دشمن شناسی
فعاليت تشكيلاتي و سازمان يافته، تأثير مهمي در پيروزي يك جريان دارد. ناكثين با آگاهي از نقش و تأثير فعاليت سازماني تلاش كردند تا در قالب يك گروه، حزب و سازمان، متشكل شوند و اهداف خود را به آساني پيش ببرند.
علي(ع) بيان مي دارند، با اينكه اهل باطل در درون خود جهنمي از اختلاف و تفرقه دارند، اما در مقابل حق متحد بوده و در قالب يك تشكل به مقابله با حق مي پردازند. علي(ع) در نهج البلاغه آنگاه كه سخن از پيمان شكنان مي كند بر روي اين نكته تأكيد مي كند كه اينان گروهي متشكل و سازمان يافته هستند.
دشمنان براي رسيدن به اهداف خود با يكديگر متحد شده و همكاري مي كنند. علي(ع) طلحه و زبير، يعلي بن اميه و عبدالله بن عامر را مثال مي زند و مي فرمايد:
«با اينكه طلحه و زبير از شورشيان عليه عثمان بودند هزينه سپاه خود را در جنگ جمل از طريق فرمانداران عثمان تأمين مي كردند به طوري كه يعلي بن اميه كه از طرف عثمان در صنعا حكومت مي كرد و اموال زيادي اندوخته بود چهار هزار دينار و هفتصد شتر در اين راه، در اختيار زبير قرارداد.»
عبدالله بن عامر نيز كه از فرمانداران عثمان بود همين اندازه بودجه سپاه را تأمين كرد و شتري به نام عسكر در مقابل ششصد درهم در اختيار طلحه قرار داد.
ابن ابي الحديد مي نويسد:
وقتي طلحه و زبير شورش كردند، معاويه در نامه اي به زبير از وي به عنوان اميرالمؤمنين ياد مي كند:
«به نام خداوند رحمان و رحيم، به بنده خدا، زبير امير مؤمنان، از معاويه پسر ابوسفيان. درود بر تو، همانا من براي تو از اهل شام بيعت خواستم، آنان پذيرفتند و دسته جمعي اطاعت نمودند. بر شما باد كه بصره و كوفه را در يابيد كه فرزند ابوطالب بر شما سبقت كرد. بعد از به دست آوردن اين دو شهر، ديگر مشكلي در كار نيست و من بعد از تو با طلحه بيعت نمودم. پس خونخواهي عثمان را اعلام كنيد و مردم را نيز به اين مطلب دعوت نماييد و بايد جديت فراوان و چابكي براي اين كار داشته باشيد.»
اينجا است كه علي(ع) از اين مجموعه به عنوان حزب شيطان تعبير مي كند و مي فرمايد:
«الا و ان الشيطان قد جمع حزبه و استجلب خيله و رجله
آگاه باشيد شيطان حزب خويش را گرد آورده و سواران و پيادگان لشكر خويش را فراخوانده است.»
بنابراين، علي(ع) به مسلمانان هشدار مي دهد كه دشمنان براي رسيدن به مقاصد خويش و سرنگوني حكومت اسلامي، با همديگر متحد مي شوند و در قالب سازمان و يا حزب به مبارزه خود ادامه مي دهند.
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
دشمن شناسی قسمت دوم از نگاه امام علی(ع)
يكي از مهم ترين روش هاي مخالفان، طرح شعارهاي عامه پسند است. از اين طريق جو جامعه را مخدوش و با خود همراه مي كنند و براي مردمي جلوه دادن حركت خود، شعاري مناسب را طرح و با آن جامعه را ملتهب مي سازند.
اين شعار و بهانه بنابر مقتضيات زمان به شكلي خاص مطرح مي شود. درزمان حكومت علي(ع) سوژه پيراهن عثمان براي مخالفان آن حضرت بهانه مناسبي بوده است. عجيب اين است كه كساني كه خود در رأس مخالفان حكومت عثمان بودند حتي شادي خود را از قتل عثمان پنهان نكردند، پيراهن خونين عثمان را علم كردند و به مخالفت با علي(ع) برخاستند.
ابن ابي الحديد مي گويد:
طلحه، سخت ترين تحريك كنندگان عليه عثمان بود و بعد از او زبير در اين قسمت از همه بيشتر پافشاري مي كرد.
بلاذري از ابي مخنف و ديگران نقل كرده است:
وقتي مردم، عثمان را محاصره كردند، طلحه براي آنكه حلقه محاصره تنگ تر شده و عثمان كشته شود از ارسال آب و نان براي عثمان جلوگيري مي كرد. تا آنجا كه علي(ع) از اين ماجرا به خشم آمد و براي عثمان آب فرستاد.
حضرت علي(ع) اين جريان را چنين تحليل مي كند:
«به خدا سوگند او (طلحه) براي خونخواهي عثمان با عجله دست به كار نشد، جز اينكه مي ترسيد خون عثمان از خود او مطالبه شود زيرا او متهم به قتل عثمان است و در ميان مردم از او حريص تر بر كشتن عثمان يافت نمي شود...»
و در جاي ديگري مي فرمايد:
«... و انهم ليطلبون حقاً هم تركوه و دماء، هم سفكوه...»
«و اينان در طلب حقي هستند كه خود آنرا ترك كرده اند و خواهان خوني كه خود آنرا ريخته اند.»
به هر حال، ناكثين براي ايجاد ترديد در مسلمانان و مغالطه كاري، گروهي را به عنوان خونخواه دور خود جمع كردند تا حكومت علي(ع) ساقط شود. علي(ع) شيوه پيمان شكنان را بهانه جويي و سوژه يابي معرفي مي فرمايد:
بهانه هايي كه مي آورند چيزهايي است كه تنها در ظاهر، رنگ و رويي دارد و در باطن هيچ.
رهنمودهاي علي(ع) درباره بهانه تراشي هاي دشمنان، ما را به هوشياري در برابر دشمنان و بهانه هايي كه آن را دستاويز توطئه هاي خود قرار مي دهند دعوت مي كند.
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
دشمن شناسی(قسمت سوم)
شخصيت ها و چهره هاي شناخته شده، همانگونه كه يكي از عوامل مهم پيروزي بوده اند، گاهي بزرگترين عامل انحطاط و باعث انحراف مردم شده اند. دشمنان تلاش مي كنند تا با استفاده از اين چهره ها، مردم را با خود همراه سازند. ناكثين در راه هدف شوم خود، عايشه همسر پيامبر(ص) را با خود همراه كردند زيرا عقيده داشتند، مسلمانان به خاطر احترام به پيامبر(ص)، همراه عايشه در راه مبارزه با علي(ع) همگام مي شوند و اين نقشه نيز مؤثر واقع شد.
علي(ع) درباره اين روش مبارزه ناكثين چنين مي فرمايد:
«پس اينان شورش كردند، در حالي كه همسر رسول خدا را همچون كنيزي كه براي فروش مي برند، به دنبال خود كشاندند در حالي كه همسران خود را در خانه پشت پرده نگه داشتند (تا از نظر بيگانگان دور باشند) و پرده نشين حرم پيامبر را در برابر ديدگان خود و ديگران قرار دادند»
عايشه عالي ترين چهره براي تبليغات طلحه و زبير بود. اين دو از عنوان ام المؤمنين سوءاستفاده فراوان كردند و از اين راه توانستند مردم را در جنگ جمل عليه علي(ع) بسيج كنند. علي(ع) در برخورد با اين شيوه دشمن مي فرمايد: «راه جلوگيري از انحراف اين است كه حق را شناخت نه شخصيت افراد را»
اين طريق بهترين شيوه براي حفظ انقلاب ها و آرمان ها است و بايد مورد توجه ملت ايران نيز قرار گيرد.
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
دشمن شناسی (قسمت چهارم)
از آنجا كه حق، مطابق با فطرت، و باطل، برخلاف سرشت آدمي است، باطل با وصف بطلانش نمي تواند ظاهر شود. باطل آنگاه مي تواند نفوذ كند كه لباس حق بپوشد و اين همان چيزي است كه علي(ع) از آن در نهج البلاغه تحت عنوان شبهه ياد مي كند. شبهه چيزي است كه شبيه به حق است. علي(ع) مي فرمايد:
«شبهه را از اين رو شبهه نام نهادند كه شباهت به حق دارد اما براي دوستان خدا، نوري كه آنان را در تاريكي هاي شبهه راهنمايي كند، يقين آن ها است، و راهنماي آن ها، مسير هدايت است، ولي دشمنان خدا، گمراهي شان آنان را به شبهات دعوت مي كند.
حضرت علي(ع) يكي ديگر از روش هاي دشمنان را ايجاد شبهه در ميان مردم مي داند و معتقد است براي مردمي كه به حقايق واقف نيستند، بزرگترين خطر، شبهه است، زيرا عامه مردم آنقدر قدرت تجزيه و تحليل ندارند كه باطل را تشخيص داده و لباس حق را از تن باطل بركنند و دشمنان نيز در پي همين فرصت هستند.
به اعتقاد علي(ع)، دشمنان، باطل را در لباس حق به مردم جلوه مي دهند، تا آنجا كه گاه حتي بر نزديكان هم، حق مشتبه مي گردد. كار شبهه، گاه به آنجا مي رسد كه حتي «حق ناطق» و «تبلور راستين حق» هم بايد تلاش زيادي براي معرفي حق كند تا شبهه داران باور كنند كه لباس حق را بر باطل پوشانيده اند.
هنگامي كه علي(ع) نزديك بصره رسيد، پيمان شكنان كسي را نزد حضرت فرستادند تا حقيقت حال را جويا شود و بدانند با شورشگران (ناكثين) چگونه رفتار خواهد كرد تا شبهه از دلشان زدوده گردد. امام(ع) چگونگي رفتار خويش را به شكلي بيان فرمود كه براي اين شخص روشن شد حق با آن حضرت است، در اين هنگام كه امام اعتراف او را نسبت به حقانيت خويش يافت از او خواست بيعت كند،اما او پاسخ داد:
من فرستاده گروهي هستم و از پيش خود كاري نمي كنم. امام(ع) فرمود:
- اگر آن ها تو را گسيل مي داشتند كه محل ريزش باران را برايشان بيابي و سپس به سوي آن ها باز مي گشتي و از مكان سبزه و آب آگاهشان مي كردي اگر مخالفت مي كردند و به سرزمين هاي بي آب و علف روي مي آوردند تو چه مي كردي؟
- آن ها را رها مي ساختم و به جايي كه آب و گياه بود مي رفتم.
- پس دستت را دراز كن و بيعت نما.
آن شخص مي گويد:
سوگند به خدا به هنگام روشن شدن حق بر من، توانايي امتناع را نيافتم و با آن حضرت بيعت نمودم.
بزرگترين آفت انقلاب اسلامي ايجاد شبهه و شك و ترديد در ميان مردم است. طرح مسايل بي-اساس در جامعه بويژه در زمينه مسايل اعتقادي و ديني از سوي برخي گروه ها مي تواند اعتماد مردم را به انقلاب و نظام سست نمايد و در دراز مدت خطر جدي براي نظام مقدس جمهوري اسلامي به حساب آيد. مقابله با اين ترفند دشمن از ضرور ي ترين وظايف نيروهاي مؤمن و انقلابي است و دراين زمينه بايستي توصيه هاي علي(ع) را جدي گرفته و سرلوحه كارشان قرار دهند.
يكي از شگردهاي دشمنان اين است كه سعي مي كنند پيوسته مردم را در جهل و ناداني نگه دارند و براي مبارزه از اين روش بهره ها مي گيرند. از ديدگاه علي(ع) طلحه و زبير با استفاده از جهالت مردم بصره توانستند شورش به پا كنند. امام(ع) دراين باره خطاب به مردم بصره مي فرمايد:
«سرزمين شما به آب نزديك است و از آسمان دور، عقل هايتان سبك و افكار شما سفيهانه است، پس هدف خوبي براي تيراندازانيد و لقمه چربي براي مفتخواران و صيدي براي صيادان!
افراد جاهل، سريع ابزار و آلت دست زيرك ها قرار مي گيرند و سد راه مصالح عاليه اسلامي واقع مي شوند. هميشه منافقان بي دين، مقدس نماهاي احمق را عليه حكومت اسلامي برمي انگيزانند.
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
دشمن شناسی(۵)
علي(ع) مكر و حيله را از اصولي ترين روش هاي دشمنان اسلام مي داند و علت اتخاذ اين روش را در دوري آن ها از اخلاق و معنويت عنوان مي كند. زيرا سياست درنظر آن ها عبارت است از مكر و حيله، و از سياست چيزي جز آن نمي فهمند. شورشگران بصره نيز از راه مكر و حيله وارد صحنه كارزار شدند. اينها از اولين كساني بودند كه با آن حضرت بيعت كردند و بعداً پيمان خود را شكستند. يكي از آن ها مروان بن حكم بود. وي در جنگ جمل اسير شده بود و با وساطت امام حسن و امام حسين(ع) آزاد شد. پس حسنين(ع) از امام علي(ع) خواستند كه مروان مي خواهد با شما بيعت كند. حضرت بالحني خشم آلود فرمود:
«مگر او پس از قتل عثمان با من بيعت نكرد. هرگز نيازي به بيعت او ندارم دستش دست يهودي (دست خيانتكار و بي وفا) است، اگر با دستش بيعت كند، با پشت خود به شكستن پيمان اقدام مي كند.»
زماني كه عده اي مي گفتند معاويه از علي(ع) سياستمدارتر است امام در پاسخ آن ها فرمود:
«به خدا سوگند معاويه از من سياستمدارتر نيست وي نيرنگ مي زند اما من اهل مكر و حيله نيستم.»
بنابراين يكي از راهكارهاي دشمنان اسلام از ديدگاه علي(ع) استفاده از مكر و حيله است. اين مكر و حيله در زمان هاي مختلف به اشكال متفاوت رخ مي نمايد.
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
🔴 پایگاههای نفوذ صهیونیسم در ایران عصر پهلوی / بخش اول
🔹استراتژی خزنده و رازآلود صهیونیستها در ایران، از جمله اسرار ناگفته و پنهان تاریخ معاصر است. حضور ایادی یهود در رأس دستگاه سلطنت و مراکز مهم تصمیمگیری و سیاستگذاری، ایران عصر پهلوی را به پایگاهی سیاسی و استراتژیک برای صهیونیستها تبدیل کرده بود. عناصر یهود در نتیجه متابعت بیچون و چرای دولت مردان ایرانی از آنها، بر سیاست و اقتصاد کشور پنجه انداخته بودند. اما آزادی عمل یهودیها و تلاش این جماعت برای افزایش و گسترش سلطه بر اهرمهای قدرت در چنان لفافهای قرار داشت که اغلب از چشم مردم دور باقی میماند. آنها نمیتوانستند توطئهی خزندهای را که در اطرافشان شکل میگرفت و هم چون گیاهی هرز بر ارکان سیاست و اقتصاد سرزمینشان میپیچد، به وضوح ببینند.
🔹در این زمینه، اعتراف یکی از جاسوسان اطلاعاتی رژیم صهیونیستی دربارهی دخالت پنهان سرویسهای اطلاعاتی اسرائیل، در ایران عصر پهلوی، تأمل برانگیز است.
🔹یعقوب نیمرودی از مأموران کار کشتهی سیاسی و اطلاعاتی صهیونیستها، پس از سالها فعالیت جاسوسی در ایران، در گفت و گویی با یک روزنامهنگار اسراییلی میگوید، «اگر یک روز به تو اجازه دهند که از کارهایی که ما در تهران انجام دادهایم، آگاه شوی، از آن چه میشنوی، وحشت خواهی کرد. حتی نمیتوانی آن را تصور کنی.»
🔹پنهانکاری در روابط میان ایران و اسراییل، از جانب رژیم پهلوی نیز به شدت دنبال میشد. شاه در روابط خود با دولت یهود، سیاست مخفیانه را در پیش گرفته بود. او از یک طرف سعی میکرد روابط خود را با اسرائیل توسعه دهد از طرف دیگر سعی داشت آن را از دید مردم و کشورهای عربی دور نگاه دارد.
🔹دلیلش هم این بود که شاه پیوند میان منافع خودش و اسراییل را احساس میکرد، اما از یک طرف هم از مخالفین خود بیم داشت. به خصوص پس از قیام 15 خرداد 1342 و آغاز نهضت انقلابی و اسلامی حضرت امام خمینی (ره) که مبارزه با اسراییل را در صدر برنامههای خود قرار داده و پیوسته خطر نفوذ صهیونیسم را به ملت ایران هشدار میدادند.
🔹سنجش و تعیین گسترهی نفوذ صهیونیسم در ایران عصر پهلوی، بدون شناسایی کانونها، محافل و عناصر وابسته به آن میسر نیست
درادامه به بررسی پایگاههای عمدهی یهودیان در ایران، به عمق حضور آنها در عرصههای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، اطلاعاتی و فرهنگی کشور، بیشتر پی میبریم.
✍ادامه دارد
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
🔴 پایگاههای نفوذ صهیونیسم در ایران عصر پهلوی / بخش دوم
🔹نخستین این پایگاهها، سازمان فراماسونری است که بخشی از پیکرهی تشکیلات جهانی صهیونیسم به شمار میرود. بیشک نمیتوان نقش و عملکرد فراماسونها و لژهای فراماسونری را در ایران معاصر نایده گرفت. حضور و فعالیت دهها لژ و هزاران فراماسون ذینفوذ و فعال در عرصههای گوناگون کشور، همگی اهرمهایی بودند که حلقههای وابستگی سلطنت ایران را به صهیونیسم محکم تر میکردند.
🔹تشکیلات عریض و طویل بهاییت، به عنوان یک فرقهی دستپروردهی استعمار، حلقهی دیگری بود که ایران عصر پهلوی را به کانون قدرت صهیونیسم پیوند زده و متصل میکرد. در این زمینه نیز هم سوئی عملکرد بهاییان برخوردار از مقامها و مناصب کلیدی در کشور، با منافع جهانی صهیونیسم، به هیچ وجه قابل انکار نیست.
🔹سومین پایگاه صهیونیسم در ایران که ما آن را، یهودیان مخفی مینامیم، شامل آن دسته از رجال درباری، مقامات و صاحبمنصبان درجه اول کشور در عصر پهلوی است که به طور پنهانی با دولت اسراییل ارتباط داشته و حافظ منافع استعماری آن رژیم بودهاند. این اشخاص که از صدر مشروطیت تا سقوط شاه، یعنی حدود سه ربع قرن در رأس امور دولت قرار داشتند، اغلب عناصر یهودی تباری بودند که کمتر کسی از اسرار و وابستگی درون گروهی آنها اطلاع داشت و در عین حال، پشتیبانیهای سازمان یافته و تشکیلاتی آنها در ورود به دستگاههای دولتی، راه را برای نفوذ سایر هم کیشان و هم مسلکانشان باز میکرد.
↩️سازمان فراماسونری
🔹سازمان فراماسونری، به عنوان پدیدهای نوظهور، ابزاری مؤثر در دست نظام بورژوازی بود که از آن در مقابل نظام کهنه و سنتی فئودالیته، که با همدستی کلیسا بر تمامی ارکان جامعه سلطه یافته بود، استفاده میکرد. فراماسونری با طرح اندیشههای خود، قصد بر هم زدن ساختارهای جامعه را داشت. جنبش فراماسونری، با اتکا به ایدئولوژی خاص خود، هم چون ادیان و مذاهب التقاطی نظیر مانویت و بهاییت، به هر سرزمین و کشوری وارد میشد، سپس اشتراکهای خود را با مردم آن سرزمین یافته و در جهت بارزتر کردن آنها تلاش میکرد تا از این طریق روشنفکران و اصلاحطلبان کشورهای مختلف جهان را با نظریات خود همگام سازد.
✍ادامه دارد
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
🔴 پایگاههای نفوذ صهیونیسم در ایران عصر پهلوی / بخش سوم
🔹ایران از جمله کشورهایی بود که موج تجددخواهی و به دنبال آن سازمانهای فراماسونری محیر به آن راه یافت و علت آن را باید در بافت سنتی جامعهی ایرانی جست و جو کرد. اما از اواسط عصر قاجاریه، با گسترش روابط میان ایران و اروپا، پیشرفتهای غربیان در زمینههای مختلف چیزی نبود که از چشم تحصیلکردگان ایرانی به دور بماند. محافل و انجمنهای ماسونی یکی از مظاهر جالب و جذاب تمدن غرب به شمار میرفت که بسیاری از محصلان و روشنفکران ایرانی را جذب خود کرد و آنان را تا به مرحلهی شیفتگی و گاه سرسپردگی غربیان پیش برد. به این ترتیب، نظام سرمایهداری غرب با مسخ برخی روشنفکران ایرانی، آنان را به عناصری بسیار مطمئن برای تأمین منافع خود تبدیل کرد.
🔹تشکیلات مخفی فراماسونری از زمان میرزا ملکم خان با کمک شاهزادگان و دینستیزان اروپا دیده، شروع به تبلیغ و ترویج غربزدگی و بیدینی در جامعهی ایران نمود. پیچیدگی و ماهیت بغرنج و پنهانکارانهی این تشکیلات همراه با ایدئولوژی خاص آن که از تساهل در امر مذهب و اندیشههای فرامرزی و جهانی سخن میگفت، مانع از آن بود که علما و روحانیون تصمیم واحد و هماهنگی در قبال آن اتخاذ کنند و عکسالعمل شدیدی در برابر آن نشان دهند. به این ترتیب، جریان فراماسونری به مسیر خود ادامه داد و در عصر پهلوی دوم به جایی رسید که در تمامی ارکان سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جامعه رسوخ کرد.
🔹فراماسونری به عنوان یک تشکیلات منظم و پیچیده، به طور کامل، در خدمت مقاصد و اهداف دین یهود و دقیقاً هم سو و هم جهت با مطامع و اغراض صهیونیستها حرکت میکرد. 5 ژرژلامیلن در کتاب اسرار سازمان مخفی یهود میگوید:
«فراماسونری قدرت مخفی ماست. فراماسونری فقط به منظور مخفی نگاه داشتن نقشههای ماست و طرز اجرای این قدرت مخفی و محل اجرای آن برای همیشه بر ملتها پوشیده است.»
🔹اسماعیل رایین، مؤلف کتاب فراموشخانه و فراماسونری در این زمینه مینویسد: «صهیونیسم ایدئولوژی حاکم بر تمام لژهای جهان است. لذا صهیونیسم بینالمللی با فراماسونری بینالمللی یکی گردیده و از آن به منزلهی بازوی سیاسی و فرهنگی استفاده میشود.»
🔹در نتیجهی ترکیب صهیونیسم و فراماسونری در ایران، پدیدهی نوین «نوماسونی» شکل گرفت که نطفهی آن در دل رژیم بسته شد و در دامان دولتمردان آن زمان پرروش یافت. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، یکی از مراکز فراماسونری که به آن «ستاد عملیات استاد اعظم، جعفر شریفامامی، گفته میشد، کشف گردید و عکسهای گوناگونی همراه با فهرستی از اعضای فراماسون به دست آمد. نیز روشن گردید که در روزگار محمدرضا پهلوی، نه تنها سیاست کلی ایران، که سررشتهی اقتصاد کشور نیز به شیوهای بنیادین در دست فراماسونها بوده است. از آن پس، نوشتههای دیگری نیز پیرامون فراماسونها و پیوند آنها با صهیونیسم بیرون آمد.
✍ادامه دارد
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
🔴 پایگاههای نفوذ صهیونیسم در ایران عصر پهلوی / بخش چهارم
🔹تمایلات نژادپرستانهی یهودیان مانع از فعالیتهای تبلیغی و ترویج مذهب توسط این جماعت میشود. یهودیان نه خود به دینهای دیگر در میآیند و نه دیگران را به مذهبشان دعوت میکنند. اما از آن جایی که قصد نفوذ در جوامع را دارند، فرقهسازی و بدعتگذاری در سایر مذاهب را به عنوان راهکارهای اساسی برای نیل به مقاصد خود، در پیش گرفتهاند. در سراسر تاریخ، شواهد بسیاری وجود دارد که یهودیان با پروراندن و حمایت فرقههای مذهبی، در ممالک مختلف، راه نفوذ خود را به داخل آنها گشودهاند و در پیش نقابهای جدید مسیر رسیدن به اهداف سیاسی و اقتصادیشان را هموار کردهاند.
🔹نمونهی بارز این مدعا، نقش یهودیان در ظهور پروتستانیسم است که تجربهی موفقیتآمیزی را برای آنها به دنبال داشت؛ به طوری که توانستند زیر لوای نام مسیحیت، به اجرای بسیاری از مقاصد خود نایل شوند. حضور پروتستانها، آن هم در یک گسترهی جغرافیایی وسیع شامل انگلستان، امریکا، کانادا و استرالیا، در واقع زمینهچینی برای کمک به سلطهی یهود بود. این روند تدریجی و رو به رشد، به لحاظ زمانی از دوران کراموال ـ پروتستان متعصب و طرفدار یهود ـ شروع شده و تا عصر نومحافظهکاران امریکا، یعنی ریگان تا بوش پدر و پسر ادامه داشت. سرانجام، گروه اخیر، تحت عنوان صریح «مسیحیان صهیونی» امریکا را در بست در اختیار صهیونیستها قرار دادند9 و به غایت آمال یهودیان نژادپرست، جامهی عمل پوشانیدند.
🔹در ایران و در عصری که مورد نظر ماست، به ویژه عصر پهلوی دوم، فرقهی بدعتگذار مذهبی که به طور کامل در خدمت اهداف و مقاصد یهود قرار داشت، بهائیان بودند. به طوری که حضرت امام خمینی (ره) از آنان به عنوان «عمال اسراییل» یاد میکند و پیوسته خطر حضور آنان را به علمای اسلام و طبقات مردم یادآوری مینماید.
🔹از دیدگاه حضرت امام (ره) سازمان بهاییت در ایران، در حکم جاسوس اسراییل در منطقه بوده و در اصل برای شکستن نفوذ مذهب شیعه و روحانیت به وجود آمده بود. انتشار دهها نامه، پیام و اسناد مربوط به روابط بهاییان و اسرائیل، سخنان آن زعیم عالی قدر را تأیید میکند.
✍ادامه دارد
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
🔴 پایگاههای نفوذ صهیونیسم در ایران عصر پهلوی / بخش پنجم
🔹اسراییل یکی از اولین و مؤثرترین حکومتهایی بود که بهاییت را به رسمیت شناخت و آن را جزو مذاهب رسمی کشور خود قرار داد. جذب سرمایههای بهاییان که باعث شکوفایی اقتصادی این کشور میشد، یکی از عوامل توجه اسراییل به بهاییان ایران بود، بهاییان نیز سرزمین اسراییل را مرکز خود قرار داده و دولت یهود را پناهگاه و تکیهگاه خود میدانستند. شوقی ربانی ( م 1336 ه. ش) رهبر فرقهی بهاییت، یکی از وظایف شورای بینالمللی بهاییان را رابطه با دولت اسراییل بیان میکند. او هم چنین در مکتوبات خود، حمایت دولت اسراییل را بر همهی دولتهای جهانی ترجیح داده و تأسیس شعب محافل ملی بهائی را فقط در اسرائیل ممکن میداند.
🔹در عصر پهلوی، بهاییان با حمایت کشورهای خارجی، به ویژه انگلیس و اسراییل، در عرصهی سیاست و اقتصاد کشور، به اقتدار چشمگیری دست پیدا کردند. محمدرضا شاه که به عناصر بهایی دربار خویش بیش از سایرین اعتماد داشت، آنان را به عنوان عمدهترین کارگزاران حکومت خویش به کار گرفت. بهاییان هم با استفاده از این جایگاه سیاسی، ایران را سرزمین امنی برای رشد و توسعهی جنبش خویش یافتند. ضمن آن که قدرتهای استعماری و اسراییل نیز از این رهگذر، با اطمینان از قدرت عامل دست نشاندهی خویش، تنها کشور شیعی مذهبی جهان را در اختیارکسانی قرار دادند که حافظ منافع آنها بوده و میتوانستند همهی ذخایر یک ملت را فدای مصالح خود و استعمارگران نمایند.
🔹ارتباط بهاییان با اسراییل ـ که در حقیقت پادگان کشورهای غربی در قلب ملتهای مسلمان است ـ موجب شد که با توجه به نفوذ آنها در حکومت پهلوی، غربیها بتوانند به اطلاعات دست اول و مهم دربار ایران دست پیدا کنند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، با توجه به سوابق این فرقه به عنوان یک حزب سیاسی طرفدار بیگانه، مقابلهی آنها با اقتدار ملت و روحانیت و مخالفت علنی آنان با دین اسلام، نظام جمهوری اسلامی برای آنان هیچگونه رسمیتی قایل نشد. به علاوه، به دلیل محرز شدن جاسوسی عدهای از سران تشکیلات بهایی در شهرهای مختلف، حیف و میل اموال مسلمین و سرازیر کردن بیتالمال به جیب صهیونیستها، تعدادی از آنان دستگیر و مجازات شدند.
✍ادامه دارد
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
🔴 پایگاههای نفوذ صهیونیسم در ایران عصر پهلوی / بخش ششم
یهودیان مخفی
مئیر عزری، نماینده و سفیر غیررسمی اسراییل در زمان پهلوی، طی مدت هفده سال مأموریت خود در ایران، با بسیاری از سران و مقامات بلند پایهی آن دوران، روابط بسیار نزدیک و صمیمی برقرار کرده بود. او در یادنامهای که چند سال پیش منتشر شد، با افتخار به چگونگی آشنایی خود با شماری از اشخاص سرشناس و عالیمقام کشور اشاره نموده است. عزری از این که توانسته از نهان خانهی اسرار خصوصی و خانوادگی بعضی دولتمردان و قدرتمداران ایران، اطلاعات منحصر به فردی کسب کند، احساس غرور مینماید. اومینویسد: بسیاری از اشخاص متنفذ و صاحب منصب، یهودی تبار بودهاند، لیکن به شدت سعی در کتمان این راز داشتند. اما در نشستهای خصوصی و گفت و گوهای محرمانه با شخص مئیرعزری با افتخار از کیش نیاکان خود یاد میکردهاند.
🔹از جملهی این یهودیان مخفی، مئیر عزری به علیاصغر حکمت، وزیر خارجهی وقت اشاره میکند. او دربارهی نحوهی آشنایی خود با این هم کیش پنهانی، مینویسد: قبل از معارفه حاجعلی کیا به من گفت که او از خود شماست و من پس از چندی دانستم که خانوادهی حکمت، خاخام و از سرشناسان یهود بودند که ناچار از کیش خود دست شسته و با گزینش نام «حکمت» خواستهاند از تنها یادگار خانوادگی پاسداری کنند.
🔹شخص دیگری که سفیر اسراییل از یهودیت او پرده بر میدارد، محمدعلی فروغی (ذکاءالملک)است.
🔹فروغی از معدود افرادی بود که در جریان سازی دوران پهلوی نقش و مسئولیت بسیار عظیمی داشت. این فرد، استاد اعظم فراماسونری، اولین نخستوزیر هر دو شاه پهلوی، وزیر ووکیل چندین دورهی مجلس، نمایندهی ایران در مجامع بینالمللی، بنیانگذار دانشگاه تهران، بنیانگذار نظام دادگستری لائیک در زمان رضاشاه، برنامهریز فرهنگی دوران پهلوی و مورد اعتماد انگلستان بود. او به خانوادههای بزرگ یهودی اصفهان تعلق داشت و صاحب تألیفات متعددی بود که همگی در مسیر خدمت به یهود، اسراییل وصهیونیسم قرار داشتند. همهی نوشتههای فروغی یا ترجمههایش از زبان فارسی و دیگر زبانها، در چاپخانه یهود ابروخیم، یکی از پایگاههای فرهنگ یهود در ایران به چاپ رسیدهاند.
🔹سردار فاخر حکمت، یهودی مخفی دیگری است که مئیر عزری نحوهی آشنایی با او و پی بردن به ماهیت یهودیاش را چنین شرح میدهد: «اسحق کورن، رییس جنبش جهانی کارگری صهیونیستی را در آوریل 1965 (1344 ش) به سمینار دانشجویان یهودی در ایران دعوت کرده بودم. اسحق کورن، نمایندهی پارلمان، دستیار وزیر دارایی و سرپرست یهودیان کشور رومانی در اسراییل و از دوستان خوب من در حزب ماپای بود. او روزی میهمان سردار فاخر حکمت، رییس مجلس ملی ایران شده بود. فاخر حکمت در گفت و گو با اسحق کورن سرشار از بالندگی بود. به طوری که از گفتن نکتههایی دربارهی پیشینهی یهودیاش خودداری نکرد. پیرو همین پدیده از حکمت دعوت شد تا از اسراییل دیدن کند.»
✍ادامه دارد
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
🔴 پایگاههای نفوذ صهیونیسم در ایران عصر پهلوی / بخش هفتم و آخر
🔹مئیر عزری، هم چنین از خانوادههای دیگری همچون مظفریان، قوامالملک، سعید نفیسی و دیگران یاد میکند که با محافل یهود ارتباط داشتند و بنابر اهداف تبلیغاتی صهیونیسم، به اسراییل دعوت میشدند. همچنین براساس، مندرجات سایر منابع یهودی بسیاری از یهودیان ایران موفق شدند تحت پوشش بهاییت به مناصب و موقعیتهای بسیار بالای دولتی و مالی دست پیدا کنند که از جمله برجستهترین آنها میتوان به امیرعباس هویدا نخستوزیر، ثابتپاسال همدانی رییس تلویزیون و عبدالکریم ایادی سرلشکر ارتش و پزشک مخصوص محمدرضا شاه، اشاره کرد.
🔹علاوه بر سازمانها و تشکلهای یاد شده، مجامع صهیونیستی بیشمار دیگری نیز وجود داشتند که در محدودهی خاص خود در جهت مقاصد یهود فعالیت میکردند. این گونه مراکز که با حمایت مستقیم اسراییل و آمریکا، مسئولیت گسترش نفوذ صهیونیسم را در ایران به عهده داشتند، با مساعدت رژیم پهلوی، پیوسته رو به ازدیاد و اقتدار گذاشته بودند. اسراییلیها حتی سعی فراوان داشتند که با ایجاد پایگاههای فرهنگی نظیر مؤسسات آلیانس و انجمن «اوتصرهتورا» در اذهان و قلوب مردم ایران نفوذ کرده و به روی مقاصد استعماری خود سرپوش گذارند. اما پاینبدی مردم به اصول و ارزشهای اسلامی و شکلگیری نهضت اسلامی و انقلابی حضرت امام، مانع از موفقیت ترفندهای تبلیغاتی و دروغین سران یهود گردید، تا زمانی که با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، ریشهی این فتنه برای همیشه از دل جامعهی ایرانی کنده شد.
✍ پایان
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
🔴 نکته قابل توجه در مورد فضای مجازی از زبان مشاور عالی فرمانده کل قوا
🔰سرلشکر سید یحیی رحیم صفوی، دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا:
« در جنگ رسانهای، فضای مجازی و شناختی نهتنها عقب هستیم، بلکه میتوان گفت در این جنگ همانند عملیاتهای بدر و خیبر دوران دفاع مقدس، شکست خوردیم؛ به همین علت باید آمادگی خود را برای هجوم در جنگ رسانهای و شناختی دو چندان کنیم و از حالت دفاع در این جنگ خارج شویم »/ فارس
✍️پ.ن:
🔻در هر صورت، باید هر چه زودتر، از این اشغال سایبری که از سال ها پیش به وجود آمده رهایی یابیم.
🔻قدرت، در واردات فناوری – چه در حوزه سخت افزار و چه نرم افزار – نیست بلکه در صاحب فناوری بودن است.
🔻اگر بخواهیم حرف اسلام را پیاده کنیم، باید در این عرصه قدرتمند باشیم و استقلال، ابتدایی ترین موضوع برای قدرتمند شدن در این عرصه است.
🔻ما باید سهم خود را از معماری فضای مجازی دنیا به دست آوریم و اینگونه نباشد که در همان ریلگذاری ای حرکت کنیم که غربی ها برایمان ساخته اند و از ما توقع دارند❗️
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
47.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔗 حاشیه های جنجالی سفر دکتر رئیسی به چین از اسکورت رئیسی تا جنجال اویغورها
🎥 در روزهای گذشته شاهد حضور رئیس جمهور ایران به چین بوده ایم. خبری که حاشیه های مختلفی به همراه داشته است به طوری که به شدت مورد توجه قرار گرفته است. از سانسور زبان فارسی چینی ها توسط رسانه ی فارسی زبان عربستان تا بحث هایی پیرامون اویغور ها ...
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 #دعای_کمیل با نوای حاج مهدی صدقی
┄┅┅┅┅❀┅┅┅┅┄
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
🔴شبکهسازی قدرتمند امام کاظم علیه السلام
🔹از زمان امام کاظم تا امام حسن عسکری علیهما السلام نزدیک به ۱۱۲ سال است، با این وجود تعداد کمی نامه به ما رسیده است. یکی از دلایلش این بود که حضرات به شیعیان آموزشهایی میدادند؛ علیالخصوص آموزش حیطهبندی و رازداری.
🔹در زمان امام کاظم، حکومت هر کاری کرد نتوانست شبکه را متزلزل کند، اول سرشبکۀ بعد از امام را زدند، اما شبکه کارش را انجام میداد، گفتند این دفعه باید خود امام را بزنیم. فلذا حضرت را حبس کردند؛ در واقع رأس هرم و رأس شبکه را جدا کردند. البته میدانستند که این دورماندن چه آثار سوئی میتواند برایشان داشته باشد، اما با یک روشهای ارتباطی، شبکه توانست خودش را زنده نگه دارد. ساختار و روشهایی بلد بودند که ما هم دقیقاً نمیدانیم چیست!
🔹دستگیریِ امام کاظم به حدی حساس بود که شخص خلیفه خودش برای این کار به مدینه آمد. امام را برای زندانی کردن با دو پوشش فرستادند؛ یک فردی را شبیه امام گریم کردند با همان لباس و همان هیبت امام و به سمت بصره بردند، یک نفر دیگر را هم به سمت کوفه بردند. یکی از آنها را که نمیدانیم چه کسی بود، به بغداد (پایتخت) فرستادند، که هارون توسط گارد امنیتی خودش حفاظت کند، تا مطمئن شود نفوذی ندارد. تیم اطلاعاتیِ خود شخص خلیفه، کار حفاظت از امام را بر عهده گرفت. این نشان میدهد که اوج تدابیر امنیتی بوده است.
🔹یک یهودی به اسم اسرائیلبنشاهاک را که طبعاً اعتقادی به حضرات نداشت و قبلاً هم در شیعهکُشی ید طولایی داشت، به عنوان زندانبان حضرت گذاشتند و در آخر هم همین فرد حضرت را به شهادت رساند.
🔹حفاظت فیزیکی زندان بسیار ویژه بود. زندان فقط یک در داشت و چند نگهبان، توأمان نگهبانی میدادند که امکان تبانی فراهم نشود. این اوج ترس از موسیبنجعفر را نشان میدهد. این یعنی باور اینکه یک شبکهای در بیرون فعال است و مغز متفکر آن شبکه اینجاست و هر نوع ارتباطی را باید قطع کنند تا بتوانند آن شبکه را بزنند.
🔹نکتۀ عجیب این است که با این وجود نامههای حضرت از زندان به بیرون میرفت و نامههای مردم در زندان به دست امام میرسید! جهتگیریها و دستورالعملها و نگرانیهای حضرت به شیعیانشان منتقل میشد، و این فوقالعاده است. حتی در مواردی حضرت، شبانه از زندان خارج میشدند و میرفتند در جلسهای شرکت میکردند و دوباره برمیگشتند! ذهنتان هم سمت طیالارض و این چیزها نَرود! این یعنی حضرت در تمام این تیمها و افراد نفوذی داشتند، که هیچوقت هم معلوم نشد اینها چه کسانی بودند.
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
45.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔗 خوشحالی عجیب اسرائیل از زلزله ترکیه تشکر عجیب ترکیه از نیروهای ایران
🎥 اخیرا فیلمی جنجالی از فلسطین اشغالی منتشر شده که نشان میدهد صهیونیست ها به شدت از زلزله در ترکیه خوشحال اند و هرکسی که تسلیت بگوید را وحشتناک مورد حمله قرار میدهند. در کنار این فیلم ، تصاویر و ویدئوهایی از تشکر مقامات و مردم ترکیه از امدادگران ایران در رسانه ها منتشر شده که بخشی از آن را مرور خواهیم کرد...
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کاری زیبا و مشترک از مرکز آفرینشهای فرهنگی هنری استان اصفهان و سازمان بسیج دانشآموزی استان اصفهان
🔰 یک سرود زیبا با سیر تاریخی کشور و ملت ایران👌
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
4_6010583628675812621.mp3
12.7M
🔊 #سخنرانی استاد #رائفی_پور
📑 «انقلاب اسلامی، انقلاب فطرتها»
🗓 ۱۹ بهمن ماه ۱۴۰۱ - قم
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
میعادگاه شهدا | روشنگری
⭕️گفتار علماء و بزرگان اهل سنت درباره شخصیت امام کاظم (ع) چیست؟ (بخش اول) 🔸با مراجعه به کلمات اهل
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️گفتار علماء و بزرگان اهل سنت درباره شخصیت امام کاظم (ع) چیست؟ (بخش دوم و پایانی)
🔸با مراجعه به کلمات اهل سنت در طول تاریخ پى مى بریم که حضرت #موسى_بن_جعفر (علیه السلام) مورد توجه خاص و احترام ویژه آنان بوده است. در اینجا به نقل برخى از این کلمات مى پردازیم:
💠یافعى یمنى مکّى (ت: ۷۶۸ هـ.ق)
🔹«و فیها توفّى السید ابوالحسن موسى الکاظم ولد جعفر الصادق کان صالحاً عابداً جواداً حلیماً کبیر القدر... و کان یدعى بالعبد الصالح من عبادته و اجتهاده، و کان سخیاً کریماً. کان یبلغه عن الرجل انّه یؤذیه فبعث إلیه بصرّة فیها الف دینار... ؛ و آقاى ما ابوالحسن موسى (بن جعفر) کاظم فرزند جعفر صادق وفات یافت. او مردى صالح، عابد، بخشنده، بردبار و بزرگوار بود... او را به جهت عبادت و کوشش فراوانش «عبد صالح» نامیدند. مردى سخى و کریم بود. هر گاه به او خبر مى دادند که شخصى در مورد شما جفا مى کند، حضرت کیسه اى با هزار دینار براى او مى فرستاد...». [۱]
💠ابوالفداء، اسماعیل بن کثیر دمشقى (ت: ۷۷۴ هـ.ق)
🔹«و کان کثیر العبادة والمروءة، اذا بلغه عن احد انّه یؤذیه ارسل إلیه بالذهب والتحف؛ او مردى کثیر العبادة و بامروّت و مردانگى بود. هر گاه به او خبر مى رسید که کسى قصد اذیت شما را دارد براى او طلا و هدایا مى فرستاد...» [۲]
💠ابن حجر عسقلانى (ت: ۸۵۲ هـ.ق)
🔹او از یحیى بن حسن بن جعفر نسّابه نقل کرده که گفت: «کان موسى بن جعفر یدعى بالعبد الصالح من عبادته واجتهاده... و مناقبه کثیرة؛ #موسى_بن_جعفر را به جهت عبادت و کوشش بسیارش «عبد صالح» نامیدند... و مناقب او بسیار است». [۳]
💠جمال الدین یوسف بن تغرى اتابکى (ت: ۸۷۴ هـ.ق)
🔹«در سال ۱۸۳ هـ.ق موساى کاظم فرزند جعفر صادق... وفات یافت. او به جهت عبادتش معروف به «عبد صالح» و به جهت حلمش معروف به #کاظم بود... او سیدى عالم، فاضل، باارزش، بخشنده، مورد ستایش و مستجاب الدعوه بود». [۴]
💠ابن حجر هیتمى (ت: ۹۷۴ هـ.ق)
🔹«موسى الکاظم و هو وارثه علماً و معرفة و کمالا و فضلا. سمّى الکاظم لکثرة تجاوزه و حلمه. و کان معروفاً عند اهل العراق بباب قضاء الحوائج عندالله. و کان اعبد اهل زمانه و اعلمهم و اسخاهم...؛ #موسى_کاظم، او وارث جعفر صادق در علم و معرفت و کمال و فضل بود. به جهت کثرت حلمش او را #کاظم نامیدند. او در عراق به «باب قضاء الحوائج عندالله» معروف است. او عابدترین و عالم ترین و سخاوتمندترین اهل زمان خود بود...». [۵]
💠شیخ محمّد بن على صبّان (ت: ۱۲۰۶ هـ.ق)
🔹«امّا موسى الکاظم فکان معروفاً عند اهل العراق بباب قضاء الحوائج عندالله، و کان من اعبد اهل زمانه و من اکابر العلماء الأسخیاء... و لقّب بالکاظم لکثرة تجاوزه و حلمه؛ امّا #موسى_کاظم، او نزد اهل عراق معروف به باب قضاء الحوائج عندالله بود. او عابدترین اهل زمان خود و از بزرگان علماى با سخاوت بود... و به جهت کثرت بردبارى اش او را #کاظم لقب داده اند». [۶]
💠ابن تیمیه حرّانى (ت: ۷۲۸ هـ.ق)
🔹«موسى بن جعفر مشهور بالعبادة والنسک؛ #موسى_بن_جعفر مشهور به عبادت و عمل صالح بود». او همچنین مى گوید: «و امّا من بعد جعفر، فموسى بن جعفر. قال فیه ابوحاتم الرازى: ثقة امین صدوق من ائمة المسلمین؛ و امّا بعد از جعفر، #موسى_بن_جعفر است که ابوحاتم رازى او را ثقه، امین، صدوق و از امامان مسلمین برشمرده است». [۷]
پی نوشتها؛
[۱] مرآة الجنان، ج ۱، ص ۳۰۵، حوادث سال ۱۸۳ هـ.ق.
[۲] البدایة و النهایة، ج ۱۰، ص ۱۹۷
[۳] تهذیب التهذیب، ج ۸، ص ۳۹۳
[۴] النجوم الزاهرة، ج ۲، ص ۱۱۲
[۵] صواعق المحرقة، ص ۳۰۷ و ۳۰۸
[۶] اسعاف الراغبین در حاشیه نورالابصار، ص ۲۴۶
[۷] منهاج السنة، ج ۲، ص ۱۲۴
📕اهل بیت از دیدگاه اهل سنت، على اصغر رضوانى، مسجد مقدس جمکران، قم، ۱۳۸۵ ه.ش، ص ۱۲۴
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امام_موسی_کاظم #امام_کاظم #موسى_بن_جعفر
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
873864960_1055596593.mp3
25.33M
سخنرانی #استاد_شجاعی🎤
شهادت امام کاظم علیه السلام
پنج شنبه ۲۷ بهمن ماه ۱۴٠۱
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
823402243_-256003492.MP3
19.25M
سخنرانی #استاد_شجاعی🎤
#شرح_زیارت_جامعه_کبیره
پنج شنبه ۲۷ بهمن ماه ۱۴٠۱
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
970123-02.mp3
5.7M
نوحه شب شهادت امام موسی کاظم
#شهادت_امام_موسی_کاظم
#زمینه
🎶تو نور حی سرمدی
🎤حاج امیر عباسی
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
4_5944860488629224248.mp3
13.4M
😭امام کاظم شد زندانی هارون
🏴#شهادت_امام_موسی_کاظم
🎤#حاج_امیر_عباسی
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi