eitaa logo
✺ شکوه غزه ✺
78 دنبال‌کننده
28 عکس
29 ویدیو
6 فایل
• قیام غزه یک فهم اسلامی بزرگ است. • قیام غزه گامی بلند برای ظهور امام زمان عج است. • قیام غزه یک اوج انسانی است. • نیازمند انواع و اصناف تبیینها است. . حلقه اندیشه کلامی . مؤسسۀ فرهنگ و تمدن توحیدی
مشاهده در ایتا
دانلود
٣۰ 🇵🇸 پنجشنبه ٧ دی ١۴٠٢ ▫️تشخیص درست و ناقص صحبتهای جناب بنت که پیش از نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل بوده است بسیار شنیدنی است. صحبت از وجود بسط یافتۀ ایران و درگیر نمودن اسرائیل با بازوان خود می کند و این که ایران بسیار نفوذپذیر و دارای ضعفهای بسیار است و به مواردی از آن نیز اشاره می کند. طرح خود را برای منفعل کردن ایران مطرح می کند و این که خیلی زودتر از آن که فکر می کرده طرحش جواب داده است. تحلیل او هوشمندانه ولی ناقص است. در جای خود به آن باید پرداخت. اکنون کسانی مثل ایشان بیش از همه از «طوفان الاقصی» ناراحتند، چون حوادث کاملاً خلاف طراحیها و اقدامات ایشان دارد پیش می‌رود. تحلیل برادر عزیزم جناب آقای کاظم زاده که گویا ناظر به همین صحبت جناب بنت نیز بوده است بسیار خواندنی است. نکته‌ای که در این تحلیل باید برجسته شود توجه دادن به این موضوع مهم است که نباید وارد نبرد مستقیم شویم، زیرا نباید توجهات جهانی از روی غزه بلند شود. این قطعاً نجات اسرائیل است. این را باید خیلی توضیح داد. ┄┅••؛••┅┄ از کار افتادن اختاپوس ، دبیر دوم سفارت ایران در سوریه و یکی از مستشاران بلند پایه ایرانی که پشتیبانی نیروی مقاومت را در این سالها بر عهده داشت، در منزل شخصی خود در سوریه با راکت های ارتش اسرائیل به شهادت رسید. او بی شک یکی از محورهای جدی آزادسازی جنوب لبنان در سال ۲۰۰۰ و پیروزی لبنان در جنگ ۳۳ روزه بود. 🧭طبعا اسرائیل یکی از اهدافش باز کردن پای ایران به حضور نظامی مستقیم در نبرد پس از است تا اندکی ذهن ها را از شکست بی سابقه خود منحرف کند. اسرائیل در سالیان اخیر در چارچوب استراتژی «اختاپوس» و «مرگ با هزاران چاقو»، اقدامات خرابکارانه و تروریستی متعددی را علیه تاسیسات هسته ای، مراکز نظامی و شخصیت های علمی، هسته‌ای و نظامی ایران انجام داد. 🧭اما اقدام متقابل ایران، با محوریت تقویت گروههای همسوی منطقه ای مثل حزب الله و و بود. شاید بتوان این راهبرد را استراتژی لاک پشت در برابر اختاپوس نامید. تلاش ایران برای احیای استراتژی لاک‌پشت چندی بعد از ترور سردار شهید قاسم سلیمانی آغاز شد. راه اندازی «اتاق عملیات مشترک» میان گروه‌های مقاومت با محوریت حزب ا... که پیش از این سابقه نداشته است در همین چارچوب قابل ارزیابی است. 🧭ایران سالهاست محور جبهه مقاومت است، اوست که طرح های آمریکا در منطقه را خنثی میکند، شمع جمع همه آزادگان و مسلمانان مبارز منطقه است، در سخت ترین روزها کنار هم جبهه ای هایش می ایستد و سوریه را از سقوط حتمی نجات میدهد، در جنگهای ۳۳ و ۲۲ روزه، کنار رزمندگان جبهه مقاومت حضور دارد، او جلودار است. 🧭 نزدیک به نیم قرن است که آمریکا و مهره هایش را از ایران بیرون کرده و ایران قوی ای ساخته که پرچم دار گفتمان مقاومت است. نفس وجود یک ایران مستقل و قوی، علی رغم اراده نظام سلطه، ایران را میاندار جبهه مقاومت کرده. آمریکا میداند که در عراق با حضور اراده غیر مستقیم ایران میجنگد ولو سرباز عراقی و و کتائب حزب الله، مقابلش هست و از سرباز ایرانی خبر خاصی نیست، اما میداند ایران است که توسعه پیدا کرده، توسعه ای نه از جنس استثمارها و استعمارهای آمریکا. 🧭جرأت مبارزه را به های یمنی، ایران داده، حزب الله در همان ابتدای انقلاب اسلامی، تربیت شدگان و تیم همراهش هستند، جهاد فلسطین را ای تاسیس می کند که کتاب معرفی خود و مرامش را « امام خمینی، تنها گزینه» نامگذاری می کند. حماس را شیخ احمد یاسین با همان راه و مرامی که از انقلاب اسلامی فهمیده، تاسیس میکند، مبارزه مردمی بر مبنای اسلام. 🧭ایران، سالهاست مشغول ضربه زدن به اسرائیل است، البته با قاعده خاص خودش. اینکه می‌بینید سردار ایرانی ما را میزنند چون رقیب اصلی خود را ایران میدانند. او سالهاست در موضع انفعال و ضعف قرار گرفته، روز به روز هم عقب نشینی اش بیشتر میشود، از این غلبه گفتمانی و میدانی ایران، عصبانی و منفعل است. 🧭اقدام متقابل ترور شهید موسوی بی شک انجام خواهد شد، خود اسرائیلی ها هم میدانند ، چه رسانه‌ای شود یا نشود اما انتقام اصلی در یک لایه از بین رفتن اسرائیل و خروج کامل آمریکا از منطقه و در یک لایه عمیق تر، فراگیر شدن گفتمان مقاومت است. ان شاء الله همشهری @tamardom ┄┅••؛••┅┄ ✍️ محمدرضا فلاح ✓
🔰زیبایی... دیروز کودک غزه ای را دیدم که در یک دستش کیک بود و در دست دیگرش قلب پدرش می خواست آن ها را به خدا هدیه بدهد و از او بپرسد: آیا از ما راضی شدی؟ غزه امروز دارد خدا را با اسم اعظمش می خواند و حماسه و شکوه می آفریند. دعای اهل غزه مستجاب است؛ پاداش دنیایی شان، رهایی از ظلم و جور و پاداش اخروی شان آغوش خداوند متعال است. چقدر زیبا... چقدر با عظمت... چقدر حماسی... چقدر خواستنی... چقدر دوست داشتی... چقدر با غیرت... چقدر فداکار... چقدر مهربان... چقدر با شکوه... مثل انقلاب خمینی. .
🔰یهود در قرآن 🔅وَ إِنْ كُنْتُمْ في‏ رَيْبٍ مِمَّا نَزَّلْنا عَلى‏ عَبْدِنا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ وَ ادْعُوا شُهَداءَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ صادِقينَ. و اگر درباره‌ي آنچه بر بنده خود نازل كرده‌ايم ترديد داريد، يك سوره‌ی همانند آن بياوري؛ و گواهان خود را ‌ غير خدا‌ [براى اين كار] فرا‌خوانيد اگر راست مى‌گوييد! بقره/23 🔹تفاسیر 1️⃣ فأْتُوا يَا مَعْشَرَ قُرَيْشٍ وَ الْيَهُودِ (وَ يَا مَعْشَرَ النَّوَاصِبِ) الْمُنْتَحِلِينَ الْإِسْلَامَ، الَّذِينَ هُمْ مِنْهُ بِرَاءٌ، وَ يَا مَعْشَرَ الْعَرَبِ الْفُصَحَاءِ الْبُلَغَاءِ ذَوِي الْأَلْسُن‏(تفسیر امام حسن عسکری ص125) 2️⃣ و إِنْ كُنْتُمْ فِي رَيْبٍ قال بعضهم: هذا الخطاب لليهود و إن كنتم في ريب: أي في شك مِمَّا نَزَّلْنا عَلى‏ عَبْدِنا محمد صلى اللّه عليه و سلم من القرآن أنه ليس من اللّه تعالى فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ، أي من مثل هذا القرآن من التوراة، و قابلوها بالقرآن، فتجدوها موافقة لما في التوراة، فتعلموا به أن محمدا صلى اللّه عليه و سلم لم يختلقه من تلقاء نفسه و أنه من اللّه تعالى: وَ ادْعُوا شُهَداءَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ، أي استعينوا بأحباركم و رهبانكم، يعني عبّادكم إِنْ كُنْتُمْ صادِقِينَ فيما تشكون فيه. و قال بعضهم: نزلت في شأن المشركين وَ إِنْ كُنْتُمْ فِي رَيْبٍ أي في شك مِمَّا نَزَّلْنا عَلى‏ عَبْدِنا محمد صلى اللّه عليه و سلم من القرآن و تقولون: إنه اختلقه من تلقاء نفس(بحرالعلوم ج1 ص 35) 3️⃣فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ وَ ادْعُوا شُهَداءَكُمْ، مراد به «شهداء» گفته‏اند كه بتان‏اند چنانكه گفته ‏اند: هؤُلاءِ شُفَعاؤُنا عِنْدَ اللَّهِ، و گفته‏ اند كه: جهودانند كه مشركان جهودان را بگواهى‏ خواستند و ايشان گواهى دادند براى مشركان چنانكه خداى تعالى از ايشان حكايت كرد «قُلْ هَلُمَّ شُهَداءَكُمُ الَّذِينَ يَشْهَدُونَ أَنَّ اللَّهَ حَرَّم‏(جلاء الأذهان و جلاء الأحزان، ج‏1، ص: 51) 4️⃣ فَأْتُوا يَا مَعْشَرَ قُرَيْشٍ وَ الْيَهُودِ، وَ يَا مَعْشَرَ النَّوَاصِبِ الْمُنْتَحِلِينَ الْإِسْلَامَ، الَّذِينَ هُمْ مِنْهُ بُرَآءُ، وَ يَا مَعْشَرَ الْعَرَبِ الْفُصَحَاءِ، الْبُلَغَاءِ، ذَوِي الْأَلْسُنِ بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ مِنْ مِثْلِ مُحَمَّدٍ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ)، مِثْلِ رَجُلٍ مِنْكُمْ لَا يَقْرَأُ وَ لَا يَكْتُبُ، وَ لَمْ يَدْرُسْ كِتَاباً، وَ لَا اخْتَلَفَ إِلَى عَالِمٍ، وَ لَا تَعَلَّمَ مِنْ أَحَدٍ، وَ أَنْتُمْ تَعْرِفُونَهُ فِي أَسْفَارِهِ وَ حَضَرِهِ، بَقِيَ كَذَلِكَ أَرْبَعِينَ سَنَةً، ثُمَّ أُوتِيَ جَوَامِعَ الْعِلْمِ حَتَّى عَلَّمَ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ. فَإِنْ كُنْتُمْ فِي رَيْبٍ مِنْ هَذِهِ الْآيَاتِ، فَأْتُوا مِنْ مِثْلِ هَذَا الرَّجُلِ بِمِثْلِ هَذَا الْكَلَامِ، لِيَتَبَيَّنَ أَنَّهُ كَاذِبٌ كَمَا تَزْعُمُونَ، لِأَنَّ كُلَّ مَا كَانَ مِنْ عِنْدِ غَيْرِ اللَّهِ فَسَيُوجَدُ لَهُ نَظِيرٌ فِي سَائِرِ خَلْقِ اللَّهِ.
وَ إِنْ كُنْتُمْ- مَعَاشِرَ قُرَّاءِ الْكُتُبِ مِنَ الْيَهُودِ وَ النَّصَارَى- فِي شَكٍّ مِمَّا جَاءَكُمْ بِهِ مُحَمَّدٌ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) مِنْ شَرَائِعِهِ، وَ مِنْ نَصْبِهِ أَخَاهُ سَيِّدَ الْوَصِيِّينَ وَصِيّاً، بَعْدَ أَنْ قَدْ أَظْهَرَ لَكُمْ مُعْجِزَاتِهِ، الَّتِي مِنْهَا: أَنْ كَلَّمَتْهُ الذِّرَاعُ الْمَسْمُومَةُ، وَ نَاطَقَهُ ذِئْبٌ، وَ حَنَّ إِلَيْهِ الْعُودُ وَ هُوَ عَلَى الْمِنْبَرِ، وَ دَفَعَ اللَّهُ عَنْهُ السَّمَّ الَّذِي دَسَّتْهُ الْيَهُودُ فِي طَعَامِهِمْ، وَ قَلَبَ عَلَيْهِمُ الْبَلَاءُ وَ أَهْلَكَهُمْ بِهِ، وَ كَثَّرَ الْقَلِيلَ مِنَ الطَّعَامِ فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ يَعْنِي مِنْ مِثْلِ الْقُرْآنِ مِنَ التَّوْرَاةِ، وَ الْإِنْجِيلِ، وَ الزَّبُورِ، وَ صُحُفِ إِبْرَاهِيمَ، وَ الْكُتُبِ الْأَرْبَعَةَ عَشَرَ فَإِنَّكُمْ لَا تَجِدُونَ فِي سَائِرِ كُتُبِ اللَّهِ تَعَالَى سُورَةً كَسُورَةٍ مِنْ هَذَا الْقُرْآنِ، فَكَيْفَ يَكُونُ كَلَامُ مُحَمَّدٍ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) الْمُتَقَوَّلُ أَفْضَلَ مِنْ سَائِرِ كَلَامِ اللَّهِ وَ كُتُبِهِ، يَا مَعَاشِرَ الْيَهُودِ وَ النَّصَارَى؟! ثُمَّ قَالَ لِجَمَاعَتِهِمْ: وَ ادْعُوا شُهَداءَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ ادْعُوا أَصْنَامَكُمُ الَّتِي تَعْبُدُونَهَا أَيُّهَا الْمُشْرِكُونَ، وَ ادْعُوا شَيَاطِينَكُمْ يَا أَيُّهَا النَّصَارَى وَ الْيَهُودُ، وَ ادْعُوا قُرَنَاءَكُمْ مِنَ الْمُلْحِدِينَ يَا مُنَافِقِي الْمُسْلِمِينَ مِنَ النُّصَّابِ لِآلِ مُحَمَّدٍ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) الطَّيِّبِينَ، وَ سَائِرِ أَعْوَانِكُمْ عَلَى إِرَادَتِكُمْ إِنْ كُنْتُمْ صادِقِينَ أَنَّ مُحَمَّداً (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) تَقَوَّلَ هَذَا الْقُرْآنَ مِنْ تِلْقَاءِ نَفْسِهِ، لَمْ يُنَزِّلْهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَيْهِ، وَ أَنَّ مَا ذَكَرَهُ مِنْ فَضْلِ عَلِيٍّ (عَلَيْهِ السَّلَامُ) عَلَى جَمِيعِ أُمَّتِهِ وَ قَلَّدَهُ سِيَاسَتَهُمْ لَيْسَ بِأَمْرِ أَحْكَمِ الْحَاكِمِين‏(البرهان ج1 ص154) 5️⃣وَ إِنْ كُنْتُمْ‏ أيها المشركون و اليهود، و سائر النواصب من المكذّبين بمحمّد صلّى اللّه عليه و آله و سلّم في القرآن، و في تفضيله أخاه عليّا عليه السّلام المبرّز على الفاضلين، الفاضل على المجاهدين، الذي لا نظير له في نصرة المتّقين، و قمع الفاسقين، و إهلاك الكافرين، و بثّ دين اللّه في العالمين. (التيسير فى التفسير للقرآن برواية أهل البيت، ج‏1، ص: 78) 6️⃣ وَ ادْعُوا شُهَداءَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ: فيشهدوا أنّه مثله إِنْ كُنْتُمْ صادِقِينَ : بأنّ هذا القرآن ليس من كلام الوحي و ذلك أنّ اليهود قالت: إنّ هذا ليس من كلام الوحي. ( تفسير كتاب الله العزيز، ج‏1، ص: 92) 🔻نکات: بنی اسرائیل در زمان پیامبر در موضوعات مختلف در حال اختلاف افکنی در امت پیامبر است و سعی بلیغی در به هم زدن طرح پیامبر دارد یکی از مصادیق آن اتهام وحی نبودن قرآن است که با ایجاد شبهه در بین امت اسلامی و اتهام شاعر بودن سعی کردند مردم را نسبت به این کلام الهی بدبین کنند. که خداوند بهترین جواب را برای این قوم لجوج و کسانی که در این اتهام از آنها پیروی می کردند می کند و می گوید پس یک کتاب،سوره،آیه مثل این کلام بیاورید و این شکست سنگینی را برای اهل کتاب که در راس آنها یهود است را در پی دارد. از بعضی از تفاسیر اینگونه فهم می شود که جریانی که مشرکین قریش را به موضع گیری علیه قرآن جهت دهی می کند یهود است که خود را اهل علم می دانستند و از این هیمنه پوشالی علمی خود توانستند شبهه ای را برای مشرکین ایجاد کنند و قلوب مسلمین را نسبت به مسیر خود منحرف کنند. امروز صهیونیسم با بهرمندی از امپراتوری رسانه و هیمنه دروغین علوم انسانی با روشی دیگر سعی در همین کار دارد و علوم اسلامی و منابع وحی را زیر سوال می برد که باعث خودباختگی جمعی از مسلمین در علوم اسلامی هستیم اتفاقی که در دانشگاه ما درحال اجراست و سالانه تعداد زیادی دل داده به این علوم ذاتا مسموم را تحویل جامعه می دهد . و در حال شبهه افکنی در مسائلی است که ریشه در وحی دارند. ✍🏻محمدحسین خانی ⭕️اختصاصی موسسه مطالعات راهبردی مسری 🌐 موسسه مطالعات راهبردی مسریٰ https://eitaa.com/flastiin
✺ شکوه غزه ✺
در یادداشت‌هایی تاکید شد که نوید ظهور انسان جدید را میدهد. چشمهایی باید این اتفاق بزرگ را ببینند و ساده از کنار آن‌ نگذرند. شاید گمان برود که حتما باید برای فلسطین کاری کرد تا زودتر این جنگ پایان یابد، اما باید دقت کرد که رهبری فرمودند این جنگ درگیری بین است، درگیری حق و باطل و دائر مدار تکوین است، هنر و ارزش از آن کسی است که خود را بر مدار تکوین قرار داده و به دنبال ضربه زدنی به جبهه باطل است تا روشنی را از آن انسانیت کند. به چه کار می آید؟ سوال خوبی است. باید تامل کرد که درگیری بین قابیل و هابیل در عالم چه کرد و چه اثری گذاشت؟ آیا درگیری قابیل و هابیل، منجر به این شد که عده‌ای کشته شوند و نامی از ظلم باقی نماند؟ خیر. تاریخ این خط درگیری را با خود کشاند تا پشت هویت انسانی بشریت، این خط مبارزه ثبت گردد و بماند که چه جریانی بر مدار حق رفته و چگونه حرکت می‌کند و کدام جریان در مدار باطل قرار گرفته و چه سرنوشتی خواهد داشت. عقلی که بتواند این مبارزه را از باب هویت انسانی رصد و مشاهده کند بسی عبرت‌ها را برای خودش به دارایی تبدیل میکند و در بزنگاه‌های تاریخ که ضعف ظاهرا مستولی میگردد، از آن تغذیه می کند و خود را با قدرتی ملکوتی عبور میدهد. حاج از نوجوانی خود را در مدار درگیری حق و باطل قرار داد و عقلی که توانست هوشیارانه او را از هویت تاریخی انسانی بیرون نبیند به او عطا کردند. هیچ گاه از این مسیر خسته نشد، تمام حیثیت انسانی خود را از این حرکت میدید. نمیتوانست قبول کند انسانیت بدون این خط راهبردی قابل تفصیل و بسط است. وجودش را توسعه داد خود را رساند به بزرگترین درگیری تاریخ عصر و مصر خودش یعنی . قاسم سلیمانی به اقرار آزادی خواهان، شد و عمر خود را خرج دفاع و پشتیبانی از این خط درگیری انسانی کرد. انسان انقلاب اسلامی، عزم کرده است تا گونه‌ای دیگر از زندگی را به بشر عرضه کند لذا اسطوره این سبک زندگی، قاسم سلیمانی است که با روضه و استغاثه‌های شبانه‌اش، خود را در قدس خرج میکند و شهیدالقدس میشود. خط که میتواند قاسم سلیمانی را به مدد و نجات اهل سنت در سواحل مدیترانه برساند، اثاره خالص شیعگی است، آنجا که بر حسین گریه کرد و بعد از روضه و بکاء، سوار بر سفینة‌النجاة شد و دیگر سر از پا برای نجات دادن نشناخت. سالگرد شهیدالقدس، سالگردی به بلندای است. 🖋حمیدرضا شب‌بویی 1⃣2⃣
✺ شکوه غزه ✺
این کلیپ را ابتدا مشاهده فرمایید. در یادداشت‌هایی تاکید شد که نوید ظهور انسان جدید را میدهد. چشمهایی باید این اتفاق بزرگ را ببینند و ساده از کنار آن‌ نگذرند. شاید گمان برود که حتما باید برای فلسطین کاری کرد تا زودتر این جنگ پایان یابد، اما باید دقت کرد که رهبری فرمودند این جنگ درگیری بین است، درگیری حق و باطل و دائر مدار تکوین است، هنر و ارزش از آن کسی است که خود را بر مدار تکوین قرار داده و به دنبال ضربه زدنی به جبهه باطل است تا روشنی را از آن انسانیت کند. به چه کار می آید؟ سوال خوبی است. باید تامل کرد که درگیری بین قابیل و هابیل در عالم چه کرد و چه اثری گذاشت؟ آیا درگیری قابیل و هابیل، منجر به این شد که عده‌ای کشته شوند و نامی از ظلم باقی نماند؟ خیر. تاریخ این خط درگیری را با خود کشاند تا پشت هویت انسانی بشریت، این خط مبارزه ثبت گردد و بماند که چه جریانی بر مدار حق رفته و چگونه حرکت می‌کند و کدام جریان در مدار باطل قرار گرفته و چه سرنوشتی خواهد داشت. عقلی که بتواند این مبارزه را از باب هویت انسانی رصد و مشاهده کند بسی عبرت‌ها را برای خودش به دارایی تبدیل میکند و در بزنگاه‌های تاریخ که ضعف ظاهرا مستولی میگردد، از آن تغذیه می کند و خود را با قدرتی ملکوتی عبور میدهد. حاج از نوجوانی خود را در مدار درگیری حق و باطل قرار داد و عقلی که توانست هوشیارانه او را از هویت تاریخی انسانی بیرون نبیند به او عطا کردند. هیچ گاه از این مسیر خسته نشد، تمام حیثیت انسانی خود را از این حرکت میدید. نمیتوانست قبول کند انسانیت بدون این خط راهبردی قابل تفصیل و بسط است. وجودش را توسعه داد خود را رساند به بزرگترین درگیری تاریخ عصر و مصر خودش یعنی . قاسم سلیمانی به اقرار آزادی خواهان، شد و عمر خود را خرج دفاع و پشتیبانی از این خط درگیری انسانی کرد. انسان انقلاب اسلامی، عزم کرده است تا گونه‌ای دیگر از زندگی را به بشر عرضه کند لذا اسطوره این سبک زندگی، قاسم سلیمانی است که با روضه و استغاثه‌های شبانه‌اش، خود را در قدس خرج میکند و شهیدالقدس میشود. خط که میتواند قاسم سلیمانی را به مدد و نجات اهل سنت در سواحل مدیترانه برساند، اثاره خالص شیعگی است، آنجا که بر حسین گریه کرد و بعد از روضه و بکاء، سوار بر سفینة‌النجاة شد و دیگر سر از پا برای نجات دادن نشناخت. سالگرد شهیدالقدس، سالگردی به بلندای است. 🖋حمیدرضا شب‌بویی 1⃣2⃣
🔰یهود در قرآن إِنَّ اللَّهَ لا يَسْتَحْيي‏ أَنْ يَضْرِبَ مَثَلاً ما بَعُوضَةً فَما فَوْقَها فَأَمَّا الَّذينَ آمَنُوا فَيَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ وَ أَمَّا الَّذينَ كَفَرُوا فَيَقُولُونَ ما ذا أَرادَ اللَّهُ بِهذا مَثَلاً يُضِلُّ بِهِ كَثيراً وَ يَهْدي بِهِ كَثيراً وَ ما يُضِلُّ بِهِ إِلاَّ الْفاسِقين‏ بقره/26 خداوند از اينكه به [موجودات ظاهراً كوچكى مانند] پشه و حتّى كمتر از آن، مثال بزند باكى ندارد. در اين ميان كسانى كه ايمان آورده‌اند، مى‌دانند كه آن [مثال، گوياى] حقيقتى است از طرف پروردگارشان؛ و امّا كسانى كه كافر شده‌اند [بهانه‌جويى كرده] مى‌گويند: «منظور خداوند از اين مثال چه بوده است»؟! [آرى] خدا جمع زيادى را با آن گمراه و گروه بسيارى را هدايت مى‌كند؛ ولى تنها فاسقان را با آن گمراه مى سازد! 🔹تفاسیر 1️⃣الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ وَ أَمَّا الَّذِينَ كَفَرُوا بالقرآن يعنى اليهود فَيَقُولُونَ ما ذا أَرادَ اللَّهُ بِهذا الذي ذكر مَثَلًا إنما يقوله محمد من تلقاء نفسه و ليس من اللّه فأنزل اللّه- عز و جل- يُضِلُّ بِهِ أى يضل اللّه بهذا المثل كَثِيراً من الناس يعنى اليهود وَ يَهْدِي بِهِ أى بهذا المثل كَثِيراً من الناس يعنى المؤمنين وَ ما يُضِلُّ بِهِ أى بهذا المثل إِلَّا الْفاسِقِينَ يعنى اليهود (تفسیر مقاتل بن سلیمان ج1 ص 95) 2️⃣ إنَّ اللَّهَ لا يَسْتَحْيِي أَنْ يَضْرِبَ مَثَلًا ما: بَعُوضَةً فَما فَوْقَها لما ضرب اللّه المثل بالعنكبوت في سورة العنكبوت، و بالذباب في سورة الحج- قالت اليهود: ما هذه الأمثال التي لا تليق باللّه عزّ و جل؟! فأنزل اللّه: إِنَّ اللَّهَ لا يَسْتَحْيِي أَنْ يَضْرِبَ مَثَلًا ما بَعُوضَةً فَما فَوْقَها. من الذباب و العنكبوت. و كان أبو عبيدة [رحمه اللّه‏] يذهب إلى أن «فوق» هاهنا بمعنى «دون» على ما بينا في كتاب «المشكل». فقالت اليهود: ما أراد اللّه بمثل ينكره الناس فيضلّ به فريق و يهتدي به فريق؟ قال اللّه: وَ ما يُضِلُّ بِهِ إِلَّا الْفاسِقِين‏(غریب القران ص46) 3️⃣ إنَّ اللَّهَ لا يَسْتَحْيِي أَنْ يَضْرِبَ مَثَلًا و ذلك أنه لما نزل قول اللّه تعالى: إِنَّ الَّذِينَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ لَنْ يَخْلُقُوا ذُباباً [الحج: 73] و قال في آية أخرى: مَثَلُ الَّذِينَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ أَوْلِياءَ كَمَثَلِ الْعَنْكَبُوتِ [العنكبوت: 41]، قالت اليهود و المشركون: إن رب محمد يضرب المثل بالذباب و العنكبوت فنزلت هذه الآية إِنَّ اللَّهَ لا يَسْتَحْيِي أَنْ يَضْرِبَ مَثَلًا ما بَعُوضَةً فَما فَوْقَها، أي لا يمتنع من ضرب المثل و بيان الحق(الواضح فی تفسیر القران 54) 4️⃣إنَّ اللَّهَ لا يَسْتَحْيِي أَنْ يَضْرِبَ مَثَلًا ... (آيه 26). ابن عباس به روايت ابو صالح مى‏گويد: پس از آنكه خدا دو مثل در حق منافقان زد (آيه 17 و آيه 19) ايشان گفتند خدا بزرگ‏تر و برتر از آن است كه ضرب المثل بياورد. در جواب آيه بالا نازل گرديد. حسن و قتاده گفته‏اند: پس از آنكه مثال «ذباب» و «عنكبوت» براى مشركان در قرآن آمد يهود خنديدند و گفتند: اين به كلام خدا نمی‏ماند و آيه مورد بحث نازل شد. احمد بن عبد اللّه بن اسحاق در كتابش با اسناد از ابن عباس روايت مى‏كند: پس از آنكه خدا درباره معبودهاى مشركان آيه فرستاد كه «اگر مگسى چيزى از ايشان بربايد نتوانند باز ستانند» (حج 3) و دين مشركان را در سستى به تار عنكبوت تشبيه نمود (عنكبوت 41) آنان گفتند: آيا مثال مگس و عنكبوت را در قرآن محمد (ص) ديديد؟ منظورش از اينها چيست و به چه درد مى‏خورد؟ در پاسخ آيه مورد بحث نازل گرديد.(اسباب النزول واحدی‏ ص19) 🔻نکات: بنی اسرائیل در ادامه اخلاق و سیره همیشگی خود در اعتراض به طرح خدا و اندک چیزی را بهانه تمسخر و تحقیر مسلمین و انحراف مسیر هدایت می کردند. لذا ضرب المثل به بال مگس را برنمی تابند و آن را غیر الهی می دانند و خداوند با این مثال برای هدایت از این امثله حسی و ملموس استفاده می کند تا نشان بدهد همین واسطه هدایت عده ای الا فاسقین می شود. و عدم هدایت یهود نشان بر فاسق بودن یهود است. ✍🏻محمدحسین خانی ⭕️اختصاصی موسسه مطالعات راهبردی مسری 🌐 موسسه مطالعات راهبردی مسریٰ https://eitaa.com/flastiin
13.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
٣١ 🇵🇸 دوشنبه ١١ دی ١۴٠٢ ▫️ارتباطی که هست، ارتباطی که نیست. ما با تمام حجم قلبمان پر از درد غزه هستیم. غزه در چشمها و دلهای ما زنده است. ما مرام غزه را می فهمیم و از سویدای دل تأیید می کنیم. حماسۀ غزه، خداخوانی غزه، صبر غزه، عفت غزه، برادری غزه و ... همه را تحسین می کنیم، بلکه آرزو می کنیم. علاوه بر آن، ما سالها بود که از انفعال مردم فلسطین نگران بودیم و راه نجات را «چالش مدام با نظام سلطه» و «مقاومت» به نام خدا می دانستیم. ما می خواستیم مردم اسلام را برای مبارزه و مبارزه را برای شکست دشمن بی رحم انتخاب کنند. به لطف الهی این سخن شنیده شد. ما با همۀ وجود با غزه مرتبط هستیم. ولی به این کلیپ نگاه کنید. این خبرنگار با ما سخن می گوید. چرا این گفتگو کم است؟ چرا این صحنه را فعال نکرده ایم؟ شاید این باعث می شد دلهای ما طور دیگری برای هم بجوشد. چقدر این ارتباطها کم است! این خطا است. ┄┅••؛••┅┄ این یک مدال افتخار است. 🔶خبرنگار فلسطینی : «اگر موضع همه ملتها مثل مردم ایران بود، فلسطین تابحال آزاد شده بود» ┄┅••؛••┅┄ ✍️ محمدرضا فلاح ✓
▫️پرسش از رفتار سربازان در غزه خبر رسيد كه مبارزان گردان‌هاي قسام با استفاده از عروسك‌هاي سخنگو به زبان عبري، نظاميان صهيونيست را به گمان وجود اسرا در داخل ساختمان‌ها به داخل كمين كشانده و آن‌ها را هدف قرار مي‌دهند. سوالاتی ذهن انسان را درگیر می کند: ❓آيا اين رفتار درست است؟ ❓نکند این رفتار اسلامی نباشد؟ ❓تحقیر کردن دشمن مورد تأیید خداوند است؟ ❓در مرحله ی قبل باید پرسید که چه كسي اين قوم را هدايت مي كند تا درست رفتار كنند؟ تا عاقلانه رفتار كنند و خدا را به ميدان بياورند؟ ☑️ در دفاع مقدس، سربازان ما جنبه هاي فقهي و اخلاقی را رعايت مي كردند؛ به خانه ها و وسايل خالي شده دست نمي زدند چون اعراض از ملك صورت نگرفته بود. در رفتار با اسراي عراقي واقعا برادرانه و خیرخواهانه رفتار مي كردند و اصلا سبب نجات خيلي از عراقی ها از جنگي اشتباه، خود سربازان ما بودند. سربازان عراقی از اسرای ما استقامت، صبر، بزرگی و شجاعت می دیدند. عقلانيت و لطافت و عطوفت اسلام، در جنگ ما نمايش داده شد. ☑️ و در خود انقلاب اسلامي نيز همين قواعد حاكم بود و فقهاي ما نگذاشتند كه مردم خلاف خواسته ي خداوند عمل كنند؛ مردم مشروب را كه ماليت نداشت بيرون مي ريختند و بطري هايش را نمي شكستند، مغازه ها و اموال مردم را براي پيشبرد اهدافشان خراب نمي كردند، تا امکان داشت دست به اسلحه نمي بردند و جان انسان ها را گرامي مي داشتند و... ❓سوال اين است كه آیا در غزه همچنين عقلانيتي هست؟ ❓آيا وجود يك رهبر و باورمندانش براي تحقق اهداف نياز نيست؟ ❓غزه در اين وسط چه كسي را دارد؟ نكند خطايي بكنند و خلاف خواسته ي خداوند عمل كنند. اين يادداشت در دو بخش باید ادامه يابد: 🔸بخش اول: آيا رفتاری به عنوان تحقير دشمن در اسلام تعريف شده است؟ يعني به حكم اولي همچنين چيزي داريم؟ به حكم ثانوي اگر هست، عنوانش چیست؟ 🔸بخش دوم: ❓غزه اكنون چه كسي را دارد؟ آیا از هدایت یک رهبر عاقل و متقی برخوردار است؟ اگر خیر، پس چگونه هدايت مي شود؟ و اگر این رهبر نیست، رفتار حال حاضرشان و شکوهی که به نمایش گذاشته اند چگونه شکل گرفته است؟ اگر رهبری نباشد، آیا این رفتار باقی می ماند؟ نياز به يك رهبر در سر صحنه ندارند؟ ✍️ خانم ن.هاشمیان سه‌شنبه ١٢ دی ١۴٠٢ 🌱
11.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
٣٢ 🇵🇸 سه‌شنبه ١٢ دی ١۴٠٢ ▫️با که می‌جنگی؟ ابعاد شکست را جدا جدا باید دید. یکی از ابعاد شکست در نظر جهانیان این است که حماس دارد از سربازان اسرائیلی می کشد و آنها دارند مردم را می کشند. حماس تا توانسته به غیر از چند گوشمالی مناطق مسکونی را نزده است، ولی آنها فقط توانسته اند مناطق مسکونی را بزنند. ما نباید از کنار این شکستهای واضح به سهولت بگذریم. اینها ذخیرۀ عقل ما را بیشتر می کند و شخصیت اسلامی ما را تقویت می نماید. گاهی این که دشمن مجبور به کشتن کسی می شود و تصمیم می گیرد پای هزینه هایش بایستد همین نشانۀ ضعف او است. ┄┅••؛••┅┄ روزنامه نگار آمریکایی توضیحاتی خوبی در این باره می دهد. او می گوید : «اسرائیل فقط در جنگ علیه نوزادان فلسطینی پیروز می شود!» ┄┅••؛••┅┄ جملات متنوعی در این صحبت کوتاه گفته می شود که همه را باید شنید و برداشت عمومی مردم را از این جنگ متوجه شد. ✍️ محمدرضا فلاح ✓