eitaa logo
میعادگاه شهدا | روشنگری
401 دنبال‌کننده
10.9هزار عکس
19هزار ویدیو
924 فایل
🕯میعادگاه شهدای وَرجُوی 📌شهید پرور ترین روستای ایران آذربایجان شرقی ؛ ۶ کیلومتری جنوب شهرستان مراغه پایگاه شهید رجائی صاحب امتیاز: 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْائوی Www.varjovi.ir @varjovi ۰۹۳۵۴۳۲۱۲۹۴ | ارتباط با مدیر مسئول
مشاهده در ایتا
دانلود
 ✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️جنگ رسانه‌ای چیست؟ (بخش پنجم) 🔸 از واقعیت‌های تعیین‌کننده در عرصه‌ی بین‌الملل بوده و در دهه های اخیر خصوصاً در وضعیت‌های بحرانی همچون جنگ، نقش‌آفرین است. در این نوشتار تلاش شده تا با بازخوانی برخی مؤلفه‌های جنگ رسانه‌ای، مؤلفه‌های اصلی آن معرفی شود. 💠تعاریف و مؤلفه‌های جنگ رسانه‌ای 🔹 در بیان واقعیت و اهمیت آن می‌فرمایند: «در وضع کنونی و با این جغرافیای فرهنگی و سیاسی و نظامی و اقتصادی موجود دنیا، کشوری با مشخصات جمهوری اسلامی ایران با این اهداف و با این موقعیّت و جایگاهی که برای خود انتخاب کرده، در این جنگ رسانه ای چه موضعی دارد. طبیعی است که ما مورد تهاجم باشیم؛ یعنی هیچ شبهه‌ای نباید به ذهن راه بیابد در این‌ که ما یکی از اهداف اصلی و اوّلی هستیم. حالا ما در مقابل این تهاجم در این و البته نابرابر، می‌خواهیم وظایفمان را انجام دهیم. چه کار باید بکنیم؟ شما ببینید کار ما چقدر سنگین و حسّاس است!». [۱] همانند بسیاری از مفاهیم حوزه‌های علوم انسانی دارای تعاریف گوناگونی است و با رویکردهای متعدد و از ابعاد مختلف قابل تشریح می‌باشد. در اینجا جهت رعایت اختصار، تنها به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود. 🔹 به معنی استفاده از رسانه‌ها برای و بهره‌گیری از توان و (اعم از مطبوعات، خبرگزاری‌ها، رادیو، تلویزیون، اینترنت) و به‌ منظور دفاع از منافع ملی است. تحت این شرایط، جنگ رسانه‌ای تنها جنگی است که حتی در شرایط صلح نیز بین کشورها به‌صورت غیررسمی ادامه داشته و هر کشوری از حداکثر توان خود برای پیشبرد اهداف سیاسی‌اش از بهره‌گیری می‌کند. [۲] برخی معتقدند هدف از جنگ رسانه‌ای، یکدست کردن بشر امروز بنا به خواست قدرت‌های حاکم بر جهان است. در این جنگ، با واقعیت کاری ندارد، بلکه او واقعیت را برای مخاطب «می‌سازد». دشمن از بهره می‌گیرد و بر اساس خواست خود، نظام یک کشور را مرعوب می‌نماید و با فرسایشی کردن فضای سیاسی، نیروهای اصلی نگهدارنده را خسته می‌نماید. محیط‌های جوان «میدان مناسب» این جنگ ارزیابی می‌شوند. [۳] 🔹، ظاهراً میان رادیو و تلویزیون‌ها، مفسران مطبوعاتی، خبرنگاران خبرگزاری‌ها، شبکه‌های خبری و وبگاه‌های اینترنتی جریان دارد؛ اما واقعیت این است که در پشت این جدال ژورنالیستی، امری به نام یک کشور نهفته است که مستقیماً توسط بودجه‌های رسمی مصوب مجالس کشورها یا بودجه‌های سری سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی و سرویس‌های جاسوسی، تغذیه می‌شود. [۴] ، نفوذ و تأثیرگذاری بر افکار، عواطف، تمایلات و در نهایت رفتار مخاطبان است که با ابزار قواعد فنی و تکنیکی با در نظرگرفتن هدف، سطح، وسعت و نوع عملیات خود را طرح‌ریزی می‌کنند و به مرحله اجرا درمی‌آورند. در این راستا از ابزارهای گوناگون و پیشرفته رسانه‌ای در گروه‌های مختلف دیداری، شنیداری و نوشتاری بهره‌مند می‌شوند و نیز از ابزارهای شناخته‌ شده و در دسترسی که امروزه با عناوین رادیو، تلویزیون، مطبوعات، سایت‌های اینترنتی، خبرگزاری‌های بین‌المللی ماهواره و سایر وسایل ارتباط‌جمعی با آن‌ها آشنا هستیم.[۱۴] ... پی نوشت ها؛ [۱] بیانات معظم له، ۱۵ بهمن ۱۳۸ [۲] محمد سلطانی‌فر، «پژوهش‌نامه‌ی رسانه و جنگ نرم»، فصلنامه عملیات روانی شماره ۳۵، بهار ۱۳۹۲ [۳] مرضیه جان‌بزرگی، «منابع قدرت در جنگ نرم رسانه‌ای»، فصلنامه عملیات روانی شماره ۳۵، بهار ۱۳۹۲ [۴] جنگ نرم، ج دوم (ویژه جنگ رسانه‌ای)، موسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بین المللی ابرار معاصر تهران.۱۳۸۶، ص ۱۲ [۵] «تهدیدات جنگ رسانه‌ای»، فصلنامه‌ی عملیات روانی منبع؛ پایگاه تحلیلی - رسانه‌ای شهید آوینی به نقل از اندیشکده تبیین 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️جنگ رسانه‌ای چیست؟ (بخش ششم) 🔸 از واقعیت‌های تعیین‌کننده در عرصه‌ی بین‌الملل بوده و در دهه های اخیر خصوصاً در وضعیت‌های بحرانی همچون جنگ، نقش‌آفرین است. در این نوشتار تلاش شده تا با بازخوانی برخی مؤلفه‌های جنگ رسانه‌ای، مؤلفه‌های اصلی آن معرفی شود. 🔹برخی معتقدند بر خلاف جنگ‌های نظامی که عمدتاً میان دو یا چند کشور به‌عنوان ائتلاف با یک کشور جریان می‌یابند، می‌تواند میان یک گروه از کشورها با گروه بزرگ دیگری از کشورها با ویژگی‌های مشخص جریان یابد. علیه جهان اسلام و جنگ رسانه‌ای غرب علیه کشورهای جهان سوم، دو نمونه بارز از موضوعی هستند که می‌توانیم آن را به جنگ جهانی رسانه‌ای تعبیر کنیم. [۱] 🔹در تعبیر ، جنگ با نوع ابزار آن تعریف شده است. در واقع جنگ‌اند، اما نکته‌ی مهم‌تر، اهداف مدنظر کسانی است که از این ابزار استفاده می‌کنند. به‌ عنوان‌ مثال در علیه جمهوری اسلامی در ابعاد منطقه‌ای و جهانی، به‌ طور کلی چند هدف راهبردی همچون ارائه‌ی تصویری مخوف از اسلام و جمهوری اسلامی، نزد افکار عمومی جهان به‌ ویژه غرب، ترسیم ایران به‌ عنوان محور شرارت در منطقه، ارائه‌ی تصویر آرمانی از ارزش‌های آمریکایی و لیبرال دموکراسی، تلقین اجماع جهانی علیه ایران، و تصویرسازی از ایران به‌عنوان ناقض حقوق زنان و اقلیت‌ها مطرح است. [۲] 🔹از دیگر ویژگی‌های جنگ رسانه‌ای این است که همکاری و هماهنگی نزدیک بخش‌های نظامی، سیاسی، اطلاعاتی، امنیتی، رسانه‌ای و عملیات روانی و تبلیغی یک کشور را می‌طلبد. پیچیدگی‌های ابعاد مختلف موجب شده تا تصمیم‌گیری درباره «طراحی»، «تدوین استراتژی»، «چارچوب‌ها»، «تکنیک‌های کاربردی»، «نحوه عملیاتی کردن اهداف و مأموریت‌های تعریف‌شده»، «استفاده حداکثر از توان هر رسانه با توجه به امکانات انتشار مکتوب، چاپی، صوتی، تصویری، چندرسانه‌ای، اینترنتی و سرانجام انتشار آنلاین» تنها به ژنرال‌های نظامی واگذار نشود. نه لزوماً ژنرال‌های پادگان‌نشین، بلکه ممکن است پروفسورهای کالج‌ها و بخش‌های رسانه‌ای در دانشگاه‌های معتبر هر کشوری باشند. [۳] 🔹، کارشناسان عملیات روانی و متخصصان تبلیغاتی و کارگزاران رسانه‌ای بین‌المللی هستند؛ اما سربازان این جنگ را به‌ ظاهر، نویسندگان، خبرنگاران، مفسران، تصویربرداران، تولیدکنندگان خبری و مطبوعاتی، کارگردانان، تهیه‌کنندگان و عکاسان رسانه‌ها تشکیل می‌دهند. سلاح و تجهیزات این سربازان نیز رادیو، تلویزیون، اینترنت، ماهواره، خبرگزاری‌ها، دوربین، کاغذ و قلم و دستگاه‌های چاپ و نشر است؛ اما واقعیت آن است که در پشت‌ صحنه‌ی عملیات رسانه‌ای، و به‌ مثابه راهبرد این حرکت قرار گرفته است که به‌ صورت رسمی و سازمان‌یافته اما پنهان، با اختصاص بودجه‌ای سرّی از سوی سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی و ارائه‌دهندگان خدمات جاسوسی و تشکیلات ویژه نظامی هدایت می‌شود. [۴] ... پی نوشت‌ها؛ [۱] مهسا ماهپیشانیان، «راهکارهای آمریکا در جنگ نرم با جمهوری اسلامی ایران»، فصل نامه عملیات روانی، شماره ۱۸ [۲] مهدی رضاییان، راهبردها و اهداف جنگ رسانه‌ای غرب علیه جمهوری اسلامی ایران، تابستان ۱۳۸۷ [۳] «رسانه و جنگ، چارچوبی برای تحلیل»، محمود عسگری، فصلنامه پژوهش و سنجش، شماره ۳۴، ویژه رسانه و جنگ، تابستان ۱۳۸۲، ص ۶۷ [۴] حمید ضیائی پرور، «جنگ نرم ۲، ویژه‌ی جنگ رسانه‌ای»، انتشارات ابرار معاصر، ۱۳۸۷ منبع؛ پایگاه تحلیلی - رسانه‌ای شهید آوینی به نقل از اندیشکده تبیین 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
 ✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️جنگ رسانه‌ای چیست؟ (بخش هفتم) 🔸 از واقعیت‌های تعیین‌کننده در عرصه‌ی بین‌الملل بوده و در دهه های اخیر خصوصاً در وضعیت‌های بحرانی همچون جنگ، نقش‌آفرین است. در این نوشتار تلاش شده تا با بازخوانی برخی مؤلفه‌های جنگ رسانه‌ای، مؤلفه‌های اصلی آن معرفی شود. 💠دو نوع کلی جنگ رسانه‌ای 🔹 در تمامی جنگ‌های قرن بیستم و بیست و یکم به‌عنوان برای و مورد استفاده‌ی کشورها بوده‌اند. برجسته‌ترین نمودها و کارکردهای جنگ رسانه‌ای در بحبوحه‌ی جنگ‌ها مشخص می‌شود. از «جنگ ویتنام»، «اشغال گرانادا»، «جنگ اول خلیج‌فارس»، «جنگ کوروو»، «جنگ دوم خلیج‌فارس» و «حمله‌ی آمريکا به عراق» به‌ عنوان نمونه‌های شاخص جنگ رسانه‌ای هم‌زمان با جنگ نظامی یاد می‌کنند. [۱] اگرچه عمدتاً به هنگام جنگ‌های نظامی کاربرد بیشتری پیدا می‌کند، اما این به مفهوم آن نیست که در سایر مواقع، جنگ رسانه‌ای در جریان نبوده و یا مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. ، جنگی است که در شرایط صلح نیز بین کشورها ادامه داشته و هر کشوری از حداکثر توان خود برای پیشبرد اهداف سیاسی خویش با استفاده از ، بهره‌گیری می‌کند. [۲] 🔹به طور کلی می‌توان دو نوع جنگ رسانه‌ای تصور کرد؛ با در نظر گرفتن اینکه جنگ رسانه‌ای در طیف گسترده‌ای اعم از زمان جنگ یا صلح در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و… علیه کشورهای هدف به کار گرفته می‌شود، یک جنگ رسانه‌ای به‌عنوان یا حمایتی از جورچین یک راهبرد، برنامه یا تاکتیک غیررسانه‌ای (برای مثال نظامی، اقتصادی یا سیاسی) انجام می‌گیرد؛ و نوع دیگر جنگ رسانه‌ای، که خود به‌عنوان طراحی می‌شود و اقدامات غیررسانه‌ای به‌صورت حمایتی یا تکمیلی در ذیل آن شکل می‌گیرد. [۳] با وجود اینکه برخی معتقدند اصطلاح بیشتر در میدان‌های نبرد نظامی کاربرد دارد، اما از اهمیت این مفهوم در دیگر زمان‌ها کاسته نمی‌شود؛ زیرا کنترل و تغییر اذهان و افکار عمومی مردم و تحت تأثیر قرار دادن مخاطبان است. 🔹بنابراین می‌توان گفت جنگ رسانه‌ای به معنای خاص آن به معنی استفاده از ، در ضمن یک جنگ نظامی یا اقتصادی و سیاسی و به معنای عام کلمه، به معنی هرگونه فعالیت رسانه‌ای برای از خود و دشمن است. به‌ عنوان مثالی برای تعبیر خاص از جنگ رسانه‌ای در وقایع سال‌های اخیر منطقه می‌توان به جنگ سوریه اشاره کرد؛ به‌ موجب پژوهشی که صبرا قاسمی محقق مصری و از فرماندهان سابق سازمان الجهاد در مصر تهیه نموده است، گروه تروریستی با بودجه سه میلیارد دلاری، مجموعه عظیمی از را هم‌زمان با تحرکات نظامی خود، مدیریت می‌کند. در این پژوهش که با عنوان «بازوهای هفتگانه وزارت اطلاع‌رسانی داعش؛ اهداف و چگونگی مقاومت» تهیه شده، آمده است: داعش هفت بازوی رسانه‌ای دارد که عبارت‌اند از شبکه‌های اجناد، الفرقان، الاعتصام، الحیات، مکاتب الولایات، رادیو البیان و پایگاه اینترنتی دابق. [۴] ... پی نوشت‌ها؛ [۱] مهدی رضائیان، «اهداف و راهبردهای جنگ رسانه‌ای غرب علیه جمهوری اسلامی ایران»، ۹ مهر ۱۳۸۷ [۲] محمد سلطانی‌فر، «پژوهش‌نامه‌ی رسانه و جنگ نرم»، فصلنامه عملیات روانی شماره ۳۵، بهار ۱۳۹۲ [۳] مهدی رضائیان، «اهداف و راهبردهای جنگ رسانه‌ای غرب علیه جمهوری اسلامی ایران»، ۹ مهر ۱۳۸۷ [۴] «نگاهی به توان رسانه‌ای داعش»، پایگاه تحلیلی خبری الوقت، ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ منبع؛ پایگاه تحلیلی - رسانه‌ای شهید آوینی به نقل از اندیشکده تبیین 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
 ✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️جنگ رسانه‌ای چیست؟ (بخش هشتم و پایانی) 🔸 از واقعیت‌های تعیین‌کننده در عرصه‌ی بین‌الملل بوده و در دهه های اخیر خصوصاً در وضعیت‌های بحرانی همچون جنگ، نقش‌آفرین است. در این نوشتار تلاش شده تا با بازخوانی برخی مؤلفه‌های جنگ رسانه‌ای، مؤلفه‌های اصلی آن معرفی شود. 💠جمع‌ بندی مؤلفه‌های جنگ رسانه‌ای 🔹با توجه به تعاریف مطرح‌شده در خصوص ، می‌توان مؤلفه‌های اصلی این مفهوم را چنین فهرست نمود: ۱) وجود دو جبهه‌ی متقابل در جنگ. ۲) استفاده از رسانه‌ها به‌عنوان ابزار جنگ علیه حریف. ۳) مخاطب قرار دادن احساس و ادراک مردم و مسئولان طرف مقابل. ۴) بازنمایی واقعیت یا واقعیت‌سازی در ارائه‌ی تصویر دلخواه از خود و دیگری. ۵) هدف غایی تأثیر بر تصمیم‌گیری و رفتار مردم و مسئولان طرف مقابل. ۶) تعیین راهبردها و خط‌مشی‌ها توسط سیاستمداران، نظامیان و دستگاه‌های امنیتی. ۷) آمیختگی هنر و سیاست و استفاده از ظرافت‌های هنری و فن‌های تأثیرگذاری در ابلاغ پیام‌های باطناً سیاسی.   💠جمع‌ بندی 🔹در این نوشتار (طی هفت بخش گذشته) به برخی از تعاریف و مطالب ذکر شده در خصوص مفهوم اشاره شد. هر کدام از موارد یاد شده محاسن و معایبی نسبت به یکدیگر داشته و از دید خود مؤلفه‌هایی از این مفهوم را موردتوجه قرار داده‌اند. برای ارائه‌ی یک جمع‌ بندی از «جنگ رسانه‌ای» باید نکات کلیدی را تجمیع نمود و همچنین مواردی از قبیل نظام ارزشی و هنجاری، زمینه‌های جنگ، تقابل حق و باطل و… را نیز در نظر گرفت. 🔹با این توضیح می‌توان را چنین تعریف نمود: « به‌ عنوان جهت تأثیرگذاری بر احساس و ادراک مردم و مسئولان جبهه‌ی خودی و جبهه ی مقابل، مطابق اهداف مدنظر خویش برای تصویرسازی از خود و جبهه‌ی مقابل، به‌وسیله‌ی فعالیت هنرمندان و اصحاب رسانه، و راهبری و خط‌مشی‌گذاری سیاستمداران، نظامیان و دستگاه‌های امنیتی، و با هدف نهایی تأثیرگذاری بر تصمیم‌گیری و رفتار مخاطبان در چارچوب نظام ارزشی و هنجاری حق یا باطل». 