⁉️پر کردن دندان در ماه مبارک رمضان، چگونه است؟
📚تمام مراجع
✏️ پر کردن یا جرم گیری و کشیدن دندان در ماه رمضان، برای پزشکان جایز است و برای شخص روزه دار زمانی جایز است که مطمئن باشد، خون یا آبی که به وسیله ی دستگاه وارد فضای دهان می شود، فرو نخواهد رفت.
@soalateshari
سوالات شرعی📖
📚آیه الله مکارم
✏️مخرج بول با غیر آب پاک نمی شود و تطهیر با شیلنگ¬های متّصل به اب لوله¬کشی که در حکم جاری است و همچنین آب قلیل، یک مرتبه کافی است؛ هر چند بهتر است با آب قلیل دوبار باشد.
@soalateshari
سوالات شرعی📖
⁉️در منزل موروثی که متعلق به چند وارث است، نماز خواندن بعضی از ورثه در آن بدون رضایت سایر ورثه چه حکمی دارد؟
📚 آیت الله بهجت
✏️ تا وقتی که بین ورثه تقسیم نشده باشد، باید به نحوی رضایت آن ها احراز شود؛ اگرچه بنابر اظهر عدم علم به کراهت مالک یا اماره ی موجب ظنّ به آن در جواز کافی است.
@soalateshari
سوالات شرعی📖
⁉️آیا قبل از دخول وقت یا بعد از دخول آن می توان مانعی در اعضای وضو یا غسل ایجاد کرد؟
📚 آیت الله سبحانی
✏️ بسمه تعالی: در هر دو صورت جایز نیست . والله العالم
@soalateshari
سوالات شرعی📖
با توجه به شیوع ویروس #کرونا مردم سوالاتی را دارند مبنی اینکه با توجه به وجود این بیماری امکان گرفتن #روزه در ماه مبارک رمضان وجود دارد یا خیر که نظر تعدادی از مراجع معظم تقلید در خصوص روزه داری ماه رمضان امسال که مصادف شده با شیوع ویروس کرونا و حکم روزه گرفتن در این ایام، به این شرح است:
آیتالله مکارم شیرازی:
انسان نمیتواند به این دلیل، روزه را بخورد و باید در ماه رمضان روزه بگیرد، البته میتواند در فاصله افطار تا سحر از غذاهای مقوی استفاده کند تا از ضعف شدید بدن در طول روز جلوگیری نماید. اما کسی که میداند روزه برای او ضرر دارد باید روزه را ترک کند و اگر روزه بگیرد صحیح نیست، همچنین اگر یقین ندارد، اما احتمال قابل توجهی میدهد که روزه برای او ضرر دارد، خواه این احتمال از تجربه شخصی حاصل شده باشد یا از گفته طبیب.
آیتالله سیستانی:
وجوب روزه ماه مبارک رمضان یک تکلیف فردی است و هرکس که شرایط وجوب آن را داشته باشد باید فارغ از اینکه برای دیگران واجب باشد یا خیر، روزه بگیرد واگر فرد مسلمان بیم آن داشته باشد که روزه گرفتن ولو با اتخاذ همه تدابیر احتیاطی، باعث ابتلایش به کرونا میشود، وجوب هر روزی که میترسد در صورت روزه گرفتن به این بیماری مبتلا میشود، از او ساقط میگردد.
اما اگر بتواند درجه احتمال ابتلا به بیماری را کم کند تا آنچا که از نظر عقلا دیگر احتمال ابتلا مورد اعتنا نباشد- ولو از طریق ماندن در خانه و عدم اختلاط نزدیک با دیگران، استفاده از ماسک و دستکشهای پزشکی و رعایت موارد ضد عفونی مکرر و نظیر آن – و موجب مشقت شدید و غیرقابل تحملی نیز نباشد، وجوب روزه از او ساقط نمیشود.
اما درباره آنچه گفته شد که پزشکان نوشیدن مکرر آب را در فاصله زمانی نزدیک به هم جهت جلوگیری از کمبود آب بدن و خشکی حلق توصیه میکنند. به این دلیل که احتمال ابتلای به ویروس کرونا را مرتفع میکند – این امر مانع وجوب روزه نمیشود، غیر از کسانی که به آن رسیده باشند و در صورت روزه گرفتن، ترس ابتلای به بیماری وجود داشته باشد و هیچ راهی برای کاهش احتمال آن هم وجود نداشته باشد – ولو با ماندن در منزل و اتخاذ سایر راههای احتیاطی پیشرفته-، اما افراد دیگر غیر از چنین فردی باید روزه بگیرند.
البته چه بسا بتوان با مصرف سبزیجات و میوههای سرشار از آب پیش از سحر، کمبود آب بدن ناشی از روزه داری را جبران کرد همچنانکه میتوان با جویدن آدامس بدون قند، جلوی خشکی حلق را گرفت- البته به شرطی که ذرات آن در دهان جدا نشده، وارد حلق نشود_ بنابراین جویدن آدامس باعث افزایش ترشح بزاق دهان میشود و مانعی از آن در صورت روزه داری وجود ندارد؛ بنابراین کسانی که میتوانند کار خود را در ماه رمضان رها کرده و در منزل باقی بمانند و از ابتلا به بیماری مذکور در امان باشند، وجوب روزه از آنان ساقط نمیشود، اما افرادی که نمیتوانند کار خود را رها کنند- بنا به هر دلیلی- و از ابتلا به ویروس در صورت ترک نوشیدن آب در بازههای زمانی در روز بیم دارند و نمیتوانند اقدامات دیگر برای در امان ماندن از ابتلا به کرونا را اتخاذ کنند، روزه بر آنان واجب نیست، هر چند مجاز به روزهخواری در ملا عام هم نیستند.
روشن است که روزه ماه رمضان از مهمترین فریضههای شرعی است و تنها در صورت وجود عذر واقعی، ترک روزه جایز است و هر فردی نسبت به وضعیت خود آگاهتر است که آیا عذر واقعی برای ترک روزه دارد یا خیر.
آیتالله شبیری زنجانی:
اگر بنا به گفته پزشکان متخصص، روزه گرفتن برای فردی، احتمال ابتلای او به این بیماری و آسیب دیدن وی را افزایش دهد، نباید روزه بگیرد و این مسأله در رساله عملیه هم آمده است. البته نباید مرتکب تظاهر به روزه خواری شده و به ماه مبارک بی احترامی کند.
همچنین اگر با تغییر شرایط؛ مثلاً با ماندن در منزل، تحرک کمتر، رعایت نکات بهداشتی و مصرف غذاها و نوشیدنیهای تقویتی، بتواند احتمال متعارف ضرر را دفع کند و ایجاد چنین شرایطی موجب مشقت شدید نشود، باید چنین کند و روزه بگیرد.
آیتالله وحید خراسانی:
کسی که میداند روزه برای او ضرر ندارد اگرچه پزشک بگوید ضرر دارد، باید روزه بگیرد؛ و کسی که یقین یا گمان به ضرر مورد اعتنا یا ترس آن را که منشأ عقلایی [علت بجایی]داشته باشد دارد اگر چه پزشک بگوید ضرر ندارد نباید روزه بگیرد و اگر هم روزه بگیرد صحیح نیست مگر اینکه روزه برای او ضرر نداشته و قصد قربت کرده باشد که در این صورت روزهاش صحیح است.
اگر انسان احتمال بدهد که روزه برایش ضرر قابل اعتنا دارد و از آن احتمال ترس برای او پیدا شود چنانچه احتمال او عقلایی باشد [احتمال بجا]نباید روزه بگیرد و اگر روزه بگیرد باطل است مگر در صورتی که ضرر نداشته و قصد قربت کرده باشد.
⁉️سلام
ما در یک شهر دیگه خانه داریم که برای تفریح در طول سال به اونجا میریم (در طول سال بیشتر از یک ماه )
حالا اگه الان تو ماه رمضان بخوام اونجا برم باید ده روز کامل باشه تا روزه درست باشه یا کمتر هم میتونه باشه؟
📚آیه الله سیستانی
✏️اگه در طول سال ۹۰ شبانه روز آنجا هستید حکم وطن را داره.هروقت برید روزه صحیح هست ونماز هم تمام نیازبه اقامه ده روز نیست.ولی کمتر ۹۰ باشه حکم مسافرهست اقامه ده روز کنید
@soalateshari
سوالات شرعی📖
⁉️سلام
من تو ماه رمضان تو خواب دندونم خونریزی کرد الان روزه ام رو قضاشو بگیرم؟
📚آیه الله سیستانی
✏️اگر خون در حال خواب و مانند آن بی اختیار داخل در حلق او می شود و نمی تواند جلوی آن را بگیرد اشکال ندارد و اگر جلوگیری از آن برای او حرج شدید دارد روزه اش باطل می شود ولی گناه نکرده و بعداً قضا می کند اگر تا سال دیگر خوب شود و الا برای هر روز ۷۵۰ گرم گندم به فقیر بدهد و اگر می تواند بدون حرج از آن جلوگیری کند ولی به علت جهل به مسأله این کار را نکند روزه اش باطل است ولی گناه ندارد مگر جاهل مقصر ملتفت باشد که احوط اداء کفاره است
@soalateshari
سوالات شرعی📖
⁉️ جوانانی که در ایام ماه رمضان امتحانان سرنوشت سازی دارند و اگر بخواهند روزه بگیرند نمی توانند درس بخوانند، آیا می توانند روزه را ترک نموده و در ایام دیگر قضا نمایند؟
📚 آيت الله مکارم شیرازی
✏️ درس خواندن مجوز افطارروزه نمی گردد و چنانچه بتواند، باید ساعت مطالعه خود را تغییر دهد و به فاصله زمانی افطارتا سحر و یا زمانهائی که توان بیشتری برای درس خواندن دارد موکول نماید. در غیر این صورت، تنها مجوز افطاراین است که در برخی روزها (مثلا هفته ای 3-4 روز) قبل از ظهر به مقدار مسافت شرعی از شهر خارج و در آنجا افطارکند و برگردد. و تا ماه رمضان سال آینده قضای آن را بجا آورد.
@soalateshari
📖سوالات شرعي
⁉️ سال قبل در سحر ماه رمضان غسل جنابت بر من واجب شد و وقتی بيدار شدم با خود گفتم صبر میکنم تا وقت تنگ شود آنگاه تيمّم به نيابت از غسل میکنم ولی خوابم برد و بيدار نشدم تکليف من چيست؟
📚 آيت الله خامنه ای
✏️ اگرچه بنا داشتيد به وظيفه خود در تنگی وقت عمل کنيد، لكن قضای آن روز بر شما واجب است بلی اگر وظيفه شما تيمَم بوده باشد و تصميم بر تيمّم هم قبل از فجر داشته باشيد لكن خوابتان برده باشد، در خواب اول روزه صحيح است.
@soalateshari
📖سوالات شرعي
هدایت شده از حرز امام جواد علیه السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👌دکتر رفیعی: یکی از راه های کسب #آرامش، همراه داشتن حرز امام جواد(ع) است
👈حرز امام جواد (ع) دارای اسناد بسیار معتبری می باشد و دارای خواص زیادی از جمله #کاهش_بلا، دفع #چشم_زخم ، ابطال #سحروجادو و... است.
10% #تخفیف برخی محصولات حرز تا آخر ماه رمضان 🌹🌹
🌿🌸☘️
سفارش بازوبند حرز امام جواد علیه السلام :
@boshrasale3
یا
عدد 2 را به شماره 09130728736 پیامک نمایید
⁉️ من ۲ سال است که بدلیل زایمان و شیر دادن طفل روزه نگرفتم سال گذشته که بچه هنوز ۱ ساله نشده بود سؤال کردم در مورد روزه گفتند باید خودت بفهمی می توانی یا نه حالا من سؤال دارم که بچه ام هنوز شیر می خورد و ۲ سالش نشده وبعد از رمضان ۲ ساله می شود حکم روزه من چیست و سالهای گذشته چطور وبچه از سن ۶ ماهگی غذای کمکی می خورد ؟
📚 آيت الله سیستانی
✏️ روزهائی که روزه نگرفته اید قضا کنید و علاوه بر قضا ، برای هر یک روز که تا ماه رمضان بعدی قضا نکرده اید ۷۵۰ گرم طعام به فقیر صدقه بدهید .
@soalateshari
📖سوالات شرعي
⁉️ قیمت کفاره روزه ماه رمضان که به عذرشرعى مثل مرض و غیر آن افطار شده است چقدر است؟ و آیا معیار قیمت شهرى است که در آن زندگى مى کنیم یا معیار 750 گرم گندم یا خرما یا نان است بدون در نظر گرفتن شهرى که در آن هستیم؟
📚 آيت الله مکارم شیرازی
✏️ ملاک قیمت شهرى است که کفّاره در آن پرداخت مى شود و مقدار آن 750 گرم است ولى قیمت آن را مى توانید به شخص مستحق بدهید بشرط این که اطمینان داشته باشید مصرف نان مى کند.
@soalateshari
📖سوالات شرعي