﷽ / اسم امام علی ع در قرآن
❌ شبهه:
اگر جانشینی حضرت علی از طرف خداست پس چرا اسم ایشان در قرآن نیامده تا ریشه اختلاف کنده بشه؟؟
✅ پاسخ
🆔 @shobhe_shenasi
👈 خدای سبحان می فرماید: اگر می خواستیم مردم امت واحدی قرار می دادیم [اما سنت ما بر آن است] تا مردم همواره با یکدیگر اختلاف داشته باشند [تا به معرفت برسند]. (هود/118)
♦️ از این آیه فهمیده می شود: اتحادی که بدون اختیار و بدون #آگاهی باشد ارزشی ندارد. اختلافات باید با شعور، آگاهی، اراده و اختیار برطرف گردد. به همین دلیل در جواب شبهه بالا میتوان گفت: اگر جانشینی حضرت علی حق نیست، چرا در قرآن نیامده که ایشان جانشین برحق پیامبر #نیست تا ریشه اختلاف کنده شود؟!
♦️ ثانیا تصریح به اسم برای رفع شک و تردید مناسبت است. این درحالی است که با توجه به سفارشات مکرر پیامبر ص در مورد حضرت علی ع، مسلمانان آن زمان شکی در جانشینی ایشان نداشتند. اما عده ای از روی قدرت طلبی و... تصمیم قطعی به غصب خلافت داشتند.
👈 سرپیچی از دستور پیامبر حتی در زمان خود پیامبر بارها اتفاق افتاده بود که معروف ترین آن جمع آوری غنائم در جنگ احد است.
♦️ با توجه به عزم جدی برای غصب خلافت، اگر در #قرآن تصریح به اسم حضرت علی ع می شد، مخالفان سرسخت #ولایت، یا خود قرآن را تحریف می کردند، یا طرفداران حضرت علی ع را متهم به تحریف قرآن می کردند.
👈 (برای توضیح و نمونه ی تحریف معنوی در قرآن، به کتاب حماسه حسینی مراجعه کنید)
✅بنابراین، تصریح به اسم نه تنها سودی نمی بخشید، بلکه قرآن که محوریت اسلام را برعهده دارد نیز خدشه دار می کرد. بهترین روش برای بیان حق و جلوگیری از سوء استفاده، روش خود قرآن یعنی توصیف کسی است که شایستگی خلافت را دارد که بیان مصداق آن را به پیامبر ص واگذار کرده است.
☑️ پاسخ شبهات فضای مجازی👇
🆔 @shobhe_shenasi
. ⚘﷽⚘
❌ شبهه/ 140
#غدیر
واقعه غدیر مربوط به نصب امامت و خلافت نیست، چرا پیامبر از کلمه خلیفه انتخاب نکرد بلکه از کلمه مولی استفاده کرد که به معنای دوست و یاور است.
بلکه واقعه غدیر مربوط به ناراحتی برخی از اصحاب از حضرت علی در تقسیم غنائم یمن بوده که پیامبر ص درجواب شکایت آنها گفت من کنت مولاه ...
(شبهه خلاصه شده است)
✅ پاسخ
🆔 @shobhe_shenasi
♦️ قضیه ناراحتی و شکایت #غنائم_یمن طبق اسناد مربوط به حدود ده ماه قبل از واقعه غدیر و در شهر مدینه بوده نه بازگشت از حج، که در آن نیز از امام علی تمجید میشود اما با الفاظی دیگر. (📚به این کتابها از اهل سنت مراجعه کنید: معجم أوسط طبراني ، ج6 ، ص163 و معجم كبير طبراني ، ج18 ، ص128 و مستدرك حاكم نيشابوري ، ج3 ، ص110)
♦️ کلمه خلیفه از اصطلاحاتی که است که بعدا رایج و در ادبیات سیاسی مسلمین وارد شد. در قرآن هم کلمه خلیفه به کار رفته شده اما نه به معنای شناخته شده ی فعلی آن. مثلا در مورد حضرت داود به کار برده شده (ص/۲۶) در حالیکه ایشان جانشین شخص خاصی نبوده است.
♦️ اما کلمه #مولی در آن زمان معنای روشنی داشته که همان سرپرستی است (البته نوع خاصی از سرپرستی است و در آن محبت نیز نهفته است) در قرآن کریم نیز همین معنا مد نظر قرار گرفته است. به طور مثال به آیه ذیل توجه کنید:
👈 در آیه 149 سوره آل عمران، (يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تُطِيعُوا الَّذِينَ كَفَرُوا يَرُدُّوكُمْ عَلَى أَعْقَابِكُمْ فَتَنْقَلِبُوا خَاسِرِينَ) پس از آنکه خدای سبحان مومنان را از #اطاعت کفار نهی می کند، می فرماید:
بَلِ اللَّهُ مَوْلَاكُمْ وَهُوَ خَيْرُ النَّاصِرِينَ (١٥٠/ آل عمران) #بلکه الله، مولای شما است که بهترین یاوران است.
✅ از این آیه معلوم می شود #مولا کسی است که از او اطاعت می شود نه اینکه صرفا بحث دوستی و یاری مطرح باشد زیرا پس از نهی از اطاعت کفار، در آیه و در بیان اینکه مومنان از چه کسی باید اطاعت کنند «الله» را به عنوان مولای مومنان معرفی می کند.
ــــــــــــــــ
☑️ پاسخ شبهات فضای مجازی👇
🆔 @shobhe_shenasi
💯 در نشر این مطلب #آتش_به_اختیار عمل کنید!
┈┈••✾•🌺💛🌺•✾••┈┈
❌شبهه:
نام گذاری سه تن از فرزندان امام علی(ع)را که به نامهای ابوبکر، عمر وعثمان بودند را نشان دهنده محبت اهل بیت(ع) نسبت به خلفا می دانند، و می گویند اگر امام علی(ع) به خلفا محبت نداشت پس چرا نام فرزندانشان را به نام آنها گذاشت؟
✅پاسخ:
🆔 @shobhe_shenasi
⏪ اولا اسم های «عمر»، «ابوبکر» و «عثمان» و ...، اسامی خاص و اختصاصی خلفا نبوده است که این گونه نامگذاری ها نشانه ی ارادت به شخص خاصی محسوب شود، بلکه این نام ها در آن زمان بین عرب بسیار رایج بوده است به نحوی که ابن اثیر در کتاب «اسدالغابه فى معرفه الصحابه»، بیش از60 نفر از اصحاب پیامبر(ص) را نام مىبرد که نام آنها،«عمر» و«عثمان» بوده است.
❇️ ثانیا سخنان صریح حضرت علی مبنی بر نارضایتی از عملکرد خلفا را نباید رها کرد و به موضوعی مانند نام گذاری استناد کرد. در معتبرترین کتاب اهل سنت یعنی «بخاری» جملات متعددی از حضرت مبنی بر نارضایتی از عملکرد خلفا وجود دارد.
❇️ امیرالمومنین دوستی قدیمی به نام عثمان بن مظعون داشتند که گفته شده علت نام گذاری یکی از فرزندان به نام عثمان، به یاد او بوده است.
توضیح بیشتر را اینجا ببینید👇
ghorbanimoghadam.ir/983
ــــــــــــــــ
☑️ پاسخ شبهات فضای مجازی👇
🆔 @shobhe_shenasi
﷽، حدیث منزلت و خلافت حضرت علی علیه السلام.
✍ حجتالاسلام دکتر قربانی مقدم
❌ شبهه ۶۲۵
شیعه برای خلافت بلافصل حضرت علی به حدیث منزلت تمسک میکنند (با علی انت منی بمنزلة هارون من موسی الا انه لا نبیّ بعدی) در حالی که حضرت موسی برادرش هارون را زمان مرگش انتخاب نڪرد ڪه جانشینش باشد بلڪه درمدتی ڪه موسی درڪوه طور بود این ڪار راانجام داد.
پیامبر هم درسفر تبوڪ ڪه قرار بود از سفر برگردد حضرت علی رابه جایشان گذاشتند.نه این که برای بعد از رحلتشان...
✅ پاسخ
🆔 @shobhe_shenasi
🔹اولا حدیث منزلت تنها یکی از صدها دلیل جانشینی حضرت علی علیه السلام است
ثانیاً حدیث منزلت مخصوص غزوه تبوک نیست بلکه به دفعات متعدد و دست کم در سیزده جریان مختلف از پیامبر گزارش شده است، و به هیچ وجه به جریان و سبب خاصی اختصاص ندارد. (برخی از آن جریانات در کتاب المراجعات گردآوری شده است)
ثالثا آنچه از حدیث منزلت فهمیده میشود، شأنیت حضرت امیر برای خلافتِ پیامبر است. یعنی همانطور که در شأنیت هارون برای خلافت موسی، تردیدی وجود ندارد، همین نسبت و منزلت برای حضرت امیر نیز وجود دارد.
در واقع حدیث منزلت از تحققِ خلافت حضرت امیر در نبود پیامبر، به طور مطلق و بدون هیچ قیدی سخن میگوید. یعنی هر گاه پیامبر نباشد، و علی باشد، علی جانشین اوست. به عبارت رساتر، شأن و شایستگی خلافت در حضرت هارون و حضرت امیر متحقق است، و این شأن با دو شرط بالفعل خواهد شد :
با نبود موسی یا پیامبر
با وجود هارون یا علی
مخصوصا اینکه خود پیامبر عزیز، با بیان عبارت (الا انه لا نبیّ بعدی) با صراحت اعلام میکنند که این جانشینی بیشتر ناظر به بعد از رحلت ایشان است، و الا اگر این جانشینی مخصوص زمان حیات ایشان بود، نیاز نبود تا به بود و نبود پیامبر پس از خود تصریح کنند. پس معلوم میشود که جانشینی حضرت امیر المومنین اگر چه در هنگام غزوه تبوک و مواقع دیگر گفته شده، اما ناشی از همان شأن و منزلت خلافت ایشان است که پس از رحلت پیامبر بروز اصلی آن خواهد بود.
🔹 پینوشتها
۱. استثنای بعد از اطلاق (یعنی عبارت: الا انه لا نبیّ بعدی)، دلالت بر عموم منزلت میکند. به عبارت دیگر اگر عبارت «إلّا انه لا نبی بعدی» نبود، ممکن بود تصور شود، که تنها یکی از خصلت های هارون نسبت به موسی را حضرت امیر نسبت به پیامبر دارد. اما استثنای موجود در حدیث ثابت میکند که تمام خصلت های هاروننسبت به موسی، در حضرت امیر نسبت به پیامبر متحقق است، مگر نبوت. »
در نتیجه منزلتهای «اخوت »، «وزارت»، «شراکت در امر»، «شدت ازر »، «اصلاحِ قوم »، و «خلافت» از جمله منزلتهای مذکور هارون نسبت به موسی است که آیات قرآن صراحتاً بدان اشاره فرموده است، و تمامی این منزلتها در حضرت امیر نسبت به پیامبر متحقق است.
۲. هارون در نبود موسی خلیفه شد، ولی مردم فریب سامری را خورده و گوساله پرست شدند. کسی به یاری هارون آنگونه که باید نشتافت و هارون در میان قوم ضعیف ماند. و هارون به ناچار مصلحت را در صبر کردن دید. حال حدیث منزلت همهی این وقایع را برای علی بیان پیشبینی میکند. یعنی امام علی در نبود پیامبر خلیفه است، اما سامریِ امت اسلام مردم را فریب داده و ایشان را از راه حق گمراه میکند. علی علیهالسلام را کسی آن چنان که باید، حمایت نمیکند و علی در حال استضعاف مأمور به صبر میشود.
🚩 پاسخبهشبهاتفــجازی👇
🆔 @shobhe_shenasi
30.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 «جمشید شارمهد» چگونه در دام ماموران وزارت اطلاعات افتاد؟
🚩 پاسخبهشبهاتفــجازی👇
🆔 @shobhe_shenasi
پاسخ به شبهات فجازی
باسمه تعالی #مسابقه «خطبه غدیر را بخوانید، جایزه ۱۱۰ هزار تومانی بگیرید» موکب حضرت ابالفضل علیه ال
﷽، سلام مجدد
جایزههای صدوده هزار تومانی شش تا شد😍
کاربر عزیزی، یک جایزه دیگر برعهده گرفت.
خطبه غدیر را بخوانید، و در آزمون مجازی روز عید سعید غدیر خم شرکت کنید.
سوالات روز شنبه ۱۸ مرداد، به مدت یکساعت در کانال #ایتایی پاسخ به شبهات به نشانی
http://eitaa.com/shobhe_shenasi
درج میشود.
برای مطالعه متن کامل #خطبه_غدیر به اینجا مراجعه کنید👇
ghorbanimoghadam.ir/1146
#اطلاعرسانیکنید
🚩 پاسخبهشبهاتفــجازی👇
http://eitaa.com/joinchat/1042808834C1d4becaa06
#سواد_رسانه_ای
از چرچیل نقل شده است:
تا حقیقت بیاید شلوارش را بالا بکشد، دروغ به آن طرف دنیا رسیده است!!
از آنجایی که سرعت دروغ زیاد است و پای حقیقت کند، ارباب رسانهها حتی با علم به دروغ بودن، خبری را منتشر میکنند و البته سپس تکذیب، اما ....
🔹نمونه
تصویر بالا در اخبار رسانه، مربوط به سیل شیراز در بهار سال۹۸ جلوه داده شده و به عنوان عکس های این واقعه درشبکه های اجتماعی دست به دست می شد. در حالی که این عکس در سال ۲۰۰۹ هنگام سیل در شهر جده گرفته شده و ماشین های درون عکس اصلا ایرانی نیستند.
🚩 پاسخبهشبهاتفــجازی👇
🆔 @shobhe_shenasi
5.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پویش بزرگ اطعام روز عید غدیر
تهیه و توزیع ۵۰ هزار دست غذا در مناطق محروم
شما هم مشارکت کنید
🚩 پاسخبهشبهاتفــجازی👇
🆔 @shobhe_shenasi
❌ شبهه ۷۰۶
با اذانی که باهاش آدم اعدام کنند، نماز خواندن خطاست!!
🆔 @shobhe_shenasi
✅ پاسخ
✍ حجتالاسلام دکتر قربانی مقدم
🔹 اولاً هیچگاه با اذان، کسی را اعدام نکردند، یعنی اعدام کردن آدابی مانند اذان گفتن یا چیز دیگری شبیه آن ندارد.
🔹 ثانیاً مخالفین اعدام (ندانسته و بعضاً آگاهانه) از بزرگترین مروجان و طرفداران اعدام و خشونت هستند. مجرم زمانی انگیزه مجرمانه پیدا میکند که در محاسبات سود و زیانِ ارتکاب جرم، میزان سود ( مادی یا غیر مادی؛ مادی مانند پول، غیر مادی مانند برتری طلبی و...) را بیش از مقدار ضرر ببیند. مثلاً وقتی یک دزد برای حملهی مسلحانه به مغازهی طلافروشی، احتمال موفقیت دزدی همراه با خشونت و قتل را مساوی با چند میلیارد ثروت ببیند و احتمال شکست را چند سال زندانی ببیند، به احتمال زیاد، این میزان ضرر احتمال را در آرزوی آن ثروت زیاد بپذیرد و به ارتکاب جرم که به احتمال زیاد همراه با خونریزی باشد مبادرت کند.
کسی با یک سطل ماست میخواست یک دریا دوغ درست کند!! وقتی به او گفتند: امکان ندارد، گفت: «میدانم نمیشه، اما اگه بشه، چی میشه!!!!» این شخص به این دلیل این عمل احمقانه را انجام میدهد که زیان آن را در حد یک سطل ماست میبیند، اما اگر زیان قابل توجهی متوجه او شود، حتی اگر دیوانه باشد، چنین فکری نمیکند. مجرمین هم که معمولاً افراد عاقلی هستند، به همین شکل رفتار مجرمانه خود را ناخودآگاه محاسبه میکنند ولذا مجازات قاطع تا حد زیادی از شکلگیری انگیزهی مجرمانه و خشونتهای ضمن آن پیشگیری میکند. به همین جهت است که قرآن میفرماید: «ولکم فی القصاص حیاة»
🔹نکتهی آخر اینکه اعدام کردن در صورتی که طبق دستور خالق انسان و حیات دهندهی انسان باشد، هیچ اشکالی ندارد. خدای سبحان، گاهی به یک میکروب یا یک غدهی سرطانی ماموریت میدهد که جان کسی گرفته شود، و گاهی انسان چنین مأموریتی پیدا میکند، تفاوت فقط این است که انسان با آگاهی و اراده و اختیار و در جهت تأمین مصالح اجتماعی مأمور میشود و بنابر ساختار وجودی یعنی اختیار خود، امکان سرپیچی از این دستور را دارد، اما میکروب، خود نمیداند چه میکند و اختیاری هم در این خصوص ندارد.
🚩 پاسخبهشبهاتفــجازی👇
🆔 @shobhe_shenasi