حکمتهای نهج البلاغه:
*⚜️#حکمت_461_نهج_البلاغه⚜️*
وَ قَالَ (عليه السلام): الْغِيبَةُ جُهْدُ الْعَاجِزِ.
غيبت نشانه ناتوانى (اخلاقى، اجتماعى):
📜 و درود خدا بر او، فرمود: غيبت كردن تلاش ناتوان است.
*🔰شرح و تفسیر حکمت 461🔰*
👌🔆غيبت نشانه ناتوانى است:
📜 امام(عليه السلام) در اين گفتار كوتاه و پرمعنا به يكى از عيوب مهم غيبت اشاره كرده مى فرمايد: «غيبت كردن، آخرين تلاش شخص ناتوان است»;
🔵اشاره به اين كه تنها فرومايگان و افراد پست و ناتوان به سراغ غيبت مى روند چراكه اگر انسان در خود، توانايى و استعداد پيشرفت ببيند به جاى اين كه با غيبت مقام كسى را خدشه دار كند خودش مى كوشد و به آن مقام و برتر از آن مى رسد،
🔵 ولى چون عاجز و ناتوان و فرومايه است سعى مى كند به وسيله غيبت آبروى ديگرى را در انظار عموم بريزد.
🔵 از اين رو امام(عليه السلام) مى فرمايد: غيبت، آخرين تلاش افراد ناتوان است.
🔵در ميان گناهان كبيره كمتر گناهى است كه همانند غيبت، نشانه پستى و ضعف و زبونى و ناجوانمردى باشد.
🔵به تعبير ديگر، آن ها كه پشت سر مردم به مذمت و عيب جويى مى پردازند و آبرو و حيثيت افراد را با افشاى عيوب پنهانى، كه غالب مردم به يكى از اين عيوب گرفتارند، مى برند، و آتش حسد و كينه خود را به اين وسيله فرو مى نشانند،
🔵افرادى ناتوان و فاقد شخصيت اند كه حتى در مبارزه بى دليل و ظالمانه خود شهامت ندارند و تمام قدرتشان اين است كه از پشت خنجر بزنند.
📍نكته:
غيبت و آثار شوم آن:
📝 در تعریف غیبت، مرحوم شيخ انصارى از بزرگان علما نقل كرده است كه اخبار معصومين(عليهم السلام) و اجماع فقها دلالت بر اين دارد: حقيقت غيبت اين است كه از ديگرى در غياب او چيزى بگويد كه اگر بشنود ناراحت شود.
🔵گاه گفته مى شود كه غيبت، افشاى عيوب و گناهان پنهانى افراد در غياب آن ها نزد كسانى است كه از آن آگاهى ندارند و اين كه بعضى از عوام مى گويند: آنچه گفتيم، صفت اوست غيبت نيست; اشتباه روشنى است.
🔵زيرا غيبت همان بيان صفت زشت پنهانى در غياب افراد است و اگر صفت آن ها نباشد مصداق تهمت و بهتان مى باشد و نيز آنچه بعضى از عوام مى گويند: حاضريم همين مطلب را نزد خود شخص بگوييم;
🔵اين هم اشتباه ديگرى است كه خيال مى كنند اگر چيزى واقعيت داشته باشد غيبت نيست.
🔰به هر حال، شديدترين تعبير درباره غيبت در قرآن مجيد آمده و درباره هيچ گناهى چنين تعبيرى ديده نمى شود و آن اين كه غيبت كننده همچون كسى است كه گوشت برادر مرده خود را بخورد:
(أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتاً فَكَرِهْتُمُوهُ).
🔵اشاره به اين كه آبروى انسان مانند گوشت تن اوست و غيبت كننده گويى گوشت تن برادر مسلمانش را مى خورد و غايب و بى دفاع بودن او به منزله مردن اوست.
🔵در روايات اسلامى نيز شديدترين تعبير درباره غيبت ديده مى شود:
🔰در حديث قدسى آمده است كه خداوند به موسى بن عمران(عليه السلام) خطاب كرد و فرمود: «مَنْ مَاتَ تَائِباً مِنَ الْغِيْبَةِ فَهُوَ آخِرُ مَنْ يَدْخُلُ الْجَنَّةَ وَمَنْ مَاتَ مُصِرّاً عَلَيْهَا فَهُوَ أَوّلَ مَنْ يَدْخُلُ النّارَ;
كسى كه بميرد در حالى كه از غيبت توبه كرده باشد، آخرين كسى است كه وارد بهشت مى شود، و كسى كه بميرد و از غيبت توبه نكرده و بر آن اصرار ورزيده باشد، نخستين كسى است كه وارد دوزخ مى شود».
🔰و در حديثى از امام صادق(عليه السلام) مى خوانيم: « غيبت، حسنات را مى خورد همان گونه كه آتش هيزم را مى خورد و نابود مى كند».
🔵مشكل مهم غيبت چند چيز است:
✅نخست اين كه انگيزه هاى بسيار متنوعى دارد از قبيل خودخواهى و حسد و كينه توزى و جاه طلبى و رياكارى و انتقام جويى و سخريه و استهزاء و مانند آن.
🔰در ذيل روايت قبل چنين آمده است: « اصل غيبت از ده چيز ريشه مى گيرد: فرو نشاندن خشم، كمك كردن (نامشروع) به گروهى، متهم ساختن افراد، تصديق كردن خبرى بدون اطلاع، داشتن سوء ظن، حسد، استهزاء و سخريه، اظهار تعجب، ناراحتى و خودستايى».
✅مشكل ديگر غيبت اين است كه به قدرى رواج يافته كه قبح آن در نظرها از بين رفته است و گاه نُقل بسيارى از مجالس مى شود و حتى افراد ظاهراً با تقوا آلوده آن مى شوند و همين امر، خطر آن را بيشتر مى كند.
✅مشكل ديگر اين كه كسى كه به غيبت گوش فرا مى دهد در گناه غيبت كننده شريك است و اى بسا يك نفر غيبت كند و ده ها نفر در مجلس باشند و سخن او را بشنوند و اعتراض به او نكنند و همه در اين گناه شريك شوند.
✅مشكل چهارم اين كه غيبت از گناهانى است كه جنبه حق الناس دارد و چنان نيست كه تنها با آب توبه بتوان آن را شست بلكه بايد از غيبت شونده حليت طلبيد و واى به حال كسى كه غيبت افرادى را كرده و آن افراد از دنيا رفته اند كه حليت طلبيدن غير ممكن شده است.
🔵در اين گونه موارد دستور داده شده كه براى آن افراد تا مى تواند استغفار كند و كار خير انجام دهد شايد از او راضى شوند.
✅مشكل ديگر اين كه غيبت آثار اجتماعى شومى دارد و تنها يك رذيله اخلاقى شخصى نيست. غيبت سبب مى شود حس اعتماد در جامعه ضعيف گردد و همكارى افراد با يكديگر كم شود.
🔵 افراد جامعه به يكديگر بدبين گردند و پيوندهاى اخوت و محبت و دوستى و همكارى سست شود.
در حديثى از پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) مى خوانيم كه فرمود: « غيبت كننده بخشوده نخواهد شد تا غيبت شونده او را عفو كند».
🔵اين نكته نيز حائز اهميت است كه اگر غيبت به غيبت شونده برسد گناه مضاعفى خواهد بود يك گناه اين كه آبروى او را در ميان جمعى برده و گناه ديگر اين كه او را آزار داده و غمگين ساخته است.
کانال شهدا و ایثارگران صفادشت
eitaa.com/shohadasafadasht
🇮🇷❤️🇮🇷❤️🇮🇷❤️🇮🇷
*🌸 سالروز_12_فروردین🌸*
*🍀 سرآغاز شکوهمند نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران با رای قاطع ۹۸.۲ درصد ملت شریف و شجاع ایران عزیز؛ و ثمره خون شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی و مجاهدتهای ایثارگران گرانقدر گرامی باد.🍀*
🇮🇷♥️🇮🇷❤️🇮🇷❤️🇮🇷
کانال شهدا و ایثارگران صفادشت
eitaa.com/shohadasafadasht
🌐 انقلاب صادق
🔶 در تاریخ انقلاب های دنیا، رهبران پیروز انقلاب ، حکومت مورد نظر خود را در کشور اعمال کرده اند، اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، حضرت امام خمینی(ره) بلافاصله بحث رفراندوم تعیین نوع حکومت را مطرح و پیگیری می نمایند.
💠 سیدصادق طباطبایی که از مجریان رفراندوم انتخاب نوع حکومت بوده می گوید به امام خمینی عرض کردم :
حالا که دنیا شما و رهبری شما و این انقلاب به این عظمت را پذیرفته و به رسمیت شناخته است، چه نیازی به رفراندوم داریم؟ من مطمئن هستم اگر شما «جمهوری اسلامی» را به عنوان نظام سیاسی کشور اعلام کنید، هم مردم ما و هم دنیا آن را خواهند پذیرفت.
ایشان در جواب گفتند:
*شما الان نمیفهمید. پنجاه سال دیگر خواهند گفت با سوءاستفاده از احساسات مردم، نظام مورد نظر خود را بر مردم تحمیل کردند. نه حتما باید رأیگیری شود و دقیقا تعداد مخالف و موافق معین شود.*
🔴 واژه جمهوری اسلامی از سوی امام راحل برای نخستین بار در ۲۲ مهرماه ۱۳۵۷ زمانی که در فرانسه بودند در مصاحبه با خبرنگار فیگارو مطرح شد. ایشان در پاسخ به این سؤال که «عمل شما دارای چه جهتی است و چه رژیمی را می خواهید جانشین رژیم شاه کنید؟» برای نخستین بار نوع حکومت اسلامی را جمهوری اسلامی معرفی کردند. (صحیفه نور ج۲، ص ۳۶)
و در مصاحبه های متعددی به تبیین آن پرداختند به عنوان نمونه ایشان در جواب خبرنگار تایمز لندن که سؤال می کند چه نوع حکومتی را در ایران مایلید ببینید، جواب میدهند:
*«ما جمهوری اسلامی را اعلام کردهایم و ملت با راهپیماییهای مکرر به آن رای دادهاند. حکومتی است متکی به آرای ملت و مبتنی بر قواعد و موازین اسلامی»*( صحیفه نور ،ج ۴، ص ۱۶۹)
و یا در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه گاردین که از نوع حکومت می پرسد ، می فرمایند:
*«ما خواهان استقرار یک جمهوری اسلامی هستیم و آن حکومتی است متکی به آرای عمومی. شکل نهایی حکومت با توجه به شرایط و مقتضیات کنونی جامعه توسط مردم تعیین خواهد شد»* (صحیفه نور ، ج ۲، ص ۲۶)
همچنین ایشان در پاسخ به سؤال خبرنگار لوموند که پرسیده بود: «حضرت عالی می فرمایید که بایستی در ایران جمهوری اسلامی استقرار پیدا کند و این برای ما فرانسوی ها چندان مهم نیست، زیرا که جمهوری می تواند بدون پایه مذهبی باشد، نظر شما بر پایه سوسیالیسم است؟ مشروطیت است؟ بر انتخاباتی استوار است؟ دموکراتیک است؟ چگونه است؟»فرمودند:
*«اما جمهوری به همان معنایی که همه جا جمهوری است، این که ما جمهوری اسلامی می گوییم، برای این است که هم شرایط منتخب و هم احکامی که در ایران جاری شده است، اینها بر اسلام متکی است، لکن انتخاب با ملت است. طرز جمهوری هم همان جمهوری است که همه جا هست.»* (همان ، ج ۲، ص ۳۵۱)
🔵 شعار استقلال ، آزادی ، جمهوری اسلامی بیانگر اهداف مردم در مقابله با رژیم ستمشاهی و مقصد آنان از مبارزه بود که با طرح عنوان جمهوری اسلامی از سوی حضرت امام به شعار مردم تبدیل شد .
*✅ امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی از ابتدای پیروزی، به دور از قدرت طلبی و سهم خواهی و با صداقتی بی نظیر بر شعارها و خواسته های اصیل انقلاب مومن بوده اند و حاصل این پایبندی، آری ۹۸/۲ درصدی مردم ایران به جمهوری اسلامی بوده است.*
#انقلاباسلامی
#جمهوریاسلامی
🖌#مصطفی_علیجانزاده
کانال شهدا و ایثارگران صفادشت
.eitaa.com/shohadasafadasht
🌹🇮🇷🕊🇮🇷🌹
*#یاد_شهیدان_جاودانه_باد*
فَاقْرَءُوا مَا تَيسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
(مزمل/ 20)
*#برنامه_تلاوت_قرآن_کریم*
📖 *امروز صفحه ۹۳*
عزیزانی که برنامه جزء خوانی دارند،
📖 *امروز جزء ۳۰ قرآن کریم*
*#هدیه_به_ارواح_طیبه_و_ملکوتی*
#انبیاء_الهی_و_ائمه_معصومین_ع
#امام_راحل
#شهدای_راه_حق
#پدران_و_مادران
#مومنین_و_مومنات
*ان شاءالله در دنیا با قرآن مانوس و در آخرت با قرآن محشور شوید.*
🌺🍃🌸🍃🌺
کانال شهدا و ایثارگران صفادشت
eitaa.com/shohadasafadasht
حکمتهای نهج البلاغه:
*⚜️#حکمت_462_نهج_البلاغه⚜️*
وَ قَالَ (عليه السلام): رُبَّ مَفْتُونٍ بِحُسْنِ الْقَوْلِ فِيه.
پرهيز از غرور زدگى در ستايش (اخلاقى، اجتماعى):
📜و درود خدا بر او، فرمود: چه بسا كسانى كه با ستايش ديگران، فريب خوردند.
*🔰شرح و تفسیر حکمت 462🔰*
👌🔆بى اعتنايى به تعريف و تمجيد:
📜 امام(عليه السلام) در اين گفتار كوتاه حكيمانه به كسانى كه مورد مدح و تمجيد از سوى اين و آن قرار مى گيرند هشدار مى دهد و مى فرمايد:
🔻 «بسيارند كسانى كه به سبب تعريف و تمجيد ديگران فريب مى خورند»;
درست است كه بايد افراد نيكوكار را تشويق كرد و عالمانى را كه علم آن ها سبب پيشرفت جامعه انسانى اسلامى شده مورد تمجيد قرار داد
ولى گاه اين تعريف و تمجيدها آفاتى را نيز به دنبال دارد كه بايد از آن پرهيز كرد.
✅ نخست اين كه در بسيارى از اوقات سبب كبر و غرور مى شود و شخصِ تمجيد و تعريف شده ، پيش خود فكر مى كند كه سرآمد افراد جامعه است همه بايد به او احترام بگذارند و دربرابر او سكوت كنند و گوش به فرمانش باشند، و مى دانيم كه غرور و خودبرتر بينى يكى از مهلكات است.
✅ ديگر اين كه گاه اين تعريف و تمجيدها سبب مى شود كه انسان در مسير تكامل متوقف گردد.
شخصِ تعريف و تمجيدشده به خود مى گويد: حال كه همه پذيرفته اند من داراى صفات برجسته و فوق العاده اى هستم چه دليلى دارد كه بيش از اين به خود زحمت دهم؟
✅مشكل ديگرى كه گاه از اين تعريف و تمجيدها ناشى مى شود اين است كه حسادت مخالفان را برمى انگيزد و به عداوت و دشمنى آن ها دامن مى زند و سبب مى شود كه آن شخص را به هر وسيله اى كه ممكن است ضعيف و ناتوان سازند و از اعتبار و حيثيتش بكاهند.
به همين دليل بايد در هرچيز ازجمله مدح و ثناى ديگران اعتدال را رعايت كرد و افراد كم ظرفيت و پرظرفيت را به تناسب حالشان مورد مدح و تشويق قرار داد.
📍نكته:
مدح و تمجيد در حد اعتدال:
🔰خداوند متعال در قرآن مجيد ياران پيشگام پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) و كسانى را كه بعداً به آن ها ملحق مى شوند و مسير صحيح آن ها را در پيش مى گيرند مورد تقدير قرار داده، مى فرمايد: «(وَالسَّابِقُونَ الاَْوَّلُونَ مِنَ الْمُهَاجِرِينَ وَالاَْنصَارِ وَالَّذِينَ اتَّبَعُوهُمْ بِإِحْسَان رَّضِىَ اللهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ وَأَعَدَّ لَهُمْ جَنَّات تَجْرِى تَحْتَهَا الاَْنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَداً ذَلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ);
📖پيشگامان نخستين از مهاجرين و انصار، و كسانى كه به نيكى از آن ها پيروى كردند، خداوند از آن ها خشنود شد و آن ها (نيز) از او خشنود شدند; و باغ هايى از بهشت براى آنان فراهم ساخته كه نهرها از زير درختانش جارى است; جاودانه در آن خواهند ماند و اين است پيروزى بزرگ!».
🔰اميرمؤمنان على(عليه السلام) نيز در عهدنامه معروف مالك اشتر به مالك چنين توصيه مى كند: «هرگز نبايد افراد نيكوكار و بدكار نزد تو يكسان باشند، زيرا اين كار سبب مى شود كه نيكوكاران در نيكى هايشان بى رغبت شوند و بدكاران در اعمال بدشان تشويق گردند».
و اين امر دليل روشنى دارد: زيرا هنگامى كه نيكوكاران به سبب نيكى هايشان مدح و ثنا شوند و يا ـ آنگونه كه در دنياى امروز معمول است ـ جوايزى به آن ها داده شود، هم آن ها تشويق به ادامه راه مى شوند و هم ديگران به راه نيك دعوت خواهند شد.
همين گونه است در مورد نكوهش بدكاران يا مجازات آن ها، كه هم سبب خوددارى آن ها از تكرار آن اعمال در آينده مى شود و هم ديگران عبرت مى گيرند.
ولى اين كار ـ همانند هر كار ديگر ـ اگر از حد اعتدال بيرون رود آثار سوئى خواهد داشت.
مدح و ثناى زياد، اسباب غرور و غفلت و عُجب و خودبرتر بينى و عوارض فاسد اين صفات رذيله مى گردد.
🔰امير مؤمنان على(عليه السلام) در همان عهدنامه مالك اشتر، قبل از ذكر جمله هايى كه پيش تر آمد به مالك خطاب كرده، مى فرمايد: « آنان را طورى تربيت كن كه ستايش بيهوده از تو نكنند و تو را براى اعمالى كه انجام نداده اى، تمجيد ننمايند! زيرا كثرت مدح و ثنا، خودپسندى و عُجب به بار مى آورد و انسان را به تكبّر و غرور نزديك مى سازد».
🔰در حديثى از رسول خدا(ص) مى خوانيم كه فرمود: « هرگاه كسى به ديگرى با شمشير تيز حمله كند بهتر از آن است كه او را در پيش رو مدح و ثنا گويد».
🔰 امير مؤمنان(عليه السلام) درباره صفات پرهيزكاران در خطبه همام مى فرمايد: «هرگاه يكى از آن ها را مدح و ستايش كنند از آنچه درباره او گفته شده به هراس مى افتد و مى گويد: من از ديگران به خود آگاه ترم و پروردگارم به اعمال من از من آگاه تر است. بارالها! مرا به سبب نيكى هايى كه به من نسبت مى دهند مؤاخذه مفرما! و مرا برتر از آنچه آن ها گمان مى كنند قرار ده و گناهانى را كه من دارم و نمى دانند ببخش».
کانال شهدا و ایثارگران صفادشت
eitaa.com/shohadasafadasht
🌹🇮🇷🌹🇮🇷🌹
*#پیام_شهید_امروز*
🌹 *پاسدار شهید مهدی صبوری فرمانده محور چزابه در تیپ ۲۱ امام رضا ع*
🌹تولد ۱۵ اسفند ۱۳۳۸ شهرستان فردوس خراسان جنوبی
🌹 *شهادت ۱۳ فروردین ۱۳۶۱ چزابه*
📝 *فرازی از وصیتنامه این شهید عزیز*
📌 *اكنون كه در راه خالق یکتا و تنها معبودم به جبهه میروم ، از درگاهش میخواهم به آن سو و راهی كه خودش میخواهد هدایتم كند و هر قدم و هر نفسم برای او و بخاطر او باشد و علیالدوام برای او بگویم و بسوزم و بجوشم و برای او باشم*
📌 *از كلیه برادران و خواهران دینی میخواهم كه در همه جا و همه وقت یار و پشتیبان انقلاب باشند و فقط دنبال امام امت نائب حضرت مهدی (عج) امام خمینی و روحانیت متعهد به رهبری این مرجع بزرگ باشند و فرامین امام را در تمام شئون زندگی خویش پیاده كنند*
📌 *از برادران متعهد و مومن میخواهم رابطه شان را با سپاه و بسیج هر چه بیشتر كنند و احیاناً ضعفهای آنان را گوشزد كرده و مواظب باشید كه به انحراف كشیده نشود و از طرفی با آنهائیكه با این ارگانها مخالفت میكنند و هدفشان اصلاح نیست جداً دوری كرده و تبری جوئید.*
📌 *از برادران و خواهرانی كه تحت لوای حزب الله انجام وظیفه مینمایند ، توجه داشته باشند كه اعمالتان و رفتارتان مطابق با موازین اسلامی باشد و بدانید كه آنگاه حزب خدا پیروز است.(الا ان حزب الله هم الغالبون ) و این را هم بدانید كه تمام شهدای ما برای همین انقلاب اسلامی و برپایی حكومت اسلامی و قانون الله جان فدا كرده اند، مبادا از این مسیر منحرف شوید*
شادی ارواح طیبه شهدا و امام شهدا صلوات
کانال شهدا و ایثارگران صفادشت
eitaa.com/shohadasafadasht
🌿🍃🌿🍃🌿🍃🌿
*بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ*
🌿🎤 *در آخرین جمعه ماه شعبان* پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) خطبه ای را در باب فضیلت های ماه شعبان در جمع اصحاب قرائت نمودند که بسیار راهگشاست و فرصت های طلایی این ماه را در پیش روی بندگان خدا می گشاید.
*"فرازی از خطبه شعبانیه"*
🌿🎤 *ای مردم* ؛ ماه خدا با برکت و رحمت و آمرزش به سوی شما رو کرده است.
🌿👈 *ماهی که نزد خدا* ، بهترین ماه هاست و روزهایش بهترین روزها و شبهایش بهترین شبها و ساعتهایش بهترین ساعتهاست.
🌿👈 *...ای مردم* ؛ درهای بهشت در این ماه گشوده است، از پروردگار بخواهید که آنها را بر روی شما نبندد. و درهای جهنم در این ماه بسته است، از خدا بخواهید که آنها را بر شما نگشاید.
شیاطین در این ماه در غُل و زنجیرند، از خدا بخواهید که آنها را بر شما مسلط نگرداند.
🌿🍃🌿 بارالها؛ بر محمد (صلی الله علیه و آله) و آل محمد (علیهم صلوات الله) درود فرست و روح و جسم ما را آماده ورود به ماه مبارک رمضان بگردان.
التماس دعا
🌿🍃🌿🍃🌿🍃🌿
کانال شهدا و ایثارگران صفادشت
eitaa.com/shohadasafadasht