خداوند بلا را به خاطر مومنین از فاسقین شیعه دفع می کند
امام صادق عليه السّلام فرمود:
بهراستى خداوند به وسيلۀ شيعيانى كه نماز مىخوانند بلا را از شيعيانى كه نماز نمىخوانند دور مىسازد و اگر همگى نماز را ترك كنند
و خداوند بخاطر شيعيانى كه زكات مىدهند بلا را از شيعيانى كه زكات را نمىدهند دفع سازد و اگر جملگى زكات را پرداخت نكنند هلاك مىشوند
و به راستى خدا به هركس از شيعيان ما كه حج كنند بلا را دفع كند از آنها كه حج نكنند و اگر به ترك حج اتفاق كنند هلاك خواهند شد
و اين است قول خداى عز و جل:
«وَ لَوْ لاٰ دَفْعُ اَللّٰهِ اَلنّٰاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَفَسَدَتِ اَلْأَرْضُ وَ لٰكِنَّ اَللّٰهَ ذُو فَضْلٍ عَلَى اَلْعٰالَمِينَ »
📖سوره بقره : ایه 251
«و اگر خدا دفاع نكند دربارۀ برخى مردم به برخى ديگر هر آينه زمين تباه گردد و خداوند بر همۀ جهانيان داراى برترى است
به خدا سوگند اين آيه جز دربارۀ شما نازل نشده و ديگرى جز شما از آن مقصود نيست.
📚الکافي ج۲ ص۴۵۱
@Sibtayn
فارق میان مسلمان و کافر
امام باقر (عليه السّلام) نقل فرموده كه رسول خدا (صلّى الله عليه و آله) فرمودند :
اگر مسلمانى نماز واجب خود را عمدا ترك كند يا آن را سبك بشمارد و به جا نياورد، ميان او و كافر فرقى نيست.
عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ :
مَا بَيْنَ اَلْمُسْلِمِ وَ بَيْنَ اَلْكَافِرِ إِلاَّ أَنْ يَتْرُكَ اَلصَّلاَةَ اَلْفَرِيضَةَ مُتَعَمِّداً أَوْ يَتَهَاوَنَ بِهَا فَلاَ يُصَلِّيَهَا.
📙ثواب الأعمال و عقاب الأعمال ج۱ ص۲۳۰
@Sibtayn
✅سیره اهل بیت علیهم السّلام در حکمرانی
✍️شیخ صدوق رضوان الله علیه می نویسد :
🔸امام صادق علیه السّلام به یکی از یاران فرمودند:
«... بر مردم در دین فشار نیاورید ؛ آیا نمیدانی که حکمرانی #بنی_امیه به زور شمشیر و فشار و ستم بود ؛ ولی حکمرانی و روش اداره امور ما به نرمی و مهربانی و متانت و #تقیه و حسن معاشرت و پاکدامنی و کوشش است؟ پس کاری کنید که مردم به دین شما و مکتبی که دارید رغبت پیدا کنند.»
🔹عن اَبی عَبدِاللّه(علیه السَّلَامُ) قَالَ :
«... لَا تَخْرَقُوا بِهِمْ أَمَا عَلِمْتَ أَنَّ إِمَارَةَ بَنِي أُمَيَّةَ كَانَتْ بِالسَّيْفِ وَ الْعَسْفِ وَ الْجَوْرِ وَ أَنَّ إِمَارَتَنَا بِالرِّفْقِ وَ التَّأَلُّفِ وَ الْوَقَارِ وَ التَّقِيَّةِ وَ حُسْنِ الْخُلْطَةِ وَ الْوَرَعِ وَ الِاجْتِهَادِ فَرَغِّبُوا النَّاسَ فِي دِينِكُمْ وَ فِيمَا أَنْتُمْ فِيهِ.»
📚الخصال، تألیف شیخ صدوق، جلد ۲، صفحه ٣۵۴_٣۵۵
امیرالمومنین علیه السلام در قران از کتب عامه
🔸«عباد بن عبد الله اسدى» از حضرت امیرالمومنین عليه السّلام روايت كرده است كه در تفسیر ایه
إنما أنت منذر ولكل قوم هاد
فرمود :
رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله منذر (انذار كننده) است و من هادى (هدايت كننده)
سند این روایت صحیح است ولی بخاری و مسلم آن را نقل نکرده اند.
🔹أخبرنا أبو عمرو عثمان بن أحمد بن السماك ثنا عبد الرحمن بن محمد بن منصور الحارثي ثنا حسين بن حسن الأشقر ثنا منصور بن أبي الأسود عن الأعمش عن المنهال بن عمرو عن عباد بن عبد الله الأسدي عن علي
إنما أنت منذر ولكل قوم هاد
قال علي :
رسول الله صلى الله عليه وسلم المنذر وأنا الهادي
هذا حديث صحيح الإسناد ولم يخرجاه
📚المستدرك على الصحيحين ج 3 ص 140
@sibtayn
🟣راز قبر امیرکبیر در کربلای معلی
آیت الله اراکی (ره) فرمودند:
شبی خواب #امیرکبیر را دیدم، جایگاهی متفاوت و رفیع داشت. پرسیدم چون شهیدی و مظلوم کشته شدی این مرتبت نصیبت گردید؟
با لبخند گفت: خیر.
سؤال کردم چون چندین فرقه ضاله را نابود کردی؟ گفت: نه
با تعجب پرسیدم: پس راز این مقام چیست؟
جواب داد: #هدیه ی_مولایم_حسین (ع) است!
گفتم چطور؟
با اشک گفت: آنگاه که رگ دو دستم را در حمام فین کاشان زدند، چون خون از بدنم میرفت تشنگی بر من غلبه کرد. سر چرخاندم تا بگویم قدری آبم دهید.
ناگهان به خود گفتم میرزا تقی خان! ۲ تا رگ بریدند اینهمه تشنگی! پس چه کشید پسر فاطمه؟ او که از سر تا به پایش زخم شمشیر و نیزه و تیر بود! از عطش حسین حیا کردم، لب به آب خواستن باز نکردم و اشک در دیدگانم جمع شد.
آن لحظه که صورتم بر خاک گذاشتند امام حسین (علیه السلام) آمد و فرمود:
به یاد تشنگی ما ادب کردی و اشک ریختی؛ آب ننوشیدی. این هدیه ما در برزخ. باشد تا در قیامت جبران کنیم!
همیشه برایم سوال بود که #امیرکبیر که در کاشان به شهادت رسید چگونه با امکانات آن زمان مزارش در کربلاست.
جواب، عشق به مولایش امام حسین (علیه السلام) بود.
📒 منبع: کتاب آخرین گفتار
@sibtayn
دستاوردهای موسسه جهانی سبطین علیهماالسلام
تفسير القرآن الكريم للشريف المرتضي قدس سرّه
مؤلف: علي بن الحسين الموسوي البغدادي الشريف المرتضي
با توجه به این مهم که کتاب تفسیر با پیشینه 1000 ساله بهترین مستمسک و دلیل بر حقانیت و وجود شیعه از زمان پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله (بر خلاف ادعای بعضی از معاندین که شیعه را حزب سیاسی معرفی می کنند و یا آن را منسوب به ایرانیان می نمایند) و پیشگامی شیعیان در علوم مختلف با توجه به اتصال ایشان به منبع وحی از طریق اهل بیت علیهم السلام می باشد ، بر آن شدیم تا کتابی تفسیری و جامع از اقوال و نظرات تفسیری سید مرتضی جمع آوری نماییم .
سید مرتضی که متولد سال 355 ه.ق در محله کرخ بغداد می باشد پس از وفات شیخ مفید رضوان الله تعالی علیه وظیفه زعامت شیعیان به ایشان سپرده شد .
ابن جوزی در مورد ایشان می گوید : همانند او در فن احتجاج و مناظره در تمام مذاهب وجود ندارد .جامعیت علوم ایشان باعث شده بود که مورد احترام علمای مذاهب دیگر نیز باشد و همه از دانش ایشان بهره مند شوند . از جمله افتخارات ایشان می توان به پرورش شاگردان فراوان اشاره نمود که به عنوان نمونه می توان از شخصیت هایی چون شیخ طوسی ، سلار ، الحلبی ،البراج ، ابو الفتح کراجکی و ... نام برد .
از این روی کار تحقیق و پژوهش بر کتاب های این شخصیت برجسته شیعی آغاز شد . اقوال و نظرات تفسیری ایشان از کتاب های کلامی و فقهی و مباحث فلسفی که برخی از آنها توسط شاگردانشان جمع آوری شده است ، مانند کتاب هایی
چون الشافی فی الامامه و امالی المرتضی و مسائل الناصریات و کتاب های دیگر ایشان گردآوری شد
🌿 #اگر_بابت_خدماتت_از_تو_تشکر_نشد
👈🏼 امام امیرالمؤمنین علی علیهالسّلام فرمودند:
لا یَزهِدنَك فِی المَعروُف مَن لا یَشکُر لَك، فَقَد یَشکُرك عَلیهِ مَن لا یَستَمتِع بِشَیءٍ مِنهَ، وَقَد تدرك مِن شُکر الشاکِر أَکثَر مِما أَضاعَ الکافِر ...
📝 تشکر نکردن دیگران از تو،
نباید تو را به خوبی کردن بی رغبت سازد،
زیرا کسی که از آن نیکی، کمترین بهره ای را نمیبرد (یعنی خداوند) از تو قدردانی می کند؛
و با سپاسگزاریِ این سپاسگزار (یعنی حق تعالی) به بیش از آن چیز میرسی که فرد ناسپاس فرو گذاشته است.
📚 منابع:
۱. غررالحکم ودررالکلم، ج۱، ص۷۶۱
۲. عیون الحکم والمواعظ، ج۱، ص۵۲۷
@sibtayn
🗓25 ربيع الثانی
کناره گیری معاویه بن یزید از خلافت
پس از آنكه یزید بن معاویه در چهاردهم ربیعالاول سال 64 هـ .ق. به درك واصل شد، فرزند او معاویه، به جای وی نشست. او پس از گذشت چهل روز، بر فراز منبر رفت و خطبه خواند و ضمن یادآوری اعمال شنیع و ظالمانه پدران خویش، آنها را لعن نمود و از افعال و كردارشان اظهار برائت كرد و پس از گریه شدید خود را از خلافت خلع كرد.
مروان بن حكم كه پای منبر او حاضر بود، برخاست و گفت: «اكنون كه طالب خلافت نیستی، امر خلافت را به شورا واگذار كن، همچنانكه عمر بن خطاب چنین كرد».
او گفت: «من حلاوت خلافت را نچشیدم، پس چگونه راضی شوم كه تلخی اوزار آن را بچشم؟»
معاویه آن گاه از منبر پایین آمد و به خانهاش رفت و پیوسته مشغول گریه و زاری شد تا بالاخره پس از بیست و پنج روز و یا به قولی چهل روز درگذشت.
شایان ذكر است كه برخی چنین نقل كردهاند كه معاویه را با زهر مسموم نمودند و بدین علت درگذشت.
ولید بن عتبه بن ابی سفیان كه در طمع خلافت بود بر جنازه معاویه بن یزید حاضر شد تا بر آن نماز بخواند؛ هنگامی كه تكبیر گفت، مورد حمله افراد ناشناس قرار گرفت و او نیز كشته شد.
آن گاه شخص دیگری بر بدن وی نماز خواند و بدن را در دمشق به خاك سپردند و بدین ترتیب سلطنت از آل ابوسفیان به آل مروان انتقال یافت.
📙تتمة المنتهى : ص 95
📖روزشمار تاریخ اسلام : موسسه جهانی سبطین علیهماالسلام
@sibtayn
🏴خطبه معاویه پسر یزید در نکوهش پدر و جدش
ابن حجر هیتمی در الصواع المحرقه می نویسد :
«یزید بن معاویه» در سال شصت و چهارم هجرت مرد، در حالیكه جوان شایستهاى داشت و منصب خلافت را به عهده او واگذار كرد. این جوان تا زمانیكه از دنیا رفت، همواره بیمار بود و پس از مرگ پدرش با آنكه منصب خلافت در اختیارش بود، ولى نه با مردم ملاقات مى كرد و نه با آنها نماز مى گزارد و نه در امرى از امور خلافت دخالت مى نمود.
مدت خلافتش، چهل روز و به قولى دو ماه و به قول دیگرى سه ماه بود و هنگامى كه درگذشت بیست و یك سال و یا بیست سال داشت. و شایستگى ظاهرى او آن بود كه وقتى خلافت را به دست گرفت، به منبر رفت و در ضمن خطابهاى به حاضران گفت:
این خلافتى كه اكنون من بر فراز منبر آن پاى نهادهام، ریسمان خدا و رابطه میان ما و اوست و همانا جدّم، «معاویه»، با كسانى كه اهلیت خلافت دارند به ویژه با شخصیتى چون على بن ابیطالب علیه السلام مخالفت كرد، و دم از منافرت زد و كارهایى با شما انجام داد كه خود از آنها باخبرید و از هیچگونه عمل خلاف، دریغ نداشت تا اینكه مرگش فرا رسید و همانطور كه در گرو گناهانش بود به خاك رفت و مردم را از شرارت خویش آسوده ساخت.
پس از مرگ او پدرم، «یزید»، بر أریكه خلافت نشست و جایگزین او گردید. او هم در حالیكه از هیچگونه قابلیتى برخوردار نبود با فرزند دختر پیغمبر اكرم صلّى اللّه علیه و آله به نزاع و جدال پرداخت تا آنكه كارى كه نباید انجام بدهد، انجام داد. در این رابطه نیمى از عمرش را تباه كرد و فرزندى از او جز من باقى نماند و سرانجام هم در حالیكه در گرو گناهانش بود به خاك رفت.
▫️سخنش كه بدینجا رسید، گریست و گفت:
از مهمترین پیش آمدهایى كه براى ما اتفاق افتاده آن است كه مى دانیم او با چه گرفتاریهایى به خاك رفته و چه سرانجام نكبتبارى در انتظار اوست!
آرى او بود كه عترت رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله را از پاى درآورد و باده گسارى را مباح كرد و خانه كعبه را ویران ساخت، و من كه شیرینى خلافت را نچشیده ام، بار تلخى آن را هم بدوش نمى گیرم.
اینك شما كارى را كه در نظر دارید انجام دهید. به خدا سوگند! اگر دنیا خوب و پسندیده بوده، ما نصیب خود را از آن بدست آوردهایم و اگر بد بوده است، بازماندگان «ابو سفیان» آنچه را كه انجام دادهاند و به نتیجه نامطلوب آن رسیدهاند براى آنها كافى است. سخنش را پایان داد و در خانه اش منزوى گردید و در را به روى همگان بست تا پس از چهل روز زندگى را وداع گفت و درگذشت.
👈«ابن حجر» گوید: خدا او را بیامرزاد كه از پدرش با انصافتر بود و مى دانست خلافت از آن دیگرى است.
📚[الصواعق المحرقة لابن حجر، ص ١٣٤]
@Sibtayn
معلمی كه زنده به گور شد
آوردهاند پس از مرگ يزيد بن معاويه، فرزندش معاويه بر فراز منبر رفت و با بيان غاصب بودن جد و پدر خويش، به ذكر فضائل اميرالمؤمنين عليه السلام پرداخته و ايشان را شايستهترين فرد امت برای تصدی مقام خلافت پس از پيامبر صلی الله عليه وآله شمرد و غصب حق ايشان را گوشزد نمود، سپس گريست و از خلافت كناره گرفت .
در اين هنگام امويان تاب نياورده و به معلم او (عمر المقصوص يا عمرو المقصوص) حمله ور شدند و او را مقصر اين رويداد دانسته و با اتهام اينكه «ابن المقصوص» محبت اميرالمؤمنين و فرزندان طاهرش عليهم السلام را در دل معاوية بن يزيد نهادينه ساخته، او را زنده زنده در خاک جای دادند.
📖حياة الحيوان الكبري نویسنده: الدميري جلد : 1 صفحه : 94
@sibtayn
💢 داستان پول ناهار و آزمون استخدامی
گویند قبل از انقلاب مردی در شهر خوی بود که به او ترمان (terman) میگفتند. او بسیار شیرینعقل بود و گاهی سخنان حکیمانه عجیبی میگفت.
مرحوم پدرم نقل میکرد، در سال 1345 برای آزمون استخدامی معلمی از خوی قصد سفر به تبریز را داشتم.
ساعت 10 صبح به گاراژ گیتیِ خوی رفتم و بلیط گرفتم. از پشت اتوبوسی دود سیگاری دیدم، نزدیک رفتم دیدم، ترمان زیرش کارتنی گذاشته و سیگاری دود میکند. نیت کردم یک اسکناس 5 تومانی به او بدهم. او از کسی بدون دلیل پول نمیگرفت. باید دنبال دلیلی میگشتم تا این پول را از من بگیرد.
گفتم: «ترمان، این 5 تومان را بگیر به حساب من ناهاری بخور و دعا کن من در آزمون استخدامی قبول شوم.»
ترمان از من پرسید: «ساعت چند است؟»
گفتم: «نزدیک 10.»
گفت: «بِبر نیازی نیست.»
خیلی تعجب کردم که این سؤال چه ربطی به پیشنهاد من داشت؟
پرسیدم: «ترمان، مگر ناهار دعوتی؟»
گفت: «نه. من پول ناهارم را نزدیک ظهر میگیرم. الان تازه صبحانه خوردهام. اگر الان این پول را از تو بگیرم یا گم میکنم یا خرج کرده و ناهار گرسنه میمانم. من بارها خودم را آزمودهام؛ خداوند پول ناهار مرا بعد اذان ظهر میدهد.»
واقعا متحیر شدم. رفتم و عصر برگشتم و دنبال ترمان بودم. ترمان را پیدا کردم. پرسیدم: «ناهار کجا خوردی؟»
گفت: «بعد اذان ظهر اتوبوس تهران رسید. جوانی از من آتش خواست سیگاری روشن کند. روشن کردم مهرم به دلش نشست و خندید، خندیدم و با هم دوست شدیم و مرا برای ناهار به آبگوشتی دعوت کرد.»
ترمانِ دیوانه٬ برای پول ناهارش نمیترسید، اما بسیاری از ما چنان از آینده میترسیم و وحشت داریم که انگار در آینده دنیا نابود خواهد شد؛ و مدام در حال جمع کردن مال زیاد هستیم و آرزوهای طولانی و دراز داریم.
حضرت امیرالمؤمنین امام علی (علیه السلام) میفرمایند: از آنچه که داری، فقط آنچه که میخوری مال توست، سرنوشتِ بقیه اموالِ تو٬ معلوم نیست
#جالب_و_خواندنی
🌷☀️☀️♦️☀️☀️🌷
✅كانال رسمی مؤسسه جهانی سبطین علیهما السلام در ایتا
🆔 @Sibtayn
پرهیز از مال اندوزی در کلام امیر المومنین علیه السلام
امیرمومنان علی علیه السلام به فرزندش امام حسن علیه السلام فرمود :
اما بعد آنچه از دنيا در دست توست پيش از تو صاحبانى داشته و بعد از تو به ديگران خواهد رسيد.
مالى كه گرد آورده اى به يكى از اين دو خواهد رسيد:
1️⃣ يكى آنكه مال تو را در راه طاعت خدا به كار برد، پس او به چيزى كه تو بدان بدبخت شده اى، خوشبخت گردد،
2️⃣ يا كسى است كه آن را در راه معصيت خدا مصرف كند، پس به سبب مالى كه براى او گرد آورده اى، بدبخت شود.
هيچيك از اين دو، سزاوار آن نيستند كه او را بر خود برگزينى يا بار او را بر دوش كشى.
پس براى آنها كه رفته اند، اميد آمرزش داشته باش و براى آنان كه مانده اند، اميد روزى خداوند را.
أَمَّا بَعْدُ، فَإِنَّ الَّذِي فِي يَدِكَ مِنَ الدُّنْيَا قَدْ كَانَ لَهُ أَهْلٌ قَبْلَكَ وَ هُوَ صَائِرٌ إِلَى أَهْلٍ بَعْدَكَ، وَ إِنَّمَا أَنْتَ جَامِعٌ لِأَحَدِ رَجُلَيْنِ: رَجُلٍ عَمِلَ فِيمَا جَمَعْتَهُ بِطَاعَةِ اللَّهِ، فَسَعِدَ بِمَا شَقِيتَ بِهِ؛ أَوْ رَجُلٍ عَمِلَ فِيهِ بِمَعْصِيَةِ اللَّهِ، فَشَقِيتَ بِمَا جَمَعْتَ لَهُ؛ وَ لَيْسَ أَحَدُ هَذَيْنِ أَهْلًا أَنْ تُؤْثِرَهُ عَلَى نَفْسِكَ، وَ لَا أَنْ تَحْمِلَ لَهُ عَلَى ظَهْرِكَ؛ فَارْجُ لِمَنْ مَضَى رَحْمَةَ اللَّهِ، وَ لِمَنْ بَقِيَ رِزْقَ اللَّهِ.
📖نهج البلاغه حکمت 416
@Sibtayn
«مولی امیرالمؤمنین علیهالسلام»:
یَاابْنَ آدمَ! مَا كَسَبْتَ فَوقَ قُوتِكَ فَاَنتَ فیهِ خازِنٌ لِغَیركَ.
ای آدمیزاد! (بدان) هر چه زیادتر از روزی خود به دست میآوری خزانهدار برای دیگری خواهی بود.
(نهجالبلاغه، كلمة ١٨٣)
@Sibtayn
احنف بن قیس میگوید:
روزی به دربار معاویه رفتم، وقت نهار آن قدر طعام گرم، سرد، ترش و شیرین پیش من آوردند که تعجّب کردم.
آنگاه طعام دیگری آوردند که آنرا نشناختم.
پرسیدم: این چه طعامی است؟
معاویه جواب داد:
این طعام از رودههای مرغابی تهیه شده، آنرا با مغز گوسفند آمیخته و با روغن پسته سرخ کرده و شکر نِیشکر در آن ریختهاند.
احنف بن قیس میگوید:
در اینجا بی اختیار گریهام گرفت و گریستم.
معاویه با شگفتی پرسید:
علّت گریهات چیست؟
گفتم: به یاد علی بن ابیطالب علیه السلام افتادم، روزی در خانه او بودم، وقت طعام رسید.
فرمود: میهمان من باش.
آنگاه سفرهای مُهر و مُوم شده آوردند.
گفتم: در این سفره چیست؟
فرمود: آرد جو «سویق شعیر»
گفتم: آیا میترسید از آن بردارند یا نمیخواهید کسی از آن بخورد؟
فرمود: نه، هیچ کدام از اینها نیست، بلکه میترسم حسن و حسین علیهما السلام بر آن روغن حیوانی یا روغن زیتون بریزند.
گفتم: یا امیرالمؤمنین مگر این کار حرام است؟
حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود:
لا وَ لکِنْ یجِبُ عَلی اَئِمَّةِ الْحَقِّ اَنْ یقَدِّرُوا اَنْفُسَهُمْ بِضَعْفَةِ النَّاسِ لِئَلاَّ یطْغِی الفَقیرَ فَقْرُهُ
(نه، بلکه بر امامان حق لازم است در طعام مانند مردمان عاجز و ضعیف باشند تا فقر باعث طغیان فقرا نگردد).
هر وقت فقر به آنها فشار آورد بگویند: بر ما چه باک، سفره امیرالمؤمنین نیز مانند ماست.
معاویه گفت: ای احنف مردی را یاد کردی که فضیلت او قابل انکار نیست.
📙اصل الشّیعه و اصُولُها ص 65
@Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مقایسه امیرالمومنین علی علیه السلام و معاویه توسط علی جمعه مفتی اعظم سابق مصر
@Sibtayn
21.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شیخ حسن الحسینی از علمای شافعی
نقل فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام توسط ضرار در مقابل معاویه بن ابی سفیان
@Sibtayn
18.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سيره حکومتی امیرالمومنین علیه السلام و درسهای آموزنده برای مسوولین محترم
@Sibtayn
دستاوردهای موسسه جهانی سبطین علیهماالسلام
اسم اصلی کتاب: Understanding Prophethood and the Prophet of Islam،
مؤلف: سلام حسن جودی،
مؤسسه جهانی سبطین (علیهم السلام)
🔆 در این کتاب کلیات نبوت و رسالت خاتم انبیا حضرت محمد صلی الله علیه و آله از جمله وحی، عصمت ، سیره محمدی و نقش اخلاق در سیره عملی ایشان بازگو می شود .
قَالَ الصادق عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ :
إِذَا كَانَ اَلزَّمَانُ زَمَانَ جَوْرٍ وَ أَهْلُهُ أَهْلَ غَدَرٍ فَالطُّمَأْنِينَةُ إِلَى كُلِّ أَحَدٍ عَجْزٌ .
هر گاه روزگار،دوران ستم بود و مردمانش خيانتگر اطمينان به هر كسى ناتوانى است.
📙تحف العقول ج۱ ص۳۵۷
@Sibtayn
جهل مطلق
🔥عالم اهل سنت صحابه :
اگر خدا هم بگوید علی از خلفا برتر است قبول نمیکنم!
وَمَا مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ ۚ أَفَإِنْ مَاتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلَىٰ أَعْقَابِكُمْ ۚ وَمَنْ يَنْقَلِبْ عَلَىٰ عَقِبَيْهِ فَلَنْ يَضُرَّ اللَّهَ شَيْئًا ۗ
و محمد( صلی الله علیه و اله )، جز فرستادهاى كه پيش از او [هم] پيامبرانى [آمده و] گذشتند، نيست. آيا اگر او بميرد يا كشته شود، از عقيده خود برمىگرديد؟ و هر كس از عقيده خود بازگردد، هرگز هيچ زيانى به خدا نمىرساند، و به زودى خداوند سپاسگزاران را پاداش مىدهد.
✍️مؤلف کتاب النور السافر در احوالات یکی از عُلمای بزرگ اهل سنت به نام ابوبکر العیدروس می نویسد :
🔹[وکان متمسکاً بالکتاب و السنّة حتی أنه کثیراً ما یقول إذا جری ذکر التفضیل بین الصحابة رضي اللّه عنهم : و اللّه العظیم لو بعث اللّه والدي الشیخ عبداللّه و أستاذي الشیخ سعد و ذکرا لي أن سیدنا علیاً افضل عند اللّه من سیدنا أبي بکر رضي اللّه عنهما، ما رجعت عن معتقد أهل السنة والجماعة من أبابکر و عمر و عثمان أفضل من علي رضي اللّه عنهم أجمعین.
🔸ابوبکر العیدروس همیشه به کتاب وسنت تمسک می کرد او می گفت :
اگر خداوند، پدرم و استادم شیخ سعد را برای من بفرستد وبگویند که حضرت علی (علیه السّلام) نزد خدا از ابوبکر و عُمَر و عثمان برتر است از عقیدۀ اهل سنت و جماعت بر نمیگردم که ابوبکر و عُمَر و عثمان از علی (علیه السّلام) برترند.
📚النور السافر، صفحه ١٣٠، ط دارصادر
@Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«حکیمانه» امروز را در این کلیپ زیبا و عبرت آموز ببینید!
شاید بسیاری از قضاوتهای ما هم همینگونه باشد!
ببینید و برای آنان که دوستشان دارید یا کسانی که شما را بدون بررسی و تحقیق، قضاوت کردهاند ارسال کنید!
#حکیمانه_صالحخواه
@hakeemaneh
30.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیا می دانید شعار ما اهل کوفه نیستیم علی تنها بماند را چه کسانی درست کردند
حجت الاسلام کاشانی
@Sibtayn
🌹دوستان امیرالمومنین🌹
حدیثی بسیار امیدوارکننده..
🔶اصبغ بن نباته گويد:
تصميم گرفتم به محضر مولايم امير مومنان علي عليه السلام مشرف شده و سلام و عرض ارادتي نمايم،
چيزي نگذشت كه آقا و سرورم بيرون آمد، من برخاستم و به پيشواز حضرتش آمدم،
حضرت تشريف آورد و دست مباركش را در دستم گذاشته و انگشتانش را در انگشتانم قرار داد، آنگاه فرمود:
اي اصبغ بن نباته!
عرض كردم: بله اي اميرمومنان!
فرمود:
إن ولينا وليّ الله، فإذا مات كان في الرفيق الأعلي، و سقاه من نهر أبرد من الثلج و أحلي من الشهد؛
(به راستي كه دوست ما، دوست خداست، وقتي از دنيا رفت در رفيق اعلا قرار مي گيرد و از نهري كه خنك تر از برف و شيرين تر از شهد عسل است مي آشامد.)
🔷عرض كردم: قربانت گردم، اي اميرالمومنين! گرچه دوست شما گنهكار باشد؟!
فرمود: آري، مگر كتاب خدا را نخوانده اي؟
آنجا كه مي فرمايد:
فَاُولئكَ يبدّلُ اللهُ سيِئاتهِم حسَناتٍ و كانَ اللهُ غفوراً رحيماً؛
(پس آنان كساني هستند كه خداوند گناهان آنها را به حسنات مبدّل مي كند و خداوند همواره آمرزنده و مهربان بوده
است.)
📜منبع: سوره فرقان؛ آيه٧٠.
📜تفسير فرات ج۱ ص۲۹۳
📜القطره: ٧١/٨٨٨
@Sibtayn
نور ولایت
-ابو ايوب انصارى از پيامبر خدا(صلّى الله عليه و آله)نقل مىكند كه فرمود:
چون خداوند بهشت را آفريد،آن را از نور عرش آفريد،
سپس اين نور را انداخت
و يك سوم آن به من رسيد
و يك سوم آن به فاطمه سلام الله علیها
و يك سوم آن به على(عليه السّلام)و خاندان او رسيد،
پس هر كس كه از اين نور به او اصابت كرده باشد به ولايت آل محمد(صلّى الله عليه و آله)راه پيدا مىكند
و هر كس كه از اين نور به او نرسيده باشد از ولايت آل محمد(صلّى الله عليه و آله)گمراه مىشود.
عَنْ أَبِي أَيُّوبَ اَلْأَنْصَارِيِّ قَالَ
قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ :
لَمَّا خَلَقَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ اَلْجَنَّةَ خَلَقَهَا مِنْ نُورِ اَلْعَرْشِ
ثُمَّ أَخَذَ مِنْ ذَلِكَ اَلنُّورِ فَقَذَفَهُ
فَأَصَابَنِي ثُلُثُ اَلنُّورِ
وَ أَصَابَ فَاطِمَةَ ثُلُثُ اَلنُّورِ
وَ أَصَابَ عَلِيّاً وَ أَهْلَ بَيْتِهِ ثُلُثُ اَلنُّورِ
فَمَنْ أَصَابَهُ مِنْ ذَلِكَ اَلنُّورِ اِهْتَدَى إِلَى وَلاَيَةِ آلِ مُحَمَّدٍ
وَ مَنْ لَمْ يُصِبْهُ مِنْ ذَلِكَ اَلنُّورِ ضَلَّ عَنْ وَلاَيَةِ آلِ مُحَمَّدٍ .
📙الخصال ج۱ ص۱۸۷
@Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#راهکار_گشایش_رزق_و_روزی
مرحوم ایت الله علم الهدی
امام صادق عليه السّلام:
هركس نماز صبح را ادا كند و صبر كند تا خورشيد طلوع كند، اين كار براى طلب روزى از يك ماه تلاش مؤثرتر است
عَنِ اَلصَّادِقِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ:
مَنْ صَلَّى اَلْفَجْرَ وَ مَكَثَ حَتَّى تَطْلُعَ اَلشَّمْسُ كَانَ أَنْجَحَ فِي طَلَبِ اَلرِّزْقِ مِنَ اَلضَّرْبِ فِي اَلْأَرْضِ شَهْراً.
📙مکارم الأخلاق ج۱ ص۳۰۴
@Sibtayn
آیا می دانید اولین عبارتی که از تورات به سرقت رفت چه بود ؟
🔸مردی از یهود نزد پیامبر صلی الله علیه و اله امد و گفت : ای محمد تو همانی هستی که گمان می کنی پیامبر خدایی و مانند موسی بن عمران به تو وحی می شود
🔹پیامبر صلی الله علیه و اله فرمودند :
بله من سرور فرزندان ادمم . نمی خواهم بر دیگر انبیا مفاخره ولی من اخرین پیامبران و پیشوای پرهیزکاران و فرستاده پروردگار جهانیانم ....
در ادامه روایت مرد یهودی می پرسد : ای محمد ششمین امر از هشتمین چیزی که در تورات خداوند بنی اسرائیل را امر به پیروی ایشان پس از موسی فرمود ، چیست ؟
🔹پیامبر صلی الله علیه و اله فرمودند : تو را به خدا قسم می دهم اگر جوابت را بدهم به ان اقرار می کنی ؟
🔸یهودی گفت : بله ای محمد
🔹پیامبر صلی الله علیه و اله فرمود : اولین چیزی که در تورات نوشته شد که به سرقت رفت ، محمد رسول الله بود
سپس پیامبر صلی الله علیه و اله از جا برخاست و این ایات را تلاوت فرمود :
يَجِدُونَهُ مَكْتُوباً عِنْدَهُمْ فِي اَلتَّوْرٰاةِ وَ اَلْإِنْجِيلِ
او را نزد خود [با همه نشانه ها و اوصافش] در تورات وانجیل نگاشته می یابند
📖الأعراف :157
وَ مُبَشِّراً بِرَسُولٍ يَأْتِي مِنْ بَعْدِي اِسْمُهُ أَحْمَدُ
و نیز (شما را) مژده میدهم که بعد از من رسول بزرگواری که نامش (در انجیل من) احمد است بیاید
📖صف : 6
اما دوم و سوم و چهارم ، علی و فاطمه و دو فرزندشان هستند . ان بانو ، سرور بانوان دو سراست و در تورات نامشان ایلیا ، شبَر ، شبیر و هلیون یعنی [علی و] فاطمه و حسن و حسین
مرد یهودی گفت : درست می گویی محمد
📙الإختصاص ج۱ ص۳۳
@Sibtayn