💠 همزمان با تشکیل دولت راستگرا در رژیم صهیونیستی؛ شکاف سکولار- مذهبی به روایت آمار
محسن فائضی
🔸 دین داری در اسرائیل، یکی از موضوعات مهم و مورد توجه در داخل ایران است. موضوعی که همواره با سؤالات و گزارههایی مانند “یهود دین نیست، نژاد است”، “اسرائیلیها سکولارند”، “جنگ در قدس مذهبی است”، “دعوا، نبرد اسلام ویهود است”، “تندروهای مذهبییهودی هم از سیستم سیاسی اسرائیل ناراضی اند” و… بیان شدهاند.
یادداشت پیش رو گزارشی است از مرکز دموکراسی اسرائیل که طی پیمایشی سعی کرده با سؤالاتی به میزان اهمیت و جایگاه دین و دین داری در بین ساکنان سرزمینهای اشغالی پاسخ دهد.
سوالاتی که در این نظرسنجی پرسیده شده است؟
🔴چه کسی یهودی است؟
🔴کسی که دینش غیر یهود است، یهودی بنامیم؟
🔴اعتماد به نهادهای مذهبی و دینی
🔴اعتماد به دادگاه های مذهبی
🔴اعتماد به خاخام اعظم و وزارت خدمات دینی
🔴اعتماد به دادگاه های مذهبی و خانوادگی
🔴اعتماد به شوراهای مذهبی شهرداریها، خاخام های شهرداری ها و کمیته های تدفین مذهبی
🔴حمام مذهبی برای زنان
🔴تدفین مذهبی
🔴شکل دفن شما چگونه باشد؟
🔖 1300 کلمه
⏰ زمان مطالعه: 7 دقیقه
📌 برای مطالعه متن این یادداشت کلیک کنید:
https://zaya.io/دینداری_در_رژیم_صهیونیستی
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕌 مجموعه #دیانت ؛ تحولات دینداری در جوامع مسلمان
🔟 جشنهای فارغالتحصیلی عراق؛ از پوشیدن لباسهای شرمآور تا فرو رفتن در قالبِ خونآشامها!
🔸 این روزها در بصره جام کشورهای عربی برگزار میشود. در ایران شاید بیشتر مسائلی مانند بکار بردن عنوان مجعول عربی برای خلیج فارس بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. اما حواشی دیگر مانند افتتاحیه و مظاهر غیرهمسو با فرهنگ اسلامی عراقی در آن و اعتراض گروههای دینی کمتر مورد توجه رسانه های فارسی قرار گرفته است.
🔸 مساله ابتذال در عراق به همین جا ختم نمیشود. شاید یکی از پرسر و صدا ترین مظاهر گسترش فرهنگ سطحیگرایی در عراق، جشنهای فارغ التحصیلی دانشجویان برخی دانشگاههای عراق است. یکی از آخرین نمونههای آن رقص مختلط دانشجویان دانشگاه بابل در نجف بود که با واکنش منفی بسیار زیاد روبرو شد.
🔸 اخیرا نیز ویدیویی از دانشگاه کوفه منتشر شده است که دانشجویان به سبک لیونل مسی در جشن قهرمانی آرژانتین در جام جهانی، فارغ التحصیلی خود را جشن میگیرند. در این گزارش به برخی از ابعاد این جشنها پرداخته شده است.
🔖 1300 کلمه
⏰ زمان مطالعه: 7 دقیقه
📌 برای مطالعه متن این یادداشت کلیک کنید:
https://zaya.io/فارغ_التحصیلی_عراق
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
شعوبا
🕌 مجموعه #دیانت ؛ تحولات دینداری در جوامع مسلمان 🔟 جشنهای فارغالتحصیلی عراق؛ از پوشیدن لباسهای
💠 جشنهای فارغالتحصیلی عراق؛ از پوشیدن لباسهای شرمآور تا فرو رفتن در قالبِ خونآشامها!
✂️ برشهایی از متن
الداعی نیوز
📍 مدتی است که دانشگاههای عراق شاهد مظاهر و پدیدههای اجتماعی بیگانه است. این درحالی است که چنین پدیدههایی پیشتر در دانشگاهها به چشم نمیخوردند. پس از افت سطح علمی دانشگاههای عراق و خروج آن از فهرست دانشگاههای برتر جهانی، در هر مناسبتی که زمان جشن دانشجویان فارغالتحصیل فرا میرسد، تصاویری از جشنهای رقص و پایکوبی همراه با پوشیدن لباسهای شرمآور به چشم میخورد.
📍در جریان جشنهای فارغالتحصیلی در دانشگاههای عراق بعضا حتی شمشیر، نیزه و خون نیز به چشم میخورد و شرکت کنندگان گاها خود را به شکل افراد خون آشام و تروریستهای انتحاری درمیآورند. زنان نیز با آرایش غلیظ در این جشنها مشارکت میکنند.
📍به نظر میرسد این ویژگی مرحله کنونی در جامعه عراق است و دانشجویان در سایه فقدان آگاهی و نداشتن انگیزههای دینی و اخلاقی، دست به چنین کارهایی میزنند. در این میان، معنا و مفهوم ماهیت دانشگاه نیز به فراموشی سپرده شده است.
📍 «علاء الادریسی» یکی از اساتید دانشگاه عنوان میکند: «باید دانست که دانشگاهها بخشی از جامعه هستند. ازهمینروی، پدیده رقص دیگر پدیدهای نیست که تنها منحصر در دانشگاهها باشد، زیرا رفتارهایی که در دانشگاه به وقوع میپیوندد، انعکاسی طبیعی از فرهنگ حاکم بر جامعه هستند.»
📌 برای مطالعه متن این یادداشت کلیک کنید:
https://zaya.io/فارغ_التحصیلی_عراق
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
💠 دنیای زنانهی لبریز از خشم؛ در واگن زنان متروی قاهره چه میگذرد؟
زیزی شوشه- رصیف
✂️ برشهایی از متن
🔸 خانمی پنجاهوچند ساله با لباسی خاکستری و ظاهر کلاسیکِ کارمندی نشسته است. کنار او، دختری ۳۰ ساله کیفش را بغل گرفته و به آینهی روبهرویش خیره است. آنطرفتر، زنی با عبای مشکی در حال صحبت با زنی است که موجب رنجش دختر دانشجویی شده که کنارش نشسته و جزوههای درسی در دست دارد.
🔸 ما در واگن زنان متروی قاهره هستیم. اینجا دو واگن هست؛ یکی در همهی ساعتهای فعالیت مترو ویژهی زنان است، یعنی از شش صبح تا یک بامداد، و دیگری، همانطور که رویش نوشته شده، فقط تا نه شب.
🔸 اینجا یک جهان موازی جهان بیرون است که زنان طبقهی متوسط در آن جمع میشوند، گاهی هم زنان و دختران طبقهی مرفه که معمولاً نگاهها را به خود جلب میکنند. زنان مصری این واگن را فضای خصوصی خود میدانند و در تلاشند که آن را از «تجاوز مردان» مصون بدارند.
🔸 عصرها، موج همهمهی جمعیت ناگهان فروکش میکند و زنان دستفروش فرصت مییابند تا با کیفهای حاوی انواع کالاهای مورد نیاز زنان از قبیل شال، لباس زیر، لوازم آرایشی و انواع وسایل تزئینی، سوار واگن شوند. آنها همهی کالاهای خود را بارها عرضه میکنند، اما زنان اندکی ازشان چیزی میخرند، زیرا در کیفیت کالاهای یک زن دستفروش که همیشه در حال فرار از دست پلیس متروست، تردید وجود دارد.
📌 برای مطالعه متن این یادداشت کلیک کنید:
https://zaya.io/مترو_قاهره
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 #تماشا
9️⃣1️⃣ موساد در استانبول
📍 چند روز پیش هاآرتص مدعی شد پس از آشتی ترکیه و اسرائیل و تعیین سفیران دو کشور، ترکیه محدودیت هایی را بر حماس در خاک خود اعمال می کند. طبق این ادعا، سرویس اطلاعاتی ترکیه محدودیتهایی را برای دفتر حماس در ترکیه به ریاست «صالح العاروری» و دو عضو دیگر از این جنبش که در معامله «وفاء الاحرار» آزاد شده بودند آغاز کرد.
📍 خبری که حازم قاسم سخنگوی حماس ضمن رد آن، تاکید کرد که حماس روابط خوبی با ترکیه دارد و به دنبال توسعه و گسترش آن و توسعه روابط خود با همه کشورهای عربی و اسلامی در خدمت به قضیه و ملت فلسطین است.
📍 این خبر بار دیگر، مساله تبعات عادی سازی روابط ترکیه و رژیم صهیونیستی بر زندگی فلسطینی ها در ترکیه را برجسته کرد.
📍 شبکه الجزیره چند ماه پیش برنامه ای در مورد فعالیتهای موساد در استانبول منتشر کرده بود. مستند تحت عنوان «ما خفی اعظم»، (آنچه پنهان است بزرگتراست)، اعلام کرد سازمان موساد رژیم صهیونیستی از طریق عملیات جذب افراد و نیروها در ترکیه به دنبال جاسوسی از رهبران مقاومت فلسطین ساکن استانبول بود.
◀️ این مستند توسط مجموعه شعوبا ترجمه و زیرنویس شده است. این مستند را در آپارات شعوبا ببینید:
https://www.aparat.com/v/M7erO
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💐 «مادران را اسوهٔ کامل، بتول»
قطعهٔ کوتاه تصویری از مدح حضرت زهرای اطهر (س) در کلام مولوی #عبدالرحمن_چابهاری (عالم برجسته و امام جمعهٔ اهلسنت چابهار) و سرودهٔ ماندگار علامه #محمد_اقبال (فیلسوف و شاعر برجستهٔ اهلسنت پاکستان)
🌸 «هيچكس نبايد خيال كند كه اهل بيت پيغمبر مخصوص و متعلق به شيعهاند؛ نه، مال همهٔ دنياى اسلامند. چه كسى است كه فاطمۀ زهرا سلاماللَّهعليها را قبول نداشته باشد؟ چه كسى است كه حسنين عليهماالسّلام سيّدا شباب اهل الجنّة را قبول نداشته باشد؟ چه كسى است كه ائمهٔ بزرگوار شيعه را قبول نداشته باشد؟ حالا يكى او را امام و واجب الاطاعه و مفروض الطاعه ميداند، يكى نميداند؛ اما قبولشان دارند. اينها حقايقى است، بايد اينها را فهميد، بايد اينها را نهادينه كرد.» (حضرت آیتالله خامنهای، ۸۸/۰۲/۲۳)
🌹 میلاد با سعادت حضرت «ام ابیها» بر عموم مسلمانان و محبان حضرتش مبارک.
🆔 @Hablollahir
شعوبا
💠 چگونگی تعامل با قدرتهای جهانی و منطقهای در ادراک سیاستمداران و مردم عراق زهرا اسداللهی مولف در
💠 عراق امروز؛ موازنه ساز تر از همیشه
زهرا اسداللهی
🔸 مدتی است که شهر بصره عراق، میزبان بازی های جام کشورهای عربی حوزه خلیج فارس است. رویدادی ورزشی که پس از خارج شدن هویت مذهبی از گردونه تحولات عراق پساداعش، باعث شده است هویت عربی، بیش از گذشته آغوش باز کند برای عراق. علاوه بر عنوان عربی این تورنومنت-الکاس الخلیج العربی-، مواضع سلبی و ایجابی شخصیت های سیاسی رسانه ای ایرانی و عراقی، بشدت خبرساز شده است. ا
🔸 ایرانی ها پا فشرده اند بر زمین، که خلیج نه و خلیج فارس! عرب ها هم که ابتدائاً این دو قطبی برایشان ذاتی نبود و به عادت و عقیده خود، لفظ خلیج را استفاده میکرده اند، حالا حساس تر شده اند و بعضاً در پی اثبات عربی بودن خلیج! اظهار نظر اخیر نخستوزیر عراق، محمد شیاع السودانی، در خصوص عربی بودن خلیج بعنوان یک واقعیت هم، نمونه ای بارز از آن!
❗️ مسئله اما به عربی بودن یا نبودن خلیج فارس محدود نیست و هر از چند گاهی، اتفاقی در عراق رخ میدهد یا موضعی گرفته میشود که جامعه ایرانی را حیرتزده و سردرگم میکند.
🔸 عراق پساداعش، در تمام ابعاد سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، با بافت هویتی جدیدی روبروست. صحنه ای از تحول در امنیت هستیشناختی که رجال سیاسی عراق، حتی همپیمانان پیشین جمهوری اسلامی را، به اتخاذ مواضعی سوق داده است که هنوز برای عاقله ایرانی قابل فهم و هضم نیست و نهایتاً ذهنیت ایرانی برای پاسخ به چالش های عمیق ذهنی خود در این خصوص، و جبران خلأ وجود چارچوب مفهومي برای یافتن پاسخ «چرایی» اتخاذ این مواضع توسط عراقی ها، به ناچار، به حافظه تاریخی خود در دوران دفاع مقدس و حتي تاریخ صدر اسلام رجوع میکنند!
〽️ در يادداشت پیشین تحت عنوان «چگونگی تعامل با قدرتهای جهانی و منطقهای در ادراک سیاستمداران و مردم عراق» که چندی پیش در پایگاه شعوبا منتشر شد، این مطالب به شکلی تفصیلی طرح و سعی شد مخاطب را به یک چارچوب تحلیلی جامع برای فهم رخداد ها و پویش های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در جریان در عراق پساداعش برساند.
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 پاسخ السودانی به خبرنگار دویچه وله؛ خلیج فارسی است یا عربی؟
@shouba
شعوبا
💠 پاسخ السودانی به خبرنگار دویچه وله؛ خلیج فارسی است یا عربی؟ @shouba
💠 شناخت نادرست از جامعه چند هویتی و واقعیتهای عراق 2023
🇮🇶🇮🇶🇮🇶🇮🇶
📍 یکی از خطاهای بزرگ در نگاه سیاست خارجی و افکار عمومی ایرانی نسبت به جامعه و حکمرانی در کشور عراق، عدم شناخت درست از نفوذ و تاثیر هویتهای چندپاره و راهبرد کلان سیاست خارجی عراق در سالهای بعد از ۲۰۰۳ است. کشور عراق از بطن تاسیس در ۱۹۲۱ تا کنون، به عنوان جامعه چندهویتی متشکل از اعراب، کردها، ترکمن، آشوری، مسیحی و... شناخته میشود. در عراق بعد از ۲۰۰۳ نیز مطابق با همین چندپارگی هویتی، نظامی فدرال و دولتی ائتلافی با تعیین سهم مشترک برای تمامی اقوام و گروههای مذهبی ایجاد شد.
📍 در عراق جدید، هر یک از این هویتها به فراخورد وزن خود بر مشی سیاستگذاری خارجی عراق تاثیرگذار بودهاند و نوعی موازنه را در سیاست خارجی این کشور ایجاد کردهاند. در واقع، در هریک گروههای هویتی نیز رویکردهای متفاوتی وجود دارند. بدین معنا که در میان شیعیان، کردها و اهل سنت، عدهای طرفدار نزدیکی به آمریکا و عدهایی طرفدار نزدیکی به ایران بودهاند. همین نگاه متعارض نیز دائما موجب شده که نوعی موازنه در سیاست خارجی عراق صورت بگیرد.
📍 در چنین بستری طی سالهای گذشته به وضوح قابل مشاهده است که حتی نزدیکترین متحدان ایران نیز زمانی که در راس قدرت حضور داشتهاند به جای نزدیک همهجانبه با ایران، تلاش کردهاند موازنه در سیاست خارجی را حفظ کنند. یعنی نوعی تعادل در مناسبات بغداد میان ایران، آمریکا، کشورهای عربی و ترکیه؛ لذا باید توجه داشت که عراق به عنوان کشوری دارای هویت شیعی- عربی –کردی، در رویکرد استقلالطلبانه خود در حوزه سیاست خارجی به همان اندازه که به ملاحظات ایران توجه دارد به ملاحظات اعراب و آمریکا نیز توجه میکند.
📍 ارائه تفسیری ایدئالیستی از جامعه عراق به عنوان یک کشور ضدآمریکایی و ضد شورای همکاری خلیج فارس، نه تنها با واقعیات انطباق ندارد، بلکه نوعی انحراف افکار عمومی ایرانی نیز قابل تحلیل است. باید توجه داشت که بخش اعظم از جامعه اقلیم کردستان طرفدار فرهنگ غربی و آمریکایی بوده و هستند. بخشی قابل توجه از اعراب سنی نیز نزدیکی ویژهای به آمریکا و فرهنگ کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس دارند. حتی بخشی از شیعیان نیز طرفدار نزدیکی به آمریکا و کشورهای حاشیه خلیج فارس هستند.
📍 در چنین بستری اساسا این که یک سیاستمدار عراقی مواضع و رویکرد ایران را بازگو نماید، به هیچ عنوان با واقعیات انطباق ندارد. مهم نیست که نوری المالکی، محمد شیاع السودانی، فالح الفیاض یا حتی هادی العامری به عنوان چهرههای نزدیک و متحد ایران در قدرت باشند یا شخصی نزدیک به آمریکا همچون مصطفی الکاظمی. بغداد مسیر استقلال و حفظ موازنه را در سیاست خارجی خود در پیش گرفته است. هویت عربی نیز چیزی نیست که به آسانی جامعه و حتی نزدیکترین سیاسیون عراقی به ایران نیز بتوانند از آن بگذرند؛ هرچند نام آن جعل تاریخ یا هر امر دیگری باشد.
📍 اینکه چنین تصور شود که صحنه حکمرانی و سیاستمداران عراقی در مشت ما هستند و کسی بدون اجازه ایران نمیتوان آب بخورد؛ خطایی استراتژیک است که تاثیرات سوء آن بیشتر از منافعش میباشد. حتی این که چنین تصور شود که بازیگر اول صحنه سیاسی عراق ما هستیم (حتی با وجود داشتن واقعیات میدانی) میتواند بیشتر هزینهساز باشد؛ چرا که میتواند زمینه را برای مقاومت بخش ضدایرانی به صورت هر چه بیشتر مهیا کند. به روایت سادهتر هر اعمال قدرتی، مقاومتی را به همراه دارد.
📍 بر کسی پوشیده نیست که ایران نفوذ فرهنگی و معنوی ویژهای در عراق دارد و حتی آنچنان که برخیها تاکید دارند در سالهای گذشته عربی صحبت کردن با لهجه فارسی حرف زدن یک افتخار نیز محسوب میشد. اما حالا باید توجه داشت که عراق ۲۰۲۳ دیگر عراق دوران مبارزه با داعش (۲۰۱۴-۲۰۱۸) نیست. عراق جدید در پی بازگشت به نقش تاریخی و کلیدی خود در ژئوپلتیک منطقه است و در این مسیر کریدور عربی، اگر اهمیتی بیشتر از مناسبات با ایران برای آنها نداشه باشد، کمتر هم نیست. تنها با تامل و دقتنظر در این واقعیات میدانی است که میتوان داستان به کار بردن واژه خلیج عربی را به عنوان پدیدهای غیر عجیب و البته نادرست مورد ارزیابی قرار داد.
منبع: فرارو
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
🛑 آخرین اخبار تحولات فرهنگی و اجتماعی کشورهای مسلمان
❗️همراه باشید با شعوبا پلاس تا در جریان آخرین اخبار تحولات فرهنگی و اجتماعی جهان اسلام قرار بگیرید.
✅ آخرین اخبار از تحولات اجتماعی کشورهای عربی
✅ اخبار تحولات اجتماعی خاورمیانه
✅ آخرین رویدادهای فرهنگی کشورهای عربی
✅ وضعیت زنان مسلمان
✅ آخرین اخبار از وضعیت گروه های اسلام گرا
🔰 کانال شعوبا پلاس را در تلگرام، ایتا و بله دنبال کنید.
⬅️ آدرس کانال:
@shoubaplus
🔴 پیام تبریک مقتدی صدر به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتبال عراق و تعمد وی بر استفاده از عبارت خلیج عربی!
این درحالی است که رئیس جمهور، نخست وزیر و رئیس پارلمان عراق در پیام های تبریک خود از عبارت «خلیجی 25» استفاده کرده اند.
🔰 آخرین اخبار فرهنگی و اجتماعی کشورهای مسلمان در شعوبا پلاس :
@shoubaplus
📚 مجموعه #کاوش
بررسی کتابهای منتشر شده در جهان اسلام؛ مناسب محققین و پژوهشگران
4️⃣ معرفی کتاب «اسلام سنی» اثر بسّام الجمل
🔹 مجموعه «الاسلام واحدا و متعددا» از پروژههای مهم فکری است که در انجمن «رابطه العقلانیین العرب» زیر نظر دکتر «عبدالمجید الشرفی» و توسط شاگردان او انتشار یافته و بازتاب های متعددی نیز داشته است به نحوی که با اعتراض شدید معتقدان به اسلام سنتی و تحسین تعدادی از روشنفکران مواجه شده است.
🔹 یکی از این کتابها اسلام سنی اثر بسّام الجمل نویسنده تونسی است. این کتاب مشتمل بر 190 صفحه و شامل یک مقدمه، یک خاتمه و سه فصل به شرح ذیل است:
فصل اول: تاریخ اسلام اهل سنت
فصل دوم: مبانی اسلام اهل سنت
فصل سوم: خصوصیات اسلام اهل سنت
🔹 محقق در مقدمه خود بیان میکند که وی متوجه چالشهای پیش روی خود میباشد؛ چالشهایی که مبتنی بر این اعتقاد است که تاریخ اسلام از زمان قرون وسطی [که مقارن با دوره تأسیس مذاهب اسلامی است]تاکنون تاریخ یکپارچه یکاندیشه سنی است
🔹 این مشکل از سوی دیگر به دلیل رویکردهای مطالعاتی در مورداندیشه سنی است. این پژوهشها معمولاً یا رویکرد ستایشآمیز دارد[در داخل] و یا رویکرد استشراقی در آن نگاه دقیقی بهاندیشه سنی ندارند؛زیرا در نگاه مستشرقین اغلب بین اسلام به مثابه یک پیام دینی با اسلام سنی به مثابه یک تلاش بشری برای استنباط دین و یک نظرگاه از میان نظرگاههای دینی(مانند اسلام متصوفه، خوارج و.. ) تفاوتی وجود ندارد.
🔖 2550 کلمه
⏰ زمان مطالعه: 10 دقیقه
📌 ادامه مطلب را در لینک زیر بخوانید:
https://zaya.io/اسلام_سنی_بسام_الجمل
@shouba
♨️ میراثی صوفیانه که قدمت آن به دوران امپراتوری مغول می رسد..«مسجد شاهی» که مقامات هندی دستور تخریب آن را به منظور «گسترش جاده» دادند!
🔸خبرگزاری ها و روزنامه های بین المللی کلیپ هایی از تخریب مسجد تاریخی شاهی، که در ایالت اوتار پرادش، در شمال هند قرار دارد، به منظور ساخت جاده عمومی منتشر کردند.
🔸 رئیس سابق سازمان ملل متحد یونسکو ، آشوک سوین،کلیپی را منتشر کرد که نشان می دهد مسجد در روز یکشنبه 15 ژانویه توسط بولدوزر تخریب می شود.
🔸مسلمانان حدود 13 درصد از جمعیت 1.35 میلیاردی هند را تشکیل می دهند.
🔸از زمان به قدرت رسیدن حزب افراطی بهاراتیا جاناتا در سال 2014، هند شاهد افزایش قابل توجه نفرت انگیزی و حملات علیه مسلمانان بوده است.
🔸به گزارش پایگاه خبری میدل ایست مانیتور، طی سال های گذشته، مساجد در هند مورد حملات سلسله ای از سوی هندوهای افراطی از جمله رهبران حزب حاکم بهاراتیا جاناتا قرار گرفته است. این امر موجی از خشونت را بین دو طرف در سراسر کشور به راه انداخت و حدود 2000 نفر را کشت.
🔸 دسامبر 2022، سی امین سالگرد تخریب مسجد بابری بود، که قدمت آن به قرن شانزدهم در شهر آیودیا در شمال هند برمی گردد، تخریب توسط ستیزه جویان هندو که ادعا می کردند این مکان زادگاه استادشان در مذهب هندو بوده است، انجام شد.
عربی بوست
#هند
@shoubaplus
شعوبا
♨️ میراثی صوفیانه که قدمت آن به دوران امپراتوری مغول می رسد..«مسجد شاهی» که مقامات هندی دستور تخریب
💠 به شعوبا پلاس بپیوندید
💢 آخرین اخبار فرهنگی و اجتماعی کشورهای مسلمان در شعوبا پلاس
@shoubaplus
📸گروه اخوان المسلمین شاخه سوریه عامر البوسلامه را به عنوان دبیرکل جدید یا در اصطلاح اخوان سوریه مراقب عام خود انتخاب کرد.
🔹 البوسلامه متولد 1960 و از اهالی دیرالزور است.
@shoubaplus
شعوبا
📸گروه اخوان المسلمین شاخه سوریه عامر البوسلامه را به عنوان دبیرکل جدید یا در اصطلاح اخوان سوریه مراق
⚡️رونمایی از مراقب کل جدید اخوان المسلمین سوریه و تأثیر آن بر آینده شامات
✍ به قلم: سید نیما موسوی
🔹در روزهای اخیر« شیخ عامر البوسلامه» به سمت مراقب کل(معادل مرشد عام در مصر و بالاترین مقام اخوان در خارج از مصر) در سوریه دست یافت.
🔸 تقریبا اخوان در سوریه، ریشه دار ترین گروه معارض نظام بعثی درسوریه محسوب می شود. هفته گذشته البوسلامه جانشین «محمد حکمت ولید» شد که هشت سال گذشته سمت مراقب کل اخوان المسلمین سوریه را بر عهده داشت.
🔹 البوسلامه متولد ۱۹۶۰ در منطقه دیرالزور(شرق سوریه) میباشد؛ چنانچه می دانیم طایفه بزرگ بوسلامه غیر از دیرالزور در مناطقی چون بوکمال (جنوب شرق سوریه) نیز حضور دارند. وی بعنوان عضوی از شاخه «حماه» اخوان المسلمین سوریه تحصیلات دانشگاهی خود را در دانشکده شریعت بغداد گذراند و در سودان به مدرک دکترای فقه تطبیقی رسید و سالها نیز در یمن و ترکیه زندگی کرد. گفته می شود مهمترین رقیب وی برای احراز این پست «حسام الغضبان» بود.
🔸انتخاب بوسلامه از چند جهت حائز اهمیت است؛ اختلاف تاریخی بین دو جناح «حلب» و «حَماه» که از آغاز تأسیس اخوان المسلمین وجود داشت یک حقیقت غیر قابل انکار است. در دوران محمد حکمت ولید تا حد زیادی این اختلافات کمرنگ شد؛ ولی آغاز عصر عامر بوسلامه که به شاخه حماه (حمویین) نزدیکتر است، قطعاً این شکافها بیشتر خواهد شد.
🔹 گفتنی است اخوان المسلمین سوریه دارای سه شاخه اصلی میباشد.
(۱). شاخه «دمشق» واقع در جنوب غرب سوریه که تفکرات تکفیری دارد و تحت تأثیر «محمد ناصرالدین البانی» و «محمد سرور زین العابدین» می باشد که اعضای این حلقه از دهه ۱۹۶۰ به عربستان مهاجرت کردند و در حال حاضر ظهور و بروز چندانی در سوریه ندارند.
(۲). شاخه «حلب» واقع در شمال غرب سوریه تحت تأثیر نحله های عرفانی در ترکیه میباشند که «مصطفی السباعی» -بنیانگذار اخوان در سوریه- مهمترین نماد این حلقه بود که گرایشهای سوسیالیستی او در کتاب «اشتراکیة الاسلام» وجود دارد.
(۳). شاخه «حَماة» واقع در غرب سوریه نیز مهمترین آوردگاهش قتل عام حماه در ۱۹۸۲ بود، شورشی که با تحریک صدام علیه حافظ اسد انجام شد. پس از سرکوب حماه بسیاری از اعضای این شاخه به بغداد مهاجرت کردند. «ریاض الشفقه» از مهمترین اعضای شاخه حماه میباشد. در دوره ریاست ریاض الشفقه نیز اختلاف بین شاخه حماه و حلب در مسئله «کمیته سپر» و اعراض شاخه حلب از عضویت در آن کلید خورد.
🔸النهایه: اگر کارویژه محمد حکمت ولید را همگرایی جناح های مختلف اخوان در سوریه در سال ۲۰۱۴ برای مبارزه با اسد بدانیم؛ آغاز عصر عامر البوسلامه آن هم در بحبوحه تنشزدایی بین آنکارا و دمشق از قبیل منجمدسازی اختلافات اخوانیون ترسیم می شود. البته بکارگیری بوسلامه، با توجه به عقبه طایفهای او در دیر الزور چنانچه برخی از منابع خبر دادهاند میتواند از جهت سیاستهای پنهان آنکارا در جهت مهار گروههای کردی بویژه SDF(قسد) باشد. چرا که یکی از طرح های کلان اردوغان برای تنش زدایی با بشار اسد نیز مهار گروه قسد(نیروهای سوریه دموکراتیک) میباشد. در حال حاضر گروه قسد، که نزدیکترین گروه کرد به دولت آمریکاست با توجه به لابی قدرتمند کردها در دولت بایدن، قدرت بیشتری یافته است و نقش اخوان سوریه در این توازن دوچندان می شود.
منبع : مسلمنا
@shouba
💠 بیست سال پس از سقوط صدام؛ بررسی وضعیت رسانه های عراق در گفت و گوی شعوبا با کارشناس عراقی
📍 در زمان صدام وضعیت رسانه های این کشور بسیار اسف بار بود به گونه ای که اغلب آنها دولتی و زیر نظر مستقیم حکومت صدام بودند و چندان آزادی عملی نداشتند، در حالی که در حال حاضر صدها نشریه، روزنامه، خبرگزاری و شبکه های ماهواره ای در کشور عراق به فعالیت رسانه ای مشغول اند. در آستانه بیستمین سالگرد حمله آمریکا به عراق، در گفت و گویی با محمد باقر حکیم، کارشناس مسائل عراق، وضعیت رسانههای عراق را مورد بررسی قرار دادهایم.
📍 آقای حکیم در این مصاحبه ضمن تحلیل خود از وضعیت رسانهای عراق و نیازهای این عرصه پیشنهاداتی نیز برای کار و فعالیت در فضای مجازی عراق ارائه کرده است. در نگاه ایشان گفتمانهایی که در شبکههای ماهواره ای محبوبیت دارد عبارتند از استقلال ، ملیگرایی و تمرکز بر روی پروژه ها و برنامه های مانند توانمندی، کار آفرینی و مبارزه با فساد؛
📍 درمورد مساله زنان نیز ایشان معتقدند ابتدا باید توانمندیهای زنان افزایش یابد سپس خود ِ زنان در شبکههای ماهواره ای و مجازی میتوانند به صورت برند و جریان حضور داشته باشند. یعنی ابتدا در لایههای اجتماع باید بحث توانمندسازی صورت بگیرد سپس رسانه ورود کند.
برای مطالعه متن کامل این مصاحبه کلیک کنید:
https://zaya.io/t5ryy
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
هدایت شده از شعوبا پلاس
💠 عالم برجسته اخوانی فتوا به تحریم محصولات سوئدی داد
🔸 محمد الحسن ولد الددو، عالم موریتانیایی، پس از سوزاندن قرآن کریم در مقابل سفارت ترکیه، فتوایی صادر کرد مبنی بر اینکه سوئد و محصولات آن باید تحریم شوند.
🔸الددو گفت که فتوایی صادر کرده است که «همه کشورهای اسلامی باید روابط خود را با دولت سوئد قطع کنند تا رسماً از این جنایت عذرخواهی کند و دعوت آنها برای همدردی با مسلمانان کافی نیست زیرا واقعیت آن را تکذیب می کند».
نافذة مصر
❗️ پ.ن: محمدالحسن ولد الددو الشنقیطی موریتانی الاصل، که از اعتبار بالایی در بین جوانان اخوان المسلمین برخوردار است و یکی از سردمداران شورای علمای مسلمین(با گرایشات فکری قرضاوی)است. گمانه زنی هایی مبنی بر جایگزینی الددو به جای قرضاوی در مجموعه اتحادیه علماء و همچنین صعود ستاره وی در میان اسلامگرایان مطرح است.
🔰 آخرین اخبار فرهنگی و اجتماعی کشورهای مسلمان در شعوبا پلاس :
@shoubaplus
شعوبا
💠 عالم برجسته اخوانی فتوا به تحریم محصولات سوئدی داد 🔸 محمد الحسن ولد الددو، عالم موریتانیایی، پس
💠 به شعوبا پلاس بپیوندید
💢 آخرین اخبار فرهنگی و اجتماعی کشورهای مسلمان در شعوبا پلاس
@shoubaplus
💠 مروری بر 20 سال افکار عمومی رژیم صهیونیستی
محسن فائضی
🔸 مرکز دموکراسی اسرائیل(IDI) نهادی است که بیش از ۲۰ سال است به طور متداوم به بررسی افکارسنجی ساکنین سرزمینهای اشغالی با تفکیکبندی یهودی، عربی، مذهبی، سکولار، حریدی، ملی گرا و…. میپردازد. در هفته ابتدایی سال ۲۰۲۳ این مرکز گزارشی را براساس روال سالانه به رئیس رژیم صهیونیستی ارائه کرده است.
🔸 مرکز دموکراسی از سال ۲۰۰۳ با مدیریت خانم پرفسور Tamar Hermann گزارش سالانهای با تفکیکی مشخص و روشی تقریباً یکسان برای سنجش موضوعات مختلف منتشر میکند. بواسطه تداوم و استمرار مسیر از یک مرکز با یک نوع تفکیکبندی جامعه آماری، حداقل مقایسه دادهها در ۲۰ سال گذشته میتواند ما را به نتایج قابل قبول و قابل اتکایی برساند تا بتوان جامعه صهیونیستی را قضاوت کرد.
🔸 این مرکز خلاصهای از گزارش نگرش ساکنین سرزمینهای اشغالی در سال ۲۰۲۲ را که به اسحاق هرتزوگ رئیس کنونی رژیم صهیونیستی تحویل داده است را بر روی وبسایت خود منتشر کرده که در این گزارش به بررسی آنها میپردازیم.
برای مطالعه متن کامل این یادداشت کلیک کنید:
https://zaya.io/مرکز_دموکراسی_صهیونیستی
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
شعوبا
💠 مروری بر 20 سال افکار عمومی رژیم صهیونیستی محسن فائضی 🔸 مرکز دموکراسی اسرائیل(IDI) نهادی است که
💠 مروری بر 20 سال افکار عمومی رژیم صهیونیستی - محسن فائضی
1️⃣ وضعیت کلی اسرائیل را چگونه می بینید؟
🔹 یکی از سوالات ثابت مرکز IDI نگرش به وضعیت کلی رژیم و پاسخ در قالب خوب و خیلی خوب، متوسط و بد و خیلی بد است. نمودار زیر تغییرات پاسخ ها را از سال 2003 تا ماه های پایانی 2022 را نشان می دهد.
🔹 هیچ سالی برای صهیونیست ها در 20 سال اخیر بدتر از 2003 و در میانه انتفاضه دوم فلسطین نبوده است. سال هایی که به این سادگی ها تکرار نخواهد شد. بیش از 60 درصد شرایط را بد و خیلی بد میدانستند وتنها 10 درصد راضی از شرایط بوده اند.
🔹 احساس رضایت از شرایط اسرائیل از سوی شهروندانش بعد از سال 2007 تقریبا مسیر صعودی دارد، البته به جز افت سال 2016 و تا سال 2018 و 2019 به حدود 55 درصد می رسد.
🔹 اما از آن سال باز با آغاز بحران های داخلی، کرونا و تشدید تنش در کرانه و مرزهای اشغالی، مسیر کاهشی قابل توجهی اتفاق میافتد و اکنون میزان رضایت خوب و خیلی خوب به 26 درصد رسیده است. و در مقابل 30 درصد گزینه بد و خیلی بد را برای توصیف شرایط کنونی رژیم انتخاب و 42 درصد هم متوسط را انتخاب کرده اند.
برای مطالعه متن کامل این یادداشت کلیک کنید:
https://zaya.io/مرکز_دموکراسی_صهیونیستی
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 برنامه "ما خفی اعظم" پیرامون گروه مقاومت در کرانه باختری
📍 در این برنامه که تحت عنوان "خارج الحسابات" پخش شده، برای اولین بار به افشای جزئیاتی از برخی عملیاتهای گروههای مقاومت در کرانه باختری پرداخته شده است.
📍 در این برنامه بخشی از عملیات ها و فعالیت های گردان جنین و گروه عرین الاسود که در شرایط بسیار سخت و پیچیده امنیتی انجام شده، به نمایش گذاشته شد. برنامه مذکور همچنین به پخش بخشی از آموزش های مبارزان مقاومت در کرانه باختری و شبیه سازی سناریوهای مختلف رویارویی با دشمن صهیونیستی پرداخته است
🔺 به زودی از پایگاه شعوبا
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
📂مشهورات بی اساس در جهان اسلام
❌ تمام سلفی های جهادی به انهدام مساجد و حسینیه ها ملتزمند.
💥 در حالی که تکفیری ها بویژه داعش بی مهابا مساجد، مشاهد متبرکه، امامزادگان، حسینیه ها و مقابر را از اهداف تروریستی خود قرار داده اند؛ طیف دیگری از جهادی های با این امر به شدت مخالفند. سرکرده این دسته از جهادی ها به رهبری «ابومحمد مَقدِسی» با تفسیر متفاوت او از جهاد قرار دارد.
💥در پی انفجاری که بعدازظهر دیروز دوشنبه (۱۰ بهمن ۱۴۰۱) در مسجدی در پیشاور پاکستان با برجا گذاشتن ۸۰ کشته و ۱۶۰ زخمی رخ داد؛ ابومحمد مَقدِسی در توئیتی نوشت:
«انفجار مسجدی در پیشاور پاکستان چندین کشته و زخمی از نمازگزاران به جا گذاشت. این یک کار منکر است، که به سوی الله از آن بیزاری میجویم! همیشه از این کار منکر بیزاری جستم؛ هرکس که آن را انجام دهد.
💥 کتاب ابو المنذر الشنقيطي (تحذير المجاهد من تفجير المساجد) را بخوانید تا در این مورد بصیرت حاصل کرده و از انجام آن برحذر باشید».
💥 وی ادامه داد: «حتی تغییر اسم، از مسجد به حسینیه، انفجار آن بر نمازگزاران را جایز نمی کند؛ این تغییر اسمها هیچ اعتباری ندارد. الله تعالی حتی از مسجد ضرار هم اسم مسجد را برنداشت (وَالَّذِينَ اتَّخَذُوا مَسْجِدًا ضِرَارًا) و هنگامی که رسولالله ﷺ آن را منهدم یا به آتش کشید، علیرغم اینکه مسجد ضرار بود بر اهل آن منهدم نکرد».
منبع : مسلمنا
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
🕌 مجموعه #دیانت ؛ تحولات دینداری در جوامع مسلمان
1️⃣1️⃣ جریانشناسی نسبت دین و سیاست در جهان اسلام؛ 5 کلان نظریه درباره رابطه دین و سیاست
🔸 امروز مسئله نسبت میان دین و سیاست به یکی از مهمترین پرسشهای جوامع مسلمان تبدیل شده است. در گزارش های پیشین، به نسبت دین و سیاست در عربستان و پاکستان پرداختیم. در این نگاشته به سراغ حجت الاسلام دکتر محمد علی میرزایی، عضو هیات علمی جامعة المصطفی رفتهایم تا فراتر از جغرافیاهای خاص به نسبت دین و سیاست در قرائتهای مختلف اسلامی پرداخته شود.
🔸 دکتر میرزایی قائلند پنج منطق باعث می شود پنج مجموعه از نظریات در زمینه نسبت دین و سیاست قابل اصطیاد باشد. تطابق، تکامل یا تداخل، تعامل یا تعایش، تباین و تقابل پنج رویکرد موجود در نسبت دین و سیاست در دنیای اسلام است که ذیل دو ابرجریان سکولاریسم و اسلام گرایی قرار میگیرند.
🔸 ایشان ضمن تفکیک ساختار از محتوا در نظام سیاسی، اشارههای بدیعی به اثر این مساله در برخی جریان های اسلام سیاسی داشته و بر اساس این رویکرد اشاره هایی نیز به تکمیل فقه سیاسی شیعه می کنند.
برای مطالعه متن کامل این یادداشت شفاهی کلیک کنید:
https://zaya.io/پنج_نظریه_نسبت_دین_سیاست
🔖 5100 کلمه
⏰ زمان مطالعه: 25 دقیقه
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
شعوبا
💠 مروری بر 20 سال افکار عمومی رژیم صهیونیستی محسن فائضی 🔸 مرکز دموکراسی اسرائیل(IDI) نهادی است که
💠 مروری بر 20 سال افکار عمومی رژیم صهیونیستی - محسن فائضی
2️⃣ هویت اسرائیلی
نتایج این افکار سنجی نشان میدهد میزان افتخار به اسرائیلی بودن و قبول داشتن یک هویت “اسرائیلی” در میانیهودیان در دو دهه اخیر تفاوت چندانی نکرده است و با میانگین ۸۵ درصد ثابت مانده است، اما در میان اعراب اسرائیلی قضیه کاملاً متفاوت است و در حال سقوط آزاد است؛ هرچند که در ۲۰۲۲ بخشی از سقوط را جبران کرده است. شاید بتوان یک دلیل آنرا حضور ائتلافی از اعراب در کابینه ائتلافی بنت-لاپید برای نخستین بار دانست. چیزی که احتمالاً در سال ۲۰۲۳ و با روی کار آمدن کابینه تندرو کنونی سقوط دیگری را تجربه کند.
برای مطالعه متن کامل این یادداشت کلیک کنید:
https://zaya.io/مرکز_دموکراسی_صهیونیستی
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba