eitaa logo
✺ شکوه غزه ✺
78 دنبال‌کننده
28 عکس
29 ویدیو
6 فایل
• قیام غزه یک فهم اسلامی بزرگ است. • قیام غزه گامی بلند برای ظهور امام زمان عج است. • قیام غزه یک اوج انسانی است. • نیازمند انواع و اصناف تبیینها است. . حلقه اندیشه کلامی . مؤسسۀ فرهنگ و تمدن توحیدی
مشاهده در ایتا
دانلود
٣٣ 🇵🇸 چهارشنبه ١٣ دی ١۴٠٢ ▫️برای چه هستیم؟ وقتی به حیوانات می نگریم شاید از آنها توقع فلسفه و جهان‌بینی و درک ارزشها و طرحی برای زندگی سعادت‌بار و نقشه‌ای برای شکوفایی جان خویش نداشته باشیم. ولی انسان را چگونه شناخته‌ایم؟ صبح را شام کردن و خوردن و شادی کردن و خوابیدن تعریف زندگی «انسانی» نیست. بشر امروز کجا است؟ بشر امروز دست کیست؟ بشر امروز به کدام سو در حرکت است؟ وقتی از این زاویه می نگریم و به استعدادها و فلسفۀ حیات بشر نگاهی می اندازیم، می بینیم بشر در وضع خوبی قرار ندارد. حتی روز میلاد حضرت مسیح علیه السلام هم روز غفلت او است. ┄┅••؛••┅┄ ✍️ یادداشت‌های یک ایرانی ساکن هلند از هلند و فرانسه : "ساعت دو نیم نیمه شب هست اما نمی‌تونیم بخوابیم. از صدای انفجارهای آتش‌بازی... درسته نمی‌تونیم بخوابیم اما نگرانی و اضطراب نداریم. دیگه میگیم یه شبه و خوبه که برای شادی هست. اما ناگهان لحظه‌ای یاد غزه می‌افتم... صداهای انفجاری که هر لحظه دارد خانه‌ای را ویران می‌کند یا جان کودکی را می‌گیرد... خواب از سر می‌پرد ..." @BDON_SANSOR ┄┅••؛••┅┄ اگر جهان کمی هشیارتر بود، فاجعۀ غزه متوقف می‌شد، ولی همه چیز بازی غفلت او است و این سرّ بیچارگیهای بشر امروز است. ✍️ محمدرضا فلاح ✓
٣۴ 🇵🇸 چهارشنبه ١٣ دی ١۴٠٢ ▫️خسارت کافران ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اسرائیل چاره‌ای جز این ترورها ندارد، ولی این نیروها کشته نه بلکه شهید می‌شوند و این سرنوشت امّت را تغییر می‌دهد. البته آنها این کار را می‌کنند و محاسباتشان هم جز این را به ایشان دستور نمی‌دهد. امروز شهادتهای غزه که محصول قیام است خود قیام است و عمق قیام است. این قیامها به نصرت الهی ریشۀ ظلم را خواهد کند. شهادت به فرزندان رسول اکرم ص مبارک! ┄┅••؛••┅┄ شهید صالح العاروری: "ترور رهبران حماس اتفاق غریبی نیست، ما وقتی وارد این راه شدیم از همه خطراتش آگاه بودیم. این تهدیدات اثری در ادامه راه برای من نداره، عمر دست خداست و کسی نمیتونه اونو تغییر بده. من اصلا انتظار نداشتم به این سن برسم." ┄┅••؛••┅┄ ✍️ محمدرضا فلاح ✓
ما زنده‌‌ شدیم‌ و زنده‌تر‌ می‌گردیم، تا سیصد و سیزده‌ نفر می‌گردیم. در قلب‌ حلب، یمن‌، و حالا، کرمان، ما را بکشید؛ زنده‌تر می‌گردیم ... •┈••✾••┈• @bookcake1767 •┈••✾••┈•
هدایت شده از پنجره || حامدخواجه
┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄ ✦ شاید که این ترکش‌ها بیدارمان کند! اوایل جنگ غزه، می‌گفتند حجم بمب‌هایی که بر سر این یک وجب خاک ریخته شده، نزدیک به دو بمب اتم است؛ الان بعد گذشت چند ماه نمی‌دانم چند بمب اتم شده است. و از این هزاران بمب و موشکی که بر سر مردم غزه ریخته شد، دو ترکش هم نصیب مردم ایران در کرمان شد؛ امّا این دو ترکش بیشتر به چشم آمد تا آن همه بمب و موشکی که بر سر مردم فلسطین ریخته شد. ❓می‌دانید چرا؟ چون اینجا در امن و آرامش بودید و آنجا دائما در التهاب و درگیری؛ در میدان نبرد ترکش شوخی بیش نیست. این ترکش شاید بتواند ما را از خواب مرگ نسبت به انسانیتی که در غزه ذبح می‌شود بیدار کند، گرد نفرت‌انگیز رخوت را از ما بتکاند. تصاویر دلخراش بمب‌گزاری کرمان را ببنید تا متوجه خون‌خواری دشمن بشوید؛ دشمنی که به زن و بچه و هم رحمی نمی‌کند. آنقدر ببینید تا فکر «تنش‌زدایی» از ذهن‌تان بیرون رود؛ این سم مهلک باید از جان و روح‌تان خارج شود؛ مگر در رابطه با گرگ هم می‌شود تنش‌زدایی کرد؟! گمان میکنید که گوشه‌ای بنشینیم و نان‌مان را سق بزنیم و کاری به جنایت‌هایی که بر سر انسانیت می‌آید نداشته باشیم، با ما کاری نخواهند داشت؟! زهی خیال باطل. الْخَیْرُ کُلُّهُ‏ فِی‏ السَّیْفِ‏ وَ تَحْتَ ظِلِّ السَّیْفِ؛ هر آنچه خیر هست، هر خوبی که می‌خواهید؛ در جهاد و درگیری و مبارزه است. اگر امنیت و آرامش هم می‌خواهید راه آن جهاد است و جهاد است و جهاد است. ┄┅════┅┄ ༻ @hamed_khajeh
٣۵ 🇵🇸 یکشنبه ١٧ دی ١۴٠٢ ▫️نگاههای الهام بخش ما در نبردهای سختی وارد شده‌ایم. نبردهایی که گاهی تصویر درست پیدا کردن از ماوقع کار ساده‌ای نیست. طبعاً افکار عمومی و تصویری که مردم از حوادث دارند مهم است. در نگاه «انقلاب و نظام اسلامی» مهمتر از هر جای دیگر دنیا نیز هست؛ چون تحت فشاریم و چون الگوی حکمرانی ما «مردمسالاری دینی» است. مسؤولین ما هر یک، رسانۀ مؤثری برای سمت و سو دادن به اذهان مردم شمرده می‌شوند. باید حتماً به این فرصت به چشم یک سرمایۀ بزرگ نگاه کنند و متناسب با وزنی که دارد از آن استفاده کنند. گاهی چنین نمی شود. سخنان اخیری سردار سلامی در واکنش نسبت به حوادث بمبگذاری کرمان سخنان راقی و بسیار سودمندی بود. ضمن خوشحالی از آنچه شنیدیم باید آرزو کنیم که ای کاش همواره تحلیلهایی در این سطح و صدالبته بالاتر از این سطح، از این بزرگواران شنیده می‌شد : ┄┅••؛••┅┄ 🔴سلامی فرمانده سپاه پاسداران: 🔹انتقام • چشم؛ انتقام همه شهیدانمان گرفته خواهد شد. • [ولی توجه هم بکنید که] این شهادت‌ها پاسخ تمام شکست‌هایی است که به بدنه استکبار وارد کرده‌ایم و طی سال‌های گذشته با قدرت انتقام‌هایی گرفته‌ایم. • ضربات سنگین، دردناک و غیرقابل تحمل به آن‌ها وارد کرده ایم. • اگر دشمنان در صحنه بمانند شکست خواهند خورد، اگر صحنه را ترک کنند باز هم شکست خورده‌اند، ما با این شهادت‌ها از میدان بیرون نخواهیم رفت؛ آن‌ها شکست خورده‌اند؛ این ملت سرافراز است؛ این ملت پیروز است. • در تمام این نبرد‌ها از ایران شکست خورده‌اند؛ در عراق شکست خوردند، حاج قاسم آمریکا را از سیطره عراق کوتاه کرد و نظامیان آن‌ها دیگر جایی در عراق ندارند. 🔹آمریکا و منطقه • دشمنان به ویژه آمریکا، دنبال سقوط یمن، لبنان و ...(محورهای مقاومت) [و سیطره بر منطقه] بودند. • ولی الآن تقریبا آمریکا منطقه را خالی کرده است و هیچ مقام آمریکایی در هیچ بلاد اسلامی نمی‌تواند پا بگذارد و هیچ نقطه امنی برای آن‌ها وجود ندارد و تسلط بر مسلمانان غیر ممکن شده است. 🔹اسرائیل • امروز این رژیم منحوس صهیونیستی در مرز نابودی قرار گرفته است و هر روز ۲۰ صهیویست به دست فلسطینان به هلاکت می‌رسند. • اسرائیلی‌ها دیگر امیدی به زندگی در سرزمین‌های اشغالی ندارند. 🔹داعش • امروز اندازه سر سوزن در اختیار داعش نیست، هیچ نقطه‌ای را در اختیار ندارند و ناپیدا شده اند و در میان لانه‌ها سکنی گزیده‌اند. • این‌ها فقط به عنوان عوامل آمریکا و اسرائیل عمل می‌کنند • به آن‌ها هشدار میدهیم اگر مرد هستید با ما بجنگید و چرا زنان و کودکان مظلوم را به شهادت می‌رسانید. • اگر مرد هستید به جنگ سپاه بیایید. • اگر در هر کجا باشد شما را پیدا خواهیم کرد و نابودتان خواهیم کرد؛ اجازه سیطره به دشمن را نخواهیم داد و قطعا فاتح قله‌های بزرگ خواهیم بود. ┄┅••؛••┅┄ شنیدن تحلیلهای قوی از شخصیتهای مهمی مثل فرماندۀ سپاه غیر از جنبۀ هدایتگری باعث احساس شخصیت در مردم عزیزمان می شود. ✍️ محمدرضا فلاح ✓
هدایت شده از کانال حسین دارابی
برای برادرم حسین دارابی حسین جانم، سلام علیکم از دیروز که راوی زخمهای کرمانِ عزیز بودی ، نگرانت بودم. دیدم چند ساعت در سکوت رفتی و دیگر هیچ چیزی منتشر نکردی. فهمیدم شوک بزرگی برایت بوده و حال و هوای دلت بدجوری ابری شده حال دلت را خوب می‌فهمم ، رفیق ۲۵ ساله... یکی ، دوسال بیشتر از حمله ناجوانمردانه داعش نگذشته بود که برای انجام کاری به سوریه رفتم. هفته اول در دمشق بودم و هفته دوم به حلب رسیدم. دقیقا همان روز اول به همراه ابوحامد و آقا سید رفتیم اطراف را ببینیم‌، در حال گشت‌زنی بودیم که خبر دادند داعشی‌ها به یک خانه نفوذ کردند و قتل‌عام. هنوز تصوّر درستی از جنگ نداشتم شور و حال خوبی داشتم و سرم درد میکرد برای دعوا. دوان،دوان رفتیم به سمت محل حادثه پیچیدیم توی کوچه هنوز به‌خاطرم هست درب دوم، سبز رنگ بود، خانه‌ای شمالی. وارد خانه شدیم... من تا به حال قتلِ‌عام ندیده بودم. مادر خانه ۳ تیر خورده بود و یک تیر خلاص ۲ دختر یک طرف، که سر یکی را بریده بودند و دیگری سهمش گلوله  بود. پدر خانه و ۲ پسرش هم که معلوم بود مقاومت کرده بودند وحشیانه کشته شده بودند. برایت نگویم چه ساعت سختی بود اصلا زمان ایستاده بود بغض کرده بودم و حیران نگاه میکردم. اما تا اینجای کار برای یک معرکه بزرگ طبیعی بود. چشمم را چرخاندم،  نگاهم روی پنجره های خانه قفل شد دیوانه شدم انگار خونی دیگر در رگهایم نمی‌چرخید... دختری ۳،۴ ساله را با طناب به نرده‌های پنجره بسته بودند و نیمه پایین‌اش نبود... نارنجک را میان پاهایش گذاشته بودند و ضامن را کشیده بودند. آنوقت‌ها دختر من هم در ایران همین سن و سال را داشت. از آن روز بغض سخت و سنگینی در سینه دارم از یک سو دلم سوخت و رگِ عاطفه‌ام جنبید از طرف دیگر بغض انتقام در وجودم ماند. دیروز که دیدم سعی داری در وسط معرکه به عنوان راوی حکایت کنی، حالت را خوب می‌فهمیدم. گاهی وقتها باری روی دوش‌ات سنگینی می‌کند ولی نمی‌توانی با کلمات بیان کنی، داغ می‌شود و تا آخر عمر در دلت می‌ماند. حسین عزیزم زخم و خون چیز عجیبی است انگار وقتی وسط یک معرکه بزرگ هستی، قد می‌کشی،  بزرگتر می‌شوی و به همین میزان پیر می‌شوی وقتی نتوانی بغض فروخورده را فریاد بزنی.. اینها را برایت نوشتم تا بگویم: آتش بگیر تا که بدانی چه می‌کشم مفهوم سوختن به تماشا نمی‌شود می‌دانم از امروز حس و حالت عوض خواهد شد و قلم‌ات محکم‌تر. این را برایت بگویم، بعضی اصلا نمی‌فهمند، خاک وطن یعنی چه؟ نمی‌فهمند دفاع از حرم یعنی چه؟ نمی‌فهمند اگر آن روز از حرم بی‌بی جان دفاع نمی‌کردیم، امروز باید حادثه کرمان را در همه شهرها و هر روز می‌دیدیم. برادر جان آن روزهای سخت سوریه گذشت و مقاومت کار خودش را کرد... روزهای سخت غزه هم می‌گذرد روزهای سخت ایران هم ولی ای کاش بفهمیم که ایران، سوریه، عراق، لبنان ، یمن و همه کشورهای مقاومت بعد از تاریکی به روشنی‌ها سلام خواهند کرد. هم‌درد و هم‌قبیله تو برادرت ✍ م.م | عضوشوید 👇 @hosein_darabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
٣۶ 🇵🇸 دوشنبه ١٨ دی ١۴٠٢ ▫️ارتباط انسانی حادثۀ غزه انسانها را از مدارهای معهود این سالها خارج کرد و در مدار همدیگر وارد نمود. انسانهای زیادی در مدار تجربۀ زیستی مردم غزه خود را وارد کردند و با دردهای آنها به التهاب رسیدند. این یک «عملیات بزرگ» محسوب می شود. گفتگوهای جالبی بین مردم دنیا و بین مردم دنیا با مردم غزه صورت گرفت. پیامهای مهمی توسط مردم دنیا دریافت شد. یکی از آن پیامهای زیبا را این بلاگر آمریکایی در این کلیپ می‌گوید. ┄┅••؛••┅┄ بلاگر معروف آمریکایی خطاب به فلسطین: "شما در آمریکا انقلاب کردید شما پیروز شدید." @mensejjil ┄┅••؛••┅┄ ✍️ محمدرضا فلاح ✓
▫️جنگ و رشد بسم الله الرحمن الرحیم خاصیت جنگ چیست که در آن انسان های معمولی به سقف وجودی خود نزدیک شده و آسمانی می شوند؟ خاصیت جنگ چیست که در آن ره صد ساله یک شبه طی می شود؟ خاصیت جنگ چیست که کودکان بازیگوش را به بزرگمردانی کوچک تبدیل می کند؟ جنگ چگونه می تواند تمام ظرفیت ها و استعداد های انسان را فعال کند؟ جنگ چگونه عارفانی خداجو تربیت می کند؟ در جنگ چه می گذرد؟ جنگ سراسر اضطرار است، و اضطرار انسان را مصمم و جدی می کند، چون می داند چاره دیگری نیست فلذا تمام توانش را به کار می بندد. اینجاست که درهای بسته عالم و وجود خودش به رویش باز می شود و استعداد های تهفته اش شکوفا. در جنگ زندگی روزمره در حداقلی ترین شکل ممکن جریان دارد و اکثر وقت و انرژی صرف تحقق اهداف می گردد. خورد و خوراک و خواب و تفریح فقط در حد نیاز است و زرق و برق های زندگی رنگ باخته و تماما بی اهمیت می شود، چون می بیند که با موشک و خمپاره ای همه چیز خاکستر می شود، و وقتی مرگ انقدر نزدیک است چه نیازی به این بازیچه ها وجود دارد؟ اساسا مرگ معنای خیلی چیزها را تغيير داده و اولویت ها را جابجا می کند. مرگ یادآور و تذکردهنده بزرگی است که فانی بودن ماسوی را فریاد می زند. در همنشینی با مرگ است که انسان فارغ از طبیعت گشته و حجاب های فطرتش کنار می رود و نور پر فروغ فطرت، او را به سوی مبدئش رهنمون می سازد. خداوند در همه جا و در همه حال حاضر است اما نمی دانم چرا در جنگ این حضور به شدت ملموس می شود. چرا در جنگ به عیان دست خدا را می بینیم. شاید از همان روست که وقتی از همه اسباب مادی ناامید می شوی هنوز امید داری که یک وجودی هست که تو را یاری و نجات دهد. یک نیروی مافوقی که همه چیز در تسخیر اوست. وقتی اینگونه خود را در محضر و مسخر اراده خداوند می یابی، حجاب خودبینی و غیرخدابینی برافتاده و سراسر مشاهده حق می کنی. قطعا امور دیگری هم در جنگ جاری است که سبب رشد و تعالی مجاهدین می گردد اما درک آن ها نیازمند حضور در آن معرکه است. کاش می شد حس و حال جنگ همیشه و همه جا برایمان زنده می بود. ✍️ خانم خسروی دوشنبه ١٨ دی ١۴٠٢ 🌱
٣٧ 🇵🇸 سه‌شنبه ١۹ دی ١۴٠٢ ▫️فلسطین مسأله شد. حتماً این خطا بود که داشتیم فلسطین را فراموش می کردیم. همان طور که واقعاً داشتیم به وضع حجاب و بدحجابی در کشور خودمان بی‌اعتنایی می‌کردیم. این که حجاب را به مسألۀ متدینان تبدیل کنی یک خطای راهبردی برای نظام سلطه است، به هیچ وجه سودی برای کفار ندارد. به امید خدا نتائجش را خواهیم دید. همین درد همین فشار همین خسارتهای بزرگ سازندگیهای عجیبی برای جامعۀ مذهبی و انقلابی ما داشته و خواهد داشت. فلسطین باید جدی می بود. هیچ طوری نمی شد آن را زنده و نمایان کرد. «طوفان الاقصی» این کار را برای ما مذهبیها و متدینین و برای ایران عزیز و به پاخاسته کرد. این غیر از آن سخن است که فلسطین توجه جهانیان را به خود جلب کرد. خیر سخن از یک خطای مهم انقلابی است. ما انقلابیون نباید فلسطین را آن طور که پیش از طوفان الاقصی بود، فراموش می کردیم. هنوز هم ممکن است که به وضع پیشین برگردیم. تلاش کنیم که چنین نشود. هنوز خیلی کار با آن داریم؛ یکی اش این است که باید بفهمیم فلسطین در کجای طرح بزرگ انقلاب اسلامی قرار دارد و چقدر برایمان مهم است. بفهمیم نه این که بیهوده فقط تکرار کنیم. این کار می برد. ✍️ محمدرضا فلاح ✓
برخی اوصاف یهود در سوره ی مبارکه ی مائده: ...وَ مِنَ الَّذِينَ هَادُوا سَمَّاعُونَ لِلْكَذِبِ سَمَّاعُونَ لِقَوْمٍ آخَرِينَ لَمْ يَأْتُوكَ يُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ مِنْ بَعْدِ مَوَاضِعِهِ يَقُولُونَ إِنْ أُوتِيتُمْ هَذَا فَخُذُوهُ وَإِنْ لَمْ تُؤْتَوْهُ فَاحْذَرُوا وَمَنْ يُرِدِ اللَّهُ فِتْنَتَهُ فَلَنْ تَمْلِكَ لَهُ مِنَ اللَّهِ شَيْئًا أُولَئِكَ الَّذِينَ لَمْ يُرِدِ اللَّهُ أَنْ يُطَهِّرَ قُلُوبَهُمْ لَهُمْ فِي الدُّنْيَا خِزْيٌ وَلَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ ﴿۴۱﴾ سَمَّاعُونَ لِلْكَذِبِ أَكَّالُونَ لِلسُّحْتِ فَإِنْ جَاءُوكَ فَاحْكُمْ بَيْنَهُمْ أَوْ أَعْرِضْ عَنْهُمْ وَإِنْ تُعْرِضْ عَنْهُمْ فَلَنْ يَضُرُّوكَ شَيْئًا وَإِنْ حَكَمْتَ فَاحْكُمْ بَيْنَهُمْ بِالْقِسْطِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ ﴿۴۲﴾ چند نکته در مورد فرقه ای لجوج از قوم یهود: ۱. سماعون للکذب: گوش دادنشان برای تکذیب کردن است ۲. سماعون لقوم آخرین: مهره قوم دیگری هستند. ۳. یحرفون الکلم عن مواضعه: اهل تحریف احکام الهی هستند. ۴. يَقُولُونَ إِنْ أُوتِيتُمْ هَذَا فَخُذُوهُ وَإِنْ لَمْ تُؤْتَوْهُ فَاحْذَرُوا : چون تحریف شریعت (مثل حکم سنگسار زناکار) را بر اساس مصلحت سنجی ها و منافع شخصی انجام داده اند تنها احکامی از اسلام را می‌پذیرند که با تحریفات شان مخالف نباشد. ۵. وَمَنْ يُرِدِ اللَّهُ فِتْنَتَهُ فَلَنْ تَمْلِكَ لَهُ مِنَ اللَّهِ شَيْئًا : بواسطه ی عنادورزی شان خداوند اراده کرده است تا در فتنه باشند. بنابراین راهی برای نجات آنها نیست. ۶. أکالون للسُحت: اهل خوردن رشوه و ربا هستند. ۷. وَإِنْ تُعْرِضْ عَنْهُمْ فَلَنْ يَضُرُّوكَ شَيْئًا: اگر از آنها اعتراض کنید به شما آسیبی نمی‌توانند بزنند.
هدایت شده از پنجره || حامدخواجه
┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄ ✦ اندیشیدن به غزه توفیق می‌خواهد. فرمایش استاد در گفتگو درباره با عنوان «غزه و حضوری فراسوی نیک و بد» به یاد داشته باشید که کارهای بزرگ اندیشیدن بزرگ می‌خواهد... موضوع بسیار بزرگ است و اگر متفکرانه به آن نپردازیم، تبدیل به حالتی عادی می‌شود که ما با یکی از دو طرف جنگ همراه می‌شویم و این مسئله‌ی ما را حل نخواهد کرد... ┄┅••؛••┅┄ آری باید زیاد در مورد این رویداد مهم و بزرگ دوران‌ بیاندیشیم؛ باید روزانه و مستمر به آن فکر کرد و این البته توفیق می‌خواهد؛ هر کس به راحتی نمی‌تواند این توفیق را داشته باشد. مگر به راحتی می‌توان به چنین معجزه‌ای اندیشید؟! باید روزانه مراقبه داشت، تا خدایی نکرده این توفیق سلب نشود. ┄┅════┅┄ ༻ @hamed_khajeh
🔰یهود در قرآن وَ آمِنُوا بِما أَنْزَلْتُ مُصَدِّقاً لِما مَعَكُمْ وَ لا تَكُونُوا أَوَّلَ كافِرٍ بِهِ وَ لا تَشْتَرُوا بِآياتي ثَمَناً قَليلاً وَ إِيَّايَ فَاتَّقُونِ و به آنچه نازل كرده‌ام ايمان بياوريد؛ كه نشانه‌ها‌ى آن با آنچه در كتاب شماست، مطابقت دارد؛ و نخستين كافر به آن نباشيد؛ و آيات مرا به بهاى ناچيزى نفروشيد؛ و تنها از [مخالفتِ] من بپرهيزيد! بقره/41 🔹تفاسیر 1️⃣ وَ آمِنُوا بِما أَنْزَلْتُ مُصَدِّقاً نزلت فى كعب بن الأشرف و أصحابه رءوس اليهود يقول صدقوا بما أنزلت من القرآن على محمد مصدقا لِما مَعَكُمْ يقول محمد تصديقه معكم أنه نبى رسول وَ لا تَكُونُوا أَوَّلَ كافِرٍ بِهِ يعنى محمدا فتتابع اليهود كلها على كفر به فلما كفروا تتابعت اليهود كلها: أهل خيبر، و أهل فدك، و أهل قريظة، و غيرهم على الكفر بمحمد- صلى اللّه عليه و سلم- ثم قال لرؤوس اليهود: وَ لا تَشْتَرُوا بِآياتِي ثَمَناً قَلِيلًا و ذلك أن رؤوس اليهود كتموا أمر محمد- صلى اللّه عليه و سلم- فى التوراة و كتموا أمره عن سفلة اليهود و كانت للرؤساء منهم مأكلة فى كل عام من زرعهم و ثمارهم و لو تابعوا محمدا- صلى اللّه عليه و سلم- لحبست تلك المأكلة عنهم فقال اللّه لهم وَ لا تَشْتَرُوا بِآياتِي ثَمَناً قَلِيلًا : يعنى بكتمان بعث محمد- صلى اللّه عليه و سلم- عرضا قليلا من الدنيا مما تصيبون من سفلة اليهود ثم يخوفهم وَ إِيَّايَ فَاتَّقُونِ-فى محمد فمن كذب به فله النار. ثم قال لليهود ( تفسير مقاتل بن سليمان، ج‏1، ص: 101) 2️⃣قالَ الْإِمَامُ ع [ثُمَ‏] قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لِلْيَهُودِ: وَ آمِنُوا أَيُّهَا الْيَهُودُ بِما أَنْزَلْتُ عَلَى مُحَمَّدٍ [نَبِيِّي‏] مِنْ ذِكْرِ نُبُوَّتِهِ، وَ أَنْبَاءِ إِمَامَةِ أَخِيهِ عَلِيٍّ ع وَ عِتْرَتِهِ [الطَّيِّبِينَ‏] الطَّاهِرِينَ مُصَدِّقاً لِما مَعَكُمْ فَإِنَّ مَثَلَ هَذَا الذِّكْرِ فِي كِتَابِكُمْ- أَنَّ مُحَمَّداً النَّبِيَّ سَيِّدُ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ- الْمُؤَيَّدُ بِسَيِّدِ الْوَصِيِّينَ وَ خَلِيفَةِ رَسُولِ رَبِّ الْعَالَمِينَ فَارُوقِ هَذِهِ الْأُمَّةِ، وَ بَابِ مَدِينَةِ الْحِكْمَةِ، وَ وَصِيِّ رَسُولِ [رَبِ‏] الرَّحْمَةِ. وَ لا تَشْتَرُوا بِآياتِي الْمُنَزَّلَةِ لِنُبُوَّةِ مُحَمَّدٍ ص، وَ إِمَامَةِ عَلِيٍّ ع، وَ الطَّيِّبِين‏ مِنْ عِتْرَتِهِ ثَمَناً قَلِيلًا بِأَنْ تَجْحَدُوا نُبُوَّةَ النَّبِيِّ [مُحَمَّدٍ] ص وَ إِمَامَةَ الْإِمَامِ [عَلِيٍ‏] ع [وَ آلِهِمَا] وَ تَعْتَاضُوا عَنْهَا عَرَضَ «1» الدُّنْيَا، فَإِنَّ ذَلِكَ وَ إِنْ كَثُرَ فَإِلَى نَفَادٍ وَ خَسَارٍ وَ بَوَارٍ. ثُمَّ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ: وَ إِيَّايَ فَاتَّقُونِ فِي كِتْمَانِ أَمْرِ مُحَمَّدٍ ص وَ أَمْرِ وَصِيِّهِ ع. (التفسير المنسوب إلى الإمام الحسن بن علي العسكري عليهم السلام، ص: 229) 3️⃣و آمِنُوا بِما أَنْزَلْتُ مُصَدِّقاً لِما مَعَكُمْ‏ ، أي صدقوا بهذا القرآن الذي أنزلت على محمد صلى اللّه عليه و سلم مصدقا أي موافقا لما معكم، من التوحيد. و في بعض الشرائع أنزلت يعني التوراة و الإنجيل وَ لا تَكُونُوا أَوَّلَ كافِرٍ بِهِ، يعني أول من يكفر بمحمد صلى اللّه عليه و سلم و يقال: بِهِ يعني بالقرآن. و إنما يريد بني قريظة و النضير. فإن قيل: ما معنى قوله تعالى: وَ لا تَكُونُوا أَوَّلَ كافِرٍ بِهِ و قد كفر به قبلهم مشركو العرب، قيل له: معناه وَ لا تَكُونُوا أَوَّلَ كافِرٍ بِهِ في وقت هذا الخطاب. و يقال: إن أحبار اليهود كان لهم أتباع، فلو أسلموا أسلم أتباعهم و لو كفروا كفر أتباعهم كلهم، فهذا معنى قوله وَ لا تَكُونُوا أَوَّلَ كافِرٍ بِهِ من قومكم. وَ لا تَشْتَرُوا بِآياتِي ثَمَناً قَلِيلًا أي بكتمان صفة محمد صلى اللّه عليه و سلم عرضا يسيرا، لأنهم كانوا عرفوا صفة محمد صلى اللّه عليه و سلم و كانت لهم مأكلة و وظائف من سفلة اليهود، و كانت لهم رئاسة، فكانوا يخافون أن تذهب وظائفهم و رئاستهم؛ فقال: وَ لا تَشْتَرُوا بِآياتِي ثَمَناً قَلِيلًا أي عرض الدنيا و إنما سماه قليلا، لأن الدنيا كلها قليل. ثم خوفهم فقال: وَ إِيَّايَ فَاتَّقُونِ في صفة محمد صلى اللّه عليه و سلم فمن جحد به أدخلته النار. ( بحر العلوم، ج‏1، ص: 48) 4️⃣ «مُصَدِّقاً لِما مَعَكُمْ» من التّوراة «وَ لا تَكُونُوا أَوَّلَ كافِرٍ بِهِ» أي أوّل من كفر به، أو أوّل فريق كافر به، أو و لا يكن كلّ واحد منكم أوّل كافر به، كما يقال: كسانا الأمير حلّة، أي كسا كلّ واحد منّا حلّة؛ و هذا تعريض بأنّه كان يجب أن يكون اليهود أوّل من يؤمن به، لمعرفتهم به و بصفته، و لأنّهم كانوا يبشّرون النّاس بزمانه، ( تفسير جوامع الجامع، ج‏1، ص: 42)