eitaa logo
✺ شکوه غزه ✺
77 دنبال‌کننده
29 عکس
29 ویدیو
6 فایل
• قیام غزه یک فهم اسلامی بزرگ است. • قیام غزه گامی بلند برای ظهور امام زمان عج است. • قیام غزه یک اوج انسانی است. • نیازمند انواع و اصناف تبیینها است. . حلقه اندیشه کلامی . مؤسسۀ فرهنگ و تمدن توحیدی
مشاهده در ایتا
دانلود
✺ شکوه غزه ✺
این کلیپ را ابتدا مشاهده فرمایید. در یادداشت‌هایی تاکید شد که نوید ظهور انسان جدید را میدهد. چشمهایی باید این اتفاق بزرگ را ببینند و ساده از کنار آن‌ نگذرند. شاید گمان برود که حتما باید برای فلسطین کاری کرد تا زودتر این جنگ پایان یابد، اما باید دقت کرد که رهبری فرمودند این جنگ درگیری بین است، درگیری حق و باطل و دائر مدار تکوین است، هنر و ارزش از آن کسی است که خود را بر مدار تکوین قرار داده و به دنبال ضربه زدنی به جبهه باطل است تا روشنی را از آن انسانیت کند. به چه کار می آید؟ سوال خوبی است. باید تامل کرد که درگیری بین قابیل و هابیل در عالم چه کرد و چه اثری گذاشت؟ آیا درگیری قابیل و هابیل، منجر به این شد که عده‌ای کشته شوند و نامی از ظلم باقی نماند؟ خیر. تاریخ این خط درگیری را با خود کشاند تا پشت هویت انسانی بشریت، این خط مبارزه ثبت گردد و بماند که چه جریانی بر مدار حق رفته و چگونه حرکت می‌کند و کدام جریان در مدار باطل قرار گرفته و چه سرنوشتی خواهد داشت. عقلی که بتواند این مبارزه را از باب هویت انسانی رصد و مشاهده کند بسی عبرت‌ها را برای خودش به دارایی تبدیل میکند و در بزنگاه‌های تاریخ که ضعف ظاهرا مستولی میگردد، از آن تغذیه می کند و خود را با قدرتی ملکوتی عبور میدهد. حاج از نوجوانی خود را در مدار درگیری حق و باطل قرار داد و عقلی که توانست هوشیارانه او را از هویت تاریخی انسانی بیرون نبیند به او عطا کردند. هیچ گاه از این مسیر خسته نشد، تمام حیثیت انسانی خود را از این حرکت میدید. نمیتوانست قبول کند انسانیت بدون این خط راهبردی قابل تفصیل و بسط است. وجودش را توسعه داد خود را رساند به بزرگترین درگیری تاریخ عصر و مصر خودش یعنی . قاسم سلیمانی به اقرار آزادی خواهان، شد و عمر خود را خرج دفاع و پشتیبانی از این خط درگیری انسانی کرد. انسان انقلاب اسلامی، عزم کرده است تا گونه‌ای دیگر از زندگی را به بشر عرضه کند لذا اسطوره این سبک زندگی، قاسم سلیمانی است که با روضه و استغاثه‌های شبانه‌اش، خود را در قدس خرج میکند و شهیدالقدس میشود. خط که میتواند قاسم سلیمانی را به مدد و نجات اهل سنت در سواحل مدیترانه برساند، اثاره خالص شیعگی است، آنجا که بر حسین گریه کرد و بعد از روضه و بکاء، سوار بر سفینة‌النجاة شد و دیگر سر از پا برای نجات دادن نشناخت. سالگرد شهیدالقدس، سالگردی به بلندای است. 🖋حمیدرضا شب‌بویی 1⃣2⃣
🔰یهود در قرآن إِنَّ اللَّهَ لا يَسْتَحْيي‏ أَنْ يَضْرِبَ مَثَلاً ما بَعُوضَةً فَما فَوْقَها فَأَمَّا الَّذينَ آمَنُوا فَيَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ وَ أَمَّا الَّذينَ كَفَرُوا فَيَقُولُونَ ما ذا أَرادَ اللَّهُ بِهذا مَثَلاً يُضِلُّ بِهِ كَثيراً وَ يَهْدي بِهِ كَثيراً وَ ما يُضِلُّ بِهِ إِلاَّ الْفاسِقين‏ بقره/26 خداوند از اينكه به [موجودات ظاهراً كوچكى مانند] پشه و حتّى كمتر از آن، مثال بزند باكى ندارد. در اين ميان كسانى كه ايمان آورده‌اند، مى‌دانند كه آن [مثال، گوياى] حقيقتى است از طرف پروردگارشان؛ و امّا كسانى كه كافر شده‌اند [بهانه‌جويى كرده] مى‌گويند: «منظور خداوند از اين مثال چه بوده است»؟! [آرى] خدا جمع زيادى را با آن گمراه و گروه بسيارى را هدايت مى‌كند؛ ولى تنها فاسقان را با آن گمراه مى سازد! 🔹تفاسیر 1️⃣الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ وَ أَمَّا الَّذِينَ كَفَرُوا بالقرآن يعنى اليهود فَيَقُولُونَ ما ذا أَرادَ اللَّهُ بِهذا الذي ذكر مَثَلًا إنما يقوله محمد من تلقاء نفسه و ليس من اللّه فأنزل اللّه- عز و جل- يُضِلُّ بِهِ أى يضل اللّه بهذا المثل كَثِيراً من الناس يعنى اليهود وَ يَهْدِي بِهِ أى بهذا المثل كَثِيراً من الناس يعنى المؤمنين وَ ما يُضِلُّ بِهِ أى بهذا المثل إِلَّا الْفاسِقِينَ يعنى اليهود (تفسیر مقاتل بن سلیمان ج1 ص 95) 2️⃣ إنَّ اللَّهَ لا يَسْتَحْيِي أَنْ يَضْرِبَ مَثَلًا ما: بَعُوضَةً فَما فَوْقَها لما ضرب اللّه المثل بالعنكبوت في سورة العنكبوت، و بالذباب في سورة الحج- قالت اليهود: ما هذه الأمثال التي لا تليق باللّه عزّ و جل؟! فأنزل اللّه: إِنَّ اللَّهَ لا يَسْتَحْيِي أَنْ يَضْرِبَ مَثَلًا ما بَعُوضَةً فَما فَوْقَها. من الذباب و العنكبوت. و كان أبو عبيدة [رحمه اللّه‏] يذهب إلى أن «فوق» هاهنا بمعنى «دون» على ما بينا في كتاب «المشكل». فقالت اليهود: ما أراد اللّه بمثل ينكره الناس فيضلّ به فريق و يهتدي به فريق؟ قال اللّه: وَ ما يُضِلُّ بِهِ إِلَّا الْفاسِقِين‏(غریب القران ص46) 3️⃣ إنَّ اللَّهَ لا يَسْتَحْيِي أَنْ يَضْرِبَ مَثَلًا و ذلك أنه لما نزل قول اللّه تعالى: إِنَّ الَّذِينَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ لَنْ يَخْلُقُوا ذُباباً [الحج: 73] و قال في آية أخرى: مَثَلُ الَّذِينَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ أَوْلِياءَ كَمَثَلِ الْعَنْكَبُوتِ [العنكبوت: 41]، قالت اليهود و المشركون: إن رب محمد يضرب المثل بالذباب و العنكبوت فنزلت هذه الآية إِنَّ اللَّهَ لا يَسْتَحْيِي أَنْ يَضْرِبَ مَثَلًا ما بَعُوضَةً فَما فَوْقَها، أي لا يمتنع من ضرب المثل و بيان الحق(الواضح فی تفسیر القران 54) 4️⃣إنَّ اللَّهَ لا يَسْتَحْيِي أَنْ يَضْرِبَ مَثَلًا ... (آيه 26). ابن عباس به روايت ابو صالح مى‏گويد: پس از آنكه خدا دو مثل در حق منافقان زد (آيه 17 و آيه 19) ايشان گفتند خدا بزرگ‏تر و برتر از آن است كه ضرب المثل بياورد. در جواب آيه بالا نازل گرديد. حسن و قتاده گفته‏اند: پس از آنكه مثال «ذباب» و «عنكبوت» براى مشركان در قرآن آمد يهود خنديدند و گفتند: اين به كلام خدا نمی‏ماند و آيه مورد بحث نازل شد. احمد بن عبد اللّه بن اسحاق در كتابش با اسناد از ابن عباس روايت مى‏كند: پس از آنكه خدا درباره معبودهاى مشركان آيه فرستاد كه «اگر مگسى چيزى از ايشان بربايد نتوانند باز ستانند» (حج 3) و دين مشركان را در سستى به تار عنكبوت تشبيه نمود (عنكبوت 41) آنان گفتند: آيا مثال مگس و عنكبوت را در قرآن محمد (ص) ديديد؟ منظورش از اينها چيست و به چه درد مى‏خورد؟ در پاسخ آيه مورد بحث نازل گرديد.(اسباب النزول واحدی‏ ص19) 🔻نکات: بنی اسرائیل در ادامه اخلاق و سیره همیشگی خود در اعتراض به طرح خدا و اندک چیزی را بهانه تمسخر و تحقیر مسلمین و انحراف مسیر هدایت می کردند. لذا ضرب المثل به بال مگس را برنمی تابند و آن را غیر الهی می دانند و خداوند با این مثال برای هدایت از این امثله حسی و ملموس استفاده می کند تا نشان بدهد همین واسطه هدایت عده ای الا فاسقین می شود. و عدم هدایت یهود نشان بر فاسق بودن یهود است. ✍🏻محمدحسین خانی ⭕️اختصاصی موسسه مطالعات راهبردی مسری 🌐 موسسه مطالعات راهبردی مسریٰ https://eitaa.com/flastiin
13.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
٣١ 🇵🇸 دوشنبه ١١ دی ١۴٠٢ ▫️ارتباطی که هست، ارتباطی که نیست. ما با تمام حجم قلبمان پر از درد غزه هستیم. غزه در چشمها و دلهای ما زنده است. ما مرام غزه را می فهمیم و از سویدای دل تأیید می کنیم. حماسۀ غزه، خداخوانی غزه، صبر غزه، عفت غزه، برادری غزه و ... همه را تحسین می کنیم، بلکه آرزو می کنیم. علاوه بر آن، ما سالها بود که از انفعال مردم فلسطین نگران بودیم و راه نجات را «چالش مدام با نظام سلطه» و «مقاومت» به نام خدا می دانستیم. ما می خواستیم مردم اسلام را برای مبارزه و مبارزه را برای شکست دشمن بی رحم انتخاب کنند. به لطف الهی این سخن شنیده شد. ما با همۀ وجود با غزه مرتبط هستیم. ولی به این کلیپ نگاه کنید. این خبرنگار با ما سخن می گوید. چرا این گفتگو کم است؟ چرا این صحنه را فعال نکرده ایم؟ شاید این باعث می شد دلهای ما طور دیگری برای هم بجوشد. چقدر این ارتباطها کم است! این خطا است. ┄┅••؛••┅┄ این یک مدال افتخار است. 🔶خبرنگار فلسطینی : «اگر موضع همه ملتها مثل مردم ایران بود، فلسطین تابحال آزاد شده بود» ┄┅••؛••┅┄ ✍️ محمدرضا فلاح ✓
▫️پرسش از رفتار سربازان در غزه خبر رسيد كه مبارزان گردان‌هاي قسام با استفاده از عروسك‌هاي سخنگو به زبان عبري، نظاميان صهيونيست را به گمان وجود اسرا در داخل ساختمان‌ها به داخل كمين كشانده و آن‌ها را هدف قرار مي‌دهند. سوالاتی ذهن انسان را درگیر می کند: ❓آيا اين رفتار درست است؟ ❓نکند این رفتار اسلامی نباشد؟ ❓تحقیر کردن دشمن مورد تأیید خداوند است؟ ❓در مرحله ی قبل باید پرسید که چه كسي اين قوم را هدايت مي كند تا درست رفتار كنند؟ تا عاقلانه رفتار كنند و خدا را به ميدان بياورند؟ ☑️ در دفاع مقدس، سربازان ما جنبه هاي فقهي و اخلاقی را رعايت مي كردند؛ به خانه ها و وسايل خالي شده دست نمي زدند چون اعراض از ملك صورت نگرفته بود. در رفتار با اسراي عراقي واقعا برادرانه و خیرخواهانه رفتار مي كردند و اصلا سبب نجات خيلي از عراقی ها از جنگي اشتباه، خود سربازان ما بودند. سربازان عراقی از اسرای ما استقامت، صبر، بزرگی و شجاعت می دیدند. عقلانيت و لطافت و عطوفت اسلام، در جنگ ما نمايش داده شد. ☑️ و در خود انقلاب اسلامي نيز همين قواعد حاكم بود و فقهاي ما نگذاشتند كه مردم خلاف خواسته ي خداوند عمل كنند؛ مردم مشروب را كه ماليت نداشت بيرون مي ريختند و بطري هايش را نمي شكستند، مغازه ها و اموال مردم را براي پيشبرد اهدافشان خراب نمي كردند، تا امکان داشت دست به اسلحه نمي بردند و جان انسان ها را گرامي مي داشتند و... ❓سوال اين است كه آیا در غزه همچنين عقلانيتي هست؟ ❓آيا وجود يك رهبر و باورمندانش براي تحقق اهداف نياز نيست؟ ❓غزه در اين وسط چه كسي را دارد؟ نكند خطايي بكنند و خلاف خواسته ي خداوند عمل كنند. اين يادداشت در دو بخش باید ادامه يابد: 🔸بخش اول: آيا رفتاری به عنوان تحقير دشمن در اسلام تعريف شده است؟ يعني به حكم اولي همچنين چيزي داريم؟ به حكم ثانوي اگر هست، عنوانش چیست؟ 🔸بخش دوم: ❓غزه اكنون چه كسي را دارد؟ آیا از هدایت یک رهبر عاقل و متقی برخوردار است؟ اگر خیر، پس چگونه هدايت مي شود؟ و اگر این رهبر نیست، رفتار حال حاضرشان و شکوهی که به نمایش گذاشته اند چگونه شکل گرفته است؟ اگر رهبری نباشد، آیا این رفتار باقی می ماند؟ نياز به يك رهبر در سر صحنه ندارند؟ ✍️ خانم ن.هاشمیان سه‌شنبه ١٢ دی ١۴٠٢ 🌱
11.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
٣٢ 🇵🇸 سه‌شنبه ١٢ دی ١۴٠٢ ▫️با که می‌جنگی؟ ابعاد شکست را جدا جدا باید دید. یکی از ابعاد شکست در نظر جهانیان این است که حماس دارد از سربازان اسرائیلی می کشد و آنها دارند مردم را می کشند. حماس تا توانسته به غیر از چند گوشمالی مناطق مسکونی را نزده است، ولی آنها فقط توانسته اند مناطق مسکونی را بزنند. ما نباید از کنار این شکستهای واضح به سهولت بگذریم. اینها ذخیرۀ عقل ما را بیشتر می کند و شخصیت اسلامی ما را تقویت می نماید. گاهی این که دشمن مجبور به کشتن کسی می شود و تصمیم می گیرد پای هزینه هایش بایستد همین نشانۀ ضعف او است. ┄┅••؛••┅┄ روزنامه نگار آمریکایی توضیحاتی خوبی در این باره می دهد. او می گوید : «اسرائیل فقط در جنگ علیه نوزادان فلسطینی پیروز می شود!» ┄┅••؛••┅┄ جملات متنوعی در این صحبت کوتاه گفته می شود که همه را باید شنید و برداشت عمومی مردم را از این جنگ متوجه شد. ✍️ محمدرضا فلاح ✓
🔰یهود در قرآن الَّذينَ يَنْقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ ميثاقِهِ وَ يَقْطَعُونَ ما أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ وَ يُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ أُولئِكَ هُمُ الْخاسِرُونَ [همان] كسانى كه پيمان خدا را پس از محكم‌ساختن آن، مى‌شكنند؛ و پيوندهايى را كه خدا دستور داده برقرار سازند، قطع نموده و در روى زمين فساد مى‌كنند؛ آنها زيانكاران [واقعى] هستند. بقره/27 🔹تفاسیر 1️⃣الَّذِينَ يَنْقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ مِيثاقِهِ فنقضوا العهد الأول، و نقضوا ما أخذ عليهم فى التوراة، أن يعبدوا اللّه. و لا يشركوا به شيئا، و أن يؤمنوا بالنبي- صلى اللّه عليه و سلم- و كفروا بعيسى و بمحمد- عليهما السلام- و آمنوا ببعض الأنبياء، و كفروا ببعض، وَ يَقْطَعُونَ ما أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ «2» وَ يُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ يعنى و يعملون فيها بالمعاصي أُولئِكَ هُمُ الْخاسِرُونَ- 27- فى العقوبة يعنى اليهود( تفسير مقاتل بن سليمان، ج‏1، ص: 96) 2️⃣ الَّذِينَ يَنْقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ مِيثاقِهِ، أي يتركون أمر اللّه و وصيته من بعد ميثاقه، أي من بعد تغليظه و تأكيده، و ذلك أن اللّه تعالى أمر موسى في‏ التوراة بأن يأمر قومه ليقروا بمحمد صلى اللّه عليه و سلم و يصدقوه إذا خرج. و كان موسى عليه السلام عاهدهم على ذلك، فلما خرج رسول اللّه صلى اللّه عليه و سلم كذبوه و لم يصدقوه و نقضوا العهد. و يقال: إنه أراد به العهد الذي أخذه من بني آدم من ظهورهم، حيث قال تعالى: أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ قالُوا بَلى‏ [الأعراف: 172] فنقضوا ذلك العهد و الميثاق. فإن قيل: كيف يجوز هذا و اليهود كانوا مقرّين باللّه تعالى؟ فكيف يكون نقض العهد و هم مقرون؟ قيل له: إنهم إذا لم يصدقوا بمحمد صلى اللّه عليه و سلم فقد أشركوا باللّه، لأنهم لم يصدقوا بأن القرآن من عند اللّه، و من زعم أن القرآن قول البشر فقد أشرك باللّه تعالى، و صار ناقضا للعهد. و يقال: الميثاق الذي يعرف كل واحد ربه إذا تفكر في نفسه، فكان ذلك بمنزلة أخذ الميثاق عليه، و جميع ما في القرآن من ذكر الميثاق‏ (بحر العلوم، ج‏1، ص: 38) 3️⃣ «عَهْدَ اللَّهِ» هو ما ركز في عقولهم من الحجّة على التّوحيد، أو ما أخذ عليهم في التّورية من اتّباع محمّد- صلّى اللّه عليه و آله- أو ما أخذ عليهم من الميثاق بأنّه إذا بعث إليهم رسول مؤيّد بالمعجزات صدّقوه و اتّبعوه‏ ( تفسير جوامع الجامع، ج‏1، ص: 34) 4️⃣ الَّذِينَ يَنْقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ مِيثاقِهِ ... تصف هذه الآية الفاسقين بنقض العهد، و الرجوع عن الإيمان بعد معرفته، أو برفض آلة التوحيد و الإيمان و هى مبثوثة فى فطرة الإنسان. و قال مقاتل بن سليمان: المراد بهم اليهود (فقد نقضوا العهد الأول، و نقضوا ما أخذ عليهم في التوراة أن يعبدوا اللّه و لا يشركوا به شيئا و أن يؤمنوا بالنبى- عليه السلام- و كفروا بعيسى و بمحمد- عليهما السلام- و آمنوا ببعض الأنبياء و كفروا ببعض) (تفسیر قرآن کریم ج 1 ص 46) 5️⃣إِنَّ اللَّهَ لا يَسْتَحْيِي أَنْ يَضْرِبَ مَثَلًا معناه أن اللّه لا يدع ضرب المثل بالأشياء الحقيرة لحقارتها إذا رأى الصلاح في ضرب المثل بها ما بَعُوضَةً فَما فَوْقَها فما فوقها في الصغر و القلة فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا أي صدقوا محمدا و القرآن، و قبلوا الإسلام فَيَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ مدحهم اللّه تعالى بأنهم تدبروا حتى علموا أنه من ربهم، و أن المثل وقع في حقه وَ أَمَّا الَّذِينَ كَفَرُوا بالقرآن فَيَقُولُونَ أي فلاعراضهم عن طريق الاستدلال و إنكارهم الحق قالوا ما ذا أَرادَ اللَّهُ بِهذا مَثَلًا أي ما ذا أراد اللّه بهذا المثل يُضِلُّ بِهِ كَثِيراً وَ يَهْدِي بِهِ كَثِيراً إنه حكاية عمّن قال: ما ذا أراد اللّه بهذا مثلا يضل به كثيرا و يهدي به كثيرا، أي يضل به قوم و يهتدي به قوم، ثم قال اللّه تعالى: وَ ما يُضِلُّ بِهِ إِلَّا الْفاسِقِينَ فبين تعالى أنه لا يضل إلا فاسقا ضالا. ( الوجيز في تفسير الكتاب العزيز، ص: 13)
6️⃣ الَّذِينَ يَنْقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ النقض: الفسخ و فكّ التركيب. و العهد: الموثق. و المراد بهؤلاء الناقضين لعهد اللّه أحبار اليهود المتعنتون، أو منافقوهم، أو الكفار جميعا، و عهد اللّه ما ركز في عقولهم من الحجة على التوحيد، كأنّه أمر وصاهم به و وثقه عليهم، أو أخذ الميثاق عليهم بأنّهم إذا بعث إليهم رسول يصدقه اللّه بمعجزاته صدقوه و أتبعوه و لم يكتموا ذكره، أو أخذ اللّه العهد عليهم أن لا يسفكوا دماءهم و لا يبغي بعضهم على بعض و لا يقطعوا أرحامهم، و قيل عهد اللّه إلى خلقه ثلاثة عهود، العهد الأول الذي أخذه على جميع ذرية آدم عليه السّلام «3» بأن يقروا بربوبيته، و هو قوله تعالى: وَ إِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِنْ بَنِي آدَمَ «4» الآية، و عهد خصّ به النبيين أن يبلّغوا الرسالة و يقيموا الدّين، و هو قوله تعالى: وَ إِذْ أَخَذْنا مِنَ النَّبِيِّينَ مِيثاقَهُمْ «5» و عهد خصّ به العلماء، و هو قوله تعالى: وَ إِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِيثاقَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتابَ لَتُبَيِّنُنَّهُ لِلنَّاسِ وَ لا تَكْتُمُونَهُ «6» مِنْ بَعْدِ مِيثاقِهِ أصله من الوثاقة و هي إحكام الشي‏ء، و الضمير للعهد، و هو ما وثّقوا به عهد اللّه من قبوله‏ (مدارك التنزيل و حقايق التاويل، ج‏1، ص: 77) 🔻نکات: عهد شکنی یکی دیگر از صفات اعتقادی یهود است که با توجه به علم به حقانیت پیامبر ختمی و شناخت وصی او باز عهد شکنی کردند و پیامبر را چون از نسل اسحاق نبود به عنوان پیامبر قبول نکردند، این خلف وعده و عدم پایبندی به عهد یکی از ویژگی های صهیونیسم هاست و به خوبی این ویژگی اجداد خودرا حفظ کرده اند مصادیق این عهد شکنی در تاریخ غصب فلسطین و تشکیل رژیم صهیونیستی زیاد است که به عنوان نمونه به چند مصداق اشاره می کنیم: قطعنامه 1947، 2535،38180، و 140 قطعنامه دیگر ، توافق اسلو،کمپ دیوید،وای ریور و... تمام این موارد بیانگر سخن الهی است که این قوم را قومی لجوج و عهدشکن معرفی می نماید ✍🏻محمدحسین خانی ⭕️اختصاصی موسسه مطالعات راهبردی مسری 🌐 موسسه مطالعات راهبردی مسریٰ https://eitaa.com/flastiin
▫️پرسش از رفتار سربازان در غزه 🔹در اخلاق اسلامي، برخي از صفات ناپسند، تجويز و حتي توصيه شده است؛ ☑️ مثل تكبر در برابر متكبر؛ به طور کلی تکبر صفتی بسیار مذموم است اما تکبر در مقابل انسان متکبر توصیه ی اسلام است. ☑️ يا تكبر زن در مقابل نامحرم؛ زن باید در مقابل مرد نامحرم تکبر بورزد زیرا هر گاه زنى متكبّر باشد، بيگانه را به حريم خود راه نمى‏دهد. ❓چگونه می توان این توصیه ها را توجیه کرد؟ اگر تکبر از جنود جهل است و تواضع از جنود عقل، آیا ممکن است خداوند به آن توصیه کند؟ آیا مفسده و قبح ذاتی ندارد؟ ❓یا باید گفت مصلحتی یا مفسده ای بالاتر در اسلام هست که موجب می شود انسان توصیه به تکبر بشود تا آن مصلحت اخذ شود یا مفسده ای دفع شود؟ ❓به این معنا که به عنوان ثانوی تکبر واجب می شود؟ در جواب باید گفت که ⬅️ اولا تکبر یک صفت مذموم اخلاقی است به معنای کوچک دیدن دیگران، ولی این توصیه ها در روایات مذکور، توصیه به متکبر بودن و در نتیجه حقیر دیدن دیگران نیست و صرفا یک رفتار متکبرانه را توصیه می کند. ❓توضیح مطلب این که انسان متکبر چگونه رفتار می کند؟ دیگران را تحویل نمی گیرد، حرف های کنایه دار و طعنه دار به دیگران می زند، طرز حرف زدنش متفاوت است و... این رفتار ها باید در مورد برخی از انسان ها انجام شود ولی نباید این انسان ها کوچک یا حقیر شمرده شوند. پس اين رفتار ها از جهت محتوا خاليند و صرفا ظاهر ايجاد مي كنند. ⬅️ ثانیا در روایت داریم: قال امیرالمومنین علیه السلام «استصلاح الاخیار باکرامهم و الاشرار بتادیبهم». ميزان الحكمه جلد1 صفحه 111 خوب شدن انسان های شرور، به وسیله ی ادب کردنشان است. استاد فلاح می فرمایند: «اگر کسی جان مستعدی نداشته باشد این اکرام نقش منفی برایش دارد و در شرارت‌ها او را تقویت می‌کند و تمام مسئولیتش به گردن من و شما می‌افتد». لذا یکی از دلایل توصیه ی اسلام به رفتارهایی خلاف آداب الهی از این جهت است که موجب اصلاح طرف مقابل می شود و برایش سازنده است هر چند ممکن است در ظاهر امری ناپسند به نظر برسد. ⬅️ ثالثا در مرتبه ی بالاتر شاید حتی بتوانیم بگوییم که در مورد خصوص تحقیر دشمنان، تنها راه مقابله با آنها این است و این گونه رفتار کردن خود عقل و خود توحید است. در نهج البلاغه داریم که امیرالمومنین (ع) می فرمایند: وَ لَوْ لَمْ تَتَخَاذَلُوا عَنْ مُرِّ الْحَقِّ وَ لَمْ تَهِنُوا عَنْ تَوْهِينِ الْبَاطِلِ لَمْ يَتَشَجَّعْ‏ عَلَيْكُمْ مَنْ لَيْسَ مِثْلَكُمْ وَ لَمْ يَقْوَ مَنْ قَوِيَ عَلَيْكُمْ وَ عَلَى هَضْمِ الطَّاعَةِ وَ إِزْوَائِهَا عَنْ أَهْلِهَا الکافي , جلد۸ , صفحه۶۳ ، الجزء الثامن كِتَابُ اَلرَّوْضَةِ و اگر شما در باره حقّ تلخ يك ديگر را به خوارى نكشانيد و در تحقير باطل، سستى نكنيد كسى كه همچون شما نيست بر شما جسارت نمی ‏يابد و نيرومندى بر شما سيطره نمی يابد و اطاعت‏ از امام زير پا نهاده نمی ‏شود و كسى از آن شانه خالى نمی ‏كند. یعنی راه مقابله با باطل تحقیر آن است و اگر این رفتار با باطل صورت نگیرد، قطعا باطل جسارت پیدا می کند و بر حق سیطره پیدا می کند. حال دوباره می پرسیم: ❓آیا تحقیر اسرائیل، اسلامی است؟ پاسخ مثبت است و این رفتار قطعا خود عقل است. انشاءالله خداوند این عبادت را از ایشان قبول کند. ✍️ خانم ن.هاشمیان چهارشنبه ١٣ دی ١۴٠٢ 🌱
٣٣ 🇵🇸 چهارشنبه ١٣ دی ١۴٠٢ ▫️برای چه هستیم؟ وقتی به حیوانات می نگریم شاید از آنها توقع فلسفه و جهان‌بینی و درک ارزشها و طرحی برای زندگی سعادت‌بار و نقشه‌ای برای شکوفایی جان خویش نداشته باشیم. ولی انسان را چگونه شناخته‌ایم؟ صبح را شام کردن و خوردن و شادی کردن و خوابیدن تعریف زندگی «انسانی» نیست. بشر امروز کجا است؟ بشر امروز دست کیست؟ بشر امروز به کدام سو در حرکت است؟ وقتی از این زاویه می نگریم و به استعدادها و فلسفۀ حیات بشر نگاهی می اندازیم، می بینیم بشر در وضع خوبی قرار ندارد. حتی روز میلاد حضرت مسیح علیه السلام هم روز غفلت او است. ┄┅••؛••┅┄ ✍️ یادداشت‌های یک ایرانی ساکن هلند از هلند و فرانسه : "ساعت دو نیم نیمه شب هست اما نمی‌تونیم بخوابیم. از صدای انفجارهای آتش‌بازی... درسته نمی‌تونیم بخوابیم اما نگرانی و اضطراب نداریم. دیگه میگیم یه شبه و خوبه که برای شادی هست. اما ناگهان لحظه‌ای یاد غزه می‌افتم... صداهای انفجاری که هر لحظه دارد خانه‌ای را ویران می‌کند یا جان کودکی را می‌گیرد... خواب از سر می‌پرد ..." @BDON_SANSOR ┄┅••؛••┅┄ اگر جهان کمی هشیارتر بود، فاجعۀ غزه متوقف می‌شد، ولی همه چیز بازی غفلت او است و این سرّ بیچارگیهای بشر امروز است. ✍️ محمدرضا فلاح ✓
٣۴ 🇵🇸 چهارشنبه ١٣ دی ١۴٠٢ ▫️خسارت کافران ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اسرائیل چاره‌ای جز این ترورها ندارد، ولی این نیروها کشته نه بلکه شهید می‌شوند و این سرنوشت امّت را تغییر می‌دهد. البته آنها این کار را می‌کنند و محاسباتشان هم جز این را به ایشان دستور نمی‌دهد. امروز شهادتهای غزه که محصول قیام است خود قیام است و عمق قیام است. این قیامها به نصرت الهی ریشۀ ظلم را خواهد کند. شهادت به فرزندان رسول اکرم ص مبارک! ┄┅••؛••┅┄ شهید صالح العاروری: "ترور رهبران حماس اتفاق غریبی نیست، ما وقتی وارد این راه شدیم از همه خطراتش آگاه بودیم. این تهدیدات اثری در ادامه راه برای من نداره، عمر دست خداست و کسی نمیتونه اونو تغییر بده. من اصلا انتظار نداشتم به این سن برسم." ┄┅••؛••┅┄ ✍️ محمدرضا فلاح ✓
ما زنده‌‌ شدیم‌ و زنده‌تر‌ می‌گردیم، تا سیصد و سیزده‌ نفر می‌گردیم. در قلب‌ حلب، یمن‌، و حالا، کرمان، ما را بکشید؛ زنده‌تر می‌گردیم ... •┈••✾••┈• @bookcake1767 •┈••✾••┈•
هدایت شده از پنجره || حامدخواجه
┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄ ✦ شاید که این ترکش‌ها بیدارمان کند! اوایل جنگ غزه، می‌گفتند حجم بمب‌هایی که بر سر این یک وجب خاک ریخته شده، نزدیک به دو بمب اتم است؛ الان بعد گذشت چند ماه نمی‌دانم چند بمب اتم شده است. و از این هزاران بمب و موشکی که بر سر مردم غزه ریخته شد، دو ترکش هم نصیب مردم ایران در کرمان شد؛ امّا این دو ترکش بیشتر به چشم آمد تا آن همه بمب و موشکی که بر سر مردم فلسطین ریخته شد. ❓می‌دانید چرا؟ چون اینجا در امن و آرامش بودید و آنجا دائما در التهاب و درگیری؛ در میدان نبرد ترکش شوخی بیش نیست. این ترکش شاید بتواند ما را از خواب مرگ نسبت به انسانیتی که در غزه ذبح می‌شود بیدار کند، گرد نفرت‌انگیز رخوت را از ما بتکاند. تصاویر دلخراش بمب‌گزاری کرمان را ببنید تا متوجه خون‌خواری دشمن بشوید؛ دشمنی که به زن و بچه و هم رحمی نمی‌کند. آنقدر ببینید تا فکر «تنش‌زدایی» از ذهن‌تان بیرون رود؛ این سم مهلک باید از جان و روح‌تان خارج شود؛ مگر در رابطه با گرگ هم می‌شود تنش‌زدایی کرد؟! گمان میکنید که گوشه‌ای بنشینیم و نان‌مان را سق بزنیم و کاری به جنایت‌هایی که بر سر انسانیت می‌آید نداشته باشیم، با ما کاری نخواهند داشت؟! زهی خیال باطل. الْخَیْرُ کُلُّهُ‏ فِی‏ السَّیْفِ‏ وَ تَحْتَ ظِلِّ السَّیْفِ؛ هر آنچه خیر هست، هر خوبی که می‌خواهید؛ در جهاد و درگیری و مبارزه است. اگر امنیت و آرامش هم می‌خواهید راه آن جهاد است و جهاد است و جهاد است. ┄┅════┅┄ ༻ @hamed_khajeh