نقش رژیم صهیونیستی در بحران سودان (۱)
ده روز از آغاز درگیریهای سودان میگذرد و شواهد و قرائن از تشدید درگیریها خبر میدهند. طی این ده روز تلاش محمد حمدان دقلو موسوم به «حمیدتی» فرمانده نیروهای موسوم به «واکنش سریع» بر پایتخت تمرکز داشت. او کوشید با استفاده از نیروهای نسبتاً ورزیدهای که در دارفور، لیبی و یمن تجربه جنگ داخلی داشتند، نقاط اساسی پایتخت شامل کاخ ریاستجمهوری، رادیو و تلویزیون دولتی، فرودگاه و محل اقامت رئیسجمهور را به تصرف خود درآورد و از این طریق بر سودان حاکم گردد. این تلاشها اگرچه با شدت ادامه دارد اما هنوز به نتیجه نرسیده است. درخصوص تحولات سودان نکاتی وجود دارد:
1- نیروهای حمیدتی از نظر سابقه و تجربه، در زمان درگیریهای دارفور در سال 1382 به عنوان نسخه البشیر در مقابل قذافی برای یکپارچه نگهداشتن سودان مطرح شدند. اینها نیروهای قبایل غربی سودان بودند که مأموریت داشتند شورش دارفور را بخوابانند و تا حد زیادی در این کار موفق بودند اما همینها بعدها با مخالفان خارجی البشیر شامل رژیم صهیونیستی، مصر، عربستان و امارات همراه شده، با فرماندهی ارتش سودان، حکومت البشیر را در 22 فروردین 1398 ساقط کردند.
در این میان ژنرال عبدالفتاح البرهان با هدف تسلط بر ارتشی که در دوره طولانی زعامت رئیسجمهور برکنارشده شکل گرفته و به او دلبسته بود، اقدام به برکناری بخش وسیعی از امرای ارتش نمود که سبب تضعیف ارتش و ضعف انگیزه در بدنه آن گردید. متقابلاً نیروهای قبیلهای حمیدتی که به موازات ارتش شکل گرفته و تحت اداره ارتش نبود، احساس قدرت کردند و دیگر نمیخواستند نقش سپر دارفور یعنی نقش مکمل ارتش را ایفا نمایند از آن طرف ژنرال برهان که از تمایلات استیلاطلبانه و روابط خارجی حمیدتی خبر داشت، درصدد مهار این نیروها برآمد در حالی که عددشان به عدد ارتش نزدیک بود. بر این اساس شورای حاکمیت انتقالی سودان در تاریخ 14 آذر 1401 از «توافقنامه چارچوب» میان این شورا و رهبران معترضین خبر داد که براساس آن از یکسو نظامیان باید طی یک فرآیند، قدرت را به دولت غیرنظامی تحویل میدادند و از سوی دیگر نیروهای شبهنظامی - و بهطور خاص نیروهای تحت امر حمیدتی - طی دو سال در ارتش سودان ادغام میشدند. حمیدتی که در سودای به دست گرفتن حاکمیت سودان بود، زیر بار انحلال نیروهایش در ارتش نرفت و به جای دو سال، فرآیندی ده ساله را پیشنهاد کرد که مورد پذیرش قرار نگرفت. قرار بود فرآیند ادغام نیروهای حمیدتی در ارتش از روز چهارشنبه 23 فروردین ماه گذشته شروع شود، بر این اساس جلسهای با حضور برهان، حمیدتی و رهبران مخالفان تنظیم شده بود، اما حمیدتی از شرکت در این جلسه خودداری کرد و روز شنبه گذشته درگیری با ارتش را شروع نمود.
2- حمیدتی در دوران 20 ساله گذشته روابط خارجی مستقل از دولت و نسبتاً مستحکمی با کشورهای غربی، عربی، رژیم صهیونیستی و روسیه پیدا کرد، که دارای دو جنبه اقتصادی و امنیتی است و لذا در درگیری با ارتش و هواداران برهان توانسته است از این موضوع استفاده کند. خط اروپا و آمریکا این است که از طریق حمایت از حمیدتی از یکسو بر معادن طلا و... سودان مسلط شوند و از سوی دیگر زمینه تسلط رژیم غاصب اسرائیل بر رود نیل - که شاهرگ حیاتی چندین کشور مسلمان است - شاخ آفریقا و کشاورزی سودان فراهم کرده و ضعف فعلی آن در مواجهه با موج اسلامگرایی و مقاومت را جبران نمایند. در این میان روسیه با این جمعبندی که در نهایت نیروهای حمیدتی بر نیروهای برهان غلبه خواهند کرد و با هدف ادامه دسترسی به معادن طلای سودان - که صادرات آن طی دو دهه گذشته از طریق حمیدتی صورت گرفته است - در منازعه کنونی به طور نامحسوس از وی حمایت میکند. امارات که در همه بحرانهای عربی حضور دارد، در سودان در نقش مکمل رژیم صهیونیستی عمل میکند و در همان حال به معادن طلای سودان و روابط بسیار نزدیک امنیتی و اقتصادی که با حمیدتی داشته، چشم دوخته است. باید به این نکته اضافه کرد که کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی و بعضی دولتهای عربی در خارطوم خود را نیازمند یک نیروی مهاجم که بتواند در سودان و محیط پیرامون آن با نفوذ جریان مقاومت مقابله کند، میدانند. از اینرو در مقایسه بین برهان و دولت نیمبند و گرفتار او و نیروهای رزم دیده و دارای تجربه جنگ شهری حمیدتی، دومی را ترجیح میدهند.
3- در این میان نقش رژیم صهیونیستی در بحران کنونی سودان بسیار اساسیتر از نقش دیگر مداخلهگران خارجی است.
💥جنگ نرم ودشمن شناسی
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
نقش رژیم صهیونیستی در بحران سودان (۲)
رژیم صهیونیستی پس از شکستهای پیدرپی در داخل و خارج و بهخصوص متوقف شدن ماشین عادیسازی عربی - اسرائیلی
(طرح آبراهام)، به یک برگ برنده در محیط منطقهای احتیاج داشت و سودان بهدلیل مشکلاتی که به آن اشاره گردید، یک موقعیت ویژه برای بیرون بردن اسرائیل از مخمصه کنونی تلقی گردیده است. حمیدتی و برهان اگرچه هر دو در جهت برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی و پشت پا زدن به تمایلات مردم آن در مبارزه با این رژیم همداستان هستند، اما جرأت و جسارت حمیدتی در این میان بیش از برهان بوده است. حمیدتی سالهاست برادر خود را به عنوان رابط با اسرائیلیها به کار گرفته است و در راستای منافع تلآویو، در درگیریهای کشورهای آفریقایی از جمله لیبی و درگیریهای یمن نقشپذیر بوده و در همه این موارد در نقطه مقابل مقاومت قرار داشته است. از اینرو اسرائیل به حمیدتی و نیروهایش به عنوان یک فرصت طلایی نگاه میکند. اسرائیل اگر بتواند با کمک دیگران حمیدتی را برخارطوم مسلط کند، توانسته است از یک سو ارتش اسلامگرای سودان را متلاشی نماید و از سوی دیگر بر دریای سرخ، کانال سوئز، شاخ آفریقا و بر معادن و کشاورزی سودان تسلط پیدا کرده و به خیال باطل خود از طریق تجزیه سودان کنونی به سه کشور- کردفان در مرکز با مساحت
376 هزار کیلومتر مربع، دارفور در غرب با مساحت 493 هزار کیلومتر مربع و یک کشور در شمال با مساحت حدود 900 هزار کیلومترمربع -
برای همیشه مانع به قدرت رسیدن نیروهای مقاومت اسلامگرا بشود.
رژیم صهیونیستی یکبار توانست تخم تفرقه را در جنوب به بار بنشاند و منطقه بزرگی از آن با محوریت جوبا را از سودان جدا نماید.
4- حمیدتی در عین حال در مقایسه با ارتش و عبدالفتاح برهان دارای موقعیتهای مناسبتری در میدان هم هست. او دقیقاً به دلیل موقعیت قبیلهایاش از سوی البشیر انتخاب گردیده بود. او رئیس قبیله «رزقیات» میباشد که یکی از 10 - 12 قبیله مهم - از میان حدود 117 قبیله -
این کشور محسوب میشود. این قبیله از سال 1335 با قبیله «ختمیه» به ریاست خاندان «میرغنی» بر سر حکومت در سودان رقابت داشته و حکومت در خارطوم در طول این 67 سال عمدتاً بین این دو قبیله دست به دست شده است. موقعیت جغرافیایی معادن طلای سودان برای حمیدتی یک امتیاز در مقابل برهان میباشد. استخراج و فروش طلا حدود 40 درصد اقتصاد سودان را دربرگرفته است. این معادن عمدتاً در مناطق تحت کنترل قبیله حمیدتی و مؤتلفان آن قرار دارند. او با بهرهگیری از نیروهای قبیلهای توانسته است در مدیریت بحرانهای آفریقایی و عربی به نفع غرب و محور عربی آن وارد میدان شود و علیرغم دادن تلفات زیاد، نقش بپذیرد و لذا در وضع آشوبناک شمال آفریقا و مناطقی در غرب آسیا، حمیدتی و نیروهای آن برای قدرتهای شیطانی مطلوبیت دارد.
بر این اساس یک جبههبندی در منطقه عربی حول محور کشورهایی که درصدد آرامسازی محیط پیرامونی خود هستند و کشورهایی که آرامش را به نفع خود ارزیابی نمیکنند، به چشم میخورد. در همان حال بیشتر کشورهای پیرامونی سودان از تجزیه این کشور و تسلط نیروهای حمیدتی بر آن احساس نگرانی دارند.
5- حمیدتی علیرغم برخورداری از حمایت ویژه آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه، رژیم صهیونیستی و امارات که به شکل تزریق پول، انتقال سلاح و مشروعیتبخشی به آن - از طریق مساوی خواندن آن با ارتش رسمی سودان - صورت گرفته، هنوز به نقطه مهمی در پایتخت دست نیافته است. تمرکز وی بر تصرف رادیو و تلویزیون رسمی،
کاخ ریاستجمهوری و فرودگاه پایتخت که سه مظهر حاکمیتی در هر کشور به حساب میآیند، به جایی نرسیده است و ارتش کنترل این بخشها را در دست دارد. وضعیت در خارج از پایتخت فعلاً آرام میباشد، اما به این معنا نیست که در هفتههای آینده هم آرام باقی خواهد ماند. ممکن است نیروهای قبیلهای حمیدتی برای آشوبناک کردن دو منطقه حساس دارفور و کردفان و پرت نمودن حواس ارتش وارد عمل شوند. اگر درگیریها تشدید شود، مداخلات خارجی هم بیشتر میشود. در این میان مردم سودان و به ویژه اسلامگرایان که به دلیل اینکه طرف منازعه را باطل میدانند، در این منازعه ورود نکردهاند، باید توجه داشته باشند که کشورشان در لبه پرتگاه قرار گرفته و ممکن است دچار تجزیه دو و چندباره، درگیری داخلی طولانیمدت و سیطره خارجی شود و کنارهگیری آنان از صحنه و بیطرف ماندنشان برای آنان ضررهای عظیم داشته باشد.
سعدالله زارعی
💥جنگ نرم ودشمن شناسی
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
⭕️پدافند غیر عامل وجنگ نرم
قسمت اول
پدافند غیرعامل جنگ نرم
در جنگ سخت هر اقدام غیر مسلحانهای که موجب کاهش آسیب پذیری نیروی انسانی، ساختمان ها، تاسیسات، تجهیزات، اسناد و شریان های کشور در مقابل عملیات خصمانه و مخرب دشمن گردد، پدافند غیرعامل خوانده می شود. به بیان سادهتر پدافند غیرعامل، مجموعه اقداماتی است که انجام می شود تا در صورت بروز جنگ، خسارات احتمالی به حداقل میزان خود برسد. هدف از اجرای طرحهای پدافند غیرعامل کاستن از آسیبپذیری نیروی انسانی و مستحدثات و تجهیزات حیاتی و حساس و مهم کشور علیرغم حملات خصمانه و مخرب دشمن و استمرار فعالیتها و خدمات زیر بنایی و تامین نیازهای حیاتی و تداوم اداره کشور در شرایط بحرانی ناشی از جنگ است.
هم اکنون جنگ نرم به عنوان آلترنانیو واقعی جنگهای کلاسیک و نظامی مورد استفاده کشورها و دول متخاصم قرار می گیرد. نمونه اخیر جنگ را می توان در سطح گسترده در فتنه پس از انتخابات جستجو کرد. جنگ نرم کلیه مولفه های یک جنگ تمام عیار را برای شکست دادن دشمن داراست. ماهواره ها، سایتهای ضد اتقلابی، تحلیلهای سیاسی هراس انگیز و قطعنامه ها ابزار جنگی دشمن هستند. پدافند عامل این ابزار نیز ماهواره ها، و سایتهای خودی و حتی بعضی امور فنی مانند ارسال پارازیت و مقابله با سایتهای مخرب و دروغ پرداز است.
عوارض و پیامدهای جنگ سخت در شکل تلفات جانی و مالی و از بین رفتن سرمایه های ملی قابل مشاهده است. برخلاف جنگ سخت، عوارض جنگ نرم عمدتا با چشم قابل مشاهده نیست. جنگ نرم روی باورهای عمومی هدف گذاری می کند. متاسفانه این عوارض حتی پس از فروکش کردن جنگ نرم در افکار عمومی باقی می ماند. در صورتی که توجهی جدی به این عوارض صورت نگیرد، ممکن است در آینده زمینه ساز فتنه و یا جنگ نرم دیگری شود.
پدافند غیرعامل جنگ نرم به مسائلی می پردازد که موجب کاهش صدمات و شکافها در باورهای نیک افراد جامعه در حین جنگ و پس از آن شود. این پدافند میزان تاثیر گذاری حملات نرم را کاهش داده و قدرت بازپروری افکار را در مدت کوتاهی پس از آن افزایش می دهد.
تفاوت پدافند عامل و پدافند غیر عامل جنگ نرم
پدافند عامل مسئول اجرای عملیات بازدارنده بر ضدحملات دشمن است. روی پدافند عامل به سمت دشمن قرار دارد. در جنگ نرم دشمن با ابزارهایی مانند ماهواره ها، فضای مجازی، اعتصابات و شایعه سازی و امثال آن ضربت خود را وارد می کند. پدافند عامل وظیفه دارد از اصابت هر یک از حملات به نیروهای خودی جلوگیری نموده و یا عامل حمله کننده را نابود نماید . مثلا ارسال پارازیت روی فرکانس ماهواره ها، فیلتر کردن سایتهای مخرب و یا مقابله با شورشها و اعتصابات براندازنده از موارد پدافند عامل جنگ نرم است. تخریب مسجد ضرار با دستور خداوند متعال در قرآن و توسط پیامبر گرامی اسلام یک مورد از پدافند عامل جنگ نرم است.
پدافند عامل قادر به دفع همه حملات نیست. در مواقعی حملات به هدف اصابت کرده و ایجاد تلفات می کند. مثلا ماهواره های دشمن بدون مانع مشغول شایعه پراکنی و ارسال اخبار نادرست هستند. در این شرایط پدافند غیرعامل برای کاهش تلفات نیروهای غیر رزمی و حفاظت از افکار عمومی موضوعیت پیدا می کند. مثلا اطلاع رسانی بموقع و درست به مردم و روشنگری خواص می تواند از میزان تاثیر بمباران فرهنگی و خبری دشمن در جنگ نرم جلوگیری کند.
💥جنگ نرم ودشمن شناسی
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
⭕️پدافندغیر عامل درجنگ نرم
قسمت دوم
تفاوت پدافند غیرعامل جنگ نرم و فرهنگ سازی
آنچه مسلم است هر دوی پدافند غیرعامل جنگ نرم و فرهنگ سازی، در حوزه افکار، باورها و اندیشه های مردم فعالیت می کنند. اگرچه شباهتهایی در روشها و محتوای آنها وجود دارد، ولی از لحاظ کارکرد اجرایی با یکدیگر متفاوت هستند. در ذیل به این تفاوتها اشاره می کنیم:
۱.در فرهنگ سازی به اهداف دراز مدت فرهنگی و زیر ساختهای ذهنی و باورهای مردم پرداخته می شود که یک امر دراز مدت و تدریجی است. ولی پدافند غیر عامل برای امور فرهنگی سریع الانتقال و برای بازسازی سریع اندیشه های آسیب دیده پس از جنگ نرم برای حفظ بدنه فرهنگی جامعه است. در هنگامه تشدید جنگ نرم فرصتی برای فرهنگ سازی نیست و فقط می بایستی سریعا جلوی خنثی شدن فکری نیروهای خودی و عناصر ضعیفتر گرفته شود.
۲.در فرهنگ سازی اختلاف سلیقه ها و نوع برداشتهای متفاوت از اوضاع مجاز است. در این حالت مردم با تعاطی و مراودات فرهنگی و با داشتن سلیقه های متفاوت در کنار یکدیگر زندگی می کنند. جنگ نرم در صدد تبدیل اختلاف سلیقه ها به دشمنی و معارضه است. پدافند غیرعامل وظیفه دارد شکافهای ایجاد شده در بین مردم را بسرعت، حتی موقتی، بازسازی کرده و آنها را از هم گسیختگی نجات دهد.
۳.وظایف پدافند غیرعامل جنگ نرم موقتی و حتی غیرعادی است. هدف آن است که جلوی تخریب و تلفات بزرگتر گرفته شود. این همانند آن است که در هنگام وقوع سیل، مردم برای حفاظت از خانه خود که بیشترین اهمیت دارد، حاضرند وسایل منزل را در مقابل در قرار داده تا از ورود سیل جلوگیری کرده و خانه را از تخریب نجات دهند. در این شرایط قربانی کردن بعضی امور دارای اهمیت کمتر مجاز است. به عنوان مثال کنترل اطلاع رسانی از این موارد است. این در حالی است که در فرهنگ سازی، که یک امر دائمی و پایدار است، هیچ چیز فدای چیز دیگر نمی شود.
۴.در فرهنگ سازی تربیت برای علم اولویت دارد. اصولا هدف از فرهنگ سازی تربیت و پرورش رفتار و روش زندگی مردم بر اساس آموزه های دینی و جامعه مدنی است. ولی در پدافند غیر عامل، علم، و یا به عبارت دیگر اطلاع رسانی به موقع، نسبت به تربیت اولویت دارد. در جنگ نرم فرصتی برای تربیت نیست، بلکه فقط باید با اطلاع رسانی صحیح نقاط خطر را به مردم گوشزد کرد که آماده حوادث پیش رو باشند.
۵.آماده سازی پدافند غیرعامل جنگ نرم نیازمند فرهنگ سازی است. مثلا مقاوم سازی افکار عمومی یک کار درازمدت فرهنگی است. در شرایط فتنه و جنگ نرم، افکار مقاوم به عنوان سپر محافظ عمل کرده و ضربات فرهنگی را دفع می کند.
مردم می بایستی نسبت به این تفاوتها توجیه شوند. آنها باید بدانند شرایط در زمان جنگ نرم و شرایط عادی متفاوت است. در صورتی که این توجیه صورت نگیرد امکان دارد برداشتهای نادرستی صورت گیرد که جنبه تخریبی داشته باشد. آنها باید بدانند اوضاع در جنگ نرم از لحاظ فرهنگی، پرفشار بوده و روشها با زمان عادی تفاوت دارد. این آمادگی آنها را از شوک مضاعف بازمی دارد.
ضرورت اعلام حالت اضطراری جنگ نرم به مردم
در جنگ سخت بمباران شهرها و احساس ناامنی به وضوح قابل لمس است. مردم هم بطور طبیعی برای حفاظت از خود هشدارهای امنیتی را جدی گرفته و خود را برای حالت جنگی آماده می کنند.
ولی جنگ نرم حالتی خزنده، فریبکارانه و غیر شفاف دارد. بسیاری از مردم قادر به درک شرایط جنگ نرم نیستند. فقط افراد بصیر و مطلعین می توانند وقوع جنگ نرم را حتی قبل از وقوع یپش بینی نمایند.
مردم می بایستی از وقوع جنگ نرم باخبر شده و خود را برای آن آماده کنند. در این اعلام نباید آرامش مردم بهم خورده و باعث ترس و دلهره شود. در این راه، ضمن تقویت روحیه مردم، انجام امور زیر لازم است:
۱.علائم و نشانه های حمله فرهنگی برای مردم توضیح داده شود.
۲.نقاط آسیب پذیر شناسایی شوند.
۳.ویژگیهای عوامل داخلی دشمن تبیین شود.
۴.پناهگاههای جنگ نرم مانند خواص، روحانیون، مساجد، دانشگاه، مدرسه، بسیج، روزنامه ها، سایتهای اینترنتی، صدا و سیما و حتی خانواده نیز حالت جنگی گرفته تا در صورت لزوم به یاری افراد آسیب دیده بشتابند.
شناخت نقاط ضربه پذیر فرهنگی و اهداف دشمن برای برنامه ریزی پدافند غیرعامل
مسلح کردن جامعه به پدافند غیر عامل جنگ نرم نیازمند شناخت نقاط ضعف و نقاطی است دشمن آنها را مورد هدف قرار می دهد. پس از شناساسی اهداف دشمن می بایستی نسبت به مقاوم سازی آنها اقدام کرد
مطبوعات و رسانه ها، مناظرات سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و حمایت قوه قضائیه از اطلاع رسانی از ضروریات پدافند غیر عامل برای ایجاد آمادگی در مردم برای تحلیل صحیح مسائل است.
لذا در حکومت داری اسلامی باید اصل بر اطلاع رسانی باشد مگر آنگه ضرر بسیار زیادی را به همراه داشته باشد.
💥جنگ نرم ودشمن شناسی
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
⭕️پدافندغیر عامل درجنگ نرم
قسمت سوم
جلب اعتماد عمومی به منابع اطلاع رسانی داخلی
مهمترین پارامتر برای جذب مخاطب به منابع اطلاع رسانی، ایجاد اعتماد عمومی به آنها است. اعتماد مهمترین نقطه کلیدی در پدافند غیر عامل جنگ نرم است. دشمن برای خنثی سازی منابع خبری نخست از آنها اعتماد زدایی می کند. اگر این مسئله اتفاق بیفتد، هرگونه سرمایه گذاری بی نتیجه خواهد بود. منبع اطلاع رسانی غیرقابل اعتماد مانند طناب پوسیده ای است که کسی با آن به چاه نخواهد رفت
در حال حاضر اهداف دشمن در جنگ نرم در امور زیر خلاصه می شود:
۱.سست کردن باورهای دینی و انقلابی مردم.
۲.پشیمان کردن مردم از انقلاب
۳.تبلیغ و ننگ زدایی از سازش با استکبار
۴.عادی سازی خودفروختگی سیاسی
۵.تبلیغ مصرفگرایی و تجمل پرستی
۶.القای ترس و خودباختگی و تبلیغ ضرورت تسلیم و عقب نشینی در مقابل دشمن
۷.القای بی اعتمادی مردم به مسئولین
۸.ترساندن از تحریم و انزوای جهانی ایران
۹.بزرگنمایی اشکالات کوچک و کوچک نمایی موفقیتهای نظام
۱۰. القای وجود بحران در جامعه
نظام در فتنه ۸۸ به پیروزی رسید. آخرین خاکریزهای دشمن در ۹ دی و ۲۲ بهمن ۸۸ فتح گردید. اما به تحقیق باید گفت آنچه فتنه ۸۸ را تا این اندازه بزرگ کرد، ضعف ما در پدافند غیرعامل بود. فتنه ۸۸ آنقدر سریع و غافلگیر کننده بود که تا مدتها افراد را از درک شرایط و پشت پرده ناتوان ساخت. نمونه این وضعیت را در زمان غصب خلافت امیرالمومنین در ماجرای سقیفه دیدیم که چگونه نور ولایت علی در غوغای عناصر خوش ظاهر به جایی نرسید تا آنکه پس از ۲۵ سال قدر علی دوباره شناخته شد. درست است که علی بالاخره پس از سالها به قدرت رسید ولی متاسفانه آثار سوء رفتار خلفای پیشین در رفتار و اذهان مردم باقی مانده بود. این رسوبات دوران گذشته باعث شد تا خط امامت و ولایت از جامعه اسلامی دور شود.
پدافند غیر عامل جنگ نرم، مردم را همیشه آماده نگاه می دارد. این آمادگی فکری مردم باعث میشود در صورت بروز جنگ نرم براحتی بازی نخورند و با صبر و اندیشه راهی را که کمترین خسارت را داشته باشد برگزینند. روشهای پدافند غیر عامل جنگ نرم می بایستی تضمین کننده موارد زیر باشد:
۱.اطلاع رسانی بموقع برای ایجاد آمادگی دائمی در مردم
۲.جلب اعتماد عمومی به منابع اطلاع رسانی داخلی
۳.تمرکز زدایی و توزیع مراکز اطلاع رسانی برای ارائه کمکهای اولیه جنگ نرم
۴.مقاوم سازی فکری مردم برای کاهش خسارات جنگ نرم
۵.ایجاد سوء ظن دائمی نسبت به دشمن
۶.تقویت اعتماد به نفس مردم به داشته های فرهنگی و ملی خود
۷.تقویت مسئولیت پذیری نسبت به سرنوشت کشور
موارد فوق روشهای پدافند غیرعامل است. هریک از این روشها نیازمند ابزاری است که بتوان بوسیله آنها این روشها را بکار گرفت. در اینجا به هریک از موارد فوق اشاره و راه حل و ابزارهای هر یک را بر می شماریم.
اطلاع رسانی بموقع برای ایجاد آمادگی دائمی در مردم
اگر مردم برای حوادث آماده باشند هیچگاه گرفتار شبیخون نمی شوند. غافلگیر شدن همیشه تلفات را افزایش می دهد. لذا یکی از اصول پدافند غیرعامل جنگ نرم ایجاد آمادگی فکری برای کاهش تلفات ناشی از شبیخون جنگ نرم است. شبیخون جنگ نرم به معنای آن است که فردی به یکباره احساس شکست نماید. مثلا انتخابات ۸۸ با شرکت ۸۵ درصد مردم یک پیروزی بزرگ برای نظام به شمار می رود. بناگاه گروهی با اعلام تقلب در شب انتخابات، خواستار ابطال آن را می شوند. این یعنی القای احساس شکست در ملت بلافاصله پس از یک احساس پیروزی بزرگ.
عوامل داخلی فتنه با کمک حامیان خارجی تدارک یک شبیخون جنگ نرم را دیده بودند. شوک وارد شده ناشی از این شبیخون باعث گردید روز ۲۵ خرداد افرادی بدون دیدن عوامل پشت پرده به راه پیمایی علیه انتخابات بپردازند. این شوک بزرگ بسیاری از خواص را نیز در بر گرفت و آنها نیز تا مدتها با این جریان انحرافی همراهی کردند.
برای آنکه دوباره دچار اینگونه شبیخونها نشویم، لازم است مردم را در جریان اوضاع قرار دهیم. حاکمیت باید خوشیها و سختیها را با مردم بگذراند. محرم دانستن مردم آنها را از بی تفاوتی در می آورد. بسیاری از پنهان کاریها با استدلال اینکه موجب ضربه به انقلاب و ارکان آن می شود، انصافا توجیهی ندارد. وقتی همه چیز روی دایره باشد و مردم آنها را از اتاق شیشه ای تماشا کنند، آنگاه بسرعت ربط مسائل را تشخیص داده و دچار غافلگیری نمی شوند.
تجربه در تمام دنیا نشان داده است که ملت از پنهانکاری متنفر است و به محض دیدن پنهانکاری احساس بیگانگی کرده و خود را کنار می کشد. روایتی از ائمه معصومین که می فرماید "الناس عدو ما جهلوا. مردم دشمن چیزی هستند که آن را نمی شناسند." موید این تجربه است.
💥جنگ نرم ودشمن شناسی
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
⭕️پدافند غیر عامل درجنگ نرم
قسمت چهارم
ثابت شده است برای هر پنهانکاری هزینه ای وجود دارد که دیر یا زود باید پرداخت شود. در شبیخون جنگ نرم همین پنهانکاریها در بدترین زمان آشکار می شوند که بیشترین خسارت را به افکار عمومی وارد کرده و باعث تشدید بی اعتمادی شده و خسارت جنگ نرم را افزایش می دهد.
پدافند غیرعامل اطلاع رسانی عمیق و کامل را برای جلوگیری از غافلگیری و تبدیل شدن اطلاعات به ضد اطلاعات، ضروری می داند. برای این منظور می بایستی منابع اطلاع رسانی را در جبهه خودی افزایش داده و ضریب درستی تحلیل های مردم را بالا ببریم. گسترش
یک منبع اطلاع رسانی قابل اعتماد دارای ویژگیهای زیر است:
۱.حداکثر پوشش نسبت به وقایع داشته باشد. سانسور اعتماد را از بین می برد. اصولا در دنیای کنونی سانسور تقریبا امکان ندارد. شنیدن خبر از کانال دیگر و نشنیدن از کانال خودی مانند سم عمل می کند. در صورت خطرناک بودن خبر می توان در صورت لزوم آنرا با اخبار دیگر تحت الشعاع قرار داد. ولی هیچگاه نباید خبری را که احتمال انتشار آن از منابع دیگر می رود، در منبع خودی سانسور کرد.
۲.گرایش به نیاز مخاطب بیشتر از تامین خواسته حزبی و جناحی باشد.
۳.تحلیل از خبر جدا شود. بدین معنا که حدالامکان از جهت دار کردن خبر خودداری شود. حتی بی طرفی ظاهری هم خوب است.
۴.در شنیدن اخبار، مخاطب همیشه باید خود را در مقام قاضی احساس کند. مخاطب خود می بایست نتیجه گیری کند.
۵. مقابله با مخالفین (حتی دشمنان) حدالامکان غیرمستقیم و مستند باشد.
تمرکز زدایی و ایجاد مراکز متعدد پناهگاههای فرهنگی برای ارائه سریع کمکهای اولیه جنگ نرم
همانگونه که گفته شد اطلاع رسانی به موقع بمانند کمکهای اولیه در جنگهای سخت میزان تلفات را را کاهش می دهد. در هنگام نیاز این اطلاع رسانی باید سریع صورت گیرد تا قبل از آنکه موجب بدبینی و تشویش اذهان شود، فرد را به حالت عادی بازگرداند.
در بحبوحه جنگ صفین یک از سربازان بناگاه به چادر فرماندهی امیرالمومنین آمد و گفت من مردد شده ام. سوالی در مورد توحید دارم. فردی اعتراض کرد که مگر وسط آتش جنگ جای این سوال است. امیرالمومنین فرمود همیشه جای این این سوال است. ما برای پاسخگویی به این سوالات می جنگیم. آنگاه ایشان پاسخ آن سرباز را فرمودند.
تردید در جبهه خودی قدرت جنگیدن را از سرباز سلب می کند. در صورت عدم پاسخگویی به موقع بسرعت متورم شده و باعث بدبینی شدید می شود. سرعت پاسخگویی به شبهات در جنگ نرم اولا باعث از رفتن تردید می شود. ثانیا از ورود شبهات دیگر جلوگیری می کند.
تمرکز در اطلاع رسانی اولیه جنگ نرم فقط در مواردی خاص پاسخگوست. مردم مایل نیستند جواب تمامی سوالات خود را فقط از یک کانال دریافت نمایند. به همین دلیل، تمرکز در اطلاع رسانی موجب کاهش تاثیر این کانال می شود. دشمن هم اگر دریابد که حریف فقط یک منبع اطلاع رسانی دارد، آنگاه منتهای سعی خود را در تخریب آن بکار می گیرد. در فتنه ۸۸ بجرات می توان گفت روشنگریهای رهبر معظم انقلاب آتش فتنه را خواباند. یکی از دلایل هجمه بی سابقه دشمنان و جنبش سبز به ولایت فقیه و شخص رهبر انقلاب، همین تاثیر شگرف بیانات ایشان بوده است.
ما باید تنهایی رهبری انقلاب را در اطلاع رسانی یک تهدید تلقی کنیم. فصل الخطاب بودن فرمایشات ایشان از مسئولیت دیگران برای روشنگری کم نمی کند. برای این منظور باید منابع اطلاع رسانی متعددی را آماده کنیم تا در موقع لزوم به کمک رهبر معظم بیایند.
مراکز پاسخگویی به شبهات می بایستی به صورت غیر متمرکز و توزیع شده باشد تا هر فرد بتواند بنا به مقتضیات خود به آن مراجعه کند. خواص، مساجد، پایگاههای بسیج، مدارس و خانواده ها و سایتهای اینترنتی می توانند کمکهای اولیه فکری را در زمانی کوتاه به افراد مردد بدهند.
خواص در این میان اهمیت زیادی دارند. خواص بهترین پناهگاه فرهنگی در جنگ نرم هستند. دلیل اهمیت خواص در سرعت تاثیر گفته های آنهاست. مدرسه فرهنگ سازی می کند. ولی نمی تواند به عنوان کمک اولیه جنگ نرم عمل نماید. خانواده نیز به دلیل یکسان بودن فهم اعضا از شرایط موجود نمی تواند پاسخگوی سریع شبهات باشد. مردم به خواص اعتماد دارند. تاثیر سخنان خواص مانند رهبر معظم انقلاب ولی در سطحی پایینتر است. آنها می توانند در اوضاعی که افکار مسموم شده اند و قدرت تحلیل را از دست داده اند و علیرغم داشتن قدرت، نمی دانند حق کدام است، راه درست را به مردم نشان داده و افکار آنها را در زمانی کوتاه بازپروری کنند.
مقاوم سازی فکری مردم برای کاهش خسارات جنگ نرم
مقاوم سازی فکری مردم یک از عوامل موثر در کاهش تلفات و خسارات جنگ نرم است. مقاوم سازی فکری بدان معناست که افکار عمومی همیشه سپری به همراه داشته باشد تا از ضربات مصون بماند. سپر فکری باعث می شود که القائات دشمن به باور مردم تبدیل نشود.
💥جنگ نرم ودشمن شناسی
@shohadayevarjovi
🔴این یک پست بی نظیر است چرا که نظر اندیشمندان غربی درباره حجاب و عفاف زنان است این حرفها در رسانه های ما سانسور میشود
❗️بارون دو مونتسكیو از متفكران سیاسی فرانسه :قوانین طبیعت حكم می كند زن خوددار باشد زیرا مرد، با تهور آفریده شده و زن نیروی خودداری بیشتری دارد بنابراین، تضاد بین آنها را می توان با حجاب از بین برد و براساس همین اصل، تمام ملل جهان معتقدند كه زنان باید حیا و حجاب داشته باشند.
❗️لئو تولستوی نویسنده و فیلسوف روسی: مسبب ازدیاد طلاق در اروپا را تمدن فاسد و اختلاط جنسی و نبودن حجاب دانسته و گفته كه زن به واسطه معاشرت با مردی كه موافق میل اوست، از همسر خود روی می گرداند و محبت صادقانه به عنوان اساس رابطه خانوادگی در اروپا نادر است.
❗️چارلی چاپلین بازیگر معروف كمدی: دخترم هیچكس و هیچ چیز دیگر را در این جهان نمی توان یافت كه شایسته آن باشد كه دختری ناخن پای خود را به خاطر آن عریان كند، برهنگی بیماری عصر ماست، به گمان من تن عریان تو باید از آن كسی باشد كه روح عریانش از آن توست.
❗️ویل دورانت تاریخ نگار معروف آمریكایی: زنان دریافتند كه دست و دلبازی مایه طعن و تحقیر است و این را به دختران خود یاد دادند، عفت، زن را توانا می سازد كه با جستجوی بیشتری عاشق خود را، یعنی كسی را كه افتخار پدری فرزندان او را خواهد داشت، برگزیند.
❗️فرانتس فانون جامعه شناس و فیلسوف فرانسوی: هر چادری كه دور انداخته می شود، افق جدیدی را كه برای استعمار ممنوع بوده، در برابر او می گشاید و پس از دیدن هر چهره بی حجابی، امیدهای حمله ور شدن استعمار 10 برابر می شود، دیدن در برخورد با زن محجبه، یك طرفه است و طرف مقابل نمی تواند او را ببیند و زنی كه دیده نمی شود، تسلیم نمی گردد و خود را عرضه نمی كند.
❗️ویكتور هوگو نویسنده معروف فرانسوی: اصولا زن، عفیف، زیبا و دلپسند است، وجاهت توام با وقار و عفت، به زن قدرتی می دهد كه قویترین مردان را یارای مقاومت در برابر او نیست و مردان را به خضوع و تعظیم در مقابل زن وامی دارد.
❗️ویلیام جیمز روانشناس و فیلسوف آمریكایی: مرد جوان به دنبال چشمان پر از حیا است و بدون آنكه بداند حس می كند كه این خودداری ظریفانه از حیا خبر می دهد، حیا و در نتیجه عزیز بودن زن و معشوق واقع شدن او برای مرد پاداش های خود را پس انداز می كند.
❗️برتراند راسل فیلسوف انگلیسی: از لحاظ هنر مایه تاسف است كه به آسانی بتوان به زنان دست یافت و خیلی بهتر است كه وصال زن دشوار باشد، بدون آنكه غیرممكن شود.
❗️وندی شیلت فارغ التحصیل فلسفه از آمریكا: زنان پاكدامن علاوه بر زیبایی درونی، از زیبایی عینی و بیرونی بیشتری نسبت به بقیه زنان برخوردار هستند، افرادی كه در برابر غریبه ها تقریبا برهنه هستند چیزی برای نشان دادن به محبوب خود باقی نمی گذارند.
❗️آلفرد هیچكاك كارگردان غربی: معتقدم زن هم باید مانند فیلمی پرهیجان باشد بدین معنا كه ماهیت خود را كمتر نشان دهد و بگذارد مرد برای كشف آنها بیشتر به خود زحمت دهد.
❗️نیكیتا خروشچف رئیس جمهور پیشین شوروی: آینده شوروی در خطر است و جوانان هرگز آتیه امید بخشی ندارند زیرا بی بند و بار و اسیر شهوات گشته اند.
❗️مهاتما گاندی رهبر فقید انقلاب هند: زن با اینكه به ظاهر درصدد آزادی برآمد، ولی در خطر جدیدی قرار گرفت و آن خطر، بازیچه قرار گرفتن و وسیله هوسرانی های مرد شدن است.
❗️جان اف كندی رییس جمهور معروف آمریكایی می گوید: نسل جوان اروپایی و آمریكایی هوسباز هستند، من برای نسل آینده آمریكا بیمناكم.
◀️باور میکنید در نگاه اندیشمندی بزرگ مثل چاپلین برهنگی بیماری است و همه نگران آزادی های افسار گسیخته برای زنان و بر هم خوردن تعادل انسانی مرد و زن هستند
✍عالیه سادات
💥جنگ نرم ودشمن شناسی
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
MonajatElahiyatHazratAmir (1).pdf
393.1K
#متن
📝پی دی اف و متن مناجات الهیات حضرت امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) (الهی نامه حضرت علی علیهالسلام)
#پی_دی_اف
کانال
صوتهای دلنشین
هدیه به چهارده معصوم
🔸🌸🔸🌸🔸🌸🔸
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
Shab16Ramazan1401[03].mp3
4.12M
📝توضیحاتی در مورد مناجات الهیات حضرت امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) (الهی نامه حضرت علی (علیهالسلام)
🎤حاج میثم #مطیعی
کانال
صوتهای دلنشین
هدیه به چهارده معصوم
🔸🌸🔸🌸🔸🌸🔸
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
Shab16Ramazan1401[04].mp3
25.88M
#مناجات
📝مناجات الهیّات امیرالمؤمنین: الهینامه حضرت علی (ع) | (بخش اول)
🎤حاج میثم #مطیعی
#مناجات_الهیات
کانال
صوتهای دلنشین
هدیه به چهارده معصوم
🔸🌸🔸🌸🔸🌸🔸
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
Shab17Ramazan1401[03].mp3
32.73M
#مناجات
📝مناجات الهیّات امیرالمؤمنین: الهینامه حضرت علی (ع) | (بخش دوم)
🎤حاج میثم #مطیعی
#مناجات_الهیات
کانال
صوتهای دلنشین
هدیه به چهارده معصوم
🔸🌸🔸🌸🔸🌸🔸
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
Shab18Ramazan1401[03].mp3
30M
#مناجات
📝مناجات الهیّات امیرالمؤمنین: الهینامه حضرت علی (ع) | (بخش سوم)
🎤حاج میثم #مطیعی
#مناجات_الهیات
کانال
صوتهای دلنشین
هدیه به چهارده معصوم
🔸🌸🔸🌸🔸🌸🔸
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
Shab20Ramazan1401[05].mp3
44.12M
#مناجات
📝مناجات الهیّات امیرالمؤمنین: الهینامه حضرت علی (ع) | (بخش چهارم)
🎤حاج میثم #مطیعی
#مناجات_الهیات
کانال
صوتهای دلنشین
هدیه به چهارده معصوم
🔸🌸🔸🌸🔸🌸🔸
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
شعرخوانی و مداحی.mp3
17.51M
#بشنوید
📝 قطعه کامل صوتی شعرخوانی و مدّاحی #حاج_مهدی_رسولی
اقامه نماز عید سعید فطر ۱۴۴۴
به امامت رهــبر معـظم انقلاب
حضرت آیتالله سید علی خامنهای (مدظلهالعالی)
شعرا:
آقایان یوسف رحیمی، محمد رسولی، شیخ محمدرضا رضایی، امیرعلی شریفی
📍 #مصلی_امام_خمینی رحمةاللهعلیه
۱۴۰۲/۲/۲
کانال
صوتهای دلنشین
هدیه به چهارده معصوم
🔸🌸🔸🌸🔸🌸🔸
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
18.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥#تصویری #کلیپ
🔶 استدلال یا توجیه؟!
#مراقبه
#قانون_مداری
✅منبع/امینی خواه
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
[سؤال از امام خمینی]:
شما زندگی خیلی منزوی داشتید، شما اقتصاد جدید و حقوق روابط بینالمللی را مطالعه نکردهاید. تحصیل شما مربوط به علوم الهی است، شما در سیاست و گرفتن و دادن یک زندگی اجتماعی درگیر نبودهاید. آیا این در ذهن شما این شک را به وجود نمیآورد که ممکن است عواملی در این معادله باشد که شما نمیتوانید درک کنید؟
جوابِ امام:
ما معادلۀ جهانی و معیارهای اجتماعی و سیاسیای که تا به حال به واسطۀ آن تمام مسائل جهان سنجیده میشده است را شکستهایم. ما خود چارچوب جدیدی ساختهایم که در آن #عدل را ملاک دفاع و ظلم را ملاک حمله گرفتهایم. از هر عادلی دفاع میکنیم و بر هر ظالمی میتازیم، حال شما اسمش را هرچه میخواهید بگذارید. ما این سنگ را بنا خواهیم گذاشت. امید است کسانی پیدا شوند که ساختمان بزرگ سازمان ملل و شورای امنیت و سایر سازمانها و شوراها را بر این پایه بنا کنند، نه بر پایۀ نفوذ سرمایهداران و قدرتمندان که هر موقعی که خواستند هرکسی را محکوم کنند، بلافاصله محکوم نمایند. آری با ضوابط شما من هیچ نمی دانم و بهتر است که ندانم
صحیفه امام؛ ج ۱۱، ص ۱۶۰
منبع/یاران اربعینی
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆 این یک دقیقه از صحبت های رهبری رو از دست ندید👌
🇮🇷اگر جمهوری اسلامی را یاری کنید...
🇮🇷کانالهای نشریه عبرتهای عاشورا🇮🇷
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 بزرگترین خطر برای افراد متدین
🎙 حجت الاسلام عالی
♨️ در این کلیپ کوتاه استاد عالی با اشاره به روایتی درباره ماجرای حضرت ایوب علیهالسلام ، به بزرگترین آفت افراد دین دار اشاره می کنند.
#موعظه_خوبان
منبع/سراج اندیشه
┄┅┅┅┅❀┅┅┅┅┄
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
23.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▶️ امام خمینی(ره): ایران، هراسی از ابرقدرت ها ندارد و من امید دارم که این کشور پیشرفت خواهد کرد
🔸ما بر سر آن عهد که بستیم،هستیم
#عهد
منبع/مطالعات و امنیت ملی جنگ نرم
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
38.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥#مستند تاریخ علم در جهان اسلام
🔺از ساخت شهر بغداد و شروع رنسانس علمی مسلمانان در جهان
منبع/ مطالعات و امنیت ملی جنگ نرم
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
انسان شناسی ۲۳۲.mp3
11.84M
#انسان_شناسی ۲۳۲
#علامه_حسنزاده_آملی
#استاد_شجاعی
✗ بسیاری از عملهای خوب،
از انسان سر میزند که مردود است!
کیفیت ندارد!
قبول نمیشود!
به هدر میرود!
- منظور از عمل مردود و هدر رفته چیست؟
منبع/کانال رسمی استاد محمد شجاعی
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
انسان شناسی ۲۳۳.mp3
11.32M
#انسان_شناسی ۲۳۳
#آیتالله_ضیاءآبادی
#استاد_شجاعی
☜ برای اینکه عمل خوب شما، قبول شود،
مردود و هدر رفته نباشد،
شما نیاز به یک ابزار دارید که مانند سپر عمل کرده و از کیفیت عملتان محافظت میکند!
• این ابزار چیست؟
• چگونه آنرا کسب کنم؟
منبع/کانال رسمی استاد محمد شجاعی
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️پیشرفت علوم، در زمان حکومت امام زمان
🔹دوران برپایی حکومت عدل #امام_زمان (عج) زمان شکوفایی، بشریت و حرکت اصلی جامعه بشری است، آنچنان که در حدیثی از امام صادق (ع) نقل شده است: «علم و دانش بیست و هفت حرف است و همه آنچه پیامبران آوردهاند، تنها دو حرف آن است، و مردم تاکنون جز به آن دو حرف آشنایی ندارند، و هنگامی که #قائم (عج) ما قیام کند، بیست و پنج حرف دیگر را بیرون میآورد، آن را بین مردم نشر میدهد». [۱] و یا در حدیثی دیگر از امام باقر (ع) نقل شده است که فرمودند: «زمانیکه قائم (عج) ما قيام کند، دستش را بر سر بندگان خدا قرار میدهد، پس عقلها و خردهایشان را کامل میکند». [۲]
🔹همچنین در روایات آمده است در زمان آن حضرت، استعدادهای درونی زمین آشكار میشود و گیاهان و حیوانات با تمام وجود به خدمت بشر در میآیند، به گونهای که پیشرفتهای كشاورزی و دامداری قبل از ظهور، نسبت به بعد از آن چیزی محسوب نمیشوند. در روایت است كه كشاورز از هر مَن، صد مَن محصول به دست میآورد و در هر سنبلی صد دانه عمل میآید و خداوند برای هر كس كه اراده كند زیادتر میكند. [۳] و یا در احادیث دیگر در مورد پیشرفت طب از امام باقر (ع) اینگونه نقل شده است که: «هر كس #قائم اهل بیت من را درك كند، اگر به بیماری دچار شود، شفا یابد و چنانچه دچار ناتوانی باشد توانا و نیرومند شود». [۴]
🔹و امام صادق (ع) نیز در مورد توسعه ارتباطات اینگونه میفرماید: «مومن كه در شرق است، برادر خود را كه در مغرب است خواهد دید و نیز مومنی كه در مغرب است برادر خود را در مشرق میبیند». [۵] این پیشرفتها را اینگونه میتوان تحلیل کرد که در زمان ظهور، چون مردم در مسیر صحیح قرار گرفتهاند و در مقابل حاکم هستی که خداوند متعال است سر تسلیم فرود آوردهاند، خداوند نیز دستور میدهد که عَالم هستی نیز در مقابل این انسانها سر تسلیم فرود آورد، و تمام ذخایر خویش را در خدمت آنان قرار دهد؛
🔹آنچنان که آیه قرآن به این حقیقت اینگونه اشاره میکند: «فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا - يُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَيْكُمْ مِدْرَارًا - وَ يُمْدِدْكُمْ بِأَمْوَالٍ وَ بَنِينَ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ جَنَّاتٍ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ أَنْهَارًا؛ [نوح، ۱۰ - ۱۲] پس [به آنان] گفتم: از پروردگارتان آمرزش بخواهید که او همواره بسیار آمرزنده است - تا بر شما از آسمان باران پی در پی و با برکت فرستد - و شما را با اموال و فرزندان یاری کند، و برایتان باغ ها و نهرها قرار دهد». این حقیقت را میتوان به شناگری مثال زد که در جهت، حرکت رودخانه شنا میکند، و هر حرکت که انجام میدهد، چون هماهنگ با آب رودخانه است، مسیر طولانیتر را طی کند، حال آنکه در زمان کنونی، جامعه بشری به خاطر مخالفتی که با خداوند متعال و فرامین وی دارند، در جهت مخالف نظام هستی در حال شنا هستند، از همین روی تلاش آنها دارای ثمرهی کمتری است.
پینوشت ها؛
[۱] بحار الانوار، ج ۵۲، ص ۳۳۶
[۲] بحار الانوار، ج ۵۲، ص ۳۳۶ و كافى، ج ۱، ص ۲۵
[۳] مستدرك الوسائل، ج ۱۲، ص ۲۸۳
[۴] بحار الانوار، ج ۵۲، ص ۳۳۵
[۵] بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۳۹۱
نویسنده: کمالی
منبع: وبسایت رهروان ولایت
#امام_زمان #امام_مهدى #قائم #ظهور
منبع/تبیین
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 امام خامنه ای: من شمشیر را کشیدهام!
منتها نوع میدان امروز با نوع میدان آن سالهای اول تفاوت دارد!
#جهاد_تبیین
✅ منبع/نور هدایت
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
15.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#طبس
#امام_زمان عج
🔻در قضیه طبس، معجزه کجا بود؟ اونجا همیشه طوفان میاد❗️
یا در قضیه کودتای نوژه که میگن سگی دویده و فلان... خودتون یه چیزی در آوردین❗️
⬅️ پاسخ استاد رحیم پور رو ببینید...
🔻کانال اصلی اندیشه پژوهان استاد#رحیم_پور
🔻🔻🔻🔻🔻🔻
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
در جنگ شناختی دوران امام علی علیه السلام و عصر انقلاب ، شاهد ابزارها و شیوه های یکسانی در القای خواسته ها و مطامع جبهه باطل هستیم.
1⃣دروغ پردازی:
🔺قاتل خلیفه سوم معرفی کردن امام علی (ع) و بهانه کردن قتل عثمان برای نافرمانی های مدنی
🔻کشته سازی ها در وقایع پاییز ۱۴۰۱
2⃣ بهره برداری از رسانه:
🔺تسلط بر ذهن ها در ماجرای ممانعت معاویه از رفت و آمد مردم عراق و حجاز به شام و جلوگیری از نشر فضائل امام علی علیه السلام.
🔻جنگ تمام عیار رسانه ای غرب علیه ایران با بهره گیری از جنگ روایتها و فضای مجازی
3⃣ تخریب جایگاه امامت و ولایت:
🔺روایتهای غلط از امیر مومنان در بین مردم شام و بهره برداری از نفوذ عناصر قدرت طلب و دنیا فریفته برای انحراف افکار عمومی جامعه کوفه و تنها گذاشتن امام. به طوری که بعد از شهادت آن حضرت ، مردم شام متعجب می گفتند : مگر علی نماز هم می خواند که در مسجد کشته شد!
🔻مقصر جلوه دادن رهبری نظام در به وجود آمدن مشکلات به خصوص مشکلات اقتصادی و مشروعیت و اعتماد زدایی از شخص ولی فقیه .
✅تنها راه نجات در جنگ شناختی:
تاریخ به ما می گوید اگر می خواهی مانند مردم زمان علی علیه السلام نباشی و در برابر تحریف ها و دروغ پردازی های معاویه ها بایستی، باید :
📌 بصیرت داشته باشید.
📌 قدرت تحلیل پیدا کنید
📌 فریب دشمن را نخورید
📌 جهاد تبیین کنید
منبع/ مطالعات و امنیت ملی جنگ نرم
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
جنگ شناختی چیست ؟(مهم)
جنگشناختی همیشه بوده و هست. جنگشناختی یعنی همین که جوان غسّانی در سپاه شام در جنگ صفین شمشیر به دست گرفته و دلاورانه میجنگید و علت جنگیدنش را نماز نخواندن اميرالمؤمنين علی(علیهالسلام) میدانست. جنگ شناختی یعنی همین که در بحبوحه جنگ صفین، این قدر فضای ذهنی و ادراکی علیه امام علی (علیهالسلام) تنگ شده بود که برخی مانند ربیع بن خثیم که جزو زُهّاد ثَمانیه یا هشت زاهد معروف قرن اول بود در حقانیت طرفین شک کرده بودند.
اینهایی که در جنگ صفین و در نزاع معاویه و امیرالمؤمنین علی (علیهالسلام) آمدند و گفتند: «انّا قد شککنا فی هذا القتال» ما در جنگ شک کردیم اینها انسانهای کمی نبودند، همگی قراء قرآن و از صحابی عبدالله بن مسعود بودند.
جنگ شناختی مانند آتش افتادن به جنگل است تر و خشک نمیکند؛ از ربیع بن خثیم تا آن جوانک غسانی را اسیر خود میکند. کسی که بر فرق علی(علیهالسلام) ضربه میزند علی را میشناخت، مقامش را میشناخت و حتی در برخی روایات تاریخی تنها کسی بود که سه بار دستان امام را گرفته و با ایشان بیعت کرده بود. اما یکی از عواملی که باعث میشود اشقی الاشقیاء شود فریفته شدن در همین وسوسههای شناختی و ادراکی است.
معاویه مُرد؛ اما داستان فریفتنها و فریفتهشدنها باقی است. امروز معاویهها تکثیر شدهاند . یکی از آنتنهای ملکه و آلسعود بیرون میزند؛ یکی از لابهلای توئیتر و اینستاگرام.
فرق نمیکند ممکن است معمّم باشد و چند روزی لُمعه دمشقیه و یا مکاسب خوانده باشد و یا مُکَلّایی از دل مکاتب فلسفی و سیاسی و یا شاید بازیکنی که به غیر از دریبل زدن چیزی در وجودش نمیتوان یافت.
امروز هم مانند هماورد صفین آنچه نیاز است اول شناخت عرصه است. اول باید شناخت که حق کجاست و باطل کیست؟ چرا که اولین توصیه حضرت امیر این بود که فرمود: «ان الحق و الباطل لا یعرفان باقدار الرجال، اعرف الحق تعرف اهله، و اعرف الباطل تعرف اهله»؛ حق با شخصیتها شناخته نمیشود؛ حق را بشناس تا اهل آن را بشناسی و باطل را بشناس تا اهل باطل را بشناسی.
گام دوم عمار شدن و جهاد تبیین است؛ آنچه شمشیر مالک را تیز میکرد زبان بُران عمار یاسر بود و شمشیرش آنگاه کند شد که جنگ شناختی تاثیرش را گذاشت و مولا علی (علیه السلام) دستور به برگشت داد.
منبع/پرسمان سیاسی
┈┈••✾•🌿🌺ح•✾••┈┈
.پاسخ های کوتاه به مهمترین پرسش های سیاسی روز
🔸️🔸️🔸️🔸️🔸️🔸️🔸️
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
♨️سه دسته برای حکومت امیر المومنین علی (علیه اسلام) مزاحمت ایجاد کردند و خواسته یا ناخواسته در راه اهداف والای حکومت حضرت سنگ اندازی نمودند!
1⃣دشمنان و در راس آنها معاویه ، سران جنگ جمل و مسلمانان افراطی و متحجر [خوارج] بودند.
2⃣برخی مسئولین و خواص که با بیتدبیری و یا حتی خیانتها و یاری رساندنشان به دشمنان حضرت ، به حکومت علوی لطمه زدند.
3⃣مردم بی بصیرت و خسته از #جهاد که پشت حضرت را خالی کردند و در برهههای حساس وَلیّ خود را با مشکلات جامعه تنها گذاشتند!
✅نکتهی مهم این است که در انقلاب اسلامی امروز نیز این سه دسته موجودند! در این میان دستهی اول که کارشان دشمنی است و پشیمانی شدن و بازگشتِ آنها ، دور از انتظار است. اما دو دستهی دیگر اگر از مسیر خود باز نگردند ، هر روز به درهی عاقبت به شری و سقوط نزدیکتر خواهند شد!
⚠️نکند جز این سه دسته باشیم...
✍میلاد خورسندی
💥جنگ نرم ودشمن شناسی
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
🔴♨️۲دقیقه وقت بذارید و #حتما بخوانید
💢پاسخ رهبر انقلاب به عدهای که با دیدن یک مشکل در کشور، سریع با دشمن همنوا میشوند و اصل نظام و انقلاب را زیر سوال میبرند...
🎙 رهبر معظم انقلاب:
📍" این درست است که تا در یک گوشه، مختصر نابسامانیای به عقیده و سلیقه کسی پیدا شود، ریش بجنباند و بنا کند اعتراض و اشکال کردن!؟ تا یک مشکل در ادارهای برایش پیدا شد، یا یک مأمور دولتی، چپ نگاهش کرد، یاوه بسراید که: حالا هم مثل زمان فلان است!؟
📍این ناشی از نفهمیدن آنچه که واقع شده است نیست!؟ این، ناشی از عدم معرفتِ نعمتِ خدا نیست!؟ یا خدای ناکرده، ناشی از انکار نعمت خداست؟ «یعرفون نعمتالله ثم ینکرونها.» این جفا نیست به این حرکتِ به این عظمت!؟
📍مگر وقتی حکومت درست شد، صحیح شد، موازین حکومت موازین کاملی شد؛ در سراسر این حکومت همهی کارها درست خواهد بود!؟ از کجا چنین چیزی ثابت شده است!؟ در زمان امیرالمؤمنین علیهالصّلاةوالسّلام که مثال عدل و تقواست دیگر شما از امیرالمؤمنین که کسی را عادلتر و با تقواتر سراغ ندارید مگر حُکّامی که بر ولایات مسلّط بودند و خودِ امیرالمؤمنین علیهالصّلاةوالسّلام فرستاده بود، همه «ابوذر» و «سلمان» بودند!؟ خیر! چهار نفر مثل ابوذر و سلمان و عمار و فلان داشت. مابقی، آدمهای #عوضی بودند. تاریخ را بردارید نگاه کنید!
📍این، تاریخ است. یکی از استانداران امیرالمؤمنین «زیادابن ابیه» بر منطقهی وسیعی حاکم بود. بسیاری از این قبیل، در اطراف و اکناف بلاد اسلامی بودند.
📍امام حسن مجتبی علیهالصّلاةوالسّلام، سردار بزرگ جنگش «عبیداللهبنعباس» بود که میدانید چه کار کرد. شبانه رفت با «معاویه» که آن طرف بود، مذاکره کرد. پول گرفت، لشکرگاه خودش را ترک کرد و به دشمن پناهنده شد! امروز اگر یک سرباز شما به دشمن پناهنده میشود، چگونه دربارهاش قضاوت میکنید؟ شب خوابیدند، صبح بلند شدند دیدند فرماندهی کلّ نیروهای امام حسن علیهالصّلاةوالسّلام، از خیمه بیرون نمیآید. یک ساعت، دو ساعت... بعد رفتند داخل خیمه، دیدند نیست! دقّت کردند، دیدند آن طرف خیمه، شکافته است. بعد، قضیه روشن شد. در رأس کار چه کسی بود؟ امام حسن مجتبی علیهالصّلاةوالسّلام.
📍این چه توقّع بیجایی است که اگر یک رئیس، یک مرؤوس، یک قاضی، یا مسؤول بخش خاصی از کشور، از تشکیلات حکومت اسلامی، پایش را کج بگذارد، آن آقایی که با او مواجه میشود، فوراً شروع میکند به اصل نظام اسلامی، اصل جمهوری اسلامی، اصل حکومت اسلامی اهانت کردن!
📍البته به فضل الهی، مثل همیشه، از اوّل انقلاب تا به حال، اکثر مردم خوبند. اغلب علما و روحانیون، خوبند. اکثر با انصافند. اکثر متوجّه حقایقند. اما در گوشه و کنار، کسانی هم پیدا میشوند که این گونهاند. این ناشی از چیست؟ ناشی از نشناختن قدر جمهوری اسلامی است.
📍امروز هرکس با جمهوری اسلامی سرسنگین باشد، کافر به نعمتالله است. البته کافر به نعمت الله، به معنای کافر بالله نیست. کافر نعمت است و کفر نعمت در مقابل ذات مقدّس باریتعالی، یکی از گناهان بزرگ است. خدا کند که ما دچار چنین گناهی نشویم.
📍...دشمن، البته تبلیغات میکند. دشمن سعی میکند همهی کمبودها و کسریها را به گردن روحانیون بشکند و بگوید «اینها موجب هستند.» بالاخره وقتی کسی کاری به این عظمت را میخواهد انجام دهد، این چیزها هم در آن هست. ما که نباید تعجّب کنیم.
📍یادمان بیاید که شخصیتی مثل امیرالمؤمنین، در زمان خودش متّهم شد به اینکه نماز نمیخواند! ما چه توقّعی داریم!؟ البته زمان ما، از زمان امیرالمؤمنین خیلی بهتر است. ایمان مردمِ ما، از ایمانِ سربازان امیرالمؤمنین به مراتب بالاتر است. مردم ما، امیرالمؤمنین را ندیدند و صدای او را نشنیدند؛ اما به ندای او پاسخ دادند. آنها علی را از نزدیک میدیدند، درعینحال آنطور او را آزار میکردند."
بیانات در جمع علما و روحانیون تبریز ۱۳۷۲/۵/۵
✳️جنگ نرم ودشمن شناسی
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi