شخصیت امام علی (ع) _ ویژه_ی ولادت - حجت الاسلام دکتر رفیعی.mp3
28.65M
🔖منبر کامل 🔖
💠تبیین شخصیت آقا امیرالمومنین علی ابن ابی طالب علیه السلام💠
🎤حجت الاسلام دکتر رفیعی
❇️در روز میلاد آنحضرت سعی کنیم در فرصت مناسبی این سخنرانی را گوش کنیم تا شناخت و معرفتمان نسبت به این امام بزرگوار بیشتر شود
#سخنرانی
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
Nima-Allameh-Pedar-128.mp3
3.49M
پدر ❤️
👤نیما علامه
تقديم به روح باباهای مهربونی❤️
که پیش مانیستن 😔
وتقدیم به کسانی که پدرانشان آسمانی شدند 💔
روحشان شاد 😔🙏
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
4_5778574232694817951.mp3
9.61M
💠 ترانه زیبای امیر بی گزند
👈 با صدای محسن چاوشی
🌹🌼🌺🌹🌺🌹🌹🌹🌹🌹
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
⭕️ابعاد وجودیشخصیتامیرالمؤمنین
🔹این بزرگوار شخصیتی است که دارای ابعاد بسیار است و مظهر اسم جمع الهی است که دارای تمام اسماء و صفات است. تمام اسماء و صفات الهی در ظهور و در بروز در دنیا و در عالم، با واسطه رسول اکرم در این شخصیت ظهور کرده است. و ابعادی که از او مخفی است، بیشتر از آن ابعادی است که از او ظاهر است. همین ابعادی هم که دست بشر به آن رسیده است و میرسد، در یک مردی، در یک شخصیتی جمع شده است، جهات متناقض، جهات متضاد. انسانی که در حال این که زاهد و بزرگترین زاهد است، جنگجو و بزرگترین جنگجوست در دفاع از اسلام. اینها در افراد عادی جمع نمیشود، آن که زاهد است، به حسب افراد عادی، جنگجو نیست، آن که جنگجوست زاهد نیست.
🔹در عین حالی که در معیشت آن طور زهد میکردند و آن طور در خوراک و در آن طور چیزها به حد اقل قناعت میکردند، قدرت بازو داشتند، آن قدرت بازو را، و این هم جزء اموری است که جمعش، جمع متضادین است. در عین حالی که دارای علوم متعدده و دارای علوم معنویه و روحانیه و سایر علوم اسلامی است، در عین حال میبینیم که در هر رشتهای، مردمی که اهل آن رشتهاند او را از خودشان میدانند، پهلوانها حضرت امیر را از خودشان میدانند، فلاسفه حضرت امیر را از خودشان میدانند، عرفا حضرت امیر را از خودشان میدانند، فقها حضرت امیر را از خودشان میدانند، هر قشری که اهل یک رشته است، حضرت امیر را از خودش میداند. و حضرت امیر از همه است، دارای همه اوصاف است و دارای همه کمالات.
بیانات حضرت امام ۶۳/۰۶/۲۳
منبع: سایت جامع امام خمینی
#امام_علی #امام_خمینی
@shohadayevarjovi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فرمانده سپاه: تمام امکانات سپاه برای حل مشکلات مردم زلزلهزده خوی به کار گرفته شود
🔹 شرایط زندگی در چادر و شرایط زندگی بسیار متفاوت است، تمامی امکانات سپاه اعم از ظرفیت قرارگاه محرومیت زدایی، سازمان بسیج سازندگی را برای حل مشکلات مردم بسیج استفاده کنیم.
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
42.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مجموعه "بانوی تمدن ساز"
قسمت 5 : تکلیف مدار
🔷تاثیر شناخت بموقع تکلیف و اقدام صحیح با نگاه به سیره حضرت زینب (س)
💠 به همراه معرفی خانم دکتر فاطمه حقیرالسادات
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
36.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
همه چیز درباره عملیات جمینگ ایران در اصفهان علیه ریزپرنده ها
🎥 اسرائیل در عملیات خرابکارانه ی اصفهان از ریزپرنده ها استفاده کرده که توسط افراد بومی از همان اطراف به کار گرفته شده بوده اند. نکته اینجاست که صهیونیست ها تصور نمیکردند چیزی به نام تله های پدافندی و عملیات جمینگ در برابر آنها باشد. با این وجود اما یک سوال مطرح است: این عملیات جمینگ چگونه انجام شده است؟
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
✅ اگر پرسیدند چرا انقلاب کردید ؟
👇جواب :
1. انقلاب کردیم اول برای
#اسلام.
برای اینکه پهلوی به هویت شیعی ما حمله ور شده بود؛
اول با زور و چکمه بعد با تبلیغات و رسانه به جان دین مان افتاده بودند.
از حجاب تا روضه عاشورا،
در عصری بودیم که بردن نام
#حسین(علیه السلام) در این کشور قدغن بود.
میخواستیم به عصری برسیم که میلیونها نفر در #اربعین به زیارت سمبل انسانیت و آزادگی بروند.
میخواستیم به مقام انسانیت برسیم.💚
2. انقلاب کردیم برای
#ایران،
برای استقلال ایران،
کشورمان زیر لگد انگلیسیها و امریکائیها له شده بود.
50 هزار مستشار امریکایی از ما کاپیتولاسیون و حق توحش میگرفتند؛
و شاه مملکت بدون اجازه آنها آب نمیخورد!
3. انقلاب کردیم برای ایران،
برای خاک ایران،
شاه سرزمین،
#بحرین و 32 جزیره زیبای آن را به انگلیسیها و وهابی ها بخشید؛
و گفتند دخترمان بود؛
شوهرش دادیم.
انقلاب کردیم تا بقیه خاک وطن را شوهرندهند.
4. انقلاب کردیم برای عزت و حیثیت مان،
در عصری که بر سر در باشگاههای انگلیس در ایران در وطن خودمان مینوشتند:
ورود سگ و ایرانی ممنوع،
5. انقلاب کردیم برای نجات
#فرهنگ و فکرمان،
در عصری که تعداد کاباره ها و قمارخانه ها و فاحشه خانه ها،
از تعداد کتابخانه ها و دانشگاهها بیشتر بود؛
انقلاب کردیم تا فکر و فرهنگ ایرانی لگدمال نشود.
#شاه حقیری داشتیم که صریحا میگفت:
شما
#زنان هرگز میکل آنژ یا باخ نداشتید.
شما حتی یک آشپز بزرگ نداشته اید.
شما هیچ چیز بزرگ و فوق العاده عرضه نکرده اید.
هیچ چیز."
6. انقلاب کردیم برای حفظ
#نجابت دختران و پسران مان،
از چنگ حکومتی که دستاوردش برای زنان ایران «شهر نو» بود.
و 50 هزار
#فاحشه رسمی،
از شر حکومتی که از خود شاه تا برادران و خواهرش اشرف،
مافیای بین المللی مواد مخدر بودند؛
و درخت نحس اعتیاد را در ایران کاشتند.
7. انقلاب کردیم برای نجات از عقب ماندگی #علمی مان،
از کشوری که 57 سال تحت سلطنت پهلوی بود؛
و 68 درصد مردمش بیسواد نگه داشته بودند؛
در حالیکه آمریکا ناسا داشت؛
هند ماهواره به فضا فرستاده بود؛
ترکیه متروی 50 ساله داشت؛
ولی ما هیچ نداشتیم.
تا برسیم به کشوری که طی 40 سال 93 درصد مردمش باسواد شوند.
و رتبه علمی 16 ام جهان باشیم.
8. انقلاب کردیم برای
#رفاه،
از عصری که نیمی از جمعیت ایران سوءتغذیه داشتند و بجای خانه،
در یک "اتاق" زندگی میکردند.
(فیلم فارسیها شاهد است)،
از عصری که نیازهای اولیه زندگی (آب و برق و گاز و یخچال و کولر) یک آرزو بود.
تنها 45 شهر ایران آب لوله کشی داشت؛
96 درصد روستاها برق نداشت؛
تنها 9 شهر گاز لوله کشی داشت.
از عصری که 46 درصد مردم ایران زیر خط فقر زندگی میکردند؛
مترو و سیستم فاضلاب و موشک و زیردریایی و...رویا بود!
تا برسیم به عصری که همه 1100 شهر ایران و 34 هزار روستا آب دارند؛
همه شهرها و تمام روستاهای بالای 40 خانوار برق دارند.
بیش از95 درصد جمعیت ایران گاز دارند.
و برای رفع فقر،
از کمیته امداد تا بهزیستی و صدها خیریه ساختیم.
9. انقلاب کردیم برای حتی
#سلامتی و بهداشت مان،
از عصری که مردم ما درگیر شپش بودند؛
حتی
#فرح همسر شاه را پشه سالک گزید؛
و برایمان از هند و بنگلادش و پاکستان پزشک و پرستار می آوردند.
از عصری که سن امید به زندگیمان فقط 54 سال بود!
تا برسیم به عصری که سن امید به زندگی مان به بالای 75 سال رسیده،
و جزء 10 کشور دارای بهترین سیستم پزشکی هستیم.
10. انقلاب کردیم برای
#آزادی،
تا از شر چنگال آهنین،
#ساواک نجات یابیم.
یک سازمان تروریستی وحشی که به اذعان شخص شاه 3000 زندانی سیاسی داشت.
از حکومت وحشت شاهنشاهی که فالاچی، خبرنگار آمریکایی متعجبانه به شاه میگوید: «مردم ایران با شنیدن اسم شاه در خیابانها #وحشت میکنند.
میترسند کلمه ای بر زبان آورند.»
11. انقلاب کردیم برای اینکه
#مردم باشیم؛
نه رعیت،
برای نجات از 2500 سال شاهنشاهی که مردم در آمد و شد این شاه و آن شاه،
هیچ کاره بودند؛
تا حکومت در دست ما مردم باشد.
برای اینکه شاه مان با کودتا و دستور اجنبی نیاید.
برای اینکه از رئیس جمهور تا خبرگان از مجلس تا شورای شهر و شورای مدرسه کودکان مان، خودمان انتخاب کنیم.
12. انقلاب کردیم برای تشکیل حکومتی که ثمره 1400 سال صبر و خون دل خوردن
#شیعه و مسلمانان راستین است.
تا به جرم مسلمان بودن و شیعه بودن کشته نشویم.
انقلاب کردیم تا نام خدا و پیامبر و امیرمومنان را بر ماذنه ها بشنویم.
تا طعم حکومت عدل و مرحمت را بچشیم.
تا با
#ظالم در هر جای جهان بجنگیم؛
و پناه مظلومان باشیم.
تا کانون انسانیت و مهربانی و مبارزه با شیاطین بزرگ و کوچک باشیم.
🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
🍁🍃 🍁🍃 🍁🍃
💚 شاهکار حضرت مولا علی«علیه السّلام» در پاسخ به سؤال تکراری!
💘💘💘 جمعیّت زیادی دور اميرالمومنين علیه السّلام حلقه زده بودند...
🌱مرد اوّل؛ یا علی! سؤالی دارم. علم بهتر است یا ثروت؟!
💜 مولا علی «علیه السّلام» در پاسخ فرمودند: علم بهتر است؛ زیرا علم میراث انبیاست و مال و ثروت میراث قارون و فرعون و هامان و شدّاد.
🌱مرد دوّم؛ اباالحسن! سؤالی دارم، میتوانم بپرسم؟
علم بهتر است یا ثروت؟!
💜 حضرت علی«علیه السّلام» فرمودند: علم بهتر است؛ زیرا علم تو را حفظ میکند، ولی مال و ثروت را تو مجبوری حفظ کنی. نفر دوّم که از پاسخ سؤالش قانع شده بود، همان جا که ایستاده بود نشست.
🌱در همین حال سوّمین نفر وارد شد، یاعلی علم بهتر است یا ثروت؟!
💜 حضرت«علیه السّلام» در پاسخش فرمودند: علم بهتر است، زیرا برای شخص عالم دوستان بسیاری است، ولی برای ثروتمندان دشمنان بسیار!
🌱نفر چهارم؛ یاعلی! علم بهتر است یا ثروت؟!
💜 حضرت علی«علیه السّلام» در پاسخ به آن مرد فرمودند: علم بهتر است؛ زیرا اگر از مال انفاق کنی کم میشود، ولی اگر از علم انفاق کنی و آن را به دیگران بیاموزی، بر آن افزوده میشود.
🌱نوبت پنجمین نفر بود...
یاعلی علم بهتر است یا ثروت؟!
💜 مولا«علیه السّلام» در پاسخ به او فرمودند: علم بهتر است؛ زیرا مردم شخص پولدار و ثروتمند را بخیل میدانند، ولی از عالم و دانشمند به بزرگی و عظمت یاد میکنند.
🌱نفر ششم؛ یاعلی! علم بهتر است یا ثروت؟!
💜 اميرالمومنين عليه السّلام نگاهی به جمعیّت کردند و فرمودند: علم بهتر است؛ زیرا ممکن است مال را دزد ببرد، امّا ترس و وحشتی از دستبرد به علم وجود ندارد. مرد ساکت شد.
💢نگاه متعجّب مردم گاهی به حضرت علی«علیه السّلام» و گاهی به تازهواردها دوخته میشد...
🌱در همین هنگام نفر هفتم وارد شد و پرسید، یااباالحسن! علم بهتر است یا ثروت؟!
💜 امیرالمومنین فرمودند : علم بهتر است؛ زیرا مال به مرور زمان کهنه میشود، امّا علم هر چه زمان بر آن بگذرد، پوسیده نخواهد شد.
🌱در همین هنگام هشتمین نفر وارد شد و سؤال دوستانش را پرسید که حضرت در پاسخش فرمودند:
💜 امیرالمومنین فرمودند : علم بهتر است؛ برای اینکه مال و ثروت فقط هنگام مرگ با صاحبش میماند، ولی علم، هم در این دنیا و هم پس از مرگ همراه انسان است.
💥همه از پاسخهای امام شگفت زده شده بودند که؛ نهمین نفر هم وارد مسجد شد و در میان بهت و حیرت مردم پرسید:
🌱یاعلی! علم بهتر است یا ثروت؟!
💜 امیرالمومنین فرمودند : علم بهتر است؛ زیرا مال و ثروت انسان را سنگدل میکند، امّا علم موجب نورانی شدن قلب انسان میشود.
🌱نفر دهم:
💜 امیرالمومنین فرمودند : علم بهتر است؛ زیرا ثروتمندان تکبّر دارند، تا آنجا که گاه ادّعای خدایی میکنند، امّا صاحبان علم همواره فروتن و متواضع اند.
🗣فریاد هیاهو و شادی و تحسین مردم مجلس را پر کرده بود. سؤال کنندگان، آرام و بیصدا از میان جمعیّت برخاستند.
⚡️هنگامی که آنان مسجد را ترک میکردند، صدای حضرت را شنیدند که میفرمودند:
💫اگر تمام مردم دنیا همین یک سؤال را از من میپرسیدند، به هر کدام پاسخ متفاوتی میدادم.
📚کشکول بحرانی، ج ۱، ص ۲۷
📚به نقل از امام علی بن ابی طالب(ع)، ص۱۲٤
🍃افتخار کنیم به داشتن چنین مولایی
🍃🌸🌺🍃🌹🍃🌺🌸🍃
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
غرر الحکم و درر الکلم
مجموعه ای از
کلمات وپندهای
حضرت امام علی سلام الله علیه
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
ghorar_android_v_1_2.apk
2.55M
کتاب غرر الحکم
برای اند روید
زبان فارسی
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠دلیل ولادت امام علی (ع) در کعبه
🔹 این واقعه، واقعهی سادهای نیست. حکمت اجتماعیش اینه که ...
🔸حجت الاسلام علیرضا پناهیان
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
هدایت شده از رصد مراغا ( اخبار مراغه )
42.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
برگزاری همایش بزرگ پیاده روی خانوادگی در روستای ورجوی مراغه بمناسبت گرامیداشت دهه مبارک فجر
➖➖➖➖➖➖➖➖
◀️ ایتا
https://eitaa.com/joinchat/1787297792C5e84b1df99
💠 پیج روبیکا 👇
https://rubika.ir/rasademaraghaa
🔰 کانال روبیکا 👇
https://rubika.ir/rasademaragha
pedar.ogg
1.07M
آهنگ زیبای پدر 💞
#روز_پدر_مبارک 🦋
تقدیم شما 🍀🌺🍀
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 امیرالمؤمنین علیهالسلام قله حکومت اسلامی
🔹امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه آلاف التّحیّة و السّلام) یک قلهی مرتفع است؛ هم برای حاکم اسلامی و حکومت اسلامی، هم برای هر فرد مسلمان.
┄┅┅┅┅❀┅┅┅┅┄
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️مردم سالاری از ديدگاه امام خمينی (بخش اول)
🔹 #مردم_سالاری به عنوان يكی از بحث انگيز ترين پديده های سياسی جهان معاصر محسوب میشود، هر چند اختلاف آرا و ديدگاه در خصوص اين پديده، منجر به بروز اختلافات و مجادلات علمی فراوان (خصوصاً در زادگاه آن) شده، ارايهی يك تعريف جامع و معين از اين مفهوم را، به امری شبيه به محال بدل كرده است؛ اما #جامعه_ايران امروز همانند ساير جوامع در حال گذار و واقع در برزخ سنت و مدرنيته، بركنار از بحثها و فعاليتهای علمی پيرامون دموكراسی نبوده، و خصوصاً به دنبال وقوع #انقلاب_اسلامی سال ۱۳۵۷ و ايجاد فضای مساعد انديشه ورزی، شاهد چنين تلاشهايی بوده است.
🔹از سوی ديگر #انقلاب_اسلامی و #جمهوری_اسلامی_ايران را ميتوان حاصل انديشه های #امام_خمينی (ره) دانست و هم از اين رو، رجوع به آن انديشه ها (به عنوان يكی از منابع انديشه سياسی اسلام) میتواند پاسخگوی بسياری از مسائل و معضلاتی باشد كه جامعه ما در حوزهی انديشه سياسی با آن مواجه شده است. با توجه به مقدمات فوق، نوشتار حاضر بر آن است تا به بررسی ديدگاه های حضرت امام در خصوص #مردم_سالاری بپردازد. طبيعی است كه گام نخست در اين راه، گردآوری سخنان ايشان است كه دربارهی مردمسالاری بيان شده است و به دنبال آن، پردازش و طبقه بندی ديدگاه ها و طرح استنتاجات مفهومی از مجموعه اطلاعات پردازش شده، كامل كننده اين مقاله خواهد بود.
💠مردم سالاری مطلوب از ديدگاه امام خمينی (ره)
🔹نخستين نكته ای كه در بررسی ديدگاه حضرت امام در خصوص #مردم_سالاری جلب توجه میكند، آن است كه ايشان در مقطع زمانی خاص نسبت به اين مقوله اظهار نظر كرده اند. عمده ديدگاه های ايشان دربارهی #دموكراسی و #مردمسالاری در سال های ۱۳۵۶ تا ۱۳۵۸ ابراز شده است. بديهی است كه ايجاد هرگونه رابطه معنی دار ميان مقطع زمانی فوق و ابراز ديدگاه های حضرت امام درباره دموكراسی و مردم سالاری نيازمند اطلاعات و پژوهش های گسترده ای است كه در اين پژوهش به واسطهی عدم تناسب موضوعی به آن پرداخته نخواهد شد.
🔹مفهوم دموكراسی و مردم سالاری در بيانات امام خمینی (ره) به دو شكل به كار گرفته شده است: نخست، #دموكراسی_مطلوب و مثبت و ديگر، #دموكراسی_نامطلوب و به تعبير امام، غيرحقيقی و جعلی كه در مغرب زمين بنا نهاده شده و طبق نظر ايشان اساساً دموكراسی نيست. در اين ميان، نكته آن است كه امام خمینی (ره) طرح خود از دموكراسی مطلوب را بر تعريف و قرائت ويژه ای از مفهوم دموكراسی بنا گذشته اند. حضرت امام برای دموكراسی مطلوب خود ويژگی ها و مشخصاتی بيان كرده اند كه طرح آن میتواند به شكل گرفتن تصوير نسبتاً واضحی از دموكراسی و مردم سالاری مطلوب ايشان بینجامد. #ادامه_دارد...
نویسنده: محمدصادق کوشکی (تأملاتی در انديشه سياسی امام خمينی ره) ص۷۱
منبع: وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه
#مردم_سالاری #امام_خمینی #انقلاب #انقلاب_اسلامی #جمهوری_اسلامی
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️مردم سالاری از ديدگاه امام خمينی (بخش دوم)
🔸 #مفهوم_دموكراسی و #مردم_سالاری در بيانات امام خمینی (ره) به دو شكل به كار گرفته شده است: نخست، #دموكراسی_مطلوب و مثبت و ديگر، #دموكراسی_نامطلوب و به تعبير امام، غيرحقيقی و جعلی كه در مغرب زمين بنا نهاده شده و طبق نظر ايشان اساساً دموكراسی نيست. در اين ميان، نكته آن است كه امام خمینی (ره) طرح خود از دموكراسی مطلوب را بر تعريف و قرائت ويژه ای از مفهوم دموكراسی بنا گذشته اند. حضرت امام برای دموكراسی مطلوب خود ويژگی ها و مشخصاتی بيان كرده اند كه طرح آن میتواند به شكل گرفتن تصوير نسبتاً واضحی از دموكراسی و مردم سالاری مطلوب ايشان بینجامد.
💠ويژگیها و شاخصههای دموكراسی و مردم سالاری مطلوب امام خمینی (۱)
1⃣«نافی استبداد و ديكتاتوری»؛ ايشان در اين باره ميفرمايد: «اصول دموكراسی، در تضاد با رژيم شاه قرار دارد»؛ [صحیفه نور، ج۲، ص۵۰] و يا «دست از مبارزه بر نمیداريم، تا حكومت دموكراسی به معنای واقعی آن، جايگزين ديكتاتور ها شود»؛ [همان، ص۲۶۹] و يا «با قيام ملت، شاه خواهد رفت و حكومت دموكراسی برقرار خواهد شد». [همان]
🔹در جمع بندی سخنان فوق، يك نكته آشكار میشود و آن تضاد مردمسالاری با نظام سياسی مستبد است. استبداد و ديكتاتوری از جمله صفات محوری حكومت پهلوی است و بر همين اساس، امام خمینی (ره) تحقق مردم سالاری در ايران را منوط به زوال نظام شاهنشاهی دانسته اند. اين ادعا هنگامی به واقعيت نزديكتر ميشود كه بدانيم حضرت امام، تحقق دموكراسی را در زمان حكومت پهلوی امری محال توصيف كرده اند. [همان]
2⃣«تأمين و حفظ آزادی»؛ ديگر مشخصه دموكراسی مطلوب امام خمینی (ره)، تأمين #آزادی_انسانها و حفاظت از آن در مقابل موانع تحقق آزادی است. ايشان با اشاره به اين مطلب كه «هيچكس مثل اسلام، آزادی طلب نيست»، [همان، ج۵، ص۲۵۸] مشخصاً به دو نوع از #آزادی موجود در دموكراسی مطلوب خود اشاره كرده اند. نخستين آزادی مد نظر ايشان را میتوان، آزادی در مشاركت سياسی دانست. حضرت امام آزادی مردم در انتخابات را از جمله مبانی دموكراسی و مردم سالاری دانسته اند، [همان، ج۲، ص۲۲۲] و به عنوان نمونه از آزادی مردم در گزينش نمايندگان مجلس ياد كرده اند.
🔹 #آزادی_بيان و عقيده، دومين نوع آزادی است كه امام خمینی (ره)، دموكراسی مطلوب خويش را بانی و حافظ آن معرفی كرده اند: «در اسلام، دموكراسی مندرج است و مردم در بيان عقايد آزادند». [همان، ج۸، ص۲۳۴] و نكته قابل توجه آن است كه حضرت امام، محدودهی آزادی مورد نظرشان را انحراف انسانها از مسير صحيح و همكاری با دشمنان نظام میدانند؛ [همان، ج۴، ص۲۳۴] به اين معنی كه در دموكراسی مطلوب ايشان، آزادی بيان و عقيده تا آنجا به رسميت شناخته شده و حفاظت ميشود، كه منجر به انحراف اذهان و سوء استفاده دشمنان نظام نشود. #ادامه_دارد...
نویسنده: محمدصادق کوشکی (تأملاتی در انديشه سياسی امام خمينی ره) ص۷۱
منبع: وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه
#مردم_سالاری #امام_خمینی #انقلاب #انقلاب_اسلامی #جمهوری_اسلامی
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️مردم سالاری از ديدگاه امام خمينی (بخش سوم)
🔸 #مفهوم_دموكراسی و #مردم_سالاری در بيانات امام خمینی (ره) به دو شكل به كار گرفته شده است: نخست، #دموكراسی_مطلوب و مثبت و ديگر، #دموكراسی_نامطلوب و به تعبير امام، غيرحقيقی و جعلی كه در مغرب زمين بنا نهاده شده و طبق نظر ايشان اساساً دموكراسی نيست. در اين ميان، نكته آن است كه امام خمینی (ره) طرح خود از دموكراسی مطلوب را بر تعريف و قرائت ويژه ای از مفهوم دموكراسی بنا گذشته اند. حضرت امام برای دموكراسی مطلوب خود ويژگی ها و مشخصاتی بيان كرده اند كه طرح آن میتواند به شكل گرفتن تصوير نسبتاً واضحی از دموكراسی و مردم سالاری مطلوب ايشان بینجامد.