🔹طبیعی است که تعریف یادشده باید از سوی صاحب‌نظران تکمیل‌شده و همواره بهبود یابد؛ اما آنچه مسلم است یکی از مهم‌ترین مصادیق تهدید و حتی بحران به شمار می‌آید و دفاع و رویارویی با آن، مستلزم اقدامات سلبی و ایجابی متناسب با آن است و باید ضمن مصون‌سازی جبهه‌ی خود در مقابل این تهدیدها، کنشگری لازم در مقابل جبهه‌ی دشمن وجود داشته باشد. این امر ضرورت مدیریت کلان رسانه‌ای در جبهه‌ی جمهوری اسلامی را گوشزد می‌نماید. منبع؛ پایگاه تحلیلی - رسانه‌ای شهید آوینی به نقل از اندیشکده تبیین 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نماهنگ | میدان رزم امروز 🔻 رهبر انقلاب در دیدار اخیر ائمه جمعه: امروز میدان رزم میدان رزم قدرت نرم است و قدرت نرم دشمن شبهه‌پراکنی است. 🔹️ «شبهه‌پراکنی» یعنی چه؟ یعنی ما یک ملّتی داریم که این ملّت آمدند با اعتقاد و ایمان کامل پای انقلاب ایستادند، جان دادند، زحمت کشیدند، خودشان را به زحمت انداختند، انقلاب را به پیروزی رساندند، بعد هشت سال در یک جنگ تحمیلی ایستادگی کردند، بعد هم در مقابل فتنه‌هایی که تا امروز وجود داشته ایستاده‌اند، هر جا لازم بوده حضور پیدا کرده‌اند؛ مردم این جوری هستند دیگر؛ خب حالا اگر چنانچه دشمن بخواهد این دژ مستحکم را از بین ببرد یا رخنه در آن ایجاد کند، باید چه کار کند؟ 👈 باید در این ایمان خدشه کند، باید در این ایمان مناقشه کند؛ این با شبهه‌افکنی به وجود می‌آید. شبهه را دستِ‌کم نباید گرفت. بودند افرادی که در مقابل نیزه و شمشیر ایستادند، در مقابل شبهه و تردید زمین افتادند، نتوانستند بِایستند. ۱۴۰۱/۵/۵ 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹چرا امروز جنگ نرم علیه ما انقدر سخت است؟ 🔺 گزیده بیانات صبح امروز رهبر انقلاب در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری. ۱۴۰۰/۱۲/۱۹ 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نماهنگ | الگوهای جاودان 🔻 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «بسیج دو جلوه دارد؛ این حتماً مورد توجّه باشد. یک جلوه، جلوه‌ِی مجاهدت در عرصه‌ی دفاع سخت است؛ همان که برای خاطر آن شما آموزش نظامی می‌بینید. در دوران هشت سال دفاع مقدّس، معجزه‌ی حضور بسیج خودش را نشان داد؛ دلگرمی مجموعه‌های نظامی ما ‌به حضور بسیجی‌ها بود در میدان نبرد، و بعد از آن هم در موارد گوناگون در کشور هر حادثه‌ای پیش آمده، بسیج در میدان دفاع سخت و دفاع نظامی حضور داشته. و همچنین در عرصه‌ی دفاع نرم، جنگ نرم که اینجا هم همین جور است. در عرصه‌ی جنگ نرم، یعنی عرصه‌ی علم، عرصه‌ی خدمت‌رسانی، عرصه‌ی سازندگی، عرصه‌ی تبلیغات دینی، عرصه‌ی فرهنگی هم بسیج مثل عرصه‌ی نظامی حضور دارد و باید حضور داشته باشد و باید تلاش کند و حرکت کند.» ۱۳۹۸/۰۹/۰۶ 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 | اهمّیّت جنگ تبلیغاتی دشمن و لزوم مقابله با آن 🔻رهبر انقلاب: امروز بیشترین تحرّک دشمنان ما علیه ما بیش از تحرّکات امنیّتی و اقتصادی، تحرّکات تبلیغاتی و جنگ نرم و تبلیغات رسانه‌ای است… وقتی افکار عمومی یک ملّت در اختیار بیگانه قرار گرفت، حرکت آن ملّت هم طبعاً طبق میل آن بیگانه پیش خواهد رفت. کار تبلیغاتی کار مهمّی است؛ ما در این زمینه ضعف داریم. حالا بگذریم از آن آدمهای غافلی که از رسانه‌های داخلی هم به نفع دشمن استفاده میکنند -که حالا آن محلّ بحث ما نیست- لکن [درباره‌ی] آن کسانی هم که قصد خیر در این زمینه دارند، ما کم‌کاری داریم. در زمینه‌ی کار تبلیغاتی و حرکت تبلیغاتی درست و تمهیدات رسانه‌ای باید قوی‌تر و هوشمندانه‌تر عمل بکنیم. ۱۴۰۰/۵/۱۲ 🏷 | بیانات در مراسم تنفیذ حکم سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
🔰 در همه میادین دفاع سخت، نیمه‌سخت و نرم آماده باشد 🔻 چند توصیه امروز رهبر انقلاب خطاب به بسیجیان: ۱- بسیج در همه میادین دفاع سخت، نیمه‌سخت و نرم آماده‌به‌کار باشد و در همه محله‌های کشور در مقابل حوادث گوناگون راهبرد و تاکتیک آماده داشته باشد. ۲- در هیچ زمینه‌ای غافلگیر نشوید و سعی کنید در همه محله‌ها حضور داشته باشید. ۳- در جنگ نرم عکس‌العملی رفتار نکنید البته باید پاسخ دشمن را داد اما همیشه مانند شطرنج‌بازی ماهر یک قدم از دشمن جلو باشید و کنشی عمل کنید. ۴- ارتباطات خود را با مساجد تقویت کنید چرا که بسیج متولد مساجد است. ۵- با مجموعه‌های همسو با اهداف بسیج در دانشگاهها و خارج از آن، هم‌افزایی و همکاری کنید. ۶- بسیج در عین گستردگی چابک باشد و اسیر پابندهای رایج اداری نشود. ۷- اطلاع دادن خدمات بسیج به مردم. ۹۸/۹/۶ 🏷 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 ویژه 📹ببينيد| رهبرانقلاب: با گسترش فضای مجازی، جنگ نرم خطرناک تر شده. اگر دشمن غلبه کند، روحها به قعر جهنم میرود. ۹۵/۹/۳ 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 اگر سر به سر تن به کشتن دهیم به از آن که میهن به دشمن دهیم ... 🔸 نماهنگ منو بشناس 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
در جنگ شناختی چه انگاره‌هایی ترویج می‌شود؟ 🔺در جنگ شناختی کنونی علیه مردم ایران غالباً انگاره ها و پیش فرض های زیر دائما ترویج می‌شود: ▪️در همه‌ی انتخابات ها تقلب صورت می‌گیرد! ▪️مسئولین می‌خواهند روزی اینترنت را ببندند! ▪️ایران جهنم است و خارج از ایران بهشت! ▪️همه‌ی انتخابات های کشور نمادین است و افراد از قبل انتخاب شده اند! ▪️صدا و سیما همه چیز را سانسور می‌کند! ▪️هر چیزی که بنگاه های خبر پراکنی داخلی بگویند، دروغ است! ▪️همه‌ی مسئولین جمهوری اسلامی دزدند! ▪️اسلام جلوی تمام لذت ها را گرفته! ▪️فرزندان مسئولین همگی آن ور آب اند! ▪️شبکه ملی اطلاعات نباید راه اندازی شود ، چون ارتباطمان با دنیا قطع می‌شود! ▪️باید برای حفظ دین، سیاست را از دین جدا نمود! ▪️برای پیشرفت و زندگی نرمال، باید به خارج از کشور مهاجرت کرد! ▪️این نظام دیکتاتوری است! ▪️آزادی بیان در کشور وجود ندارد! ▪️حکومت پهلوی به مراتب از جمهوری اسلامی بهتر بوده! ▪️جوانان ایرانی روز به روز بی دین تر می‌شوند! 🔹یکی از آفات سلطه‌ی چند سال اخیر دشمن بر فضای مجازی کشور به وسیله‌ی پیام رسان هایی مثل اینستاگرام و واتس اپ و تلگرام، تغییر نگرش افراد و دست اندازی به شناخت مردم نسبت به محیط اطراف، و ایجاد نگرش‌هایِ سطحی و کليشه ای در اذهان عمومی و در نتیجه تلاش برای تولید افرادی شکّاک، خود کم‌بین، ناامید و عمدتاً گارد گرفته است! 🔹 بی تردید بزرگ نمایی اقدامات و بی کفایتی ها هم بر تاثیر حملات این جنگ شناختی افزوده است. این همان تعریف جنگ شناختی مرسوم در دنیا است که ما در آن به طور فاجعه باری آسیب پذیر شدیم و تبعات این آسیب ها نیز کاملا عیان است. 🔹امروز فعالان رسانه ای و تریبون داران انقلابی خصوصاً در فضای مجازی بیش از هر چیز بایستی بر واقعیت نمایی و بیان حقایق در خصوص انگاره های فوق برنامه ریزی کنند. تک تک انگاره های مذکور یک شبه پدید نیامده است که یک شبه ناپدید شود بنابراين کار مداوم و ارائه اخبار و تحلیل های صحیح می‌طلبد. "بپیوندید" ↙️ 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
حاج_حسین_یکتا_13مهر1401.m4a
9.57M
🚨خودمان را وقف کنیم 🎙حاج حسین یکتا "بپیوندید" ↙️ 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
🔰 گاهی افراد تحصیل‌کرده به این دلیل از دین گریزان می‌شوند ... 🔸علّت انکار و اعراض بسیاری از افراد تحصیل کرده [از دین] این است که مفاهیم مذهبی و دینی به طرز صحیحی به آنها تعلیم نشده است. در واقع آن چیزی که آنها انکار می‌کنند مفهوم واقعی خدا و دین نیست، چیز دیگری است. 🔹افرادی مانند من که با پرسش‌های مردم درباره مسائل مذهبی مواجه هستیم کاملا این حقیقت را درک می‌کنیم که بسیاری از افراد تحت تأثیر تلقینات پدران و مادران جاهل یا مبلّغان بی‌سواد، افکار غلطی در زمینه مسائل مذهبی در ذهنشان رسوخ کرده است و همان افکار غلط اثر سوء بخشیده و آنها را درباره حقیقت دین و مذهب دچار تردید و احیاناً انکار کرده است. از این رو کوشش فراوانی لازم است صورت بگیرد که اصول و مبانی مذهبی به صورت صحیح و واقعی خود به افراد تعلیم و القا شود. 🔸این بنده شخصاً سال‌هاست که این مطلب را احساس کرده‌ام و وظیفه خود دانسته‌ام که فعّالیت‌های مذهبی خود را تا حدودی که توانایی دارم در راه تعلیم صحیح و معقول مفاهیم دینی و مذهبی متمرکز کنم. تجربه نشان داده است که این‌گونه فعّالیت‌ها بسیار ثمربخش است. 📗 استاد مطهری، امدادهای غیبی در زندگی بشر، ص ۴۸-۴۷ ┄┅┅┅┅❀┅┅┅┅┄ 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 در سیره پیامبر 🎙حجت_الاسلام_راجی ┄┅┅┅┅❀┅┅┅┅┄ 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 : نباید گذاشت مشکلات کشور، روی موفقیت‌ها گرد و غبار بنشاند ┄┅┅┅┅❀┅┅┅┅┄ 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 عملیات روانی و جنگ شناختی از کی و از کجا آمد؟ از شوک‌های الکترونیک تا تسخیرِ قلب‌ها و ذهن‌ها با رسانه ┄┅┅┅┅❀┅┅┅┅┄ 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
مسمومیتِ روح.mp3
1.62M
  💥 مسمومیتِ روح! ▫️خدایا دقیقاً مشکلت با من چیه؟! چرا نمیذاری یک آبِ خوش از گلوی من پایین بره؟ تا یه مشکلی حل میشه یکی دیگه سر راهم میذاری... دیگه خسته شدم! منبع: مجموعه راه‌های مبارزه با غم 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️جنگ شناختی، مهمترین راهکار دشمن برای مقابله با انقلاب اسلامی 🔹سخن از سخنی تازه نیست، از روزگاران دور، هرگاه قدرتی قصد داشت حکومتی را براندازد، چنانچه این کار را نداشت و یا هزینه آن را سنگین می دید، سعی می‌‌کرد تا با روش‌های مختلفی غیر از حمله نظامی به هدف خویش نائل آید. گاه از روش‌‌های امنیتی و گاه از روش‌های فرهنگی و تبلیغی استفاده می‌کند. متخصصان جنگ شناختی، به حضور در همه اعصار اذعان داشته و قدمت آن را به بلندای تاریخ انسان می‌دانند. که مناسبات سیاسی و فرهنگی در جهان امکان جنگ مستقیم را کاهش داده و بهتر بگوییم به صرفه و صلاح حکومت‌ها نمی‌باشد، و تقابل بی صدای طرف‌های درگیر نمایان شده و این نوع از جنگ با اسلحه‌هایی که به گلوله اندیشه و مسلح هستند، به مغز یکدیگر شلیک می‌کنند. به عنوان یک اندیشه و ، ضربه سنگینی بر استیلای جهان غرب وارد کرد. 🔹 تمامی اشکال براندازی سخت از جمله شورش، کودتا و جنگ نظامی را علیه انقلاب تجربه کرد، اما ایستادگی و تحت رهبری ، را بر این واقعیت رهنمون ساخت که استفاده از گزینه سخت و نظامی نمی‌تواند در برابر ایمان و اعتقاد مردم ایران کارآمد باشد، بلکه برعکس موجبات برانگیختن، وحدت و همبستگی هر چه بیشتر ملت ایران را فراهم می‌کند، لاجرم مقابله‌ای پیچیده‌تر از پیش با رویکردی جدید با عنوان را بر گزید. از دید کارشناسان سیاسی کشورهای غربی دیگر نمی‌توان با یورش نظامی و را که امروزه به لحاظ وسعت سرزمینی، کمیت جمعیت، کیفیت نیروی انسانی، امکانات نظامی، منابع طبیعی سرشار و موقعیت جغرافیایی ممتاز در غرب آسیا به تبدیل شده است، سرنگون کرد بلکه تنها راه پیگیری مکانیسم‌های جنگ شناختی است. در واقع برخی اعتقاد دارند گسترده‌ترین تلاشی است که علیه ملت ایران و انقلاب اسلامی تاکنون به مرحله اجراء گذاشته شده است. نامحسوس بودن، تدریجی و آرام بودن، ابهام و پیچیدگی داشتن، پر شمول و فراگیر بودن و غلبه بعد شناختی بر سایر ابعاد از مهمترین ویژگی‌های این جنگ است.  🔹هدف اصلی آنان در این ، مقابله با عناصر و مؤلفه‌های قدرت نرم و مقوم‌های نظام جمهوری اسلامی است، چرا که پیروزی انقلاب اسلامی ایران به عنوان بزرگترین و مهم‌ترین انقلاب نرم و فرهنگی، خطر گسترش و نفوذ قدرت جمهوری اسلامی ایران را به دشمنانش گوشزد می‌کند. برخی معتقدند جنگ شناختی دشمنان جمهوری اسلامی ایران در بستر فرهنگ انجام می‌شود و دارای ابعاد سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و نظامی است. فرهنگ راه و رسم زندگی است، نقش آن برای یک جامعه، به مثابه روح برای جسم آدمی است و اساسا موفقیت و پیروزی یک قوم و ملت در زمینه مادی و معنوی جز به بالندگی فرهنگی امکان پذیر نیست. یکی از شئون مهم فرهنگ و یکی از زیرساخت‌های فرهنگ ملی، است، یعنی هنر خوب عمل کردن در امر دفاع و استفاده بهینه از مجموعه دستاوردهای مادی و معنوی برای حفاظت از چیزی که قصد دفاع از آن را داریم، به عبارت دیگر یعنی هنر دفع خطر بر اساس موازین و معیارهای مکتبی است.  🔹اساسا به انحای مختلف تحت تأثیر فرهنگ دفاعی و راهبردی آنها قرار دارد، چرا که این فرهنگ که با گذشت زمان و مواجهه با تهدیدات و چالش های مختلف شکل گرفته و استحکام یافته است. فرهنگ دفاعی استحکام بخش قدرت درونی نظام است. اگر به هر نحوی تضعیف و یا منحرف شود، ممکن است سنگرهای راهبردی نظام که تا کنون فتح ناشدنی بودند، مورد رخنه و هجوم قرار گیرند. در ایران با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و تغییر شاخصه‌های بنیادین در عرصه‌های مختلف، در نیز مؤلفه‌هایی همچون نفی سازش، دفاع از مظلوم، استکبارستیزی و مبارزه با دشمن، جهاد و شهادت و... شکل گرفت و نهادینه شده است به همین دلیل برای از پای درآوردن این درخت تناور، تمام نیروی خود برای دستیابی به اهداف خویش را به کار گرفته‌اند که می‌توان مهمترین اهرم برای دستیابی به این اهداف را «پیاده‌سازی الگوی جنگ شناختی علیه نظام جمهوری اسلامی» بیان کرد. محسن علیکرمی؛ کارشناس ارشد علوم ارتباطات منبع: فارس 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️انقلاب ادامه دارد... 🔹 ادامه‌ دارد؛ اینکه بعضی‌ها این‌جور القا کنند، این‌جور بنویسند و بگویند که «خب انقلاب یک حادثه‌ای بود، تمام شد؛ برگردیم به زندگی عادی»، این خیانت به انقلاب است؛ تمام نمیشود... انقلاب، هنجارهای گذشته را به هم میریزد، هنجارهای جدیدی را در جامعه به وجود می‌آورد. حفظ این هنجارهای جدید، تداوم انقلاب است؛ و اینها سخت است، اینها کارهای مشکلی است. همان دستها و همان قدرتهایی که با اصل انقلاب با همه‌ی وجود مخالف بودند و کارشکنی میکردند، با همین تداوم [هم] مخالفت خواهند کرد، دشمنی خواهند کرد؛ کما اینکه می‌بینید دارند میکنند. بنابراین اگر انقلاب مبارزه لازم داشت تا به پیروزی برسد، امروز هم مبارزه لازم است تا بتوانیم این را تثبیت کنیم؛ باید به نتیجه برسانیم تا جامعه بشود جامعه‌ی اسلامی. بیانات مقام معظم رهبری ۹۶/۰۶/۰۶ منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️آفت های دینداری در آخر الزمان (بخش اول) 🔸یکی موضوعات مهم در زندگی امروز، در  است. انسان دیندار و عاقل در هنگام احساس خطر باید برای رفع آن اقدامات لازم را به عمل آورد. آفت هایی که در آخر الزمان، دین انسان را تهدید می کنند، متفاوت است. 1⃣خفیف شمردن دین 🔹اولین آفت دینداری در آخر الزمان، کوچک شمردن دین است؛ بخاطر همین یکی از موضوعاتی که نبی اکرم (ص) از امتش نسبت به آن می ترسید، است؛ چنانچه در روایتی از ایشان که فرمود: «انی اخاف علیکم استخفافاً بالدّین» من از کوچک شمردن دین توسط شما می ترسم. در این روایت، نکته اساسی که حضرت می‌خواهند بدان اشاره فرمایند، کوچک شمردن دین توسط است؛ امروزه در جامعه اسلامی کم و بیش دیده میشود که مردم نسبت به دین توجه لازم را نداشته، گاهی با عمل خویش را کوچک می شمارند، و یکی از موارد کوچک شمردن دین، انجام واجبات در آخر وقت آنهاست؛ در حالی که در امور دنیا چنان با شتاب و سرعت عمل می کنند که گویا تنها برای زندگی دنیا آفریده شده اند. 🔹در برخی از موارد نیز مشاهده می‌شود که والدین نسبت به چندان توجهی نشان نمی دهند، که این خود، یکی از زمینه های کوچک انگاشتن دین در ذهن فرزندان است؛ در روایتی بدین مطلب کاملاً تصریح گشته است که نبی اکرم (ص) فرمودند: «وَیْلٌ لِأَوْلَادِ آخِرِ الزَّمَانِ مِنْ آبَائِهِمْ فَقِیلَ یَا رَسُولَ الله مِنْ آبَائِهِمُ الْمُشْرِکِینَ فَقَالَ لَا مِنْ آبَائِهِمُ الْمُؤْمِنِینَ لَا یُعَلِّمُونَهُمْ شَیْئاً مِنَ الْفَرَائِضِ وَ إِذَا تَعَلَّمُوا أَوْلَادُهُمْ مَنَعُوهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُمْ بِعَرَضٍ یَسِیرٍ مِنَ الدُّنْیَا فَأَنَا مِنْهُمْ بَرِی‏ءٌ وَ هُمْ مِنِّی بِرَاء؛ واى بر از !. سؤال شد: یا رسول الله! از پدران مشرک آن ها؟ حضرت فرمود: نه، از پدران مسلمانشان، که چیزى از فرائض دینى را به آن ها نمی‌آموزند، و اگر فرزندان هم پى فراگیرى بروند، آن ها را منع می کنند و تنها از این خشنودند که آنها درآمد مالى داشته باشند هر چند ناچیز باشد. سپس فرمود: من از این پدران بیزارم و آنان نیز از من بیزارند!». 🔹در این روایت می بینیم که حضرت در مورد والدین مومن در آخر الزمان هشدار می دهند؛ اینان خودشان نه تنها هیچگونه تصمیمی برای ندارند، بلکه اگر فرزندان هم مایل باشند، مسائل دینی خود را یاد بگیرند، والدین مانع آنها شده و در مقابل، برای دنیای آنها برنامه ریزی های اساسی پیش می کشند. نتیجه چنین طرر فکری از سوی والدین، برائت آن حضرت از ایشان و جدایی والدین از پیامبر (ص) است. پس یکی از خطراتی که خانواده و جامعه اسلامی را در آخر الزمان تهدید می کند، «خطر  کوچک شمردن دین» توسط امت است. ... پدید آوردنده: محمد طاهری منبع: وبسایت راسخون 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️آفت های دینداری در آخر الزمان (بخش دوم) 🔸یکی موضوعات مهم در زندگی امروز، در  است. انسان دیندار و عاقل در هنگام احساس خطر باید برای رفع آن اقدامات لازم را به عمل آورد. آفت هایی که در آخر الزمان، دین انسان را تهدید می کنند، متفاوت است. 2⃣لهو و لعب قرار دادن دین 🔹در قرآن کریم چندین بار در مورد و سخن به میان آمده است. در برخی از موارد از همنشینی با کسانی که را لهو و لعب قرار می دهند، مذمت شده است. افرادی که دین را لهو و لعب قرار می دهند، در حقیقت از دین، بعنوان پیشبرد اهداف خویش استفاده می کنند؛ در حالی که دین میدان رقابت نیست، بلکه میدان اخلاص در عمل است؛ و لذا قرآن کریم کسانی را که دین را لهو و لعب خویش قرار می دهند، وعده ی عذاب داده است و فرموده که: «الَّذِینَ اتَّخَذُوا دِینَهُمْ لَهْوًا وَ لَعِبًا وَ غَرَّتْهُمُ الْحَیَاةُ الدُّنْیَا فَالْیَوْمَ نَنسَاهُمْ کَمَا نَسُوا لِقَاءَ یَوْمِهِمْ هَـذَا وَ مَا کَانُوا بِآیَاتِنَا یَجْحَدُونَ؛ [۱] همانها که دین و آیین خود را سرگرمی و بازیچه گرفتند؛ و زندگی دنیا آنان را مغرور ساخت؛ امروز ما آنها را فراموش می‌کنیم، همان گونه که لقای چنین روزی را فراموش کردند و آیات ما را انکار نمودند». 