هدایت شده از میعادگاه شهدا | روشنگری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در محضر ولایت ۵۳۲
نماهنگ حسینی و سخنان رهبری در مورد اربعین
#اللهم_ارزقنا_کربلا_بحق_الحسین_ع
#عشاق_الحسین_محب_الحسین_ع
منبع/ رزمندگان جنگ نرم
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
هدایت شده از میعادگاه شهدا | روشنگری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷
🎥 زیارت #اربعین و راز شکست #جنگ_شناختی
🍃🌹🍃
✅ #بخش_نخست | چرا اربعین ... ؟
⁉️ چرا امام و اهل بیتش ۴۴٠٠ کیلومتر مسیر را طی کردند؟
🎙 استاد ابوذر یاسری: مدیر مرکز علم و فناوری جنگ روایتها و ارتباطات بین الملل دانشگاه جامع امام حسین(ع)
منبع/ رزمندگان جنگ نرم
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
هدایت شده از میعادگاه شهدا | روشنگری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷
🎥 زیارت #اربعین و راز شکست #جنگ_شناختی
🍃🌹🍃
✅ #بخش_دوم | اهمیت تنظیم #دستگاه_محاسباتی در اربعین
⁉️ چرا بیش از ١٩٠ آیه قرآن کریم مستقیماً به مسئله دستگاه محاسباتی و شناختی (ریشه «ح»، «س»، «ب») پرداخته است؟
🎙 استاد ابوذر یاسری- مدیر مرکز علم و فناوری جنگ روایتها و ارتباطات بین الملل دانشگاه جامع امام حسین(ع)
منبع/ رزمندگان جنگ نرم
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
هدایت شده از میعادگاه شهدا | روشنگری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷
🎥 زیارت #اربعین و راز شکست #جنگ_شناختی
🍃🌹🍃
✅ #بخش_سوم | جریانشناسی #عاشورا
⁉️ سه جریان اسلامی مقارن عاشورا کدام است؟
👤استاد ابوذر یاسری | مدیر مرکز علم و فناوری جنگ روایتها و ارتباطات بین الملل دانشگاه جامع امام حسین(ع)
منبع/ رزمندگان جنگ نرم
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
هدایت شده از میعادگاه شهدا | روشنگری
32.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🇮🇷
🎥 زیارت #اربعین و راز شکست #جنگ_شناختی
🍃🌹🍃
✅ #بخش_چهارم | جریان سوم: اسلام کوفی، تفکر ما نمی توانیم؛ راهبرد سازش
👤 استاد ابوذر یاسری | مدیر مرکز علم و فناوری جنگ روایتها و ارتباطات بین الملل دانشگاه جامع امام حسین(ع)
منبع/ رزمندگان جنگ نرم
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
هدایت شده از میعادگاه شهدا | روشنگری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴اربعین آمد...
🎙مداحی بسیار زیبا و دلنشین از زنده یاد استاد سلیم موذن زاده اردبیلی چشم گریان سویت از شام خراب آورده ام
خیز، ای لب تشنه از بهر تو آب آورده ام
گر بپرسی داغ تو با سینه خواهر چه کرد
قامت خم گشته یی بهر جواب آورده ام
🏴فرا رسیدن #اربعین سالار شهیدان
حضرت اباعبدالله الحسین(ع) تسلیت با
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج ✨
منبع/ در محضر قرآن و اهلبیت علیهم السلام
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
هدایت شده از میعادگاه شهدا | روشنگری
4_5861808027421640552.mp3
14.97M
💎 اربعین حسینی
🚩 وقایع روز بیستم ماه صفر
▪️ زیارت اربعین جابر و عطیّه
▪️ ورود قافلۀ اسرا به کربلا
۹۱/۱۰/۱۴
#اربعین_حسینی
🏴
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
منبع/ در محضر قرآن و اهلبیت علیهم السلام
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
هدایت شده از میعادگاه شهدا | روشنگری
🔘 زیارت اربعین جابر و عطیّه - بخش اوّل
✔️ جابر جامه احرام بر تن میکند، یعنی حقیقت کعبه اینجاست.
▫️ جابر بن عبدالله انصاری صحابی خوبی برای پیغمبر اکرم صلوات الله علیه و آله و سلّم بود و سنّ بالایی هم داشت، حسنین علیهما السّلام به او عمو میگفتند و به شدّت به او علاقمند بودند. جابر هم به شدّت دل سپردۀ آنها بود. این است که وقتی خبر شهادت اباعبدالله الحسین علیهالسّلام در مدینه به او رسید، بیدرنگ با یارش عطیّه، برای آمدن به کربلا و زیارت تربت پاک حسینی مصمّم شدند.
▫️بارها اشاره کردهام که اینکه نقل میکنند عطیّه خادم جابر بن عبدالله انصاری بود، تصویر کوچکی از عطیّه در ذهنها ترسیم میکند. عطیّه یک مفسّر و محدّث بزرگ است. اینگونه نیست که فرد معمولی و دون پایهای باشد، شخصیّت بزرگی است.
▫️راز این را هم که خدمت به جابر را اختیار کرده بود، خدمت عزیزان عرض کردهام. بعضی از کسانی که میخواهند در مسیر عبودیّت و طریق بندگی حضرت حق و در راه دین رشد بزرگی نصیبشان شود، یک ولیّ خدا، یک انسان والامرتبه و عظیم القدر را پیدا میکنند و برای اینکه بتوانند بیست و چهار ساعته از محضر او بهره ببرند؛ برخلاف دیگر شاگردان و مریدان که ممکن است تنها ساعاتی از روز اجازه داشته باشند در حضور او باشند؛ افتخار خدمتکاری آن شخص را پذیرا میشوند و از این طریق امکان پیدا میکنند دائماً در حضور او باشند و از همۀ حالات، رفتار و سخنان او بهره ببرند و درس بگیرند. عطیّه هم از این شمار بود.
▫️کمااینکه خود ائمّه علیهم السّلام هم از این نوع خدمتگزاران داشتند که بسیار عظیم القدرند. مثلاً قنبر که غلام امیرالمؤمنین علی علیه السّلام است؛ فکر نکنیم او یک خدمتکار معمولی بوده است؛ او انسان اهل معرفت، اهل معنویّت و شخص بسیار والامقامی است؛ منتها این توفیق فوقالعاده ای بود که خدمتگزاری امیرالمؤمنین علیه السّلام به او این فرصت را میداد که بتواند همواره در کنار حضرت علی باشد و از وجود مقدّس و نورانی ایشان استناره و کسب نورانیّت کند. سایر ائمّه علیهم السّلام هم بعضاً چنین افرادی را داشتند.
▫️عطیّه خدمت کردن به جابر را در این سفر افتخاری برای خود و فرصتی برای همراهی و حضور در محضر جابر میدانست. این دو نفر از مدینه به سمت کربلا حرکت کردند و روز بیستم ماه صفر، صبح هنگام وارد سرزمین کربلا شدند. جزء به جزء ماجرا ثبت شده است.
▫️جابر بن عبداللّه انصاری در نهر فرات غسل کرد و جامۀ احرام بر تن پوشید که این خیلی معنا دارد. جامه احرام جامهای است که برای طواف خانه خدا بر تن میکنند. گویا جابر با این عمل خود یک سخن بسیار بزرگ و عمیق را به همۀ آینده تاریخ خودش اعلام میکند.
▫️او میگوید حجّ حقیقی اینجاست؛ روح حج اینجاست. کعبهای که در آن روزگار، مطاف کسانی بود که حسین را در سرزمین کربلا تنها گذاشتند، جز یک جنازۀ بی روح نبود؛ همانطور که اگر روح از پیکر انسان خارج شود، آن پیکر اثری ندارد؛ کاری از آن بر نمیآید؛ کسی نمیتواند فایده و بهرهای از آن ببرد؛ جنازۀ مردهای است که گوشهای افتاده است و بعد از چند صباح هم متعفّن میشود و خودش منشأ بسیاری از آلودگیها و انحرافات میگردد.
▫️جابر با عمل خود میگوید روح کعبه، حسین است؛ روح کعبه ولیّ اعظم خداست. کعبه یک پیکر است؛ کعبه یک پوسته است؛ محتوای آن ولایت است و این یک باور عمیق برای همه ماست.
▫️کعبه اگر حرمتی دارد به خاطر این است که محلّ تولّد امیرالمؤمنین علیه السّلام است؛ محلّ نزول نور ولایت علویّه در عالم خاک است. منهای آن، کعبه فقط یک اتاق است که با سنگ ساخته شده است.
▫️کعبه همۀ ارزشش را از حقیقت ولایت ولیّ الله اعظم گرفته است. کعبه بدون ولایت هیچ نیست؛ یک جنازه مرده است. یک پیکرۀ بی خاصیت و بی اثر است. شاهدش را هم همین امروز در دنیا میبینیم. این طوافهایی که دور کعبه میشود، پیامدها و آثارش کو؟! بسیاری اشخاص هر ساله به مکّه میروند؛ دور کعبه طواف میکنند؛ حج به جا میآورند؛ عمرههای متعدّد میروند؛ امّا کدام تحوّل؟ کدام آثار سازنده را از این طوافها با خودشان به ارمغان میآوردند؟ چرا؟
▫️چون روح ولایت در این کعبه نیست. کعبۀ تهی از ولایت یک پیکرۀ بیخاصیت و یک پوستۀ بدون محتواست. کعبهای که میتوان به دور آن گشت، در حالی که پسر پیغمبر را در غربت و تنهایی تشنه کام ذبح میکنند، چه خاصیتی دارد؟! چه بو و اثر و چه نشانهای از حقیقت و شایستگیها دارد؟ هیچ!
▫️لذا جابر جامۀ احرام بر تن میکند؛ یعنی حقیقت کعبه اینجاست؛ روح کعبه اینجاست.
ادامه دارد....
«استاد مهدی طیّب»
#اربعین_حسینی
🏴
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
منبع/ در محضر قرآن و اهلبیت علیهم السلام
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
هدایت شده از میعادگاه شهدا | روشنگری
🔘 زیارت اربعین جابر و عطیّه - بخش دوّم
✔️ روح کعبه که عشق حسینی است قبلهگاه قلبها و دلهای انسانها میشود.
▫️گرچه من در روایات، مؤیّدی برای این حرف ندیدم؛ ولی این حرف در افواه هست که وقتی حضرت بقیّه الله الاعظم ارواحنافداه ظهور فرمودند، قبله را به کربلا منتقل میکنند و مرقد مطهّر حسینی قبله میشود.
▫️معنای این سخن آن نیست که از نظر جغرافیایی، سمت ایستادن برای عبادت، از شهر مکّه به شهر کربلا تغییر میکند. این دریافت اشتباه از این سخن است. قبله محلّ اقبال انسان است؛ محلّی است که دل انسان به آن رو می کند؛ قلب انسان به آن متوجّه است؛ توجّه انسان به آن متمرکز است؛
فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ
جایی که وجه انسان، وجهه همّت انسان، روی دل و قلب انسان، همهی حواس و توجّه انسان به آن سمت است، آنجا قبله است.
▫️اینکه قبله به کربلا منتقل میشود، یعنی روح کعبه، که حقیقت ولایت است، و ظهور ولایت در اوج قلّۀ آن، که عشقی است که اباعبدالله الحسین علیه السّلام در عالم ظاهر کردند، آن عشق الهی بروز میکند و روح کعبه، که عشق حسینی است، قبلهگاه قلبها و دلهای انسانها شود؟ آیا امروز علائم آن را نمیبینید؟
▫️حتّی به شکل ظاهری عرض کنم؛ مگر چند نفر به مراسم حج مشرّف میشوند؟ حتّی سالهایی که خیلی حج شلوغ است؛ میگویند امسال مثلاً دو میلیون نفر حاجی بود. امروز که اربعین است چند نفر در کربلای اباعبدالله بودند؟ اینگونه که نقل شده است، شانزده میلیون نفر! آیا قبله به کربلا منتقل نشده است؟ محلّ توجّه دلها و قلبها کربلای اباعبدالله الحسین علیهالسّلام نشده است؟ و حال صبر کن صبح دولتت بدمد، کاین هنوز از نتایج سحر است
▫️خواهید دید چه اتّفاقی میافتد. همین که الان هست غیر قابل تصوّر بود؛ یعنی شما چند سال به عقب برگردید؛ میبینید شهر کربلا شهر غریبی بود. همین چند سال قبل وقتی وارد حرم اباعبدالله علیه السّلام میشدید، به ندرت زائر داخل حرم بود. به شدّت غربت بود. حرم خاک گرفته، کف حرم پر از ماسههای بادیه بود.
▫️کسانی که زمانهای قبل از سقوط صدّام به عتبات مشرّف شدند، دیدهاند که شرایط چگونه بود. آیا اصلاً قابل تصوّر بود روز اربعین، یا روز عاشورا، یا روز عرفه چنین جمعیّتی در سرزمین کربلا جمع شوند؟ این همه زائر! آن هم با این حالت!
▫️کسی میخواهد به حج برود هواپیما سوار میشود؛ با آن همه پذیراییهای ویژه و هتلهای بسیار مدرن و مجلّل و مجهّز که برای اسکانش در نظر میگیرند و وسیلههای نقلیه بسیار مدرنی که برای جابجا شدن در فاصلههای بین شهرها یا در داخل شهرها در اختیارش قرار میدهند؛ امّا امروز چگونه افراد به زیارت اباعبدالله الحسین علیه السّلام میروند؟ با پای پیاده، از فرسنگها دورتر. اقلّش این است که به نجف به محضر امیرالمؤمنین علی علیه السّلام مشرّف میشوند و بعد از زیارت مرقد مطهّر حضرت اسدالله الغالب، علیّ بن ابیطالب علیه السّلام، با پای پیاده در هوای بسیار سرد یا به شدّت گرم به سمت کربلا و حرم اباعبدالله الحسین علیهالسّلام به راه میافتند. بخشی از این پیادهها با پای برهنه میروند، حتّی کفش به پا ندارند؛ بعضی از جاهای مسیر کاملاً خاک و شن است، ریگ است؛ پاها آسیب میبیند؛ امّا چه عشقی اینها را میآورد. یک گروه دیگر که از جنوب عراق پای پیاده راه میافتند؛ از بصره، پانصد، ششصد کیلومتر پیاده میآیند تا روز اربعین خود را به کربلای حسینی برسانند. آیا این خبر نمیدهد که قبله دارد به کربلا منتقل میشود؟ قبلۀ دلها و جانها به کربلا منتقل میشود؟
▫️هرچه میخواهند بکنند؛ این وهّابیها چه میکنند؛ چه تبلیغاتی که ضدّ ولایت در سطح دنیا میکنند؛ این همه رسانههای مختلف، شبکههای ماهوارهای، سایتهای اینترنتی، نشریات، روزنامهها، مبلّغینی که به نقاط مختلف اعزام میکنند؛ پولهایی که خرج میکنند؛ اینها را که در جنبه تبلیغات و فرهنگی برای سرد کردن میدان عشق ورزی به اهل بیت عصمت و طهارت انجام میدهند؛ آن هم از سفّاکیها و ددمنشیهایشان، انفجارهای انتحارییی که گام به گام برای ترساندن و منصرف کردن از اقبال به اباعبدالله الحسین علیه السّلام طرّاحی میکنند؛ امّا چه اثری بخشیده و چه موفقیّتی نصیبشان ساخته است؟ اینها واقعیّت است.
▫️اگر نقل میکنند که متوکّل عبّاسی برای اینکه نگذارد افراد به زیارت امام حسین علیه السّلام بروند، میگفت اگر کسی بخواهد برود، باید یک دستش را بدهد ما قطع کنیم و عدّهای میرفتند دستشان را میدادند و قطع میکردند و به زیارت اباعبدالله علیه السّلام میرفتند؛ شاید برای برخی باورش دشوار بود؛ امّا روی آوردن این همه زائر با وجود خطر عملیات تروریستی و انفجارهای انتحاری وهابیان سلفی، آن را کاملاً باورپذیر کرده است.
ادامه دارد....
«استاد مهدی طیّب»
#اربعین_حسینی
🏴
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرج
@shohadayevarjovi
هدایت شده از میعادگاه شهدا | روشنگری
🍀🕊🍁🍀🕊🍁🍀🕊🍁🍀🕊🍁
🔘 زیارت اربعین جابر و عطیّه - بخش سوّم
✔️ بر خلاف سفر حج، هر چه شرایط سختتر و خطر شدیدتر میشود، تشویق ائمه علیهم السّلام برای زیارت کربلا بیشتر میشود.
▫️اگر نقل میکنند که متوکّل عبّاسی برای اینکه نگذارد افراد به زیارت امام حسین علیه السّلام بروند، میگفت اگر کسی بخواهد برود، باید یک دستش را بدهد، ما قطع کنیم و عدّهای میرفتند دستشان را میدادند و قطع میکردند و به زیارت اباعبدالله الحسین علیه السّلام میرفتند؛ شاید برای برخی باورش دشوار بود؛ امّا روی آوردن این همه زائر با وجود خطر عملیات تروریستی و انفجارهای انتحاری وهابیان سلفی، آن را کاملاً باورپذیر کرده است.
▫️خدمتتان عرض کردهام؛ با اینکه حج واجب است، امّا به محض اینکه احتمال خطری جدّی مطرح شود، وجوب حج برداشته میشود. امّا کربلا چه؟
▫️روایات اهل بیت علیهم السّلام را ببینید. هرچه شرایط سختتر، هرچه خطر شدیدتر، تحریض و تشویق ائمّه علیهم السّلام برای اینکه به زیارت اباعبدالله علیه السّلام بروید بیشتر. به ظاهر زیارت اباعبدالله علیه السّلام عمل مستحبّ است؛ سفر حج سفر واجب است؛ امّا در سفر واجبِ حج به محض اینکه خطری جدّی پیش میآید، وجوب برداشته میشود. امّا در سفر مستحبّ زیارت اباعبدالله الحسین علیهالسّلام هرچه خطر شدیدتر میشود، تحریض اهلبیت علیهم السّلام بر تشرّف به زیارت آن حضرت بیشتر میشود.
▫️خواستم اشاره کنم که این عمل جابر که غسل میکند و جامه احرام بر تن میپوشد، چه معنای عمیقی داشت. جابر به زیارت کعبۀ دلها آمده است. حسین علیه السّلام قبلهگاه قلوب اهل دل است.
▫️جابر در حالی که به شدّت متأثّر و اشک ریزان است، با گامهای بسیار کوتاه حرکت میکند؛ با پای برهنه به سمت تربت اباعبدالله الحسین علیهالسّلام حرکت میکند و در گامهایی که بر میدارد، مشغول ذکر خدای متعال است. نقل شده است؛ خاک را میبویید و مسیر را پیدا میکرد.
ادامه دارد....
«استاد مهدی طیّب»
#اربعین_حسینی
❣الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
منبع/ در محضر قرآن و اهلبیت علیهم السلام
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
هدایت شده از میعادگاه شهدا | روشنگری
🔘 زیارت اربعین جابر و عطیّه - بخش چهارم
✔️ لوح جابر یا لوح حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها
▫️اینکه گفته شده است جابر نابینا بود و چشمهایش کور شده بود، ظاهراً این گونه نباشد. سن بالا بود؛ کهنسال بود و چشم مقدار زیادی از دید خودش را از دست داده بود؛ چشمش کم سو بود؛ امّا نابینا نبود. این هم که عرض میکنم به قرینهای است که من از آن این نتیجه را گرفتهام:
▫️جابر صحابی معمّر پیغمبراکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم است؛ رسول خدا به او بشارت دادند که تا پنج امام را خواهد دید و به او فرمودند وقتی به حضور پنجمین امام که همنام من است، رسیدی؛ سلام منِ رسول الله را به او برسان.
▫️جابر در اوج کهنسالی خدمت امام باقر علیه السّلام که در سنین آغازین عمر بودند مشرّف میشود؛ سلام پیامبر را به محضر امام باقر علیه السّلام میرساند. سپس سخن از لوحی به میان میآید که وقتی اباعبدالله الحسین علیهالسّلام متولّد شدند، خدا برای پیامبر هدیه فرستاد.
▫️آن لوحی نورانی بود که جبرئیل برای آن حضرت آورد و ایشان آن را به حضرت زهرا سلام الله علیها دادند. در کتب روایی معروف به لوح جابر یا لوح فاطمه زهرا سلام الله علیها است و تمام سرگذشت آینده در آن ذکر شده است؛ تمام ائمّه علیهم السّلام را یک به یک نام برده است و اینکه در چه شرایطی مسئولیّت امامت بر دوششان قرار خواهد گرفت؛ اینها در لوح جابر هست.
▫️جابر مورد علاقۀ پیامبر و اهل بیت علیهم السّلام بود. وقتی فاطمه زهرا سلام الله علیها، امام حسین علیه السّلام را به دنیا آوردند؛ جابر هم برای عرض تبریک خدمت حضرت رفت. وقتی این لوح نورانی را دید پرسید که چیست و حضرت زهرا سلام الله علیها به او فرمودند ماجرای آن لوح چیست.
▫️او اجازه گرفت از روی آن لوح رونوشتی بردارد و متن لوح را روی برگهای نوشت. جابر بن عبدالله انصاری سالهای طولانی بعد، در اواخر عمرش، که با امام باقر علیه السّلام ملاقات میکند؛ در آن تشرّف آن نوشته را خدمت امام باقر علیه السّلام عرضه میکند و آن را از رو میخواند و این نشان میدهد که چشم او در زمان امام باقر علیه السّلام هم گرچه کم سو بوده است؛ امّا قدرت دید داشته است.
▫️لذا اینکه نقل شده است جابر نابینا بوده است، درست نیست. چشمش نابینا نبود؛ کهنسال بود و چشمش هم طبیعتاً به اقتضای سنّ و سالش کم سو شده بود؛ امّا اینکه با هدایت چشم حرکت نمیکرد؛ علّتش سیل اشکی بود که از چشمانش جاری بود.
▫️نقل شده است خاک را میبویید و مسیر را پیدا میکرد. عزیزان با این بحثها آشنا هستند؛ نیاز به توصیف زیاد و تشریح فراوان ندارد که انسان غیر از این حواسّ ظاهری، حواسّ باطنی دارد. انسان غیر از دیدۀ بدن، چشم دلی دارد؛ غیر از گوش پیکر، گوش باطنی دارد. انسان غیر از شامّۀ مادّی و جسمانی، شامّۀ روحانی دارد. چشم باطن چیزهایی را میبیند که چشم بدن قادر به دیدن آن نیست.
چشم دل باز کن که جان بینی
آنچه نادیدنی است، آن بینی
اگر گوش دل باز شود، صداهای ملکوتی را میشنود. اگر شامّۀ روح بیدار شود، عطرهای ملکوتی را استشمام میکند.
▫️اینکه جابر خاک را میبویید و مسیر تربت اباعبدالله علیه السّلام را پیدا میکرد با شامّۀ بدنش نبود؛ او با شامّۀ روح و جان میبویید. کسی که این شامّه در او بیدار شود، خیلی چیزها را میتواند با بوییدن تشخیص دهد.
▫️از مرحوم حاج آقای دولابی رضوان اللّه تعالی علیه در حالات مرحوم حاج هادی ابهری خدمتتان نقل کردهام؛ حاج آقا نقل میکردند این عاشق شیفته و مست عشق اباعبدالله الحسین علیه السّلام، این مجنون عشق حسینی با شامّهاش راه یابی میکرد. در یک محلّه که رد میشدیم با شامّهاش تشخیص میداد؛ میگفت در فلان خانه اخیراً زائری از کربلا آمده است. با شامّۀ روحش بو میکشید و تشخیص میداد. حتّی میفرمودند گاهی اوقات من جایی بودم و حاج هادی ابهری خبر نداشت. میفرمودند مثلاً مشهد مشرّف شده بودند. حاج هادی ابهری که به مشهد آمده بود و خبر نداشت حاج آقای دولابی هم آمدهاند و کجا مقیمند؛ با بو کشیدن جای حاج آقا را پیدا میکرد و سراغ حاج آقای دولابی رضوان الله تعالی علیه میآمد.
▫️اینگونه است؛ اگر شامّۀ روح بیدار شود، خیلی چیزها را تشخیص میدهد. کمااینکه اگر چشم دل باز شود، خیلی چیزها را میبیند. گوش دل باز شود، خیلی چیزها را میشنود. صداهایی در عالم وجود دارد که گوش ظاهر نمیشنود.
گوش نامحرم نباشد جای پیغام سروش.
ادامه دارد....
«استاد مهدی طیّب»
#اربعین_حسینی
🏴
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
منبع/ در محضر قرآن و اهلبیت علیهم السلام
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
هدایت شده از میعادگاه شهدا | روشنگری
🔘 زیارت اربعین جابر و عطیّه - بخش پنجم
✔️ زیارت کردن، سلام دادن و شهادت دادن جابر
▫️جابر با شامّهاش مسیر را تشخیص میداد و در حالی که سیل اشک از دیدگانش جاری بود، با پای برهنه و جامۀ احرام بر تن، ذکرگویان به سمت تربت حسینی حرکت میکرد و بالاخره رسید.
▫️از عطیّه خواهش کرد؛ گفت عطیّه دستهای من را روی قبر اباعبدالله الحسین علیه السّلام بگذار. همین که عطیّه دستهای او را روی قبر حضرت اباعبدالله علیه السّلام گذاشت، جابر بیهوش شد. عطیّه به شدّت نگران، یک مقدار آب آورد؛ به صورت جابر پاشید؛ جابر را به هوش آورد.
▫️همین که جابر به هوش آمد، چشمهایش را باز کرد و دید در کنار تربت اباعبدالله الحسین علیهالسّلام است؛
سه بار امام حسین علیه السّلام را صدا زد:
یا حُسَین، یا حُسَین، یاحُسَین
▫️صورت ظاهر، پاسخی نشنید؛ جابر کسی بود که هر وقت حسنین به او میرسیدند، به او سلام میکردند؛ با او سخن میگفتند؛ جابر عرضه داشت: حَبیبٌ لا یُجیبُ حَبیبَهُ
آیا دوست پاسخ دوستش را نمیدهد؟!
من غلام شما خاندانم. بعد جابر شروع کرد به پاسخ دادن به خودش.
▫️گفت: ای حسین! کِی میتوانی به من پاسخ دهی، در حالی که رگهای گردنت را بریدهاند و بین سر و بدنت جدایی انداختهاند. بعد شروع کرد عباراتی را در مقام زیارت به زبان جاری کرد و سلام داد به اباعبداللّه علیه السّلام و یاران باوفا و شهدای کربلا.
▫️متن زیارتی که جابر بن عبداللّه انصاری به زبان جاری کرد، همان زیارتی است که در مفاتیح الجنان به عنوان زیارت نیمۀ ماه رجب نقل شده است. با این عبارت شروع میشود :
السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا آلَ الله ...
▫️اگر یک اربعین خدا توفیق داد، متن آن زیارت را با هم میخوانیم و شرح میکنیم. در هر دو زیارت اربعین خیلی نکتههای عمیق و درسآموزی وجود دارد. از متن همان زیارتها میشود خیلی رازها را درک کرد و پی برد.
▫️جابر شروع کرد به زیارت کردن، سلام دادن، شهادت دادن.
▫️جابر بعد از اینکه زیارتش تمام شد، خطاب کرد به اباعبدالله الحسین علیه السّلام و یاران بزرگوارشان و به خدایی که پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم را به حق مبعوث کرده است، سوگند یاد کرد که ما هم در مقام و مرتبت شما با شما شریک هستیم.
▫️این حرف خیلی عجیب بود. جابر میگوید ما هم با شما شریکیم! عطیّه با اینکه یک دانشمند و محدّث و مفسّر و عالم است، امّا حرف برایش ثقیل بود؛ نتوانست هضم کند. با تعجّب و حیرت پرسید جابر چه میگویی؟! چگونه ما در مرتبت و درجۀ شهدای کربلا شریک هستیم؟ در حالی که ما مثل آنها از خانه و دیارمان آوارۀ کوه و بیابان و دشت و صحرا نشدیم؛ مثل آنها سختی تحمّل نکردیم؛ پیکرمان طعم تیر و تیغها را نچشید؛ به شهادت نرسیدیم؛ بین سر و بدن ما جدایی نیفتاد؛ خانوادۀ ما یتیم و آوارۀ دشت و صحرا نشدند. جابر چه میگویی که ما با آنها در مقام و مرتبت شریکیم؟!
▫️در پاسخ او جابر این حدیث را نقل کرد؛ گفت من از حبیبم رسول خدا شنیدم که فرمودند:
مَن أحَبَّ قَوما حُشِرَ مَعَهُم و مَن أحَبَّ عَمَلَ قَومٍ اُشرِکَ فی عَمَلِهِم.
هر کس گروهی را دوست بدارد، با آنها محشور خواهد شد و هر کس عمل قومی را دوست بدارد، در عمل آن قوم با آنها شریک است. و خدا میداند، به خدا سوگند که من و یاران و دوستان من هم دلباختۀ حسین و عاشق حرکتی هستیم که امام حسین علیه السّلام انجام دادند و لذا به این اعتبار ما هم با آنها شریک هستیم.
▫️این یکی از ماجراهای اربعین است که اگر وقتی خدا توفیق داد بازش کنم، خواهید دید خود ماجرا و صحبتهایی که جابر کرده است، نکات فراوانی دارد.
«استاد مهدی طیّب»
#اربعین_حسینی
🏴
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
منبع/ در محضر قرآن و اهلبیت علیهم السلام
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
هدایت شده از میعادگاه شهدا | روشنگری
💠 قوس نزول و صعود در هستی - سفر چهل روزۀ قافلۀ اسرا و سلوک حسینی علیه السّلام - ۱
▪️اربعینی که از کربلا آغاز شد و به کربلا خاتمه پیدا کرد و در میانۀ آن، بیست روز بعداز عاشورا، قافلۀ اسرا به شام رسید و بیست روز پس از ورود به شام، مجدّداً به کربلا بازگشت، خدمتتان اشاره کردهایم که این رفت و برگشت، در جهان بینی عارفان تداعیگرِ قوس نزول و قوس صعود است.
▪️عارفان آفرینش همۀ هستی را تجلّی حقّ متعال میدانند و این تجلّی را در قوس نزول شاهدند که مقام احدیّت به قائم مقامیِ ذات التعیّن حقّ متعال نقش تجلّی را عهدهدار شد.
▫️در تجلّی اوّل که فیض اقدس بود، عالم لاهوت شکل گرفت؛ ابتدا اسماء و صفات الهی در علم حقّ متعال پدیدار شدند و در شعاع آن اسماء و صفات، اعیان ثابته که صورت علمی عالم خلقت است، در علم حقّ متعال پدیدار و ظاهر شد.
▫️با تجلّی دوّم که فیض مقدّس است، آن صور علمیّه، در جهان بیرون محقّق شدند و مراتب عوالم شکل گرفت. ابتدا عالم جبروت و جبروتیان، بعد عالم ملکوت، چه ملکوت اعلی، چه ملکوت اسفل و نهایتاً به عالم ناسوت یا عالم ملک رسید که همین عالم طبیعت و عالم خاک است و نهایتاً به مادّه بدون صورت و صفت یا هیولا رسید که انتهای قوس نزول است.
▫️آن گاه از انتهای قاعدۀ هستی و اسفل سافلین دوباره حرکت به سمت مبدأ اولیّه آغاز شد؛ از دل جماد گیاه رویید؛ از گیاه حیوانات پدید آمدند؛ حیوانات به بشر منتهی شدند.
▫️پیکره و جنبۀ طبیعی بشر با حیوانات مشترک و نفس حیوانی و غرائز او، شهوات او، غضب او و پیکر جسمانی او شبیه حیوانات است؛ امّا پتانسیل و استعداد و گوهری در وجود انسان است که میتواند با اختیار خود راه عروج را در پیش گیرد و با سیر و سلوک الی الله مراتب را یک به یک به سمت مبدأِ اوّلیه طی کند.
▫️ إنّا لله و إنّا إليهِ رَاجعُون
▪️و در انتهای مسیر، به قلّۀ هستی راه پیدا کند و در ذات حقّ متعال فانی شود. این مسیر قوس نزول و قوس صعود بود که قبلاً مفصّل راجع به آن صحبت کردهایم.
▪️ولایت و توحید دو روی یک حقیقت هستند. توحید مقام بطون است و ولایت مقام ظهور. لذا همیشه تقارنی بین این دو وجود دارد. نمونۀ آن را در دو حدیث قدسی میتوان دید. یکی در حدیث سلسله الذّهب که علیّ بن موسی الرّضا علیه السّلام در شهر نیشابور نقل کردند که:
▫️کلِمَةُ لا إلهَ إلّا اللّهُ حِصنی فَمَن دَخَلَ حِصنی اَمِنَ مِن عَذابی
▫️کلمهی لا إلهَ إلّا الله دژِ استوار من است و هر کس وارد این دژ شود، از عذاب من در امان خواهد بود.
▪️قرینِ این حدیث قدسی، حدیث قدسی دیگری داریم که:
▫️ولَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِی فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِی أَمِنَ مِنْ عَذَابِی
▫️ولایت علی بن ابیطالب دژِ استوار من است و هرکس وارد این دژ شود، از عذاب من در امان خواهد بود.
▪️از جمله مواردی که تقارنِ بین ولایت و توحید را میشود دید، سفر چهل روزۀ قافله اسراست.
▪️در سفر مِنَ الْکَرْبَلاءِ اِلَی الشّام، یا مِنَ الْحُسَیْنِ اِلَی الْیَزِید، آیا حرکتِ از اَحسنِ تقویم به اَسفَلِ سافلین و تداعیگر قوس نزول نیست؟
▪️و بازگشت از شام به کربلاء، سیر مِنَ الشّامِ اِلَی الْکَرْبَلاء، یا مِنَ الْیَزِیدِ اِلَی الْحُسَیْن، آیا به یادآورنده قوس صعود نیست؟
ادامه دارد....
«استاد مهدی طیّب»
#اربعین_حسینی
🏴
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
منبع/در محضر قرآن و اهلبیت علیهم السلام
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
هدایت شده از میعادگاه شهدا | روشنگری
💠 قوس نزول و صعود در هستی، سفر چهل روزه قافلۀ اسرا و سلوک حسینی علیه السّلام - ۲
▪️ سالکانی که سلوک حسینی دارند، در این چهلّۀ بین عاشورا تا اربعین، به عشق و محبّت اباعبدالله الحسین علیه السّلام مسیر سلوک را به قافله سالاری زینب کبری طی میکنند و در پایان این چهل روز به انتهای سیر و سلوک عارفانۀ خود در مکتب اباعبدالله علیه السّلام نائل میشوند.
▪️در انتهای این راه سالکِ سَبیلِ حسینی به ارشاد زینب کبری از پوسته و حجب بیرون میآید؛ چشم باطنش به جمال اباعبدالله الحسین علیهالسّلام گشوده میشود؛ به زیارت وجود نورانی اباعبدالله الحسین علیه السّلام نائل میشود.
▪️روایات متعدّدی که در بحث زیارت اربعین داریم، حقیقتش اینجاست. گرچه زیارت ظاهری اربعین هم خیلی بزرگ است؛ خوشا به سعادت کسانی که امروز موفّق شدند در سرزمین کربلا مرقد مطهّر اباعبدالله الحسین علیه السّلام را زیارت کنند؛ امّا حقیقت آن روایات، این زیارت ظاهری نیست؛ این سایهای و رقیقهای از آن حقیقت است.
▪️ لذا در روایات داریم: مَنْ زَارَ الْحُسَیْنِ علیه السّلام ، نه آنکه مَنْ زَارَ مرقد الْحُسَیْنِ علیه السّلام؛ کسی که خود اباعبدالله الحسین علیه السّلام را زیارت کند. خود اباعبدالله علیه السّلام را زیارت کردن نتیجۀ همین اربعین و چهلّه نشینی است که با ارشاد زینب کبری سلام الله علیها، تحت جاذبۀ عشق اباعبدالله الحسین علیه السّلام انجام میشود و در انتهای آن، دیدۀ دل سالک سَبیل حسینی باز میشود و در آیینۀ قلب خود، جمال اباعبدالله الحسین علیهالسّلام را زیارت میکند؛ زائر حقیقی اربعین چنین سالکی است.
▪️امیدواریم خدای متعال توفیق چنین سلوکی را بدهد که بتوانیم به ارشاد زینب کبری سلام الله علیها چنین چهلّهای بنشینیم و به زیارت حقیقت حسینی نائل شویم.
▪️ امیدواریم به برکت این روز بزرگ و به برکت صاحب این روز بزرگ و به برکت صاحب عزای این روز بزرگ، خدای متعال عنایت فرماید و امر فرج منتقم خون اباعبدالله الحسین علیهالسّلام، وجود مقدّس بقیّة الله الاعظم ارواحنافداه را اصلاح فرماید و در ظهور آن حضرت تعجیل فرماید و پرچم یا لَثاراتَ الحُسَین را به دست باکفایت بقیه الله الاعظم ارواحنافداه به اهتزار درآورد و توفیق سربازی و جانبازی در رکاب آن حضرت را در آن قیام عظیم خونخواهانۀ حسینی به همۀ ما عنایت فرماید.
▪️امیدواریم خدای متعال ما را درس آموز مکتب و سالک مَسلک اباعبدالله الحسین علیه السّلام قرار دهد و با جاذبۀ عشق حسینی توفیق طیّ این طریق را به همۀ ما نصیب فرماید.
«استاد مهدی طیّب»
#اربعین_حسینی
🏴
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
منبع/ در محضر قرآن و اهلبیت علیهم السلام
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
هدایت شده از میعادگاه شهدا | روشنگری
4_5829997648496559562.mp3
4.68M
💎 اربعین حسینی؛ اربعین حسینیان
▪️در آستانۀ اربعین اباعبدالله الحسین علیه السّلام قرار داریم.
🚩 سیر از کربلا تا شام و از شام تا کربلا که یک اربعین طول کشید، سیر مِنَ الحسین اِلی الیزید و مِنَ الیزید اِلی الحسین علیه السّلام، سیر مِنَ الکربلا اِلی الشام و مِنَ الشام اِلی الکربلا، سمبل و نمادی از حرکت قوس نزول و قوس صعود است...
▪️در قوس نزول از مبدأ احدیّت راه آغاز میشود و به حضیض عالم مُلک و عالم ناسوت ختم میشود.
▪️و در قوس صعود از همین قاعدۀ هستی که عالم مُلک و ناسوت است سیر آغاز میشود و به مقام احدیّت ختم میشود. سیر مِن الله اِلی الله ...
▪️به تعبیری هر انسانی سیری را طی میکند؛ از احسن تقویم به اسفل سافلین. و بعد از اسفل سافلین این سیر مجدداً آغاز میشود به سمت احسن تقویم ... به همان جایی که سیر از آنجا آغاز شده بود، اِنّا لله وَ اِنّا اِلیهِ راجعون ... سیر مِنَ الحسین اِلی الیزید و مِنَ الیزید اِلی الحسین علیه السّلام، نمادی از همین سیر است...
۸۷/۱۱/۲۴
#اربعین_حسینی
🏴
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
منبع/ در محضر قرآن و اهلبیت علیهم السلام
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
هدایت شده از میعادگاه شهدا | روشنگری
🔻 در پیادهروی اربعین حواستان باشد که دارید عبادت میکنید
🔻 اولین عبادتی که دل انسان راحت برایش تنگ میشود زیارت امامحسین(ع) است
📌 ابعاد عبادت با عظمت اربعین-ج1
🔘 عبادت شکلهای گوناگونی دارد، زیارت و ذکر اولیاء خدا هم عبادت است
🔘 عبادت لذت دارد اما لذتش مثل لذتهای دنیوی در وجود انسان فعال و بالفعل نیست
🔘 انسان باید به بلوغ معنوی برسد تا دلش برای عبادت تنگ بشود و احساس نیاز به عبادت بکند
____
#علیرضا_پناهیان در مسیر نجف به کربلا:
یکی از برنامههای دینی ما که در همۀ ادیان دیگر هم دیده میشود، عبادت است. عبادت غیر از خوببودن و داشتن اخلاق خوب و اعتقادات خوب و معرفت است، عبادت رفتاری غیر از رفتارهای عادی روزمرۀ انسان است.
عبادت شکلهای مختلفی دارد؛ یک مدلش حج است، یک مدلش نماز است. ذکر زبانی هم عبادت است. در این عبادتها شما یک کاری خارج از روال طبیعی زندگی و خارج از فعالیتهایی که برای رفع نیازهای عادی هست انجام میدهید.
یکی از عبادتها زیارت و ذکر اولیاء خداوند است. نماز ذکر خداست. امام صادق(ع) فرمود: ذکر ما بخشی از ذکر خداست، وقتی ما یاد بشویم خدا یاد شده است. رسولخدا(ص) فرمود: ذکر خدا عبادت است، ذکر من عبادت است، ذکر علیبنابیطالب(ع) عبادت است و ذکر امامان دیگر از فرزندان او عبادت است. پس «حسین حسین» گفتن هم عبادت است.
یکی از عبادتها «پیادهروی» است. امام صادق(ع) میفرماید: «مَا عُبِدَ اللَّهُ بِشَيْءٍ أَشَدَّ مِنَ الْمَشْيِ وَ لَا أَفْضَل» هیچ عبادتی پرثوابتر و بافضیلتتر از پیادهروی نیست.
عبادت حج، پُر از پیادهروی است؛ مثل پیادهروی طواف خانۀ کعبه و پیادهروی در سعی بین صفا و مروه. بحث عبادت پیادهروی برای زیارت را از کجا باید شروع کنیم؟ از حج؛ الگوی ما آنجاست.
اولیاء خدا برای خودِ حج از مدینه تا مکه پیاده میرفتند که تقریباً سه برابر این مسیری است که شما از نجف به کربلا میروید. امام حسن مجتبی(ع) و اباعبدالله الحسین(ع) بیست مرتبه پیاده به حج رفتند.
طبق روایات، پیادهروی برای زیارت هم عبادت است، خصوصاً زیارت امامحسین(ع) که ثواب فراوان دارد. خدا به سادگی توفیق عبادت به هر کسی نمیدهد اما به شما توفیق این عبادت پرثواب، یعنی پیادهروی اربعین را داده است.
در طول پیادهروی اربعین، حواستان باشد دارید عبادت میکنید. امامصادق(ع) میفرماید: کسی که پیاده به زیارت امام حسین(ع) برود خدا برای هر قدمش یک ثواب به او میدهد و یک گناه از او پاک میکند و یک درجه او را بالا میبرد. حالا شما قدمهایت را بشمار ببین چندتا قدم برمیداری.
امامصادق(ع) میفرماید: کسی که در آب فرات غسل کند سپس پیاده به سمت قبر امامحسین(ع) راه بیفتد بابت هر قدمی که برمیدارد و میگذارد، یک حجّ با مناسک قبولشده به او میدهند.
آدم باید بتواند از عبادت لذت ببرد، منتها در ابتدا لذت عبادت به سادگی چشیده نمیشود. چون عبادت با نیازهای روزمرۀ ما بیربط است، مثل غذاخوردن نیست. احساس نیاز به عبادت در انسان ابتدا بیدار نیست لذا معمولاً آدم با ولع سراغ عبادت نمیرود.
بعد از اینکه انسان عبادت کرد، مثل گرسنهای که غذا خورده، لذت نمیبرد، ولی عبادت هم لذت دارد و لذتش بیشتر از لذتهای عادی است. لذتهای دنیوی در وجود انسان فعال و بالفعل هستند اما لذت عبادت بالفعل نیست مخصوصاً عبادتهایی که ثواب عمیق و بیشتری دارند طوری طراحی شدند که آدم نمیتواند به سادگی از آنها لذت ببرد؛ مثل نماز.
انسان باید به یک بلوغ برسد تا احساس نیاز به عبادت بکند. وقتی انسان به یک بلوغ برسد میگوید خدایا! میخواهم با تو مستقیم حرف بزنم. نیاز به عبادت بهسادگی در انسان بیدار و فعال نمیشود، اما یک عبادتی هست که راحت میتوانی نیاز به آن را حس کنی و آن زیارت امامحسین(ع) است. میفرماید یکی از علائم مؤمن این است که دلش برای زیارت حسین(ع) تنگ میشود. این نیاز فعال است.
اولین عبادتی که دل انسان راحت برایش تنگ میشود زیارت اباعبدالله الحسین(ع) است. چرا؟! چون خیلی حسین(ع) زحمت ما را کشیده است. امام حسین(ع) و اهلبیت ایشان، با رنجها و مصیبتهایی که تحمل کردند، این را برای ما آسان کردند. درواقع مقدمه عبادت باعظمت زیارت اربعین را زینب کبری(س) و بچههای حسین(ع) برای ما انجام دادند.
🚩 مسیر نجف کربلا- موکب امامرضا(ع)- ۱۴۰۱/۶/۱۴
📢صوت: @Panahian_mp3
👈🏻 متن کامل:
📎 Panahian.ir/post/7468
🏴
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
منبع/ در محضر قرآن و اهلبیت علیهم السلام
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
هدایت شده از میعادگاه شهدا | روشنگری
4_5767167714384676710.mp3
12.5M
💠 عوامل و زمینههای رخداد عاشورا
🔻 چه شد چنین جنایت عظیمی رخ داد و پسر پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم اینطور مظلومانه با خاندان و اصحابش به شهادت رسیدند؟
▪️مردمی که سالیان درازی حكومت پدر اباعبدالله علیه السّلام را در شهر خودشان داشتند و دست یتیمنوازی امیرالمؤمنین علی علیه السّلام بر سر یتیمان آنها کشیده شده بود، در دل شبها امیرالمؤمنین علیه السّلام کولهبار غذا و نیازمندیهای فقرایشان را درِ خانههاشان داده بود و دربرابر تعدّیها و ظلمها برای آنها سینه سپر کرده بود و آن همه نور و معرفت و آگاهی را در فضای جامعۀ آنها پراکنده بود. واقعاً چه شد این مردم اینطور سفّاکانه، آن همه مهر و محبّت امیرالمؤمنین علیه السّلام را فراموش کردند؟
▪️خود اباعبدالله علیه السّلام کنار امیرالمؤمنین در سالهای خلافت حضور داشت و بازوی امیرالمؤمنین علیه السّلام بود. امام مجتبی و اباعبدالله علیهما السّلام بازوهای حضرت امیر در خدمات و اقدامات سرشار از مهر و نورانیّت آن بزرگوار بودند. واقعاً چه شد این مردم اینطور دست به جنایت زدند؟
«استاد مهدی طیّب»
🏴
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
منبع/ در محضر قرآن و اهلبیت علیهم السلام
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
هدایت شده از میعادگاه شهدا | روشنگری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 #رمز_ماندگاری_عاشورا
🔻۱- اخلاص
▪️همه چیز فانی و نابود است جز وجهِ ربّ.
▫️كلُّ شَیءٍ هَالِكٌ إِلَّا وَجْهَهُ
▪️رمز ماندگاری و پایداری هر پدیدهای آن است که وجه رب اللّهی به خود بگیرد. اگر کسی بطور مطلق از خودش خالی شد و همۀ وجود او را خدا پر کرد، آن چهره ماندگار است.
▪️مخلوق در جریان زمان فانی میشود، اما زمان، خدا را نه کهنه میکند و نه نابود میکند. خدا همیشگی است. وَيَبْقَى وَجْهُ رَبِّكَ.
▪️علت اینکه حادثۀ عاشورا، یک حادثۀ پایدار و جاوید تاریخ است، این است که در این حرکت ذرهای انگیزۀ غیرخدایی و انگیزههای نفسانی مثل قدرت طلبی، شهرت طلبی، ثروت طلبی و انتقام گیری نیست.
▪️وجود مقدس اباعبدالله علیه السّلام یکپارچه وجه الله است. امام حسين عليه السّلام کمال دقّت را داشتند که ذرهای انگیزههای غیرخدایی در یارانشان نباشد.
▪️آنچه که جنبۀ وجه اللّهی به انسان میدهد و وجود او را از غیر خدا خالی میکند، محبّت و عشق است.
▪️عاشق چنان توجّهش فانی در معشوق است که اصلًا خودش را نمیبیند، برای عاشق فقط رضایت محبوب مطرح است، خود و سود و زیان خودش را نمیبیند، لذا حرکتش خالی از انگیزههای نفسانی است.
▪️قرآن کریم بر فِی سَبِيلِ الله بودن جهاد تأکید زیادی دارد. وقتی اصلاً انگیزۀ نفسانی در جهاد نباشد، فِی سَبِيلِ الله میشود. یعنی خالص برای رضایت حضرت حقّ. اخلاص بسیار بزرگ است.
▪️رمز جاودانگی عاشورا در اخلاصی هست که در این حرکت خالص وجود دارد. هیچ چیزی نمیخواهند، فقط میخواهند خودشان را در راه حضرت حق قربانی کنند ........
«استاد مهدی طیّب»
🏴
@shohadayevarjovi
هدایت شده از میعادگاه شهدا | روشنگری
ره توشه زوار قسمت اول.mp3
47.72M
💎ره توشه زوار قسمت اول
👈لطفا رسونده بشه به مدیران و دفاتر اعزام زائر در سراسر کشور
دوتا نکته
1)هر گونه دخل و تصرف در این فایل ها شرعا جایز نمی باشد.
2) اجرای ناقص فایل نیز انجام نشه.
جایز نیست در اتوبوس قسمت های فضایل زیارت پخش بشه و قسمت های مهدوی رو پخش نکنن.
👌این محتوا تولید شده که مردم چندتا مطلب درباره امام زمانشون بشنون و ان شاء الله تحت قبه مقدسه سنگ تمام در زمینه دعا برای فرج بزارن.
منبه/ اربعین شاهراه ظهور
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
هدایت شده از میعادگاه شهدا | روشنگری
ره توشه زوار قسمت دوم.mp3
45.76M
💎ره توشه زوار قسمت دوم
👈لطفا رسونده بشه به مدیران و دفاتر اعزام زائر در سراسر کشور
دوتا نکته
1)هر گونه دخل و تصرف در این فایل ها شرعا جایز نمی باشد.
2) اجرای ناقص فایل نیز انجام نشه.
جایز نیست در اتوبوس قسمت های فضایل زیارت پخش بشه و قسمت های مهدوی رو پخش نکنن.
👌این محتوا تولید شده که مردم چندتا مطلب درباره امام زمانشون بشنون و ان شاء الله تحت قبه مقدسه سنگ تمام در زمینه دعا برای فرج بزارن.
منبع/ اربعین شاهراه ظهور
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
ره توشه زوار قسمت سوم.mp3
37.76M
💎ره توشه زوار قسمت سوم
👈لطفا رسونده بشه به مدیران و دفاتر اعزام زائر در سراسر کشور
دوتا نکته
1)هر گونه دخل و تصرف در این فایل ها شرعا جایز نمی باشد.
2) اجرای ناقص فایل نیز انجام نشه.
جایز نیست در اتوبوس قسمت های فضایل زیارت پخش بشه و قسمت های مهدوی رو پخش نکنن.
👌این محتوا تولید شده که مردم چندتا مطلب درباره امام زمانشون بشنون و ان شاء الله تحت قبه مقدسه سنگ تمام در زمینه دعا برای فرج بزارن.
منبع/ اربعین شاهراه ظهور
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
ره توشه زوار قسمت چهارم .mp3
30.27M
💎ره توشه زوار قسمت چهارم
👈لطفا رسونده بشه به مدیران و دفاتر اعزام زائر در سراسر کشور
✅یه قسمت دیگه مونده که ان شاالله همین هفته تقدیم میشه
منبع/ اربعین شاهراه ظهور
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi