فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 توصیه های عبادی فردی و اجتماعی خداوند به پیامبر (ص)
🎙حجت الاسلام دکتر رفیعی
✔کانال استاد رفیعی
☑ @ostadrafiei
✨﷽✨
امان روز قیامت
🔰پيامبراكرم (صلّي الله عليه و آله و سلم) ميفرمايند:
ثلاث من كنّ فيه أظلّه اللَّه تحت ظلّ عرشه يوم لا ظلّ إلّا ظله: الوضوء على المكاره و المشي إلى المساجد في الظلم و إطعام الجائع؛
💬سه چيز است كه در هر كه باشد خداوند وى را روزى كه سايه اى جزسايه خدا نيست در سايه عرش جاى دهد: وضو گرفتن با زحمت و راه مسجد سپردن در تاريكى و سير كردن گرسنه.
📗نهج الفصاحه
✔کانال استاد رفیعی
☑ @ostadrafiei
93-09-22 rafiee.mp3
3.76M
🎙 پنج حق مرد بر زن و حقوق زن بر مرد
✔کانال استاد رفیعی
☑ @ostadrafiei
90-11-27 rafiee.mp3
1.63M
🎙 ولایت پذیری حضرت معصومه سلام الله علیها
🔷 حجت الاسلام و المسلمین #رفیعی
✔کانال استاد رفیعی
☑ @ostadrafiei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 اینکه میگویند در کارها اخلاص داشته باش یعنی چی؟
🎥حجت الاسلام دکتر رفیعی
✔کانال استاد رفیعی
☑ @ostadrafiei
✨﷽✨
نماز صبح
🔰من وقت نماز صبح بيدار ميشوم اما واقعاً حس بلند شدن از رختخواب را ندارم چه كار كنم كه آن حس فرح و نشاط در من ايجاد شود و آن ذوق و شوق برای نماز را پيدا كنم؟
🔸🔸🔸
💬البته من اسم اين را كسالت نمی گذارم، كسالت با اين فرق دارد. آدم كسل ظهر و مغرب هم كسل است و اصلاً نماز را با كسالت می خواند. قرآن می فرمايد: بعضی ها نماز می خوانند با كسالت، انفاق می كنند با كراهت، جبهه می روند با سنگينی و سختی، يعنی واقعاً دل ايشان نمی خواهد بروند. در سوره ی مباركه آل عمران آيه ی ۱۴۶ اگر ملاحظه كنيد آمده: يكي از ويژگی های ياران انبياء اين است كه سستی ندارند. در زيارتنامه ي حضرت ابوالفضل می خوانيد اشهد انك لم تهن شهادت می دهم شما هرگز سستي و وهن نداشته ايد. من فكر می كنم كسالت و وهن غير از نماز صبح است، چون كسي كه ساعت دوازده يا يك شب خوابيده، چهار يا پنج صبح برای او سخت است كه بيدار شود، همين آدم نماز ظهر را با نشاط می خواند چون بيدار است و توجه دارد. لذا من اين فاز را جدا می كنم
، اگر كسی واقعاً از نماز خوشش نيايد يك راه درمانی دارد و آن نيز اين است كه يواش يواش با خدا رفيق شود، آثار نماز را ببيند و بخواند تا بالاخره به آن نتيجه برسد. اما آن بخش نخست كه اشاره كرديد بيشتر هم در نماز صبح مشكل دارند، يك كسي می گفت كه من بيشتر قضای نماز صبحها را ظهرها می خوانم، صبحها يا بيدار نمی شوم و يا اگر بيدار هم بشوم حال ندارم و نمی توانم نماز را با حال بخوانم كه اين اصلاً خوب نيست. در آن بخش اول توصيه من اين است كه قدری زودتر بيدار شوند، خانوادهها بچهها را با تلطيف و مهربانی بيدار كنند. موقعی كه براي نماز صبح بيدار شدند يك شير يا آب ميوه برای فرزند خود ببرند تا بخورد و بعد بخوابد تا يك نشاط روحی و جسمی نيز پيدا كند. يك مقدار سعی كنيد كه با اين تلطيف فرزندان را برای نماز صبح بيدار كنيم، خود شما اگر در خواب خوش باشيد يك مرتبه يك نفر شما را تكان دهد و بيدار كند، نه تنها برای نماز صبح بلكه ممكن است برای هر كارديگری بدخلق شويد. اين عكس العمل فقط برای نماز نيست، شما اگر اين بچه را برای كلاس هم بيدار كنيد همين عكس العمل را نشان می دهد. لذا من می خواهم با يك نگاه خوش تری نگاه كنم، اين فرد با نماز مشكل ندارد بلكه بدليل سنگينی خواب اين عكس العمل را نشان
مي دهد كه شايد با اين تلطيف يك مقدار كمتر شود.
✔کانال استاد رفیعی
☑ @ostadrafiei
درس اخلاق دکتر رفیعی 2 آذر.mp3
15.69M
🎙 احترام های مقدس
✔کانال استاد رفیعی
☑ @ostadrafiei
🔵🔴روضه هفتگی🔴🔵
ایام صلح مقتدرانه امام حسن مجتبی علیه السلام
و شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها به روایت ۴۵ روز
🔊 سخنران: حجت الاسلام دکتر رفیعی
🎤 با نوای : حاج حسن شالبافان
🕗 چهارشنبه ها ، ساعت ۲۰ 🕗
برادران / خواهران
مهدکودک ویژه کودکان
مهمان سفره حضرت زهرا سلام الله علیها
♦️مجموعه فرهنگی مذهبی صاحب الزمان عج
✔کانال استاد رفیعی
☑ @ostadrafiei
95-09-24 rafiee.mp3
10.12M
🎵 #منبر_کامل
#تفسیر
💠 حجت الاسلام و المسلمین #رفیعی
💬 موضوع : تفسیر سوره بقره
🕌 حرم حضرت معصومه سلام الله علیها
📅24 آذر 95
✔کانال استاد رفیعی
☑ @ostadrafiei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 شباهت های پیامبر(ص) و امام زمان (عج)
🎙حجت الاسلام دکتر رفیعی
✔کانال استاد رفیعی
☑ @ostadrafiei
درمان وسواس
🔰راه مبارزه و حذف هميشگي افكار آزار دهنده ي وسواس چگونه است و چه كار بايد كرد؟
🔸🔸🔸
💬 اولاً وسوسه از شيطان است، قرآن ميفرمايد: يوسوس في صدور الناس، آن چيزي كه از خدا و فرشتگان است الهام است و وسوسه نيست. (ان الذين قالو ربنا الله ثم استقاموا تتنزل عليهم الملائكة ان لا تخافوا سوره فصلت آيه ۳۰) آنجا ميگويد: آن چيزي كه فرشتهها القاء ميكنند ان لا تخافوا و لا تحزنوا و ابشرو بالجنة، اوحينا اليام موسي، قرآن ميفرمايد: به مادر موسي الهام كردم. پس اصلاً معناي واژه ي وسوسه منشاء شيطاني دارد. وسوسه دو جور است. گاهي در رفتار و گاهي در افكار انسان است. فراوان از ما ميپرسند كه ما وسوسههاي فكري داريم حتي در روز عاشورا فردي پيش من آمد و گفت: آقا من حتي راجع به امام حسين (ع)، راجع به خدا و راجع به اهل بيت نيز چيزهايي به ذهنم ميآيد كه ناراحت هستم و گاهي ميخواهم به پيشاني خود مشت بزنم و گاهي نيز به سر خود ميزنم و ميگويم چرا ميآيي؟ ولي اين افكار ناخود آگاه به ذهن ميآيد. اتفاقا در روايت داريم كسي آمد نزد رسول خدا و گفت فكرهاي بدي راجع به خدا به ذهنم ميآيد و ميگويم خدا را كسي آفريده، اصلا چه كسي گفته خدا هست؟ خدا كجاست؟ يك وقت شبهه است انسان مطالعه ميكند و به آن ميرسد. ولي بعضيها ميگويند من يقين دارم خدا هست و عاشق امام حسين (ع) هستم ولي نمي دانم چرا اين افكار به ذهن من ميآيد؟ راه مبارزه با اين جور وسوسهها دو چيز است: ۱- توجه نكردن، اصلاً توجه نكنيد تا پيش ميآيد بگوييد (افوض امري الي اله ان اله بصير بالعباد) يعني من خود را به خدا واگذار ميكنم، خدايا من فكر خود را به تو واگذار كردم، تو آن را مديريت كن. ميدانيد اين ذكر حضرت موسي ع است يعني من خودم و كار خود را به خدا واگذار كردم و او خودش ميداند چكار كند و اين ذكري است كه مكر و خدعه را از انسان دور ميكند و خيلي هم زيبا است. ميپرسند گاهي غم و افسردگي من را فرا ميگيرد چكار كنم؟ به اين دوستان توصيه ميكنم اين ذكر را زياد بگويند: لا اله الا انت سبحانك اني كنت من
الظالمين چون خدا ميفرمايد: و نجيناه من الغم. از مرحوم علامه اميني نقل شده ايشان فرمودند كه هر وقت حال خوشي داشتيد سر به سجده بگذاريد و هرچه حال داريد بگوييد لا اله الا انت سبحانك كه اين ذكر اندوه را ميبرد و نشاط ميآورد. براي از بردن وسوسههاي فكري يكي اينكه فكرش را نكنيم و توجه نكنيم و يا اينكه جايگزين مناسب براي آن بگذاريم. يعني اگر شما افكار ديگري جاي آن بگذاريد، اين فكر ميرود. مثلاً برويد و راجع به سيره ي امام حسين (ع) فكر كنيد يا اصلاٌ ذهن خود را از آينده فرزندانتان پر كنيد و راجع به درس آنها فكر كنيد. آنها كه فكر زياد دارند معمولاً از اينجور فكرها نمي كنند، اين فكرها غالباً از بي كاري و بطالت ايجاد ميشود. يا اصلاً راجع به يك پروژه يا يك موضوع تاريخي فكر كنيد، اگر جايگزين مناسب گذاشتيد اين فكرها از بين ميرود. اما در مورد وسواس رفتاري خيلي ميپرسند، من هم يك جواب بيشتر نمي دهم خود آنها هم ميدانند وسواس رفتاري يك راه بيشتر ندارد آن هم بي توجهي است. البته نمي گويم ديگر حلال و حرام را قاطي كنند يا نمي گويم بي مبالاتي كنند. اما خواهر من و برادر من اگر در دستشويي خود را شستيد و اين آب كر است و يقين كرديد و دو يا سه بار شستيد ديگر ادامه ندهيد و بلند شويد. اگر زير دوش رفتيد امتحان كنيد
يك بار خشك زير دوش برويد آب كه ميريزد همه جاي شما خيس ميشود، تا سر و گردن خود را شستيد برويد سمت راست و بعد سمت چپ و ديگر بر نگرديد. من نمي گويم بخشي از عضو را نشسته بگذاريد اين غسل باطل است ولي شما كه ميبينيد اين طرف كامل خيس شد كافي است بيرون بياييد. البته ميدانيد بخشي از وسواس هم بيماري است و روان شناسان مطرح ميكنند كه اين بيماري است و خود اين افراد هم ميدانند.
✔کانال استاد رفیعی
☑ @ostadrafiei
90-11-27 rafiee.mp3
1.89M
🎵 #نوای_کریمه
💠 فضیلت حضرت معصومه سلام الله علیها
🔷 حجت الاسلام و المسلمین #رفیعی
✔کانال استاد رفیعی
☑ @ostadrafiei
98-09-06 rafiee.mp3
7.56M
🎵 #منبر_ڪامل
#تفسیر
💠 حجت الاسلام و المسلمین #رفیعی
🎙 موضوع : تفسیر آیه 166 سوره بقره
🕌 حرم حضرت معصومه سلام الله علیها
✔ڪانال استاد رفیعے
☑ @ostadrafiei
خمس
🔰 پرسيده اند پدر من اهل خمس و زكات دادن نيست ما چكار كنيم و چگونه برخورد كنيم؟
🔸🔸🔸
پاسخ
💬در باره ی رزق و روزی حرفهای زيادی است اولاً قرآن كريم می فرمايد: اموال خود را بين خود به باطل نخوريد و گاهی می فرمايد: رشوه و لقمه ی حرام نخوريد. گاهی توصيه ميكند كه از ربا دوری كنيد يعنی مصداق را مشخص كرده است. من در خصوص مال حرام بايد عرض كنم مال حرام دو جور است. يكی حرام به ذات و يكی حرام به غير ذات، يك چيزهايی ذاتاً و مطلقاً خريد و فروش آن حرام است و اگر در زندگی انسان وارد شود حرام است مثل شراب، اگر بخرد حرام است، بفروشد حرام است، آلات قمار بفروشد يا بخرد حرام است، آلات موسيقی حرام است. بعضی از اينها حرام ذاتی است فرض كنيد كسی گوسفند او مرده باشد، می تواند گوشت آن را بسته بندی كند و بفروشد؟ اين
حرام ذاتی است، مردار ميت، خون، شراب و..
بخش دوم حرام غير ذاتی است، حرام غير ذاتی آن چيزی است كه خود فی النفسه حرام نيست اما يك عواملی باعث حرمت آن می شود مانند اينكه اشاره كرديد حقوق واجب خود را نمی پردازد، زكات نمی دهد يا فرض كنيد سرقت می كند يا رشوه می گيرد، خود اين مال بد نيست، پول است يا ايران چك است ولی به عنوان رشوه گرفته شده است، اين حرام ذاتی نيست. يا مثلاً مال كسی را غصب می كند، اين، اموال حرامی است كه به اشكال مختلف در زندگی مردم وارد می شود. ۳۰ يا ۴۰ مورد مصداق است كه در برنامه ای مصاديق غصب را بيان می كنم. حضرت امام نقل می كنند در جماران بودند يك روز وارد اتاق شدند و ديدند كه به ديوار اتاق ميخ می زنند و يك چيزهايی نصب ميكنند، پرسيدند چه خبر است؟ گفتند می خواهند فيلم برداری كنند و دوربين و پروژكتور نصب كنند، امام فرمودند : آيا از صاحب خانه اجازه گرفته ايد اين خانه اجاره ای است بايد از صاحب آن اجازه گرفت. اما در مورد سؤال شما، حديث داريم دو چيز درآخرالزمان خيلی كم پيدا ميشود يكی درهم حلال است و ديگری رفيق قابل اعتماد. شما می دانيد لقمه ی حلال رويش دارد و لقمه ی حرام ريزش و آثار منفی دارد. منتها اينكه پرسيدن پدر من اهل خمس نيست، خوب شايد ايشان
تكليف خاصی نداشته باشد چون در آن خانه زندگی می كند، بعضی وقتها خانمها می پرسند شوهر من خمس نمی دهد تكليف من چيست؟ شايد ايشان تكليف خاصی نداشته باشد چون در آن خانه زندگی می كند فقط بايد تذكر بدهد ولی توصيه ی من به خانوادهها اين است كه در مورد لقمههای بچهها يك مقدار حساس تر باشند.
✔کانال استاد رفیعی
☑ @ostadrafiei
اطاعت.mp3
902K
🎙 اطاعت نادرست از پدر و مادر..
کج فهمی
#فهم_دین
✔کانال استاد رفیعی
☑ @ostadrafiei
95-10-01 rafiee.mp3
8.32M
🎵 #منبر_کامل
💠 حجت الاسلام و المسلمین #رفیعی
🎙 موضوع : تفسیر سوره بقره
📅 1 دی 1395
🕌 حرم حضرت معصومه سلام الله علیها
✔کانال استاد رفیعی
☑ @ostadrafiei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کلیپ: امیدواری...
#ناامیدی
#امیدواری
#حضرت_موسیع
✔کانال استاد رفیعی
☑ @ostadrafiei
﷽
زمین چشم تماشا شد امام عسکری آمد✨
بهشت آرزوها شد امام عسکری آمد
هوای سامره گلپوش از عطر نفس هایش✨
گل ایمان شکوفا شد امام عسکری آمد
ولادت امام حسن عسکری علیه السلام بر شما مبارک باد🌸
✔کانال استاد رفیعی
☑ @ostadrafiei
✨﷽✨
حق الناس
🔰حق النفس يعني چه؟
💬همانطور كه اشاره شد رساله ے حقوقے امام سجاد (ع) يك نگاه جامع به حق خدا، حق الناس و حق النفس و حتے حق عبادات مثل حق نمازو روزه دارد. امام در واقع يك نگاه جامع به آنها كرده اند، اينكه ما نسبت به خالق يك مسئوليتے داريم و نسبت به مردم يك مسئوليتے ، همچنين نسبت به خود و مسائل شرعے مانند نماز نيز مسئوليت داريم. بعضے ها حق نماز و روزه را ضايع مے كنند. حق النفس به معناے حق خودمان است، چون نفس به معناے ذات و به معناے حقيقت انسان است. همانطور كه مے دانيد ما مكرراً در آيات قرآن ميخوانيم كه مواظب نفس خود باشيد. قو انفسكم و اهليكم ناراً وقوده الناس والحجارة يا در قرآن مے خوانيم: اگر نيكے كنيد به خود مے كنيد و اگر بدے كنيد به خود مے كنيد، ليس الانسان الا ما سعے. مجموعه ے اين آيات میرساند كه معناے حق نفس يعنے حقوق و وظايفي كه يك انسان نسبت به خود دارد. حالا اين حقوق دو بخش است، يك بخش
حقوق مادے است و حفظ بدن از آفات و آسيبها است. بدن ما امانت است و ما نمے توانيم نسبت به بدن و حقوقے كه اعضاء دارند بے تفاوت باشيم. يك كسے بگويد اين چشم متعلق به خودم است و مے خواهم آن را در بياورم، اين دست مال خودم است مے خواهم خال كوبے كنم، اين انگشت متعلق به خودم است ميخواهم آن را بكنم، اسلام اجازه ے اين كارها را به انسان نمے دهد. به همين دليل اگر بعضے افراد حقوق مادے و معنوے خود را چه در جنبه ے افراط و چه در جنبه ے تفريط ناديده بگيرند اشتباه است. در زمان پيامبر افرادي غرق در عبادت و نماز بودند با مردم ارتباط نداشتند، غذا نمے خوردند، ازدواج نمے كردند، در اين باره پيامبر ص فرمودند: اين سنت من نيست، من كه پيامبر شما هستم ازدواج مے كنم، فرزند مے آورم، غذاے خوب مے خورم يا كسانے را داشتيم كه اهل رهبانيت يا همان گوشه گيرے بودند، از خود كم مے گذاشتند در اين باره حضرت فرمودند: رهبانيت امت من جهاد است، اگر مے خواهيد به خود فشار بياوريد با دشمن مبارزه كنيد. در اينجا مثالي عرض كنم: فرض كنيد كسي بگويد من اختيار خود را دارم ميخواهم معتاد شوم، خوب ببنيد اين ريه كه در اختيار انسان است، اين اعضایے كه خدا برا تنفس به انسان داده است، براي اين است كه هواے پاك استفاده كند.
✔ڪانال استاد رفیعے
☑ @ostadrafiei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #پادکست | از امام حسن عسکری علیهالسلام چه میدانیم؟
🔹این امام با همهی ائمه فرق دارد...
🔺حجتالاسلام دكتر ناصر رفیعی
✔کانال استاد رفیعی
☑ @ostadrafiei
✨﷽✨
وسواس
🔰لطفاً در مورد بحث وسواس هم صحبت كنيد.
💬بحث وسواس اولين لطمه ي آن به نفس خود انسان است، آدم وسواسي انرژي و استعداد خود را هدر ميدهد، به نعمتهاي خدا لطمه وارد ميكند و اسراف ميكند. وسواس منشأ چند معصيت است كه مهمترين آن گوش نكردن به حرف خدا و پيامبر است. خداو پيامبر ميگويد اين چيز پاك است اما شما ميگوييد پاك نيست. مگر اول سوره ي حجرات نمي فرمايد: از خدا و پيامبر جلو نيفتيد. وقتي خدا و پيامبر به شما ميگويد اگر يقين داريد و صد در صد بدانيد اين رطوبت نجاست است بايد احتراز كنيد. البته بي مبالاتي هم نبايد بشود الان بعضيها براي درمان وسواس رو به بي مبالاتي ميآورند و اين روش غلط است. مثلاً آقايي ميگفت يك نفر به من گفته اگر ميخواهي وسواس خانم تو خوب شود كل خانه را نجس كن، ديگر خيال او راحت ميشود، لذا ميآيد و خانه را نجس ميكند اين كه راه درست نيست. راه اين است اولاً فرد وسواسي بايد به شما اعتماد كند، عرض ميكنم افراد وسواسي كه وسواس آنها غالباً در مسائل ديني است اول بايد بدانند از خدا و پيامبر جلو ميزنند و اين خود بدترين كار است، چون خداوند ميفرمايد: هر كس نافرماني خدا و پيامبر را بكند مورد لعنت قرار ميگيرد. دوم اسراف، اسراف وقت، اسراف انرژي، اسراف آب و اسراف منابعي كه در اختيار آنان است، اسراف در فكر اين فكري كه بايد به حضور قلب در نماز برود مدام به اينكه چطور بايد لفظ را ادا كرد درگير ميشود. و محور سوم و گناه سومي كه در آن است اينكه اصلاً وسواس از القائات شيطان است، واقعاً امام صادق (ع) به كسي فرمود: اين كار شيطاني است، از خود طرف هم بپرسيد ميگويد خدا لعنت كند شيطان را. نكته چهارم اينكه اين يك بيماري است و افراد نيز ميدانند كه بيماري است. پس وقتي به شما ميگويد اينجا رطوبت است بگوييد كه آيا صددرصد يقين داريد؟ من ميدانم بيشتر آنان احتمال ۲۰ يا ۳۰ درصد را ميدهند در صورتي كه من به
شما عرض ميكنم خواهر گرامي، برادر عزيز تا ۹۹ درصد هم كه بود اهميت ندهيد، اگر صد در صد ميدانيد نجاست است اهميت بدهيد و گرنه ما مأمور به ظواهر هستيم مأمور به حقايق كه نيستيم. من الان ميآيم منزل شما فرش شما مرطوب است حتي خيس نجاست هم است، من هم سؤال نمي كنم البته وظيفه هم ندارم، ميايستم روي آن و نماز ميخوانم پاي من هم نجس ميشود و يا روي آن چند دقيقه اي مينشينم و پذيرايي ميشوم. از آن خانه خارج شده به مسجد ميروم و نماز جماعت ميخوانم با همين پايي كه مرطوب است و مسلماً هم نجس است. آيا يقين داريم كه نجس است؟ نه يقين نداريم، به حكم واقع اين جس است اما من كه خبر نداشتم، فكر ميكنم آب است و پاك، آمدم داخل مسجد راه رفتم، همه ي اينها در واقع نجس است اما در ظاهرپاك است و ما مأمور به واقع نيستيم بلكه ما به ظواهر حكم ميكنيم.
✔ڪانال استاد رفیعے
☑ @ostadrafiei