💠ويژگیها و شاخصههای دموكراسی و مردم سالاری مطلوب امام خمینی (۲)
3⃣«پيوند با استقلال»؛ از شيوه بكارگيری عبارات، در بيانات حضرت امام چنين استفاده ميشود كه دموكراسی مطلوب ايشان، ملازم با مفهوم #استقلال بوده و در كنار آن معنی میيابد: نظام حكومتی ايران، #جمهوری_اسلامی است كه حافظ استقلال و #دموكراسی خواهد بود». [همان، ج۳، ص۱۶] همچنين «برنامهی سياسی ما آزادی، دموكراسی حقيقی و استقلال است». [همان، ج۳، ص۹۶] دقت در عبارات فوق نشان میدهد كه امام خمینی (ره) به شكلی از مردم سالاری اعتقاد داشتند كه ضامن و حافظ استقلال جامعه باشد، و از اين رو اشكالی از دموكراسی كه منجر به زوال يا ضعف استقلال جامعه باشد را مردود میشمارند.
4⃣«عدالت خواه»؛ #عدالتخواهی، نفی تبعيض و اهميت قائل شدن برای ضعفا، از ديگر مشخصات دموكراسی و مردم سالاری مطلوب حضرت امام است كه به روشنی در عبارات زير نمايان است: «آن دموكراسی كه در اسلام است، در جاهای ديگر نيست. هيچ دموكراسی مانند دموكراسی موجود در اسلام به ضعفا اهميت نداده است». [صحیفه نور، ج۵، ص۲۵۸] همچنين «حكومت اسلامی يعنی يك حكومت مبتنی بر عدل و دموكراسی»؛ [همان، ج۳، ص۲۶۸] و يا «نظام صدر اسلام، دموكراسی بوده؛ اينگونه كه ميان حاكم جامعه و رعيت هيچ تبعيضی دربرخورداری از امكانات وجود نداشته است.» [همان، ص۹] #ادامه_دارد...
نویسنده: محمدصادقکوشکی (تأملاتی در انديشه سياسی امام خمينی ره) ص۷۱
منبع: وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه
#مردم_سالاری #امام_خمینی #انقلاب #انقلاب_اسلامی #جمهوری_اسلامی
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️تقوا در کار (بخش اول)
🔹 #تقوا در کار یعنی چه؟ چطور میتوانیم در کارهای تشکیلاتی تقوا را رعایت کنیم. «تقوا» ملکه ای نفسانی است که بر اثر آن، انسان از خود در برابر خداوند سبحان به شدت مراقبت میکند تا دچار لغزش رفتاری نشود. معنای اصطلاحی تقوا در کلام امام صادق (ع) خلاصه میشود: یعنی آنجا که خداوند دستور داده حاضر باشی، تو را غایب نبیند و آنجا که نهی کرده، تو را مشاهده نکند. [۱] شایسته است هر انسان مومنی در کار، به زیور تقوا آراسته باشد.
🔹امام علی (ع) میفرمايد: «تقوا چونان مرکبهای فرمانبرداری است که سواران خود را عنان بر دست، وارد بهشت جاویدان میکند. آنچه بر اساس تقوا پایهگذاری شود، نابود نشود و کشتزاری که با تقوا آبیاری شود، تشنگی ندارد». کارکنان نیز با داشتن #تقوا میتوانند خود را از ارتکاب هرگونه نافرمانی، سستی و تنبلی، اسرافکاری، حیف و میل بیتالمال، و از بین بردن حق دیگران مصون نگاه دارند. قرآن کریم میفرماید «کسی که #تقوای_الهی پیشه کند، خداوند راه نجاتی برای او فراهم میکند».
