آسمانِ "هنر و اندیشه"
. 🔻 سلسه جلسات متن خوانی و گفتگو با محوریت کتاب؛ 📚 گذشته تحریف شده: تفسیر دوباره اروپا اثر: خوسپ فو
.
...بدین تربیت، ویژگی تکثر گرایانه و مردمیه مسیحیت رنگ میبازد. ایمان مسیحی به مسیحیت تبدیل می شود که خود را ، از همان نحوه شکل گیری رسمیاش، جامعه ای یکپارچه و سلسله مراتبی میداند که رویای در بر گرفتن همه ابنای بشر را در سر میپروراند.
باید به خاطر داشت که مسیحیت تنها دین بزرگی است که در کنترل سلسله مراتبی از روحانیت با سازمان و تشکیلات است.
📚 گذشته تحریف شده: تفسیر دوباره اروپا
🖊 خوسپ فونتانا
@skybook_soha
.
تونس و ایسلند چه وجه مشترکی دارند؟
هیچ چیز.
با وجود این، شورشهای سیاسی که بین سال های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱ نهادهای حکمرانی این دو کشور را دگرگون کردند تبدیل به نقطهی ارجاعی برای آن جنبشهای اجتماعی شدهاند که نظم سیاسی را در جهان عرب به لرزه در آوردند و نهادهای سیاسی را در اروپا و ایالات متحده آمریکا به چالش کشیدند. در نخستین تظاهرات عمومی میدان تحریر قاهره در ۲۵ ژانویهی ۲۰۱۱ هزاران تن با تغییر آگاهانهی شعار «اسلام راه حل است» که در سالهای پیش تر بر تحرکات اجتماعی در جهان عرب مسلط بود فریاد زدند «تونس راه حل است». آنها با این شعار به سقوط دیکتاتوری بن علی اشاره می کردند.
هنگامی که خشمگین های اسپانیا در مه ۲۰۱۱ اردو زدن در میدان های اصلی شهرهای کشور را آغاز کردند فریاد زدند «ایسلند راه حل است». و هنگامی که نیویورکی ها در ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۱ فضاهای عمومی اطراف وال استریت را اشغال کردند، نام نخستین اردوگاه خود را «میدان تحریر» گذاشتند، همان طور که اشغالگران میدان کاتالونیا در بارسلونا این کار را کرده بودند. پرسش این است که آن ریسمان مشترک که تجربههای شورش مردم را، علی رغم گوناگونی شدید زمینههای فرهنگی، اقتصادی و نهادی، در ذهن آنها متصل کرد چه میتوانست باشد؟
📚 شبکههای خشم و امید/ جنبشهای اجتماعی در عصر اینترنت
🖊 #مانوئل_کاستلز
@skybook_soha
آسمانِ "هنر و اندیشه"
. ◾️نشست کتاب؛ "جنبشهای اجتماعی در عصر اینترنت" 📚 شبکه های خشم و امید/ اثر: مانوئل کاستلز 👤 ارائه
.
هیچ کس انتظارش را نداشت. این اتفاق در جهانی روی داد که به دلیل فلاکت اقتصادی، بدبینی سیاسی، تهی شدگی فرهنگی و ناامیدی شخصی، سراسر تیره شده بود. ناگهان مردم با دستان خالی توانستند دیکتاتوری ها را سرنگون کنند، اگر چه دستانشان با جانفشانی قربانیان خونین شده بود. شعبده بازان مالی که تاکنون مورد حسد عمومی بودند آماج تحقیر همگان شدند. فساد و دروغگویی سیاستمداران آشکار شد. حکومت ها محکوم شدند. رسانه ها مورد شک واقع شدند.
اعتماد از بین رفت و اعتماد همان چیزی است که جامعه و بازار و نهادها را همبسته نگه می دارد...
📚 شبکه های خشم و امید/ #مانوئل_کاستلز
🔺امروز ساعت ۱۵:۳۰
#سها / #آسمان_هنر_و_اندیشه
@skybook_soha
شبکه های خشم و امید.mp3
16.9M
🎙 جنبشهای اجتماعی در عصر اینترنت
◾️نشست کتاب؛
📚 شبکه های خشم و امید/ اثر: مانوئل کاستلز
👤 ارائه توسط: دکتر احمد مهرشاد
@skybook_soha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
🎥 فیلم کوتاهی از لحظهی دریافت جایزهی #نوبل_ادبیات توسط #ویلیام_فاکنر در سال ۱۹۴۹
@skybook_soha
.
احساس می کنم این جایزه را نه به شخص من، بلکه به کار من دادهاند، کاری که حاصل عمری عذاب و عرق ریزی روح انسان بوده است. و این نه برای افتخار و نیز نه برای سودجویی، بلکه بدان روی بوده است که از مایه های روح آدمی، چیزی آفریده شود که پیش تر وجود نداشته است. پس من این جایزه را تنها به امانت نزد خود دارم. برای وقف پولی که همراه این جایزه بود، یافتن گزینهای که در خور هدف و معنای اصلی آن باشد، دشوار نیست.
اما میخواهم برای سپاسی که همراه آن بوده است نیز چنین گزینهای بیابم: این لحظله را چون بلند جایی بدانیم که از فراز آن، صدایم به گوش مردان و زنان جوانی خواهد رسید که هم اکنون خود را وقف این درد و تلاش کردهاند و آن را که روزی اینجا به جای من خواهد ایستاد، در میان خود دارند.
تراژدی ما امروز ترسی جسمی و جهانی و همگانی است و آن چنان دیر پاییده است که اکنون حتی می توانیم آن را بر خود هموار کنیم. دیگر از مشکلات روح سخنی نیست. تنها این سوال در میان است: کی از هم پاشیده خواهد شد؟
از این رو، مردان و زنان جوانی که امروزه در کار نوشتن اند، مشکلات دل آدمی را که با خود در ستیز است، از یاد بردهاند و نوشته خوب فقط زاییده این ستیز تواند بود؛ زیرا جز این چیزی در خور نوشتن نیست، در خور عذاب و عرق ریزی نیست.
🔺بخشی از خطابه #ویلیام_فاکنر به مناسبت قبول جایزه نوبل ادبیات ۱۹۴۹
@skybook_soha