آیا می دانید چرا نظر به چهره امیرالمومنین علیه السلام عبادت است ؟
🔹ابن اثیر جزری از علمای مخالفین مینویسد:
«النَّظَرُ إِلَى وَجْهِ عَلِيٍّ عِبَادَة
قيل:مَعْنَاهُ أَنَّ عليا[علیه السلام]كان إِذا برز قال الناس:
لا إِله إِلا الله، ما أشرف هذا الفتى!
لا إِله إِلا الله، ما أعلم هذا الْفتى!
لا إِله إِلا الله، ما أكرم هذا الْفتى! أَي ما أتْقى،
لا إِله إِلا الله، ما أشْجع هذا الْفتى!
فكانَتْ رؤيَتُه تحملهم على كلمة التوحيد»
#ترجمه :معنای حدیث شریف [النظر الی وجه علی علیهالسلام عبادة] این میباشد:
زمانی که علی (علیهالسلام) ظاهر میشدند مردم از روی تعجب میگفتند:
لا اله الا الله چقدر این جوان با شرافت است؛
لا اله الا الله چقدر این جوان عالِم است؛
لا اله الا الله چقدر این جوان کریم و متقی است؛
لا اله الا الله چقدر این جوان شجاع است
پس رؤیت امیرالمومنین (علیهالسلام) آنان را به کلمه توحید وادار میساخت.
📚النهایة فی غریب الحدیث و الاثر،تألیف ابن اثیر جزری،جلد ۵،صفحه ۷۷،چاپ المکتبة الاسلامیة
@sibtayn
💠 اعتراف ابن اثیر جزری عالم و مورخ بزرگ اهل سنت عمری، به فضل و عظمت حضرت زینب علیها السلام
🔹 ابن اثیر جزری عالم و مورخ بزرگ اهل سنت عمری مینویسد:
✍️ ۶۹۷۲- زينب بنت علي بن أبي طالب واسمه عبد مناف بن عبد المطلب بن هاشم القرشية الهاشمية.
وأمها فاطمة بنت رسول الله صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ النبي صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وولدت في حياته، ولم تلد فاطمة بنت رسول الله صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بعد وفاته شيئا.
وكانت زينب امرأة عاقلة لبيبة جزلة زوجها أبوها علي رضي الله عنهما من عبد الله بن أخيه جعفر، فولدت له عليا، وعونا الأكبر، وعباسا، ومحمدا، وأم كلثوم.
وكانت مع أخيها الحسين رضي الله عنه لما قتل، وحملت إلى دمشق، وحضرت عند يزيد بن معاوية، وكلامها ليزيد حين طلب الشامي أختها فاطمة بنت علي من يزيد مشهور مذكور في التواريخ، وهو يدل على عقل وقوة جنان.
🔸 «زینب دختر علی بن ابی طالب (علیهما السلام)، مادرش فاطمه (علیها السلام) دختر رسول خدا (صلی الله علیه و آله) بود. او در زمان پیامبر خدا به دنیا آمد و مقداری از زندگی آن حضرت را درک نمود. زینب تنها زن متفکر و دانشمندی بود که از قوت فکر بالایی برخوردار بود. پدرش وی را به ازدواج عبد الله بن جعفر درآورد و از او عون اکبر، عباس، محمد و ام کلثوم متولد شدند. او در واقعه کربلا همراه برادرش حسین بن علی (علیهما السلام) بود. بعد از شهادتش به همراه قافله روانه شام گشت و در برابر یزید بن معاویه خطبهای شیوا و پرمعنی ایراد کرد که در کتابهای تاریخی ذکر شده. ایراد آن خطبه درایت و عقل و اندیشه و قدرت بالای قلبی وی را میرساند.»
📚 اسد الغابة فی معرفة الصحابة، تالیف ابن اثیر جزری، صفحه ۱۵۲۶-۱۵۲۷، چاپ دار الحزم
@sibtayn
🔴📢جِهالتِ زیدیه❗️
👈سلیمان به خالد به امام صادق (علیه السلام) عرض کرد:
زیدیه، مردمانی هستند مشهور و معروف و کارآزموده و از بین منسوبین به پیامبر(علیه وآله السلام)، شما را بیش از دیگران قبول دارند؛ اگر صلاح میدانید آنها را به حضور پذیرفته و از نزدیکان خویش، قرار دهید!
-حضرت فرمودند: ای سلیمان! اگر قرار باشد این نادان ها، ما را منع کنند از آنچه به علم و دانش الهی میدانیم و ما را دعوت کنند که آنچه به جهالت بدان معتقدند را بپذیریم، مارا با آنان کاری نیست! ولی اگر حاضرند به حرف ما گوش دهند ومنتظر فرج باشند، اشکالی ندارد[که نزد ما بیایند و از اصحاب ما باشند]
💥...فقال له سليمان بن خالد: إن الزيدية قوم قد عرفوا وجربوا وشهرهم الناس وما في الأرض محمدي أحب إليهم منك فإن رأيت أن تدنيهم وتقربهم منك فافعل، فقال: يا سليمان بن خالد إن كان هؤلاء السفهاء يريدون أن يصدونا عن علمنا إلى جهلهم فلا مرحبا بهم ولا أهلا وإن كانوا يسمعون قولنا وينتظرون أمرنا فلا بأس
📚الکافی؛ جلد ۸، صفحه ۱۶۰ .
@sibtayn
💠 علی بن الجعد (از علمای بزرگ اهل سنت): معاویه بر کفر از دنیا رفت
📌بدون شک معاویة بن ابی سفیان (لعنة الله علیه) یکی از چهره های ظلمانی و خبیث صدر اسلام می باشد. جنایات و دنائت او به حدی بود که برخی از علمای بزرگ مخالفین شیعه نیز حکم به کفر وی کرده اند
وسمعت أبا عبد الله وقال له دلویه: سمعت علی بن الجعد یقول : مات والله معاویة على غیر الإسلام
شنیدم که دلویه به احمد بن حنبل گفت: که از علی بن الجعد شنیده ام که می گوید: به خدا سوگند معاویه بر غیر اسلام (کفر) از دنیا رفت
📙مسائل الإمام أحمد بن حنبل روایة إسحاق بن إبراهیم بن هانئ النیسابوري، جلد ٢ صفحه ١۵۴، چاپ المکتب الإسلامي
⭕️ جایگاه "علی بن الجعد" در بین مخالفین
❶ عَلِیُّ بنُ الجَعْدِ بنِ عُبَیْدٍ البَغْدَادِیُّ : الإِمَامُ، الحَافِظُ، الحُجَّةُ، مُسْنِدُ بَغْدَادَ، أَبُو الحَسَنِ البَغْدَادِیُّ الجَوْهَرِیُّ، مَوْلَى بَنِی هَاشِمٍ
📘سیر أعلام النبلاء، جلد ١٠ صفحه ۴۵٩ و ۴۶٠، چاپ موسسة الرسالة
❷ علی بن الجعد: إمام حافظ حجة مشهور
📗الفرائد على مجمع الزوائد، صفحه ٣٩٠، چاپ دار الإمام البخاري
✍️ می گویم: علی بن الجعد از راویان صحیح بخاری بوده و حداقل ١٣ روایت در صحیح بخاری از وی نقل شده است، همانطور که زهیر الشاویش (محقق کتاب الضعفاء الکبیر) می نویسد:
أخرج له البخاری فی صحیحه ثلاثة عشر حدیثا
📕الضعفاء الکبیر (للعقیلي)، جلد ٣ صفحه ٢٢۵، چاپ دار الکتب العلمیة
@sibtayn
45.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#ویژه_کودکان_و_نوجوانان
#انیمیشن زنگ غدیر
كاری جدید از بخش کودک و نوجوان مؤسسه جهانی سبطین علیهماالسلام
در قسمت اول این انیمیشن
معلم واقعه غدیر را برای شاگردان شرح داده و به اتفاقاتی که از واقعه غدیر تا شهادت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله افتاده است می پردازد .
مشاهده در Youtube
@sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
زندانی کردن صحابه به جرم نقل حدیث از پیامبر صلی الله علیه و اله توسط عمر بن خطاب
@sibtayn
🔸آیا می دانید چرا وضوی اهل تسنن با وضوی پیامبر صلی الله علیه و اله فرق می کند ؟
▫️ابن کثیر در تفسیر خود آورده است:
«حجاج در اهواز برای ما سخن گفت؛ و آب خواست تا وضو بگیرد. بعد آیۀ وضو را خواند؛ اما گفت هیج جای بدن انسان از پا آلوده تر نیست. پس شما کف پاها و روی پاها را بشوئید؛ پی پاشنه ها را بشوئید.»
انس [بن مالک] [وقتی شنید] گفت خدا راست و حجاج دروغ گفته. خدا فرموده سر و پاهایتان را #مسح کنید.
➖خود انس هر وقت میخواست پاهای خود را مسح بکشد آنها را مرطوب می کرد. سند های نقل از انس درست است.»
📖تفسير ابن كثير - ط العلمية نویسنده : ابن كثير جلد : 3 صفحه : 47
📖التفسير والمفسرون نویسنده : الذهبي، محمد حسين جلد : 2 صفحه : 86
@Sibtayn
دنیا و مافیها کجا ، ولایت اهل بیت صلوات الله علیهم کجا
وَ قَالَ لَهُ [لِلإِمامِ الصّادِقِ صلوات الله علیه] يُونُسُ لَوِلاَئِي لَكُمْ وَ مَا عَرَّفَنِيَ اَللَّهُ مِنْ حَقِّكُمْ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنَ اَلدُّنْيَا بِحَذَافِيرِهَا قَالَ يُونُسُ فَتَبَيَّنْتُ اَلْغَضَبَ فِيهِ ثُمَّ قَالَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَا يُونُسُ قِسْتَنَا بِغَيْرِ قِيَاسٍ مَا اَلدُّنْيَا وَ مَا فِيهَا هَلْ هِيَ إِلاَّ سَدُّ فَوْرَةٍ أَوْ سَتْرُ عَوْرَةٍ وَ أَنْتَ لَكَ بِمَحَبَّتِنَا اَلْحَيَاةُ اَلدَّائِمَةُ.
🌠يونس بن یعقوب بَجَلی، به امام صادق (صلوات الله علیه) عرض كرد: «ولايت من نسبت به شما و معرفت حقّ شما كه خدا نصيبم كرده، از همۀ دنيا براى من محبوب تر است».
يونس گويد: با شنيدن اين سخن، آثارِ غضب در چهرۀ حضرت ظاهر شده و فرمود: «يونس! ما را بيجا مقايسه كردى، دنيا و آنچه در آن است چيست؟! آيا جز جلوگيرى از گرسنگی و پوشاندن عورت است؟ امّا تو با محبّتِ ما، زندگی جاودانه خواهى يافت».
🌠تحَف العقول، ص379
🌠بحار الأنوار، ج75، ص265
🌠عوالم العلوم، ج20، ص664
@Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬نامگذاری حضرت زینب علیها السلام
🎙استاد بندانی
🔺ولادت حضرت زینب علیها السلام 1399
📌هیئت ام ابیها قم
#استاد_بندانی
#ولادت_حضرت_زینب_علیها_السلام
╔═.❤️.══════╗
🆔 @Sibtayn
╚══════.❤️.═╝
ابن اثیر دانشمند سرشناس اهل تسنن در مورد حضرت زینب سلام الله علیها می گوید :
زینب دختر علی بن ابیطالب بن عبدالمطلب، زنی از بنیهاشم و نوه رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) و مادرش فاطمه زهراء [ (سلاماللهعلیه)] بود.
او در زمان حیات رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) به دنیا آمد و زنی عاقل، خردمند و فصیح بود. همسرش پسر برادر پدرش، عبدالله بن جعفر بود که از او صاحب چندین فرزند بود و هنگامی که برادرش به شهادت رسید، به دمشق برده شد و صحبت او با یزید هنگامی که یک فرد شامی خواهرش فاطمه را طلبید، دلالت بر عقل و شدت شجاعت او دارد.
كلام ابن اثير الجزري في السيدة زينب بنت علي بن ابي طالب عليهم السلام
زينب بنت علي بن أبي طالب واسمه عبد مناف بن عبد المطلب بن هاشم القرشية الهاشمية.
وأمها فاطمة بنت رسول الله صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ النبي صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وولدت في حياته، ولم تلد فاطمة بنت رسول الله صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بعد وفاته شيئا.
وكانت زينب امرأة عاقلة لبيبة جزلة زوجها أبوها علي رضي الله عنهما من عبد الله بن أخيه جعفر، فولدت له عليا، وعونا الأكبر، وعباسا، ومحمدا، وأم كلثوم.
وكانت مع أخيها الحسين رضي الله عنه لما قتل، وحملت إلى دمشق، وحضرت عند يزيد بن معاوية، وكلامها ليزيد حين طلب الشامي أختها فاطمة بنت علي من يزيد مشهور مذكور في التواريخ، وهو يدل على عقل وقوة جنان.
📚 اسد الغابة فی معرفة الصحابة، ابن اثیر جزری، ص1526 ط . دار الحزم
@Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مدح امیر
🎥 برش کوتاه
فقط با عشق او باید بچرخانم زبانم را
🗣 شعر خوانی جناب آقای رضا یزدی الاصل
🚨ششمین نشست شاعرانه مدح امیر، شنبه 27 آبان در شب ولادت حضرت زینب کبری سلام الله علیها برگزار می شود.
@Sibtayn
🗓5 جمادی الاول
ولادت با سعادت حضرت زینب (سلام الله علیها)
در روز پنجم جمادی الاول سال پنجم هـ.ق ولادت با سعادت، عقیله بنیهاشم، حضرت زینب كبری(سلام الله علیها)، در مدینه منوره واقع شد. پدر بزرگوارشان امیرمؤمنان امام علی(علیه السلام) و مادر گرامیشان، سرور و زینت زنان عالم، حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) هستند.
چنین نقل شده كه چون در وقت ولادت حضرت زینب(سلام الله علیها)، رسول گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله) به مسافرت رفته بودند، حضرت فاطمه(سلام الله علیها) این مولود مبارك را به دست امیرمؤمنان امام علی (علیه السلام) دادند تا بر ایشان نامی تعیین كنند.
آن حضرت فرمودند: «من در این كار بر پیامبر خدا (صلی الله علیه و اله) سبقت نمیگیرم؛ صبر میكنیم تا رسول خدا (صلی الله علیه و اله) از سفر برگردند و نام این نوزاد را تعیین نمایند».
پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله) که از سفر بازگشتند، طبق معمول، ابتدا بر خانه فاطمه زهرا (سلام الله علیها) وارد شدند. حضرت امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) به رسول خدا (صلی الله علیه و آله) عرض کردند: «خداوند دختری به ما عطا كرده است؛ شما نام او را تعیین فرمایید».
آن حضرت فرمودند: «فرزندان فاطمه فرزندان من هستند واختیارشان با پروردگار است؛ لذا منتظر وحی و دستوری از جانب او میمانم» در این هنگام جبرئیل نازل شد و عرض كرد: «خداوند تو را سلام میرساند و میفرماید: نام « این نوزاد را زینب بگذار؛ زیرا ما در لوح محفوظ این نام را برای او نوشتیم».
رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) آن مولود را بوسیدند و فرمودند:
«به همه حـاضران و غایبان امت خـود توصیه میكنم كه ایـن دختر را محترم بدارند، زیرا به خدیجه كبری(سلام الله علیها) شباهت دارد».
📖روزشمار تاریخ اسلام
@Sibtayn
از امام سجّاد (علیهالسّلام) نقل شده است که:
«ان عمتی زینب کانت تودی صلواتها من قیام الفرائض و النوافل عند مسیرنا من الکوفة الی الشام و فی بعض المنازل کانت تصلی من جلوس لشدة الجوع و الضعف منذ ثلات لیالٍ لانها کانت تقسم ما یصیبها من الطعام علی الاطفال لان القوم کانوا یدفعون لکل واحد منا رغیفا واحدا من الخبز فی الیوم و اللیلة؛
عمهام زینب، نمازهای واجب و مستحبیاش را در طول مسیر کوفه به شام میخواند و در بعضی از توقفگاهها از شدت گرسنگی و ضعف در مدّت شبانه روز نمازش را نشسته خواند. چون آنچه از غذا سهم او بود، بین کودکان تقسیم میکرد. چون آن قوم به هر یک از ما یک گرده نان در شبانه روز میدادند.»
📗خصائص زینبیه، ص۱۲۰
@Sibtayn
حضرت زینب کبری (سلاماللهعلیها) مقام بیان روایت و حدیث را دارا بوده است و راویان بزرگی چون عبدالله بن عباس از او روایتهای زیادی را نقل میکند که از جمله این روایات خطبه تاریخی حضرت زهرا (علیهاالسّلام) است؛ این در حالی است که زینب (سلاماللهعلیها) در زمان خوانده شدن این خطبه ۵ یا ۶ سال بیش تر نداشتند.
ابن عباس هر زمان از حضرت زینب (سلاماللهعلیها) نقل حدیث میکرد میگفت: «حدثنی عقیلتنا زینب؛ بانوی فهیم واندیشمند ما زینب بر من چنین روایت کردند.»
📕قزوینی، سید محمدکاظم، زینب الکبری من المهد الی اللحد، ص۳۹.
@Sibtayn
در کتاب مثیر الاحزان از فاطمه دختر امام حسین (علیهالسّلام) نقل شده است:
«وَ امّا عَمَّتی زَیْنَب فَانَّها لَمْ تَزَلْ قائِمَةً فی تِلْکَ اللَّیلَةِ ای عاشِرَة مِنَ المُحَرّم فی مِحْرابِها تَسْتَغیثُ الی رَبِّها، وَ ما هَدَاَت لَنا عَیْنٌ وَ لاسَکَنَتْ لَنا زَفْرَة؛
و اما عمهام زینب، پس وی همچنان در آن شب - شب عاشورا - در جایگاه عبادت خود ایستاده بود و به درگاه خدای تعالی استغاثه میکرد و در آن شب چشم هیچیک از ما به خواب نرفت و صدای ناله ما قطع نشد.»
📗 نقدی، جعفر، زینب کبری (سلاماللهعلیها)، ص۶۲.
@Sibtayn
احمد بن ابراهیم گوید:
من شرفیاب حضور حکیمه دختر محمد بن علی (علیه السلام) (امام نهم) خواهر ابوالحسن عسکری (علیه السلام) (امام دهم) گردیدم.
سال دویست و شصت و دو بود و در مدینه بودم و از پشت پرده با او سخن گفتم و از دین وی پرسیدم. کسی که باید امام بداند برای من نام برد و به من گفت:
«فلان پسر حسن عسکری (علیهماالسلام) است.» نام او را گفت.
گفتم: «قربانت گردم او را معاینه کردی یا خیر او را شنیدی؟»
گفت: «خیراو را از امام یازدهم شنیدم و برای مادرش نوشته بود.»
گفتم: «آن مولود کجا است؟»
گفت: «نهان است، گفتم شیعه به که مراجعه کنند؟»
گفت: «به جده او مادر امام یازدهم.»
گفتم: «وصیت خود را به زنی واگذاشته است؟» گفت: «پیروی از حسین بن علی بن ابی طالب (علیهماالسلام)؛ کرده است زیرا حسین بن علی (علیهماالسلام) به حسب ظاهر وصایای خود را به خواهرش زینب (سلام الله علیها) دختر علی بن ابی طالب (علیهماالسلام) سپرد برای پنهان کردن امامت پسرش علی بن الحسین (علیهماالسلام)»
سپس فرمود: «شما مردمی هستید مطلع از اخبار. آیا در روایات به شما نرسیده است که نهمین فرزند حسین (علیه السلام) زنده است و میراثش تقسیم میشود؟»
📗الغيبة (للطوسی) ج۱ ص۲۳۰
@Sibtayn
fa-h-zeinab-a-esfahani05-velayat-takvini-maqam-sh-veladat.mp3
16.46M
ولایت تکوینی و مقام حضرت زینب کبری سلام الله علیها
▫️شب ميلاد حضرت زینب سلام الله علیها
حجت الاسلام احمدی اصفهانی
@Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
الا که مقدم تو مژده سعادت داشت ، به خاک بوسی راهت فرشته عادت داشت
مدح حضرت زینب علیها السلام
حاج علی اصغر انصاریان
@Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صحبتهای جالب و شنیدنی کشیش مسیحی #کریستوفر_کلوهسی در مورد مقام حضرت زینب سلام الله علیها
زینب نیمه دوم قلب من است
@Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روش اهل بیت با روش صوفیه جداست
حجت الاسلام معاونیان
@Sibtayn
کائنات افتاده دام علی است
خضر خود لب تشنه جام علی است
نام حیدر زینت عرش است اگر
نام زینب زینت نام علی است
میلاد موفور السرور حضرت زینب کبری سلام الله علیها را به محضر حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف و جمیع موالیان حضرتش تبریک و تهنیت عرض می کنیم
@Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حضرت زینب سلام الله علیها نائبة الامام
حجت الاسلام بندانی نیشابوری - 1397
@Sibtayn
حنش بن معتمر گويد: بر امير المؤمنين على بن ابى طالب(عليه السّلام) در حالى كه در رحبه(محلّى در كوفه)تكيه زده بود داخل شدم ....
امیرالمومنین علی علیه السلام فرمود :
اى ابا المعتمر براستى كه دوست ما نمىتواند ما را دشمن بدارد،و دشمن ما نمىتواند ما را دوست بدارد،
همانا خداى متعال دلهاى بندگان را بر دوستى ما سرشته،و دست از يارى دشمن ما شسته،
پس دوست ما توان دشمنى ما،و دشمن ما توان دوستى ما را ندارد،و هرگز دوستى ما و دوستى دشمن ما در يك دل نگنجد
زيرا كه«خداوند براى يك مرد دو دل در درونش ننهاده است»تا با يكى گروهى را و با ديگرى دشمنان همان گروه را دوست بدارد.
عَنْ حَنَشِ بْنِ اَلْمُعْتَمِرِ قَالَ :
قال امیرالؤمنين عليه السلام :
يَا أَبَا اَلْمُعْتَمِرِ إِنَّ مُحِبَّنَا لاَ يَسْتَطِيعُ أَنْ يُبْغِضَنَا وَ إِنَّ مُبْغِضَنَا لاَ يَسْتَطِيعُ أَنْ يُحِبَّنَا
إِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى جَبلَ قُلُوبَ اَلْعِبَادِ عَلَى حُبِّنَا وَ خَذَلَ مَنْ يُبْغِضُنَا
فَلَنْ يَسْتَطِيعَ مُحِبُّنَا بُغْضَنَا وَ لَنْ يَسْتَطِيعَ مُبْغِضُنَا حُبَّنَا
وَ لَنْ يَجْتَمِعَ حُبُّنَا وَ حُبُّ عَدُوِّنَا فِي قَلْبٍ وَاحِدٍ- مٰا جَعَلَ اَللّٰهُ لِرَجُلٍ مِنْ قَلْبَيْنِ فِي جَوْفِهِ يُحِبُّ بِهَذَا قَوْماً وَ يُحِبُّ بِالْآخَرِ أَعْدَاءَهُمْ .
📗الأمالي (للمفید) ج۱ ص۲۳۲
@sibtayn
پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله :
« يا على! اگر بندهای عبادت كند خدای عزوجل را به اندازه عمر نوح
و به اندازه كوه احد طلا داشته باشد و در راه خدا انفاق كند
و به قدری عمرش طولانی شود كه هزار بار پياده به مكه رود ، و عمل حج انجام دهد ، بعد هم در بين صفا و مروه مظلومانه کشته شود ،
ولی ولايت تو را نداشته باشد، يا على ، #بوی_بهشت به مشامش نخواهد رسيد و وارد بهشت هم نخواهد شد.»
كِتَابِ اِبْنِ مَرْدَوَيْهِ بِالْإِسْنَادِ عَنْ زَيْدِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ عَنِ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قَالَ:
يَا عَلِيُّ لَوْ أَنَّ عَبْداً عَبَدَ اَللَّهَ مِثْلَ مَا دَامَ نُوحٌ فِي قَوْمِهِ
وَ كَانَ لَهُ مِثْلُ جَبَلِ أُحُدٍ ذَهَباً فَأَنْفَقَهُ فِي سَبِيلِ اَللَّهِ
وَ مُدَّ فِي عُمُرِهِ حَتَّى حَجَّ أَلْفَ عَامٍ عَلَى قَدَمَيْهِ ثُمَّ قُتِلَ بَيْنَ اَلصَّفَا وَ اَلْمَرْوَةِ مَظْلُوماً
ثُمَّ لَمْ يُوَالِكَ يَا عَلِيُّ لَمْ يَشَمَّ رَائِحَةَ اَلْجَنَّةِ وَ لَمْ يَدْخُلْهَا .
📗المناقب ج۳ ص۱۹۸
📕كشف الغمة ج۱ ص۱۰۲
📙کشف اليقين ج۱ ص۲۲۶
📘إرشاد القلوب ج۲ ص۲۲۹
@sibtayn
قلب خود را بیازماییم
امام باقر علیه السلام :
مَنْ اَرادَ أنْ یَعْلَمَ حُبَّنا فَلْیَمْتَحِنْ قَلْبَهُ فَاِنْ شاَرَكَ فِیحُبِّنا حُبَّ عَدُوِّنا فَلَیْسَ مِنّا وَ لَسْنا مِنْهُ.
اگر کسی بخواهد میزان دوستی خود را نسبت به ما بداند به دل خود مراجعه کند اگر ما را دوست میدارد و دشمنان ما را هم دوست میدارد او از ما نیست و ما هم از او نیستیم.
📚 (بحار، ج ٢٧، ص ٥١)
@sibtayn