾••┈┈• 📚الکافي ج ۲، ص ۱۲۵ @shobeiri
۲۵ مهر ۱۴۰۰
روي عن الإمام الصادق (عليه السلام): *« هل تعرفون طول البلاء من قِصَره؟ قلنا: لا، قال: إذا أُلْهِم أحدكم الدّعاء عند البلاء، فاعلموا أن البلاء قصير.»* (الكافي ٢-٤٧١) 🔹(هشام بن سالم يقول ان الإمام الصادق عليه السلام سألنا ذات يوم: هل تعرفون طول مدة البلاء من قصرها؟ قلنا: لا. فقال: اذا ألهم الله بعضا منكم أن يدعو الله بخلوص نية ، و يطلب منه رفع البلاء بعد نزوله، فاعلموا أن مدة البلاء قصيرة و سيرحل البلاء قريبا. و الحديث صحيح) 🌴🌸🌸🌷🌸🌸🌴 @shobeiri
۲۶ مهر ۱۴۰۰
محمد بن علي بن الحسين بإسناده عن منصور بن يونس بزرج ، أنه سأل الصادق عليه‌السلام عن الرجل يتباكى في الصلاة المفروضة حتى يبكي؟ فقال : قرة عين والله ، وقال : إذا كان ذلك فاذكرني عنده. از امام صادق درباره کسی که در نماز واجب تباکی می کند تا اینکه منجر به گریه شود سوال شد، حضرت فرمودند به خدا قسم نور چشم است، اگر چنین حالی دارد مرا در نزد او یاد کنید(از او التماس دعا دارم). من لايحضره الفقيه ۱/۳۱۷ وسائل‌الشیعه ۷/۲۴۷ @shobeiri
۲۶ مهر ۱۴۰۰
عن رسول اللّه صلى الله عليه و آله : النّاسُ عَلى خَمسِ مَراتِبَ : 1️⃣ مِنهُم مَن يَرى أنَّ الرِّزقَ مِنَ الكَسبِ لا مِنَ اللّه ِ فَهُوَ كافِرٌ ؛ 2️⃣ومِنهُم مَن يَرى أنَّ الرِّزقَ مِنَ اللّه ِ ومِنَ الكَسبِ فَهُوَ مُشرِكٌ ؛ 3️⃣ ومِنهُم مَن يَرى أنَّ الرِّزقَ مِنَ اللّه ِ وأنَّ الكَسبَ سَبَبٌ ، فَلا يَدري يُعطيهِ أم لا ، فَهُوَ مُنافِقٌ شاكٌّ ؛ 4️⃣ ومِنهُم مَن يَرى أنَّ الرِّزقَ مِنَ اللّه ِ وأنَّ الكَسبَ سَبَبٌ ، فَلا يُؤَدّي حَقَّهُ ويَعصِي اللّه َ مِن أجلِ الكَسبِ ، فَهُوَ فاسِقٌ ؛ 5️⃣ومِنهُم مَن يَرى أنَّ الرِّزقَ مِنَ اللّه ِ ويَرَى الكَسبَ سَبَبا ، ويُؤَدّي حَقَّهُ ولا يَعصِي اللّه َ لِأَجلِ الكَسبِ ، فَهُوَ مُؤمِنٌ مُخَلِّصٌ طُعمَهُ . @shobeiri
۲۶ مهر ۱۴۰۰
سید محمد جواد سید شبیری
 [بحارالانوار الجامعه لدرر اخبار الایمه الاطهار علیهم السلام - باب ۴ مکارم أخلاقه و نوادر أحواله و م
التفسير المنسوب إلى الإمام العسکري عليه السلام ج ۱، ص ۴۷ [ثُمَّ] قَالَ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : طُوبَى لِلَّذِينَ هُمْ كَمَا قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : يَحْمِلُ هَذَا اَلْعِلْمَ مِنْ كُلِّ خَلَفٍ عُدُولُهُ، يَنْفُونَ عَنْهُ تَحْرِيفَ اَلْغَالِينَ، وَ اِنْتِحَالَ اَلْمُبْطِلِينَ وَ تَأْوِيلَ اَلْجَاهِلِينَ . فَقَالَ لَهُ رَجُلٌ: يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ إِنِّي عَاجِزٌ بِبَدَنِي عَنْ نُصْرَتِكُمْ، وَ لَسْتُ أَمْلِكُ إِلاَّ اَلْبَرَاءَةَ مِنْ أَعْدَائِكُمْ، وَ اَللَّعْنَ عَلَيْهِمْ، فَكَيْفَ حَالِي فَقَالَ لَهُ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : حَدَّثَنِي أَبِي ، عَنْ أَبِيهِ ، عَنْ جَدِّهِ عَلَيْهِمُ اَلسَّلاَمُ ، عَنْ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ [أَنَّهُ] قَالَ: مَنْ ضَعُفَ عَنْ نُصْرَتِنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ ، فَلَعَنَ فِي خَلَوَاتِهِ أَعْدَاءَنَا، بَلَّغَ اَللَّهُ صَوْتَهُ جَمِيعَ اَلْأَمْلاَكِ مِنَ اَلثَّرَى إِلَى اَلْعَرْشِ ، فَكُلَّمَا لَعَنَ هَذَا اَلرَّجُلُ أَعْدَاءَنَا لَعْناً سَاعَدُوهُ فَلَعَنُوا مَنْ يَلْعَنُهُ، ثُمَّ ثَنَّوْا فَقَالُوا: اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَبْدِكَ هَذَا، اَلَّذِي قَدْ بَذَلَ مَا فِي وُسْعِهِ، وَ لَوْ قَدَرَ عَلَى أَكْثَرَ مِنْهُ لَفَعَلَ. فَإِذَا اَلنِّدَاءُ مِنْ قِبَلِ اَللَّهِ تَعَالَى: قَدْ أَجَبْتُ دُعَاءَكُمْ، وَ سَمِعْتُ نِدَاءَكُمْ، وَ صَلَّيْتُ عَلَى رُوحِهِ فِي اَلْأَرْوَاحِ، وَ جَعَلْتُهُ عِنْدِي مِنَ« اَلْمُصْطَفَيْنَ اَلْأَخْيٰارِ » . @shobeiri
۲۶ مهر ۱۴۰۰
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 بِالْإِسْنَادِ عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَطِیَّةَ عَنْ عُمَرَ بْنِ یَزِیدَ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام إِنِّی سَأَلْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ یَرْزُقَنِی مَالًا فَرَزَقَنِی وَ إِنِّی سَأَلْتُ اللَّهَ أَنْ یَرْزُقَنِی وَلَداً فَرَزَقَنِی وَ سَأَلْتُهُ أَنْ یَرْزُقَنِی دَاراً فَرَزَقَنِی وَ قَدْ خِفْتُ أَنْ یَکُونَ ذَلِکَ اسْتِدْرَاجاً فَقَالَ أَمَا وَ اللَّهِ مَعَ الْحَمْدِ فَلَا . 🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁 ابن ابى عمير از حسن بن عطيه از عمر بن يزيد كه گفت: بحضرت صادق عليه السّلام عرض كردم.من از خداوند مال و ثروت خواسته‌ام خدا به من داده.و نيز فرزند خواسته‌ام او را هم داده.خانه و منزل خواسته‌ام منزل هم عنايت فرموده.و اينكه من هر چه خواسته‌ام بمن داده است ميترسم اين اجابت‌ها خود استدراج باشد حضرت فرمود.بخدا سوگند اگر در برابر اين نعمت‌ها حمد و سپاس باشد البته استدراج نيست. 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 [بحارالانوار الجامعه لدرر اخبار الایمه الاطهار علیهم السلام - باب ۶۱ الشکر - مجلد ۶۸، صفحه ۳۲] 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 روايت مشابه : وَ عَنْ سَعْدَانَ بْنِ یَزِیدَ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام إِنِّی أَرَی مَنْ هُوَ شَدِیدُ الْحَالِ مُضَیَّقاً عَلَیْهِ الْعَیْشُ وَ أَرَی نَفْسِی فِی سَعَةٍ مِنْ هَذِهِ الدُّنْیَا لَا أَمُدُّ یَدِی إِلَی شَیْ ءٍ إِلَّا رَأَیْتُ فِیهِ مَا أُحِبُّ وَ قَدْ أَرَی مَنْ هُوَ أَفْضَلُ مِنِّی قَدْ صُرِفَ ذَلِکَ عَنْهُ فَقَدْ خَشِیتُ أَنْ یَکُونَ ذَلِکَ اسْتِدْرَاجاً مِنَ اللَّهِ لِی بِخَطِیئَتِی فَقَالَ أَمَّا مَعَ الْحَمْدِ فَلَا وَ اللَّهِ . [بحارالانوار الجامعه لدرر اخبار الایمه الاطهار علیهم السلام - باب ۶۱ الشکر - مجلد ۶۸، صفحه ۵۴]  @shobeiri
۲۷ مهر ۱۴۰۰
📌شیعه، برای میدان های سخت آماده است. امام (ع) دربارۀ اهل‌بيت(ع) و فرمود: ◀️«هميشه ما مى‌شديم و مورد و ستم قرار مى‌گرفتيم. ◀️ما را دور مى‌كنند، حقير مى‌سازند، محروم مى‌كنند و مى‌كشند. ◀️ما هميشه در معرض خوف و ترس بوده و بر خون خود و دوستانمان نداشتيم. ◀️- در زمان - شيعيان ما را در شهرها كشتند، و را تنها به گمان تشیع، قطع می كردند، نام هركس در زمرۀ محبّان يا اصحاب ما برده مى‌شد، زندانى مى‌شد، مالش را غارت مى‌كردند، يا خانه‌اش را ويران مى‌ساختند. ◀️اين بلا، همچنان در تزايد و شدّت بود، تا زمان عبيدالله بن زياد؛ پس از آن نیز حَجّاج بن یوسف(م94ق) روی کار آمد. ، شيعيان بسيارى را كشت و ايشان را به ظنّ‌ و گمان بازداشت نمود. كار شيعيان در آن جامعۀ بلازده به جايى رسيده بود كه اگر مردى را يا معرّفى مى‌كردند، نزد حَجّاج محبوب‌تر از آن بود كه او را (ع) معرفى كنند.» 📚ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، ج۱۱، ص۴۴. 📚ابن حجر عسقلانی، لسان المیزان، ج6، ص89. 👇👇 🌻 @shobeiri
۲۹ مهر ۱۴۰۰
📌 برجسته امام (ع) فرمود: از پدرم امیرمومنان (ع) درباره اخلاق اکرم(ص) سوال کردم. ایشان در پاسخ فرمود: رفتار پیامبر(ص) چنان بود که: 1⃣دائما خوش، و با مردم ملایم بود؛ 2⃣هرگز ، سنگدل، پرخاشگر، بدزبان و عیبجو نبود؛ 3⃣هیچ کس از او نمی شد؛ 4⃣هر کس به در خانه او می آمد باز نمی گشت؛ 5⃣ سه چیز را از خود رها کرده بود: در سخن، زیاد حرف زدن و دخالت در کاری که به او مربوط نبود؛ 6⃣ سه چیز را درباره مردم رها کرده بود: کسی را و سرزنش نمی کرد، در عیوب و لغزش های مردم جست و جو نمی کرد و هرگز سخن نمی گفت مگر در اموری که الهی را امید داشت. 📚شیخ صدوق، معانی الاخبار، ص۸۳ 👇👇 🌻@shobeiri
۲۹ مهر ۱۴۰۰
🍃🌼 🌸🌸🌸 🔸 عَنْ أَبِي حَمْزَةَ اَلثُّمَالِيِّ عَنْ عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ: إِذَا كَانَ يَوْمُ اَلْقِيَامَةِ جَمَعَ اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى اَلْأَوَّلِينَ وَ اَلْآخِرِينَ فِي صَعِيدٍ وَاحِدٍ ثُمَّ يُنَادِي مُنَادٍ أَيْنَ أَهْلُ اَلْفَضْلِ قَالَ فَيَقُومُ عُنُقٌ مِنَ اَلنَّاسِ فَتَلَقَّاهُمُ اَلْمَلاَئِكَةُ فَيَقُولُونَ وَ مَا كَانَ فَضْلُكُمْ فَيَقُولُونَ « كُنَّا نَصِلُ مَنْ قَطَعَنَا وَ نُعْطِي مَنْ حَرَمَنَا وَ نَعْفُو عَمَّنْ ظَلَمَنَا » قَالَ فَيُقَالُ لَهُمْ صَدَقْتُمُ اُدْخُلُوا اَلْجَنَّةَ . ☘☘☘ 🔸 از ابى حمزه ثمالى ، گويد: شنيدم على بن الحسين(عليهما السّلام)مى‌فرمود:چون روز رستاخيز شود،خدا تبارك و تعالى اولين و آخرين را در يك سرزمين گرد آورد، سپس منادی ندا دهد كجايند اهل فضل‌؟ پس جماعتی از مردم بر خيزند و فرشته‌ها آنان را ديدار كنند و بگويند فضل شما چه بوده است‌؟در پاسخ گويند: « ما پيوند مى‌كرديم با هر كه از ما مى‌بريد و بخشش مى‌كرديم به هر كه از ما دريغ مى‌كرد و گذشت مى‌كرديم از هر كه به ما ستم مى‌كرد » ، فرمود:به آنها گفته شود: راست گفتيد،به بهشت در آييد. ‌ •┈┈••✾••┈┈• 📚 الکافي ج ۲، ص ۱۰۷ @shobeiri
۳۰ مهر ۱۴۰۰
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓۲ آبان ماه سال ۱۳۶۸ شمسی 🏳درگذشت عارف مجاهدبصیر 🏳ازبزرگان مکتب تفکیک مشهد 🏳حامی امام و انقلاب اسلامی 🏳آیةالله میرزا جواد آقا تهرانی 💠رهبرانقلاب ‼️ما باید تحمل را در حوزه باید بالا ببریم. خوب، یکی مشرب فلسفی دارد، یکی مشرب عرفانی دارد، ممکن است همدیگر را هم قبول نداشته باشند، میرزا جوادآقا تهرانی در مشهد جزو زبدگان مکتب تفکیک بود، اما ایشان جبهه رفت. با تفسیر حمد امام که در تلویزیون پخش میشد، مخالف بود؛ به خود من گفتند؛ از لحاظ مشرب فلسفی مخالف، اما از لحاظ تعامل سیاسی، اجتماعی، با هم مأنوس بودند، در حوزه قم هم باید اینجوری باشد. ۸۶/۹/۸ ‼️گاهی یک روحانی مسن و پیرمرد، اثرش از روحانی جوان بیشتر است. مثلا، میرزا جواد‌ آقای تهرانی که یک پیرمرد ملای پشت خمیده با‌ عصا بود اما با اینحال ایشان چند بار جبهه رفته، یکبار ایشان بمن گفتند که وقتی رفتم جبهه، دیدم بچه‌ها من را به چشم یک پیرمرد نگاه میکنند، گفتم نخیر از من هم کار بر میآید. بعد به من گفتند که پس شما پای خمپاره بایستید، ایشان گلوله خمپاره را میانداختند، خمپاره زنی، یک کار رزمی، شما ببینید چقدر در روحیه‌ این جوانها اثر میکند، چه جانی به اینها میدهد. ۶۶/۸/۲۶ @Jahade_tabeini
۳۰ مهر ۱۴۰۰
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓۵ آبان ماه سال ۱۳۵۲ 🏳درگذشت فقیه مجاهد بزرگوار 🏳آیةالله سیداحمدشبیری زنجانی 🏳والد رجالی متبحر، مرجع عالیقدر 🏳آیةالله سیدموسی شبیری زنجانی 💠رهبرانقلاب ‼️درجوانی ما در حوزه‌ها، شخصیتهای برجسته علمی زنجان مایه افتخار شهرشان بودند. در قم، مرحوم آیةالله حاج سید احمد زنجانی و دیگران از بزرگان زنجان در شهرهای مختلف آن روز بودند! ۸۲/۷/۲۱ ‼️آقا موسی زنجانی خبره علم رجال است؛ اصلا فن رجال و علم تراجم در دست اوست. آقای شبیری زنجانی واقعا استاد بزرگ و یکی از محققان بنام حوزه است. حرفهای ایشان را بشنوید؛ نکاتی را که ایشان میداند و واقعا هیچکس نمیداند؛ نکاتی هست که این آقای زنجانی در رجال میفهمد و آدم میتواند بگوید که لااقل در این زمان احدی غیر از او نمیداند و مخصوص خود ایشان است. ۷۰/۱۲/۱۳ 💠آیةالله سیدموسی شبیری ‼️پس از فوت مرحوم والد، حضرت امام نامه‎ای برای بنده مرقوم داشت. در قسمتی از آن نامه چنین آمده است: «هیچ میل نداشتم اولین مکتوب من به شما درباره این مصیبت بزرگ باشد. از مرحوم مغفور معظم له خاطرات زیادی دارم که فراموش شدنی نیست. ایامی که با ایشان گذراندم، از بهترین سنین عمرم بود». کتاب جرعه ای از دریا ١/۵۹۷ 📸ردیف بالا از راست: سید ابوالحسن طهرانی، سیدمحمد ولائی زنجانی، امام خمینی، سیدعلینقی طهرانی، سید احمد لواسانی، فرزندش سیدمحمد، سیدمحمدصادق لواسانی. ردیف پایین از راست: مهدی فرزند شیخ عباس طهرانی، شیخ عباس طهرانی، میرزا محمّدعلی ادیب طهرانی، حاج سیّد احمد زنجانی، حاج آقا عبدالل‍ه آل آقا طهرانی، شیخ عبدالحسین فقیهی رشتی و آیةالله سید موسی شبیری درکودکی @Jahade_tabeini
۷ آبان ۱۴۰۰
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓۴ آبان ماه سال ۱۳۹۸ 🏳رحلت مورخ تاریخ اسلام 🏳حجةالاسلام سیدجعفرمرتضی 💠رهبرانقلاب ‼️خبر درگذشت عالم خدمتگزار و پر تلاش جناب حجةالاسلام والمسلمین آقای سیدجعفر مرتضی در لبنان را با تأسف دریافت کردم. این عالم بزرگوار با تألیفات وزین و پر حجم و محققانه‌ خود در تاریخ صدر اسلام که از نگارشی شیوا و قلمی قدرتمند برخوردار است، خدمت بزرگی به دنیای اسلام تقدیم کرده و نیاز فرهنگی مهمّی را برآورده ساخته است. اینجانب به خاندان مکرّم و بازماندگان ایشان و به جامعه‌ی علمی لبنان تسلیت عرض میکنم و رحمت و مغفرت الهی و حشر با اجداد طاهرین را برای وی مسألت می‌نمایم. ۹۸/۸/۴ @Jahade_tabeini
۷ آبان ۱۴۰۰
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓۵ آبان ماه سال ۱۳۵۸ شمسی 🏳رحلت مصحح النقض رازینی 🏳سیدجلال الدین محدث ارموی 💠رهبرانقلاب ‼️یک مشکل اساسی ما در علمی اسلامی، برخوردار نبودن از آرایه‌های هنری و ادبی است. خیلی از کتابهای ما کتابهای خیلی خوبی است، لکن هیچ خواننده‌ی اهل ذوق و اهل ادبی را جذب نمیکند، مگر کسی فقط محتوا را بخواهد بفهمد؛ کتاب النقض کتابی است که‌ از لحاظ ادبی نثر بسیار متین، قوی و خیلی زیبا نوشته شده. البتّه نثر قرن ششم است، لکن کسانی که با زبان فارسی، با ادب فارسی، با نثر فارسی آشنایی دارند، این کتاب را بسیار میپسندند. و مصحّح این کتاب - مرحوم محدّث اُرموی - خیلی زحمت کشید برای این کتاب و هیچ هم از او قدردانی نشد؛ من خواهش میکنم از مرحوم محدّث واقعاً قدردانی بشود. خب، مرد بسیار فاضلی بود؛ محدّث یک چیزی شبیه محمّد قزوینی بود. من ایشان را از نزدیک دیده بودم، کاملاً میشناختم. این کتاب النّقض و ملحقات نقض را هم من خودم از ایشان شخصاً خریدم. ایشان این کتاب را یک دوره، دو دوره، سه دوره، در دستمال ابریشمی میگذاشت و با خودش راه می‌برد؛ این‌جوری میفروخت کتاب را این مرد ملّا و فاضل! ایشان داماد مرحوم آسیّد احمد طالقانی یعنی شوهر خواهر جلال آل‌احمد بود؛ و خب آدمی بود که میتوانست در محافل ادبی و هنری آن روز شناخته شده باشد؛ اما کسی به ایشان خیلی توجهی نمیکرد، از بس دارای عزت نفسی بود. از او واقعا باید تجلیل بشود؛ او مجاهدت کرد که این کتاب را تصحیح کرد و چاپ کرد والا اصلا کسی این کتاب را نمیشناخت. علی ای‌حال این کتاب، بسیار کتاب خوبی است. ۹۱/۱/۲۸ @Jahade_tabeini
۷ آبان ۱۴۰۰
هدایت شده از جهادتبیینی
🏴به مناسبت بی‌حرمتی برخی‌ها به 🏳مرجع‌مجاهد،اول‌دبیرشورای‌نگهبان‌ 🏳عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان‌ 🏳آیةالله‌‌شیخ‌لطف‌الله‌صافی‌گلپایگانی 💠رهبرانقلاب ‼️مراجع تقلید کنونی، مکرر متعددشان به بنده گفتند که ما تضعیف این نظام را به هر کیفیتی حرام قطعی میدانیم. خیلیشان از روی لطف به میگویند که ما تو را مرتباً دعا میکنیم. این نشان دهنده قدرشناسی از نظام اسلامی است. ۹۱/۷/۲۰ ‼️از مسایل مهم در حوزه، نظام اخلاقی حوزه‌هاست، نظام اخلاقی ما در حوزه‌ها باید در جهت تکریم اساتید و مراجع تقلید قرار گیرد. هر کسی آسان به حد مراجع معظم تقلید نمیرسد؛ صلاحیت‌های زیادی لازم است. غالبا مراجع قله‌های علمی حوزه‌های علمیه محسوب میشوند، بنابراین احترام مراجع بایستی محفوظ باشد! ۸۹/۷/۲۹ ‼️جوانان پرشور و انقلابی حوزه، نبادا حرکت انقلابی جوری باشد که بتوانند تهمت افراطی گری به او بزنند؛ از افراط و تفریط بایستی پرهیز کرد. اگر آن چیزی که گزارش شده است که به بعضی بزرگان و مراجع یک وقتی اهانتی شده باشد، بدانید این قطعا انحراف است. ۸۹/۷/۲۹ 💠آیةالله صافی گلپایگانی ‼️تقویت آقای خامنه‌ای تقویت نظام و انقلاب است، خدا را شکر کنید که ایشان در تمام مسائل و تمام خطرات پیشقدم بوده‌اند و واقعا ناخدای خوبی است در این دریای طوفان زده. ما چه حکومتی را بپذیریم که در رأس آن مثل آقای خامنه‌ای را پیدا کنیم؟ کی بهتر از ایشان که با تمام وجود مقابل دنیای زورگو و بی‌منطق ایستاده است و دنیا هم از ایشان حساب میبرد ایشان نعمت بزرگ خداست و اگر قدر ایشان را ندانیم چوب میخوریم! کتاب حضرت ماه ص۲۶ @Jahade_tabeini
۷ آبان ۱۴۰۰
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓۱۲ آبان ماه سال ۱۳۹۴ شمسی 🏳رحلت عالم متقی، مجتهد مبلّغ 🏳مغضوب حکومت‌نحس‌بعث‌عراق 🏳احیاگر سنت مقتل خوانی معتبر 🏳حجةالاسلام محمدحسین سیبویه 💠رهبرانقلاب ‼️درگذشت عالم متقی مرحوم حجة‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمّدحسین سیبویه را به بازماندگان آن مرحوم و ارادتمندان و علاقمندان به ایشان تسلیت می‌گویم و برای ایشان رحمت و غفران واسعه الهی را مسئلت می‌نمایم. ۹۴/۸/۱۶ ‼️سه عنصر در حرکت حضرت ابی‌عبدالله وجود دارد: عنصر منطق و عقل، عنصر حماسه و عزت، و عنصر عاطفه. ما مبلّغان، زیر نام حسین‌بن‌علی تبلیغ میکنیم. این فرصت بزرگ را یادِ این بزرگوار به مبلّغان دین بخشیده است، که بتوانند تبلیغ دین را در سطوح مختلف انجام بدهند. هر یک از آن سه عنصر باید در تبلیغ ما نقش داشته باشد؛ هم صِرف پرداختن به عاطفه و فراموش کردن جنبه‌ی منطق و عقل که در ماجرای حسین‌بن‌علی(ع) نهفته است، کوچک کردن حادثه است، هم فراموش کردن جنبه‌ی حماسه و عزت، ناقص کردن این حادثه‌ی عظیم و شکستن یک جواهر گرانبهاست؛ این مسأله را باید همه - روضه‌خوان، منبری و مداح - مراقب باشیم. ۸۴/۱۱/۵ 📸مقتل خوانی روز عاشورای مرحوم سیبویه در مسجد شیخ طوسی نجف @Jahade_tabeini
۱۴ آبان ۱۴۰۰
امام هادی علیه‌السلام: 🔹«قال علی بن محمد الهادی علیهماالسلام (فی ردّ الصوفیة) ... فمن ذهب الی زیارة احد منهم حیاً و میتاً فکأنّما ذهب الی زیارة الشیطان و عبادة الاوثان و من أعان احداً منهم فکأنما أعان یزید و معاویه و اباسفیان.» 🔸«هر کس به زیارت یکی از صوفیه ، چه زنده و چه مُرده‌ی آنها برود، چنان است که گویی به زیارت شیطان و عبادت بُتان رفته است؛ و هر کس یکی از ایشان را یاری کند، چنان است که گویی یزید و معاویه و ابوسفیان (لعنهم الله) را یاری کرده است.» 📚 حدیقة الشیعة ج ۲ ص ۷۹۹ ایتا و تلگرام @shobeiri
۱۷ آبان ۱۴۰۰
شیخ بهاء الدين محمد عاملی در کتاب کشکول خود به نقل روایتی پرداخته و گفته است: رسول الله صلی الله علیه و آله فرمودند : قبل از رستخیز، گروهی از امتم به نام صوفيه ظاهر می شوند که از من نیستند، آنان امت اند ، برای گفتن ذکر، حلقه می زنند و صدایشان را به گفتن آن بلند می کنند و بر این تصورند که راه نیکان را می پویند در صورتی که از کفّار گمراه تر و اهل آتش دوزخ اند، نظير الاغ می کنند و سخنان افراد نیک کردار را بر زبان می آورند ولی در کردار، چون فاسقان و فاجرانند. با علما در ستیزند و از ایمان برخوردار نیستند، از انجام کارهای خود خرسندند با این که اعمال آنها جز خستگی سودی برایشان ندارد. 📚 الاثني عشرية في الرد على الصوفية صفحه ۳۴ @shobeiri
۱۷ آبان ۱۴۰۰
هدایت شده از اجتهاد
💢حرمت تهمت و افترا بر دیگران اگرچه اهل بدعت و ضلالت باشند ✍️ استاد حیدر حب‌الله 🔻از جمله امور روشن در نزد فقیهان اسلامی حرمت کذب و همچنین حرمت تهمت است. مراد از تهمت، نسبت امری منفی به شخصی است که واقعاً مرتکب آن نشده است. نقطه‌ی مقابل آن، غیبت است. غیبت به معنای سخن گفتن از نواقصی است که واقعاً در شخص وجود دارد. بسیاری از فقیهان، غیبت، تهمت و دروغ را در زمره‌ی گناهان کبیره شمرده‌اند. برخی از فقیهان تهمت به اهل بدعت را استثنای این مسئله دانسته‌اند. برخی مفهوم اهل بدعت را تا بدان‌جا گسترش داده که هر کسی را که در مذهب، مخالفِ مذهب حقه باشد شامل می‌شود. این گروه از فقیهان تهمت و بستن سخنان ناصواب به ایشان را به هدف سقوط جایگاه آن‌ها در نزد مردم جایز دانسته‌اند. بنابراین جایز است نظرات فقهی یا اعتقادیِ کذبی را به ایشان نسبت داد که موجب تنفر مردم و غضب آن‌ها بر ایشان گردد. همچنین جایز است امور ناروای اخلاقی و کذب را به ایشان نسبت دهیم. تمام این‌ها باید به همان هدف تنزل جایگاه ایشان در نگاه مردم انجام شود. این همان چیزی است که امروزه تحت عنوان دروغ مصلحتی از آن سخن می‌گویند. 👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/q24206 🆔 @ijtihad
۲۴ آبان ۱۴۰۰
هدایت شده از جهادتبیینی
📆پنجشنبه ۲۳ آبان ماه سال ۱۳۲۵ش 🗓درگذشت مجتهد مجاهد عارف بالله 🏳موسس،استادشاگردان مکتب‌ تفکیک 🏳آیت الله میرزا مهدی غروی اصفهانی 💠رهبرانقلاب ‼️مواظب باشید اختلاف ‌نظرها به درگیری و تشنج و ناخن زدن به چهره یکدیگر نینجامد! ما در سنت گذشته حوزه‌های خودمان داشته‌ایم که مرحوم حاج شیخ مجتبیٰ قزوینی رضوان ‌الله علیه که ملای برجسته بزرگی در مشهد بود، ضدّ فلسفه و عرفان. بنده خودم جزو ارادتمندان ایشان بودم و هستم؛ مرد واقعا بزرگی بود جزو برترین شاگردهای میرزا مهدی اصفهانی بود؛ امام بزرگوار ما هم، لُبّ فلسفه و عرفان بود؛ خب اینها خیلی با هم فاصله دارند، یعنی درست بکلی در دو قطب یک طیف قرار دارند. وقتی که مبارزات شروع شد و امام نشان داد که رهبر این مبارزه است، شیخ مجتبیٰ قزوینی با همه این اختلافاتی که داشت، بلند شد از مشهد و یک جماعتی را هم با خودش برداشت، آمدند دیدن امام در قم؛ آمدند اظهار ارادت به امام کردند. تا وقتی هم ایشان زنده بود -سال۱۳۴۶ ایشان از دنیا رفت- پای انقلاب بود، یعنی واقعا امید ما طلبه‌های مبارز آن روز در مشهد به مرحوم شیخ مجتبیٰ بود، با اینکه اختلاف سلیقه‌اش با امام اینجوری بود! ۹۸/۲/۱۸ @Jahade_tabeini
۲۴ آبان ۱۴۰۰
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓۱۸ آبان ماه سال ۱۳۶۷ش 🏳وفات مجتهد نسخه شناس 🏳آیت الله محمد حسین کلباسی 💠رهبرانقلاب ‼️کتابخانه ای که مرحوم آیت الله مرعشی به یادگار گذاشتند، حقّاً یک میراث ارزشمند است. اما متاسفانه کتابخانه‌های بعضی بزرگان تلف شده، دیگر نیست، مثلاً در نجف کتابخانه‌ی مرحوم شیخ علی کاشف‌الغطاء از کتابخانه‌های بسیار مهم و معتبر بوده است و بد نیست این قضیّه دنبال شود، پیگیری شود، کتابخانه‌ی مرحوم آشیخ علی کاشف‌ الغطاء پدر شیخ محمدحسین کاشف‌ الغطاء معروف، اینها معلوم نیست چه شده و کجاست. در نجف کتابخانه‌های زیادی وجود داشت. در قم البتّه همین‌جور بود، در قم نیز مرحوم آقای صفایی کتابخانه‌ی خوبی داشت. مرحوم آقای کلباسی هم کتابخانه‌ی خوبی داشت. اینها را ما نگذاشتیم بعد از وفات این بزرگواران متفرّق بشود، دست ورثه تقیسم بشود، دست دیگران بیفتد، همه را یکجا از اینها خریداری و به آستان قدس منتقل کردیم. ۸۹/۱۱/۱۸ @Jahade_tabeini
۲۴ آبان ۱۴۰۰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۲۵ آبان ۱۴۰۰
📌سفارش های امام باقر(ع) به جابر جُعفی امام (ع) در نامه ای خطاب به یزید جُعفی فرمود: «ای جابر! کافی نیست که کسی خود را در میان بنمایاند، آن هم با این بهانه که دوستدار ما اهل بیت(ع) است؛ به خدا سوگند، شیعه ما کسی نیست جز آنکه ◀️ ورزد و اطاعت از خداوند کند. ◀️شیعیان ما به ، ، ، کثرت یاد خدا، روزه و نماز، به والدین، رعایت و و ایتام، به ، و نگه داشتن زبان از مردم شناخته می شوند. ، امین خاندان خود در همه چیز هستند.» 📚شیخ صدوق، صفات الشیعة، ص12؛ 📚شیخ طوسی، الامالی، ص273، 370. 📚قاضی نعمان، شرح الأخبار في فضائل الأئمة الأطهار(ع)، ج3، ص456؛ @shobeiri
۲۹ آبان ۱۴۰۰