eitaa logo
کلید بهشت
850 دنبال‌کننده
8.4هزار عکس
4.3هزار ویدیو
54 فایل
این کانال باهدف راههای ورود به بهشت ایجاد شده است امیدوارم بتوانم در راه دین قدمی بردارم ارتباط بامدیر کانال👇 @Yasin_aye👈
مشاهده در ایتا
دانلود
در مورد تعیین خط قرمز‌ها با همسرتان صحبت کنید. 🔺اگر در نزدیکی خانواده‌ی همسرتان زندگی می‌کنید، با همسرتان در مورد تعیین یک سری حد و حدود‌ها مشورت کنید و هر دوی شما به آن‌ها پایبند بمانید. 💤مثلا: هر کسی که می‌خواهد به دیدن‌تان بیاید، چه خانواده‌ی خودتان و چه خانواده‌ی همسرتان، باید قبل از آمدن تماس بگیرند و اطلاع بدهند تا از ورود ناگهانی به حریم شخصی‌تان پیشگیری شود. 🔸 اعضای خانواده‌ها (از جمله خانواده‌ی خودتان) هرگز نباید بدون ارائه راه حل، انتقادی از شما بکنند.. 🔷از مطرح کردن موضوعاتی که تنش و اختلاف ایجاد می‌کنند خودداری شود. 🔺اگر فرزندانی دارید، فقط شما و همسرتان باید در موردشان تصمیم بگیرید و خانواده‌های طرفین نباید دخالتی در تربیت بچه‌ها بکنند. 🔸این موضوعی است که شما و همسرتان باید کاملا روی آن توافق داشته باشید، چون مسئول تربیت و پرورش فرزندان‌تان شما دو نفر هستید. اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّـدٍ و آلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ 🔑@skeled_b ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
🍃🍃🍃💕🍃🍃🍃 ✅چیزهای کوچک مهم‌اند بعضی مردها فکر می‌کنند اگر یکبار را سورپرایز کنند، دیگر برای باقی عمرشان بس است ❌اما نه اشتباه نکنید میتونید در راه برگشت به خانه شیرینی موردعلاقه‌ خانمتون رو واسش بخرید ✅یا کتاب جدیدی که درموردش صحبت می‌کرده رو واسش بگیرید و مطمئن باش که کارهای کوچیک خیلی خانمت رو خوشحال میکنه و ازت حتما میکنه اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّـدٍ و آلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ 🔑@skeled_b ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
🔴 آجیل سرشار از منیزیم و همچنین کلسیم است ... چربی های اشباع نشده موجود در آجیل همچنین سطح سروتونین را بهبود می بخشد و پروتئین آجیل به حفظ سطح قند خون پایدار و خواب راحت کمک می کند صَلِّ عَلَى مُحَمَّـدٍ و آلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ 🔑@skeled_b ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
🔴 عمـر وسایلی که توی حمام نگهداری میشن چقده... 👈 لیف 6 ماه 👈 اسفنج 2 ماه 👈 حوله 2-1 سال 👈 مسواک 3 ماه ⚠️ گذاشتن لیف را در حمام تاریک = ایجاد بیماری های قارچی و عفونی در پوست اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّـدٍ و آلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ 🔑@skeled_b ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
﷽؛ ✅ شریعت علیه‌السلام در علیه‌السلام در و بعد از به چه عمل می‌کند ؟ بر اساس روايات اسلامی ، علیه‌السلام بعد از ، به عمل مى‌كند نه به . صلی‌الله‌علیه‌وآله در این خصوص می‌فرمایند : علیه‌السلام در حالى كه تصديق كننده صلی‌الله‌علیه‌و‌آله و بر آیین او است نزول مى‌كند آن گاه را به قتل مى‌رساند ... . از برخى روايات استفاده مى‌شود كه عليه‌السلام بعد از ، به عمل مى‌كند نه به . از صلى‌الله‌عليه‌وآله نقل كرده كه فرمود : عليه‌السلام در حالى كه تصديق كننده صلى‌الله‌عليه‌وآله و بر آیین او است نزول مى‌كند آن‌گاه را به قتل مى‌رساند ... .(1) در از نقل كرده كه گفت : از صلى‌الله‌عليه‌وآله شنيدم كه مى‌فرمود : ... و هنگامى كه سر از ركوع بر مى‌دارد سمع الله لمن حمده مى‌گويد ...».(2)،(3) 👈 (1). مسند أحمد بن حنبل، أحمد بن محمد بن حنبل بن هلال بن أسد الشيباني، المحقق: السيد أبو المعاطي النوري، عالم الكتب، بيروت، 1419 قمری ـ 1998 میلادی، الطبعة: الأولى، ج 5، ص 13؛ المعجم الكبير، الطبراني، سليمان بن أحمد بن أيوب، تحقيق: حمدي بن عبدالمجيد السلفي، مكتبة العلوم و الحكم، الموصل، 1404 قمری / 1983 میلادی، الطبعة الثانية، ج 7، ص 221. 👈 (2). صحيح ابن حبان بترتيب ابن بلبان، محمد بن حبان بن أحمد، تحقيق: شعيب الأرنؤوط، مؤسسة الرسالة – بيروت، 1414 قمری / 1993 میلادی، الطبعة الثانية، ج 5، ص 100. 👈 (3). گردآوری از: موعود شناسی و پاسخ به شبهات، رضوانی، علی اصغر، مسجد مقدس جمکران، قم، 1390 شمسی، چاپ هفتم، ص 582. اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّـدٍ و آلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ 🔑@skeled_b ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
امام صادق (ع) فرمود: اهل هيچ بلدى بى نياز از‌ سه چيز نيستند كه‌ در‌ امر دنيا ‌و‌ آخرتشان به‌ ‌آن پناهنده شوند ‌و‌ اگر فاقد اين سه امر بودند، وحشى ‌و‌ عقب افتاده هستند: اول، دين شناسى كه‌ عالم ‌و‌ متقى باشد، دوم، حكومتى كه‌ خيرخواه ‌و‌ مورد اطاعت باشد، سوم، پزشكى كه‌ در‌ طب بينا ‌و‌ در‌ جامعه مورد اعتماد باشد. اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّـدٍ و آلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ 🔑@skeled_b ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
﷽؛ ✅ محل نزول علیه‌السلام در 📝 پرسش : از ديدگاه روايات ، در علیه‌السلام در کجا نزول کرده و فرود خواهد آمد ؟ به تأكيد روايات ، مكان نزول علیه‌السلام در ، سرزمين است . در روايتي از صلی‌الله‌علیه‌وآله آمده كه فرمود : علیه‌السلام كنار در قسمت سرزمين فرود خواهد آمد . از روايات استفاده مى‌شود كه مكان‌ نزول علیه‌السلام در سرزمين است . به سند خود از صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) نقل كرده كه فرمود :  « فَيَنْزِلُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ عِنْدَ الْمَنَارَةِ الْبَيْضَاءِ شَرْقِيِّ دِمَشْقَ » (1) ؛ علیه‌السلام كنار در قسمت سرزمين فرود خواهد آمد . نیز مى‌گويد : خروج مى‌كند آن‌گاه از آسمان بر زمين فرود مى‌آيد و محل فرود او كنار در هنگام است .(2)،(3) 👈 (1). المعجم الكبير، سليمان بن أحمد بن أيوب أبو القاسم الطبراني ، تحقيق حمدي بن عبدالمجيد السلفي ، مكتبة العلوم والحكم ، الموصل ، الطبعة الثانية ، 1404 – 1983، ج 1، ص 217. 👈 (2). النهاية في الفتن و الملاحم ، ابن كثير ، موقع الوراق ، بی تا، ج 1، ص 66. 👈 (3). گردآوری از : موعود شناسی و پاسخ به شبهات ، رضواني ، علی اصغر ، مسجد مقدس جمکران ، قم ، چاپ هفتم ، 1390، ص 113. اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّـدٍ و آلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ 🔑@skeled_b ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
بسم الله الرحمن الرحيم اللهم صل على محمد ‌و‌ آله، ‌و‌ ارزقنى صحه فى عباده، ‌و‌ فراغا فى زهاده. حضرت على بن‌ الحسين عليهماالسلام در‌ اين قطعه از‌ دعاى شريف «مكارم الاخلاق» از‌ خداوند مى‌ خواهد كه‌ بر‌ حضرت محمد ‌و‌ آلش درود فرستد، سپس دو‌ تمنى از‌ ذات مقدسش مى‌ نمايد: اول، بار الها! به‌ من‌ تندرستى ‌و‌ سلامت عطا فرما تا‌ در‌ راه عبادتت مصروف گردد. دوم، بار الها! فراغت بالى عنايت فرما تا‌ در‌ راه زهد ‌و‌ بى اعتنايى به‌ دنيا طى شود. به‌ خواست خداوند توانا، اين دو‌ جمله از‌ كلام امام سجاد عليه السلام موضوع بحث ‌و‌ سخنرانى امروز است. در‌ جمله ‌ى‌ اول دعاى امام (ع)، دو‌ كلمه آمده است، يكى «صحت» ‌و‌ ‌آن ديگر «عبادت». براى روشن شدن مطلب، لازم است درباره ‌ى‌ هر‌ دو‌ كلمه توضيح داده شود. الصحه فى البدن حاله طبيعيه تجرى افعاله معها على الجرى الطبيعى. صحت در‌ بدن حالتى است طبيعى كه‌ با‌ وجود آن، افعال بدن مسير طبيعى خود را‌ مى‌ پيمايد. العبوديه اظهار التذلل ‌و‌ العباده ابلغ منها لانها غايه التذلل ‌و‌ لا‌ يستحقها الا من‌ له غايه الافضال ‌و‌ هو الله تعالى. «عبوديت» اظهار تذلل است ‌و‌ «عبادت» از‌ ‌آن رساتر، زيرا عبادت به‌ معناى تذلل نهايى است ‌و‌ تذلل نهايى شايسته ‌ى‌ كسى است كه‌ واجد كمال نهايى است ‌و‌ او‌ جز ذات اقدس الهى نيست. تندرستى ‌و‌ جوانى دو‌ عطيه ‌ى‌ گرانقدر حضرت بارى تعالى است. بشر تا‌ وقتى جوان است ‌و‌ سالم ‌و‌ از‌ اين دو‌ نعمت برخوردار است، بهاى ‌آن گوهرهاى نفيس را‌ نمى داند ‌و‌ از‌ قدر ‌و‌ منزلتشان آگاهى ندارد. موقعى به‌ ارج ‌و‌ اهميتشان واقف مى‌ گردد كه‌ دچار فقدانشان گشته است. عن على عليه السلام قال: شيئان لا‌ يعرف فضلهما الا من‌ فقدهما: الشباب ‌و‌ العافيه. على (ع) فرموده: دو‌ چيز است كه‌ فضل ‌و‌ برترى آنها را‌ احدى نمى داند، مگر كسى كه‌ ‌آن دو‌ را‌ واجد بوده ‌و‌ هم اكنون از‌ دست داده است، يكى جوانى ‌و‌ ديگرى عافيت. در‌ بعضى از‌ روايات، نعمت گرانقدر صحت ‌و‌ عافيت در‌ كنار نعمت امنيت ذكر شده ‌و‌ خاطرنشان گرديده است كه‌ ارج ‌و‌ ارزش اين دو‌ نعمت بر‌ مردم ناشناخته ‌و‌ مجهول است: عن النبى صلى الله عليه ‌و‌ آله قال: نعمتان مكفورتان: الامن ‌و‌ العافيه. رسول اكرم (ص) فرمود: دو‌ نعمت است كه‌ قدر ‌و‌ منزلتشان نزد مردم ناشناخته ‌و‌ پنهان است، يكى امنيت ‌و‌ ‌آن ديگر عافيت. ناامنى ‌و‌ بيمارى، دو‌ قسم اختلال ‌و‌ بى نظمى است كه‌ بر‌ اثر فعاليتهاى زيانبار، عناصرى فاسد ‌و‌ مفسد در‌ پيكر اجتماع ‌و‌ در‌ بدن انسان پديد مى‌ آيد. اگر در‌ كشورى جاده هاى اصلى ‌و‌ فرعى، شهرها ‌و‌ روستاها، كويها ‌و‌ برزنها مورد تجاوز افراد خودسر ‌و‌ لاابالى واقع شود ‌و‌ به‌ منظور تعدى به‌ اموال ‌و‌ اعراض ‌و‌ نفوس مردم با‌ سلاحهاى سرد ‌و‌ گرم به‌ افراد حمله كنند ‌و‌ آنان را‌ مورد ستم قرار دهند، در‌ ‌آن محيط امنيت از‌ ميان مى‌ رود، جامعه دچار خوف ‌و‌ هراس مى‌ گردد، ‌و‌ زندگى مختل ‌و‌ بى نظم مى‌ شود. اگر در‌ كشور تن يك انسان، عروق بزرگ ‌و‌ كوچك كه‌ به‌ منزله ‌ى‌ جاده هاى اصلى ‌و‌ فرعى است، يا‌ اعضاى عالى ‌و‌ اعضاى عادى كه‌ به‌ منزله ‌ى‌ شهر ‌و‌ روستاست، ميدان تاخت ‌و‌ تاز ويروسها ‌و‌ ميكربها ‌و‌ موجودات انگلى گردد، انسان سالم بيمار مى‌ شود ‌و‌ تا‌ وضع به‌ همان منوال است، بيمارى ادامه دارد، پس‌ در‌ واقع، ناامنى يك كشور به‌ منزله ‌ى‌ بيمارى پيكر مملكت است ‌و‌ بيمارى يك انسان به‌ منزله ‌ى‌ ناامنى كشور تن است ‌و‌ اينكه در‌ روايت، امنيت ‌و‌ عافيت در‌ كنار هم قرار گرفته اند، مبين اختلالاتى است كه‌ گاه در‌ اجتماع ‌و‌ گاه در‌ بدن انسان پديد مى‌ آيد. حافظ امنيت كشور، يعنى نگهبان سلامت اجتماع ‌و‌ سركوب كننده ‌ى‌ عوامل ناامنى ‌و‌ اختلال، وجود حكومت دادگر ‌و‌ مقتدر ‌و‌ اجراى قوانين عادلانه است، ‌و‌ حافظ سلامت تن، يعنى نگهبان امنيت كشور بدن، پزشك دانا ‌و‌ به‌ كار بستن برنامه هاى عالمانه ‌ى‌ طبى است. حضرت على بن‌ موسى الرضا عليهماالسلام راجع به‌ حفظ امنيت كشور ‌و‌ مجازات عوامل فساد ‌و‌ اخلال، ضمن بيان علل احكام كه‌ براى فضل بن‌ شاذان شرح داده، درباره ‌ى‌ وجود اولوالامر ‌و‌ حكومت اسلامى چنين فرموده است: فان قال قائل فلم جعل اولى الامر ‌و‌ امر بطاعتهم قيل لعلل كثيره منها ان‌ الخلق لما وقفوا على حد محدود ‌و‌ امروا ان‌ لايتعدو ذلك الحد لما فيه من‌ فسادهم لم يكن يثبت ذلك ‌و‌ لا‌ يقوم الا بان يجعل عليهم فيه امينا يمنعهم من‌ التعدى ‌و‌ الدخول فيما حظر عليهم لانه لو‌ لم يكن ذلك لكان احد لا‌ يترك لذته ‌و‌ منفعته لفساد غيره، فجعل عليهم قيما يمنعهم من‌ الفساد ‌و‌ يقيم فيهم الحدود ‌و‌ الاحكام.
‌و‌ ارزقنى صحه فى عباده. بار الها! به‌ من‌ تندرستى ‌و‌ سلامت عطا فرما تا‌ در‌ راه عبادتت مصروف گردد. براى آنكه شنوندگان محترم به‌ اهميت ‌و‌ ارزش معنوى قسمت آخر دعاى امام (ع) متوجه شوند، لازم است در‌ اين باره توضيح مختصرى به‌ عرض برسد. البته همه ‌ى‌ مردم به‌ طور طبيعى خواهان سلامت ‌و‌ تندرستى هستند ‌و‌ از‌ بيمارى، هر‌ چند خفيف باشد، ناراضى ‌و‌ گريزان اند، ولى هدف افراد در‌ اين خواسته متفاوت است، بعضى دستگاه تعقل ‌و‌ تفكر خود را‌ در‌ مطالعه ‌ى‌ نظام حكيمانه ‌ى‌ عالم ‌و‌ شناخت آفريدگار توانا به‌ كار نبسته، عالم را‌ پديده ‌ى‌ تصادف ‌و‌ اتفاق پنداشته ‌و‌ به‌ عوالم ماوراى طبيعت عقيده ندارند، اينان انسان را‌ فقط از‌ ديدگاه مادى ‌و‌ لذت گرايى مى‌ نگرند ‌و‌ پيرو خواسته ها ‌و‌ تمنيات خويش هستند، تندرستى ‌و‌ سلامت را‌ براى ‌آن مى‌ خواهند كه‌ بتوانند با‌ نشاطى بيشتر ‌و‌ رغبتى فزونتر تمنيات حيوانى خود را‌ هر‌ چه بيشتر ‌و‌ بهتر اقناع نمايند. قرآن شريف در‌ معرفى اين گروه فرموده است: لهم قلوب لا‌ يفقهون بها ‌و‌ لهم اعين لايبصرون بها ‌و‌ لهم آذان لا‌ يسمعون بها اولئك كالانعام بل هم اضل. اينان دستگاه تعقل ‌و‌ تفكر دارند، اما ‌آن را‌ در‌ فهم ‌و‌ درك حقايق به‌ كار نمى گيرند، چشم دل دارند، ولى از‌ ‌آن براى ديدن واقعيتها استفاده نمى كنند، گوش دل دارند، اما نمى خواهند سخنان حق را‌ بشنوند. اينان گر چه به‌ صورت انسان اند، ولى در‌ واقع همانند چهارپايان اند، بلكه گمراهتر از‌ آنها. گروه ديگر عقل را‌ به‌ كار بسته، در‌ نظام جهان فكر كرده ‌و‌ اذعان نموده اند كه‌ محال است اين عالم منظم ‌و‌ حساب شده، بدون آفريدگار عالم ‌و‌ حكيم به‌ وجود آمده باشد، از‌ اين رو‌ نظريه ‌ى‌ ماديون را‌ باطل شناخته ‌و‌ به‌ الهيون پيوسته اند، اما در‌ اين باره فكر نكرده اند كه‌ چرا خالق حكيم در‌ كره ‌ى‌ زمين فقط انسان را‌ از‌ مزاياى عقل، هوش بسيار، قدرت تكلم، فراگرفتن علم به‌ طور نامحدود، سلطه بر‌ جهان طبيعت، ‌و‌ ديگر امورى كه‌ معيار ارزشهاى انسانى است برخوردار نموده ‌و‌ حيوانات را‌ از‌ اين عطايا بى نصيب آفريده است. آيا خداوند از‌ خلقت انسان هدفى نداشته؟ آيا بشر عاقل در‌ پيشگاه الهى مسئوليتى ندارد، ‌و‌ خلاصه آيا انسانها در‌ زمين خودسر آفريده شده ‌و‌ مى‌ توانند مرتكب هر‌ ناروايى شوند. قرآن شريف در‌ اين باره فرموده: افحسبتم انما خلقناكم عبثا ‌و‌ انكم الينا لاترجعون. آيا گمان مى‌ كنيد كه‌ شما را‌ بيهوده خلق نموده ايم ‌و‌ به‌ سوى ما‌ برنمى گرديد؟ اين گروه گر چه الهى هستند، ولى عملا همانند ماديون قدم برمى دارند ‌و‌ چون به‌ دعوت پيمبران الهى توجه ننموده اند، خويشتن را‌ يله ‌و‌ رها مى‌ پندارند ‌و‌ نعمت سلامت را‌ براى اقناع بعد حيوانى خويش مى‌ خواهند ‌و‌ بس. عن النبى صلى الله عليه ‌و‌ آله قال: من‌ لم ير لله عز ‌و‌ جل عليه نعمه الا فى مطعم او‌ مشرب او‌ ملبس فقد قصر عمله ‌و‌ دنا عذابه. رسول اكرم (ص) فرمود: كسى كه‌ نعمت الهى را‌ درباره ‌ى‌ خود منحصر به‌ خوردنيها ‌و‌ نوشيدنيها ‌و‌ پوشيدنيها بداند، عملش نارسا ‌و‌ كوتاه است ‌و‌ عذابش نزديك. گروه سوم كسانى هستند كه‌ به‌ آفريدگار جهان ايمان دارند، دعوت پيمبر خداوند ( ص) را‌ اجابت نموده، ‌و‌ به‌ احكام الهى ‌و‌ حلال ‌و‌ حرامش معتقدند. اينان در‌ مقام عمل از‌ جهت اداى فرايض ‌و‌ ترك محرمات با‌ هم تفاوت دارند، بسيارى از‌ آنها كم ‌و‌ بيش، اعمالشان مشوب به‌ گناه است، برترين اين گروه، مسلمانان وظيفه شناس ‌و‌ درستكارى هستند كه‌ در‌ انجام واجبات ‌و‌ پرهيز از‌ گناهان كوشش ‌و‌ جديت بسيار دارند. اين گروه ممتاز همانند ساير مردم خواهان تندرستى ‌و‌ صحت اند ‌و‌ هرگز نمى خواهند نعمت سلامتى را‌ در‌ راه ارتكاب كوچكترين گناه صرف نمايند، ولى بسيارى از‌ آنان آگاهانه يا‌ ناآگاه در‌ حال صحت ‌و‌ تندرستى به‌ جلب ماديات حلال ‌و‌ اقناع تمنيات مشروع حيوانى بيش از‌ جنبه هاى معنوى ‌و‌ انسانى ابراز علاقه مى‌ نمايند. امام زين العابدين (ع) در‌ جمله ‌ى‌ اول دعاى خود از‌ پيشگاه حضرت بارى تعالى تندرستى ‌و‌ صحتى را‌ درخواست مى‌ كند كه‌ فقط در‌ راه عبادتش مصروف گردد ‌و‌ موجب تعالى معنوى ‌و‌ تكامل انسانيتش شود اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّـدٍ و آلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ 🔑@skeled_b ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
اگر كسى سئوال كند كه‌ چرا خداوند براى مردم اولوالامر قرار داده ‌و‌ آنان را‌ به‌ اطاعتشان موظف نموده است، گفته مى‌ شود اين جعل از‌ طرف بارى تعالى علل متعددى دارد، از‌ ‌آن جمله اينكه وقتى مردم طبق تكاليف بارى تعالى محدود شدند ‌و‌ بايد همواره ‌آن حدود را‌ رعايت نمايند ‌و‌ از‌ موازين قانونى فراتر نروند، زيرا تجاوز از‌ قانون مايه ‌ى‌ تباهى ‌و‌ فسادشان خواهد بود، اين قوانين سعادت بخش تثبيت نمى شد ‌و‌ اجرا نمى گرديد مگر آنكه فرد امينى را‌ براى حسن اجراى ‌آن مقررات بگمارد كه‌ مانع تعدى افراد به‌ يكديگر شود، چه اگر اولوالامر ‌و‌ مجرى قانون نباشد، هيچ كس لذت ‌و‌ نفع خويش را‌ براى رعايت حال ديگرى ترك نمى نمود، از‌ اين رو‌ خداوند قيمى را‌ تعيين فرموده كه‌ مانع فساد مردم شود ‌و‌ افراد متخلف را‌ با‌ اجراى حدود ‌و‌ احكام الهى كيفر نمايد. امام صادق (ع) نيز وجود طبيب بصير ‌و‌ مورد وثوق را‌ براى حفظ سلامت ‌و‌ امنيت بدن مردم از‌ نيازهاى قطعى جوامع بشرى دانسته ‌و‌ در‌ كنار حكومت از‌ ‌آن نام برده است. جالب آنكه امام (ع) پيش از‌ ذكر حكومت ‌و‌ طبيب، از‌ وجود فقيه عالم متقى كه‌ حافظ امنيت افكار از‌ وسوسه هاى گمراه كننده ‌و‌ انديشه هاى باطل است، سخن گفته ‌و‌ ضرورت ‌آن را‌ خاطرنشان فرموده است. عن ابيعبدالله عليه السلام قال: لا‌ يستغنى اهل كل‌ بلد عن ثلاثه يفزع اليه فى امر دنياهم ‌و‌ آخرتهم فان عدموا ذلك كانوا همجا: فقيه عالم ورع ‌و‌ امير خير مطاع ‌و‌ طبيب بصير ثقه. امام صادق (ع) فرمود: اهل هيچ بلدى بى نياز از‌ سه چيز نيستند كه‌ در‌ امر دنيا ‌و‌ آخرتشان به‌ ‌آن پناهنده شوند ‌و‌ اگر فاقد اين سه امر بودند، وحشى ‌و‌ عقب افتاده هستند: اول، دين شناسى كه‌ عالم ‌و‌ متقى باشد، دوم، حكومتى كه‌ خيرخواه ‌و‌ مورد اطاعت باشد، سوم، پزشكى كه‌ در‌ طب بينا ‌و‌ در‌ جامعه مورد اعتماد باشد. حكومتها براى اعاده ‌ى‌ امنيت ‌و‌ رفع نگرانى مردم از‌ مامورينى كه‌ به‌ سلاحهاى سرد ‌و‌ گرم مسلح اند استفاده مى‌ كنند ‌و‌ به‌ وسيله ‌ى‌ آنان اخلالگران را‌ دستگير ‌و‌ مجازات مى‌ نمايند ‌و‌ جامعه را‌ از‌ شرشان خلاص مى‌ كنند. داروخانه ها براى پزشكان به‌ منزله ‌ى‌ انبار مهمات براى حكومتهاست. اطبا نيز براى اعاده ‌ى‌ سلامت بيماران از‌ پرستاران تحصيلكرده ‌و‌ باتجربه استفاده مى‌ كنند، داروهاى لازم را‌ در‌ اختيارشان مى‌ گذارند ‌و‌ ميكربها ‌و‌ ديگر عوامل بيمارى را‌ كه‌ مايه ‌ى‌ ناامنى بدن ‌و‌ موجب بيمارى گرديده، از‌ ميان مى‌ برند ‌و‌ سلامت را‌ به‌ مريض برمى گردانند. خلاصه، سلامت ‌و‌ امنيت براى فرد ‌و‌ جامعه دو‌ قرين مهم ‌و‌ گرانمايه هستند ‌و‌ در‌ حديث رسول اكرم (ص) كه‌ مذكور افتاد، در‌ كنار هم آمده اند ‌و‌ پيمبر اسلام (ص) فرموده: اين دو‌ نعمت مكفور ‌و‌ مجهول القدرند. كسى كه‌ داراى گوهر گرانبهايى است، اگر بخواهد ‌آن را‌ حفظ كند ‌و‌ از‌ خطر مصونش دارد، بايد همواره متوجه ‌آن باشد ‌و‌ مراقبتهاى لازم را‌ براى محافظتش معمول دارد. امنيت گوهرى است گرانقدر ‌و‌ مربوط به‌ جامعه، هر‌ فردى به‌ عنوان عضويت اجتماعى موظف است كه‌ در‌ حفظ ‌آن بكوشد ‌و‌ قدمى برخلاف امنيت عمومى برندارد. تندرستى ‌و‌ سلامت نيز گوهرى است پرارزش ‌و‌ مربوط به‌ فرد، هر‌ انسانى بايد ‌آن سرمايه ‌ى‌ پرارج را‌ حفظ كند ‌و‌ از‌ ارتكاب اعمال مخالف سلامت ‌و‌ منافى بهداشت، اجتناب نمايد. در‌ اسلام، امر سلامت افراد آنقدر مهم شناخته شده كه‌ اداى هر‌ يك از‌ فرايض دينى اگر به‌ سلامت شخص مكلف زيان مى‌ رساند، از‌ انجام ‌آن تكليف معاف گرديده است. بدبختانه بسيارى از‌ مردم قدر نعمت سلامت را‌ نمى دانند، مگر موقعى كه‌ ‌آن نعمت از‌ دستشان برود ‌و‌ بيمار شوند. عن ابيعبدالله عليه السلام قال: العافيه نعمه خفيه اذا وجدت نسيت ‌و‌ اذا عدمت ذكرت. امام صادق (ع) فرمود: عافيت نعمتى است پنهان، وقتى يافت مى‌ شود، فراموش مى‌ گردد ‌و‌ چون از‌ كف مى‌ رود، به‌ ياد مى‌ آيد. اولياى بزرگ الهى همواره متوجه نعمت تندرستى ‌و‌ سلامت بوده ‌و‌ شكر ‌آن نعمت را‌ در‌ پيشگاه بارى تعالى به‌ جاى مى‌ آوردند ‌و‌ از‌ خداوند مى‌ خواستند كه‌ در‌ آينده نيز سلامت ‌و‌ تندرستى را‌ روزى آنان قرار دهد. افرادى كه‌ بر‌ اثر بيمارى متوجه ارزش سلامتى شده اند، دعا مى‌ كنند كه‌ خداوند سلامتى را‌ به‌ آنان برگرداند ‌و‌ از‌ ‌آن نعمت بزرگ دوباره برخوردارشان سازد. امام زين العابدين (ع) در‌ جمله ‌ى‌ اول دعاى مورد بحث امروز، از‌ خداوند درخواست صحت مى‌ نمايد ‌و‌ به‌ عرض مى‌ رساند: تندرستى ‌و‌ صحتى را‌ تمنى مى‌ كنم كه‌ در‌ راه عبادتت به‌ كار برده شود:
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یک کلیپ عرفانی بسیار زیبا 👌🏻 کار خوبه خدا درست کنه ☝️ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّـدٍ و آلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ 🔑@skeled_b ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