⁉️آیا شرکت در مراسمی که در آن مشروبات الکلی توزیع وصرف می شود جائز است ؟
📚 آیت الله سیستانی
✏️ چنانچه شرکت در آن مجلس تأیید کار آنها به حساب آید جایز نیست.
@soalateshari
سوالات شرعی📖
⁉️آیا خوردن مشروبات الکلی حتی به میزان ناچیز نماز را تا 40 روز باطل می کند؟
📚 آیت الله خامنه ای
✏️ منظور این است که شرب خمر مانع از قبول نماز و روزه است، نه اینکه با شرب خمر وجوب ادای نماز و روزه ساقط شود و قضاء واجب گردد یا جمع بین اداء و قضاء لازم شود.
@soalateshari
سوالات شرعی📖
⁉️آيا الكل سفيد و زرد نجس است؟
📚 آیت الله بهجت
✏️ الكل مطلقا مورد احتياط در نجاست است، مگر به گونه اى به دست بيايد كه از ابتدا مسموم كننده باشد نه مست كننده
@soalateshari
سوالات شرعی📖
⁉️آشاميدن نوشيدنىهايى ڪه به نام ماءالشعيروجود دارد،چه حڪمى دارد؟
📚 آیت الله خامنه ای
✏️ ماءالشعير طبّى پاڪ اسٺ و خوردن آن اشڪال ندارد،وبا آب جو(فقاع) ڪه حرام اسٺ فرق دارد.
@soalateshari
سوالات شرعی📖
⁉️اگر کسی بر اثر ندانستن مساله نماز های قضایش را نشسته خوانده است حکم نماز های قضایی که خوانده است چیست ؟
📚 آیت الله خامنه ای
✏️ در فرض سوال اگر توانایی خواندن به صورت ایستاده داشته ، باید قضا کند.
@soalateshari
سوالات شرعی📖
⁉️ آیا پولی که در بانکها یا تعاونیها میگذاریم بهره آن حرام است یا حلال؟
📚آیت الله سیستانی:
✏️اگر سپرده گذاربر اساس معاملاتی که بر حسب موازین فقهی صحیح باشد و احتمال عمل به آن معاملات در حق بانکها داده شود اشکال ندارد و تصرف در کل ارباح حاصله مجاز است مثل ساثر معاملات مشروعی که با اموال دولتی صورت می گیرد.
@soalateshari
سوالات شرعی 📖
⁉️آیا کپی کردن کارهای گرافیکی یا دانلود فیلم، کلیپ و آهنگ با ذکر منبع در فضای مجازی اشکال شرعی دارد؟
📚 آیت الله خامنه ای
✏️ اگر قرائن و شواهد یا متعارفی وجود دارد که در این گونه امور استفاده برای عموم آزاد است، اشکال ندارد و الا استفاده، خرید و فروش و کپی برداری بنابر احتیاط واجب جایز نیست
@soalateshari
سوالات شرعی📖
⁉️تعرض به حریم خصوصی دیگران از طریق فضای مجازی از لحاظ فقهی چه حڪمی دارد؟
📚 آیت الله خامنه ای
✏️ فی نفسه جایز نیست
@soalateshari
سوالات شرعی📖
📚آیه الله خامنه ای
✏️حکم قرض دادن
قرض دادن مستحب مؤکد است؛ به خصوص به شخص محتاج. از پیامبر اکرم (ص) نقل شده است:
قَالَ: وَ مَنْ أَقْرَضَ أَخَاهُ الْمُسْلِمَ- کَانَ لَهُ بِکُلِّ دِرْهَمٍ أَقْرَضَهُ وَزْنَ جَبَلِ أُحُدٍ- مِنْ جِبَالِ رَضْوَى وَ طُورِ سَیْنَاءَ حَسَنَاتٌ- وَ إِنْ رَفَقَ بِهِ فِی طَلَبِهِ- تَعَدَّى بِهِ عَلَى الصِّرَاطِ کَالْبَرْقِ الْخَاطِفِ اللَّامِعِ- بِغَیْرِ حِسَابٍ وَ لَا عَذَابٍ- وَ مَنْ شَکَا إِلَیْهِ أَخُوهُ الْمُسْلِمُ فَلَمْ یُقْرِضْهُ- حَرَّمَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَیْهِ الْجَنَّةَ یَوْمَ یَجْزِی الْمُحْسِنِینَ.(۱)
هرکس به برادر مسلمانش قرض دهد، در مقابل هر درهمی که قرض میدهد، به میزان وزن کوه احد، از کوههای رضوی و طور سیناء برای او حسنه است و اگر در مطالبه قرض خود، مدارا کند، بدون حساب و عذاب سریع از صراط میگذرد و اگر برادر مسلمانش از او قرض بخواهد و او ندهد (در صورتیکه توانایی آن را دارد) خداوند روزی که به محسنین جزا میدهد، بهشت رابر او حرام میکند.
@soalateshari
سوالات شرعی📖
📚آیه الله خامنه ای
✏️شرایط صحت قرض
۱. قرض گیرنده و قرض دهنده هر دو باید شرایط متعاقدین، یعنی بلوغ، عقل، قصد و اختیار را داشته باشند و به علاوه محجور (ممنوعالتصرف) نباشند.
۲. مال قرض، عین، یا چیزی باشد که قابل تملک باشد. لذا قرض دادن دین و منفعت باطل است. شراب و خوک نیز قابل قرض دادن نیست؛ چون قابلیت تملک و به ملکیت در آمدن را ندارد؛ یعنی شرع مقدس کسی را مالک شراب یا خوک نمیداند.
۳. مال قرض مشخص باشد. بنابراین قرض دادن چیزی که مبهم است، صحیح نیست. همچنین مقدار قرض باید از نظر پیمانه، وزن و عدد، مشخص باشد.
۴. تحویل دادن و تحویل گرفتن مال قرض لازم است و صرف گفتوگو کافی نیست. ولی نیاز نیست که در مال قرض تصرف کند.
۵. قرض دادن یک امر کلی و دادن مصداقی از آن کلی محل اشکال است.
@soalateshari
سوالات شرعی📖
شستن سر زیر شیر آب در حال روزه، چه حکمی دارد؟
📚آیه الله بهجت
چون در یک دفعه تمام سر را آب فرا نمی گیرد، اشکال ندارد.
@soalateshari
سوالات شرعی📖
📚آیه الله خامنه ای
✏️ربای در قرض
هرگونه شرط زیاده در قرض، هرچند ارزش مالی کمی داشته باشد، ربا و حرام است. (منظور شرطی است که در ضمن عقد قرض صورت گرفته یا قرض مبتنی بر آن منعقد شده است.)
موارد زیادتی عبارت است از:
۱. زیادتی در عین: ۱۰۰ هزار تومان قرض داده شود، به شرط آنکه علاوه بر این پول، یک لباس هم برگردانده شود.
۲. زیادتی در عمل: ۱۰۰ هزار تومان قرض داده شود، به شرط آنکه علاوه بر این پول، یک پارچه هم برای قرضدهنده داده شود.
۳. زیادتی در منفعت: ۱۰۰ هزار تومان قرض داده شود، به شرط آنکه علاوه بر این پول، اجارهبهای قرضگیرنده به قرض دهنده پرداخت شود.
۴. زیادتی انتفاع: ۱۰۰ هزار تومان قرض داده شود، به شرط آنکه علاوه بر این پول، قرض گیرنده خانهاش را به قرض دهنده اجاره دهد.
۵. زیادتی در وصف: ۱۰۰ هزار تومان قرض داده شود، به شرط آنکه در مقابل ۱۰۰ هزار تومان پول کهنه، پول نو پرداخت شود.
@soalateshari
سوالات شرعی📖