eitaa logo
میعادگاه شهدا | روشنگری ☫
458 دنبال‌کننده
12.5هزار عکس
22هزار ویدیو
989 فایل
🕯میعادگاه شهدای وَرجُوی 📌شهید پرور ترین روستای ایران آذربایجان شرقی ؛ ۶ کیلومتری جنوب مراغه پایگاه مقاومت بسیج شهید رجائی ورجوی @basij_varjovi صاحب امتیاز: 📡 پایگاه خبری ورجوی Www.varjovi.ir @varjovi ۰۹۳۵۴۳۲۱۲۹۴ | ارتباط با مدیر مسئول
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ جهل و نادانی در جنگ شناختی 🔹حرف اول دردناک‌تر از حادثه‌ی حرم احمد بن موسی علیه‌السلام، درد جهلِ جهل ماست! اینکه نمی‌دانیم و ... نمی‌دانیم که نمی‌دانیم! و گاه نمی‌خواهیم که بدانیم. و بهمین علّت قربانیان بی‌زخم و جراحتِ می‌شویم و مسبّب خون‌هایی که واقعی (نه مجازی) ریخته می‌شوند و ما در آنها شریکیم. 🔹حرف دوم : ➖ قربانیان نبرد نرم : اگر حس می‌کنید که از این جنگ آسیبی به شما نمی‌رسد کاملا در اشتباه هستید. این جنگ نفر به نفر نیست و تمام جامعه یک کشور درگیر آن خواهند شد. شما از آسیب‌هایی که می‌بینید هیچ دردی احساس نمی‌کنید. به تیم دشمن ملحق می‌شوید و حتی از ترکش‌هایی که به شما اصابت می‌کند ممکن است ابراز رضایت کنید، چرا که افکار شما دیگر دست خودتان نیست. 🔹حرف سوم : ➖ گلوله های جنگ شناختی : حتماً اطرافتان کسانی را دارید که دچار تزلزل در افکار و جهت‌های خود شده‌اند. پیشتر نسبت به خاک و وطن خود تعصب و حس وفاداری بی‌حدی داشته‌اند. ولی امروز نسبت به اعتقادات و ساختار کشور خود تردید دارند و یا با بدبینی و ظن از آن حرف می‌زنند. این تغییر جریان تفکری ناگهانی نبوده است. اگر شما هم درگیر این تغییرات و تردیدها شده‌اید مطمئن باشید گلوله ها و ترکش‌های جنگ شناختی به شما و اطرافیانتان هم برخورد کرده است. 🔹حرف چهارم : ➖ اسلحه‌های جنگ شناختی در جنگ شناختی دشمن از چند سلاح ۱ـ اعتمادزدایی، ۲ـ ناامیدسازی جامعه، ۳ـ ناکارآمد نشان دادن حاکمیت، ۴ـ از بین بردن مشروعیت های جامعه ۵ـ زیر سوال بردن اعتبار حاکمیت در راس یک کشور استفاده می کند. ➖ نشانه های هدف در جنگ شناختی: نخبگان، جامعه، اعتقادات و نگرش های مثبت نسبت به کشور همگی نشانه های اصلی برای اصابت گلوله های دشمن هستند. در واقع ادراک را از افراد می‌گیرند و آن‌ها را دست آویز خود برای رسیدن به هدف می‌کنند، بدون اینکه خود وارد میدان شوند. آنوقت ما با چشمان خود می‌بینیم که جامعه از جنگ و تبعات آن در رنج است، کشور در حال ناامن شدن است، ترور عمومیت بیشتری یافته... و اما همچنان افکار در حال مدیریت شدن از سوی دشمن بوده و فرد را بسرعت از درون از بین می‌برند. 💥 و این همان جَهلِ جهل است ... 🔹حرف آخر : ➖جنگ شناختی چه زمانی شروع می شود؟ هیچکس نمی‌تواند بگوید این جنگ چه زمانی رخ می‌دهد. برخلاف دیگر انواعِ جنگ‌ها شما وقتی از جنگ شناختی مطلع می‌شوید که آسیب فراوانی از آن دیده‌اید. به عنوان مثال تحرکات سایبری که به تدریج رو به تندتر شدن و شفاف‌تر شدن می‌روند؛ ابتدا افراد را وارد یک جریان فکری کرده و سپس سعی می‌کنند با تشویق و امتیازدهی آنها را به سوی تیم دشمن جذب کنند. برای دشمن چه چیزی از این بهتر که جامعه رقیب، طرفدار او شود؟ و تنها یک سؤال : در پس این وقایع، چه امنیت، امتیاز، رشد و پیشرفتی درانتظارمان است که ارزش این را دارد که از تفکری حمایت کنیم که از اتاق‌زایمانِ داعش بیرون می‌آید؟ امان از جهلِ جهل ❗️ 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
بکشید ما را.mp3
6.13M
🔴 بشنوید؛بکشید ما را، این نظام ارث وامانت انبیا و ائمه و اولیاء و شهداست، ما تا پای جان ایستاده ایم... ♦️ اغتشاشگران نمی دانند این نظام امانت انبیا وائمه وشهداست؛ ♦️اغتشاشگران نمی دانند که میلیونها انسان جان برکف حاضرند برای حفظ این امانت، جان خود را تقدیم کنند و به شهادت برسند؛ ♦️ اغشتاشگران نمی‌دانند برای رسیدن به اهدافشان باید حداقل هشت میلیون شهادت طلب را از سر راه خود بردارند؛ ♦️ اغتشاشگران نمی داند نباید فریب سلطنت طلبان، کومله ومریم رجوی را بخورند و باید از خواب غفلت بیدار شوند و از صبر انقلابی مردم برداشت اشتباه نکنند؛ ♦️و بدانند که این درخت مستحکم و به هم پیچیده، با نشستن چند جغد کور خم نمی شود و این انقلاب به صاحب اصلی آن حضرت بقیه الله (عج) تقدیم خواهد شد؛ 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
🔴این گفت و شنود نیست ♦️یک حرف بس است! 🌹فاجعه جانگداز حمله تروریستی به زائران حرم مطهر حضرت احمد بن موسی، شاهچراغ‌(ع)  که شهادت مظلومانه دست‌کم ۱۵ زائر و مجروح شدن بیش از ۲۰ تن از آنان را در پی داشت، حال و هوایی برای نگارش ستون طنز گفت و شنود باقی نگذاشته است. قلم از حرکت در عرصه طنز پا پس می‌کشد و به دیگر سو ، که شهادتگاه زائران پاکباخته است می‌شتابد‌. انگار سودای آن دارد که در شناسایی عاملان این قتل عام هولناک سهمی داشته باشد. بخوانید! ۱- به یقین و بدون کمترین تردید، یکی از اصلی‌ترین انگیزه‌های عاملان این جنایت بی‌شرمانه، سینه پُر‌کینه‌ای است که از اسلام و اهل بیت علیهم‌السلام در وجود نحس و پلید آنان انباشته است. حالا به هویت برملا شده برخی از عوامل آشوب‌های اخیر نیم نگاهی بیندازید! چه می‌بینید؟ اهانت‌های آشکار به مقدسات اسلامی، توئیت‌های پی‌در‌پی در اهانت به ساحت مقدس امام حسین علیه‌السلام، حمله به حسینیه‌ها، آتش‌زدن قرآن، کشیدن چادر از سر زنان محجبه، آتش‌زدن آمبولانس‌های حامل بیمار، قتل مردم کوچه و بازار با سلاح سرد و گرم و‌... حالا در پیشگاه وجدان خود - و نه حتی باورهای دینی خویش- به این سؤال پاسخ دهید؛ آیا حمله تروریستی به زائران مظلوم حرم حضرت شاهچراغ‌(ع) از کسانی با خصوصیات یاد شده، دور از انتظار است؟!  ۲- ممکن است انگشت اتهام شما به سوی تروریست‌های تکفیری داعش بچرخد. حرفی نیست! این هم یک احتمال است و در کارنامه تروریست‌های تکفیری نیز نمونه‌های مشابهی دارد. ولی پرسش بعدی این است که آشوبگران اخیر کدامیک از خصوصیات پلید و کدامیک از درنده‌خویی‌های وحشیانه داعش را نداشته‌اند؟! آمریکا و اسرائیل و آل‌سعود از حامیان تابلو‌دار داعش بوده‌اند. مگر همین دولت‌های فاسد و کودک‌کش با همه توان از آشوبگران حمایت نکرده‌اند؟! بله تفاوت‌هایی هست! تروریست‌های داعش اگرچه به اسلام و قرآن اعتقادی ندارند و‌لی برای حفظ ظاهر هم که شده، قرآن آتش نمی‌زنند و بازهم برای حفظ ظاهر، چادر از سر زنان محجبه نمی‌کشند! ولی آشوبگران اخیر این دو رذالت را هم به خصوصیات رذیلانه داعش افزوده‌اند!  ۳- اگر در برخورد قاطع و پشیمان‌کننده با آشوبگران مماشات نمی‌شد و اگر برخی از شخصیت‌های سیاسی که خودباختگی و کم‌دانی، محترمانه‌ترین احتمال درباره آنهاست به تلویح و تصریح از آشوبگران حمایت نمی‌کردند و اگر حمله‌ به جان و مال و ناموس مردم را «‌اعتراض‌»! نمی‌نامیدند، به احتمال بسیار زیاد تروریست‌های‌حمله‌کننده به زائران حرم شاهچراغ علیه‌السلام در میان آشوبگران‌اخیر دستگیر شده بودند و فرصت جنایت دیروز از آن جرثومه‌های فساد گرفته شده بود. ۴- و بالاخره در این خصوص، این رباعی از شیخ بهایی(ره) وصف‌الحال است؛  گفتا که مرا علم لدنی هوس است  تعلیمم کن اگر تو را دسترس است گفتم که الف ! گفت دگر؟ گفتم هیچ ! در خانه  اگر کس  است یک حرف بس است 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 سخنانی آرامش بخش از خطاب به درباره قدرت پوشالی دشمنان 🔺 گویا برای این روزها حرف می زنند آن پیر بت شکن 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
⭕️راه و رسم شهادت کورشدنی نیست 🔹من همه را به هوشیاری و صبر و مقاومت دعوت می‌کنم. در آینده ممکن است افرادی آگاهانه یا از روی ناآگاهی در میان مردم این مسئله را مطرح نمایند که ثمره خون‌ها و شهادت‌ها و ایثارها چه شد. اینها یقیناً از عوالم غیب و از فلسفه شهادت بی‌خبرند و نمی‌دانند کسی که فقط برای رضای خدا به جهاد رفته است و سر در طبق اخلاص و بندگی نهاده است، حوادث زمان به جاودانگی و بقا و جایگاه رفیع آن لطمه‌ای وارد نمی‌سازد. و ما برای درک کامل ارزش و راه شهیدان‌مان فاصله طولانی را باید بپیماییم و در گذر زمان و تاریخ انقلاب و آیندگان آن را جستجو نماییم. مسلّم ، انقلاب و اسلام را بیمه کرده است. 🔹خون شهیدان برای ابد به جهانیان داده است. و خدا می‌داند که راه و رسم کورشدنی نیست؛ و این ملتها و آیندگان هستند که به راه شهیدان اقتدا خواهند نمود. و همین تربت پاک شهیدان است که تا قیامت‌ مزار عاشقان و عارفان و دلسوختگان و دارالشفای آزادگان خواهد بود. خوشا به حال آنان که با شهادت رفتند! خوشا به حال آنان که در این قافله نور جان و سر باختند! خوشا به حال آنهایی که این گوهرها را در دامن خود پروراندند! خداوندا، این دفتر و کتاب شهادت را همچنان به روی مشتاقان باز، و ما را هم از وصول به آن محروم مکن. خداوندا، کشور ما و ملت ما هنوز در آغاز راه مبارزه‌اند و نیازمند به مشعل شهادت؛ تو خود این چراغ پر فروغ را حافظ و نگهبان باش... 📕صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۹۲ منبع: وبسایت روح الله (ره) 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @sh
⭕️اهمیت و حساسیت جایگاه روحانیت 🔹من اکثر موفقیتهای و نفوذ آنان را در جوامع اسلامی در ارزش عملی و زهد آنان می‌دانم. و امروز هم این ارزش نه تنها نباید به فراموشی سپرده شود، که باید بیشتر از گذشته به آن پرداخت. هیچ چیزی به زشتی دنیاگرایی روحانیت نیست، و هیچ وسیله‌ای هم نمی‌تواند بدتر از دنیاگرایی، روحانیت را آلوده کند. چه بسا دوستان نادان یا دشمنان دانا بخواهند با دلسوزیهای بی‌مورد مسیر زهدگرایی آنان را منحرف سازند؛ 🔹و گروهی نیز مغرضانه یا ناآگاهانه روحانیت را به طرفداری از سرمایه داری و سرمایه داران متهم نمایند. در این شرایط حساس و سرنوشت سازی که روحانیت در مصدر امور کشور است و خطر سوء استفاده دیگران از منزلت روحانیون متصور است، باید بشدت مواظب حرکات خود بود. چه بسا افرادی از سازمانها و انجمن ها و تشکیلات سیاسی و غیر آنها با ظاهری صددرصد اسلامی بخواهند به حیثیت و اعتبار آنان لطمه وارد سازند؛ 🔹و حتی علاوه بر تأمین منافع خود، روحانیت را رو در روی یکدیگر قرار دهند. البته آن چیزی که روحانیون هرگز نباید از آن عدول کنند و نباید با تبلیغات دیگران از میدان به در روند حمایت از محرومین و پا برهنه‌هاست؛ چرا که هر کسی از آن عدول کند از عدالت اجتماعی اسلام عدول کرده است. ما باید تحت هر شرایطی خود را عهده‌دار این مسئولیت بزرگ بدانیم. و در تحقق آن اگر کوتاهی بنماییم، خیانت به اسلام و مسلمین کرده‌ایم 📕صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۹۹ منبع: وبسایت روح الله (ره) 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
⭕️هنرآفرینی و پیشرفت جمهوری اسلامی در شرایط جنگ و محاصره 🔹مبادا اساتید و معلمینی که به وسیله معاشرتها و مسافرت به جهان به اصطلاح متمدن، جوانان ما را که تازه از اسارت و استعمار رهیده‌اند، تحقیر و سرزنش نمایند و خدای ناکرده از پیشرفت و استعداد خارجیها بت بتراشند و روحیه پیروی و تقلید و گدا صفتی را در ضمیر جوانان تزریق نمایند. به جای اینکه گفته شود که دیگران کجا رفتند و ما کجا هستیم به هویت انسانی خود توجه کنند و روح توانایی و راه و رسم استقلال را زنده نگه دارند. ما در شرایط جنگ و محاصره توانسته‌ایم آنهمه هنرآفرینی و اختراعات و پیشرفتها داشته باشیم. ان شاء الله در شرایط بهتر زمینه کافی برای رشد استعداد و تحقیقات را در همه امور فراهم می‌سازیم. مبارزه علمی برای جوانان زنده کردن روح جستجو و کشف واقعیتها و حقیقتهاست. و اما مبارزه عملی آنان در بهترین صحنه‌های زندگی و جهاد و شهادت شکل گرفته است. 📕صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۹۶ منبع: وبسایت روح الله (ره) 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️تفكّر و تدبّر در قرآن، چه ميزان اهميت دارد؟ 🔹 كتابى است كه شكوفايى پيام‌ها و معارف آن، در پناه است. عبارت است از: به كار بردن فكر براى كشف مجهولات و پاسخ به سؤالات. قرآن کریم در اين زمينه مى‌فرمايد: «وَ أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ؛ و را [هم] به سوی تو نازل کردیم، به خاطر اینکه برای مردم آنچه را که برای [هدایتشان] به سویشان نازل شده بیان کنی، و برای اینکه [در پیامبری تو و آنچه را به حق نازل شده] بیندیشند». [نحل، ۴۴]   🔹پس انتظار آن است كه انسان، آيات قرآن را در كنار بيانات پيامبر اکرم (ص) و سنت قرار داده، در آنها بينديشد و مجهولات خود را مرتفع سازد؛ زيرا تنها در سايه در آيات است كه بسيارى از سؤالات اساسى انسان، پاسخ داده مى‌شود. قرآن به پيامبر اکرم (ص) مى‌فرمايد: «قُلْ هذِهِ سَبِيلِى أَدْعُوا إِلَى اللهِ عَلى بَصِيرَةٍ أَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَنِى...؛ بگو: طریقه من و پیروانم همین است که خلق را به خدا با بینایی و بصیرت دعوت کنیم...». [یوسف، ۱۰۸] اما در قرآن عبارت است از تأمل در عواقب يك امر.  🔹آيات قرآن، از معارف و دستورهايى سخن مى‌گويد، از مسئوليت‌ هاى انسان و نظام پاداش و جزا مى‌گويد، و عواقب مثبت و منفى رفتارش را متذكر مى‌شود. تدبر در آيات قرآن يعنى، توجه به عواقب و لوازم آيات و آثار مترتب بر عمل كردن، يا نكردن بر مقتضاى آن؛ با اين است كه دل و قلب انسان راه مى‌افتد و از بشارتهاى قرآن بهره مى‌گيرد و تهديدهايش در او مؤثر مى‌افتد. قرآن در اين زمينه مى‌فرمايد: «أَ فَلا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلى قُلُوبٍ أَقْفالُها؛ آيا در آيات الهى نمى‌كنند، يا آنكه بر دل‌شان‌، خود، قفل‌ها زده اند». [محمد، ۲۴] 🔹پس و در ، به ايجاد روح بصيرت و روشن بينى و زنده شدن و فعال شدن قدرت درك قلب و جان آدمى است. در روايات نيز ثواب تدبّر در آيات قرآن، از قرائت آن بيشتر معرفى شده است: «لا خير فى قرائة ليس فيها تدبر» [آگاه باشيد كه‌] خيرى در تلاوت قرآن بدون و ارزيابى آن وجود ندارد». [۱] اصولًا از مقايسه آيه ۱۲۱ سوره بقره «الذين آتينا هم الكتاب يتلونه حق تلاوته اولئك يؤمنون به» و آيه ۲۹ سوره «جن» كه هدف از نزول قرآن را بهره‌مندى و تدبر در آن مى‌داند، در مى‌يابيم كه «تلاوت راستين» در جريان تدبر در آيات است.  🔹در اين باره توجه به چند نكته، بايسته است: ۱) الهى بودن قرآن بدون «تدبر در آن» معلوم نخواهد شد: «أَ فَلا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَ لَوْ كانَ مِنْ عِنْدِ غَيْرِ اللهِ لَوَجَدُوا فِيهِ اخْتِلافاً كَثِيراً». [نساء، ۸۲] ۲) بدون در قرآن، نمى‌توان از ذخاير بى‌كران و پر خير و بركت كلام خدا بهره‌اى جست. ۳) بدون نمى‌توان از ظلمت شك و ترديد و سرگردانى نفاق، خود را رهانيد و به ايمانى راسخ و استوار، دست يافت. ۴) بدون ، عمق و مغز آيات را نمى‌توان دريافت و به حقايق شگفت و حيرت آورش پى برد. ۵) تدبّر كننده در قرآن، با تمام وجود، در جاى جاى قرآن، حضور خداوند را حس مى‌كند و دل و جانش را از نور خدا سرشار مى‌نمايد. [۲] پی‌نوشت‌ها [۱] بحارالانوار، ج ۹۲، ص ۲۱۱ [۲] تقى پور، ولى‌اللَّه، پژوهشى پيرامون تدبر بر قرآن، انتشارات اسوه، چاپ اول، ص ۳۱ منبع: وبسایت راسخون 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
🔴 چه کرده ایم و چه نکرده ایم، که "اشرار امت" بر ما مسلط شده اند؟ 🔸امام علی ابن ابی طالب(ع) می فرمایند: « لَا تَتْرُكُوا الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيَ عَنِ الْمُنْكَرِ فَيُوَلَّى عَلَيْكُمْ شِرَارُكُمْ ثُمَّ تَدْعُونَ فَلَا يُسْتَجَابُ لَكُم.» امر به معروف و نهى ‏از منكر را ترك نكنيد كه اگر ترك كرديد "اشرار" بر شما مسلط خواهند شد [و زمام حكومت را دردست مى‏گيرند.] بعد شما دعا مى‏كنيد [كه خدايا، ما را ازشرّ اين بدها نجات بده!] خدا دعاى شما را مستجاب نمی كند. (نامه47نهج البلاغه) 🔸 پیامبر اکرم(ص) در روایتی "اشرار" قوم را معرفی می فرمایند: "شر امتی الاغنیا ء"؛ اشرار امت من، همان سرمایه داران و توانگران هستند. 🔸پس می توان روایتی که از زبان حضرت امیر(ع) مطرح شد را اینگونه ترجمه کرد: امر به معروف و نهى ‏از منكر را ترك نكنيد كه اگر ترك كرديد "اغنیاء" بر شما مسلط خواهند شد و .... ❌در خبری خواندم که بیش از 70 درصد مسئولین جمهوری اسلامی محل زندگیشان در نقاط مرفه نشین تهران است... ❌بعد که نگاهی به دهها وزیر و چند ده نماینده مجلس، هزار میلیاردی دولت یازدهم و دوازدهم و بهارستان انداختم.. ❌ وقتی قضایای اعطای حقوق های نجومی و ماهی چند صد میلیونی مسئولین را به یاد آوردم و ... ❌زمانیکه یادم به بذل و بخشش های املاک نجومی شهرداری تهران افتاد و ... 🔻دو سوال مهم و اساسی ذهنم را درگیر کرد: (1) در کدامین بزنگاه ها و گردنه ها و پیچ ها و اتفاقات، مدعیان و نخبگان و خواص و انقلابیون در قبال فساد و پلشتی و بی مسئولیتی، سکوت کرده اند، که کار به اینجا کشیده است؟ (2) چه شرایط و فرآیندهایی منتج به دوخته شدن لبان عدالتخواهان و مصلحان شده است؟  چه فضایی در کشور ایجاد شده که آمران به معروف و ناهیان از منکر، یا سرخورده می شوند و ناامید، یا دربند کشانده شده و یا خون در مغزشان در زندان لخته می شود و درمان نمی شوند (و نوشدارو پس از سکته! سهراب) و یا قدرت بینایی و سوی چشمانشان در بی تفاوتی زندانبان ها، از دست می رود...و جوانانی به دلیل اعتراض به تبعیض ها و بی عدالتی ها و رانت خواران مدت ها در پشت میله های زندان توسط بعضی قضات نالایق به حبس افکنده می شوند../. 💥و در نهایت از گردونه معادلات مدیریتی و سیاسی جمهوری اسلامی (حاصل خون مقدس شهیدان و ایثارگری جانبازان و رزمندگان اسلام) حذف می شوند؟!! اللهم اغفر لی الذنوب التی "تحبس الدعا"... 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️ ☄ ⭕️دلیل شبکه‌های اجتماعی چیست؟ (بخش اول) 🔷بسیاری بر این باورند که و نیز بخشی از زندگی روزمره محسوب می‌شوند و باید با آن‌ها کنار آمد! به نظر می‌رسد جوانان بیشتر طرفدار این دیدگاه هستند و تصور می‌کنند کارکرد سرگرمی و گذران فراغت سبب می‌شود اطلاعات نادرست آسیب زننده نباشند، اما و گروه‌هایی که در اثر این آسیب می‌بینند، ، اعتبار یا خود را از دست می‌دهند. سلامتی آنان در معرض تهدید قرار می‌گیرد و سازمان‌ها و موسساتی که برای خنثی کردن آثار و پیامد‌های نشر این اخبار، هزینه‌های مالی و انسانی سنگینی متحمل می‌شوند، به خوبی می‌دانند یا چندان هم بی ضرر نیست، به ویژه اگر ابزار انتشار آن باشند. 🔷 ، اطلاعات یا اخباری هستند که آن‌ها تایید نشده است. به همین دلیل هنگامی که در دسترس مخاطب قرار می‌گیرند، گیرنده پیام نمی‌تواند درستی یا نادرستی آن‌ها را تشخیص دهد. عموم مردم در برخورد با چنین پیام‌هایی کمتر می‌اندیشند و کمتر خود را برای بررسی کردن درستی محتوا به دردسر می‌اندازند. به آسانی آب خوردن منتشر می‌شوند، زیرا بازنشر آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی و است، ضمن این که در که کنترل مستقیم بر محتوا وجود ندارد، و عملا فرایند دروازه بانی پیام صورت نمی‌گیرد، هر کاربر می‌تواند تولیدکننده محتوا و نشر دهنده آن باشد، بی آن که صلاحیت تولید پیام را داشته باشد. 🔷بدتر این که در فرایند نشر و بازنشر هر ، هر کاربر می‌تواند در محتوا دخل و تصرف انجام دهد، اطلاعاتی را بردارد یا بیافزاید؛ بنابراین پیام هر بار که منتقل می‌شود، تغییرات جزیی پیدا می‌کند و به عبارتی یک کلاغ، چهل کلاغ می‌شود. در نتیجه به مرور زمان ضمن انتشار گسترده، یک شایعه ممکن است بزرگنمایی شود یا کاملا دگرگونی پیدا کند. از ساختن و لذت می‌برند و احساس می‌کنند که قدرت پیدا کرده اند. در برخی موارد حس انتقامجویی از برخی فشار‌ها یا ناملایمات اجتماعی و اقتصادی آن‌ها را وامی دارد، تا به نشر شایعه روی بیاورند، 🔷اما در مورد اخبار سیاسی و حساس، غالبا پروپاگاندای برنامه ریزی شده‌ای در پس پرده وجود دارد که اهداف مشخصی را دنبال می‌کند. جای شگفتی نیست که اینگونه شایعات اغلب مشتریان پروپاقرصی دارد که مشتاقانه آن‌ها را می‌خوانند، باور می‌کنند و به اشتراک می‌گذارند. هیچ کس از محتوای تکراری و کسالت بار خوشش نمی‌آید. برای همین است که اخباری از این دست که به نظر هیجان انگیز و جذاب می‌آیند، بازار داغی دارند. مشکل از آن جا آغاز می‌شود که این همه اشتیاق برای باور یک شایعه و بازنشر آن معمولا می‌تواند هر تلاشی برای اثبات واقعیت را خنثی کند. ... منبع: وبسایت خبرگزاری صدا و سیما 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️ ☄ ⭕️دلیل شبکه‌های اجتماعی چیست؟ (بخش دوم) 🔶 ، اطلاعات یا اخباری هستند که آن‌ها تایید نشده است. به همین دلیل هنگامی که در دسترس مخاطب قرار می‌گیرند، گیرنده پیام نمی‌تواند درستی یا نادرستی آن‌ها را تشخیص دهد 💠هشدار جدی به رسانه‌های سنتی 🔷پژوهشگران ایتالیایی می‌گویند که چراغ خطر شبکه‌های اجتماعی روشن شده است. محققان این کشور تلاش کرده اند تا نشان دهند یا فرضیات توطئه آمیز، چرا و چگونه سریع‌تر از در رسانه‌های اجتماعی منتشر می‌شوند. در این مطالعه، ۲۷۰ هزار پست از ۷۳ صفحه ایتالیایی فیس بوک مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج ناامیدکننده است. محققان و خبرنگارانی که می‌خواهند اطلاعات عینی و واقعی در اختیار مخاطبان خود قرار دهند و به مسئولیت اجتماعی خود برای تنویر افکار عمومی عمل کنند، در برابر اطلاعات نادرست عملا کاری از پیش نمی‌برند. 🔷این مطالعه تاکید می‌کند که قدرت غیر معقول پست‌ها در شبکه‌های اجتماعی با ابزار «لایک» و «بازنشر» بسیار بیشتر از آن است که روش‌های سنتی ژورنالیستی بتوانند با آن مقابله کنند. در بسیاری موارد، پلاریزه شدن اخبار و سیاسی شدن موضوعات در جامعه، کار را برای رسانه‌ها و روزنامه نگاران سخت‌تر هم می‌کند، زیرا کشف واقعیت و قضاوت عادلانه برای مردم در چنین شرایطی دشوارتر می‌شود. به همین دلیل در بسیاری موارد رسانه‌های سنتی بازی را به حریف واگذار می‌کنند. 🔷محققان در کشور‌های انگلوساکسون و آلمانی زبان نیز بر این یافته تاکید دارند که رسانه‌های جریان اصلی و روزنامه نگاران حقیقی در فضای عمومی نقش خود را به عنوان دروازه‌بان خبری از دست داده اند، بنابر این هر محتوایی امکان می‌یابد در این فضا جریان پیدا کند. یکی از مهم‌ترین پیامد‌های از بین رفتن ، و آنان برای تشخیص است. آنان به رسانه‌ها شک می‌کنند، زیرا تصور می‌کنند کنترل رسمی روی آن‌ها سبب می‌شود که واقعیت‌ها را پنهان یا کتمان کنند. رسانه‌های خبری اخیرا با پدیده‌ای جدید روبرو شده اند: «نفرت انفجاری»! ... منبع: وبسایت خبرگزاری صدا و سیما 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi