هدایت شده از نکات اعتقادی
بسم الله الرحمن الرحیم
1- آیا ادعای وجود خداوند متعال، توسط پیامبر ویا امام، بدون آوردن دلیل وبرهان عقلی پذیرفته است؟
ابهامی که مطرح است این می باشد که اثبات نبوت وامامت در طول اثبات خداوند است، زیرا اگر اصل وجود خداوند محل تردید باشد قهرا موضوعی برای نبوت ویا امامت باقی نمی ماند، پس نمیتوان ادعای پیامبر ویا امام را در مورد اثبات اصل خدا پذیرفت، البته اگر از راه عقل به اثبات خداوند رسیدیم، (ولو این راه عقلی توسط خود پیامبر وامام بیان شده باشد) نوبت به تصدیق پیامبر وامام در مورد نبوت وامامت می رسد، که وسیله چنین کاری به طور معمول نشان دادن معجزه میباشد.
ولذا گفته میشود که رجوع به پیامبر وامام در مورد اثبات اصل خداوند وبلکه سائر معارف توحیدی دچار مشکل دور می باشد، وصحیح نیست:
"متن الهيات مجموعه بحثهايى است عقلى محض كه نتيجه آنها اثبات صانع و اثبات وجوب وجود، وحدانيت و ساير صفات كمال او و لوازم وجود او از نبوت و معاد مىباشد. و اينها مسائلى هستند كه به نام اصول دين كه ابتدائاً بايد از راه عقل اثبات شوند تا ثبوت و حجيت تفاصيل كتاب و سنت تأمين شود وگرنه احتجاج و استدلال به حجيت كتاب و سنت از خود كتاب و سنت احتجاجى است دورى و باطل، حتى مسائلى كه از اصول دين مانند وجود خدا و وحدانيت و ربوبيّت وى در كتاب و سنت وارد است، به همه آنها از راه عقل استدلال شده است.
(طباطبائی –محمد حسین- بررسي هاي اسلامي، ج2، ص: 174)
ولی به نظر میرسد با توجه به اختلاف معجزه از سحر که در سحر توانائی ساحر محدود است، ولی شخص آورنده معجزه علم وقدرت خویش را به اثبات میرساند، و توانائی آورنده آن نامحدود است، به این معنی که میتواند مثلا حتی ماه در آسمان را به دو نیم کند، قهرا پیامبر ویا امام با اثبات علم وقدرت نامحدود خود، هر گونه ادعائی که بکند موجب قطع ویقین است، زیرا احتمال کذب در مواردی است که انسان عاجز از انجام مقاصد خود میباشد وناچار رو به سوی کذب می آورد، اما شخصی که قادر بر هر کاری میباشد احتمال کذب در مورد او منتفی است، ومصداق "عالم" در حکم عقلی "لزوم رجوع جاهل به عالم" میباشد.
پس میتوان برای معجزه دو کارکرد قائل شد، (در دو مورد موجب یقین است) یکی اثبات نبوت ویا امامت ودیگری اثبات اصل خداوند.
و در برخی از آیات قرآن به این مطلب اشاره شده که در مقابل دعوت به اصل خدا پرستی وترک شرک، از پیامبر درخواست معجزه (هلاکت به شکل عذاب) شده است:
(7) الأعراف : 70 قالُوا أَ جِئْتَنا لِنَعْبُدَ اللَّهَ وَحْدَهُ وَ نَذَرَ ما كانَ يَعْبُدُ آباؤُنا فَأْتِنا بِما تَعِدُنا إِنْ كُنْتَ مِنَ الصَّادِقين.
(7) الأعراف : 106 قالَ إِنْ كُنْتَ جِئْتَ بِآيَةٍ فَأْتِ بِها إِنْ كُنْتَ مِنَ الصَّادِقينَ
(11) هود : 32 قالُوا يا نُوحُ قَدْ جادَلْتَنا فَأَكْثَرْتَ جِدالَنا فَأْتِنا بِما تَعِدُنا إِنْ كُنْتَ مِنَ الصَّادِقين.
شعراء: قَالَ (فرعون لموسی) لَئِنِ اتَّخَذْتَ إِلٰهاً غَيْرِي لَأَجْعَلَنَّكَ مِنَ الْمَسْجُونِينَ ﴿29﴾قَالَ أَ وَ لَوْ جِئْتُكَ بِشَيْءٍ مُبِينٍ ﴿30﴾قَالَ فَأْتِ بِهِ إِنْ كُنْتَ مِنَ الصَّادِقِينَ ﴿31﴾
(46) الأحقاف : 22 قالُوا أَ جِئْتَنا لِتَأْفِكَنا عَنْ آلِهَتِنا فَأْتِنا بِما تَعِدُنا إِنْ كُنْتَ مِنَ الصَّادِقين.
#نکات_اعتقادی
#معجزه
#دور_در_معارف_توحیدی
کانال نکات اعتقادی در تلگرام – ایتا – سروش
@nokat_eteqady
پوسترهای زیبای حرفه ایو هنرمندانه برای نخریدن کالاهای اسراییلی
#اسراییل_باید_از_صفحه_روزگار_محو_شود
مشهد ؛ واقع در بولوار امیرالمؤمنین علیه السلام
https://eitaa.com/sjr_masjed
هدایت شده از سید کاظم روح بخش
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برکات رضایت از خدا، در زندگی
🔹نهج البلاغه خوانی
هر روز ۶ صبح بمدت ۲۰ دقیقه
⭕️ موضوع: حال خوب از کلام امیرالمومنین علیه السلام
#سیدکاظم_روحبخش
https://eitaa.com/joinchat/2334982163C65bbc6af0d
♨️اسموتریچ، وزیر دارایی رژیم خبیث نوشت ؛
به ارتش اسرائیل و کل مردم اسرائیل برای از بین بردن سینوار تبریک می گویم.
اکنون ارتش اسرائیل باید اطمینان پیدا کندکسی در غزه نباشد که نداند سنوار مرده است. فشار نظامی شدید در نوار را همزمان با ارائه گذر امن و پاداش مالی به کسانی که ربوده شدگان ما را به ما باز میگردانند، افزایش دهند. سپس بخواهیم سلاح های خود را زمین بگذارند و نوار را ترک کنند.
پس از دهه ها ما ثابت می کنیم که تروریسم راه حل نظامی دارد!
✍بنظر شما طرح این مردک عملیست؟
این طرح نیست. یک ایده نظامی برای نسل کشیست و به آن طرح ژنرال می گویند.
تطمیع یا تهدید به ترک خانه و سرزمین...و بعد اعلام میکنند هرکسی مانده باشد از نظر ما عضو حماس تلقی می شود و آنجا را با بمب های یک تنی بمباران می کنند.
این نقشه، ژنرال نام گرفته است.
🔆 چیزی در مورد یحیی سنوار که مرا رها نمیکند... که مرا در درون به یک ورشکستگی کامل کشانده است.
این روزها پس از آن تصاویر تاریخ ساز از شهادت قهرمانانهاش به یک چیز فکر میکنم؛ او میتوانست فقط با باز کردن چفیه از سر و صورتش، زنده بماند. فقط کافی بود کمی چفیه را پایین بیاورد. همانقدر که دوربینهای ترسو چهره او را ببینند و هوش مصنوعی روی میز افسران ارشد اطلاعاتی جیغ بکشند که "نزنید... نزنید... او یحیی سنوار است... اورا زنده میخواهیم."
یحیی میدانست زندهی او چه اندازه برای اسرائیل ارزشمند است. او را میبردند و در بهترین بیمارستان تلآویو زیر نظر متخصصان، درمان میکردند. او میتوانست بزرگترین شکار تاریخ تشکیل رژیم صهیونیستی باشد. آنقدر مهم که نتانیاهو اعلام کند جنگ را بُرده و غزه را به زانو درآورده و حالا گروگانها و دهها امتیاز دیگر را در ازای یحیی معامله میکند.
یحیی همه اینها را میدانست ولی چفیه را تا زیر چشمهایش بالا کشید. من به آن لحظهی لاهوتی میاندیشم که یک انسان چگونه میتواند مرگ را به خود دعوت کند. یحیی حتی اگر بدون چفیه دستگیر میشد باز هم در قهرمانی او شعرها میسرودند. او نه در تونلهای زیر زمینی که در نقطهی صفر تماس در جنگ رو در رو تا آخر مبارزه کرده بود و با یک دست قطع شده و دهها جراحت دیگر به اسارت رفته بود. اما یحیی چفیه را تا زیر چشمها بالا کشید و فقط با چشمهایی شبیه همهی چشمهای به خون نشسته فلسطینی به شیطان معلق در سنگرش زل زد. تا او را نشناسند. تا با او همان کنند که با هر مبارز ناشناس دیگری...
➕️ @yaminpour