✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️مردم سالاری از ديدگاه امام خمينی (بخش دوم)
🔸 #مفهوم_دموكراسی و #مردم_سالاری در بيانات امام خمینی (ره) به دو شكل به كار گرفته شده است: نخست، #دموكراسی_مطلوب و مثبت و ديگر، #دموكراسی_نامطلوب و به تعبير امام، غيرحقيقی و جعلی كه در مغرب زمين بنا نهاده شده و طبق نظر ايشان اساساً دموكراسی نيست. در اين ميان، نكته آن است كه امام خمینی (ره) طرح خود از دموكراسی مطلوب را بر تعريف و قرائت ويژه ای از مفهوم دموكراسی بنا گذشته اند. حضرت امام برای دموكراسی مطلوب خود ويژگی ها و مشخصاتی بيان كرده اند كه طرح آن میتواند به شكل گرفتن تصوير نسبتاً واضحی از دموكراسی و مردم سالاری مطلوب ايشان بینجامد.
💠ويژگیها و شاخصههای دموكراسی و مردم سالاری مطلوب امام خمینی (۱)
1⃣«نافی استبداد و ديكتاتوری»؛ ايشان در اين باره ميفرمايد: «اصول دموكراسی، در تضاد با رژيم شاه قرار دارد»؛ [صحیفه نور، ج۲، ص۵۰] و يا «دست از مبارزه بر نمیداريم، تا حكومت دموكراسی به معنای واقعی آن، جايگزين ديكتاتور ها شود»؛ [همان، ص۲۶۹] و يا «با قيام ملت، شاه خواهد رفت و حكومت دموكراسی برقرار خواهد شد». [همان]
🔹در جمع بندی سخنان فوق، يك نكته آشكار میشود و آن تضاد مردمسالاری با نظام سياسی مستبد است. استبداد و ديكتاتوری از جمله صفات محوری حكومت پهلوی است و بر همين اساس، امام خمینی (ره) تحقق مردم سالاری در ايران را منوط به زوال نظام شاهنشاهی دانسته اند. اين ادعا هنگامی به واقعيت نزديكتر ميشود كه بدانيم حضرت امام، تحقق دموكراسی را در زمان حكومت پهلوی امری محال توصيف كرده اند. [همان]
2⃣«تأمين و حفظ آزادی»؛ ديگر مشخصه دموكراسی مطلوب امام خمینی (ره)، تأمين #آزادی_انسانها و حفاظت از آن در مقابل موانع تحقق آزادی است. ايشان با اشاره به اين مطلب كه «هيچكس مثل اسلام، آزادی طلب نيست»، [همان، ج۵، ص۲۵۸] مشخصاً به دو نوع از #آزادی موجود در دموكراسی مطلوب خود اشاره كرده اند. نخستين آزادی مد نظر ايشان را میتوان، آزادی در مشاركت سياسی دانست. حضرت امام آزادی مردم در انتخابات را از جمله مبانی دموكراسی و مردم سالاری دانسته اند، [همان، ج۲، ص۲۲۲] و به عنوان نمونه از آزادی مردم در گزينش نمايندگان مجلس ياد كرده اند.
🔹 #آزادی_بيان و عقيده، دومين نوع آزادی است كه امام خمینی (ره)، دموكراسی مطلوب خويش را بانی و حافظ آن معرفی كرده اند: «در اسلام، دموكراسی مندرج است و مردم در بيان عقايد آزادند». [همان، ج۸، ص۲۳۴] و نكته قابل توجه آن است كه حضرت امام، محدودهی آزادی مورد نظرشان را انحراف انسانها از مسير صحيح و همكاری با دشمنان نظام میدانند؛ [همان، ج۴، ص۲۳۴] به اين معنی كه در دموكراسی مطلوب ايشان، آزادی بيان و عقيده تا آنجا به رسميت شناخته شده و حفاظت ميشود، كه منجر به انحراف اذهان و سوء استفاده دشمنان نظام نشود. #ادامه_دارد...
نویسنده: محمدصادق کوشکی (تأملاتی در انديشه سياسی امام خمينی ره) ص۷۱
منبع: وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه
#مردم_سالاری #امام_خمینی #انقلاب #انقلاب_اسلامی #جمهوری_اسلامی
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️مردم سالاری از ديدگاه امام خمينی (بخش سوم)
🔸 #مفهوم_دموكراسی و #مردم_سالاری در بيانات امام خمینی (ره) به دو شكل به كار گرفته شده است: نخست، #دموكراسی_مطلوب و مثبت و ديگر، #دموكراسی_نامطلوب و به تعبير امام، غيرحقيقی و جعلی كه در مغرب زمين بنا نهاده شده و طبق نظر ايشان اساساً دموكراسی نيست. در اين ميان، نكته آن است كه امام خمینی (ره) طرح خود از دموكراسی مطلوب را بر تعريف و قرائت ويژه ای از مفهوم دموكراسی بنا گذشته اند. حضرت امام برای دموكراسی مطلوب خود ويژگی ها و مشخصاتی بيان كرده اند كه طرح آن میتواند به شكل گرفتن تصوير نسبتاً واضحی از دموكراسی و مردم سالاری مطلوب ايشان بینجامد.
💠ويژگیها و شاخصههای دموكراسی و مردم سالاری مطلوب امام خمینی (۲)
3⃣«پيوند با استقلال»؛ از شيوه بكارگيری عبارات، در بيانات حضرت امام چنين استفاده ميشود كه دموكراسی مطلوب ايشان، ملازم با مفهوم #استقلال بوده و در كنار آن معنی میيابد: نظام حكومتی ايران، #جمهوری_اسلامی است كه حافظ استقلال و #دموكراسی خواهد بود». [همان، ج۳، ص۱۶] همچنين «برنامهی سياسی ما آزادی، دموكراسی حقيقی و استقلال است». [همان، ج۳، ص۹۶] دقت در عبارات فوق نشان میدهد كه امام خمینی (ره) به شكلی از مردم سالاری اعتقاد داشتند كه ضامن و حافظ استقلال جامعه باشد، و از اين رو اشكالی از دموكراسی كه منجر به زوال يا ضعف استقلال جامعه باشد را مردود میشمارند.
4⃣«عدالت خواه»؛ #عدالتخواهی، نفی تبعيض و اهميت قائل شدن برای ضعفا، از ديگر مشخصات دموكراسی و مردم سالاری مطلوب حضرت امام است كه به روشنی در عبارات زير نمايان است: «آن دموكراسی كه در اسلام است، در جاهای ديگر نيست. هيچ دموكراسی مانند دموكراسی موجود در اسلام به ضعفا اهميت نداده است». [صحیفه نور، ج۵، ص۲۵۸] همچنين «حكومت اسلامی يعنی يك حكومت مبتنی بر عدل و دموكراسی»؛ [همان، ج۳، ص۲۶۸] و يا «نظام صدر اسلام، دموكراسی بوده؛ اينگونه كه ميان حاكم جامعه و رعيت هيچ تبعيضی دربرخورداری از امكانات وجود نداشته است.» [همان، ص۹] #ادامه_دارد...
نویسنده: محمدصادقکوشکی (تأملاتی در انديشه سياسی امام خمينی ره) ص۷۱
منبع: وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه
#مردم_سالاری #امام_خمینی #انقلاب #انقلاب_اسلامی #جمهوری_اسلامی
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️مردم سالاری از ديدگاه امام خمينی (بخش چهارم)
🔸 #مفهوم_دموكراسی و #مردم_سالاری در بيانات امام خمینی (ره) به دو شكل به كار گرفته شده است: نخست، #دموكراسی_مطلوب و مثبت و ديگر، #دموكراسی_نامطلوب و به تعبير امام، غيرحقيقی و جعلی كه در مغرب زمين بنا نهاده شده و طبق نظر ايشان اساساً دموكراسی نيست. در اين ميان، نكته آن است كه امام خمینی (ره) طرح خود از دموكراسی مطلوب را بر تعريف و قرائت ويژه ای از مفهوم دموكراسی بنا گذشته اند. حضرت امام برای دموكراسی مطلوب خود ويژگی ها و مشخصاتی بيان كرده اند كه طرح آن میتواند به شكل گرفتن تصوير نسبتاً واضحی از دموكراسی و مردم سالاری مطلوب ايشان بینجامد.
💠ويژگیها و شاخصههای دموكراسی و مردم سالاری مطلوب امام خمینی (۳)
5⃣«نشأت گرفته از اسلام»؛ از جمله مشخصات محوری دموكراسی و مردم سالاری مطلوب، ارتباط و پيوستگی مردم سالاری با اسلام است. در واقع، دموكراسی مطلوبی مندرج در اسلام است. [همان، ج۴، ص۲۳۴] و تنها در تحت لوای اسلام است كه دموكراسی صحيح پياده میشود. [همان، ج۷، ص۷۴] امام خمینی (ره) ضمن منحصر ساختن دموكراسی صحيح، به دموكراسی موجود در اسلام [همان،ج۵، ص۲۳۸] و بینظير خواندن چنين نگرشی به دموكراسی [همان، ص۲۵۸] میفرمايد: «ما به دنيا خواهيم فهماند كه معنی دموكراسی چيست». [همان، ص۲۳۸]
🔹ايشان نظام حكومتی صدر اسلام (حكومت نبوی و علوی) را الگوی دموكراسی مطلوب معرفی كرده و میفرماید: «حكومت صدر اسلام، يك حکومت دموكراسی بوده، به گونه ای كه دموكراسی های امروزی نمیتوانند مانند آن شوند». [همان، ج۳، ص۹] امام همچنين در بيانی ديگر در اين خصوص ميفرمايد: «ما می خواهيم اسلام و حكومت اسلام را به نحوی كه شبيه صدر اسلام باشد، اجرا كنيم تا غرب، معنی درست دموكراسی را به آن حدی كه هست، بفهمد تا تفاوت ميان دموكراسی موجود در اسلام و دموكراسی اصطلاحی مورد ادعای دولتها آشكار شود». [همان، ص۸۵]
🔹حضرت امام، دموكراسی و مردم سالاری مطلوب را متكی بر قواعد و قوانين اسلامی معرفی كرده، [همان، ص۲۶۸] و به همين دليل اين نوع از دموكراسی را كاملتر از دموكراسی غربی میدانند». [همان، ص۱۳] در نظر ايشان، نظام پيشنهادی ما كه نظير آن در غرب يافت نشده و نخواهد شد، ممكن است شباهت هايی با دموكراسی غربی داشته باشد، اما آن دموكراسی كه ما میخواهیم ايجاد كنيم در غرب وجود ندارد»؛ [همان] و بر اساس موازين و قوانين اسلامی اداره میشود. [همان، ص۱۶]
🔹امام خمينی (ره) ضمن اشاره به عدم تأسيس بنای دموكراسی مطلوب، فرمودند: «ما بعدها اگر توفيق پيدا كنيم به شرق و غرب اثبات میكنيم كه دموكراسی مورد نظر ما، دموكراسی است، نه آن چيزی كه در شرق و غرب به عنوان دموكراسی ارائه میشود». [همان، ج۵، ص۲۳۸] لازم به ذكر است كه ايشان ضمن توجه به برداشت های گوناگون از اسلام، بيان میكنند كه: «قوانين اساسی اسلام انعطاف ندارد؛ اما بسياری از قوانين اسلام با نظرهای خاصی انعطاف دارد و میتواند همه انحاء #دموكراسی را تضمين كند». [همان، ج۲، ص۲۲] #ادامه_دارد...
نویسنده: محمدصادقکوشکی (تأملاتی در انديشه سياسی امام خمينی ره)
منبع: وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه
#مردم_سالاری #امام_خمینی #انقلاب #انقلاب_اسلامی #جمهوری_اسلامی
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
عفو گسترده و مشروط از موضع رأفت و اقتدار
در پی پیشنهاد رئیسقوه قضائیه به حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای مبنی بر موافقت با عفو و تخفیف مجازات جمع قابل توجهی از متهمان و محکومان حوادث اخیر و همچنین محکومان دادگاههای عمومی و انقلاب و سازمان قضایی نیروهای مسلح، رهبر انقلاب اسلامی با این پیشنهاد موافقت کردند.
در نامه حجتالاسلام والمسلمین اژهای به مقام معظم رهبری آمده است: در جریان حوادث اخیر تعدادی از افراد به ویژه جوانان در اثر القائات و تبلیغات دشمن مرتکب رفتارهای نادرست و جرائمی شدند که علاوهبر گرفتاری برای خود، باعث زحمت خانواده و نزدیکان خویش گردیدند و اکنون تعداد قابل توجهی از آنان بعد از برملا شدن نقشه دشمنان خارجی و جریانهای ضدانقلاب و ضدمردمی با اظهار پشیمانی و ندامت تقاضای بخشش دارند.
رئیسقوه قضائیه در نامه خود نوشته است: کلیات شرایط و ضوابط عفو و تخفیف مجازات متهمان و محکومان پس از انجام کارهای کارشناسی و مشورت با مقامات ذیصلاح در دو بخش تهیه شده است.
در بخش اول این نامه ضمن اعلام شروط عفو و تخفیف مجازات برای متهمان و محکومان حوادث اخیر تأکید شده است: پرونده متهمان و محکومان درصورت داشتن شرایط مندرج، در هر مرحلهای که باشد، مختومه میگردد.
در اعلام شرایط عفو و تخفیف مجازات متهمان و محکومان حوادث اخیر آمده است: عدم ارتکاب جاسوسی به نفع اجانب، عدم ارتباط مستقیم با عوامل سرویسهای اطلاعاتی خارجی، عدم ارتکاب قتل و جرح عمدی، عدم ارتکاب تخریب و احراق تاسیسات دولتی و نظامی و عمومی، و نداشتن شاکی یا مدعی خصوصی. در بخش دوم درخواست رئیسقوه قضائیه برای برخورداری محکومان دادگاههای عمومی و انقلاب و سازمان قضایی نیروهای مسلح از عفو و تخفیف در مجازات نیز شرایطی اعلام شده است که از جمله آنها نداشتن شاکی یا مدعی خصوصی، باقیمانده محکومیت محکومان به حبس تا یکسال درصورتی که تا ۲۲ بهمن حداقل یک ماه را تحمل کرده باشند، سه چهارم محکومیت محکومان به حبس بیش از یک سال تا پنج سال در صورتی که تا ۲۲ بهمن یک پنجم آن را تحمل کرده باشند، یک دوم محکومیت محکومان به حبس بیش از ده سال تا بیست سال مشروط به آنکه تا ۲۲ بهمن حداقل دوسال حبس را تحمل کرده باشند و باقیمانده محکومیت حبس کلیه محکومان جرائم غیرعمد است.
اعلام شرایط ویژه برای محکومان زن که به حکم قانون، سرپرستی یا حضانت فرزندانشان را برعهدهدارند و برای محکومانی که دارای بیماری صعبالعلاج یا لاعلاج هستند، محکومان ذکور بالای هفتاد سال و اناث بالای شصت سال و همچنین برای محکومانی که به لحاظ عجز از پرداخت جزای نقدی در زندان به سر میبرند از دیگر مندرجات نامه درخواست عفو و تخفیف مجازات است.
در نامه رئیسقوه قضائیه چند گروه از شمول این عفو مستثنی شدهاند که از جمله آنها مرتکبین خرید، فروش و قاچاق سلاح گرم، افراد دارای جرم سرقت و راهزنی، جرائم مربوط به مواد مخدر و روانگردان به صورت مسلحانه، دایر کردن مراکز فساد و فحشاء، قاچاق مشروبات الکلی، قاچاق سازمان یافته و حرفهای و عمده کالا و ارز، مباشرت و معاونت در اخلال عمده و کلان در نظام اقتصادی، و جرائم علیه امنیت داخلی و خارجی هستند.
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
♦️آخرین آمار از کشتهشدگان براثر زلزله در ترکیه و سوریه
🔹خبرنگار الجزیره: تعداد قربانیان زلزله در سراسر سوریه به ۸۶ نفر رسید
🔹مقامات ترکیه: حداقل ۵۳ نفر در این زمین لرزه کشته شدند/ایرنا
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
💢 زلزله ۷.۷ ریشتری در ترکیه
🔻 ساعتی پیش زلزلهای به قدرت ۷.۷ ریشتر در مرکز ترکیه، بخشهای زیادی از منطقه غرب آسیا و شرق مدیترانه را به لرزه درآورد و تاکنون دستکم ۱۲ کشته در ترکیه برجا گذاشته است.
🔻 تاکنون حداقل ۶ پسلرزهی بالای ۶ ریشتر در ترکیه ثبت شده. ترکیه از کشورهای مختلف و نهادهای بینالمللی درخواست کمک کرده است.
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نجات افراد زیر آوار در سوریه
🔹بیرون کشیدن کودکان از زیر آوار ساختمانهای فروریخته در شمال غرب سوریه توسط تیمهای امدادی
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
📸 تصاویری از عمق خسارت فاجعه زلزله در ترکیه و سوریه
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 روضه حضرت زینب(س)
🔹 با نوای
حاج مهدی رسولی
السلام ای دختر شاه نجف
السلام ای صابر صحرای طف
السلام ای چادر زهرا به سر
السلام ای نور خورشید و قمر
السلام ای بانوی ماتم زده
صبر تو صبر جهان بر هم زده
السلام ای تار و پود فاطمه
دختر صورت کبود فاطمه
السلام ای کربلا در کربلا
ای به ایمان برادر مبتلا
السلام ای خطبه خوان شهر شام
خواب را کردی به بدخواهان حرام
السلام ای چشم زیبا بین عشق
زینب کبری و زهرای دمشق
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi