☀️ امام على عليه السلام:
💠 دغلكار، زبانش شيرين است و دلش تلخ
📚 غررالحكم حدیث ۱۵۷۵
@yaaliheydar
👌 دو چیز از دروغ جدا نمی شود😳
بسیار وعده دادن
وبه شدت عذرخواهی نمودن😶
#شرح_نهج_البلاغه_ابن_ابى_الحديد
ج20، ص 287، ح282
@yaaliheydar
⚠️ تشبیه جالب امام صادق علیهالسلام از عالمان بیعمل
🔻قال الصادق علیه السلام:
إنَّ العالِمَ إذا لَم یَعمَل بِعِلمِهِ زَلَّت مَوعِظَتُهُ عَنِ القُلوبِ کَما یَزِلُّ المَطَرُ عَنِ الصَّفا.
➖ هرگاه عالم به علمش عمل نکند. [اثر] موعظهاش از دلها زایل مى شود؛ آنچنان که باران از روى سنگ صاف مىلغزد.
📚 الکافی، ج ۱، ص۴۴
@yaaliheydar
🔔 برترین پارسایی
🌿🌸🌿
🌸🌿
🌿
👌 أفْضَلُ الزُّهْدِ إِخْفَاءُ الزُّهْدِ.
❤️ برترین زهد، پنهان داشتن زهد است.
💕 #نهج_البلاغه_حکمت_28
🔸🔹🍃🌸🍃🔹🔸
🕊 @yaaliheydar
✳️ عهدنامه خدا با بندگان
🔹عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَالَ: الْقُرْآنُ عَهْدُ اللَّهِ إِلَى خَلْقِهِ فَقَدْ يَنْبَغِي لِلْمَرْءِ الْمُسْلِمِ أَنْ يَنْظُرَ فِي عَهْدِهِ وَ أَنْ يَقْرَأَ مِنْهُ فِي كُلِّ يَوْمٍ خَمْسِينَ آيَةً.
🔻امام صادق (ع) فرمود:
قرآن عهدنامه خداوند با بندگان است؛ پس شایسته است که یک مسلمان به این عهدنامه بنگرد و هر روز پنجاه آیه از آن بخواند.
📚 کافی، ج۲، ص۶۰۹
🕊 @yaaliheydar
هدایت شده از 💖 همسرانه حوایِ آدم 💖
🌸🍃
#پيامبر_اکرم (ص): 🌹
🔸هر كه دختر داشته باشد، خداوند در پى يارى، كمك، بركت و آمرزش اوست
مَن كانَ لَهُ ابنَةٌ فَاللّهُ في عَونِهِ ونُصرَتِهِ . . .
📚مستدرك الوسائل ج ۱۵
@havayeadam 🌸
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
امام علی علیه السلام
من بر #فطرت_توحید تولدیافته ام
ودر #ایمان_مهاجرت ازهمه پیش قدم تربوده ام.
✍نهج البلاغه خطبه 57
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
#کرامت_نفس
🔻امام على عليه السلام:
🔹منَ كَرُمَت نَفسُهُ صَغُرَتِ الدُّنيا في عَينِهِ.
◽️كسى كه كرامت نفْس داشته باشد، #دنيا در نظرش #كوچك مىشود.
📚 غرر الحكم: ح۹۱۳۰
🕊 @yaaliheydar
هدایت شده از 💖 همسرانه حوایِ آدم 💖
💎عید قربان،
عید فداکارى، ایثار، قربانى،
اخلاص و عشق و بندگى،
مبارک باد ! 💐💐💐
@havayeadam 🌸
❓آيا اميرمؤمنان (ع) در صلح حديبيه، با دستور رسول خدا (ص) مخالفت كرده است؟
❓طرح شبهه:
يكي از نويسندگان سني در پاسخ به حديث قرطاس و مخالفت عمر بن الخطاب با دستور رسول خدا صلي الله عليه وآله ادعا كرده است كه اگر عمر با دستور آن حضرت مخالفت كرده، علي عليه السلام نيز در قضيه صلح حديبيه مخالفت كرده است.
در ذيل عين كلام ايشان را براي شما نقل مي كنم، اميدوارم كه پاسخ قانع كننده اي براي بنده ارسال فرماييد:
«هنگامي كه آن حضرت در صلح حديبيه صلح نامه نوشتند و در پايان آن، دستور دادند كه محمد رسول الله را بنويسد بعد از آن مشركين اعتراض كردند كه ما شما را رسول الله نمي دانيم، لذا رسول الله را حذف كنيد و تنها محمد بنويسيد، آن حضرت صلي الله عليه وسلم به حضرت علي رضي الله عنه فرمودند: امح رسول الله (لفظ رسول الله را از پايان صلح نامه پاك كنيد) اما حضرت علي رضي الله عنه در جواب ايشان فرمودند: والله لا امحوك ابداً قسم به خدا اسم شما را پاك نخواهم كرد (صحيح بخاري: 610/2).
حتي مسئله به آنجا رسيد كه آنحضرت فرمودند: به من نشان بدهيد تا آن را پاك كنم. لذا خودش آن را پاك كرد. اگر قرار باشد كه كليه اقوال آن حضرت واجب العمل باشد در اين صورت آيا بر علي رضي الله عنه واجب بود كه لفظ رسول الله را پاك كند يا خير؟ اگر واجب بود چرا به واجب عمل نكرد؟ اگر مستحب بوده در مسئله قلم و دوات نيز مستحب بوده است.»
✅ پاسخ:
اصل روايت:
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ بَشَّارٍ، حَدَّثَنَا غُنْدَرٌ، حَدَّثَنَا شُعْبَةُ، عَنْ أَبِي إِسْحَاقَ، قَالَ: سَمِعْتُ الْبَرَاءَ بْنَ عَازِبٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا، قَالَ: " لَمَّا صَالَحَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) أَهْلَ الْحُدَيْبِيَةِ كَتَبَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ بَيْنَهُمْ كِتَابًا، فَكَتَبَ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ، فَقَالَ الْمُشْرِكُونَ: لَا تَكْتُبْ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ، لَوْ كُنْتَ رَسُولًا لَمْ نُقَاتِلْكَ، فَقَالَ لِعَلِيٍّ: امْحُهُ، فَقَالَ عَلِيٌّ: مَا أَنَا بِالَّذِي أَمْحَاهُ، فَمَحَاهُ رَسُولُ اللَّهِ (ص) بِيَدِهِ، وَصَالَحَهُمْ عَلَي أَنْ يَدْخُلَ هُوَ وَأَصْحَابُهُ ثَلَاثَةَ أَيَّامٍ، وَلَا يَدْخُلُوهَا إِلَّا بِجُلُبَّانِ السِّلَاحِ، فَسَأَلُوهُ مَا جُلُبَّانُ السِّلَاحِ، فَقَالَ: الْقِرَابُ بِمَا فِيهِ.
ترجمه:
براء بن عازب گفت: زماني كه رسول خدا با اهل حديبيه صلح كرد، علي بن أبي طالب (ع) نويسنده صلح نامه بود؛ پس نوشت: «محمد رسول الله». مشركان گفتند: ننويس «محمد رسول الله» اگر تو رسول خدا بودي، ما با تو نمي جنگيديم. پس آن حضرت به علي (عليه السلام) فرمود: آن را پاك كن. علي (عليه السلام) فرمود: من كسي نيستم كه آن را پاك كنم؛ پس رسول خدا با دست خود آن را پاك كرد و با مشركان توافق كرد كه... (صحيح البخاري، ج 3، ص 167، ح2698، كتاب الصلح، ب 6، باب كَيْفَ يُكْتَبُ هَذَا مَا صَالَحَ فُلاَنُ بْنُ فُلاَن وَفُلاَنُ بْنُ فُلاَن وَإِنْ لَمْ يَنْسُبْهُ إِلَي قَبِيلَتِهِ، أَوْ نَسَبِهِ.)
توضیح :
ترديدي نيست كه اين قضيه با قضيه مخالفت عمر بن الخطاب در رزية الخميس، قابل قياس نيست و تفاوت زيادي بين اين دو وجود دارد. براي روشن شدن حقيقت بايد به چند نكته اساسي توجه نمود:
1⃣نكته اول: درخواست كننده سهيل بن عمرو بوده نه رسول خدا (ص):
طبق روايتي كه نسائي در خصاص اميرمؤمنان و در سنن كبراي خود نقل كرده است، درخواست كننده محو جمله «رسول الله» از صلح نامه، يكي از مشركان به نام سهيل بن عمرو بوده است، نه شخص رسول خدا صلي الله عليه وآله. و اميرمؤمنان عليه السلام در پاسخ به او گفت كه هرگز آن را محو نخواهد كرد:
أَخْبَرَنِي مُعَاوِيَةُ بْنُ صَالِحٍ، قَالَ: حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ صَالِحٍ، قَالَ: حَدَّثَنَا عَمْرُو بْنُ هَاشِمٍ الْجَنْبِيُّ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْحَاقَ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ كَعْبٍ الْقُرَظِيِّ، عَنْ عَلْقَمَةَ بْنَ قَيْسٍ، قَالَ: قُلْتُ لِعَلِيٍّ: " تَجْعَلُ بَيْنَكَ وَبَيْنَ ابْنِ أُكْلَةَ الأَكْبَادَ حَكَمًا؟ قَالَ: إِنِّي كُنْتُ كَاتِبَ رَسُولِ اللَّهِ (ص) يَوْمَ الْحُدَيْبِيَةِ، فَكَتَبَ: هَذَا مَا صَالَحَ عَلَيْهِ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ، وَسُهَيْلُ بْنُ عَمْرٍو، فَقَالَ سُهَيْلٌ: لَوْ عَلِمْنَا أَنَّهُ رَسُولُ اللَّهِ مَا قَاتَلْنَاهُ، امْحُهَا، فَقُلْتُ: هُوَ وَاللَّهِ رَسُولُ اللَّهِ، وَإِنْ رَغِمَ أَنْفُكَ، لا وَاللَّهِ، لا أَمْحُهَا، فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) أَرِنِي مَكَانَهَا، فَأَرَيْتُهُ فَمَحَاهَا.