eitaa logo
شعوبا
1.6هزار دنبال‌کننده
884 عکس
264 ویدیو
0 فایل
يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا «شعوبا» پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان www.shouba.ir ارتباط با ادمین: @admin_shouba
مشاهده در ایتا
دانلود
آغاز سال ۱۴۰۲ را به تمام هموطنان عزیزمان تبریک می‌گوییم. @shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕋 ✳ توفیق المنجد؛ بلبل شام 🔸 شهرتش آن قدر فراگیر شد که به او لقب بلبل شام دادند! توفیق المنجد که صدایش هم نشین وقت افطار و سحر سوری ها و بسیاری در دیگر کشورهای اسلامی شد. 🔸 توفیق احمد فرید الکرکوتلی در سال 1909 در دمشق به دنیا آمد. دکان پدرش نزدیک مسجد جامع اموی بود، از این رو شنیدن صدای قرآن و مدح پیامبر او را علاقه مند به خواندن کرد. 🔸 کم کم گروه کوچکی تشکیل داد که در جشن ها در دمشق و اطراف آن برنامه اجرا می کردند؛ به تدریج او به مُنشِد و خواننده اصلی حلقات صوفیه تبدیل شد. 🔸 صدای او سالها در هنگام افطار و سحر از رادیو و تلویزیون در سوریه پخش میشد. 🔸 المنجد در سال 1998 جان به جان آفرین تسلیم کرد. ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 جریان شناسی مطالعات قرآنی در جهان اسلام محمد جواد محمدی مجد ✂ برش هایی از متن 🔸 ورود مدرنیته به جهان اسلام و برخوردی که بین تمدن غرب و جهان اسلام پس از حمله ناپلئون به مصر اتفاق افتاد، بر تمام ابعاد فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و حتی علمی جهان اسلام اثر گذاشت و موجب شد مطالعات قرآنی نیز از این اتفاق متاثر شود. 🔸 اصلی‌ترین سؤالی که بعد از شناخت مسلمانان از غرب اتفاق افتاد که به «سؤال النهضه» معروف است این بود که: چرا غرب پیشرفت کرد اما جهان اسلام نه؟ در پاسخ به این سوال، جنبش‌ها و حرکت‌های اصلاحی مختلفی شکل گرفت که میتوان آن‌ها را در دو گروه اصلی اسلام‌گرا و تجددگرا تقسیم کرد. ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
شعوبا
#بازنشر 💠 جریان شناسی مطالعات قرآنی در جهان اسلام محمد جواد محمدی مجد ✂ برش هایی از متن 🔸 و
1⃣ جریان اسلام‌گرا که با سیدجمال آغاز شد و بعدها توسط محمدعبده و رشیدرضا با تفسیر معروف و جریان‌ساز «المنار» ادامه یافت داعیه آن را داشت که علت اصلی عقب‌ماندگی مسلمانان، عدم توجه به متن اصلی خود یعنی قرآن کریم است که امکان بازیابی هویتی و تمدنی را از مسلمانان سلب نموده است. از این رو با ندای بازگشت به قرآن و با هدف احیای تمدن اسلامی پا به‌عرصه مطالعات قرآنی گذاشت. 2⃣ در اواسط قرن بیستم میلادی، امین الخولی که خود از شاگردان غیرمستقیم محمد عبده بود مکتبی را بنا نهاد که بعدها به «مکتب ادبی» یا «المدرسه البیانیه» معروف شد که میتوان آن ‌را نقطه‌عطفی در تاریخ مطالعات قرآنی معاصر و به‌مثابی دوران گذاری از مطالعات سنتی به‌غلبه خوانش‌های مدرن دانست. در این مکتب، خوانش فرهنگی-بلاغی از قرآن کریم مورد توجه قرار گرفت. بدین معنا که برای فهم بهتر معارف قرآن باید آن‌را در قالب فرهنگ و زبان عربی عصر نزول فهم کرد. تنها در این‌صورت است که اعجاز آن بر همگان روشن شده و حقانیتش ثابت میشود. زیرا اصلی‌ترین بعد اعجاز قرآن کریم، همان اعجاز بلاغی آن است. 3⃣ جریان سومی که به‌نوعی میتوان آن‌را ادامه‌ی مکتب امین خولی دانست و از آن به «جریان روشنفکری مسلمان» تعبیر کرد در ربع آخر قرن بیستم ظهور کرد. این جریان، درصدد هماهنگی بین آموزه‌های مدرنیته مثل سکولاریسم، حقوق بشر، آزادی، دموکراسی، برابری جنسیتی و… با سنت (تراث) و مشخصا آموزه‌های قرآن کریم بود و داعیه‌ی بازخوانی یا نقد تراث را داشت. چهره‌های اصلی این جریان را می‌توان محمد ارکون، نصر حامد ابوزید و عبدالمجید الشرفی دانست. برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 رژیم صهیونیستی دولت دینی یا سکولار؛ تفرقه و چنددستگی در صفوف مدعیان امت خدا ! محمود محمد السید- ساسة پست ✂ برش هایی از متن 🔸 صهیونیسم با هدف وفق دادن خود با جامعه جهانی از یک سو و نیز جلوگیری از خطر انقراض و نابودی‌‌اش از سوی دیگر، همواره و به صورت همزمان دارای دو هویت سکولار و دینی بوده است. در واقع، صهیونیسم، هویت خود را طبق شرایط تاریخی و بر اساسِ هویتِ طرفی که در برابر آن ایستاده است، تعریف می‌نماید. 🔸 صهیونیست‌ها در برابر دولت‌ها و حکومت‌های غربی و نیز در مقابل افکار عمومی بین‌المللی، چهره سکولاریسم به خود می‌گیرند تا حمایت‌شان را جلب کنند. این درحالی است که آن‌ها هرگاه در صددِ اقناعِ یهودیان ساکن سراسر جهان به پذیرش ارزش‌هایِ مد نظر خود برمی‌آیند، لباس دینی بر تَن می‌کنند تا بتوانند با یهودیان ارتباط برقرار سازند و از حمایت‌شان برخوردار گردند. 🔸 جنگ سال 1967 یک نقطه تحول مرکزی در موضع‌گیری یهودیانِ مذهبی در قبال صهیونیسم و اسرائیل به شمار می‌رود. زیرا تا سال 1967 «دولت اسرائیل» در بخشی از «سرزمین اسرائیل» برپا شد؛ یعنی به صورت دقیق در بخشی که در سنتِ یهودیان از جایگاه دینی مهمی برخوردار نبود. با این حال، پس از جنگ سال 1967 عملا تفاوت میان دو مفهوم مذکور یعنی «دولت اسرائیل» و «سرزمین اسرائیل» از بین رفت و میان «سرزمین اسرائیل» به عنوان یک مفهوم دینی و «دولت اسرائیل» به عنوان یک مفهومِ سیاسیِ سکولار، نوعی همگرایی ایجاد شد. 🔸 مرحله دیگری در تاریخ اسرائیل وجود دارد که نقش مهمی در ارتقاء جایگاه جریانِ دینی در آنجا داشته است. این مرحله همان مرحله به قدرت رسیدن حزب «لیکود» در سال 1977 است. حزب «لیکود» در شرایطی بر کرسی قدرت تکیه زد که پیش از آن حزب «کار» از سال 1948 (یعنی قریب به چند دهه متوالی) به صورت تقریبا مطلق بر حیات سیاسی در اسرائیل سیطره پیدا کرده بود. برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
📚 پرونده: جامعه رژیم صهیونیستی به چه سمت و سویی می رود؟ بحران داخلی کم سابقه در رژیم صهیونیستی وارد مراحل پیچیده تری شده است. با برکناری گالانت وزیر جنگ رژیم صهیونیستی مخالفت ها با عملکرد نتانیاهو و دولت وی گسترده تر شده است. این اتفاقات، اما دارای لایه ای زیرین است که ریشه در جامعه رژیم صهیونستی و شکاف ها و تعارضات موجود در آن دارد. در این پرونده به این مباحث پرداخته شده است. همزمان با تشکیل دولت راستگرا در رژیم صهیونیستی؛ شکاف سکولار- مذهبی به روایت آمار - محسن فائضی تشدید بی‌سابقه تنش‌های داخلی؛ آیا اوضاع داخلی در رژیم صهیونیستی به مرحله انفجار می‌رسد؟ - محسن محمد صالح، مرکز مطالعات الزیتونه اختلافات سکولارها و مذهبی‌ها در رژیم صهیونیستی؛ افزایش یک شکاف! - محسن فائضی غلبه لیبرالیسم بر شریعتِ یهودی؛ چرا اسرائیل به بهشت همجنس بازان تبدیل شد؟ - میرفت عوف، الجزیره اسرائیل و جنگ داخلی! آیا چنین گزینه‌ای قابل تصور است؟ - ماجد عزام، عربی پست مروری بر 20 سال افکار عمومی رژیم صهیونیستی - محسن فائضی رژیم صهیونیستی دولت دینی یا سکولار؛ تفرقه و چنددستگی در صفوف مدعیان امت خدا ! - محمد محمود السید، ساسة پست نتایج انتخابات 2022 و احزابی که آینده رژیم را می سازند - محسن فائضی ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
🇮🇶 پرونده: بیست سالگی سقوط صدام 1⃣ سایه طولانی جنگ عراق لیندا رابینسون، اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا ✂ خلاصه متن 🔸 20 مارس 2003 وقتی به عنوان خبرنگاری که در حال پوشش عملیات نیروهای دریایی ایالات متحده و نیروهای ویژه لهستان در تهاجم به عراق بودم، در طوفان شنی شدید گرفتار شدم. در طول این دو دهه بیش از سی بار به عراق سفر کردم تا تلاش هایی که برای ایجاد ثبات در این کشور و ایجاد یک حکومت دموکراتیک انجام می­پذیرد را بررسی کنم. در طول این مدت دو کتاب و چندین مقاله در مورد جنگ عراق نوشتم. 🔸 اگر هزینه های مجروحین در جنگ عراق را در نظر بگیریم، هزینه این جنگ 8 تریلیون دلار تخمین زده شده است؛ جنگی که در آن 300 هزار عراقی کشته شدند، بیش از 9 میلیون آواره داشته است و البته 4598 سرباز آمریکایی نیز در آن کشته شده اند 🔸 تصمیم به جنگ اولین و فاجعه بارترین اشتباه بود، اگرچه مجموعه ای از تصمیمات اشتباه بعدی اثر آن اشتباه را تا حد زیادی تشدید کرد. همانطور که بعداً مشخص شد، توجیه رفتن به جنگ بر اساس اطلاعاتی اندک و عمیقاً ناقص بود: صدام حسین سلاح کشتار جمعی نداشت! برای مطالعه متن کامل کلیک کنید: https://zaya.io/حمله_به_عراق ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
🕋 💠 مسجد امام حسین(ع) قاهره؛ مرکز جشن‌های رمضانی مصر مصطفی فتحی- رصیف 22 🔸 رسیدن به مسجد الحسین یا به قول مصری‌ها «سیدنا الحسین» به آسانی ممکن است. کافی است به میدان معروف عتبه در قاهره بروید؛ آنجا با ماشین‌های زیادی روبرو می‌شوید که رانندگانشان با صدای بلند فریاد می‌زنند «الحسین، الحسین» و این ماشین‌ها با چند جنیه(واحد پول مصر) شما را به جایی می­‌برند که خیلی­‌ها آن را از برکات پیامبر(ص) می­‌دانند. 🔸 این جا در روزهای ماه رمضان حال و هوای دیگری دارد. فانوس فروشان در همه جا پخش شده اند و تزئینات آویزان، دیدن آسمان را دشوار می کند. فانوس‌ها تمام خیابان‌های اطراف مسجد را پوشانده‌اند و رستوران‌های اطراف منوی غذایی خود را برای پذیرایی از روزه داران با خوشمزه‌ترین غذاها در افطار و سحر آماده می‌کنند. 🔸 این مسجد دری دارد که به آن باب الاخضر(درب سبزرنگ) می­گویند که بسیاری از مصری­‌ها قائل به برکتی خاص برای آن هستند. حاج رجب، مشهورترین فروشنده تسبیح بازار مسجد الحسین(ع) می­گوید:« وقتی این در سبز رنگ را زیارت می­‌کنید، احساس می­‌کنید که روح حسین(ع) به استقبال شما آمده و به شما خوش آمد می­‌گوید.» برای مطالعه متن کامل کلیک کنید. https://zaya.io/مسجدالحسین_قاهره ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 عرین الاسود 🔸 جوانان «عرین الأسود» معتقدند که تنها مواجهه مسلحانه با اسرائیل است که می‌تواند تکلیف صاحبانِ اصلی سرزمین فلسطین با اشغالگران را روشن کند. این جوانان بر این باورند که اسرائیل همچنان به ریختن خون فلسطینیان ادامه می‌دهد و نباید از مبارزه با آن دست کشید. 🔸 در همین ارتباط، در گزارش «حمایت از غیرنظامیان» که در روز 16 اکتبر سال جاری میلادی توسط سازمان ملل متحد منتشر شد، آمده است که دولت اشغالگر امسال بیش از 120 فلسطینی را کشته است. این بیشترین آمار جنایت در کرانه باختریِ اشغالی در طول حدود چند سال گذشته است. 🔸 گستردگی عملیات‌های «عرین الأسود» در کرانه باختری و نیز برخی عملیات‌های آن در قدس اشغالی در طول یک مدت زمان بسیار کوتاه، تهدید امنیتی بزرگی را برای اسرائیل به وجود آورد. 🔸مجریان عملیات‌های ضد اسرائیلی در گروه «عرین الأسود» به یک سلسله زنجیره فرماندهی واضح و آشکار مرتبط نیستند که بتوان از طریق اقدامات اطلاعاتی، آن‌ها را به راحتی شناسایی کرد. از همین روی، مأموریت اسرائیل برای مقابله با «عرین الأسود» سخت است. بخشی از مقاله : مقاومتِ فرازمانی … چرا اسرائیل از «عرین الأسود» هراس دارد؟ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 در مورد ماجرای فلسطین چه بخوانیم؟ چه ببینیم؟ محسن فائضی 🔸 هر آن چه از فلسطین و رژیم صهیونیستی لازم است بدانیم؛ اینجاست! در این بسته جامع و متنوع سعی کرده ایم تعدادی از بهترین کتاب‌ها، مستندها و فیلم‌های تولید شده مرتبط با مساله فلسطین و رژیم صهیونستی را معرفی کرده و با تفکیکی کاربردی ارائه کنیم. این بسته کامل مطالعاتی در 9 سرفصل ارائه شده است که عبارتند از: 1⃣ آشنایی با یهود 2⃣ آیین و تفکرات صهیونیسم 3⃣ روند شکل گیری و تاریخ رژیم صهیونیستی 4⃣ بافت اجتماعی و ساختار سیاسی رژیم صهیونیستی 5⃣ نظامی گری و جاسوسی در تاریخ اسرائیل 6⃣ زندگی فلسطینی 7⃣ جریان شناسی سیاسی- اجتماعی فلسطین 8⃣ غرب و اسرائیل 9⃣ ایران و مساله فلسطین برای دانلود این کتابچه کلیک کنید. https://zaya.io/سیر_مطالعاتی_فلسطین ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 19 فروردین ؛ سالگرد شهادت شهید سید محمد باقر صدر از شعوبا در مورد شهید صدر بخوانید : 🔸 خاطراتی از شهید صدر؛ اگر می‌دانستم فلسفتنا انقدر معروف می‌شود به اسم خودم منتشر نمی‌کردم! - مصاحبه با آیت الله صالحی از شاگردان شهید و علمای شیعه افغانستان 🔸 شهید صدر چگونه میان «مسئله هویت» و «مسئله پیشرفت» جمع می‌کرد؟ - حیدر حب الله 🔸 بررسی دلایل نفوذ اندیشه شهید صدر در جهان اسلام؛ چرا اندیشه شهید صدر برخلاف سایر اندیشمندان شیعه در جهان اسلام نفوذ کرد؟ - امید موذنی، معاون پژوهشی پژوهشکده شهید صدر 🔸 شهید صدر در نگاه اندیشمندان غربی؛ مسیحیان از استدلالات شهید صدر استفاده می‌کنند 🔸 نگاهی به الگوی شهید صدر برای نزدیک‌سازی فقها و روشنفکران- حیدر حب الله ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠«قرقیعان» میراث فرهنگی کشور های خلیج فارس 🔸در اواسط ماه رمضان همه ساله، کودکان در بسیاری از کشورهای حاشیه خلیج فارس به مناسبت «قرقیعان» جشن می‌گیرند، روزی که در حقيقت تشویق برای روزه گرفتن نیمی از ماه رمضان و به عنوان انگیزه ای برای کودکان برای تکمیل روزه بقیه ماه است. 🔸به دلیل ارزش تاریخی این جشن، نهادهای مختلف کشورهای حاشیه خلیج فارس مشتاق شرکت در جشن و سازماندهی رویدادها و مهمانی‌های آن هستند. 🔸در حال حاضر سازمان‌هایی جهت احیا فرهنگ و آداب رسوم ماه مبارک رمضان در این کشورها مشغول فعالیت هستند. عربی بوست 🔰آخرین اخبار فرهنگی و اجتماعی کشورهای مسلمان در شعوبا پلاس: @shoubaplus
شعوبا
💠شهید آوینی چگونه به جهان اسلام می اندیشید و چه می گفت؟ (بخش اول) یاسر عسگری ✂️برش‌هایی از متن: 🔹ا
💠 شهید آوینی چگونه به مسائل جهان اسلام می اندیشید و چه می گفت؟ (بخش دوم) یاسر عسگری ✂ برش‌هایی از متن: 🔸 تأمل در شخصیت پیچیده سید جمال الدین اسدآبادی و تأثیرات او بر تاریخ و مردمانی که در ایران و افغانستان و عثمانی و مصر معاصر او بودند و از جمله میرزارضا کرمانی ـ که ناصرالدین شاه را کُشت ـ به روشنی نشان می دهد که بزرگترین مسأله ما در طول این یک قرن و نیم، نسبت دین با تمدن غرب و جستجوی آن هویت تاریخی است که باید با رجوع به آن، خود را از استحاله در تاریخ غرب حفظ می کردیم 🔸 وحدت سیاسی یا ملی پاکستان متکی بر وحدت و اشتراک زبان در ایالات و مناطق مختلف نیست. ضرورت ابداع زبان ساختگی و بدون تاریخ چون اردو در همین جاست: مشکلات ناشی از تعدد زبان در ایالات و مناطق مختلف پاکستان. 🔸 حال و هوای فیلم های تولید داخلی پاکستان آنچنان که از تصاویر برمی آید همان است که پیش از انقلاب، بر پرده سینماهای لاله زار و استانبول می یافتی، زن هایی جاهل پسند، کوتاه و خِپله که می رقصد، یک آرتیست به همان خوش تیپی فردین و ناصر ملک مطیعی و بیک ایمانوردی و سعید راد و یک غول نخراشیده و نتراشیده در نقش رئیس دزدها، شخصیت مقابل و معارض با آرتیست فیلم، در یک داستان عشقیِ عاطفی پُرحادثه و فول اَکشن، همراه با لودگی و مَسخرگی یک دلقک استاندارد، یعنی همین فرمول مشهور عشق مجازی و خشونت و سکس و اکشن و حادثه و عاطفه و لودگی، منتها با خصوصیتی اخذ شده از فرهنگی سنتی. برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 حماس دنبال ماجراجویی و نجات نتانیاهو یا تضعیف بازدارندگی تل آویو ؟ محسن فائضی 🔸 این جملات را از دکتر زید آبادی از تحلیل گران به نام مسئله فلسطین در ایران بخوانید: ⬅ "شلیک چند راکت از خاک لبنان به شمال اسرائیل از طرف حماس نامش مقاومت نیست؛ اقدامی در جهت نجات کابینه نژادپرست و افراطی بنیامین نتانیاهو از مهلکه است! تاریخ فلسطین نشان می‌دهد که این ترقه‌بازی‌های کم‌اثر کمکی به رفع اشغال و یا کاهش درد و رنج مردم فلسطین نمی‌کند" ❓ اما آیا واقعا حوادث هفته اخیر ترقه بازی بود؟ یا نتانیاهو را از مشکلات داخلی نجات داد؟ 🔸 برای پاسخ به این پرسش، در این یادداشت کمی به حوادث قبل و بعد حملات منتسب به حماس از لبنان و جولان به سرزمین های اشغالی و واکنش رژیم صهیونیستی و شخصیت های مهم تل آویو پرداخته ایم. برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 درامی که درد و رنج‌های «مو» فلسطینی را با رویکرد کمدی روایت می‌کند مها شهوان - نون بوست ✂️ برش‌هایی از متن ◽️ «نِتفلیکس» (پلت‌فرم و شرکت تولیدکننده محتوای آمریکایی) سریال تلویزیونی و کُمدی «مو» (Mo) را پخش کرده است. «محمد عامر» شخصیت قهرمان این سریال است و در آن به روایت قصه یک پناهجوی فلسطینی که در شهر «هیوستون» آمریکا زندگی می‌کند، می‌پردازد. ◽️ سریال «مو» (Mo) روایت‌کننده زندگی روزانه یک جوان پناهجوی فلسطینی به نام «محمد» است. در آمریکا او را «مو» و در خانه «حمودی» صدا می‌کنند. ◽️ مادر مو علیرغم مهاجرتش توانست عادات و سنت‌های خود را حفظ کند. او مدام مراقب فرزندانش است تا مبادا گرفتار محرّمات شوند. قهرمان سریال برادری دارد که از بیماری اوتیسم رنج می‌برد. خواهرش نیز علیرغم مخالفت خانواده‌اش با یک مَرد کانادایی ازدواج کرده است که بتواند تابعیت کانادا را بگیرد. ◽️ بسیاری از فلسطینیان به این سریالِ درام کمدی واکنش مثبت نشان دادند و آن را برگرفته از واقعیت زندگی اجتماعی خود در آمریکا و کشورهای اروپایی دانستند. آن‌ها معتقدند که این سریال، تلاش‌شان برای دستیابی به یک تابعیت خارجی را به خوبی به تصویر کشیده است. ◽️ منتقدان می گویند باید به این مسئله توجه داشت که وجود محتوای عربی در پلت‌فرم «نتفلیکس» اصلا به این معنا نیست که این شرکت، مسئله فلسطین را در زمره اولویت‌های خود قرار داده و یا حتی به همبستگی با آن می‎پردازد. 🔖 2100 کلمه ⏰ زمان مطالعه: 10 دقیقه 📌 برای مطالعه متن این یادداشت کلیک کنید. https://zaya.io/سریال_نتفلیکس_مو ⬅️ شعوبا @shouba
💠 ماجرای «اصحاب القضية» چیست؟ چرا مقتدی صدر فعالیت‌های جریان صدر را متوقف کرد؟ علیرضا مجیدی - کارشناس مسائل عراق 📍 دستور مقتدی صدر برای تعلیق کلیه فعالیت‌های جریان تحت زعامت وی، باعث شگفتی بسیاری از ناظران شده است. ما طی چهار بند، این دستور را تحلیل و پیامدهای آن را بررسی کرده‌ایم.این چهار بند عبارتند از: 1️⃣ پیام جنجالی مقتدی؛ تعلیق کلیه فعالیت‌های جریان صدر 2️⃣ «اصحاب القضية» چه کسانی هستند؟ 3️⃣ رفتار مقتدی را باید در چه چارچوبی تحلیل کرد؟ 4️⃣ تحولات میدانی بعدی چه خواهد بود؟ برای تشریح هر کدام از بندهای فوق، مطالب بعدی را ملاحظه بفرمایید. ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
شعوبا
💠 ماجرای «اصحاب القضية» چیست؟ چرا مقتدی صدر فعالیت‌های جریان صدر را متوقف کرد؟ علیرضا مجیدی - کارشنا
#️⃣ قسمت اول 💠 ماجرای «اصحاب القضية» چیست؟ چرا مقتدی صدر فعالیت‌های جریان صدر را متوقف کرد؟ 🔸 پیام جنجالی مقتدی؛ تعلیق کلیه فعالیت‌های جریان صدر شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان، همزمان با برپایی مراسم شب‌های قدر در سرتاسر جنوب عراق، مقتدی صدر با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد کلیه فعالیت‌های جریان صدر به مدت حداقل یک سال به حالت تعلیق درمی‌آید. 🔸 مقتدی علت این کار را حضور «اصحاب القضية» و «فاسدین» در جریان صدر خواند. 🔸 او در همین راستا، پایان اعتکاف مسجد کوفه را اعلام کرد. یعنی دقیقا در شب قدر و اوج مراسم اعتکاف مسجد کوفه، پایان این برنامه اعلام شد!این همه ماجرا نبود! رهبر جریان صدر، پررنگ‌ترین المان‌های مذهبی اجتماعی جریان صدر را نیز تعطیل کرد! حتی مزار پدرش نیز تا پایان عید فطر تعطیل شد. 🔸 این یعنی مهر «توقیف موقت» بر جدی‌ترین یادگار پدر؛ آن هم در پیامی که صراحتا نوشته: «برای اعلام برائت خود [از اصحاب قضیه و فاسدین] در برابر خدا و پدر خود.» بلافاصله مقتدی صدر توقف حساب شخصی خود را اعلام کرد. به فاصله چند دقیقه، حساب وزیر و سخنگوی آن یعنی «صالح محمد العراقی» هم پایان فعالیت خود را اعلام کرد و این موج دومینووار به بقیه رسانه‌های این جریان نیز رسید. ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
شعوبا
💠 ماجرای «اصحاب القضية» چیست؟ چرا مقتدی صدر فعالیت‌های جریان صدر را متوقف کرد؟ علیرضا مجیدی - کارشنا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#️⃣ قسمت دوم 💠 ماجرای «اصحاب القضية» چیست؟ 🔸 «اصحاب القضية» چه کسانی هستند؟اصحاب القضية کسانی هستند که مقتدی صدر را همان «مهدی موعود» و «منجی عالم بشریت» می‌خوانند!! در سطحی پایین‌تر عده‌ای نیز او را «باب امام زمان» می‌دانند! 🔸 مقتدی صدر از دومین خطبه نماز جمعه خود - بعد از سقوط صدام - تا همین یک سال قبل، چندین بار مخالفت صریح و قاطع خود را با این افکار و نحله‌ها اعلام کرده است؛ اما - علیرغم جایگاه کاریزماتیک در رأس جریان صدر - هیچ‌گاه نتوانست آن‌ها را به طور کامل منزوی کند.حتی در مواردی، عده‌ای صریحا از مقتدی هم عبور کردند که نمونه بارز آن گروه «جند السماء» به زعامت «ضیاء زهره الکرعاوی» بود. 🔸 واقعیت این است که نه‌تنها مقتدی، بلکه پدرش هم با این مشکل مواجه بود! «صرخی» ، «یمانی» و... همگی در زمره شاگردان مرحوم سید محمد صدر محسوب می‌شوند. گرچه این‌ها بعد از فوت پدر خروج کردند؛ اما ظرفیت شیوع «متمهدی‌های کذاب» را در مکتب صدر ثانی نشان می‌دهند.در فیلم ارسالی، نمونه‌ای از اصحاب القضیه را می‌بینید که مقتدی را همان حضرت بقیة الله معرفی می‌کند! ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
شعوبا
💠 ماجرای «اصحاب القضية» چیست؟ چرا مقتدی صدر فعالیت‌های جریان صدر را متوقف کرد؟ علیرضا مجیدی - کارشنا
#️⃣ قسمت سوم 💠 رفتار مقتدی را باید در چه چارچوبی تحلیل کرد؟ 🔸 رهبر جریان صدر، در ابتدای ماه مبارک رمضان به نه نفر از سران این جریان دستور داد طی این ماه هرگز خاک عراق را ترک نکرده و در «جلسات مهم» حضور یابند. او حتی از «حسن العذاری» خواست تا این دستور را رسانه‌ای کند. 🔸 بسیاری از ناظران تصور کردند مقتدی صدر برای بازگشت به سیاست آماده می‌شود؛ اما دقت در ترکیب هیئت پیش‌گفته نکات مهمی را نشان می‌داد. در آن ترکیب خبری از «حاکم الزاملی»، «حسن الکعبی»، «نصار الربیعی» و... نبود؛ بلکه تمامی افراد بلااستثنا در سلک روحانیت و شاگردان شهید صدر ثانی محسوب می‌شدند. 🔸 نگارنده پیش‌تر در مورد اصول و پایه‌های پراتیک مقتدی صدر و چارچوبی که باید رفتار وی را در آن تحلیل کرد، مبسوط نوشته است. کلیه این رفتارها را باید ذیل «رهبر مصلح دینی» تفسیر نمود. 🔸 رهبر جریان صدر چندین بار تمایل خود برای رسیدن به مرجعیت را نفی کرده است. اما آیا همین رفتارها را نمی‌توان همراستا با بلندپروازی‌هایی از آن دست دانست؟ هرچند نگارنده هم‌چنان پیشران اصلی را تلاش برای برسازی «رهبر مصلح (اجتماعی) دینی» می‌داند که در این میان به پالایش و پیرایش اطرافیان خود اهتمام خاصی دارد. ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
شعوبا
💠 ماجرای «اصحاب القضية» چیست؟ چرا مقتدی صدر فعالیت‌های جریان صدر را متوقف کرد؟ علیرضا مجیدی - کارشنا
#️⃣ قسمت چهارم 💠 تحولات میدانی بعدی چه خواهد بود؟ 🔸 گفته می‌شود مقتدی صدر بعد از دستور تعلیق جریان صدر، خانه و دفترش در حنانه را ترک کرده است.طبیعی است در چنین بستری، کلیه شرایط و امکانات برای برخورد امنیتی و قضائی با «اصحاب القضیة» فراهم شود. حتی فراتر از آن، احتمال برخورد با برخی از رهبران جریان صدر را هم نباید منتفی دانست! 🔸 مقتدی صدر بیش از پیش تلاش خواهد کرد تا رابطه خود را با متن اصلی و جریان غالب حوزه نجف اصلاح یا تقویت کند. اهتمام اصلی وی نه عرصه سیاست و بغداد، بلکه حوزه علمیه و شهر نجف خواهد بود. 🔸 جریان صدر از بدو تکوین خود - در نیمه دوم دهه نود میلادی - با شعار «الحوزة الناطقة» به نقد و تخریب فضای کلاسیک حوزه نجف روی آورده بود؛ اما حالا با گذشت ربع قرن به یک پوست‌اندازی عجیب رسیده است. آن‌ها از سویی نمی‌خواهند در «الحوزة الصامتة» (به تعبیر خودشان) هضم شوند؛ از سوی دیگر نه ملجأ و نه الگوی موفق‌تری برای عرضه دارند و حالا از عمده وجوه تمایز خود نیز چشم‌پوشی کرده‌اند... 🔸 کوتاه این‌که جریان صدر در «دوره گذار» قرار دارد؛ دوره‌ای که پوست‌اندازی داخلی مهم‌تر از موقعیت پیرامونی آن است. مقتدی از سویی دولت السودانی را به «بنی عباس» تشبیه می‌کند و از سوی دیگر زمینه را برای برخورد امنیتی و قضائی با تشکیلات خود فراهم کرده و حتی طی توافق نانوشته، بازی برد برد برای پالایش جریان خود راه می‌اندازد. به عقیده نگارنده، در شرایط فعلی هم‌چنان پرسش اصلی این است: «رابطه مقتدی صدر با مثلث "زعامت حوزه نجف، شیخ محمد یعقوبی و گروه‌های مقاومت" چگونه تعریف خواهد شد؟» بی‌شک این معادله را مقتدی صدر به تنهایی نمی‌تواند تنظیم کند... ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 مستند: پس از بیست سال؛ حمله به عراق در آینه خاطرات کالین پاول و دونالد رامسفلد بیست سال از حمله آمریکا به عراق و سقوط دولت صدام می‌گذرد. هجومی که تا همین امروز هنوز ابعاد مختلف آن در هاله‌ای از ابهام است. این مستند که تولید شبکه العربی است، به ابعاد حمله آمریکا به عراق در آینه خاطرات کالین پاول وزیر وقت خارجه ایالات متحده می‌پردازد. تصمیمی که پاول آن را لکه سیاهی در پرونده کاری خود می‌داند. برای مشاهده این مستند اینجا کلیک کنید. ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
شعوبا
💠 مستند: پس از بیست سال؛ حمله به عراق در آینه خاطرات کالین پاول و دونالد رامسفلد بیست سال از حمله آ
💠 تصمیم به حمله تصمیم به جنگ اولین و فاجعه بارترین اشتباه بود، اگرچه مجموعه ای از تصمیمات اشتباه بعدی اثر آن اشتباه را تا حد زیادی تشدید کرد. همانطور که بعداً مشخص شد، توجیه رفتن به جنگ بر اساس اطلاعاتی اندک و عمیقاً ناقص بود: صدام حسین سلاح کشتار جمعی نداشت! کارشناسان ارشد منطقه ای در مورد طوفانی که در منطقه در صورت سرنگونی صدام ممکن است رخ دهد و پروژه بازسازی عظیم چندین ساله که برای بازگرداندن ثبات لازم است، هشدار داده بودند. با این وجود، کالین پاول، وزیر وقت امور خارجه، پرونده‌ای را برای جنگ به سازمان ملل ارائه کرد و مدعی شد که «آنچه به شما می‌دهیم حقایق مبتنی بر اطلاعاتی استوار است». بخشی از مقاله: سایه طولانی جنگ عراق @shouba