کل من علیها فان و یبقی وجه ربک ذوالجلال و الاکرام
در شام رحلت بانوی کرامت، و در شب زیارتی سیدالشهداء با قلبی گداخته، تن مادر عزیزم را به خاک و روحش را به پدرخاک علیه السلام سپردم.
از همه اعزه و سروران گرامی ام که ذره نوازی کرده و با تسلیت خود در پی آرامش دل این حقیر بودند تشکر می کنم . از اینکه به جهت کثرت پیامها نتوانستم بصورت شخصی قدردانی کنم مرا عفو کنید.
نمیدانستم داغ مادر اینقدر سخت است . دنیا پیش چشمم بی رنگ و ادامه زندگی برایم سخت شده است با اینحال دل را به قضای الهی سپرده و دربرابر مشیت او سر تعظیم فرود می آورم .
بسم الله الرحمن الرحیم
امام صادق علیه السلام فرمودند: «مَنْ خَافَ عَلَى نَفْسِهِ مِنْ وَجْدٍ بِمُصِيبَةٍ فَلْيُفِضْ مِنْ دُمُوعِهِ فَإِنَّهُ يَسْكُنُ عَنْهُ» بر هر کسی مصیبت وارد شد باید اشک بریزد تا آرام شود.
اما آن حضرت درباره حدود مصیبت هم فرمودند: «لَيْسَ لِأَحَدٍ أَنْ يُحِدَّ أَكْثَرَ مِنْ ثَلَاثَةِ أَيَّامٍ» هیچ کس حق ندارد در مصیبتی که بر او وارد میشود بیش از سه روز عزادار بماند.
اکنون ما به هر دو حدیث امام صادق علیه السلام عمل کردیم و از این پس از خداوند متعال در مصیبت وارد شده مطالبه صبر کرده و به فعالیت های خود اعم از تدریس و منبر فعالیت های مجازی باز می گردم و ثواب آن را به روح مادرم هدیه می کنم.
🔰 جایگاه قرآن در روایات اهلبیت ع «۱۵»
✍ سید رضی مرتضوی
⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜
قال رسول الله (ص): وَ الَّذِی نَفْسُ مُحَمَّدٍ بِیَدِهِ لَسَامِعُ آیَةٍ مِنْ کِتَابِ اللَّهِ وَ هُوَ مُعْتَقِدٌ أَنَّ الْمُورِدَ لَهُ عَنِ اللَّهِ مُحَمَّدٌ الصَّادِقُ علیه السلام فِی کُلِّ أَقْوَالِهِ الْحَکیمُ فِی کُلِّ أَفْعَالِهِ الْمُودِعُ مَا أَوْدَعَه اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ عُلُومِهِ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ عَلِیّاً علیه السلام لِلِانْقِیَادِ لَهُ فِیمَا یَأْمرُ وَ یَرسُمُ أَعْظَمُ أَجْراً مِنْ ثَبیرٍ ذَهَباً یَتصَدَّقُ بِهِ مَنْ لَا یَعْتَقِدُ هَذِهِ الْأُمُورَ بَلْ صَدَقَتُهُ وَبَالٌ عَلَیْهِ📚بحار ج۸۹ / ص ۱۸۱
⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜
🔹 پیامبر گرامی اسلام فرمودند:
قسم به آنکه جان محمد در دست اوست کسی که آیه ای از قرآن را بشنود و معتقد باشد که آن، کلام خداست که برای پیامبرش فرستاده و او تمام سخنانش درست و تمام افعالش حکیمانه است، و تمام علومی که خدا به او داده است را به امیرالمومنین علی علیه السلام منتقل کرده و معتقد است که باید مطیع محض دستورات آن حضرت باشد اجرش بسیار بالاتر از آن کسی است که به اندازه کوه ثبیر در یمن طلا داشته باشد و همه را صدقه بدهد بلکه صدقه او وبال گردن اوست
⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜
🔹نکته ها:
🔸 خواندن و شنیدن قرآن باید همراه با اعتقاد صحیح باشد
🔸 عدم حرکت در مسیر تعیین شده الهی خسارت دنیا و آخرت است و حتی اگر همراه با زحمت و مشقت و انفاق باشد هیچ نفعی برای فرد ندارد.
💠 قرآن بخوانیم 💠
🔰 جایگاه قرآن در روایات اهلبیت ع «۱۶»
✍ سید رضی مرتضوی
⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜
قال رسول الله (ص): أَ تَدْرُونَ مَنِ الْمُتَمَسِّکُ بِهِ الَّذِی بِتَمَسُّکِهِ یَنَالُ هَذَا الشَّرَفَ الْعَظِیمَ هُوَ الَّذِی أَخَذَ الْقُرْآنَ وَ تَأْوِیلَهُ عَنَّا أَهْلَ الْبَیْتِ أَوْ عَنْ وَسَائِطِنَا السُّفَرَاءِ عَنَّا إِلَی شِیعَتِنَا لَا عَنْ آرَاءِ الْمُجَادِلِینَ وَ قِیَاسِ الْقَائِسِینَ 📚بحار ج۸۹ / ص ۱۸۱
⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜
🔹 پیامبر گرامی اسلام فرمودند:
آیا می دانید چه کسی با تمسک به قرآن میتواند به آن افتخار بزرگ دست یابد؟ کسی که قرآن و تاویل آن را از ما اهلبیت یا سفیران ما که نمایندگان ما هستند دریافت کند، نه اینکه برای فهم قرآن به سراغ سخن اهل قیاس و بحث که در هر چیزی نظر می دهند برود
⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜
🔹نکته ها:
🔸 قرآن حقیقت و باطنی دارد که فقط نزد اهلبیت است و دیگران از آن بی بهره اند، آنها خزانه داران علم الهی هستند.
🔸 رسیدن به معارف بلند قرآن تنها از طریق شاگردی در مکتب اهلبیت ع ممکن است و با قیاس و تفکر صرف، انسان به جایی نمی رسد.
🔸علماء دین و محدثین و روایتگران سخن اهلبیت ع، واسطه بین مردم و اهلبیت ع هستند که باید مورد مراجعه دائمی مردم قرار گیرند.
💠 قرآن بخوانیم 💠
🔰 جایگاه قرآن در روایات اهلبیت ع «۱۷»
✍ سید رضی مرتضوی
⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜
قال رسول الله (ص): مَنْ قَالَ فِی الْقُرْآنِ بِرَأْیِهِ فَإِنِ اتَّفَقَ لَهُ مُصَادَفَةُ صَوَابٍ فَقَدْ جَهِلَ فِی أَخْذِهِ عَنْ غَیْرِ أَهْلِهِ وَ کَانَ کَمَنْ سَلَکَ طَرِیقاً مَسْبَعاً مِنْ غَیْرِ حُفَّاظٍ یَحْفَظُونَهُ فَإِنِ اتَّفَقَتْ لَهُ السَّلَامَةُ فَهُوَ لَا یَعْدَمُ مِنَ الْعُقَلَاءِ الذَّمَّ وَ التَّوْبِیخَ وَ إِنِ اتَّفَقَ لَهُ افْتِرَاسُ السَّبُعِ فَقَدْ جَمَعَ إِلَی هَلَاکِهِ سُقُوطَهُ عِنْدَ الْخَیِّرِینَ الْفَاضِلِینَ وَ عِنْدَ الْعَوَامِّ الْجَاهِلِینَ 📚بحار ج۸۹ / ص ۱۸۱
⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜
🔹 پیامبر گرامی اسلام فرمودند:
کسی که در فهم قرآن از اهلبیت جدایی ورزد، حتی اگر گاهی نظر درستی هم بدهد، بازهم جهالت کرده است، دقیقا مانند کسی که بدون محافظ به جاده ای پر از درندگان قدم بگذارد، این فرد حتی اگر سالم به مقصد برسد، عاقلان او را سرزنش خواهند کرد، و اگر درندگان در راه، او را بکشند، مورد توبیخ عاقل و جاهل خواهد بود.
⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜
🔹نکته ها:
🔸 راه فهم قرآن، راهی پر خطر است که هرگز نباید بدون راهنما در آن قدم نهاد، زیرا ممکن است انسان دچار خطا بشود و به خدا دروغی نسبت بدهد
🔸راهنمای فهم قرآن، اهلبیت علیهم السلام هستند که تفکر کنندگان در قرآن را از خطا حفظ می کنند، یا بطور مستقیم بیان می کنند و یا روش فهم را می آموزند.
💠 قرآن بخوانیم 💠
🔰 جایگاه قرآن در روایات اهلبیت ع «۱۸»
✍ سید رضی مرتضوی
⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜
قال رسول الله (ص): إِنْ أَخْطَأَ الْقَائِلُ فِی الْقُرْآنِ بِرَأْیِهِ فَقَدْ تَبَوَّأَ مَقْعَدَهُ مِنَ النَّارِ وَ کَانَ مَثَلُهُ مَثَلَ مَنْ رَکِبَ بَحْراً هَائِجاً بِلَا مَلَّاحٍ وَ لَا سَفِینَةٍ صَحِیحَةٍ لَا یَسْمَعُ لِهَلَاکِهِ أَحَدٌ إِلَّا قَالَ هُوَ أَهْلٌ لِمَا لَحِقَهُ وَ مُسْتَحِقٌّ لِمَا أَصَابَهُ 📚بحار ج۸۹ / ص ۱۸۲
⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜
🔹 پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمودند:
کسی که قرآن را با نظر و فکر خودش، مستقل از اهلبیت ع، اشتباه تفسیر کند، جایگاهش جهنم خواهد بود، او مانند کسی است که بر کشتیِ خرابی سوار شده و بدون ناخدا به دریایی طوفانی برود، او قطعا غرق می شود و هرکس هم بشنود می گوید حقش بود.
⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜
🔹نکته ها:
🔸 سخن گفتن در تفسیر قرآن، بدون تمسک به اهلبیت ع، چنان متهورانه و جهالت بار است، که به چنین اشتباه فاحشی، تشبیه شده است.
🔸 حقیقتِ کار خطرناکِ مفسرینی که از روی هوی و هوس و مطابق امیال خود، قرآن را معنی می کنند، در روز قیامت روشن میشود، طوری که همه، گمراهی آنها را تایید می کنند و آنها را مستحق عقاب می بینند.
💠 قرآن بخوانیم 💠
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️روضه چهارشنبه ۹۹/۹/۱۳
🔸حضرت زهرا سلام الله علیها
🔈سید رضی مرتضوی
🔰 جایگاه قرآن در روایات اهلبیت ع «۱۹»
✍ سید رضی مرتضوی
⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜
قال امیرالمومنین (ع): إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَیَهُمُّ بِعَذَابِ أَهْلِ الْأَرْضِ جَمِیعاً حَتَّی لَا یُرِیدُ أَنْ یُحَاشِیَ مِنْهُمْ أَحَداً إِذَا عَمِلُوا بِالْمَعَاصِی وَ اجْتَرَحُوا السَّیِّئَاتِ فَإِذَا نَظَرَ إِلَی الشِّیبِ نَاقِلِی أَقْدَامِهِمْ إِلَی الصَّلَوَاتِ وَ الْوِلْدَانِ یَتَعَلَّمُونَ الْقُرْآنَ رَحِمَهُمْ وَ أَخَّرَ عَنْهُمْ ذَلِکَ 📚بحار ج۸۹ / ص ۱۸۴
⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜
🔹 امیرالمومنین (ع) فرمودند:
خداوند متعال اراده میکند مردم را به خاطر گناهان فراوانشان عذاب کند و هیچ کس را بر روی زمین باقی نگذارد اما وقتی میبیند بزرگانشان اهل نمازند و جوانان و کودکان قرآن یاد می گیرند، به آنها رحم می کند و عذابشان را به تاخیر می اندازد
⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜
🔹نکته ها:
🔸 این روایت به زبان ساده بیان شده تا همه فهم باشد والا روشن است که خدا عالم مطلق است و همه چیز را از قبل میداند.
🔸 تعلیم قرآن خصوصا به کودکان، میتواند حتی عذاب الهی که بر اساس استحقاق مردم نازل میشود را رفع کند و این نکته، جایگاه مهم مدارس ابتدایی قرآنی را روشن میسازد.
💠 قرآن بخوانیم 💠
recording۲۰۲۰۱۱۳۰۱۰۱۱۲۴.amr
2.73M
#تدریس ضبط شده ۹۹/۹/۱۰
🔰 آشنایی با دانش فقه
♦️ سطح کارشناسی
🔸 قاعده اولیه عقلیه در هنگام شک
🔸 برائت عقلی
🔸 احتیاط عقلی
🔸برائت شرعی
🔸استصحاب
🔸احتیاط در علم اجمالی
recording۲۰۲۰۱۱۲۴۱۱۰۹۵۷.amr
3.01M
#تدریس ضبط شده ۹۹/۹/۴
🔰 فقه ۳ ، دروس تمهیدیه فی الفقه الاستدلالی
♦️ سطح کارشناسی
🔸 کیفیت طواف
recording۲۰۲۰۱۱۲۵۱۰۱۰۱۹.amr
1.08M
#تدریس ضبط شده ۹۹/۹/۵
🔰تفسیر موضوعی ۱
♦️سطح کارشناسی . قسمت اول
🔸 قدرت نمایی خدا در داستان حضرت موسی
🔸 طرح خدا بالاتر از همه نقشه های دشمنان
🔸 وحی خدا به مادر موسی ع
🔸 نشانه های ارتباط مادر موسی ع با خدا
recording۲۰۲۰۱۱۳۰۱۰۱۱۲۴.amr
2.73M
#تدریس ضبط شده ۹۹/۹/۱۰
🔰 آشنایی با دانش فقه
♦️ سطح کارشناسی
🔸 قاعده اولیه عقلیه در هنگام شک
🔸 برائت عقلی
🔸 احتیاط عقلی
🔸برائت شرعی
🔸استصحاب
🔸احتیاط در علم اجمالی
recording۲۰۲۰۱۲۰۱۱۰۰۶۴۸.amr
854.1K
#تدریس ضبط شده ۹۹/۹/۱۱
🔰 تفسیر موضوعی ۱
♦️ سطح کارشناسی . قسمت اول
🔸 وظیفه شناسی و شناخت زمان انجام
🔸 از خدا چه باید خواست؟
recording۲۰۲۰۱۲۰۱۱۰۱۶۱۵.amr
1.52M
#تدریس ضبط شده ۹۹/۹/۱۱
🔰 تفسیر موضوعی ۱
♦️ سطح کارشناسی . قسمت دوم
🔸 حضرت موسی و انجام یک کار خیر در زمان غیر مناسب
recording۲۰۲۰۱۲۰۱۱۰۳۴۲۷.amr
861.9K
#تدریس ضبط شده ۹۹/۹/۱۱
🔰 تفسیر موضوعی ۱
♦️ سطح کارشناسی . قسمت سوم
🔸 اراده الهی فوق تمام اراده ها
🔸 همه چیز دست خداست
🔸 بازگشت حضرت موسی به آغوش مادر
recording۲۰۲۰۱۱۳۰۱۱۰۹۵۷.amr
778K
#تدریس ضبط شده ۹۹/۹/۱۰
🔰 فقه ۳ ، دروس تمهیدیه فی الفقه الاستدلالی
♦️ سطح کارشناسی . قسمت اول
🔸 نماز طواف
recording۲۰۲۰۱۲۰۱۱۱۰۹۵۷.amr
2.78M
#تدریس ضبط شده ۹۹/۹/۱۱
🔰فقه ۳ دروس تمهیدیه فی الفقه الاستدلالی
♦️سطح کارشناسی
🔸 ادامه بحث حج
🔹تقصیر
🔹وقوف در عرفات
recording۲۰۲۰۱۲۰۲۱۱۰۹۳۵.amr
3.27M
#تدریس ضبط شده ۹۹/۹/۱۲
🔰 فقه ۳، دروس تمهیدیه فی الفقه الاستدلالی
♦️ سطح کارشناسی . قسمت اول
🔸 وقوف در مزدلفه
recording۲۰۲۰۱۱۳۰۱۱۱۸۵۲.amr
2.08M
#تدریس ضبط شده ۹۹/۹/۱۲
🔰 فقه ۳ ، دروس تمهیدیه فی الفقه الاستدلالی
♦️ سطح کارشناسی . قسمت دوم
🔸 سعی صفا و مروه
recording۲۰۲۰۱۲۰۲۱۰۱۳۱۲.amr
2.62M
#تدریس ضبط شده ۹۹/۹/۱۲
🔰تفسیر موضوعی ۱
♦️سطح کارشناسی
🔸مهاجرت حضرت موسی به مدین
🔸توکل و معنای حقیقی توکل
🔸از خدا چه باید خواست
🔸حضرت موسی از خدا خیر خواست و خدا همه چیز به او داد
🔰 جایگاه قرآن در روایات اهلبیت ع «۲۰»
✍ سید رضی مرتضوی
⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜
قال ابوعبدالله (ع):
مَنْ قَرَأَ الْقُرْآنَ وَ هُوَ شَابٌّ مُؤْمِنٌ اخْتَلَطَ الْقُرْآنُ بِلَحْمِهِ وَ دَمِهِ جَعَلَهُ اللَّهُ مَعَ السَّفَرَةِ الْكِرَامِ الْبَرَرَةِ وَ كَانَ الْقُرْآنُ حَجِيجاً عَنْهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ يَقُولُ يَا رَبِّ إِنَّ كُلَّ عَامِلٍ قَدْ أَصَابَ أَجْرَ عَمَلِه غَيْرَ عَامِلِي فَبَلِّغْ بِهِ كَرِيمَ عَطَايَاكَ فَيَكْسُوهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ حُلَّتَيْنِ مِنْ حُلَلِ الْجَنَّةِ وَ يُوضَعُ عَلَى رَأْسِهِ تَاجُ الْكَرَامَةِ ثُمَّ يُقَالُ لَهُ هَلْ أَرْضَيْنَاكَ فِيهِ فَيَقُولُ الْقُرْآنُ يَا رَبِّ قَدْ كُنْتُ أَرْغَبُ لَهُ فِيمَا هُوَ أَفْضَلُ مِنْ هَذَا قَالَ فَيُعْطَى الْأَمْنَ بِيَمِينِهِ وَ الْخُلْدَ بِيَسَارِهِ ثُمَّ يُدْخَلُ الْجَنَّةَ فَيُقَالُ لَهُ اقْرَأْ آيَةً وَ اصْعَدْ دَرَجَةً ثُمَّ يُقَالُ لَهُ بَلَّغْنَا بِهِ وَ أَرْضَيْنَاكَ فِيهِ فَيَقُولُ اللَّهُمَّ نَعَم 📚بحار ج۸۹ / ص ۱۸۷
⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜
🔹 امام صادق (ع) فرمودند:
اگر جوان مومن قرآن بخواند، قرآن با گوشت و خونش مخلوط می شود، و خدا او را در گروه سفیران با کرامت و نیکش قرار می دهد، و قرآن در روز قیامت از او دفاع می کند، و به خدا می گوید خدایا اجر همه را دادی، به عمل کنندگان به من بهترین اجرهایت را عطا نما، آنگاه خدا دو لباس بهشتی و تاجی از کرامت بر آن فرد می پوشاند، و به قرآن می گوید: راضی شدی؟ قرآن عرض می کند من چیز بیشتری توقع داشتم! آنگاه خدا آن فرد را در امنیت کامل و جاودانگی به بهشت داخل کرده و می فرماید هر آیه ای که بخوانی یک درجه بالا خواهی رفت، آنگاه به قرآن می فرماید: راضی شدی؟ قرآن می گوید : بله
⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜
🔹نکته ها:
🔸انس با قرآن در جوانی، مورد توجه اهلبیت ع است، و تاثیر آن نیز بیشتر است و تطهیر درونی را بدنبال خواهد داشت
🔸حقیقت قرآن، وجودی مقدس و بلند مرتبه است و تجلی آن در قالب الفاظ نباید حجاب ما برای توجه به مقامات بلند قرآن باشد.
🔸قرآن یکی از مهمترین شفعاء روز قیامت است که شفاعتش مورد قبول درگاه ربوبیست
💠 قرآن بخوانیم 💠
🔰یادداشتهایی در سیره اهلبیت «۱»
✍سید رضی مرتضوی
🔸غم و غصه های آسمانی
♦️مواجهه اهلبیت علیهم السلام با «از دنیا رفتن بستگان» دو گونه بوده است:
🔹رفتار اول: بدون ابراز هیچ ناراحتی و اندوهی، رحلت متوفی را اعلام کرده و به امور معمول خود اعم از غذا خوردن و یا مهمانداری و مانند آن ادامه می داده اند؛ مثلا:
▪️پیامبر اکرم ص در فوت فرزندشان غمگین نشدند و خدیجه کبری س را از گریه نهی کردند.وسائل ۲۴۴/۳
▪️وقتی خبر فوت «اسماعیل» که بزرگترین فرزند امام صادق ع بود را به آن حضرت دادند، ایشان سر سفره بودند و می خواستند غذا میل کنند، ایشان لبخندی زده و شروع به خوردن کردند، و به یاران نیز تعارف کردند و هیچ اثری از غم و اندوه در ایشان دیده نشد و حتی از هر روز هم بهتر غذا خوردند؛ یاران که تعجب کرده بودند علت ناراحت نشدن ایشان در مصیبت فرزندشان را پرسیدند، حضرت فرمودند: چرا ناراحت شوم؟ در حالیکه راستگوترین فرد عالم یعنی پیامبر فرموده است: من و شما هم خواهیم مرد. وسائل ۲۵۴/۳
▪️در منزل امام صادق ع نردبانی بود که خدمتکاران حق نداشتند از آن بالا بروند، روزی یکی از کنیزان، کودک امام را در آغوش گرفته و از آن نردبان بالا رفته بود، ناگهان امام ع وارد شدند، او از ترس، زانوانش لرزید و کودک از دستش افتاد و مُرد، امام رنگ چهره شان تغییر کرد و فرمود: ناراحتی من از مرگ کودکم نیست، بلکه از اینکه این کنیز اینقدر از من ترسید ناراحت شدم، بعد هم کنیز را آزاد کردند. بحار ۲۴/۴۷
▪️امام صادق کنار در منزلشان ایستاده و بخاطر مریضی فرزندشان محزون بودند، طولی نکشید که داخل شدند و بازگشتند در حالیکه غم از چهره شان رفته بود و فرمودند: از دنیا رفت، ما اهل بیت به رضای الهی خوشنودیم.کافی ۲۲۵/۳ ؛ همین جریان درمورد امام باقر ع هم نقل شده است. بحار ۳۰۱/۴۶
🔹اهلبیت ع دیگران را نیز به این رفتار تشویق می کردند:
▪️نبی مکرم اسلام فرمودند: هرکس از مصیبتی که بر او وارد شده شکایت کند، در حقیقت از خدا شکایت کرده است. تحف العقول/۸.
🔹اما اهلبیت ع رفتار دیگری نیز در مواجهه با مرگ نزدیکانشان داشته اند که در ظاهر کاملا بر خلاف رفتار اول است، جزع، بی تابی، حزن و اندوه فراوان، آرزوی مرگ، پاره کردن لباس، بر سر و صورت زدن و ....
▪️بی تابی و گریه شدید نبی مکرم اسلام بر امام حسین ع ؛کتاب شریف کامل الزیارات مملو از این روایات است.
▪️حضرت زهرا س در مصیبت پدر، آنقدر اشک ریختند که مردم مدینه به علی ع شکایت کردند که به زهرا س بگو یا شب گریه کن و یا روز تا ما هم قدری آرام گیریم. بحار ۱۷۷/۴۳
▪️حضرت امیر در مصیبت حضرت زهرا س خود را برای همیشه عزادار اعلام کردند: «اما حزنی فسرمد» بحار ۴۵۹/۱ و خطاب به ایشان فرمودند: ای کاش جانم همراه ناله هایم از بدنم خارج میشد،»دیوان امام علی ۱۲۳
▪️امام حسین در مصیبت علی اکبر، چنان محزون شدند که از روی اسب افتادند، و فرمودند: ای علی، بعد از تو اف بر این دنیا . و در مصیبت عباس ع با صدای بلند گریه کرده و فرمودند: کمرم شکست. لهوف ۸۳
▪️امام سجاد فرمودند در مصیبت پدرم نزدیک بود جان بدهم که عمه ام مرا آرام کرد. کامل الزیارات ۲۶۱
▪️امام عسکری در مصیبت برادرشان سید محمد پیراهن خود را پاره کردند. رجال کشی ۴۷۹
♦️با اندک تامل در میابیم که میان این دو رفتار تهافت و تعارضی وجود ندارد، زیرا اهلبیت ع محو در خدا بوده و به حکم آیه «و ما یشاءون الا ان یشاء الله» تسلیم محض اراده الهی هستند، و حوادث، هیچ تغییری در حالت آنها ایجاد نمی کند بلکه مطابق روایات فراوان، اهلبیت، خود مجرای تحقق اراده الهی در عالمند: «بکم فتح الله و بکم یختم»؛ لذا هم خود در هیچ مصیبت دنیوی محزون نشده و دل بر قضای الهی دارند، و هم دیگران را به این رفتار فرامیخوانند.
🔹با این وصف، راز رفتار دوم، در این است که خدا به این حزن دستور داده است و برخی جزع و بی تابی ها، اخروی و محبوب خداست، زیرا شخصیتهایی که اهلبیت بر آنها جزع کرده اند، افراد عادی نبوده و بلکه اولیای الهی بوده اند که نقش روشنی در هدایت مردم داشته و شفعاء و دستگیران عالمیان بوده اند. مانند «حمزه، جعفر، امام حسین، حضرت زهرا و...» ؛ لذا گریه و جزع برآنان، از روی حُزن و اندوه فردی که ریشه در دنیا پرستی دارد نیست، بلکه عین خداپرستی و آخرت خواهی است، زیرا این اندوه، در غم از دست رفتن استوانه های هدایتی است که مردم را به سوی خدا سیر می دهند، به همین جهت در مصیبت پیامبر می گوئیم: «اُصبنا بک یا رسول الله، حیث انقطع عنا الوحی و حیث فقدناک، فانا لله و انا الیه راجعون» 🔹غمهایمان آسمانی باد 🔹
🔰 جایگاه قرآن در روایات اهلبیت ع «۲۱»
✍ سید رضی مرتضوی
⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜
قال ابوعبدالله (ع):
مَنْ مَاتَ مِنْ أَوْلِیَائِنَا وَ شِیعَتِنَا وَ لَمْ یُحْسِنِ الْقُرْآنَ عُلِّمَ فِی قَبْرِهِ لِیَرْفَعَ اللَّهُ فِیهِ دَرَجَتَهُ فَإِنَّ دَرَجَاتِ الْجَنَّةِ عَلَی قَدْرِ عَدَدِ آیَاتِ الْقُرْآنِ فَیُقَالُ لِقَارِئِ الْقُرْآنِ اقْرَأْ وَ ارْقَ 📚بحار ج۸۹ / ص ۱۸۷
⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜
🔹 امام صادق (ع) فرمودند:
هر یک از دوستان و شیعیان ما که از دنیا بروند و نسبت به علم قرآن در وضع مطلوبی نباشند ، در قبر به آنها تعلیم داده می شود تا از مقامات عالم قیامت بی بهره نباشند، زیرا درجات و رتبه های بهشت به تعداد آیات قرآن است، به قاری قرآن گفته می شود بخوان و بالا برو.
⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜
🔹نکته ها:
🔸شیعه واقعی اهلبیت، با دوست آنها فرق دارد، و درجه اش بالاتر است، لکن هردوگروه از لطف اهلبیت بهره مند هستند
🔸یگانه گوهر گرانبها در همه عوالم، محبت اهلبیت است، که اگر در کسی باشد، به برکت آن، سعادتش تضمین شده و وجودش نیز اصلاح می گردد
🔸مطابق روایات فراوان، عالم قبر، یک دانشگاه متعالی است که انسان مومن در آن رشد پیدا کرده و آماده دریافت درجات و مقامات بهشتی می گردد، پس نباید از آن ترسید
🔸قطعا مقام آن شیعه و محب اهلبیت که در این عالم و فرصت دنیا به قرآن پرداخته باشد بالاتر از کسی که در قبر تعلیم ببیند خواهد بود
💠 قرآن بخوانیم 💠
recording۲۰۲۰۱۲۰۶۱۰۰۹۵۹.amr
5.45M
#تدریس ضبط شده ۹۹/۹/۱۶
🔰آشنایی با فقه
♦️سطح کارشناسی
🔹 حکم وضعی و تکلیفی
🔹عبادات و معاملات
🔹عقود و ایقاعات
🔹آشنایی با ابواب فقهی
🔹باب طهارت و اقسام تطهیر
🔹خبث، حدث اصغر، حدث اکبر
🔰 جایگاه قرآن در روایات اهلبیت ع «۲۲»
✍ سید رضی مرتضوی
⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜
قل ابوعبدالله ع:
مَنْ نَسِیَ سُورَةً مِنَ الْقُرْآنِ مُثِّلَتْ لَهُ فِی صُورَةٍ حَسَنَةٍ وَ دَرَجَةٍ رَفِیعَةٍ فَإِذَا رَآهَا قَالَ مَنْ أَنْتِ مَا أَحْسَنَکِ لَیْتَکِ لِی فَتَقُولُ أَ مَا تَعْرِفُنِی أَنَا سُورَةُ کَذَا وَ کَذَا لَوْ لَمْ تَنْسَنِی لَرَفَعْتُکَ إِلَی هَذَا الْمَکَانِ
📚بحار ج۸۹ / ص ۱۸۷
⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜
🔹 امام صادق (ع) فرمودند:
هرکس سوره ای از قرآن را فراموش کند (آن را ترک کند و به آن عمل نکند)، آن سوره در صورت بسیار زیبا در درجه بلندی برای آن فرد تمثیل می شود، آن فرد می پرسد تو کیستی که اینقدر زیبایی کاش مال من بودی، سوره می گوید: من فلان سوره هستم، اگر مرا فراموش نمی کردی الان تو را با خودم به این درجه بالا می رساندم.
⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜
🔹نکته ها:
🔸معمولا نِسیان درباره قرآن، به معنی فراموش کردن سوره حفظ شده معنی میشود، در حالیکه معنایش ترک کردن و عمل نکردن است.
🔸معیار رفعت درجات در بهشت، فقط قرآن است و همه پاداشهای الهی بر اساس عمل به قرآن داده می شود .
💠 قرآن بخوانیم 💠
🔰 جایگاه قرآن در روایات اهلبیت ع «23»
✍️ سید رضی مرتضوی
⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️
قل ابوعبدالله ع:
عَلَيْكُمْ بِالْقُرْآنِ فَتَعَلَّمُوهُ فَإِنَّ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَتَعَلَّمُ لِيُقَالَ فُلَانٌ قَارِئٌ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَتَعَلَّمُهُ وَ يَطْلُبُ بِهِ الصَّوْتَ لِيُقَالَ فُلَانٌ حَسَنُ الصَّوْتِ وَ لَيْسَ فِي ذَلِكَ خَيْرٌ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَتَعَلَّمُهُ فَيَقُومُ بِهِ فِي لَيْلِهِ وَ نَهَارِهِ وَ لَا يُبَالِي مَنْ عَلِمَ ذَلِكَ وَ مَنْ لَمْ يَعْلَمْه
📚بحار ج۸۹ / ص 189
⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️
🔹 امام صادق (ع) فرمودند:
شما حتما باید قرآن را یاد بگیرید، اما مراقب باشید، بعضی قرآن را یاد می گیرند تا مردم بگویند «بله فلانی قاری است» یا «عجب صدای قشنگی دارد» و هیچ خیری در این ها نیست، اما بعضی قرآن را یاد می گیرند تا شب و روزشان را با آن آباد کنند، و برایشان مهم نیست که کسی می داند یا نه (اینگونه باشید).
⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️
🔹نکته ها:
🔸آنچه در یادگیری و قرائت قرآن مهم است، نیت است، باید نیت را خالص کرد.
🔸جلسات قرائت قرآن و همچنین یادگیری صوت و لحن و زیبا خواندن، گرچه خوبند، اما باید مراقب آفات خودنمائی و ریا در آنها بود.
💠 قرآن بخوانیم 💠
🔰 جایگاه قرآن در روایات اهلبیت ع «24»
✍️ سید رضی مرتضوی
⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️
قیل لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنِّي أَحْفَظُ الْقُرْآنَ عَنْ ظَهْرِ قَلْبٍ فَأَقْرَؤُهُ عَنْ ظَهْرِ قَلْبِي أَفْضَلُ أَوْ أَنْظُرُ فِي الْمُصْحَفِ قَالَ فَقَالَ لِي لَا بَلِ اقْرَأْهُ وَ انْظُرْ فِي الْمُصْحَفِ فَهُوَ أَفْضَلُ أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ النَّظَرَ فِي الْمُصْحَفِ عِبَادَة؛ مَنْ قَرَأَ فِي الْمُصْحَفِ مُتِّعَ بِبَصَرِهِ وَ خُفِّفَ عَنْ وَالِدَيْهِ وَ لَوْ كَانَا كَافِرَيْن
📚بحار ج۸۹ / ص 196
⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️
🔹 از امام صادق علیه السلام سوال شد: آیا قرآن خواندن از حفظ بهتر است یا از روی کتابت؟ حضرت فرمودند: از حفظ نه، بلکه از روی نوشته قرآن نگاه کن و بخوان که این بهتر است، مگر نمی دانی که نگاه کردن به قرآن عبادت است؟ هر کس از روی قرآن بخواند چشمانش قوت گرفته و پدر و مادرش مورد رحمت قرار می گیرند حتی اگر کافر بوده باشند.
⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️
🔹نکته ها:
🔸نگاه به نوشته های قرآن، تاثیرات مادی و معنوی فراوانی دارد، گرچه ممکن است ما در ظاهر آن را درک نکنیم .
🔸آثار اعمال انسان، به پدر و مادرش می رسد، چقدر خوب است که با اعمال نیکو، موجبات رحمت الهی را برای آنان فراهم کنیم.
💠 قرآن بخوانیم 💠
🔰 جایگاه قرآن در روایات اهلبیت ع «۲۵»
✍️ سید رضی مرتضوی
⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️
قال رسول الله: لَا حَسَدَ إِلَّا فِی اثْنَتَیْنِ رَجُلٍ آتَاهُ اللَّهُ مَالًا فَهُوَ یُنْفِقُ مِنْهُ آنَاءَ اللَّیْلِ وَ آنَاءَ النَّهَارِ وَ رَجُلٌ آتَاهُ الْقُرْآنَ فَهُوَ یَقُومُ بِهِ آنَاءَ اللَّیْلِ وَ آنَاءَ النَّهَارِ
📚بحار ج۸۹ / ص ۱۹۷
⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️
پیامبر اسلام (ص) فرمودند: در دوچیز حسد رواست: اول کسی که خدا به او ثروت داده و او شب و روز در راه خدا خرج می کند ؛ دوم کسی که به او نعمت انس با قرآن داده شده و او شب و روزش را با قرآن آباد می کند
⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️
🔹نکته ها:
🔸حسد ورزیدن همیشه مذموم بوده و حسد یکی از رذائل اخلاقی است، و در این روایت حسد به معنی غبطه خوردن است، یعنی انسان به حال خوب برادران ایمانی اش غبطه بخورد و سعی کند مانند آنان باشد.
🔸انس گرفتن باقرآن، یک نعمت الهی است که باید خدا توفیقش را بدهد و صرفا با تصمیم شخص محقق نمیشود.
💠 قرآن بخوانیم 💠