📌چه خوش باشد که نامت را خدا گذارد
بر اساس حدیثی از امام #باقر(ع)، هنگامی که دختر گرامی رسول الله(ص) #متولد شد، خداوند بر فرشته ای #وحی کرد که نام #فاطمه(س) را بر زبان #پیامبر جاری کند،
پس،
آن حضرت فرزندش را فاطمه نامید.
بنابر سخن رسول الله، در روی زمین آن حضرت به فاطمه خوانده می شود و وجه نامگذاری ایشان به این نام آن است که:
«خداوند او و محبانش را از آتش جهنم بازداشته است.»
📚کلینی، الکافی، ج1، ص460، ح6.
📚شیخ صدوق، معانی الاخبار، ص396.
📚مغازلی، مناقبُ علی بن ابیطالب، ص296؛
«رَسُولَ اللهِ يَقُولُ: سُمِّيَتْ فَاطِمَةُ فَاطِمَةَ؛ لِأَنَّهَا فُطِمَتْ هِيَ وَ شِيعَتُهَا مِنَ النَّارِ. إِنِّي سَمَّيْتُ فَاطِمَةَ لِأَنَّهَا فُطِمَتْ وَ ذُرِّيَّتُهَا مِنَ النَّار.»
📚شیخ صدوق عیون اخبار الرضا، ج2، ص73؛
📚شیخ طوسی، الامالی، ص570؛
📚خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، ج12، ص328.
https://eitaa.com/shtahoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🧕#مادر میگه:
فرزندم اولا عاشقانه دوستت دارم
ثانیا هر زمان دعوات کردم اولا را یادت نره❤️
_مادره دیگه،
حتی خشمش هم از سر عشق و محبته🥰🥺
#میلاد_حضرت_زهرا سلام الله علیها و #روز_مادر مبارک باد
https://eitaa.com/shtahoor
پدر و مادرت ازت راضین⁉️
✅راجع به #پدر و #مادر، ما در عمرمون دیدیم، تجربهی عمرمونه، افرادی که #پدر و#مادر ازشون راضی بودن دست به هر چه زدن طلا شده.
⭕️افرادی که #پدر و مادر ازشون راضی نبودن، بر عکس! دست به هر کاری میزنن نتیجه نمیگیرن...
⭕️نمیدونه مالِ چیه، میگه پدر و #مادرم از من راضی بودن... بله؛ زمان حیات راضی بودن، اما حالا که مُرده یادش نکردی، ناراضی شده... آیا حالا که فوت کرده براش کار خیر کردی؟
⭕️قدیم چقدر ماه رجب و شعبان، رمضان ختم قرآن میدادن برای #پدر و #مادراشون. من یادمه، دمِ این چهار راه مولوی، هفتاد سال پیش، داد میزد خِیرات مُردهها. مردم میرفتن سیب میخریدن و خیرات میکردن. اون موقعها سیب ارزش داشت. حالا خرما خیرات میکنن. اما الآن کی یاد مردهها میکنه؟!
✅شبهای #جمعه ارواح مؤمنین میان دمِ پشتِ بومهای خونههای ما، روایت داره، میگن اون لقمه نونی که جلوی سگهاتون میذارین برای ما خیرات کنین. یه لقمه نون میذاری جلوی سگ، همون رو برای ما خیرات کنین ، به ما میرسه... بله... چه قدر عجیبه ، اگر اموات رو یاد کنی، پدر و مادر مُردَت رو یاد کنی و سر قبرشون بری ، قرآن براشون بخونی ، کار خیر کنی ، کار و بارت خوب میشه .
⭕️اونایی که هر کاری میکنن به بنبست میخورن، مالِ اینه که #پدر و #مادرشون ناراضی هستن. چون روایت داره که ممکنه در زمان حیات راضی بودن اما الآن که مردن ناراضی شدن .
🌸استاد مرحوم حضرت آیت الله #مجتهدی تهرانی (رحمةالله علیه)
بهشت زیر پای#مادر است🌷🌹❤️❤️🌷🌹
هرشخصی به هر مقامی برسد از دعای #پدر و#مادر است🌷🌹❤️❤️🌷🌹https://eitaa.com/shtahoor
🛑 دوره ختم قرآن کریم
🔹تلاوت روزانه یک صفحه از قرآن کریم
📖تلاوت صفحه ۱ و ۲
https://eitaa.com/shtahoor#
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چه جمله نابی👌👏👏👏
تو به اندازه نیمه خالی خودت میسوزی
خودتو لبریز کن از آگاهی دانش و مهارت نگه دار...