💠نکات مهم آیه 🔹در آیه مذکور، چند نکته مهم وجود دارد؛ نکته اول: ، انصراف توجه و همت به امری است که سزاوار طلب و انجام نیست؛ و ، طلب شادمانی از چیزی است که صلاحیت آن را ندارد. [۱] نکته دوم: سرگرمی قرار دادن دین، و مغرور شدن نسبت به زندگی دنیوی، اثر اخروی فراموش کردن خدا را بدنبال دارد. نکته سوم: سرگرمی قرار دادن دین و مغرور شدن به زندگی دنیوی، نتیجه انکار آیات خداست. ... پی نوشت؛ [۱] طبرسی، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج ۴، ص ۶۵۵ پدید آوردنده: محمد طاهری منبع: وبسایت راسخون 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️آفت های دینداری در آخر الزمان (بخش سوم و پایانی) 🔸یکی موضوعات مهم در زندگی امروز، در  است. انسان دیندار و عاقل در هنگام احساس خطر باید برای رفع آن اقدامات لازم را به عمل آورد. آفت هایی که در آخر الزمان، دین انسان را تهدید می کنند، متفاوت است. 3⃣بدعت و فتنه جویی در دین 🔹واژه  تنها در یک بار در آیات قرآن آمده است که در آن به بدعت (رهبانیّت مسیحیان) اشاره شده است: «...وَ رَهْبَانِیَّةً ابْتَدَعُوهَا مَا کَتَبْنَاهَا عَلَیْهِمْ إِلَّا ابْتِغَاء رِضْوَانِ اللهِ فَمَا رَعَوْهَا حَقَّ رِعَایَتِهَا فَآتَیْنَا الَّذِینَ آمَنُوا مِنْهُمْ أَجْرَهُمْ وَ کَثِیرٌ مِّنْهُمْ فَاسِقُونَ؛ [حدید، ۲۷] و رهبانیّتى را که ابداع کرده بودند، ما بر آنان مقرّر نداشته بودیم، گرچه هدف ایشان جلب خشنودى خدا بود، ولى حقّ آن را رعایت نکردند. از این ‏رو، ما به کسانى از آنها که ایمان آوردند، پاداششان را دادیم و بسیارى از آنها فاسق هستند!». 💠سیره معصومین علیهم السلام در برخورد با بدعت گزار و فتنه جو 🔹امام هادی (ع) برای ، را طرد و آنان را که دارای اندیشه‌های منحرف بودند، به جامعه معرفی می‌کردند. محمد بن عیسی می‌گوید: امام علی النقی (ع) در نامه‌ای به من نوشت: «خدا علی حسکه قمی و قاسم یقطینی را لعنت کند! شیطان به نظر قاسم آمده و با القای سخنان فریبنده، او را مغرور کرده است». [۱] در این نامه امام هادی (ع) این دو عنصر را لعن و طرد کرد؛ زیرا آنها با ادعاهای غلوّ آمیز و سخنان گزافه، به دنبال ایجاد تفرقه در میان شیعیان بودند. فارس بن حاتم بن ماهویه قزوینی در ابتدا از یاران نزدیک امام هادی (ع) و نماینده آن حضرت بود؛ اما بعدها هواهای نفسانی و حب ریاست و دنیاپرستی باعث خروج او از مسیر حقیقت شد و به ترویج بدعت و اعتقادات کفر‌آمیز و انحراف مردم از حق پرداخت و عملاً در صفوف شیعیان دو دستگی ایجاد کرد؛ زیرا مردم گمان می‌کردند که او هنوز در سلک یاران امام علی النقی (ع) باقی مانده و نماینده آن حضرت است. 🔹با وجود آنکه امام هادی (ع)، فارس قزوینی را از اعمال کفر‌آمیزش برحذر داشت، اما او جسارت را از حد گذرانید و همچنان وجوهات شرعیه را از مردم می‌گرفت و بر خلاف مصالح دین و بدون رضایت خواسته امام (ع)، در آن تصرف می‌کرد. یکی از مهم‌ترین عوامل لغزش فارس قزوینی، و بود که او را از امامت دور کرد و به سوی باطل کشانید. او در این مسیر چنان افراط کرد که حکم ارتداد و کفر وی از سوی امام هادی (ع) صادر شد. متن حکم حضرت امام هادی (ع) در مورد این عنصر فتنه‌انگیز این گونه بود: «هذا فارِسْ - لعنه الله - یَعْمَلُ مِنْ قِبَلی فتّاناً داعیاً اِلیَ اِلبدَعةِ وَ دَمُهُ هَدَرٌ لِکُلِّ مَنْ قَتَلَهُ، فَمَنْ هذا الذّی یُریحُنی مِنهُ یَقْتُلُهُ وَ اَناَ ضامنٌ لَهُ عَلیَ اللهِ الْجَنَّةَ؛ فارس بن حاتم - که خدا او را لعنت کند - خود را نماینده من می‌داند؛ در حالی که او شخصی و است، مردم را به سوی می‌خواند. قتل او واجب است و هر کس او را بکشد و مرا از شرّ او راحت کند، بهشت را برایش ضمانت می‌کنم». 🔹مدتی از صدور این حکم گذشت و کسی موفق به قتل او نشد؛ تا اینکه حضرت یکی از یاران شجاع و متعهد خود را به نام جنید احضار کرد و به او فرمود: «تو مأموریت داری آن مرد تفرقه‌افکن را به قتل برسانی و شیعیان را از سخنان تفرقه‌آمیز وی راحت کنی». بعد مبلغی به وی داد تا سلاحی تهیه کند. جنید نیز وی را هنگامی که از مسجد خارج می‌شد، او را به سزای اعمال ننگینش رسانید و به برکت دعای امام، جنید مورد سوء‌ظن قرار نگرفت. آن حضرت جنید را که این عامل تفرقه‌افکن را از میان برداشته بود، مورد تفقد و تشویق قرار داد و جنید تا زمان رحلت امام عسکری (ع) زنده بود و از ائمه (علیهم‌ السلام) مستمری دریافت می‌کرد. [۲] پی نوشت: [۱]  رجال کشی، ص ۵۱۸ [۲] بحارالانوار، ج ۵۰، ص ۲۰۵ پدید آوردنده: محمد طاهری منبع: وبسایت راسخون 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi