◼️ علیستیزی در زمان پیامبر (ص) و پس از آن بر اساس منابع اهل سنت
🔹بر این نکته تأکید میگردد که دوستی و محبّتورزی و از جانگذشتگی نسبت به علی(ع) در میان همه مسلمانان اعمّ از شیعه و سنّی جلوهگر بوده است.
🔻عناوین مطرح شده در این نوشتار:
۱. خودداری عامدانه از ذکر نام علی (ع)
۲. سرپیچی از فرمان رسولخدا(ص) در آخرین لحظات حیات ایشان
۳. حسادتورزی و ترجیح قومیتگرایی بر شایستگیهای علی (ع)
۴. حذف نام علی (ع) در واقعه مباهله
۵. کشتار اطفالی که نامشان علی بود
۶. تأسیس و رواج لعن و دشنامدهی به علی (ع) در تمام سخنرانیها
۷. کتمان حقیقت غدیر توسط برخی صحابه
۸. علی(ع)ستیزی ابن تیمیه ناصبی مذهب
متن کامل + منابع:👇
https://hawzahnews.com/xbGVS
✅روایات حلال زاده نبودن دشمنان على(ع) در منابع اهل سنت
🔸در منابع اهل سنت روایاتى در این خصوص وارد شده است که در اینجا به برخى از آنها اشاره مى کنیم:
1 ـ ابوسعید خدرى مى گوید: «کنّا معشر الأنصار نبور أولادنا بحبِّهم علیّاً(رضی الله عنه)؛ فإذا وُلد فینا مولودٌ فلم یحبّه عرفنا أ نّه لیس منّا»(1)؛ (ما انصار ، فرزندانمان را با دوست داشتن على(رضی الله عنه) امتحان مى کردیم؛ پس هر گاه فرزندى از ما متولّد مى شد و او را دوست نداشت مى فهمیدیم او فرزند ما نیست) .
2 ـ عبادة بن صامت مى گوید : «کنّا نبور أولادنا بحبِّ علیّ بن أبی طالب(رضی الله عنه)؛ فإذا رأینا أحدهم لا یحبّ علیّ بن أبی طالب علمنا أنّه لیس منّا وأ نّه لغیر رِشْدَة»(2)؛ (ما فرزندانمان را با دوست داشتن على ابن ابى طالب(رضی الله عنه) امتحان مى کردیم ، و چون مى دیدیم یکى از آنها على ابن ابى طالب(رضی الله عنه) را دوست ندارد ، مى فهمیدیم از ما نیست و از راه حلال به دنیا نیامده است) .
حافظ جزرى در کتاب «أسنى المطالب»(3) پس از ذکر این حدیث نوشته است :
مطلب از قدیم تا به حال مشهور است که فقط زنازاده با على(رضی الله عنه) دشمنى مى کند .
3 ـ حافظ حسن بن على عدوى از احمد بن عبده ضبىّ از ابوعیینه از ابن زبیر از جابر نقل کرده است : «أمرنا رسول الله(صلى الله علیه وآله) أن نعرض أولادنا على حبِّ علیِّ بن أبی طالب»؛ (پیامبر خدا(صلى الله علیه وآله) به ما دستور داد که فرزندانمان را بر دوستى على بن أبى طالب عرضه کنیم) . رجال این حدیث رجال صحیحین (صحیح بخارى و مسلم) بوده و همگى از ثقات محسوب می شوند.
4 ـ حافظ طبرى در کتاب «الولایة» با سندش از على(علیه السلام) این حدیث را نقل کرده است :
«لا یحبّنی ثلاثة : ولد الزنا ، ومنافق ، ورجل حملت به اُمّه فی بعض حیضها» ؛ (مرا سه نفر دوست ندارند : زنازاده و منافق و کسى که مادرش در حال حیض به او حامله شده باشد) .
5 ـ از ابوبکر نقل شده است : من پیامبر خدا(صلى الله علیه وآله) را دیدم که خیمه اى بنا کرده بود و بر کمانى عربى تکیه داده بود و در آن خیمه ، على و فاطمه و حسن و حسین بودند ، و فرمود : «معشر المسلمین! أنا سلمٌ لمن سالمَ أهل الخیمة ، حربٌ لمن حاربهم ، ولیٌّ لمن والاهم ، لا یحبّهم إلاّ سعید الجدِّ طیّب المولد ، ولا یبغضهم إلاّ شقیُّ الجدِّ ردیء المولد» (4)؛ (اى گروه مسلمین! من با کسى که با اهل خیمه در صلح باشد در صلحم ، و با کسى که با آنان در جنگ است در جنگ هستم ، و دوستدار کسى هستم که با آنها دوستى ورزد . و آنان را جز فرد خوشبخت حلال زاده دوست ندارد ، و جز فرد بدبخت داراى ولادتِ پست ، با آنان دشمنى نمى کند) .
این مطلب را در گذشته و حال ، بسیارى از شعرا به نظم در آورده اند که مجالى براى ذکر اشعار آنها نیست ; یکى از این اشعار ، شعر صاحب بن عبّاد است(5) :
1 ـ بحبَّ علیّ تزولُ الشکوکُ وتصفو النفوسُ ویزکو النجار
2 ـ فمهما رأیتَ محبّاً له فثَمّ العلاءُ وثَمّ الفخار
3 ـ ومهما رأیتَ بغیضاً له ففی أصلِهِ نسبٌ مستعار
4 ـ فمهّد على نَصبه عذرَهُ فحیطانُ دارِ أبیه قصارُ
1 ـ (با دوستى على شکّ ها برطرف مى شود ، و نَفْس ها و روح ها تصفیه مى شود ، و اصل ونَسَب پاک مى گردد . 2 ـ پس هر جا دوستدار او را دیدى ، برترى و فخر آنجاست . 3 ـ و هر گاه دشمن او را دیدى پس در اصل و نَسَب او نَسَبى عاریه گرفته شده است . 4 ـ پس براى دشمنى او عذرى درست کن ، (و بگو) دیوارهاى خانه پدرش کوتاه بوده است) .
و همو سروده است :
حبُّ علیّ بن أبی طالب فرضٌ على الشاهدِ والغائبِ
واُمُّ من نابذَهُ عاهرٌ تبذلُ للنازلِ والراکبِ(6).
دوستى على بن أبى طالب بر هر شاهد و غایبى واجب است . و هر کس با او دشمنى ورزد مادرش بد کاره بوده و بر پیاده و سواره خود را عرضه مى کرده است) .(7)
📚پی نوشت:
(1). أسنى المطالب ، حافظ جزرى ، ص 8 [ص 58] ؛ شرح ابن أبی الحدید، ج 1 ، ص 473 [ج4، ص110 ، خطبه 56] ، و در آنجا تصحیفى روى داده است .
(2). أسنى المطالب ، ص 8 [ص 58] ؛ نهایة ، ابن الأثیر، ج 1 ، ص 118 [ج1، ص161] .
(3). أسنى المطالب ، ص 8 .
(4). الریاض النضرة ، حافظ محبّ الدین طبرى، ج 2 ، ص 189 [ج3، ص136] .
(5). دیوان الصاحب بن عبّاد ، ص 95 .
(6). بناء المقالة الفاطمية في نقض الرسالة العثمانية 52 مقدمة الكتاب
(7). گردآوري از کتاب: گزیده ای جامع از الغدیر، محمد حسن شفیعی شاهرودی، قلم مکنون، قم، 1428 ه.ق ، ص 406
#ماه_رمضان
#امام_علی علیهالسلام
@sireyaalavi
💠 حدیث روز 💠
💎 نتیجه روزه خواری در ماه مبارک رمضان
🔻امام جعفر صادق علیهالسلام:
مَنْ أَفْطَرَ يَوْماً مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ خَرَجَ رُوحُ اَلْإِيمَانِ مِنْهُ
❇️ هر كس يك روز از ماه رمضان را [بدون عذر شرعى] روزه نگيرد، روح ايمان از او جدا مىگردد.
📚 ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، جلد ۱، ص ۲۳۶
•┈┈••✾••┈┈•
🌸نقش امیرالمومنین در فتح مکه
👈به روایت اهل سنت
✍حاكم حسكاني عالم برجسته اهل سنت نقل مي كند:
🔹از جابر بن عبد اللَّه انصارى حكايت شده: 👈همراه رسول اللَّه صلى اللَّه عليه و آله در فتح مكه حضور داشتم.
🔸به اتفاق آن حضرت وارد بيت اللَّه الحرام شديم.
🔸سيصد و شصت بت و صنم در داخل و بيرون خانه كعبه آويزان بود.
🔸به دستور نبى اللَّه صلى اللَّه عليه و آله همه آن بتها را با صورت، روى زمين انداختيم. در داخل بيت، بتى بزرگ و طويل به نام هبل وجود داشت.
🔹نبىّ صلى اللَّه عليه و آله به على عليه السّلام نگاهى كرد و سپس فرمود:
🔵يا على! يا بر دوش من بايست يا من بر دوش تو مىايستم تا آن بت را سرنگون كنيم.
🔻وقتى رسول اللَّه صلى اللَّه عليه و آله بر دوش على عليه السّلام ايستاد. على عليه السّلام گفت:
👈يا رسول اللَّه! سنگينى رسالت تحمّل مرا گرفته است و ديگر توانايى مقاومت ندارم
🔹نبى صلى اللَّه عليه و آله فرمود:يا على! پس تو بر دوش من بايست و با خنده از دوش على عليه السّلام فرود آمد.
🔺على عليه السّلام گفت:
👈چون بر دوش آن حضرت ايستادم چنان جايگاه رفيعى يافتم...آن گاه بت هبل را سرنگون كردم و بر پشت كعبه انداختم؛
🌸 بلافاصله خداى با عظمت آيه وَ قُلْ جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ إِنَّ الْباطِلَ كانَ زَهُوقاً يعنى شعار توحيد لا اله الا اللَّه و نام محمّد رسول اللَّه را به صحنه آورد.
🌹وَ زَهَقَ الْباطِلُ يعنى بتپرستى از ميان رفت.
#جهاد_تبیین
#مفتاح
•┈┈••••✾•🌿🌺🌺🌿•✾•••┈┈•
May 11
🌟بسماللهالرحمنالرحیم🌟
♦️قالَ مولاناامیرالمومنین علیهالسلام:
🔅منِ اهتَمَّ برِزقِ غَدٍ لم يُفلِحْ أبَدا
♦️امیرالمومنین على عليهالسلام:
🔅كسى كه غم روزى فردا را بخورد، هرگز رستگار نشود
📚غررالحكم حدیث9113
#حدیث
#امام_علی_علیهالسلام
🌟بسماللهالرحمنالرحیم🌟
🌸قالَ الباقِرُ عَلَیهالسلام:
💎إنّي لَأكْرَهُ أن يكونَ مِقدارُ لِسانِ الرجُلِ فاضِلاً على مِقدارِ عِلمِهِ، كما أكرَهُ أن يكونَ مِقدارُ عِلمِهِ فاضِلاً على مِقدارِ عَقلِهِ
🌸امام باقر عليه السلام:
💎من خوش ندارم كه اندازه زبان مرد، فزونتر از اندازه دانش او باشد؛ چنان كه خوش ندارم اندازه دانش او، فزونتر از اندازه خرد او باشد
📚ميزانالحكمه ج10 ص195
#حدیث
#امام_علی_علیهالسلام
امام صادق عليه السلام
گاه كسى را مى بينم كه ربا مى خورد و با اين حال ثروتش زياد مى شود؟ حضرت فرمودند
مردى از امام صادق عليه السلام درباره آيه «خداوند ربا را نابود مى كند و صدقات را افزايش مى دهد» سئوال كرد و گفت
كدام نابودى، نابود كننده تر از يك درهم ربا كه دين را نابود مى كند. كه اگر توبه هم كند ثروتش از دست مى رود و فقير مى شود.
10.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
جانم امیرالمومنین
وصی پیامبر آخر الزمان که زبان ناقوص می داند...
#ماه_رمضان
#امام_علی علیه السلام
@sereyealavi