40روز ترک کربلا.mp3
26.36M
0️⃣4️⃣ قسمت چهلم: روز ترک کربلا
📚کتاب «حسین از زبان حسین»
🔸(کتاب صوتی فوق العاده برای شناخت همه جانبه امام حسین (ع) )
#تبیین_سایبری
#سایبری_آذربایجانشرقی
#امام_حسین
#حسین_از_زبان_حسین
منبع/ شبکه سایبری تبیین آذربایجانشرقی
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
شخصيت، زندگي و فرهنگ حضرت فاطمه زهرا(س)
فاطمهشناسي
قسمت یکم
مقدمه
السلام عليك يا امالفضائل
اگر كامل و برگزيدهبودن حضرت فاطمه(س) از منظر احاديثي چون حديث «جنود عقل و جهل» مطالعه شود و البته ناظر به ويژگيهاي زنانه باشد، در اين صورت دامنهاي از اوصاف نيك براي ايشان وجود خواهد داشت كه زمينه مطالعه بهتر و بيشتر زن برگزيده قرار گيرد. بدين دليل در اين مرحله و در اين فصل كه معبري از مطالعات كلي انسانشناختي به فاطمهپژوهي تفصيلي اختصاص دارد، اوصاف و القاب فاطمي برنامهاي جامع را پيش روي ما قرار ميدهد. بديهي است براي رسيدن به اين مقصود بايد عوالم پيشين و بعدي را هم نگريست. چون اقتضاي برگزيدهبودن در نگاه ديني، احاطهداشتن بر تمامي عوالم است و اصولاً انسان برگزيده كسي است كه دامنه عصمت و افضليتش تمام عوالم وجود و تمام عالميان را از خود متأثر سازد. بدين جهت اين فصل، درآمدي است بر گستره بركات و خيرات فاطمي از رهيافت القاب و اوصاف ايشان.
فاطمهالزهرا، سند برگزيدهبودن
ويژگي برگزيدهبودن فاطمه(س) اين است كه نام اصلي او معرِّف مهمترين ويژگيهاي اوست؛ يعني جامع نفي و سلبها و جامع اثباتها و داراييها. مهمترين لقب او تجلي فيضهاي اوست و در حقيقت فاطمه(س) با نام فاطمه، به مرتبه كمال بالفعل ميرسد و با لقب زهرا به مرتبه واسط فيض ميرسد.
گونهشناسي اوصاف فاطمي
انسان معصوم و افضل، به جامعيتي ميرسد كه در آن، مظهر اسم جامع خداوندي ميگردد و فاطمه(س) هم مظهر اسامي و اوصاف خداوندي؛ يعني او حامل تمام اوصاف جمال خداوندي خواهد بود. بدين دليل فاطمه(س) اوصاف فراواني داردكه بيانگر فضايل و كرامات و مقامات ايشان است و از جهت برنامهسازي توجه به اين اوصاف، يكي از بهترين راههاي فاطمهپژوهي است. براي كارايي و كارامدسازي اين روش، ميتوان اين اوصاف را براساس جدول شخصيتشناسي انساني دستهبندي كرد.
فاطمه در عوالم وجود
زندگي انساني تنها شامل عالم دنيا نيست و عوالم پيش و پس از دنيا را هم شامل ميشود. در زندگي انسان كامل، اين عوالم، شاهد تجليهاي ويژه متناسب با همان عالم است. براي شناخت جامع انسانهاي برگزيده و كامل و خاصه زهرا(س)، بايد نگاهي به سير زندگي در همه عوالم و مراحل داشت: عالم نور آغازين، عالم برزخ، عالم اخروي، عالم دنيا كه خود شامل سه مرحله است و رويكردهاي سهگانه تربيتيافتگي معصومانه، الگوسازي اجتماعي و حماسهآفريني تاريخي را شامل ميشود. مطالعه جامع و اجمالي اين عوالم و مراحل، ضمن نشاندادن راه و سبك زندگي، بركات ويژهاي را شامل حال آدمي ميكند كه نقطه اوجش مقام شفاعت است.
1. معاني فاطمه زهرا(س)
الف) معاني فاطمه
جداشده از بديها و زشتيها و نادانيها
آميخته با دانش
او و دوستانش دورشده از آتش جهنم
پس فاطمه(س) داراي معاني سلبي و اثباتي و ناظر به عالم دنيا در حوزه فردي و اخروي در حوزه اجتماعي است تا فاطمه(س) بر گسترهاي از ظرفيتهاي آن حضرت در جدول انسانشناسي دلالت داشته باشد.
ب) معناي زهرا
آفريدهشده از نور عظمت خداوندي
درخشنده در محراب براي اهل آسمان
درخشش نور (در عالم نور) براي آسمان و زمين
درخشندگي پيوسته براي امام علي(ع)
پس زهرا در جدول انسانشناسي بر روابط و ارتباطات فاطمي در سطح متعالي دلالت دارد.
بركتهاي فاطمهشناسي در روايات اهلبيت(عع)
الف) بركتهاي دنيوي
آشنايي با «سيدهالنساء»؛ زيرا آشنايي با زن برگزيده براي انسانهاي كمالجو، بركات دنيوي و بلكه نقشه راه در زندگي خواهد بود.
ب) بركتهاي معنوي
درك شب قدر: امام صادق7 ميفرمايد: حضرت زهرا(س) همانند شب قدر است كه قدرش مجهول است.1
ج) بركتهاي اخروي
همجواري در بهشت با پيامبر صلی الله علیه و آله
د) بركت در خانواده
بركات نامگذاري فرزند به نام فاطمه(س) هم براي فرزند و هم براي والدينش.
بركتهاي فاطمهشناسي و فاطمهدوستداري در منابع حديثي اهلسنت
زمخشري در ذيل آيه مودت، بركت دوستي فاطمه(س) و اهلبيت را چنين شمرده:
مرگ او، شهادت
آمرزيده و بخشودهشده
مؤمن كاملالايمان
بشارت فرشتگان هنگام مرگ
بازشدن دو در از قبرش بهسوي بهشت
قبرش زيارتگاه فرشتگان رحمت
مرگش بر سنت و جماعت اسلام
رفتن با عزت و احترام و اكرام بهسوي بهشت
.💥جنگ نرم ودشمن شناسی
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
شخصيت، زندگي و فرهنگ حضرت فاطمه زهرا(س)
فاطمهشناسي
ادامه👆👆
1. القاب فاطمي
گونهشناسي القاب فاطمي، كه مسير بهتر براي فاطمهشناسي است، چنين است:
دستهبندي القاب فاطمي براساس روابط چهارگانه انساني
با خدا
فكري + عبادي + ملكوتي
با خود
جسمي + اخلاقي + خانوادگي
با مردم
علمي + سياسي + اجتماعي + اخلاقي + اقتصادي
با جهان هستي
اخلاقي + ملكوتي + اقتصادي
دستهبندي القاب از جهت شخصيتشناسي
رويكرد
جسمي
القاب
الانسيهالحورا + بتول + الحوراء + تفاحهالجنه + ريحانه + عذراء + فاطمه(س) (بريده از بديها) + مباركه
رويكرد
قدسي (با خدا)
القاب
حبيبهالله + راضيه + مرضيه + مهديه + مومنه، عارفه
رويكرد
اخروي (قيامت)
القاب
شفيعه + فاطمه(س) (فطم عن النار)
رويكرد
ملكوتي
القاب
ليلهالقدر + محدثه + مبشره + ملهمه + ميمونه، منصوره
رويكرد
اخلاقي
القاب
برّه + زاهده + زكيه + صابره + صادقه + طاهره + مطهره + صديقه + معصومه
رويكرد
خانوادگي
القاب
پدر
بضعهالرسول + بقيهالنبوه + قره عينالرسول + ام ابيها
همسر
حانيه + حصان (عفيفه) + ركن امام، كفو علي
فرزندان
كوثر + امالحسنين + مباركه + امالائمه
رويكرد
عبادي
القاب
راكعه + ساجده + زهراء + عابده
رويكرد
سياسي
القاب
ممتحنه + باكيه + شهيده + صابره + صادقه + معصومه + محزونه + مغصوبه + مضطهده + مظلومه + المقتول ولدها + مكروبه + مكسورهالضلع
رويكرد
اجتماعي
القاب
سيدهالنساء + صادقه + صديقه
رويكرد
اقتصادي
القاب
زاهده + صابره + مباركه + ميمونه + راضيه، امالبركات
علمي
القاب
امينهالوحي + حكيمه + عليمه + عالمه + فاطمه(س) (فطمت بالعلم) + ملهمه + محدثه
لقب جامع
سيده نساءالعالمين
3. حضرت فاطمه(س) در عوالم وجود
حضرت زهرا(س) در فرايند حيات فراگير خود داراي عوالم زير است:
عالم نور = عالم پيش از دنيا و مرحله آفرينش نوري اهلبيت (عرش الرحمان = محمد، علي، فاطمه، حسن، حسين) = عالم امتحان = السلام عليك يا ممتحنه ... امتحنك قبل ان يخلقك
عالم دنيا = عالم زمين و زندگي زميني = مقام زميني= رضايت و غضب او معيار حق و باطل است.
مراحل سهگانه زندگي زميني فاطمي و رويكردهاي آن
زندگي مكي = تربيتيافتگي
زندگي مدني1 (از هجرت تا رحلت پدر) = الگوي زندگي اسلامي
زندگي مدني 2 (از رحلت پدر تا شهادت) = حماسهآفريني تاريخي
عالم آخرت = مراحل سهگانه آخرت (صحنه قيامت، آستانه ورود به بهشت، بهشت) و فاطمه كه در كنار مقام شفاعت اولين واردشونده به بهشت است.
.💥جنگ نرم ودشمن شناسی
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
/ شخصيت، زندگي و فرهنگ حضرت فاطمه زهرا(س)زندگي مكي فاطمي
قسمت دوم
مقدمه
السلام عليك يا امابيها
فاطمه در شهر مكه متولد گرديد. از نگاه اسلام، اين شهر، كانون پيدايش خشكيها بر روي زمين، محل هبوط آدم، حضور عبادت پيامبران بسيار، محل بعثت پيامبر خاتم و محل ظهور خاتمالاوصيا است. بدين دليل، تولد و تجلي زميني تنها انسان برگزيده زنانه زميني هم با اين محل، سنخيت و نسبت پيدا خواهد كرد. درست همانگونه كه تولد و زندگاني حضرت مريم با بيتالمقدس سنخيت و نسبت داشت.
اين مرحله از زندگاني حضرت زهرا(س) كه از تولد تا آستانه بلوغش را شامل ميگردد، همزمان با تاريخ رسالت مكي پيامبر بود. دوراني سخت براي اسلام و تازهمسلماناني بود كه قصد گذر از جاهليت به دين اسلام را داشتند. اين دوران سخت، نه تنها دوران رشد طبيعي فاطمه(س) است، بلكه دوران تربيتيافتگي و كمال و تعالي اوست و درخشش اين تربيتيافتگي در سفر هجرت فاطمه(س) به مدينه رخ نشان داد.
گاهشمار زندگي مكي
زندگاني مكي فاطمي مصادف با نيمه دوم رسالت مكي پيامبر است. رسالت پيامبر اسلام 23 سال طول كشيد. 13 سال در مكه و 10 سال در مدينه. رسالت مكي در شهر مكه و با مأموريت دعوت مكيان سپري شد كه با مخالفت شديد آنان روبهرو گرديد. فاطمه(س) پنج سال پس از بعثت پيامبر در همين شهر به دنيا آمد. تولد فاطمه(س) در زمان جنگ نرم قريش بود تا تولدش بشارتي براي پيامبر و مسلمانان باشد. پس از آن رويداد محاصره شعب ابيطالب 3 تا 4 سال رخ داد تا كودكي فاطمه(س) در سختترين شرايط بگذرد كه نقطه اوجش رحلت مادر اوست و بهدنبالش غربت پدر و... . ولي او با حمايتهاي كودكانه از پدر، لقب «امابيها» گرفت تا نشاني براي دختران در مسير ياوري حق و حقيقت باشد.
تربيتيافتگي
فاطمه از جهت مكاني و نسبي در خانهاي متولد شد كه پدرش پيش از اسلام به «محمد امين» شناخته ميشد و مادرش به «خديجه طاهره». پس خانه آنها در شهر مكه كه كانون و مركز جاهليت عرب بود، پاكيزهترين خانه شهر بود و اين مهمترين نشان اين خانه در شهر مكه بود.
فاطمه تنها فرزند پيامبر است كه پس از بعثت متولد شده است. اين زماني است كه مادرش آشناترين فرد به اولين سورههاي قرآني نازلشده در مكه است.
رحلت مادر در پنج سالگي، مصيبتي سخت براي فاطمه(س) است. ولي از آن پس پيامبر بهصورت ويژه به رشد و تربيت دخترش توجه ميكند. تربيتي فراگير از جهت اخلاقي و رفتاري و معرفتي و ايماني و... بهگونهاي كه وقتي در سال 13 بعثت، فاطمه هشتساله پا در سفر هجرت ميگذارد، همگان شيفته شخصيت رشديافته و جامع او ميشوند.
گاهشمار هجرت
هجرت، پايان زندگي پيامبر و بسياري از مسلمانان در مكه است. هجرت پايان اولين مرحله از زندگي زميني فاطمه(س) است. هجرت سفري سخت و طولاني (بيش از 350 كيلومتر) به علت تهديد مشركان است. ولي فاطمه(س) هشتساله و تربيتيافته، در اين سفر چنان شيفته سير در نشانههاي خداوندي در طبيعت و انجام عبادتهاي عاشقانه است كه اين سفر برايش مجاهدتي عظيم بهشمار ميآيد و در فضيلتش برخي آيات قرآن تأويل ميگردد.
.💥جنگ نرم ودشمن شناسی
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
شخصيت، زندگي و فرهنگ حضرت فاطمه زهرا(س)
فاطمه(س) در مدينهالنبي
قسمت سوم
مقدمه
السلام عليك يا قره عينالرسول
پيامبر اسلام پس از 13 سال رسالت مكي به شهر يثرب هجرت كرد. يثرب شهري كوچك در شمال مكه بود كه نه جمعيت شهر مكه را داشت و نه موقعيت تجاري آن را؛ شهري بود وابسته به كشاورزي و نخلستانهايش. بازتاب جاهليت در يثرب، تفرقه و برادركشي و ضعف در بهرهمندي از مواهب طبيعي و نظام اخلاقي و اجتماعي منحط بود. در مجاورت شهر هم سه قبيله بزرگ يهود زندگي ميكردند. آنها به انتظار ظهور پيامبر آخرالزمان به آنجا كوچ كرده بودند، ولي گرفتار دين تحريفشده و رباخواري و مصادره زمينهاي كشاورزي و... شده بودند. هجرت پيامبر نقطه اميد و بستر تحول و تغيير فراگيري را فراهم ساخت و خيلي سريع در مقايسه با مقاومت شهر مكه در برابر پيامبر، اين شهر با وجود تمام فرصتها و امكانات خود را پيش روي پيامبر قرار داد تا دين خاتم را در اين شهر تبليغ كند و مبناي تمدنسازي قرار دهد. در اين نظام و تمدن جديد، الگوي زنانه شهر اسلامي؛ فاطمه(س) دختر محمد بود.
مدينهالنبي
رسالت مدني پيامبر 10 سال طول كشيد. اين رسالت بر مبناي آيات مدني با اهتمام و توجه به نظامسازي مدينهالنبي شروع گشت، ولي خيلي زود دشمني قريش مكه و يهود حجاز و اعراب جاهلي، زمينهساز جنگها و فتنههاي متعدد و پياپي شد. تدبير و استواري پيامبر در اين 10 سال نه تنها مدينه را از بازگشت به جاهليت نجات داد، بلكه در نهايت بهسرعت، اسلام را در جزيرهالعرب منتشر ساخت و مدينهالرسول را مركز جامعه نوپاي اسلامي قرار داد.
زن در جامعه مدينه
يكي از اركان نظام اجتماعي پيامبر در مدينه، توجه به مسئله زن و خانواده و رفع تبعيضها و ظلمهاي جاهلي بود. در اين مسير بر مبناي آيات قرآن و ترتيب نزول آن عمل ميكرد. بدين دليل است كه در آيات مكي، بيشتر بر جايگاه انساني زنان و در آيات مدني به تعريف حقوق و تكاليف ناظر به واقعيتهاي جنسيتي ميپردازد.
فاطمه دختر محمد صلی الله علیه و آله
فاطمه دختر محمد صلی الله علیه و آله وقتي وارد مدينه شد هشتساله بود. همگان تصور ميكردند دختري است بهدنبال سرگرميهاي دخترانه، ولي ديري نپاييد فاطمه نوجوان، پيش روي بانوان شهر مدينه قرار گرفت و همگان كمالاتي در او ديدند مانند:
او دختري نوجوان است و از بازيچهها و سرگرمي دختركان فاصله دارد؛
چه بسيار شبيه پدرش است، نه تنها در سيما و ظاهر، بلكه در گفتار و رفتار و اخلاق؛
آيينه تمامنماي قرآن نازلشده تا آن زمان است. هم قرآن را حفظ است و هم سخنان پيامبر را درباره هر آيه ميداند.
دختري كم سن و سال است، ولي بسيار كوشاست و در كارها مشاركت دارد و بانويي تمامعيار است.
و ...
بدين دليل بود كه در نظام اجتماعي و اخلاقي مدينهالنبي، با وجود ازدواجها و همسران پيامبر و با وجود برخي بانوان مهاجر باتجربه يا بانوان متشخص انصار، فاطمه نوجوان، به الگويي براي بانوان و دختران شهر تبديل شد.
از يثرب تا مدينهالنبي
الف) وضعيت شهر جاهلي يثرب
مجموعه محلههاي پراكنده عربنشين كه دائم ميجنگيدند و سه محله يهودينشين در اطراف يثرب بود كه به ربا و بهرهكشي از اعراب مشغول بودند.
ب) برنامههاي پيامبر پس از هجرت به يثرب
بناي مسجدالنبي در مركز محلات پراكنده: مسجد، كانوني براي تحولات اجتماعي؛ عقد اخوت ديني؛ عقد صلح با يهود؛ ايجاد بازار جديد در شهر و كنار آن.
ج) پيدايش مدينهالرسول
پس از استقرار دولت اسلامي خيلي زود در محلات شهر براساس مسجدالنبي، مساجد محلي بنا شد و بهدنبال دعوت فراگير پيامبر، موجي از هجرتها به شهر آغاز گرديد. ارزشهاي اخلاق ـ اجتماعي شهر جديد بدينگونه بود:
ايجاد فرهنگ ايثار و جهاد؛ ايجاد فرهنگ زهد و قناعت؛ رشد بهرهوري اقتصادي؛ شخصيتدادن به زنان؛ اهميتدادن به نظام خانواده؛ ارزششمردن دانش؛ جاذبهآفريني براي مدينه و موج مهاجرت عمومي.
نتيجه
مدينه با وضعيت اجتماعي خود خيلي زود تبديل به قدرت نرم جديدي در جزيرهالعرب گرديدكه هم موجب وحشت قريش مكه و هم يهود جزيرهالعرب و هم قبايل بياباننشين و سركش عرب شد.
.💥جنگ نرم ودشمن شناسی
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
شخصيت، زندگي و فرهنگ حضرت فاطمه زهرا(س)
ازدواج فاطمي
قسمت چهارم
مقدمه
السلام عليك يا حانيه
انسان برگزيده از جهت فرايند رشد داراي ويژگيهاي خاصي است و در حقيقت به خاطر انسانبودنش، او هم فرايند طبيعي رشد را طي ميكند، ولي رشدي كامل و خالص. بدين جهت وقتي انسان كامل به بلوغ ميرسد، بلوغ او فقط بلوغ جسمي نيست، بلكه رشد كمالات فطري است. با اين نگاه، بلوغ براي انسان كامل؛ يعني آمادگي براي ازدواج تا از معبر ازدواج به اهداف آن، كه جهشي ويژه براي تكامل شخصيتي است دست يابد. وقتي دختري، برترين بانوي عالم بود با پيشآمدن مسئله ازدواج، مسئله كفويت و همتايي براي او مطرح ميگردد؛ چراكه او داراي كمالاتي است كه ازدواج بايد به تعالي بيشتر اين كمالات در او و تكامل متقابل همسرش منجر گردد. بدين جهت ازدواج فاطمه(س) يكي از مسائل مهم در رسالت مدني پيامبر و در آغازين سالهاي آن است. در اين فصل، مسئله ازدواج فاطمي را طي سه مرحله پي ميگيريم.
كفويت فاطمي
پيامبر در ازدواج معياري جامع و هميشگي براي همسرگزيني معرفي مينمايد. براي همسرگزيني هر كس ميبايست مطابق جدول انسانشناختي خود، با همتاي خود ازدواج كند تا مسئله تكامل متقابل و جهش در فرايند تكامل موازي همسران بهراحتي و با كمترين حاشيه صورت بگيرد. با اين معيار، وقتي فاطمه(س) انسان برگزيده زنانه است كه هشت سال زير نظر پيامبر رشد و تربيت جامع يافته است، بديهي است كه شايسته همسري او كسي خواهد بود كه انسان كامل مردانه باشد و او كسي نيست جز عليبن ابيطالب.
گاهشمار ازدواج فاطمي
ازدواج فاطمي از جهت گاهشماري بين دو دهه معنوي مهم است؛ دهه آخر ماه رمضان و دهه آغازين ماه ذيحجه و ازدواجي كه داراي بركتهاي زميني و آسماني است. شيوه پيامبر در ازدواج فاطمه، الگويي براي ازدواج آسان در مدينهالنبي بهشمار ميرود.
ساحتهاي ملكوتي همسران
مطابق جدول انسانشناختي، انسان كامل كسي است كه بر مُلك و ملكوت و تمامي عوامل، تأثيرگذار است. بدين دليل ازدواج دو انسان كامل ميتواند امري شگفت و پديدهاي بسيار ويژه باشد. بهويژه كه يكي تجلي جمال و مهر خداوندي است و ديگري تجلي تدبير و مديريت و جلال خداوند و به تعبير قرآن «مرجالبحرين يلتقيان»؛ يعني دو درياي وسيع و بزرگ ولي هر كدام با يك ويژگي ميباشد. ازدواج علي7 و فاطمه(س) در آغازين روزها بسيار ساده و زاهدانه بود، ولي از جهت آشكارسازي ابعاد ملكوتي و شخصيت ماورايي براي همسران شگفت و جذاب بود.
. .💥جنگ نرم ودشمن شناسی
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
شخصيت، زندگي و فرهنگ حضرت فاطمه زهرا(س)خانه فاطمي
قسمت پنجم
مقدمه
السلام عليك يا وحيده (فريده، سعيده)
زندگي زميني انساني، محصول سهگانه «انسان، زمان، مكان» است. زمان زندگي در اختيار آدمي نيست، اگرچه زمانشناسي و فرصتسازي به جاي اسير زمانهشدن در اختيار آدمي است. شرط مهم مديريت زندگي، مديريت درست مكان و جغرافياي زندگي است. از آنجا كه زندگي انسان كامل با هدف الگوسازي براي انسانها و قراردادن او بهعنوان واسطه فيض است، مسئله مكان زندگي اهميت و اولويت بيشتر مييابد. بعثت و ظهور بيشتر پيامبران در حجاز يا فلسطين به علت مركزبودن اين دو مكان براي تمدنهاي بشري بوده است. به همين دليل وقتي زندگي فاطمي با ازدواج به اوج شكوفايي در نقشآفريني ميرسد، بايد از جهت محل سكونت بهگونهاي باشد كه متناسب نقشآفرينيِ تنها زن معصومه باشد. خانهاي در موقعيتي خاص كه تا وقتي فاطمه(س) در آن زندگي ميكند كانون توجه مسلمانان و معيار حق و باطل است. در اين فصل، خانه فاطمه(س) و جايگاه آن را طي سه مرحله معرفي ميكنيم.
خانه اهلبيت(ع)
پيامبر پس از هجرت در مدينه ابتدا براي ايجاد شهر اسلامي مدينه، مسجدالنبي را بنا و سپس تعاليم و برنامههاي اجتماعي خود را شروع كرد، ولي براي پيريزي جامعه جديد، نياز به يك الگوي فرهنگي جامع بود. پس ابتدا مسجدالنبي را ساخت تا كانون تحولات شهر مدينه باشد و در نهايت پس از ازدواج امام علي7 و حضرت زهرا، خانه آنان را كنار مسجد، بنا كرد تا قلب تپنده شهر و خاستگاه نظام اجتماعي شهر ديني جديد، اين خانه باشد.
جايگاه خانه اهلبيت(ع)
خانه اهلبيت(عع) در كنار مسجد در موقعيتي استراتژيك قرار داشت و در كنار مهمترين درِ مسجد بود و به سمت شرقي شهر باز ميشد. محلات اصلي شهر در مقابل اين در قرار داشت و بيشترين رفت و آمدها به مسجد از آن صورت ميگرفت. پس از بناي اين منزل، در سيره رفتاري پيامبر، تغييرات مهمي صورت گرفت كه بخشي ناظر به عبادات ايشان بود و بخشي ناظر به فرهنگسازي براي اين منزل.
برنامه زندگي در مقدسترين خانه
كانون و مركز شهر در جامعه اسلامي، مسجد جامع است كه قلب تپنده شهر بهشمار ميرود و بيشترين فعاليتهاي اجتماعي و فرهنگي و سياسي و پيگيري امور اقتصادي و محل ارتباطات ميباشد. در اين وضعيت وقتي خانهاي سكونتگاه زن و مرد كامل باشد و فقط درِ اين خانه به مسجد بازگردد، بديهي است اين خانه ديگر مانند خانههاي امروز فقط در حد يك استراحتگاه نخواهد بود. بهويژه اگر به اين خانه از منظر هويت و نقشهاي زنانه نگريسته شود. بنابراين، اين خانه داراي بيشترين كاركردها و جايگاه در مركز شهر اسلامي خواهد بود.
موضوعها و محتواي سهگانه
1. جايگاه و جغرافياي خانه اهلبيت(ع)
پيدايش مدينه: يثرب مجموعه محلههاي پراكندهاي بود كه با هجرت پيامبر هويت شهري يافت و مركز تحولات جهان نوپديد اسلام گشت.
پيامبر براي ايجاد شهر اسلامي، مسجدالنبي را بنا كرد و محور پيشرفت و گسترش شهري را بر محور مسجد قرار داد.
مسجدالنبي: مسجدالنبي در منطقهاي غير مسكوني تأسيس شد تا براي طرحهاي عمراني در پيرامون آن، پيامبر فضاي كافي داشته باشد. پس خانههاي پيامبر و مهاجرين بر گرد آن بنا شد و پس از آن، مسلمانان براي اقامه نماز جماعت پنجگانه و همگرايي اجتماعي بدانجا فراخوانده شدند و براي الگوسازي فرهنگ شهروندي و تعريف سبك زندگي اسلامي، خانهاي ويژه پيش روي مسلمانان قرار گرفت.
خانه اهلبيت: خانه اهلبيت محل سكونت يگانه زن و مرد معصوم و انسان كامل بود. اين زوج جوان از سال دو تا يازده هجري به مدت نه سال، الگوي تمامنماي زندگي ديني بودند. آن خانه كه محل نُه سال زندگي مشترك حضرت علي و حضرت فاطمه بود با تمام سادگي و نورانيتش، معيار و مبناي زندگي مسلمانان تلقي ميشد. خانه آنان در شرق مسجدالنبي و در كنار دري بود كه بعد از آن «باب جبرئيل» نام گرفت. اين در ِمسجد، محل بيشترين رفت و آمد صحابه به مسجد بود؛ زيرا اين در بهسوي محلات جنوبي و شرقي بازميشد كه محدوده اصلي شهر در آن قسمت بود. اين خانه نزديك محل سكونت اصحاب صفه نيز قرار داشت.
فضايل خانه اهلبيت(ع)
مساحت و موقعيت جغرافيايي منزل
طول: 14 متر
عرض: 5/7 متر
شمال = حجره اختصاصي پيامبر
غرب = خانه امسلمه (بهترين همسر پيامبر پس از حضرت خديجه)
جنوب = كوچه و باب جبرئيل (البته خانه به كوچه دري نداشت)
شرق = مسجدالنبي
. .💥جنگ نرم ودشمن شناسی
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
شخصيت، زندگي و فرهنگ حضرت فاطمه زهرا(س)خانه فاطمي
قسمت پنجم
ادامه👆
مشخصات بناي منزل
اين خانه، اتاقي گلين بود. سقف آن با چوب خرما و حصير پوشانده و گِلاندود شده بود. درِ خانه از چوب خرما بود كه به مسجد باز ميشد و پنجره خانه به حجره اختصاصي پيامبر متصل بود.
نكات اجتماعي و محلهشناسي منزل
اين خانه تنها خانه اهلبيت(عع) در طول زندگي مشترك بود. درِ خانه به سمت شرقي مسجد قرار داشت كه محل بيشترين رفت و آمد مردم شهر بود و در سمت بقيع و به سمت باغهاي منطقه عوالي بود.
زمان و مدت سكونت حضرت زهرا(س)
در مدت هشت ونيم الي نه سال مدت سكونت حضرت در اين مكان؛ يعني از نهم ذيحجه سال دوم تا نيمههاي سال يازدهم هجري، تمامي رويدادهاي شاد و حزنآور اهلبيت در اين منزل اتفاق افتاد.
رويدادهاي پس از بناكردن منزل
محراب تهجد: پيامبر از داخل خانه همسران و يا محراب اصلي مسجد به نزديكترين ستون به منزل يعني ديوار منزل اهلبيت منتقل شد تا محراب تهجد پيامبر براي هميشه آنجا باشد.
محراب عبادت: حضرت زهرا(س) نمازهاي واجب را در منزل ميخواند، البته بهاستثناي نماز جمعه. به همين دليل قبلهگاه منزل را كه ديواربهديوار خانه پيامبر بود، محراب عبادت خود قرار داد.
پنجره: روي ديواري جنوبي كه متصل به حجره اختصاصي پيامبر بود، پنجرهاي كوچك گذاشتند تا فاطمه(س) و پيامبر پيوسته به همديگر دسترسي داشته باشند.
باب جبرئيل: درِ شرقي مسجد كه متصل به خانه اهلبيت(عع) بود، محل رفت و آمد فرشته وحي قرار گرفت.
درِ اصلي خانه: پس از نزول آيه طه:123 پيامبر در گزارشهاي مختلف از 40 روز تا 6 يا 9 ماه، كنار درِ منزل آمده و آيه تطهير احزاب: 33 را با صداي بلند و پيش روي جمع حاضران در مسجد، خطاب به اهل خانه ميخواند.
منزلت اين منزل
امام باقر7 فرمود:
خانه علي7 و فاطمه(س) بخشي از حجره پيامبر صلی الله علیه و آله است
كه محل فرود وحي و رفت و آمد فرشتگاني در هر صبح و شام و هر ساعت و لحظه، با آوردن پيام است.
و اهلبيت(عع) عرش پروردگار را از خانه خود ميديدند و هرگز سقفي براي خانهشان جز عرش پروردگار نميديدند.
از جابربن عبدالله انصاري نقل شده است: خانه حضرت زهرا(س) به خانه حضرت رسول صلی الله علیه و آله متصل بود؛ خانهاي كه براي شخص خود اختصاص داده، همسرانش در آن جا زندگي نميكردند.
3. بابركتترين خانه
خانه فاطمه(س) بابركتترين خانه روي زمين بود؛ چرا كه داراي كاركردهاي زير بود:
مسجد فاطمي
سراي اميد و آرامش پيامبر
مدرسه خانواده
قرارگاه فرشتگان
خيريه اجتماعي
مركز آيندهپژوهي
كارگاه توليد خانگي
درمانگاه
مركز ثبت معارف قرآني و تعاليم و ميراث معنوي نبوي
مشهورترين ديدگاه درباره مكان مزار فاطمي، منزل آن حضرت است.
(تنها خانه و مكاني كه شياطين و اجنه به آن راهي نداشتند)
دو حديث در پايان موضوع
بيتالنور، بيتالعباده: چون آيه نور36 نازل شد، فردي سؤال كرد: اين آيه كدام خانهها را ميگويد؟ پيامبر فرمود: بيوت انبياء. پس ابوبكر بلند شد و گفت: يا رسولالله اين خانه هم ضمن آنان است؟ (اشاره به خانه حضرت علي7 و حضرت فاطمه(س) كرده بود) پيامبر صلی الله علیه و آله فرمود: بله از بهترين آن بيوت است.
بيتالنبي: مردي به عبداللهبن عمر گفت: «درباره عليبن ابيطالب7 برايم سخن بگو. عبدالله گفت: اگر ميخواهي بداني كه مقام و منزلت علي7 نزد رسولالله صلی الله علیه و آله چه اندازه بود، پس نظر كن به خانهاش نسبت به خانههاي پيامبر صلی الله علیه و آله ، سپس با دست خود به خانه علي و فاطمه(س) اشاره كرد و گفت: اين خانه اوست كه در وسط خانههاي پيامبر خدا صلی الله علیه و آله قرارگرفته است.
. .💥جنگ نرم ودشمن شناسی
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
شخصیت، زندگي و فرهنگ حضرت فاطمه زهرا(س)
تعريف زندگی فاطمی
قسمت ششم
مقدمه
السلام عليك يا ايتها الحكيمه
جدول ابعاد و روابط و ساحتهاي وجودي تودرتوي انساني نشان ميدهد زندگي مشترك پس از ازدواج، نيازمند طرح و برنامه جامع است. بهويژه كه همسران قرار است تا پايان عمر، به همزيستي مشترك بپردازند. بدين جهت اين همزيستي بدون طرح و برنامه نميتواند باشد. بدين جهت بود كه فاطمه(س) پس از شروع زندگي مشترك از پدر برنامه ميخواهد. البته آن را متناسب با هويت انساني همسران و شرايط زمانه و مقدورات خود ميطلبد. چون به عصمت و جامعيت پيامبر ايمان دارد، وقتي برنامه زندگي را از پدر ميشنود و آن را مطابق فطريات و طبيعت زنانه ميبيند، با جان و دل آن را ميپذيرد و به نقشآفريني مطابق آن ميپردازد. در اين فصل، اصول برنامه زندگي مشترك و دامنه و گستره آن معرفي ميگردد.
تعريف زندگي مشترك
حضرت زهرا(س) براي دستيافتن به تعريف درست زندگي و طراحي برنامه آن، به چند اصل توجه نمود:
او زن است و نقشآفريني خانوادگي/اجتماعي را بايد ناظر به واقعيت جنسيتي خود ايفا كند.
او داراي ابعاد گوناگوني است كه متعاليترين آن بُعد روحاني است، پس بايد آن را مبنا و مركز برنامههاي زندگي قرار دهد و ديگر ابعاد را ناظر به آن تعريف كند.
او در خط زمان تاريخ مشخصي قرار دارد.
ناظر به اين واقعيتها، او در آغاز زندگي مشترك از پيامبر درخواست برنامه زندگي كرد. پيامبر در ابتدا نقشهاي زنانه و مردانه را براي او تعريف نمود و در فرصتهاي پيش روي هر زوج، به زمانبندي فرصتهاي شبانه روز پرداخت و بدينگونه همسران از همان آغازين روزهاي زندگي، جايگاه خود را شناختند و براساس آن، زندگي مشترك را كانون رشد متقابل و متكامل در تمام ابعاد وجودي قرار دادند.
جايگاه انسان برگزيده زنانه در نقشآفريني خانوادگي حضرت زهرا(س)
زندگي مشترك فاطمه(س) نُه سال طول كشيد. اين نُه سال در گذر از نوجواني به جواني بود. ناظر به تعريفي كه فاطمه(س) از زندگي بهدست آورده بود و دركي كه از نقش ويژه و حساس خود بهعنوان تنها انسان برگزيده زنانه داشت و همچنين براساس برنامهاي كه از پيامبر دريافت كرده بود، زندگياش را بر سعي و تلاشهاي مستمر استوار نمود. كانون اين سعيها بيشتر متوجه انسانهاي كامل پيرامونياش بود: مانند پدر (پيامبر)، همسر (ولي و وزير پيامبر)، فرزندان (امامان آينده)
حماسه و جهاد فاطمي/حماسه و جهاد علوي
فاطمه همتاي علي(ع) بود و علي(ع) همتاي فاطمه. از حماسهآفريني و جهاد علوي در اين سالها سخن بسيار گفته شده است، ولي به نقش مادري فاطمه(س) در سن نوجواني و ظرايف آن كمتر توجه شده است.
زندگي مشترك نُه ساله فاطمه(س)، حدود 3280 روز ميشود، در اين دوران فاطمه(س) چهار فرزند به دنيا آورد و يك فرزندش شهيد شد. از اين زمان در حدود 1150 روزش به حمل گذشت. و حداقل 2000 روز ديگرش به شيردهي فرزندان (به جز امام حسين). نكته جالب اينكه به جز حمل آخر، 4 حمل اول و شيردهي پس ازآن، داراي فشردگي و همپوشاني بود. در دوره زماني هفتساله، آن بانوي كم سن و سال پيوسته جهاد زنانه موازي داشت (همزماني حمل و شيردهي) . دورهاي همراه با سختيها و گرسنگيها و سايه جنگهاي پياپي بهگونهاي كه در دوران يك ماهه جنگ خندق آن حضرت همراه فرزندانش در پناهگاه اقامت كرد، درحاليكه زينب هفت ماهش بود و ام كلثوم را در شكم داشت و حسنين هم دو و يك ساله بودند. پس جهاد زنانه؛ يعني تحمل دشواريهايي از جنس زنانه تا حماسه و جهاد فاطمي خلق شود كه همتاي حماسه و جهاد علوي است.
.💥جنگ نرم ودشمن شناسی
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
شخصیت، زندگي و فرهنگ حضرت فاطمه زهرا(س
سدّالابواب
قسمت شش
مقدمه
السلام عليك يا ايتها الطاهره المطهره
سدّالابواب يا حادثه بستهشدن درها، مهمترين حادثه پس از ازدواج اهلبيت(عع) در مدينه است كه بازتاب تاريخي و اجتماعي فراواني داشته است. پس از بناشدن خانه اهلبيت(عع) در كنار مسجد با مأموريتها و تعريفهاي فراگير معنوي، علمي، اخلاقي و فرهنگي و همچنين ايجاد مرجعيت ويژه براي بانوان شهر نياز بود در كنار تمامي برنامههاي فرهنگي، اقدام اجرايي و عملي خاصي جهت توجهدهي مردم نومسلمان شهر به اين خانه صورت بگيرد تا جايگاه اين منزل بيشتر پيش روي آنان قرار گيرد. اين اقدام رويدادي است كه در تاريخ از آن «سدّالابواب»ياد ميشود. به دستور پيامبر درِ همه خانهها به مسجد بسته شد و تنها در خانه اهلبيت(عع) باز ماند تا تأكيدي باشد بر طهارت همهجانبه و ذاتي آنان و نقش الگويي آنان در جامعه.
گاهشمار سدالابواب
درباره زمان رويداد سدالابواب گزارشهاي مختلفي است، ولي بيشترين و مستندترين گزارش، درست ده روز پس از ازدواج اهلبيت(عع) را نشان ميدهد. علت سرعت انجام اين مأموريت، در پيش بودن روز عيد (عيد قربان) و سال جديد (آغاز سال سوم هجري در اول ماه محرم) بود؛ يعني مناسبتهاي ويژه كه در فرصت آرامش نسبي جامعه (پيش از رخداد جنگها و...) ميتوانست زمينه را براي اين رويداد فراهم كند. پس دستور پيامبر در آستانه روز عيد صادر شد. در برابر اعتراضها يا التماسها، قاطعيت پيامبر در اجراي فرماني بود كه در نهايت معلوم شد منشأ آسماني دارد. بدينگونه در صبح روز عيد قربان، مسجدالنبي شكل و شمايل نهايي خود را يافت. مسجدي يك دست كه تنها درِ خانه اهلبيت(عع) و درِ خانه پيامبر به آن باز ميشد.
فضيلت سدالابواب
سدالابواب اولين فضيلت مشترك علي7 و فاطمه(س) پس از ازدواج بود و خاستگاه اين فضيلت از رابطه مستقيم طهارت اهلبيت(عع) كه طهارتي انساني بود با طهارت مُلكي مسجد آميخته ميشد تا شرايط براي الگوگيري نومسلمانان فراهم گردد. اين فضيلت در مدينه، مانند فضيلت يومالانذار در پايان دوران سه ساله دعوت مخفيانه و آغاز دعوت علني (دعوت بنيهاشم) در مكه بود كه در آن رسماً وصايت امام علي7 پس از پيامبر اعلان شد. در اين رويداد پيامبر بهطور رسمي وصايت امام علي7 را براي اولين مرتبه اعلان كرد. يكي از استنادهاي زميني اين وصايت را مسئله طهارت و عصمت امام اعلام كرد كه نشانش رويداد سدّالابواب بود. بدين دليل در تاريخ امامت و ولايت، يكي از نشانههاي حقانيت امامت امام علي(ع)، مسئله سدالابواب است. امري كه همه صحابه و حتي خلفاي پس از پيامبر به آن معترف بودند.
برنامههاي نبوي و مناقب قرآني اهلبيت(عع)
مهمترين بازتاب طبيعي سدّالابواب، مرجعيت اجتماعي خانه اهلبيت(عع) در شهر مدينه بود؛ زيرا كانون شهر مدينه، مسجد بود و تنها دري كه محل رفت و آمد مردم به مسجد بود خانه اهلبيت(عع) بود. همچنين پيامبر هر صبح و شام و گاهي همراه هر نماز، ميهمان اين بيت بود. به همين علت اين خانه در مدينه خيلي زود بيشترين و بالاترين آمار رفت و آمدها را به خود اختصاص داد تا مهمترين نهاد و پايگاه اجتماعي شهر مدينه شكل گيرد. نكته جالب اينكه محوريت اين رفت و آمدها فاطمه(س) بود؛ همسرش غالباً بيرون از منزل به كار مردم رسيدگي و فاطمه پيش روي پيامبر و صحابه رفت و آمد ميكرد.
.💥جنگ نرم ودشمن شناسی
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
شخصیت، زندگي و فرهنگ حضرت فاطمه زهرا(س
سدّالابواب
قسمت شش
ادامه👆
موضوعها و محتواي سه گانه
1. گاهشمار سدالابواب
گاهشمار رويداد
دستور پيامبر در روز عرفه به بستن درِ خانههاي صحابي مهاجر همسايه مسجد
انتشار شبانه خبر و شوكهشدن همسايههاي مسجد
پيامبر صلی الله علیه و آله : علي7 مانند هارون براي موسي است كه مسجد با آنها طهارت مييافت. پس طهارت مسجدالنبي هم تنها مخصوص پيامبر و عليست.
صبح روز بعد: اعتراض صاحبان خانهها
خواهش دو عموي پيامبر حمزه و عباس (از اسراي جنگ بدر) و بيان وحياني پيامبر و پذيرش آنان
اعتراض شديد جمعي از سران منافقان مهاجر
پيامبر و اعلان حضور جمعي صحابه و خطبهخواني اينكه تصميم از سوي خدا و بهخاطر رعايت احترام و طهارت مسجد است.
پيامبر و بيان برخي فضايل امام و بيان مقام وصايت او در آينده
مأموريتدادن پيامبر به معاذبن جبل براي ابلاغ دستور به تكتك صاحبان منازل
سبقت حمزه در تخريب در و بناي ديوار
برخي معترضان، به بستن در و بازگذاشتن پنجره پيشنهاد ميدهند، ولي پيامبر نميپذيرد.
با اصرار پيامبر و نگاه سرزنشآميز انصار به معترضان، آنان در نهايت كار بنايي را شروع ميكنند.
پس از آن تنها درِ منزل اهلبيت(عع) و منزل پيامبر است كه به مسجد باز ميشود.
تبريكگويي برخي صحابه به امام بهدليل داشتن اين فضيلت بزرگ
پيدايش اولين كينه منافقين از اهلبيت(عع)
2. فضايل سدالابواب
فضيلت سدالابواب از ديد پيامبر صلی الله علیه و آله
در منابع اهلسنت آمده چون علي(ع) با فاطمه(س) ازدواج كرد، پيامبر چهل روز صبح به درِ منزل آنان ميآمد و ميفرمود:
«انا حرب لمن حاربتم و سلم لمن سالمتم»
فضيلت خانه و رويداد سدالابواب از ديد صحابه
عمر
به عليبن ابيطالب چند خصلت داده شد كه اگر يكي از آنها براي من بود، براي من از شترهاي سرخمو بهتر بود: تزويج كرد پيامبر به او دختر خود را؛ تمام درهاي مسجد را بست مگر درِ خانه او را و حلال بود در مسجد براي او چيزي كه حلال بود بر پيامبر و عطا نمود به او پرچم اسلام را در روز خيبر.
ابوبكر
چون آيه 36 سوره نور نازل شد، فردي سؤال كرد: اين آيه كدام خانهها را ميگويد؟ پيامبر فرمود: بيوت انبياء. پس ابوبكر بلند شد و گفت: يا رسولالله اين خانه هم ضمن آنان است؟ -اشاره به خانه حضرت علي7 و حضرت فاطمه(س) كرد - پيامبر صلی الله علیه و آله فرمود: بله از بهترين آن بيوت است.
عبداللهبن عمر
مردي به عبداللهبن عمر گفت: «درباره عليبن ابيطالب(عع) برايم سخن بگو. عبدالله گفت: اگر ميخواهي بداني كه مقام و منزلت علي7 نزد رسولالله صلی الله علیه و آله چه اندازه بود، پس نظر كن به خانهاش در مقايسه با خانههاي پيامبر صلی الله علیه و آله ، سپس با دست خود به خانه علي و فاطمه(س) اشاره كرد و گفت: اين خانه اوست كه در وسط خانههاي پيامبر خدا صلی الله علیه و آله قرارگرفته است.
3. گاهشمار برنامههاي نبوي و مناقب قرآني اهلبيت(عع)
فضايل نبوي
پس از سكونت اهلبيت، پيامبر برنامه پيوستهاي براي حضور در منزل آنان طراحي نمود. ايشان هر روز صبح پس از اداي نماز صبح و هرشب پس از خواندن نماز عشا، به خانه اهلبيت(عع) ميرفت. آغاز و پايان هر سفر پيامبر با رفتن به خانه فاطمه(س) بود. ميانگين زماني حضور پيامبر در اين خانه از حضورش در خانه همسران بيشتر بود.
آماري از ميزان حضور پيامبر در مدينه
حضرت زهرا(س) در ماه آخر سال دوم هجري ساكن منزل خود شد و تا نيمه سال يازدهم، هشت و نيم سال در اين خانه بود، كه هشت سال آن در زمان پيامبر بود. پيامبر در زماني كه در مدينه بود (چهار پنجم از رسالت مدني خود) بيشترين وقتش را در مسجد ميگذراند و پنج نوبت نماز جماعت در مسجد برگزار ميكرد.
نسبتسنجي حضور پيامبر در خانه همسرانش
پيامبر در مدينه چند همسر داشت كه به نوبت به منزل آنها ميرفت. (البته در زمان ازدواج فاطمه(س) سه تا چهار همسر بيشتر نبود كه بهتدريج به هشت نفر رسيدند). بيشترين حضور پيامبر در منزل همسران در شب و موقع استراحت بعد از ظهر بود. هر شب ايشان در كنار خواب مختصر، نيمههاي شب تهجد ميكرد؛ تهجدي كه عمدتاً در مسجد بود
.💥جنگ نرم ودشمن شناسی
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
شخصیت، زندگي و فرهنگ حضرت فاطمه زهرا(س
سدّالابواب
قسمت شش
👆ادامه
حجره اختصاصي پيامبر
در مجاورت خانه فاطمه، پيامبر حجرهاي داشت كه حجره اختصاصي ايشان بود؛ زيرا حجره عايشه در سمت محراب بود و پيامبر در اين حجره از وفود و ديداركنندگان استقبال ميكرد. در حقيقت برنامههاي روزانه پيامبر از جمله ديدارهايش در اين منزل بود و بعدها هم پيامبر در اين منزل رحلت كرد و همانجا دفن شد.
نسبتسنجي حضور پيامبر در خانه فاطمه
پيامبر وقتي كه در مدينه بود، هر صبح و هر شب به خانه فاطمه(س) ميآمد و ساعتي را در منزل آنها بود و به گفتوگوي علمي با اهلبيت ميپرداخت. پس از بناي خانه فاطمه، تهجد سحرگاهياش در كنار خانه فاطمه(س) بود. در طول روز هم گاه همراه برخي از صحابه به خانه فاطمه(س) ميرفت.
توسعه مسجدالنبي
مسجدالنبي در زمان بناي خانه فاطمه، 30 × 35 متر بود كه تقريباً 1192 متر مساحتش ميشد. اولين توسعه مسجد در سال هفتم هجري در زمان پيامبر بود. ايشان خانهاي را كه يكي از انصار خريد، با اجازه خودش به مسجد اضافه نمود. اين توسعه از جهت شمالي و غربي بود و از جهت شرقي كه خانه پيامبر و حضرت زهرا(س) بود، مسجد ثابت ماند.
تخريب خانه فاطمه
مسجد بعد از پيامبر چند مرتبه توسعه يافت، ولي همواره خانه پيامبر و خانه حضرت زهرا(س) سالم باقي ماند تا اينكه در سال 90 هجري مروانيان، مسجد را از آن سمت توسعه دادند و تمامي ميراث پيامبر و اهلبيت(عع) از بين رفت.
طرح احياي فرهنگي خانه فاطمه(س) و بازسازي آن
سالها بعد، امام جواد با نمازگزاردن هر روز در محل خانه حضرت زهرا(س) ميكوشيد توجه مسلمانان را به ارزش فرهنگي و بركات معنوي اين مكان در مسجدالنبي سوق دهد. بعدها در بازسازي مسجد توسط عثمانيها، خانه فاطمه(س) به شكل امروزي بازسازي شد. تا اينكه در زمان وهابيها درِ آن به روي مسلمانان بسته گرديد.
.💥جنگ نرم ودشمن شناسی
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi