eitaa logo
سخن و مداحی ناب خبر فلسطین اخبار پرسپولیس استقلال فوتبال برتر ورزش سه
13.1هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
4.1هزار ویدیو
39 فایل
|♥️بسم الله الرحمن الرحیم♥️. جهت مشاوره @mohamad143418
مشاهده در ایتا
دانلود
رحمه للعالمین.mp3
914.5K
🎙 رحمت و بخشش پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله ✔کانال استاد رفیعی ☑ @ostadrafiei
✨﷽✨ 🔰قال رسول الله - صلّي الله عليه و آله -: مالي و لِلدنيا إنما مَثَلي و مثلُها كمثل الراكبِ رُفِعَت له شجرةٌ في يوم صائفٍ فقال تَحتَها ثم راحَ و تَرَكَها. 💬رسول خدا - صلّي الله عليه و آله - فرمودند: مرا با دنيا چكار؟ مثل من و دنيا مثل سواري است كه در روز گرمي درختي برايش بپا شده و او زير درخت خواب كوتاهي نموده سپس كوچ كرده و درخت را وا گذاشته است. 📗«الكافي، ج ۲، ص ۱۳۴» ✔کانال استاد رفیعی ☑ @ostadrafiei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 سنگین ترین آیه ای که بر پیامبر صلی الله علیه و آله نازل شد... استاد رفیعی کانال رسمی استاد رفیعی ☑ @ostadrafiei
✨﷽✨ 🔰سوال : من در گذشته اشتباهات زيادي مرتكب شده‌ام اما حالا پيش خودم و خدا توبه كرده‌ام ولي نگاهها و حرفهاي ديگران من را آزار ميدهد و مدام من را مورد سرزنش قرار مي‌دهند. لطفا من را راهنمايي بفرماييد. 🔸🔸🔸 💬پاسخ : در اين سوال جواب هم وجود دارد يعني اين اخلاق، اخلاق خدايي نيست كه ايشان مي‌فرمايند كه پيش خودم و خدا توبه كرده‌ام ولي مردم دست از سر من برنمي دارند. من چند تا روايت كوتاه براي شما بخوانم كه ببينيد گناه تحقير، فحاشي و اهانت چقدر بد و زشت است. در كتاب كافي مرحوم شيخ كليني روايت داريم: هر كس بنده اي از بندگان خدا و ولي از اولياء خدا را مورد اهانت قرار دهد، با من اعلام جنگ كرده است. ديگري اينكه كسي كه بنده ي مومنم را خوار بشمارد، اعلام نبرد رسمي با من كرده است. روايت ديگري: اگر كسي مومني را خوار بشمارد، خدا روز قيامت او را وارد محشر مي‌كند و انگشت نما ميشود و گناهش را همه مي‌دانند. رسول اكرم فرمود: هيچ مسلماني را تحقير نكنيد. همان كسي كه پيش تو خيلي كوچك است ممكن است نزد خدا خيلي بزرگ باشد. امام صادق (ع) فرمود: اگر كسي يك نقطه ضعفي را از مومني نگه دارد و بخواهد روزي آبروي او را ببرد، خدا او را از تحت ولايت خودش بيرون مي‌كند و تحت ولايت شيطان در مي‌آيد ولي شيطان هم او را قبول نميكند. كساني كه گناه تحقير دارند را حتي شيطان نمي پذيرد و مي‌گويد كه اگر تو خوب بودي، خدا تو را نمي راند. يكي از همسران پيامبر بنام سفيه، پدرش يهودي بوده است. بعد خودش به پيامبر پيشنهاد داد و پيامبر هم قبول كرد. بعضي از همسران پيامبر او را مسخره مي‌كردند و به او يهودي زاده مي‌گفتند. او پيش پيامبر آمد و گله كرد. در سوره حجرات هم به اين اشاره شده است. پيامبر به او گفت كه اگر اين دفعه اين را به تو گفتند، تو هم بگو پدر من هارون است و عمويم موسي است و شوهرم رسول الله است. قرآن مي‌فرمايد: القاب زشت و ناروا روي يكديگر نگذاريد. مردي پيش امام سجاد (ع) آمده بود. نام او ابومره بود يعني پدر تلخي. امام فرمود: ديگر خودت را با اين اسم معرفي نكن. فردي پيش رسول خدا آمده بود و نامش عبدالشمس بود و نامش را عبدالوهاب گذاشت و فرمود عبدالشمس يعني چه؟ توجه داشته باشيد كه تمسخر، تحقير، استهزاء، فحاشي، سب، ناسزاگويي و به رخ كشيدن گذشته ي ديگران گناه بزرگي است. خدا در سوره ي زمر مي‌فرمايد: اي پيامبر وقتي توبه كننده اي مي‌آيد، او را بپذير. چرا ما اينطوري هستيم؟ فردي بيست سال پيش خطايي كرده و تا اسمش مي‌آيد، مي‌گوييم كه فلاني را مي‌گويي كه فلان كار را كرد. خدا مي‌فرمايد: سيئات را به حسنات تبديل مي‌كنيم. ما افرادي با گذشته ي خراب داشته ايم و پيش پيامبر آمدند و پيامبر آنها را پذيرفت. نكته ي بعدي كه من اشاره كنم اين است كه بعضي از اوقات افرادي بانے حقارت‌هاي خانوادگے يا شغلي يا مسائل مربوط به ديگران مي‌شود. مثلا پدرے معتاد است. حالا اعتياد هم يك بيمارے است و بايد درمان بشود. اين آقا دو تا دختر خوب دارد. متدين و مومن و پسر خوب هم دارد. مے گويند كه چون پدرش معتاد است، ما از او دختر نمي گيريم. اين خوب نيست. بعضے ها بخاطر شغل كسي اين حرف را مے زنند. من زماني در مشهد بودم و خانمے براي من نوشته بود كه پدر من دو تا همسر دارد و من ليسانس هستم و تمام كمالات را دارم ولے تا خواستگاران مے فهمند كه پدرم دو تا همسر دارد پس مي‌زنند. بفرض از نظر عرف ما و از نظر خانواده اے كه خواستگارے آمدند اين گناه باشد، اولا گناه من چيست؟ لذا ايشان توبه كرده است و خدا توبه پذير است. شما دست برداريد. خدا مي‌فرمايد: كسي كه مومنے را سرزنش كند نمي ميرد تا در همين دنيا همان بلا سرش بيايد. طعنه سه جور است. گفتارے، نوشتاري و رفتارے. گفتاري همين‌هايي است كه بحث كرديم. نوشتارے مقالات نيشدار مثل روزنامه‌ها كه مطالبے را تيتر مے كنند و تمام سخنراني طرف را مے زنند و وسط سخنراني را مي‌گيرند و آنچه خودشان ميخواهند مے نويسند، اين يك نوع طعنه است. رفتاري هم داستان همان عبس و تولے است كه فقيري وارد جلس شد و ثروت خودش را جمع كرد يا چهره در هم مي‌كشد كه اين طعنه رفتارے است. ✔ڪانال استاد رفیعے ☑ @ostadrafiei
98-08-22 rafiee.mp3
9.83M
🎵 🔸 حجت الاسلام و المسلمین 🎙 موضوع: تفسیر آیه ۱۶۵ سوره بقره 🕌 حرم حضرت معصومه سلام الله علیها 🗂حجم : ۸ مگابایت ✔کانال استاد رفیعی ☑ @ostadrafiei
✨﷽✨ 🔰حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، در ویژه برنامه میلاد رسول گرامی اسلام(ص) و امام صادق(ع) که با حضور زائران و مجاوران در رواق امام خمینی(ره) برگزار شد، عنوان کرد: 💬 مرز بین رأفت و قاطعیت بسیار باریک ولی دقیق است، برخی متأسفانه مهربانی و قاطعیت پیامبر(ص) را خوب تشخیص نداده و به دنبال آن تحلیل اشتباه به مردم تحویل می‎دهند. خطیب حرم مطهر رضوی ادامه داد: «خُذِ الْعَفْوَ»، «إن تَعْفُوا وَ تَصْفَحُوا و تَغْفِرُوا»، «أَنْ تَعْفُوا أَقْرَبُ لِلتَّقْوَی» از آیاتی است که دلالت بر عفو و گذشت نسبت به دیگران دارد و «فَاقْتُلُوا الْمُشْرِکِینَ حَیْثُ وَجَدْتُمُوهُمْ» از نمونه آیات مقابله با منافقان و کفار به شمار می‌رود. وی با بیان اینکه برخی دین‌شناسی کافی ندارند و مسائل تاریخی را تحریف می‎کنند، اظهار کرد: هر زمانی که به «توحیدمحوری»، «اصول و فروع دین» و «حدود الهی» لطمه وارد شود نباید گذشت داشت، یک زمانی مشرکان آمدند به رسول الله(ص) گفتند که یک سال ما موحد می‎شویم و یک سال شما بت‌پرست شوید. پیامبری که روی سرش خاکستر ریختند و گذشت کردند، در این مورد کوتاه نیامدند. حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به اینکه پیامبر(ص) هر آینه با خائنان محکم و قاطعانه برخورد می‎کردند، گفت: بر اساس آیه ۱۰۵ سوره نساء که می‎فرماید «إِنَّا أَنْزَلْنَا إِلَیْکَ الْکِتَابَ بِالْحَقِّ لِتَحْکُمَ بَیْنَ النَّاسِ بِمَا أَرَاکَ اللَّهُ وَلَا تَکُنْ لِلْخَائِنِینَ خَصِیمًا» سیره رسول‌الله(ص) و دین مبین اسلام مقابله با خائن را یک اصل مهم و ضروری می‌داند. سخنران حرم مطهر رضوی با اشاره به صلح حدیبیه بیان کرد: صلح حدیبیه، پیمانی است که سال ششم هجری بین پیامبر(ص) و مشرکان مکه در منطقه حدیبیه امضا شد و در سوره فتح به آن اشاره شده است. وی ابراز کرد: ماجرای این صلح این است که مسلمانان برای به جا آوردن مناسک حج رهسپار مکه شده بودند با ممانعت مشرکین قریش مواجه شدند، پیامبر(ص) تصمیم گرفتند شخصی را به سوی قریش بفرستند تا مذاکره کند، پس از مذاکرات بین طرفین، سرانجام پیمان صلح حدیبیه بسته شد که بر اساس آن، صلح ده ساله بین طرفین برقرار شد و مسلمانان آن سال به مدینه بازگشتند. هنوز دو سال از پیمان صلح نگذشته بود که مشرکان مکه طبق بند اول صلح‌نامه را نقض کردند و رسول الله(ص) محکم و قاطعانه در برابر آن‌ها ایستادند. حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی تأکید کرد: ابوسفیان شخصاً برای عذرخواهی به مدینه رفت، عذرش پذیرفته نشد و در اندک مدتی، پیامبر(ص) با سپاهی انبوه که در زمان صلح و گسترش اسلام گرد آمده بودند، عازم فتح مکه شده و مکه را فتح کردند. وی با تاکید بر اینکه مسئولان چشم به یاری و برجام غربی‎ها نداشته باشند، افزود: ماجرا صلح حدیبیه به خوبی مرز بین رأفت و قاطعیت پیامبر(ص) را مشخص می‌کند. لذا نباید با تحلیل اشتباه، تاریخ و سیره انبیاء و ائمه هدی(ع) را تحریف و جای رأفت و قاطعیت را جا به جا کرد. 🕌بیانات دکتر رفیعی در شب میلاد پیامبر(ص) و امام صادق علیه السلام در مشهد مقدس ✔کانال استاد رفیعی ☑ @ostadrafiei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠رأفت و رحمت و قاطعیت پیامبر (ص) در قرآن 🎙حجت الاسلام دکتر رفیعی ✔کانال استاد رفیعی ☑ @ostadrafiei
✍🏻متن کامل بیانات رهبر انقلاب در درس خارج فقه امروز درباره طرح مدیریت مصرف سوخت؛ ✅بسم الله الرحمن الرحیم و الحمدللّه ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا محمّد و آله الطّاهرین و لعنة اللّه علی اعدائهم اجمعین 🔸 قبل از اینکه بحث را شروع بکنیم، من عرض بکنم که در این یکی دو روز خب یک حوادثی به دنبال مصوبه‌ی سران کشور، سران قوا اتفاق افتاد؛ دیروز، دیشب، پریشب، در برخی از شهرهای کشور، و متأسفانه مشکلاتی هم درست شد، تعدادی جان باختند و مراکزی تخریب شد، از این کارها هم شد در این یکی دو روزه. چند نکته را باید توجه داشت؛ اولاً وقتی یک چیزی مصوبه‌ی سران کشور هست، آدم باید با چشم خوشبینی به او نگاه کند، بنده در این قضیه سررشته ندارم یعنی تخصص این کار را ندارم، گفتم هم به آقایان؛ گفتم من چون نظرات کارشناس‌ها هم در این قضیه‌ی بنزین مختلف است، بعضی‌ها آن را لازم و واجب میدانند بعضی‌ها مضر میدانند، بنابراین من هم که صاحبنظر نیستم در این قضایا؛ گفتم من صاحبنظر نیستم لکن اگر سران سه قوه تصمیم بگیرند من حمایت میکنم. من این را گفتم، حمایت هم میکنم. سران قوایند، نشستند با پشتوانه‌ی کارشناسی یک تصمیمی برای کشور گرفتند، باید عمل بشود به آن تصمیم؛ این یک نکته. 🔹نکته‌ی دوم اینکه خب بله، یقیناً بعضی از مردم از این تصمیم یا نگران میشوند یا ناراحت میشوند یا به ضررشان است یا خیال میکنند به ضررشان است به هر تقدیر ناراضی میشوند، لکن آتش زدن به فلان بانک این کار مردم نیست، این کار اشرار است؛ کار اشرار است، این را باید توجه داشت. در یک چنین حوادثی معمولاً اشرار، کینه‌ورزان، انسانهای ناباب وارد میدان میشوند، گاهی بعضی از جوانها هم از روی هیجان با اینها همراهی میکنند و این‌جور مفاسد را به بار می‌آوردند. این مفاسد هیچ مشکلی را درست نمی کند جز اینکه علاوه‌ی بر هر مشکلی که هست، ناامنی را هم اضافه میکند. ناامنی بزرگ‌ترین مصیبت برای هر کشوری است، برای هر جامعه‌ای است، اینها قصدشان این است. شما ملاحظه کنید در این دو روز تقریباً یعنی دو شب و یک روزی که از این قضایا گذشته همه‌ی مراکز شرارت دنیا علیه ما این کارها را تشویق کردند، از خانواده‌ی منحوس خبیث خاندان پهلوی تا مجموعه‌ی خبیث و جنایتکار منافقین، اینها دارند مرتباً در فضای مجازی و در جاهای دیگر دارند تشویق میکنند ترغیب میکنند که این شرارتها انجام بگیرد. من عرضم این است هیچ کس به این اشرار کمک نکند، هیچ انسان عاقل و شایسته‌ای که به کشور خودش علاقه مند است، به زندگی راحت خودش علاقه مند است، به اینها نباید کمک بکند؛ اینها اشرارند، این کارها کار مردم معمولی نیست. 🔸مسئولین هم البته دقّت کنند، مواظبت کنند، هرچه ممکن است از مشکلات این کار کم کنند. حالا من دیروز دیدم در تلویزیون که بعضی از مسئولین محترم آمدند گفتند که ما مراقبیم که این افزایش قیمت موجب افزایش قیمت اجناس و کالاها نشود؛ خب بله این مهم است، چون الان گرانی هست، بنا باشد باز اضافه بشود گرانی خب این برای مردم خیلی مشکلات درست میکند، باید مراقبت کنند. این مراقبت‌ها را اینها بکنند، مسئولین حفظ امنیت کشور هم به وظایفشان عمل کنند. 🔹مردم عزیز ما هم که خوشبختانه در قضایای گوناگون این کشور بصیرت خودشان را، آگاهی خودشان را نشان دادند بدانند که این حوادث تلخ از ناحیه‌ی کیست و چگونه است، این آتش زدن و خراب کردن و ویران کردن و دعوا کردن و ناامنی ایجاد کردن مال چه کسی است، این را بفهمند توجه کنند که میفهمند هم مردم ملتفتند، و از اینها فاصله بگیرند. این آن توصیه‌ی ما است، مسئولین کشور هم به وظایف‌شان به طور جدی عمل کنند. ✔کانال استاد رفیعی ☑ @ostadrafiei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 قاطعیت پیامبر(ص) در مقابل نقض پیمان دشمنان... #صلح_حدیبیه #برجام #تحریف #قاطعیت ✔کانال استاد رفیعی ☑ @ostadrafiei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠سه توصیه مهم امام صادق(ع) برای خوب زندگی کردن 🎙حجت الاسلام دکتر رفیعی ✔کانال استاد رفیعی ☑ @ostadrafiei
✨﷽✨ 🔰سوال– برادرم مدت سه ماه است كه با خانمي عقد كرده است ولي بشدت با هم اختلاف دارند و مي‌خواهد او را طلاق بدهد و ما مي‌گوييم كه با هم كنار بياييد ولي ميگويد كه استخاره هم كرده‌ام و ميخواهم او را طلاق بدهم. شما راهنمايي بفرماييد. 🔸🔸🔸 💬پاسخ - من خودم در كارهاي كلان مثل ازدواج وخانه خريدن كمترين استخاره را در زندگي داشته ام. ما دو تا مطلب مُقدم بر استخاره داريم. مرحله ي سوم سراغ استخاره مي‌آييم. در سفارشات ديني ما، مرحله ي اول تدبير انديشه و تفكر است و اين مقدم است. روايت داريم كه فكر آينه صافي است. انسان بنشيند فكر كند، بررسي كند و تدبر كند كه اين دختر به پسر من مي‌خورد؟ شغل و تحصيلاتش مي‌خورد؟ مجموعه قضايا را با تفكر و انديشه بررسي كند. الان شما مي‌خواهيد يك منزل بخريد. پولتان مشخص است. حالا اگر شما دنبال يك منزل يك ميلياردي بروييد آيا پولتان مي‌رسد؟ اين مشخص است. يا فرض كنيد فردي ميداند كه با اين نمرات فرد ممتازي در كنكور نمي شود، خوب براي اين استخاره كند؟ اول تدبير و بعد برنامه ريزي و معناي برنامه ريزي اين است كه داشته‌ها را ببينيم، مطلوب را ببينيم، بين داشته‌ها و مطلوب ايجاد ارتباط كنيم و با تفكر و انديشه به آن هدف برسيم. مرحله ي دوم بحث استشاره است. يعني مشورت. خدا به پيامبر مي‌فرمايد: و شاورهم في الامر. حضرت علي (ع) مي‌فرمايد: بشتابيد كه گران‌هاي مردم را ارزان بدست بياوريد و گران‌هاي مردم تجربه است. يك معلم كه سي سال در آموزش و پرورش بوده و به دانش آموزان درس داده و شما كه تاره مي‌خواهيد وارد مدرسه بشويد، چه اشكالي دارد كه يك ربع در كلاس ايشان باشيد و تجربه كسب كنيد؟ براي مشكلات پيش مشاوره بروند و حَكَم بگيرند. زماني پيش مي آيد كه كار من پنجاه پنجاه ميشود و به سمت استخاره مي‌روم ولي آقايي كه ميگويد كه عقد كرده است و بعد براي ادامه ي زندگي استخاره كرده است، چه كسي براي ادامه ي زندگي استخاره مي‌گيرد؟ ادامه ي زندگي مطلوب و پسنديده است بعبارت ديگر رجحان دارد. شما براي خواندن نماز شب استخاره مي‌گيرد؟ شما براي انفاق استخاره مي‌گيريد؟ استخاره براي پنجاه پنجاه است نه براي ادامه زندگي يعني من الان به يك مرحله اي رسيده‌ام كه با تدبير و مشورت همه ي راهها را فتم و به اينجا رسيدم كه هيچ كدام از دو راه براي من اولويت ندارد. مثلا من ميتوانم دو رشته را همزمان در دو شهر انتخاب كنم مثلا در تهران مهندسي برق و در اصفهان مهندسي عمران. كداميك از اينها را بروم و مانده ام. استخاره يك راه حل براي اين موضوع است. در روايت ما توصيه به استخاره نشده است. اين يك راه حل است. ولي سيره ي علما نشان مي‌داده كه وقتي مردم مي‌آمدند، برايشان استخاره مي‌گرفتند. اما موردش همان زماني است كه انسان بين پنجاه، پنجاه گير كند. و ِالا ين دختر خانم سنش به پسر شما مي‌خورد، اخلاقش مي‌خورد، خانواده اش خوب است و پسر هم دختر را مي‌خواهد و همه ي مقدمات هم فراهم است و بعد بگوييم كه استخاره كنيم كه ببينيم خوب است يا بد؟ اين اشتباه است. بعضي از افراد براي كارهايي كه اتفاق نيفتاده، استخاره ميكنند و اين اصلا معنا ندارد. اينكه آيا در كنكور قبول مي‌شويم يا نه؟ اين يك تفعل است و در قرآن تفعل جايز نيست. يا اينكه براي كار غير شرعي استخاره ميكنند كه مثلا تقلب بكنم خوب است يا بد است؟ آيا ربا بگيرم خوب است يا بد است؟ حضرت علي (ع) در نهج البالغه به حارث مي‌فرمايد: وقتي وارد بازار ميشويد استخاره كنيد يعني طلب خير كنيد. امام جواد (ع) فرمود: وقتي مي‌خواهيد كار خيري بكنيد، دو ركعت نماز بخوانيد مثلا مي‌خواهيد دختر شوهر بدهيد و همه ي مقدمات آنرا فراهم كرده باشيد نه اينكه مثلا تحقيق نكرده باشيد و پسر فاسد باشد. پس تحقيق كنيد و همه ي راههاي آسيب را ببنيد و الان كه مي‌خواهيد شوهر بدهيد، دو ركعت نماز بخوانيد و بگوييد كه خدايا در اين ازدواج خير و بركت قرار بده. اين را طلب خير كردن مي‌گويند. ما در كاسبي هايمان هم ميگوييم كه خيرش را ببيني. اين همان است يعني بدبينانه به آن قضيه نگاه نكن. ✔کانال استاد رفیعی ☑ @ostadrafiei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 واکنش امام صادق(ع) به کتک خوردن عروسش از پسرش 🎙 حجت الاسلام والمسلمین رفیعی ✔کانال استاد رفیعی ☑ @ostadrafiei
✨﷽✨ 🔰سوال : در مورد فرق گذاشتن بين فرزندان توضيح بدهيد. 🔸🔸🔸 💬پاسخ : اين سوال را زياد از من مي‌پرسند. البته يك مقدار آن حساسيت است. مثلا فكر مي‌كند كه اين طور است. البته من فرق گذاشتن بين فرزندان را قبول دارم. الان آقا عروس و داماد دارد و دختر آخري را شوهرمي دهد و همه ي وقتش را معطوف به او ميكند. يا داماد آخري پزشك است و داماد اولي كارگر و ديگر او را تحويل نمي گيرد. خانمي ميگفت: ما اينقدر مادرم را تحويل ميگيريم و از مكه كه آمده، براي او ميهماني گرفته ايم ولي مادرم اصلا به ما توجهي نميكند و در ميهماني‌ها ما را دعوت نمي كند. من چكار كنم؟ گفتم كه اگر با لوالدين احسانا است بايد باز هم سر بزني ولي اگر يك طرفه است، كمي آن را كمتر كن. خانواده‌هايي كه فرزند در خانه داريد حتي در نگاه كردن هم بين فرزندانتان فرق نگذاريد و آنهايي كه فرزند زياد دارند در رفت و آمدها دقت كنند كه اگر دو دفعه پسر بزرگ مي‌آيد، دو دفعه هم پسر كوچك بيايد. پيامبر در نگاهش هم عدالت داشت. در نگاه و در برخوردتان بايد خيلي احتياط كنيد. من در قلبشان را نمي گويم. حالا ما فرزندي را خيلي دوست داريم. اما باقر (ع) مي‌فرمايد: ما بعضي از بچه هايمان را بيشتر دوست داريم ولي در رفتارمان بروز نمي دهيم. رسول اكرم در سوغاتي و هديه دادن بين فرزندانتان عدالت داشته باشيد. آقا براي پسر تو خانه اي يك كاپشن مي‌آورد و براي پسر بزرگش يك جوراب از مكه مي‌آورد. پسر، پسر است. اگر او كاپشن دارد و يا دستش به دهانش مي‌رسد و يا پزشك است. بحث هديه فرق مي‌كند. اين دو فرزند تو هستند و به هردو يك جور نگاه كن. به درآمدهاي بالا و پايين آنها كاري نداشته باش. بعضي‌ها عروسي دارند كه از فاميل خودشان است مثلا دخترخاله است. او را بيشتر تحويل مي‌گيرد و می گويد: از خودمان است. يا عروسي دارد كه همشهري خودش است، او را بيشتر تحويل مي‌گيرد، اين طور نبايد باشد. عروسی دارد تحصيلات بيشتری دارد. با همه ي اينها نبايد در برخورد تبعيض قائل شد. اين‌ها پيامد د ارد و پيامد آن كينه و عداوت حسادت بدبينی ميشود. روايتی داريم كه وقتی با فرزندانتان صحبت ميكنيد در نگاه و گوش كردن حرفشان عدالت را رعايت كنيد. يكی از دلايلی كه باعث شد برادران يوسف او را در چاه بيندازند اين بود كه پدر او را بيشتر تحويل ميگرفت. در قرآن داريم: آنها گفتند كه پدر يوسف و برادرش را بيشتر از ما دوست دارد. البته كار يعقوب گناه نبود. دقت كنيد كه در خانواده‌ها تبعيض و بی عدالتی نباشد. ✔کانال استاد رفیعی ☑ @ostadrafiei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠تفاوت حکومت امام معصوم(ع) با حکومت ظالم 🎙 حجت الاسلام والمسلمین رفیعی ✔کانال استاد رفیعی ☑ @ostadrafiei
شرح نهج البلاغه دکتر رفیعی 26 آبان 98.mp3
3.75M
🎙 شرح نامه ۶۹ نهج البلاغه #آبرو #آبشار_معرفت ✔کانال استاد رفیعی ☑ @ostadrafiei
✨﷽✨ 🔰پيامبراكرم (صلّي الله عليه و آله و سلم) مي‌فرمايند: الجفاء كلّ الجفاء و الكفر من سمع منادي اللَّه تعالى ينادي بالصّلاه و يدعوه إلى الفلاح فلا يجيبه؛ 💬نشان خشونت و كفر نفاق آن است كه كسى منادى خدا را بشنود كه به نماز ندا مي‌دهد و وي را به رستگارى مي‌خواند و دعوت او را اجابت نكند. 📗نهج الفصاحه ✔کانال استاد رفیعی ☑ @ostadrafiei
#جرعه_ای_از_قرآن #قرآن #کلام_حق #کتاب_الهی ✔کانال استاد رفیعی ☑ @ostadrafiei
✨﷽✨ 🔰سوال : آيا نماز شب قضا دارد. آيا دستور ساده تري دارد كه ما بتوانيم از بركات آن استفاده كنيم؟ 💬پاسخ : آب دريا اگر نتوان كشيد، هم به قدر تشنگي بايد كشيد. ما يك مطلوب داريم. نماز شب يازده ركعت قبل از نماز صبح. ۷۰ استغفار و ۳۰۰ تا العفو و ۴۰ نفر مومن را دعا كردن. اين مطلوب نماز شب است. البته همه ی اين‌ها پانزده دقيقه بيشتر طول نمی كشد. حالا كسی قبل از نماز صبح بلند شد و حال ندارد، يازده ركعت نماز شب بخواند، قنوت معمولی بخواند، واجب نيست چهل مومن را دعا كند. باز اگر كسی حال يازده ركعت نماز را هم نداريد، دو ركعت نماز نافله ی شب بخواند. بالاخره اگر سر اين سفره پنج رقم غذا بود مطلوب است ولی اگر يك رقم غذا هم بود انسان را سير می كند و ميشود از آن استفاده كرد. قضای نماز شب را هم می توان بجا آورد. در ظهر می توان دو ركعت نماز قضای شب خواند. البته قضای يازده ركعت را هم می توان خواند. حتي ما می توانيم هنگام خوابيدن نماز شب را بخوانيم و بخوابيم. چون معمولا ما زودتر از يازده نمی خوابيم. ✔کانال استاد رفیعی ☑ @ostadrafiei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا