🌹🇮🇷🕊🇮🇷🌹
*#یاد_شهیدان_جاودانه_باد*
فَاقْرَءُوا مَا تَيسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
(مزمل/ 20)
*#برنامه_تلاوت_قرآن_کریم*
📖 *امروز صفحه ۹۱*
عزیزانی که برنامه جزء خوانی دارند،
📖 *امروز جزء ۲۸ قرآن کریم*
*#هدیه_به_ارواح_طیبه_و_ملکوتی*
#انبیاء_الهی_و_ائمه_معصومین_ع
#امام_راحل
#شهدای_راه_حق
#پدران_و_مادران
#مومنین_و_مومنات
*ان شاءالله در دنیا با قرآن مانوس و در آخرت با قرآن محشور شوید.*
🌺🍃🌸🍃🌺
کانال شهدا و ایثارگران صفادشت
eitaa.com/shohadasafadasht
حکمتهای نهج البلاغه:
*⚜️#حکمت_460_نهج_البلاغه⚜️*
وَ قَالَ (عليه السلام): الْحِلْمُ وَ الْأَنَاةُ تَوْأَمَانِ، يُنْتِجُهُمَا عُلُوُّ الْهِمَّة.
ارزش صبر و تحمّل (اخلاقى، اجتماعى):
📜و درود خدا بر او، فرمود: بردبارى و درنگ هم آهنگند و نتيجه آن بلند همّتى است.
*🔰شرح و تفسیر حکمت 460🔰*
👌🔆بردبارى و ترك شتاب:
📜 امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه خود به اهميت حلم و بردبارى و ترك شتاب در كارها و سرچشمه اين دو صفت برجسته اشاره كرده، مى فرمايد: 🔻«بردبارى و ترك شتاب، فرزندان دوقلويى هستند كه از همت بلند متولد مى شوند»;
«حلم» همان بردبارى در مقابل سفيهان و افراد بى منطق و همچنين در برابر متخلفان و گنهكارانى كه گناه سنگينى ندارند و ترك مجازات آن ها مى باشد.
«اناة» به معناى شتاب نكردن در انجام كارها پيش از دقت كافى در اطراف و جوانب آن و به تعبير ديگر صبر و حوصله تا روشن شدن تمام جوانب كار و همچنين شتاب نكردن در مجازات بدكاران.
✅ البته اين دو، قرابت و نزديكى با هم دارند و به همين دليل امام(عليه السلام) اين ها را به منزله فرزندان دو قلو ذكر كرده است كه در عين دوگانگى، داراى شباهت زيادى هستند.
اما علو همت به معناى شخصيت والا و برجسته، و بلندنظرى و سعه صدر است.
بديهى است كسى كه داراى چنين صفتى است هرگز دربرابر سفيهان واكنش نشان نمى دهد بلكه با تحمل و بردبارى، مى گذرد
🔰همان گونه كه قرآن درباره صفات مؤمنان فرموده است: (وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلاَماً).
نيز افرادى كه داراى علو همت و سعه صدرند در كارها شتاب نمى كنند بلكه تمام جوانب را در نظر مى گيرند تا اقدام نسنجيده اى كه موجب پشيمانى است صورت نگيرد.
🔰 قرآن مجيد درباره حضرت سليمان (عليه السلام) مى گويد: هنگامى كه سليمان پيام هدهد را درباره مردم سرزمين سبا شنيد، گفت:
«(سَنَنظُرُ أَصَدَقْتَ أَمْ كُنتَ مِنَ الْكَاذِبِينَ);
ما تحقيق مى كنيم ببينيم راست گفتى يا از دروغ گويان هستى؟».
سپس نامه اى براى آن ها فرستاد و با آن ها اتمام حجت كرد و اين نشان مى دهد كه او در كارها هرگز شتاب نمى كرد.
🔰در حديثى از رسول خدا(صلى الله عليه وآله) مى خوانيم: « ترك شتاب از سوى خداست و عجله از شيطان است».
البته اين دستور مربوط به مواردى است كه مسائل روشن نيست و نياز به تأمل و دقت و تدبير دارد.
اما هنگامى كه راه، روشن و برنامه معين باشد و ترديدى در صحت آن نباشد بايد فرصت را غنيمت شمرده و به بهانه هاى واهى زمان را از دست نداد.
🔰همانگونه كه در حديثى از امام صادق(ع) مى خوانيم: « هنگامى كه كسى از شما تصميم بر كار خير يا كمك به خويشاوند (يا غير خويشاوند) گرفت بايد عجله كند و آن را انجام دهد زيرا از طرف راست و چپ او دو شيطان حاضر مى شوند و او را وسوسه مى كنند».
🔰در حكمت 363 نيز آمده بود: « عجله كردن پيش از فراهم شدن امكانات و از دست دادن امكانات، بعد از فرصت، از نادانى است».
کانال شهدا و ایثارگران صفادشت
eitaa.com/shohadasafadasht
🌹🇮🇷🌹🇮🇷🌹
*#پیام_شهید_امروز*
🌹 *پاسدار کمیته انقلاب اسلامی شهید فرامرز غربا*
🌹تولد ۲۵ مهر ۱۳۳۹ بابل
🌹 *شهادت ۱۱ فروردین ۱۳۶۳ قصرشیرین*
🌹سن موقع شهادت ۲۴ سال
📝 *فرازی از وصیتنامه این شهید عزیز*
📌 *می خواهم به تمام برادران و خواهران شهید پرور ایران بگویم که خون من و خون برادرانم را، برای حفظ مکتب و مملکتم به کار برند و نگذارند هر گروه اجنبی در درون و برون کشور خونمان را پایمال کنند.*
📌 *هر انقلاب دو چهره دارد، خون و پیام ; شهیدان ما خون خود را اهدا کردند و حال این پیام ماست که باید شما برادران و خواهرانم که ماندید، زینب وار به فرد فرد ملتمان و حتی جهان برسانید و تا می توانید ندای مکتب حسین (ع)، ائمه و فرستاده خدا رسول اکرم و کتابش قرآن و اسلام را به گوش جهانیان برسانید*
شادی ارواح طیبه شهدا و امام شهدا صلوات
کانال شهدا و ایثارگران صفادشت
eitaa.com/shohadasafadasht
*فیلم مشاجره اسیر یمنی با مزدوران سعودی:*
-سرباز سعودی: اگر صحبت کنی تو را میکُشم!
+مجاهد یمنی: زود باش و شلیک کن و جانم را که امانت خداوند است، بِستان !
--صدایت را بلند نکن !
+در خانه ام صدایم را بلند میکنم ، زیرا که میخواهم مرا بشناسی!
--فرمانده، اجازه بده تا خلاصش کنم!
+خلاصم کنم... میخواهم که به من شلیک کنی، یالا... زود باش...!
--تو را نمیکُشم، چون باید ابتدا در زندان جزایت را ببینی!
+در جایی که شما کل یمن را به زندان تبدیل کرده اید، من زندان نمیروم!
چه کسی این را گفته که درون کشورم تو میتوانی مرا به بند بکشی!؟
آقایان شما در آمریکا !؟
این خاک من است!
چه کسی تو را به اینجا آورده!؟
*این سرزمین من است، تو اینجا چه میکنی؟*
تو میخواهی که مرا از خاکم، وطنم، زادگاهم بیرون کنی؟
-- تو را به زور با خود میبریم!
+انگار هنوز نمیدانی که من کیستم؟
اگر میخواهی مرا خوب بشناسی،
درباره ام از ناوچه های جنگی پیشرفته تان بپرسید!
درباره ام از پایگاههای هوایی تان بپرسید!
از سیستم های حفاظتی تان که میلیونها دلار خریدید، و ما به راحتی به درونشان رخنه کردیم بپرسید !
من همان دلاور مرد یمانی ام، که مزدوران خارجی را بر برادری با من ترجیح دادید!
من یمانی ام و تو را عین گوسفند به جلو میرانم، و تو در حدی نیستی که بخواهی مرا برانی !
تو اگر میتوانی... بسم الله !
بدان که:
من یمانی ام و "ایمان" یمنی ست!
من یمانی ام و "حکمت" یمنی ست!
منِ یمانی ام، خوش قلب و مهربان ترین انسانم.
من همان یمانی ام که حضرت رسول اکرم مرا پشتیبان دینش قرار داد!
و من همان یمانی ام، که هر کس با من از در صلح وارد شود دستم به سمتش مردانه دراز است، اما هر دستی را که به خاکم تعدی کند از بازو قطع خواهم کرد، و هر ظالمی را از ظلمش نادم و پشیمان خواهم ساخت...!
کانال شهدا و ایثارگران صفادشت
eitaa.com/shohadasafadasht
🌹🇮🇷🕊🇮🇷🌹
*#یاد_شهیدان_جاودانه_باد*
فَاقْرَءُوا مَا تَيسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
(مزمل/ 20)
*#برنامه_تلاوت_قرآن_کریم*
📖 *امروز صفحه ۹۲*
عزیزانی که برنامه جزء خوانی دارند،
📖 *امروز جزء ۲۹ قرآن کریم*
*#هدیه_به_ارواح_طیبه_و_ملکوتی*
#انبیاء_الهی_و_ائمه_معصومین_ع
#امام_راحل
#شهدای_راه_حق
#پدران_و_مادران
#مومنین_و_مومنات
*ان شاءالله در دنیا با قرآن مانوس و در آخرت با قرآن محشور شوید.*
🌺🍃🌸🍃🌺
کانال شهدا و ایثارگران صفادشت
eitaa.com/shohadasafadasht
حکمتهای نهج البلاغه:
*⚜️#حکمت_461_نهج_البلاغه⚜️*
وَ قَالَ (عليه السلام): الْغِيبَةُ جُهْدُ الْعَاجِزِ.
غيبت نشانه ناتوانى (اخلاقى، اجتماعى):
📜 و درود خدا بر او، فرمود: غيبت كردن تلاش ناتوان است.
*🔰شرح و تفسیر حکمت 461🔰*
👌🔆غيبت نشانه ناتوانى است:
📜 امام(عليه السلام) در اين گفتار كوتاه و پرمعنا به يكى از عيوب مهم غيبت اشاره كرده مى فرمايد: «غيبت كردن، آخرين تلاش شخص ناتوان است»;
🔵اشاره به اين كه تنها فرومايگان و افراد پست و ناتوان به سراغ غيبت مى روند چراكه اگر انسان در خود، توانايى و استعداد پيشرفت ببيند به جاى اين كه با غيبت مقام كسى را خدشه دار كند خودش مى كوشد و به آن مقام و برتر از آن مى رسد،
🔵 ولى چون عاجز و ناتوان و فرومايه است سعى مى كند به وسيله غيبت آبروى ديگرى را در انظار عموم بريزد.
🔵 از اين رو امام(عليه السلام) مى فرمايد: غيبت، آخرين تلاش افراد ناتوان است.
🔵در ميان گناهان كبيره كمتر گناهى است كه همانند غيبت، نشانه پستى و ضعف و زبونى و ناجوانمردى باشد.
🔵به تعبير ديگر، آن ها كه پشت سر مردم به مذمت و عيب جويى مى پردازند و آبرو و حيثيت افراد را با افشاى عيوب پنهانى، كه غالب مردم به يكى از اين عيوب گرفتارند، مى برند، و آتش حسد و كينه خود را به اين وسيله فرو مى نشانند،
🔵افرادى ناتوان و فاقد شخصيت اند كه حتى در مبارزه بى دليل و ظالمانه خود شهامت ندارند و تمام قدرتشان اين است كه از پشت خنجر بزنند.
📍نكته:
غيبت و آثار شوم آن:
📝 در تعریف غیبت، مرحوم شيخ انصارى از بزرگان علما نقل كرده است كه اخبار معصومين(عليهم السلام) و اجماع فقها دلالت بر اين دارد: حقيقت غيبت اين است كه از ديگرى در غياب او چيزى بگويد كه اگر بشنود ناراحت شود.
🔵گاه گفته مى شود كه غيبت، افشاى عيوب و گناهان پنهانى افراد در غياب آن ها نزد كسانى است كه از آن آگاهى ندارند و اين كه بعضى از عوام مى گويند: آنچه گفتيم، صفت اوست غيبت نيست; اشتباه روشنى است.
🔵زيرا غيبت همان بيان صفت زشت پنهانى در غياب افراد است و اگر صفت آن ها نباشد مصداق تهمت و بهتان مى باشد و نيز آنچه بعضى از عوام مى گويند: حاضريم همين مطلب را نزد خود شخص بگوييم;
🔵اين هم اشتباه ديگرى است كه خيال مى كنند اگر چيزى واقعيت داشته باشد غيبت نيست.
🔰به هر حال، شديدترين تعبير درباره غيبت در قرآن مجيد آمده و درباره هيچ گناهى چنين تعبيرى ديده نمى شود و آن اين كه غيبت كننده همچون كسى است كه گوشت برادر مرده خود را بخورد:
(أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتاً فَكَرِهْتُمُوهُ).
🔵اشاره به اين كه آبروى انسان مانند گوشت تن اوست و غيبت كننده گويى گوشت تن برادر مسلمانش را مى خورد و غايب و بى دفاع بودن او به منزله مردن اوست.
🔵در روايات اسلامى نيز شديدترين تعبير درباره غيبت ديده مى شود:
🔰در حديث قدسى آمده است كه خداوند به موسى بن عمران(عليه السلام) خطاب كرد و فرمود: «مَنْ مَاتَ تَائِباً مِنَ الْغِيْبَةِ فَهُوَ آخِرُ مَنْ يَدْخُلُ الْجَنَّةَ وَمَنْ مَاتَ مُصِرّاً عَلَيْهَا فَهُوَ أَوّلَ مَنْ يَدْخُلُ النّارَ;
كسى كه بميرد در حالى كه از غيبت توبه كرده باشد، آخرين كسى است كه وارد بهشت مى شود، و كسى كه بميرد و از غيبت توبه نكرده و بر آن اصرار ورزيده باشد، نخستين كسى است كه وارد دوزخ مى شود».
🔰و در حديثى از امام صادق(عليه السلام) مى خوانيم: « غيبت، حسنات را مى خورد همان گونه كه آتش هيزم را مى خورد و نابود مى كند».
🔵مشكل مهم غيبت چند چيز است:
✅نخست اين كه انگيزه هاى بسيار متنوعى دارد از قبيل خودخواهى و حسد و كينه توزى و جاه طلبى و رياكارى و انتقام جويى و سخريه و استهزاء و مانند آن.
🔰در ذيل روايت قبل چنين آمده است: « اصل غيبت از ده چيز ريشه مى گيرد: فرو نشاندن خشم، كمك كردن (نامشروع) به گروهى، متهم ساختن افراد، تصديق كردن خبرى بدون اطلاع، داشتن سوء ظن، حسد، استهزاء و سخريه، اظهار تعجب، ناراحتى و خودستايى».
✅مشكل ديگر غيبت اين است كه به قدرى رواج يافته كه قبح آن در نظرها از بين رفته است و گاه نُقل بسيارى از مجالس مى شود و حتى افراد ظاهراً با تقوا آلوده آن مى شوند و همين امر، خطر آن را بيشتر مى كند.
✅مشكل ديگر اين كه كسى كه به غيبت گوش فرا مى دهد در گناه غيبت كننده شريك است و اى بسا يك نفر غيبت كند و ده ها نفر در مجلس باشند و سخن او را بشنوند و اعتراض به او نكنند و همه در اين گناه شريك شوند.
✅مشكل چهارم اين كه غيبت از گناهانى است كه جنبه حق الناس دارد و چنان نيست كه تنها با آب توبه بتوان آن را شست بلكه بايد از غيبت شونده حليت طلبيد و واى به حال كسى كه غيبت افرادى را كرده و آن افراد از دنيا رفته اند كه حليت طلبيدن غير ممكن شده است.
🔵در اين گونه موارد دستور داده شده كه براى آن افراد تا مى تواند استغفار كند و كار خير انجام دهد شايد از او راضى شوند.
✅مشكل ديگر اين كه غيبت آثار اجتماعى شومى دارد و تنها يك رذيله اخلاقى شخصى نيست. غيبت سبب مى شود حس اعتماد در جامعه ضعيف گردد و همكارى افراد با يكديگر كم شود.
🔵 افراد جامعه به يكديگر بدبين گردند و پيوندهاى اخوت و محبت و دوستى و همكارى سست شود.
در حديثى از پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) مى خوانيم كه فرمود: « غيبت كننده بخشوده نخواهد شد تا غيبت شونده او را عفو كند».
🔵اين نكته نيز حائز اهميت است كه اگر غيبت به غيبت شونده برسد گناه مضاعفى خواهد بود يك گناه اين كه آبروى او را در ميان جمعى برده و گناه ديگر اين كه او را آزار داده و غمگين ساخته است.
کانال شهدا و ایثارگران صفادشت
eitaa.com/shohadasafadasht