eitaa logo
صبح امید رزن، درگزین و سردرود
290 دنبال‌کننده
6.5هزار عکس
3.9هزار ویدیو
488 فایل
هدف؛ همبستگی و انسجام برای تعالی فرهنگ و معارف اسلامی ضمن تشکر از مشارکت همه عزیزان؛ نظرات، پیشنهادات، انتقادات، پیامها، فایلها و... را میتوانید به آی دی های زیر ارسال نمایند: @salam_918 @rezaie_h واحد خواهران @niyayesh110
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام شبهه ای پر تکرار در چند روز گذشته در فضاهای مجازی آیا بین آیه 29سوره بقره و آیه 30 سوره نازعات پیرامون تقدم آفرینش آسمان و زمین تعارض وجود دارد؟ آیا آفرینش آسمان ها جلوتر بوده یا زمین، کدام یک زود تر آفریده شد؟" او خدایى است که همه آنچه را (از نعمتها) در زمین وجود دارد، براى شما آفرید، سپس به آسمان پرداخت و آنها را به صورت هفت آسمان مرتب نمود، و او به هر چیز آگاه است". (29) سوره بقره. "و زمین را بعد از آن گسترش داد"، (30) سوره نازعات. چنان که در آیات شریفه بالا می بینید خداوند یک بار می فرمایند که نخست زمین آفریده شد و بار دیگر حکم به تقدم آفرینش آسمان دارند. آیا آیات فوق توسط دو خدای متفاوت بر محمد نازل گشته اند که هر یک ادعاهای متفاوتی در مورد آفرینش کائنات دارند. قبل از پرداختن به پاسخ، توجه به دو نکته ضروری به نظر می رسد: 1. دلیل اختلاف و تعارض ظاهری که بین دو آیه مورد سؤال دیده می شود، به دلیل وجود دو کلمه "ثمّ" و "دحو" در آیات مورد بحث است که کلمه "ثم" در فارسى به معناى "سپس" و "پس" است که در تأخّر و پشت سر هم بودن ظهور دارد، از این رو از این آیه استظهار می شود که آفرینش آسمان بعد از زمین بوده است. نیز "دحا" و "دحو" را به معنای خلق که در فارسی به معنای آفرینش می آید ترجمه می کنند، اما دحو به معنای گستردن است. 2. برخی از مفسران منکر این بحث (تقدم و تأخر در آفرینش آسمان و زمین) هستند و این را قیاس گرفتن کار خدا به کار خلق می دانند که باطل است؛ مثلا سید قطب در تفسیر "فی ظلال القران" می گوید: مفسران و متکلمان در این جا سخن را از آفرینش آسمان و زمین، قبلیت و بعدیت و استواء و تسویه ... بسط دادند و فراموش کردند که قبلیت و بعدیت دو اصطلاح بشری است که در مقایسه با افعال خداوند هیچ گونه دلالتی ندارد و ایشان در همان جا این نوع بحث های متداول بین دانشمندان مسلمان را آفتی از بحث های فلسفی یونانی و الهیات متداول بین یهود و نصاری می داند. ولی با توجه به این که خداوند این الفاظ و عبارات را جهت تفهیم و درک مخاطبانش به پیامبر القا می کند در نتیجه با اسلوب و روش و قواعد حاکم بر ادبیات مردم با ایشان سخن می گوید از این رو فهم عرفی آنها ملاک و حجت خواهد بود و ربطی به بحث های فلاسفه و یهود و نصاری نخواهد داشت. تقدم و تأخر آفرینش آسمان و زمین سؤال و پاسخ سؤالى که در این جا پیش مى‏آید این است که کلمه "ثم" به معناى "سپس" و "پس" در فارسى است و طبعاً تأخّر و پشت سر هم بودن را می رساند. بنابراین، از این آیه استفاده می شود که آفرینش آسمان بعد از زمین بوده است: "ثُمَّ اسْتَوى‏ إِلَى السَّماءِ" در حالى که از آیه "وَ الْأَرْضَ بَعْدَ ذلِکَ دَحاها" (و زمین را بعد از آن (آسمان) گسترش داد) عکس آن به دست مى‏آید که خلقت زمین بعد از آسمان است. در جواب این سؤال از سوی دانشمندان پاسخ هایی داده شده است که در این جا به دو نمونه از آن اشاره می کنیم: 1 اساساً بین این دو آیه تعارضی وجود ندارد؛ زیرا کلمه "دحا" که از ریشه "دحو" است به معنای آفرینش نیست، بلکه به معنای گسترش دادن است از این رو می شود آیه شریفه ناظر بر سه مرحله باشد: الف. آفرینش ابتدایی زمین ب. آفرینش ثانوی آسمان ج. گسترش دادن زمین بعد از آفرینش آسمان در روایتی می خوانیم که همین سؤال از عمرو بن عبید و حسن بصرى شده که آنها در پاسخ گفته‏اند: از کلمه "دَحاها" فقط گسترش زمین استفاده می شود نه آفرینش آن و ممکن است ترتیب آفرینش چنین بوده باشد که اول زمین خلق شده و پس از آن آسمان ها و سپس گسترش زمین. پس باید گفت که منظور این نیست که آفرینش زمین پس از آسمان بوده است؛ بلکه منظور این است که گسترش زمین و آماده سازى آن براى زندگى، پس از آفرینش آسمان ها بوده و این مانع از آن نیست که زمین قبل از آسمان آفریده شده باشد. 2. گرچه کلمه "ثم" در تأخیر و ترتیب زمانى ظهور دارد، اما این ظهور در همه جا نیست. صاحب تفسیر مجمع البیان می فرماید: ممکن است بگوییم کلمه "ثم" همه جا براى تأخیر و ترتیب زمانى نیست (همان طورى که در ادبیات عرب نظایر فراوان دارد). و این کلمه در این جا فقط براى تذکر و یادآورى نعمت هاى خدا است و نظرى به تقدم و تأخّر خلقت زمین یا آسمان ندارد. بلکه غرض برشمردن تعداد نعمت است؛ مثلا یکى از ما می گوید: "الم اطعمک ثمّ کسوتک ثمّ اعطیتک ثمّ حملتک"، آیا من تو را طعام نکردم و جامه ندادم و بخشش نکردم و اسب ندادم، و این می تواند درست باش حتی اگر آنچه را مقدّم گفته، مؤخّر انجام داده باشد؛ چرا که نظر او به تقدیم و تأخیر نیست، بلکه نظر او به تعداد است. بهرحال این کلام را خداوند در مقام امتنان فرموده است و از این جهت می توان گفت که کلمه "ثم" در جمله "ثُمَّ اسْتَوى‏ إِلَى السَّماءِ" به معناى تأخیر زمانى نیست، بلکه به معناى‏ تأخیر در بیان و ذکر حقایقى پشت سر هم است.
18.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خاطره عیادت رهبر معظم انقلاب از همسرش در بیمارستان بقیه الله تهران 🎙صحبت های حاج حسین یکتا درباره حضرت آقا https://eitaa.com/sobhomid_RDS
ترور ‌امام جمعه سابق زاهدان در بابلسر 🔹آیت‌الله عباسعلی سلیمانی نماینده سابق ولی فقیه در استان سیستان و بلوچستان امروز در بابلسر مورد سوء‌قصد قرار گرفت‌. 🔹آیت‌الله سلیمانی که در حال انجام بانکی بوده است توسط فردی مورد حمله قرار گرفته و ‌جان خود را از دست داده است. http://eitaa.com/joinchat/3298492416Cc8880c401c https://eitaa.com/sobhomid_RDS
پیکر استاد موسوی‌تهرانی فردا در قم تشییع می‌شود 📌 مراسم تشییع پیکر آیت الله موسوی تهرانی فردا پنجشنبه ۷ اردیبهشت ساعت ۱۶ از مسجد امام حسن عسکری(ع) به سمت حرم مطهر حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها برگزار می شود. ◻️بعد از طواف پیکر دور ضریح حضرت معصومه(س) و اقامه نماز به باغ بهشت منتقل و به خاک سپرده می شود. ◻️مراسم بزرگداشت این عالم ربانی نیز فردا بعد از نماز مغرب و عشا در مسجد امام حسن عسکری علیه‌السلام برگزار می‌گردد. ◼️ استاد سید رسول موسوی تهرانی از اساتید پیشکسوت حوزه علمیه قم، پس از عمری مجاهدت در راه تعلیم و تربیت و تدریس علوم حوزوی و تبلیغ امر دین، امروز دارفانی را وداع گفت. آیت الله اعرافی در پیام تسلیتی: ✍️ آیت الله موسوی تهرانی شمع فروزان محفل گرم تدریس سطوح عالی قم بود https://eitaa.com/sobhomid_RDS
چهار ثمره زیبا برای خوب حرف زدن ✅امام سجاد علیه‌ السلام: اَلْقَوْلُ الْحَسَنُ یُثْرِی الْمالَ وَ یُنْمِی الرِّزْقَ وَ یُنْسِئُ فِی الاَْجَلِ وَ یُحَبِّبُ اِلَی الاَْهْلِ وَ یُدْخِلُ الْجَنَّةَ گفتار نیک، ثروت را زیاد و روزی را فراوان می‌کند، مرگ را به تأخیر می‌اندازد، انسان را در خانواده محبوب می‌کند و به بهشت وارد می‌نماید. 📚خصال، ص ۳۱۷، ح ۱۰۰ https://eitaa.com/sobhomid_RDS
🔹️اطلاعیه دعای ندبه مسجد قمر بنی هاشم شهرک پاسداران شهر رزن. 🔹️ستاد مهدویت، هیئت اباصالح المهدی عج الله تعالی فرجه الشریف شهرستان رزن. https://eitaa.com/sobhomid_RDS
🔹️اطلاعیه نمازجمعه ۱۴۰۲/۲/۸ شهر رزن🔹️ https://eitaa.com/sobhomid_RDS
🔹معلم فداکار هم رفت حسن امیدزاده، معلم فداکاری که در سال76 برای نجات 30دانش آموز گرفتار در آتش سوزی مدرسه روستای «بیجار سر شفت» خود را به شعله‌های آتش زد و از ناحیه سر و صورت دچار سوختگی شدید شد، پس از 15سال تحمل درد و ناشی از سوختگی شدید در بیمارستان فومن جان باخت. تو هیچ اخباری هم اعلام نشد. این فداکاری رو باید توی کتابهای تاریخ نوشت یادش گرامی ... و روانش شاد ! دوستان برای احترام به تمام ارزش‌های انسانی این پیام رو در تمام گروهها به اشتراک بگذارید. @sobhomid_RDS