eitaa logo
سیدمصطفی
8 دنبال‌کننده
326 عکس
70 ویدیو
8 فایل
جهت ارتباط: 🆔 @smht63
مشاهده در ایتا
دانلود
: 💠 در همه‌ی نمازهای واجب و مستحب، مستحب است که در رکعت دوم پس از پايان حمد و سوره و پيش از رکوع، دستها به دعا برداشته شده و دعا خوانده شود. اين عمل قنوت نامیده می شود. ولی در نماز جمعه اين عمل را در رکعت اول، پيش از رکوع و در رکعت دوم بعد از رکوع، بجا می‌آورد. و در نماز عيد فطر و قربان در رکعت اول پنج قنوت و در رکعت دوم چهار قنوت بجا می‌آورد. ✅ در قنوت می‌تواند هر ذکر يا دعا يا آيه‌ئی از قرآن را بخواند و حتی می‌تواند به يک صلوات يا سبحان الله يا بسم الله الرحمن الرحيم اکتفاء کند، ولی بهتر است دعاهائی که در قرآن آمده است خوانده شود. مانند ربنا آتنا فی الدنيا حسنة و فی الآخرة حسنة و قنا عذاب النار، يا ذکرها و دعاهائی که از ائمه (عليهم السلام) نقل شده است، مانند: لااله الاالله الحليم الکريم، لااله الاالله العلیّ العظيم، سبحان الله رب السماوات السبع، و رب الارضين السبع، و ما فيهنّ‌ و مابينهنّ، و ربّ العرش العظيم، والحمد لله رب العالمین. ✅ در قنوت جايز است به زبان فارسی يا هر زبان ديگر دعا کند و استغفار و طلب حاجت نمايد. 📚 سؤال: آیا حسین (علیه السلام) در نماز اشکال دارد؟ در صورتی که این کار را در نمازهاي گذشته کرده باشد، چه حکمی دارد؟ 🔰 جواب: به طور کلی در نماز، موجب باطل شدن نماز می شود، البته اگر به خاطر جهل به حکم، نماز خود را با انجام این کار صحیح می دانسته، نمازهای گذشته قضا ندارد ولی بنا بر احتیاط واجب باید انجام دهد. 📚 سؤال: آیا بلند خواندن در ، مستحب است؟ 🔰 جواب: بلند خواندن است مگر برای (در ) در صورتی که صدایش به امام برسد. 🆔 @leader_ahkam 🆔 @smht11014
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ التماس حضرت امام رحمت الله علیه از مردم ایران.
صلی الله علیه و آله و سلم: 🌷 وَالَّذِي لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ مَا أُعْطِيَ مُؤْمِنٌ قَطُّ خَيْرَ الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ إِلَّا بِحُسْنِ ظَنِّهِ بِاللَّهِ وَرَجَائِهِ لَهُ وَ حُسْنِ خُلُقِهِ وَ الْكَفِّ عَنِ اغْتِيَابِ الْمُؤْمِنِينَ‌. قسم به كسی كه جز او خدايی نيست خير دنيا و آخرت به مؤمنی عطا نشد مگر بواسطه چهار چيز: 1⃣ نسبت به خدا. 2⃣ بودن به رحمت او. 3⃣ . 4⃣ اجتناب از مؤمنين. 📚وسائل الشیعه، ج 15، ص230 💠 🌷 پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم: 🌷 و قسم به خدايی كه جز او معبودی نيست هيچ مؤمنی به خدا حسن ظن نمی ورزد، مگر اينكه خداوند مطابق با همان حسن ظن، با او برخورد می نمايد؛ چرا كه او كريمی است كه تمام خوبی ها به دست اوست و شرم دارد از اين كه بنده ای به او حسن ظن داشته باشد و او خلاف آن ظن با او معامله نمايد و اميدش را نا اميد گرداند پس به خداوند و رحمت او اميدوار و راغب باشيد. 🌹والَّذِي لَاإِلَهَ إِلَّا هُوَ لَايَحْسُنُ ظَنُّ عَبْدٍ مُؤْمِنٍ بِاللَّهِ إِلَّا كَانَ اللَّهُ عِنْدَ ظَنِّ عَبْدِهِ الْمُؤْمِنِ لِأَنَّ اللَّهَ كَرِيمٌ بِيَدِهِ الْخَيْرُ يَسْتَحْيِي أَنْ يَكُونَ عَبْدُهُ الْمُؤْمِنُ قَدْ أَحْسَنَ بِهِ الظَّنَّ ثُمَّ يُخْلِفَ ظَنَّهُ وَ رَجَاءَهُ فَأَحْسِنُوا بِاللَّهِ الظَّنَّ وَ ارْغَبُوا إِلَيْه؛ 📚 وسائل الشیعه، ج15، ص230 🆔 @smht11014
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🛑 و ما بدون تو در هر کجای این عالَم که باشیم غریبیم ... اللھم‌عجل‌ݪوݪیڪ‌اݪفࢪج‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ 🆔 @smht11014
قالَ علیه‌السلام: مَنِ اسْتَغْنى بِاللّهِ إفْتَقَرَ النّاسُ إلَیْهِ، وَمَنِ اتَّقَى اللّهَ أحَبَّهُ النّاسُ وَ إنْ کَرِهُوا. (بحارالانوار، ج75، ص79) علیه السلام فرمودند: هر که خود را به‌ وسیله خداوند بى‌نیاز بداند مردم محتاج او خواهند شد و هر که تقواى الهى را پیشه خود کند خواه ناخواه، مورد محبّت مردم قرار مى‌گیرد، گرچه مردم خودشان اهل تقوا نباشند.
احکام نموداری نماز مسافر (بخش اول) 📚 شرايط شکسته شدن نماز 🆔 @leader_ahkam
احکام نموداری نماز مسافر (بخش اول) 📚 شرايط شکسته شدن نماز ۱. پیمودن مسافت شرعى ✳️ مسافت شرعی یعنی هشت فرسخ پیموده شود و مقدار مسافت شرعی، حدود ۴۱ کیلومتر در مسافت امتدادی (فقط رفت) و حدود ۲۰.۵ کیلومتر در مسافت تلفیقی (رفت و برگشت) می باشد. ۲. قصد مسافت شرعی 💠 اگر کسی مسافت شرعی را بدون قصد بپیماید، نمازش شکسته نیست و باید نماز را تمام بخواند. ۳. استمرار قصد مسافت شرعی 🔷 در بین راه از قصد خود مبنی بر پیمودن مسافت شرعی برنگردد، بنابر این اگر در بین راه، پیش از رسیدن به حدود ۲۰.۵ کیلومتر از قصد خود برگردد یا تردید کند، در ادامه حکم سفر شرعی نخواهد داشت. ولی چنانچه دوباره برای ادامه همان سفر، تصمیم گرفت، نمازش شکسته است؛ خواه سفر را شروع کرده باشد یا هنوز در آن محل باقی مانده باشد، خواه بقیۀ مسیر به تنهایی به اندازه مسافت شرعی باشد و یا نباشد. ۴. نخواهد از وطن عبور کند و يا نخواهد جایی ده روز یا بیشتر بماند ⏺ مسافری كه مي خواهد پيش از رسيدن به حدود ۴۱ کیلومتر از وطن خود بگذرد و يا در محلی ده روز بماند، چون اين مسافرت کمتر از هشت فرسخ است، بايد نماز را تمام بخواند. ۵. جایز بودن سفر ☑️ کسی که به سفر حرام می رود، خواه خود سفر، حرام باشد مثل فرار از جنگ یا سفر به انگیزه حرام و برای انجام کار حرام باشد مثل دزدی، نمازش تمام است و چنانچه سفر از اول تا آخر (به جز اندکی از آن)، همراه با گناه باشد، حکم سفر معصیت را دارد و نمازش تمام است. ۶. داشتن محل استقرار(خانه به دوش نبودن) 🔶 چنانچه مسافری محل ثابت و مکان استقراری نداشته باشد (و خانه به دوش باشد)، نمازش تمام است همچنین امثال صحرانشين ها و کولی ها که اهل جای خاصی نمی باشند و از این جا به آنجا می روند، نمازشان تمام است. ۷. شغل نبودن سفر 🔄 اگر سفر به جهت شغل باشد، مانند معلمی که برای رسیدن به محل تدریس، سفر می کند و یا خودِ سفر، شغل باشد مانند راننده و خلبان، نماز تمام است. ۸. رسیدن به حد ترخص ⁉️ کسی که به سفر مي رود وقتي به حد ترخص برسد از آنجا به بعد نمازش شکسته است. حد ترخص مکانی است که در آنجا صدای اذانِ آخر شهر (با صدای معمولی و بدون بلندگو)، شنیده نمی شود و تعیین آخر شهر بر عهده عرف است. 🆔 @leader_ahkam
📚 احکام نموداری نماز مسافر (بخش دوم) 💠 مکان هایی که شخص، حکم مسافر را ندارد. 🆔 @leader_ahkam
📚 احکام نموداری نماز مسافر (بخش دوم) 💠 مکان هایی که شخص، حکم مسافر را ندارد. ۱. وطن ⬅️ اصلی: ✅ مکانی که انسان بخش عمده ای از اوایل حیات خود (مثلا ده سال) را در آنجا رشد کرده باشد، گرچه آنجا محل تولد او یا وطن والدین او نباشد. برای تحقق وطن اصلی، مدت لازم رشد در آن مکان، موکول به نظر عرف است؛ مثلا اگر حدود ده سال اول زندگی را در جایی گذرانیده است، عرفا وطن اصلی صدق می کند، اما اگر مدت رشد در آن مکان به گونه ای است که نظر عرف معلوم نمی شود، باید در آن مکان احتیاط کند و نماز را جمع (هم قصر و هم تمام) بخواند. ⏺ اتخاذی: ☑️ مکانی که انسان آن را برای سکونت دائم یا مدت طولانی (مثلا 40 سال) برگزیده و در آنجا ساکن شده است، خواه از وطن اصلی اعراض کرده یا نکرده باشد. ۲. مکانی که وطن نیست ولی عرفا مسافر محسوب نمی شود. ✅ مکانی که انسان برای زندگی به مدتی معین (هر چند برای یکی دو سال) آن را انتخاب کرده و به گونه ای است که عرفاً در آنجا مسافر محسوب نمی شود. ۳. مکانی که قصد اقامت ده روز يا بيشتر دارد. ☑️ مسافری که قصد دارد حداقل ده روز پشت سر هم در محلي اقامت نماید يا مي داند که بدون اختيار ده روز در محلي توقف دارد، بايد نمازش را تمام بخواند. ۴. مکانی که سی روز با ترديد مانده است. 🔷 مسافری که نمازش شکسته است، چنانچه در جایی توقف کند و نداند مدت توقفش ده روز یا کمتر است، باید نماز را شکسته بخواند؛ اما اگر توقف او با حالت تردید ادامه یافت، پس از روز سی ام تا زمانی که در آنجاست، باید نماز را تمام بخواند اگر چه نصف روز باشد. 🆔 @leader_ahkam
📚 نماز در فاصله بین دو وطن 💠 سؤال: اگر فاصله دو وطن فردی ۲۵ کیلومتر باشد، حکم نماز و روزه وی در بین راه دو وطن چگونه است؟ ✅ جواب: اگر فاصلۀ بین دو وطن، کمتر از ۴۱ کیلومتر باشد، در بین راه، نماز کامل و روزه صحیح است. 🆔 @leader_ahkam
📚 نماز در محدودۀ حد ترخص 💠 سؤال: مسافری که به قصد پیمودن مسافت شرعی از وطن خارج می شود از چه زمانی نمازش قصر است، همچنین وقتی به سوی وطن برمی گردد از چه زمانی نمازش تمام است؟ ✅ جواب: هنگام رفتن، با گذشتن از حد ترخصِ وطن*، نمازش قصر است و هنگام برگشت نیز با رسیدن به حد ترخص، نماز تمام است؛ هر چند احتیاط مستحب است که در حد فاصل بین حدّ ترخص و وطن، نماز را به صورت جمع بین قصر و تمام بخواند. * یعنی از آخرین خانۀ وطن به اندازه ای دور شود که صدای اذان متعارفِ شهر را بدون بلندگو نشنود؛ خواه دیوارهای شهر را ببیند یا نه. بر اساس تحقیقات انجام گرفته حدود ۱۳۵۰ متر پس از آخرین نقطۀ شهر، حدّ ترخص می باشد. 🆔 @leader_ahkam