🔹امام علی (ع) نیز در اینباره میفرمایند «کسی که #تقوا را انتخاب کند، سختیها از او دور میشوند. تلخیهایش، شیرین و فشار مشکلات و ناراحتیهای زندگی او برطرف خواهد شد. مشکلات پیاپی و خسته کننده برایش آسان شده و مجد و بزرگیِ از دست رفته، چونان قطرات باران بر او فرو میبارند. رحمت بازداشته حق باز میشود و نعمتهای الهی پس از فرونشستن، به جوشش میآید و برکاتِ تقلیل یافته فزونی میگیرد». #ادامه_دارد...
پی نوشت؛
[۱] بحارالانوار، ج ۶۷، ص ۲۸۵
منبع؛ پرسمان
#تقوا
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️تقوا در کار (بخش دوم)
🔸 #تقوا در کار یعنی چه؟ چطور میتوانیم در کارهای تشکیلاتی تقوا را رعایت کنیم. «تقوا» ملکه ای نفسانی است که بر اثر آن، انسان از خود در برابر خداوند سبحان به شدت مراقبت میکند تا دچار لغزش رفتاری نشود. معنای اصطلاحی تقوا در کلام امام صادق (ع) خلاصه میشود: یعنی آنجا که خداوند دستور داده حاضر باشی، تو را غایب نبیند و آنجا که نهی کرده، تو را مشاهده نکند. شایسته است هر انسان مومنی در کار، به زیور تقوا آراسته باشد.
💠بعضی از شاخصه های تقوا در کار (۱)
1⃣«عدم پذیرش مسئولیت»؛ #شخص_باتقوا اگر از لحاظ علمی شایستگی اداره کاری را ندارد، مسئولیت آن کار را نمیپذیرد. اگر کسی مهارت لازم را نداشته باشد و با این حال، مسئولیت قبول کند، موجب تباهی و ضایع شدن کارها میشود. پیامبر اکرم (ص) میفرماید: «کسی که بر مسلمانان پیشی گیرد، در حالی که در میان آنان کسی شایستهتر از او وجود دارد، به خدا، پیامبر و مسلمانان خیانت کرده است».
2⃣«داشتن سعه صدر»؛ به این دلیل که در کار، انسان هر روز با تعداد بسیاری ارباب رجوع، با افکار و اندیشه های متفاوت و سلیقههای گوناگون برخورد میکند، به #سعه_صدر و حوصله فراوانی نیاز دارد. مقاومت در برابر تهدیدها و تطمیعها، تحمل همکارانی با روحیات و رفتارهای متفاوت و نیز سایر فشارهای روحی، نیازمند داشتن حوصله فراوانی است.
🔹عدی بن حاتم (پسر حاتم طائی) از شام خدمت پیامبر اکرم (ص) آمد تا مسلمان شود. وی چون رئیس قبیله بود، حضرت به او احترام کردند. علاوه بر آن اینکه او را در کنار خود نشاندند، موقع نهار نیز به خانه خود بردند. عدی میگوید: مسلمان شدنم دو علت داشت: یکی اینکه همراه پیامبر (ص) در حال حرکت بودم که پیرزنی رسید و بیش از یک ساعت پیغمبر را معطل کرد؛ ایشان با تبسم و تسلط، جواب آن پیرزن را داد، به حدی که من از آن همه حوصله و صبر خسته شدم، اما آن حضرت با کمال طمأنینه و #سعه_صدر با پیرزن گفتوگو میکرد. این حالت را که دیدم دریافتم که آن حالت، عادی نیست.
🔹رسول خدا (ص) فرمود: «سازگاری و مدارا با مردم، نصف ایمان، و نرمی و مهربانی با آنان، نصف زندگی است». امام علی (ع) نیز خطاب به مالک اشتر میفرماید: «درشتی و سخنان ناهموار مردم را بر خود هموار کن و تنگ خویی و خودبزرگ بینی را از خود دور ساز، تا خدا درهای رحمت خود را به روی تو بگشاید و پاداش اطاعت ببخشایدت. آنچه به مردم میبخشی، به تو گوارا باشد. اگر چیزی را از کسی باز میداری آن را با مهربانی و پوزش خواهی همراه کن». #ادامه_دارد...
منبع؛ پرسمان
#تقوا
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
نوای دلنشین.wma
1.31M
نوای دلنشین سحری
مناجاتی از مناجاتهای
حضرت امام علی علیه السلام
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi