eitaa logo
میرمحمدیان | مردم، محله و مسجد
1.5هزار دنبال‌کننده
769 عکس
260 ویدیو
6 فایل
گفتگو درباره نقش مردم‌، اهمیت محله‌‌، کارکرد مسجد و وظیفه امامِ محله در تحول و پیشرفت محله یادداشتهای تبیینی | روایت شبکه امامت مدیر عامل بنیاد هدایت @hedayat_news ارسال پیام مستقیم، انتقاد و پیشنهاد: https://eitaayar.ir/anonymous/PF5i.v14K36
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از آخرین خبر
🔰 انتشار آمار خیره‌کننده از خدمت های اربعینی مساجد و محلات سراسر ایران 📍 طبق اعلام بنیاد هدایت در گزارشات ثبت شده در رزمایش محله اربعینی بیش از ۳۸۰ هزار زائر در قالب بیش از هزار و ۱۰۰ کاروان زیارتی محله عازم سفر پیاده روی اربعین شدند. این رزمایش منحصر به زائران نبوده بلکه تاکنون برگزاری ۹۷۹ مراسم جاماندگان در مساجد و محلات سراسر ایران به دبیرخانه محله اربعینی گزارش شده است. تاکنون بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ محله‌ در قالب پویش محله اربعینی به عشق حسین(ع) خدمات مختلفی به زائران و جاماندگان ارائه کرده اند که به عنوان نمونه تاکنون بیش از ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار اطعام و پذیرایی در رزمایش محله اربعینی گزارش شده است. 🔸 امروز اربعین امسال به نقطه پایانی خود رسید اما فعالان اربعینی می توانند روایت خدمت های خود را به منظور فراهم آوردن امکان تبیین حماسه اربعین در لینک زیر ثبت نمایند: https://mahalehamdel.ir/arbaeen
بسم‌الله «به بهانه روز جهانی مسجد ۱۹» روایت تلاش نهادها برای حضور امامِ توانمند در مساجد! 🔰در یادداشت‌های قبلی درباره امام جماعت و لزوم حضور امام محله توانمند صحبت شد. نهادها و دستگاه‌های تبلیغی در سال‌های گذشته تلاش‌های مختلفی برای حل این مشکل داشته‌اند. 🔹️در ابتدا سازمان تبلیغات با طرح روحانی مستقر و با این استدلال که در برخی از مناطق محروم روستایی مردم توانایی تأمین معیشت امام را ندارند، اقدام به استقرار امام در مساجد روستایی نمود و ماهیانه نیز مبالغی را به عنوان کمک تبلیغی به آنها اهدا می‌کرد. هم‌چنین تلاش‌های مختلفی هم برای توانمندسازی ایشان انجام داد. 🔹️ولی به مرور زمان و به چند دلیل این اقدامات دچار چالش شد. ۱- روحانیون مستقر کم‌کم خود را کارمند سازمان تبلیغات فرض کردند و خودشان را نسبت به مردم پاسخگو نمی‌دانستند. ۲- از طرف دیگر مردم به مرور زمان تأمین روحانی برای مسجد را کار سازمان تبلیغات تلقی کردند و حتی در مناطقی که امکان تأمین مالی امام جماعت وجود داشت، تلاش می‌کردند که این هزینه را به عهده سازمان قرار دهند. حتی کار به جایی رسید که اگر سازمان امام مسجد را تأمین نمی‌کرد آنها اصلا برای مسجد امام نمی‌آوردند. حتی مواردی بود که یک خیر میلیاردها تومان برای ساخت مسجد هزینه کرده بود اما حاضر نبود برای تامین معیشت امام جماعت پولی خرج کند و این را وظیفه حاکمیت می‌دانست. ۳- بودجه‌های فرهنگی سازمان تبلیغات به مرور کمتر شد و از طرفی عرصه‌های فعالیت‌های تبلیغی نیز گسترش زیادی یافت. به همین دلیل سازمان هم از نظر پرداخت کمک هزینه ماهیانه به روحانیون مستقر و هم از نظر تامین هزینه‌های آموزش، توانمندسازی و حتی نظارت؛ دچار مشکل شد. ۴- حوزه علمیه با چند استدلال از جمله اینکه؛ • سازمان تبلیغات توانایی تأمین امام برای تمامی مساجد را ندارد. • طلبه‌های زیادی تمایل دارند که در مناطق مستقر شوند لذا حوزه وظیفه دارد؛ به مدت سه سال آن‌ها را حمایت کند تا بتوانند به مرور روی پای خود بایستند. وارد عرصه مستقر کردن روحانیون در روستاها تحت عنوان «طرح هجرت» طولانی مدت شد. ۵- در دهه نود، برخی از نهادها مانند سپاه پاسداران، ستاد اجرایی فرمان امام قدس و بنیاد مستضعفان با هدف حمایت از چرخه استقرار امام در مساجد با هویت پیش‌ران پیشرفت و محور در کاهش آسیب‌های اجتماعی وارد عرصه استقرار امام شدند. برخی از ایشان با کمک نهادهای تبلیغی و برخی به صورت مستقیم و مستقل وارد این عرصه شدند. 🚩سیدناصرمیرمحمدیان
بسم‌الله «به بهانه روز جهانی مسجد ۲۰» آسیب‌شناسی حمایت از امام جماعت توسط نهادهای حاکمیتی 🔰در بخش قبل به برخی تغییرات نامیمون در زیست بوم تبلیغی در عرصه مسجد پرداختیم؛ که به دلیل ورود نهادهای حاکمیتی به عرصه حمایت از استقرار امام جماعت واقع شده است. واقعیت آن است که: 🔻این ورودها روز به روز نقش مردم در اداره مساجد، مخصوصاً در موضوع تامین مالی امام مسجد را به مرور کم‌رنگ‌تر نموده است. 🔻نهادهای تبلیغی عموماً امکان تأمین مالی قابل قبولی برای امامان را از دست داده‌اند. 🔻مردم هم به دلیل این‌که این کار را وظیفه حاکمیت می‌دانند و امامان را به عنوان کارمندان دولت تلقی می‌کنند، مسوولیت تامین معیشت امام جماعت را متوجه خود نمی‌دانند. 🔻از طرفی امامان هم به دلیل اینکه نه از طرف مردم و نه از طرف حاکمیت به صورت معقول و قابل قبولی تأمین نمی‌شوند، خود را نسبت به هیچ یک پاسخ‌گو نمی‌دانند و به مرور کیفیت کار آن‌ها پایین آمده است. 🔻پایین آمدن کمیت و کیفیت فعالیت‌های امامان مساجد هم باعث شده است که اصل نیاز به امام جماعت در ذهن مردم مورد خدشه واقع شود و این چرخه معیوب روز به روز خود را بیشتر تضعیف می‌کند. 🔹️برای حل این مشکلات راه حل‌هایی وجود دارد که در طی این یادداشت‌ها به بعضی از آن‌ها اشاره شد و در ادامه به برخی دیگر اشاره خواهیم کرد ولی مهم این است که این راه حل‌ها باید بر طبق یک نقشه منسجم عملی شود تا به نتیجه مطلوب برسد نه اینکه فقط به صورت بخشی به اجرا گذاشته شود. زیرا در غیر این صورت آسیب‌های بیشتری به زیست بوم تبلیغی مسجد زده خواهد شد. 🔹️راه حل‌ها باید چند ویژگی داشته باشد: ۱- نقش مردم در آن محوری باشد. ۲- جایگاه و شأن امام حفظ شود. ۳- حمایت از امام با فعالیت‌های او نسبت داشته باشد. ۴- تأمین کمک از طریق صندوق یک‌پارچه تحت عنوان صندوق تحول محله صورت گیرد. ۵- افراد خاص امکان اعمال نظر بیش از حد نداشته باشند. ۶- نسبت امام محله با امام جمعه مشخص شود و تحت اشراف کلان او فعالیت کنند. 🚩سیدناصرمیرمحمدیان
هدایت شده از استاد ترابی گیلانی
استاد ترابی گیلانی (مدیر آکادمی اسلام شناسی اروپا) ، در پی درگذشت پدر حجت‌الاسلام والمسلمین ؛ انا لله و انا الیه راجعون صدیق ارجمند و یار دیرین، حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای سید ناصر میرمحمدیان خبر رحلت والد معظم در حالی واصل شد که همراه با کاروان اربعین حسینی در معیت جمع کثیری از دلباختگان سیدالشهدا علیه السلام از سراسر اروپا در دیارعاشقان، کربلای معلا توفیق حضور داشتم و به یاد آن عزیز سفر کرده، با طلب مغفرت و نیابت زیارت، سعی کردم وظیفه اخوت به جای آورم تا شاید ذره ای از تلاشهای صادقانه و مخلصانه آن مرحوم خصوصا در موسسه یاران جبران شود. حمیدرضا ترابی ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ برابر با ۱۲ سپتامبر ۲۰۲۳ @hrtorabi_com
بسم‌الله «به بهانه روز جهانی مسجد ۲۱» الگویی عملی برای "مردمی شدن مساجد" (۱) 🔰شاید مهم‌ترین مسئله مسجد که معمولا همه به آن اشاره می‌کنند ولی ساز و کارهایی که تا کنون برای تحقق آن پیشنهاد شده به ضرر آن عمل کرده، مسأله «مردمی بودن مسجد» باشد. 🔹️با الهام از الگویی که مرحوم حضرت آیت الله شاه آبادی رحمت الله علیه (استاد حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه) که در کتاب شذرات المعارف ارائه فرمودند: برای مردمی شدن مسجد باید مسجد از دو جهت مردمی شود. از جهت عِدّه (نیروی انسانی یا همان بافت اجتماعی تحقق این الگو) و از جهت عُدّه (پشتیبانی یاهمان پیش‌ران مالی این الگو) 🔹️ایده محوری درباره پای‌کار آوردن مردم و بخش نیروی انسانی همان «جامعه خادمین محله» و «شورای تحول محله» است که قبلا به آن اشاره کردیم. اما عُدّه و یا همان پشتیبانی مالی نیز چالش بسیار مهمی است. در این مورد نیاز به یک ایده محوری است که در اینجا «صندوق تحول و پیشرفت محله» می‌تواند ایده‌ای بسیار مهم و راهبردی باشد. در مورد صندوق تحول و پیشرفت سوالات اصلی زیر قابل طرح است: ۱- ورودی‌های صندوق (منابع درآمدی) چیست؟ ۲- خروجی‌های صندوق (موارد هزینه کرد و مصرف) چیست؟ ۳- مدیریت صندوق با کیست؟ ۴- نظارت بر صندوق برعهده کیست؟ ۵- دایره موضوعی و نیز جغرافیایی عملکرد صندوق چقدر است؟ 🔹️در مطالب بعدی به ارائه پاسخ‌های پیشنهادی سوالات فوق می‌پردازیم. 🚩سیدناصرمیرمحمدیان
بسم‌الله «به بهانه روز جهانی مسجد ۲۲» الگویی عملی برای "مردمی شدن مساجد" (۲) 🔰گفتیم که مردمی بودن مسجد شاید مهم‌ترین نکته مطرح شده در مقام نظر ولی متروک مانده در مقام عمل است. برای تحقق این امر مهم نظام‌های عِدّه و عُدّه را با الهام از طرح آیت الله شاه آبادی مطرح کردیم. و صندوق پیشرفت و تحول را به عنوان نظام عُدّه یا همان سازوکار مالی تحول در محله مطرح کردیم. 🔹️یکی از مسائلی که با طرح این خودنمایی خواهد کرد این است که؛ ورودی‌های این صندوق چه چیزهایی می‌تواند باشد؟ 🔹️به صورت اجمالی وروردی‌ها را می‌توان به سه محور کلان؛ ۱- خیرات و درآمدها ۲- قرض ۳- حبس گردش حساب مسجد تقسیم کرد. 🔹️محور خیرات و درآمدها را می‌توان به محورهای اصلی زیر تقسیم کرد: ۱- خیرات خاص ۲- خیرات عام ۳- اجاره برخی امکان ۴- هزینه جبران خدمت مسجد به محله ۵- فروش برخی اقلام ۶- مدیریت پسماند محله ۷- سود سرمایه گذاری مسجد 🔹️در ادامه به مصادیق جزئی دو محور اصلی اول از موارد فوق می‌پردازیم: ۱- خیرات خاص شامل؛ • خیرات عنوان دار (مانند: نذورات، مناسبت‌ها، زیارات، تلاوت قرآن، جهیزیه، اطعام، اشتغال، سلامت، ساخت و ساز، آموزش و ...) • کفارات • موقوفات ۲- خیرات عام شامل؛ •زکات •وصیت ثلث ماترک •یک سوم خمس (با اجازه مراجع تقلید) •خیرات اموات 🚩سیدناصرمیرمحمدیان
بسم‌الله «به بهانه روز جهانی مسجد۲۳» الگویی عملی برای "مردمی شدن مساجد" (۳) 🔰گفتیم که ورودی‌های صندوق تحول و پیشرفت مسجد را می‌توان به هفت محور اصلی در بخش خیرات و درآمدها تقسیم کرد. به مصادیق دو مورد اول آن یعنی خیرات خاص و خیرات عام هم اشاره کردیم. اکنون به مصادیق جزئی باقی محورهای اصلی این بخش از ورودی‌های صندوق مذکور می‌پردازیم. ۳- اجاره شامل؛ • موقوفات مسجد • ساختمان مسجد برای اجرای مراسمات مجاز • سالن‌ها و دیگر مستقلات مسجد • تجهیزات مسجد • مکان برای نصب برخی تجهیزات نظیر: دستگاه خودپرداز بانک، دکل مخابراتی، نصب پنل نیروگاه خورشیدی و ... ۴- هزینه جبران خدمت مسجد به محله شامل؛ • تربیت کودک و نوجوان • ارائه آموزش‌های مختلف • ارائه مشاوره‌های مختلف • حل اختلاف • داوری • طب سنتی • اردوها • پخش فیلم جشنواره‌ها • جمع‌آوری زکات (حق عاملین علیها) و مواردی نظیر آن. ۵- فروش شامل: • محصولات فرهنگی • تغذیه سالم • ملزومات حجاب • غذای آماده • خدمات رایانه‌ای • خدمات هنری، رسانه‌ای و مواردی نظیر آن. ۶- مدیریت پسماند محله ۷- سود سرمایه گذاری مسجد در احیاء مشاغل 🚩سیدناصرمیرمحمدیان