13.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیا آرایشگری که برای دیگری #کاشت_ناخن انجام میدهد، عملش شرعاً مجاز است؟ پولی که بابت این کار دریافت میکند، حلال است؟
کاشت ناخن2- دریافت اجرت.mp3
2.82M
آیا آرایشگری که برای دیگری #کاشت_ناخن انجام میدهد، عملش شرعاً مجاز است؟ پولی که بابت این کار دریافت میکند، حلال است؟
نکات تکمیلی مطابق با فتاوای آیتالله سیستانی:
عرض کردیم اگر مانعی که در اعضای وضو ایجاد میشود قابل رفع کردن نباشد، ایجاد چنین مانعی در بعضی موارد بنا بر فتوی و در بعضی موارد بنا بر احتیاط واجب حرام است. (توضیح موارد فتویٰ و احتیاط واجب در مورد #کاشت_ناخن و مانند آن در فرستۀ قبل ذکر شد) در این حالت (قابل رفع نبودن مانع) آرایشگری هم که اقدام به کاشت ناخن و مانند آن مینماید (ناخنکار)، کارش بنا بر فتوا یا بنا بر احتیاط واجب حرام است؛ یعنی اگر برای خانمی که ناخن مصنوعی روی دستش ایجاد شده، این کار بنا بر فتوا حرام باشد، ناخنکار هم که اجیر او شده تا برایش ناخن ایجاد کند، عملش حرام است و اگر برای آن خانم، بنا بر احتیاط واجب این کار حرام باشد، ناخنکار هم بنا بر احتیاط واجب نباید این کار را انجام دهد.
دریافت اجرت برای ناخنکار هم به همین ترتیب است؛ بنابراین اگر اصل کار حرام باشد (بنا بر فتوا یا بنا بر احتیاط واجب)، دریافت اجرت برای کار حرام نیز، حرام است و ناخنکار مالک پول نمیشود؛ البته اگر ناخنکار میداند که خانمی که برای او ناخن کاشته میشود، در هر حال راضی به تصرف ناخنکار در ﭘول ﭘرداختی است، میتواند در آن تصرف کند. ضمن اینکه ناخنکار وظیفه دارد در صورت احتمال تأثیر، حکم شرعی را به او تذکر دهد.
اما اگر مانعی که در اعضای وضو ایجاد میشود، قابل رفع کردن باشد (در این مثال، ناخن کاشتهشده اصطلاحاً قابل ریموو کردن است) همانطور که اصل ایجاد مانع بهخودی خود حرام نیست، کار ناخنکار نیز بهخودی خود ایرادی ندارد. اما اگر ناخنکار بداند خانمی که برای او ناخن کاشته شده، این ناخن را در معرض دید نامحرم قرار میدهد یا با اینکه میتواند برای نماز این ناخن را بردارد، این کار را انجام نمیدهد، باز هم مجاز به کاشت ناخن برای چنین فردی هست؟
در این فرض عمل ناخنکار مثل سایر کارهای آرایشگران است؛ یعنی این مسئله در جایی هم که آرایشگر میداند خانم آرایششده، بدون پوشش در معرض دید نامحرم قرار میگیرد یا لاک ناخن، اکلیل روی صورت و سایر موارد آرایشی را برای نماز از صورت و دستهایش پاک نمیکند، برقرار است. در این موارد حکم چیست؟
پاسخ این است که در این موارد هم عمل آرایشگر بهخودی خود حلال است، مگر اینکه عمل آرایشگر ذیل عنوان دیگری مثل «اشاعۀ فحشا» یا «ترک نهی از منکر» قرار بگیرد. البته تحقق عنوان «اشاعۀ فحشا» بعید به نظر میرسد؛ اما توضیح «ترک نهی از منکر»، به شرح زیر است:
اگر آرایشگر یا ناخنکار احتمال عقلایی دهد چنانچه وی اقدام به آرایش یا کاشت ناخن نکند، طرف مقابل مرتکب حرام نمیشود، مثل اینکه کسی غیر از این آرایشگر یا غیر از این ناخنکار، توانایی آرایش و کاشت ناخن ندارد و آن خانمی که میخواهد آرایش شود یا برایش ناخن کاشته شود نیز توانایی یا تمایل ندارد به آرایشگر یا ناخنکار دیگری مراجعه کند، و دیگر از انجام چنین کاری منصرف میشود، در اینجا از باب نهی از منکر، آرایش یا کاشت ناخن جایز نیست.
📌 توضیح المسائل جامع، ج 3، م 543، 545، 548؛ بخش «پرسش و پاسخ» پایگاه اطلاعرسانی دفتر آیتالله سیستانی، قسمت «اجرت»، سوال 4؛ فقه برای غربنشینان، م 518
12.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
😍 یک دقیقه با حکیم نود درجه📐❤️
🎙 مصاحبه با پیرمردی که کمرش خم شده
👣 در مسیر پیادهروی اربعین به سمت #کربلا
جوونه از پیرمرد میپرسه:
حالا چرا اربعین؟ یه وقت دیگه بیا🤔
جوابای پیرمرد عالی و نقطه زن هستن👌🏻
بفرستید برای کسانی که📲
برای رفتن به پیادهروی اربعین شک دارن🙄
#اربعین
#امام_حسین
8.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نرم افزار #کاربردی الی الحبیب | اطلاعات موکبهای اربعین!
🔥 شامل حدود ۱۰۰۰ موکب بروزشده ۱۴۰۲
🧾 به همراه خدمات همه موکبها!!
🍔 غذا
👤اسکان برادران
🧕اسکان خواهران
🩺خدمات درمـانـی
🚿حمام و سرویس بهداشتی
⭐️موکبهای بزرگ و پرامکانات
🛠تعمیرات کفش و کالسکه و لباس و کیف
⚫️ دانلود اندروید:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.habibapp.habib&hl=en_US&gl=US
⚪️ دانلود iOS:
https://apps.apple.com/id/app/habib-app/id1658719511
🔲 بزودی در "بازار" و "مایکت" هم منتشر میشود.
#حیاتنا_الحسین
کانال اسکان صلواتی مشهدمقدس
https://eitaa.com/ScienMashhad
#اطلاعیه شماره۲۱
تجمیع لیست مواکب .pdf
644.8K
لیست مواکب مستقر در کربلا به همراه آدرس
کانال اسکان صلواتی مشهد مقدس
https://eitaa.com/ScienMashhad
#کربلا
✅ثواب زیارت امام حسین علیهالسلام👇
عن أبي عبد اللّه علیهالسلام قال إنّ الرّجل ليخرج إلى قبر الحسين علیهالسلام فله إذا خرج من أهله بأوّل خطوة مغفرة لذنوبه ثمّ لم يزل يقدّس بكلّ خطوة حتّى يأتيه فإذا أتاه ناجاه اللّه فقال عبدي سلني أعطك ادعني أجبك اطلب منّي أعطك سلني حاجتك أقضها لك قال قال أبو عبد اللّه و حقّ على اللّه أن يعطي ما بذل.
امام صادق علیهالسلام فرمودند: همانا اگر مردى براى زيارت قبر امام حسين علیهالسلام از وطن خود خارج شود، با اولين گامى كه پس از ترك خانوادهاش برمىدارد، گناهانش بخشيده مىشود و پيوسته با هرقدمى كه برمىدارد، پاك مىگردد تا به قبر امام حسين علیهالسلام برسد. و زمانى كه رسيد، خداوند با وى نجوا كرده و مىفرمايد: بندهام از من بخواه تا به تو عطا نمايم. مرا بخوان تا جوابت گويم، از من بخواه تا به تو عطا كنم و حاجتت را از من بخواه تا آن را برايت برآورم. راوى مىگويد: امام صادق علیهالسلام فرمودند: و به عهده خداوند است كه به آنچه وعده نموده وفا نمايد