eitaa logo
سیدمهدی حسینی رکن آبادی
987 دنبال‌کننده
129 عکس
28 ویدیو
7 فایل
ادب و هنر ولایی به روایت سیدمهدی حسینی نقد و تحلیل شعر ولایی نقد و تحلیل اجرای هنری شعر معرفی جلسات @smahdihoseinir :جهت ارتباط
مشاهده در ایتا
دانلود
درباره یک بیت لسان الغیب 8 "فقیر" و"خسته" به درگاهت آمدم رحمی.. هنگام خوانش این مصراع حالت "فرود سر هنگام تواضع و التماس" تداعی می شود بویژه در بخش پایانی مصراع: "رحمی!" @smahdihoseinir
درباره یک بیت لسان الغیب 9 "قصر" و "انحصار مفهوم"با کاربرد" جز" و"هیچ" که "جز" ولای توام نیست "هیچ" دست آویز یعنی هرگز جای دیگر التماس نمیکنم... @smahdihoseinir
درباره یک بیت لسان الغیب 10 بیت، استدلال محورست؛ فقط «بیان حسی» و اظهار نیاز نیست! چرا به شما اظهار نیاز می کنم؟ آیا دربرابر انسانها میتوان این همه با التماس حرف زد؟ بیت، تلویحا و تصریحا نفی می کند: که جز ولای توام نیست هیچ دستاویز... یعنی جز به درگاه و آستان شما نباید روی آورد... @smahdihoseinir
درباره یک بیت لسان الغیب 11 که جز ولای توام نیست هیچ دستاویز... هم نشینی "نیست" و "هیچ" هماهنگی موسیقایی ایجاد کرده است و نوعی تاکید موسیقایی و زبانی را رقم زده است تا لحن تاکید و استواری سخن و باور شاعر را مضاعف و بیشتر کند @smahdihoseinir
درباره یک بیت لسان الغیب 12 در بیت، نوعی توازن مضمونی و مفهومی وجود دارد هرچه قدر، مصراع اول، ملتمسانه است: فقیروخسته به درگاهت آمدم رحمی! به همان میزان، مصراع دوم باورمدارانه و عزت محورست... که جز ولای توام نیست هیچ دست آویز @smahdihoseinir
درباره یک بیت لسان الغیب 13 لحن"تاکید"در این بیت دو نقش متفاوت گرفته است در مصراع اول بر فضای حسی تاکید می شود فقیروخسته به درگاهت آمدم رحمی! در مصراع دوم تاکید می شود بر مفهوم و مضمون: که جز ولای توام نیست هیچ دست آویز این کارکرد یک لحن در دو فضای کاملا متضاد، جالب توجه است و الگوبخش برای شاعران ولایی سرا. @smahdihoseinir
درباره یک بیت لسان الغیب 14 دستاویز چند معنی دارد از جمله سند، شهادت نامه و... و یکی از معانی آن که "دهخدا "آورده، عبارت است از: « درآويختن و دست در چيزي زدن و آن را پشت و پناه خود ساختن و تکيه بر آن کردن» شاعر احتمالاً در تبیین شعر به تمام معانی مطرح شده و بخصوص این معنی اخیر دقت داشته است تا تصویر التماس و نیاز او بهتر در ذهن تداعی شود... @smahdihoseinir
15 درود بی پایان به روان حافظ و نیز آن خادمان رضوی که با حسن انتخاب خود، راه گفت‌وگوی عاشقانه، ملتمسانه و عزت مدارانه با امام علی بن موسی الرضا علیه السلام را برای مشتاقان هموار کرده اند... @smahdihoseinir
پیشکش به خاک پای امام الرئوف علیه علیه السلام مشکل من با خودم مشکل تر از این حرفهاست من شدم دیوانه او عاقل تر از این حرفهاست عقل فتوا می دهد پرهیز از غم واجب است عشق میگوید که او جاهل تر از این حرفهاست روزگاری سنگ بود و حال مرغی عاشق است التفاتی کن ببین بسمل تر از این حرفهاست با نگاهی میکنی این سنگ را دریای نور قلب من هرچند سنگین دل تر از این حرفهاست پشت در ماندم اگرچه خوانده ام اذن دخول خوب میدانم دلم غافل تر از این حرفهاست محو در آینه کاری های ایوان مانده ام مشکل من با خودم مشکل تر از این حرفهاست سمت کشتی شما موجی پناه آورده است آه این گرداب بی ساحل تر از این حرفهاست شوق دریا دارد این چشمه میان سنگها گرچه راه پیش رو حائل تر از این حرفهاست آه ای باران رحمت بر دل زارم ببار گرچه سنگستان و بی حاصل تر از این حرفهاست لطف کن دست مرا... چشم مرا ....قلب مرا.... این گدای سامره سائل تر از این حرفهاست در بهای بیت من بیتی بهشتی میدهی ای کریم! این شعر ناقابل تر از این حرفهاست آمدم یک بار دیدار و تو می آیی سه بار با شما فردای من کامل تر از این حرفهاست... ما کجا و عشق تو؟ خاک تو و عرش خدا آشنای عشق تو بیدل تر از این حرفهاست در طواف کعبه بودم قصد کویت کرده ام حج من با یاد تو کامل تر از این حرفهاست سفره بی منت احسان تو گسترده است حیف آقا این گدا کاهل تر از این حرفهاست
یکصدوپنجاه‌و‌سومین جلسه‌ فرات دوشنبه شانزدهم تیرماه1399 ساعت 18تا20 تهران خ وحدت اسلامی کوچه خندان حسینیه سادات.
شروع دوباره جلسه نقد شعر ولایی در آستانه سی امین سال برگزاری جلسات هفتگی (مشکات) سه شنبه 17 تیرماه 99 ساعت 18 قم آذر - داخل بازار کهنه کوچه شهید جامه دار پلاک 66 ویژه برادران
یکصدوپنجاه‌و‌چهارمین جلسه انجمن شعر ولایی فرات دوشنبه ششم مردادماه1399 ساعت 18تا20 تهران خ وحدت اسلامی کوچه خندان حسینیه سادات. (ویژه برادران)