eitaa logo
سیره علوی (ع)
214 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
1.2هزار ویدیو
36 فایل
اُدعُ إلى سبیل ربک بالحکمة والموعظة الحسنه (نحل.125) وابسته به مرکز احیاء موعظه حسنه mawezah.ir Ad1: @mahdimahdavi63 Ad2: @YaAliy Ad3: @Reza_shariati64 http://eitaa.com/joinchat/3049848832C0bd97c4343 🌸کــپـی از مــطـالــبـ کـانـال بــاذکر صـلـواتـ آزاد
مشاهده در ایتا
دانلود
حضرت سلام الله عليها در فرازهايي از خطبه فدكيّه به گروه هاي فرصت طلب كه منتظر بودند تا بعد از رحلت پيامبر از موقعيت بهره برند پرداخته است. و ويژگي هاي آن ها را نيز بيان فرموده است: در ظاهر ساكت و آرام بودند. وادِعُونَ فروگذاران. اهل خوشگذراني بودند، فاكِهُون. راحت طلب و رفاه زده بودند. انتُم في رفاهيَّةٍ مِنَ العَيْش. منتظر پيش آمد حوادث براي پيامبر و اهل بيت بودند. تَتَربّصونَ بنا الدّوائِر. اخبار و رويدادها را دنبال مي كردند. تتوَلَفون الاخبارَ. در جنگ ها عقب نشيني و يا فرار مي كردند. تنكُصُونَ عِندَ النّزالِ و تَفِرّونَ مِنَ القِتال.[۱۸] (ص) و علیه السلام علیه السلام تسلیت باد 📚منابع: 1. پیامدهای رحلت پیامبر اکرم (ص) از دیدگاه حضرت زهرا (س)، پاسدار اسلام،اردیبهشت 1380، شماره 233 کانال سیره علوی| @sireyealavi
🔴پيامدهاي رحلت از زبان حضرت زهرا سلام الله علیها آن حضرت سلام الله علیها در خطبه فدکیه و خطبه ای که بعدا در جمع زنان مدینه که به عیادت ایشان آمده بودند ایراد فرموده اند . پیامدهای رحلت پیامبر را بیان می کنند از جمله آنها عبارتند از: 1. ايجاد ضعف و سستي در ميان مردم؛ استومَعَ وهْنُهُ «يا وَهيُهُ» حضرت در خطبه اي كه در حضور زنان مدينه كه به عيادت ايشان آمده بودند نيز اين امر را تذكر دادند و با تأسف فرمودند: :«فقبحا لفلول الحدّ واللعب بعد الجدّ وقرع الصّفاة؛ چه زشت است سستي و بازيچه بودن مردانتان پس از آن همه تلاش و كوشش». 2. تفرقه و اختلاف بوجود آمد؛ «استنهَرَ فتقُهُ وانْفَتَقَ رَتْقُهُ؛ تشتت و پراكندگي گسترش يافت و وحدت و همدلي از هم گسست». 3. اميد و آرزوهاي مسلمانان به نااميدي تبديل شد. آنان كه به پيامبر اكرم صلی الله علیه و آله و احكام عاليه اسلام ناب حضرتش دلخوش كرده بودند از نعمت دين الهي و حكومت اسلامي بهره مند گشته بودند. اكنون با ديدن حوادث بعد از آن حضرت مأيوس شده و اميدشان به يأس مبدل گشت. «واكَدَتِ الاَمالُ». 4. به حريم پيامبر بي حرمتي شد؛ «اضيعَ الحَريمُ و اُزِيلَتِ الحُرْمَةُ عِنْدَ مَماتِهِ» هنوز جسد مبارك پيامبر بر زمين که اجتماع سقيفه بدون نظرخواهي از خاندان پيامبر به تعيين جانشين براي آن حضرت مي پردازند. و حق اهل بيت حضرتش را ضايع مي كنند. 5. خط نفاق و دورويي آشكار شد.؛ «ظَهَرَ فيكُمْ حَسْكَةَ النّفاق» حضرت در جاي ديگري از همين خطبه، با كنايه زيبايي به اين نفاق افكني پرداخته است و فرموده است: «تَشْرَبُونَ حَسْوا فيِ ارْتِغاء َو تَمْشُونَ لاَهْلِهِ وَ وُلْدِهِ فِي الْخَمْرِ وَالضَّرّاءِ وَ نَصْبِرُ مِنْكُمْ عَلي مِثْلِ حَزِّ الْمُدي، وَ وَخْزِ السَّنانِ فِي الْحبشاء؛ شير را اندك اندك با آب ممزوج نموديد و به بهانه اين كه آب مي نوشيد، شير را خورديد. كنايه از نفاق است كه تظاهر به عملي مي شود كه در واقع خلاف آن است و براي نابودي اهل بيت او در پشت تپه ها و درختان كمين كرديد و ما بر اين رفتار شما كه مانند بريدن كارد و فروبردن نيزه در شكم، دردآور و كشنده است صبر مي كنيم». 6. دين و معنويت كم رنگ شد.؛ «و سَمَلَ جَلْبابُ الدّينَ» «جَلْباب» چادر يا عبايي كه بدن انسان را مي پوشاند، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها تعبير به جلباب دين فرموده. چون دين نيز تمام زواياي زندگي فردي و اجتماعي انسان را در بر مي گيرد، همان گونه كه چادر و عباء تمام بدن انسان را در برمي گيرد. 7. مردم دچار بي تفاوتي شدند. حضرت خطاب به انصار كه با جان و مال پيامبر را كمك كرده بودند چنين فرمودند: «يا مَعاشِرَ الْفِتْيَةِ وَاَعْضاء الْمِلَّةِ، وَ حَضَنَةِ الاِسلامِ ما هذِهِ الْغميزَةُ في حَقّي والسّنةُ عَنْ ظلامَتي؛ اي گروه جوانمرد، اي بازوان ملت و ياوران اسلام، اين غفلت و سستي و ضعف شما در حق من و تغافل و بي تفاوتي و خواب آلودگي در مورد دادخواهي من، چيست؟» 8. مردم پيمان شكني كردند. فرمودند: «فَانّي حِرْتُمْ بَعْدَ البَيانِ وَ اَسْرَرْتُمْ بَعْدَ الاِعْلانِ وَ نَكَصْتُمْ بَعْدَ الاِقْدامِ». پس چرا بعد از بيان حق حيران و سرگردانيد، و بعد از آشكار كردن عقيده پنهان كاري مي كنيد و بعد از آن پيشگامي و روي آوردن به عقب برگشته پشت نموده ايد. حضرت زهرا سلام الله عليها، در اين فراز به حادثه غدير اشاره مي كند كه پيامبر اكرم صلی الله علیه و آله آن را براي مردم بيان فرمود و به آن ها اعلام كرد و آنان نيز با علي علیه السلام بيعت كردند. اما اكنون بيعت خود را شكستند. 9. مردم دچار وسوسه هاي شيطاني شدند؛ «تَسْتَجيبُونَ لِهتافِ الشَّيْطانِ الْغَوِيّ؛ به شيطان گمراه كننده پاسخ مثبت داديد». و در جاي ديگر از خطبه فرموده اند: «اَطْلَعَ الشَّيطانُ رَأسَهُ مِنْ مَغْزَرِهِ هاتِفا بِكُمْ فَاَلْفاكُمْ لِدَعْوَتِهِ مُسْتَجيبينَ؛ شيطان سر خود را از مخفيگاه بدرآورد. شما را فراخواند. ديد كه پاسخگوي دعوت باطل او هستيد... 10. شتاب در شنيدن حرف هاي بيهوده و بي اساس؛ «مَعاشر النّاس الْمُسْرِعَةِ اِلي قيلِ الْباطِلِ الْمُغْضِيَةِ عَلَي الْفِعْلِ الْقَبيحِ الْخاسِر؛ اي گروه مردم كه به سوي شنيدن حرف هاي بيهوده شتاب مي كنيد و كردار زشت زيانبار را ناديده مي گيريد. 11. نطفه مظاهر فساد روئيدن گرفت. در پايان خطبه عيادت خطاب به زنان مهاجر و انصار فرمود: «اَمّا لَعَمْري لَقَدْ لَقِحَتْ فَنَظِرَةً رَيثما تُنْتِجُ ثُمَّ احْتَلِبُوا مِلْ ءَ الْقَعْبِ دَما عَبيطَا وَ ذُعافا مُبيدا؛ به جان خودم سوگند نطفه فساد بسته شد، بايد انتظار كشيد تا كي مرض فساد پيكر جامعه اسلامي را از پاي درآورد كه پس از اين پستان شتر به جاي شير خون بدوشيد و زهري كه به سرعت هلاك كننده است». 12. فرصت طلبان به سر كار آمدند.
🔶پیامبر اکرم (ص) فرمود: بهترین صدقه آن است که مرد مسلمان دانشی بیاموزد سپس به برادرمسملان خود تعلیم دهد. پ.ن: در اینجا مرد مسلمان به معنای فقط مردها نیست. بلکه کنایه از شخص مسلمان است. لذا شامل همه مردان و زنان می شود. شهادت مجتبی علیه السلام و صل الله علیه و آله تسلیت باد. کانال سیره علوی| @sireyealavi
💎 جایگاه امام حسن(ع) نزد پیامبر اکرم(ص) 🔻پيامبراكرم صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم: ◻️ لو كان العقل رجلا لكان الحسن 🔹اگر عقل خود را به صورت مردی نشان دهد، آن مرد، حسن(علیه‌السلام) است. 📚 فرائدالسمطین، ج ‏۲، ص ‏۶۸ ‌ علیه السلام کانال سیره علوی | @sireyealavi
✅زیارت آنلاین حضرت معصومه سلام الله علیها نایب الزیاره همه ارادتمندان به اهلبیت علیهم السلام هستیم https://www.instagram.com/tv/CGaFQGrps7Y/?igshid=1a8ko7id199c3 شهادت و علیهماالسلام تسلیت باد 🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴 🖤 به ڪآناڷ حــۏاے آدݦ بپیوندید↙️ 🖤 @havayeadam 🖤
fadaeian-shahadat_imam_reza.mp3
4.66M
مداحی| اگه همه ردم کنند امام رضا رو دارم 😭 یا 🌱 نریمانی علیه السلام تسلیت باید 🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴 🖤 به ڪآناڷ حــۏاے آدݦ بپیوندید↙️ 🖤 @havayeadam 🖤
💠 پیامبر اسلام فرموده است : 🔸 بعثت لأتمّم مکارم الأخلاق ‏‏(من مبعوث شده ام تا فضائل اخلاقی را تتمیم و تکمیل کنم ‏‏.) 🌿 اگر ما دین و اخلاق را بطور دقیق تعریف کنیم به این نتیجه می رسیم که دین ، یعنی اخلاق . و اخلاق یعنی دین. 👈🏻 توضیح اینکه دین به معنای عمومی آن ، عبارتست از اعتقاد به اساسی ترین اصول سازنده شخصیت انسانی ‏‏( اعتقاد به وجود خدا و یگانگی آن ذات اقدس و اعتقاد به نبوت انبیاء علیهم السلام که راهنمایان بشریت به سوی کمال هستند و اعتقاد به معاد و ابدیت و اعتقاد به حکومت الهی در روی زمین که فقط پیشوایان معصوم یا جانشینان واقعی آنان می توانند آن را برقرار نمایند و اعتقاد به صفات کمال خداوند جل و علا که علم و قدرت و حیات و عدل از جمله آنها است .) 🔹 فقط اعتقادات مزبور میتوانند انسان را در این زندگانی از پوچی نجات داده و فلسفه و هدف زندگی آنان را تعیین نمایند . و اگر کسی اعتقادات مزبور را نادیده بگیرد ، هیچ راه حلی برای معمای زندگی نخواهد داشت . اگر این اعتقادات در همه سطوح شخصیت آدمی تأثیر بگذارد و شکوفایی ایمان را که همه استعدادهای مثبت انسانی را شکوفا می سازد در آن به وجود بیاورد ، قطعی است که چنین شخصیتی در هر گونه گرفتاری ها و ناگواری های زندگی هم غوطه ور شود ، به کمترین انقباض و گرفتگی روانی دچار نخواهد گشت . 🔸 أَلا أِنَّ أَوْلِیاءَ الْلَّهِ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ ‏‏‏(آگاه باشید ، قطعی است که برای اولیای خداوندی نه ترسی وجود دارد و نه آنان اندوهگین می شوند ‏‏‏.) 🔹 همچنین همه احکام فقهی و قضایای اخلاقی دین الهی ، هدفی جز ابتهاج و شکفتن شخصیت آدمی در مسیر حیات معقول ندارد . 🔹 آیا هدف اخلاق فاضله جز همین است که شخصیت آدمی را با همه استعدادهای مثبت وی شکوفا بسازد . قطعاً چنین است مخصوصاً با نظر به تعریف بسیار زیبا و رسایی که بعضی از صاحبنظران علوم انسانی گفته اند : 🔸 اخلاق ، یعنی شکوفایی حقائق در درون انسانی. 💠 علامه محمد تقی جعفری ، ، جلد ۲۴، خطبه ۱۴۹ 🌿
رسول اكرم صلى الله عليه و آله وَ نِساءٌ كاسياتٌ عارياتٌ مُميلاتٌ مائِلاتٌ رُؤُوسُهُنَّ كَأَسنِمَةِ البُختِ المائِلَةِ لايَدخُلنَ الجَنَّةَ و َلايَجِدنَ ريحَها وَ إنَّ رِيحَها لَيُوجَدُ مِن مَسيرَةِ كَذا وَ كَذا؛ (در آينده) زنانى پيدا مى شوند كه در عين پوشيدگى برهنه اند (لباس هاى بدن نما و جوراب هاى نازك مى پوشند) هوسباز و دلفريب مى باشند، موهاى خود را طورى آرايش مى كنند كه مانند كوهان شتر جلوه مى كند. اينان داخل بهشت نمى شوند و حتى بوى آن را استشمام نمى كنند، با اين كه بوى بهشت از راه بسيار دور شنيده مى شود.   لسان العرب ج11 ، ص637 - تاج العروس من جواهر القاموس ج15 ، ص708
[ ضرورت شناخت دنیا ]🌻 _قالَ عَلی ع♡ 《مَثَلُ الدُّنْیَا کَمَثَلِ الْحَیَّةِ لَیِّنٌ مَسُّهَا وَ السَّمُّ النَّاقِعُ فِی جَوْفِهَا یَهْوِی إِلَیْهَا الْغِرُّ الْجَاهِلُ وَ یَحْذَرُهَا ذُو اللُّبِّ الْعَاقِلُ.💫 دنیاى حرام چون مار سمّى است، پوست آن نرم ولى سمّ کشنده در درون دارد، نادان فریب خورده به آن مى گراید، و هوشمند عاقل از آن دورى گزیند.✨》 ┈┉┅━❀✨❀━┅┉┈
❤️ امام کاظم عليه السّلام : از ما نیست هر کس هر روز محاسبه ی نفس نکند (و از خود برای کارهایی که در آن روز کرده است، حساب نکشد) تا اگر کار نیکی کرده است بر آن بیفزاید و اگر کار بدی کرده است به درگاه خدا توبه کند. 📚تحف العقول، حديث 292 __________
امام حسين عليه السلام : إنَّ حَوائِجَ النّاسِ اِلَيكُم مِن نِعَمِ اللّه ِ عَلَيكُم فَلاتَمَلُّوا النِّعَمَ ؛ [ . بحار الأنوار ، ج 74 ، ص 205 .] نياز مردم به شما از نعمت هاى خدا بر شما است ؛ از اين نعمت افسرده و بيزار نباشيد . __________
طباطبایی زمانی که انسان صدای غیبی بشنود یا چیزی به قلبش الهام شود، اگر قلبش آرام و مطئمن باشد، نشانۀ این است که القائی رحمانی بوده است. همانطور که اضطراب و تشویش نشانۀ شیطانی بودن آن است و مانند آن است حالت شتاب زدگی و بی تابی و سبُک سَری و شبیهِ اینها. «المیزان فی تفسیر القرآن» ج ۳ ص ۲۲