تصویر رو ببین تا خوب متوجه بشی ✅
#سیدکاظم_روحبخش #رشد_فردی
❤️🌸 ولادت پر از خیر و برکت حضرت امام محمد باقر علیه السلام را محضرتان تبریک عرض می کنم
آن امام بزرگوار فرمودند
هرگز کار امروز را به فردا نینداز؛ زيرا اين کار دريايى است که مردمان در آن غرق و نابود مىشوند.
📚 تحف العقــول، ص ۲۸۵
یکی از امور مهمی که تاخیر در آن آفات زیادی دارد تربیت فرزند است. مقدمات تربیت قبل از تولد و خود تربیت از تولد فرزند آغاز می شود.
https://eitaa.com/shtahoor
هدایت شده از شراب طهور
🛑 دوره ختم قرآن کریم
🔹تلاوت روزانه یک صفحه از قرآن کریم
📖تلاوت صفحه ۱ و ۲
https://eitaa.com/shtahoor
✨✨✨✨✨✨✨✨
✧═┅┄┅═✧
🔅يا مَن أرجوهُ لِكُلِّ خَيرٍ، وآمَنُ سَخَطَهُ عِندَ كُلِّ شَرٍّ،
يا مَن يُعطِي الكَثيرَ بِالقَليلِ، يا مَن يُعطي مَن سَأَلَهُ،
يا مَن يُعطي مَن لَم يَسأَلهُ ومَن لَم يَعرِفهُ تَحَنُّناً مِنهُ ورَحمَةً،
أعطِني بِمَسأَلَتي إيّاكَ جَميعَ خَيرِ الدُّنيا وجَميعَ خَيرِ الآخِرَةِ،
وَاصرِف عَنّي بِمَسأَلَتي إيّاكَ جَميعَ شَرِّ الدُّنيا وشَرِّ الآخِرَةِ،
فَإِنَّهُ غَيرُ مَنقوصٍ ما أعطَيتَ، وزِدني مِن فَضلِكَ يا كَريمُ.
#امام_صادق_علیه_السلام :
🔅 در هر روز ماه رجب، صبح و شام و در پى نمازهايت و در روز و شبت بگو :
«ای که برای هر خیری، به او امید دارم و در هر شرّی، از خشمش آسودهام!
ای که در برابر کم، فراوان میبخشد! ای که به هر که از او بخواهد، عطا میکند!
ای که به کسی که از او نخواسته است، نیز عطا میکند و از سر رحمت و مهرورزی، به کسی که او را نشناخته نیز میبخشد!
به خاطر درخواستم از تو، همۀ خیر دنیا و همۀ خیر آخرت را به من عطا بنما
و همۀ شرّ دنیا و شر آخرت را از من بگردان،
که آنچه تو دهی، ناتمام نیست. و[لی] از فضلت بر من بیفزا، ای بزرگوار!» .
📚الإقبال : ج ۳ ص ۲۱۱
https://eitaa.com/shtahoor#
شهادت مظلومانه دهمین اختر آسمان امامت و ولایت، مشعل فروزان هدایت، یار و راهنمای امت، کتاب علم و زهد و حکمت، حضرت امام علی نقی (علیه السلام ) بر شیعیان تسلیت بادhttps://eitaa.com/shtahoor
🌺 پیامبر اکرم "صلى الله علیه و آله" فرمودند:
💦 «ساعاتُ الهُمومِ ساعاتُ الکفّاراتِ ، و لا یَزالُ الهَمُّ بالمؤمنِ حتّى یَدَعَهُ و ما لَهُ مِن ذَنبٍ»
☘ لحظات غم و اندوه، لحظات کفّاره گناهان است؛ اندوه و نگرانىِ خاطر، پیوسته با مؤمن است و زمانى رهایش مى کند که از گناهان پاک شده باشد.
📚 بحار الأنوار، ج64، ص244
https://eitaa.com/shtahoor#
☹️اخم و ترشرویی منفی و مثبت
✍عبوس، اخم و ترشرویی چهره بر اثر تنگدلی است.(1) ترشرویی اقسامی دارد: مثبت و منفی. ترشرویی منفی مانند ترشرویی در مواجهه با حق و حقیقت. ترشرویی مثبت: مانند ترشرویی در جایی که در راستای امر به معروف و نهی از منکر و مصلحت اهم باشد.
☀️ در سوره ی عبس با ده آیه ی پی در پی از کسی که برای یک نفر نابینا چهره ی خود را عبوس کرد انتقاد می کند. در حالی که برای نابینا اخم یا لبخند تفاوتی ندارد چون هیچ یک را نمی بیند. ولی قرآن به دلیل آن که ریشه ی عبوس کردن را تحقیر میداند، به شدّت از آن انتقاد می کند.
✅ در سنت و سیره پیامبر(ص) و اهلبیت(ع) چیزی به نام ترشرویی نوع اول وجود ندارد. پیامبر(ص) فرمودند: «خداوند کسانی را که با ترشرویی با برادران خود روبهرو میشوند دشمن میدارد.» (2) ولی گاه ترشرویی نوعی نهی از منکر و حداقل مرتبه آن است چنانچه به اصحاب خود دستور فرمودند: که گناهکاران را با چهرههایی ترش ملاقات کنید.(3)
_____________
(1) مفردات الفاظ قرآن، ص544
(2) شهید ثانی، کشف الریبه، ص82.
(3) کلینی، الکافی، ج2، ص117.
https://eitaa.com/shtahoor#
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شب جمعه است نثار ارواح شهدا اموات، مومنین، مو منات،باذکر فاتحه صلوات یاد کنیم🌷🥀
https://eitaa.com/shtahoor#
🌺 امام باقر عليه السلام :
🌷 الصَّدَقةُ يَومَ الجُمُعةِ تُضاعَفُ، لفَضْلِ يَومِ الجُمُعةِ على غَيرهِ من الأيّامِ.
در روز جمعه [ثواب] صدقه دو چندان مى شود؛ زيرا روز جمعه بر ديگر روزها فضيلت دارد.
📗 ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، ص ۲۲۰
https://eitaa.com/shtahoor#
⛔️ پدیده سواد مصنوعی و الگوی جدید نادانی
🔸 روزانه فقط در تلگرام میلیونها مطلب منتشر می شود. جالب است بدانید در ساعت ۴ صبح که میزان مطالب منتشر شده به کمترین مقدار خود می رسد نیز ۲۵ هزار مطلب نشر می یابد. این میزان تولید محتوا در شبکه های مختلف اجتماعی در طول تاریخ بی نظیر و فوق العاده است و منجر به پدیده جالبی شده: «همه ما» راجع به «همه چیز» می دانیم اما با ويژگی هایی خاص.
🔹کارل تارو ژورنالیست معروف ژاپنی می گوید: هر وقت هر کسی از هر چیزی سخن میگوید ما وانمود می کنیم که دربارۀ آن میدانیم. همکارانمان دربارۀ فیلم، کتاب، قیمت ارز، حمله نظامی آمریکا صحبت میکنند سرمان را بالا و پایین می بریم یعنی من هم دربارۀ آن می دانم.
🔸این در صورتی است که آن ها دربارۀ آن موضوع فقط نظرات کس دیگری را در یک شبکه اجتماعی خوانده اند و آن را بازگو می کنند همان گونه که ما نیز چنین می کنیم. ما به شکلی خطرناک به نوعی کپی برداری از دانایی نزدیک میشویم، که در واقع الگوی جدید نادانی است. ما با #سواد_مصنوعی روبرو هستیم.
✍️تحلیل و تجویز راهبردی:
رسانه ها باعث شده اند به سرعت برق در معرض اخبار و به سرعت باد در معرض تحلیل اخبار قرار بگیریم. محیط اطراف ما پر است از اخبار مغشوش، اعداد و ارقام گول زننده و حرف های جهتدار. سه مساله این موضوع را تشدید می کند:
1️⃣ حجم بالای اخبار و تحلیل ها: اطلاعات بیشتر یعنی فرصت کمتر برای بررسی دقیق تر آن ها.
2️⃣ سبک زندگی شتابان: زندگی امروزی نسبت به 200 سال پیش بسیار چگال تر شده است. یعنی میزان رخدادهای کاری و ارتباطاتی در واحد زمان بیشتر شده است.
3️⃣ سواد مصنوعی: نظرات ما از #پرسهزدن در شبکههای اجتماعی سرچشمه میگیرند، نه مطالعۀ کتابها! این کپی برداری از دانایی، در واقع الگوی جدید نادانی است.
به همین خاطر است که اخبار درست، غلط، #شایعه و حقیقت در فضای مجازی تقریبا هم ارزشاند. چرا؟ چون ما فرصت نمی کنیم که درستی آن چه را که دریافت می کنیم، بررسی کنیم. بلافاصله آن را می خوانیم و احتمالا آن را برای دیگران فوروارد (ارسال) می کنیم و در گفتگوهای خانوادگی یا دوستانه یا کاری مان از آن اطلاعات استفاده می کنیم که نشان دهیم از زمانه عقب نیستیم.
🔻چه می توان کرد؟
1️⃣ #تعلیق_قضاوت. نه باور کنید و نه رد کنید. زمانی که استدلال به نفع یا علیه آن گفته یا نوشته ندارید نه ردش کنید و نه تأیید، قضاوت خود را معلق کنید تا زمان دریافت اطلاعات کافی برای قضاوت.
2️⃣ در حالت غیر طبیعی قضاوت نکنید. مطالعات نشان داده اند زمانی که افراد از #آرامش_فکری بیشتری برخوردارند، کیفیت قضاوت های حرفه ای شان افزایش می یابد. بنابراین زمانی که شتاب زده، هیجانی، خسته و پریشان هستیم، کیفیت قضاوت های ما افت می کند و قضاوتی که در زمان شتاب زدگی می کنیم به اندازه قضاوت یک فرد مست [غیر عادی]، غیرقابل اتکاست.
3️⃣ به #ساختارهای_مشکوک، حساس باشید. جملاتی که با فعل مجهول و بدون فاعل ساخته شدهاند مانند «گفته میشود» یا «شنیدهها حاکی از آن است که» و «یا بر اساس اخبار منتشر شده» روشی برای پیچاندن شما هستند. در این ساختارها خبر وجود دارد. اما منبع خبر وجود ندارد.
4️⃣ برای هر چه می خوانید یا می شنوید از خودتان بپرسید:
الف) آیا از #منبع_خبر/گزارش مطمئن هستم؟
ب) آیا شواهد تاییدکننده یا استدلال های قانع کننده آورده شده یا اینکه یک حرف به زبان های مختلف تکرار شده؟
ج) آیا بین مقدمه و اطلاعات ارایه شده و نتایج رابطه منطقی وجود دارد؟
د) آیا تمام واقعیت بیان شده یا بخشی از واقعیت؟
5️⃣ از #چرا و کلمات هم خانواده استفاده کنید. آدم های دقیق دائم می پرسند چرا؟ چرا کاندیدای ریاست جمهوری شما بهتر است؟ چه چیز باعث می شود که فکر کنید قیمت ارز بالا می رود؟ چطور به این نتیجه رسیدید؟
6️⃣ در دانش منطق، فصلی وجود دارد به نام مغالطات. برای تقویت تفکر سنجش گرانه (انتقادی) بخش #مغالطات را بخوانید تا با بیش از ۷۰ نوع مغالطه (=دامگاه اشتباه ذهنی) آشنا شوید.
7️⃣حضور در شبکه های اجتماعی مفید است. #جریان_آزاد_اطلاعات در آن بسیار جذاب، مفید و غنیمت است. اما فراموش نکنیم که آن ها نمی توانند جایگزین کتاب و تفکر عمیق شوند.
https://eitaa.com/shtahoor#
4_5971933604526162040.mp3
5.64M
🎧حتما تا آخر بشنويد.
سخنان بسیار زیبا و شیرین رهبر معظم انقلاب درباره ماه رجب : بايد تبریک عرض کنیم به یکدیگر که توانستیم ماه رجب را درک کنیم
https://eitaa.com/shtahoor#
اگر میدانستی بعد از مرگت
چه زود فراموشت خواهند کرد....
https://eitaa.com/shtahoor#
پاره ای از دعاهای مأثور درسجود
یکی از رسمهای شایع در میان مومنان دعا کردن در سجده آخر نماز، بویژه در نماز جماعت است. در این سجده، دعاهای چندی مرسوم است، از جمله:
«یا ولی العافیة نسألک العافیة، عافیة الدنیا و الآخرة»
«یا لطیف ارحم عبدک الضعیف»
«یا من له الدنیا و الآخرة ارحم من لیس له الدنیا و الآخرة»
هیچ یک از این دعاها مأثور نیست[1]، نه در خصوص سجده و نه در جای دیگر. لذا پیشنهاد میشود به جای این دعاها در سجده، دعاهای وارد شده در احادیث، بویژه احادیث معتبر خوانده شود.
ما در اینجا دو دعا را که در خصوص سجده نماز واجب و در سجده به طور کلی وارد شده نقل میکنیم.
دعای اول:
با سند صحیح از زید شحام _ثقة_ عن ابی جعفر علیهالسلام قال: ادع فی طلب الرزق فی المکتوبة و انت ساجد: «یا خیر المسؤولین و یا خیر المعطین ارزقنی و ارزق عیالی من فضلک فانک ذوالفضل العظیم.»
گفتنی است که در چاپ دارالکتب الاسلامیه از کافی ج2 ص551 ح4، این دعا با افزودن کلمه «الواسع» بعد از «من فضلک» نقل شده است. ولی در پنج نسخه خطی معتبر کافی[2] و مصادر حدیثی و فقهی بسیار، این واژه ذکر نشده است[3]. و نیز این دعا در مصباح المتهجد بدون این کلمه نقل شده است[4].
به نظر میرسد که انس ذهنی برخی از ناسخان کافی با تعبیر «فضلک الواسع»[5] سبب افزوده شدن سهوی این واژه شده است. بویژه با عنایت به این که در حدیث آغاز این باب کافی، که اندکی قبل از حدیث مورد بحث قرار گرفته دو بار این تعبیر تکرار شده است: «اللهم ارزقنی من فضلک الواسع الحلال الطیب … الا سعة من فضلک الواسع[6]».
دعای دوم:
«اللهم انی اسألک الراحة عند الموت و العفو عند الحساب»
این دعا را که به نقل راوندی در دعوات، امام کاظم علیه السلام آن را در سجده خود بسیار می خوانده اند[7]. مرحوم کلینی درباب السجود و التسبیح و الدعاء فیه فی الفرائض والنوافل و مایقال بین السجدتین با سند صحیح از ابو جریر رواسی نقل کرده است. قال: سمعت ابا الحسن موس علیه السلام و هو یقول: … یرددها[8].
در این باب کافی دعاهای چندی آورده شده که در سجده خوانده می شود.
————————
[1] البته تعبیر «یا ولیّ العافیة» در منابعی همچون تهذیب ج3، ص72، ح232 و ص95، ح257 وارد شده و نیز دعا برای عافیت دنیا و آخرة نیز در کتب حدیثی فراوان ذکر شده است. از جمله: صحیفه سجادیه، دعاء23، مصباح المتهجد ص63، اقبال ص551. ولی تعبیر فوق در جایی یافت نشد.
[2] ر.ک. کافی، چاپ دارالحدیث، ج4، ص486، حاشیه 1.
[3] وسائل ج6، ص372، ح8212 و ج7، ص121، ح8902 و وافی ج9 ص 1608، ح8829 و حدائق ج8، ص299 و کشف الغطاء ج3، ص 207 (و مقایسه کنید با ص 506)، مستند الشیعه ج5، ص293 و العروة الوثقی(المحشی) ج2، ص247 و منهاج الصالحین للسید الحکیم ج2، ص574 و منهاج الصالحین للسید الخوئی ج1، ص176 و وسیلة النجاة ج1، ص160 و تحریر الوسیلة ج1، ص176 و توضیح المسائل محشی ج1، ص591.
[4] مصباح المتهجد ص199: یستحب ان یقول فی سجود الفرض لطلب الرزق: یا خیر المسؤولین … (به نقل از آن در مصباح کفعمی، ص170)
[5] این تعبیر در دعاهای بسیاری دیده میشود. از جمله: صحیفه سجادیه، دعاء 25، کافی ج3، ص474، ح1. فقیه ج2، ص526 و ج3، ص416. مزار شیخ مفید، ص131 و تهذیب ج3، ص312، ح967 و ج5، ص277، ح946 و ج6، ص69 و مصباح المتهجد ج1، ص90 و 148 و 150 و 181 و 207 و 259 و ج2، ص595 و 601 و 706 و 729 و …
[6] کافی ج2، ص550، ح1.
[7] دعوات راوندی، ص179، ونیز ر.ک. مصباح المتهجد، ج2، ص851 و مزار کبیر ص413 و اقبال ج1، ص44.
[8] کافی ج3، ص323، ح10 و نیز تهذیب ج2، ص300، ح1209.
https://eitaa.com/shtahoor#