eitaa logo
سخن و مداحی ناب خبر فلسطین اخبار پرسپولیس استقلال فوتبال برتر ورزش سه
13.1هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
4.1هزار ویدیو
39 فایل
|♥️بسم الله الرحمن الرحیم♥️. جهت مشاوره @mohamad143418
مشاهده در ایتا
دانلود
✨﷽✨ حق الناس 🔰حق النفس يعني چه؟ 💬همانطور كه اشاره شد رساله ے حقوقے امام سجاد (ع) يك نگاه جامع به حق خدا، حق الناس و حق النفس و حتے حق عبادات مثل حق نمازو روزه دارد. امام در واقع يك نگاه جامع به آنها كرده اند، اينكه ما نسبت به خالق يك مسئوليتے داريم و نسبت به مردم يك مسئوليتے ، همچنين نسبت به خود و مسائل شرعے مانند نماز نيز مسئوليت داريم. بعضے ها حق نماز و روزه را ضايع مے كنند. حق النفس به معناے حق خودمان است، چون نفس به معناے ذات و به معناے حقيقت انسان است. همانطور كه مے دانيد ما مكرراً در آيات قرآن مي‌خوانيم كه مواظب نفس خود باشيد. قو انفسكم و اهليكم ناراً وقوده الناس والحجارة يا در قرآن مے خوانيم: اگر نيكے كنيد به خود مے كنيد و اگر بدے كنيد به خود مے كنيد، ليس الانسان الا ما سعے. مجموعه ے اين آيات میرساند كه معناے حق نفس يعنے حقوق و وظايفي كه يك انسان نسبت به خود دارد. حالا اين حقوق دو بخش است، يك بخش حقوق مادے است و حفظ بدن از آفات و آسيب‌ها است. بدن ما امانت است و ما نمے توانيم نسبت به بدن و حقوقے كه اعضاء دارند بے تفاوت باشيم. يك كسے بگويد اين چشم متعلق به خودم است و مے خواهم آن را در بياورم، اين دست مال خودم است مے خواهم خال كوبے كنم، اين انگشت متعلق به خودم است مي‌خواهم آن را بكنم، اسلام اجازه ے اين كارها را به انسان نمے دهد. به همين دليل اگر بعضے افراد حقوق مادے و معنوے خود را چه در جنبه ے افراط و چه در جنبه ے تفريط ناديده بگيرند اشتباه است. در زمان پيامبر افرادي غرق در عبادت و نماز بودند با مردم ارتباط نداشتند، غذا نمے خوردند، ازدواج نمے كردند، در اين باره پيامبر ص فرمودند: اين سنت من نيست، من كه پيامبر شما هستم ازدواج مے كنم، فرزند مے آورم، غذاے خوب مے خورم يا كسانے را داشتيم كه اهل رهبانيت يا همان گوشه گيرے بودند، از خود كم مے گذاشتند در اين باره حضرت فرمودند: رهبانيت امت من جهاد است، اگر مے خواهيد به خود فشار بياوريد با دشمن مبارزه كنيد. در اينجا مثالي عرض كنم: فرض كنيد كسي بگويد من اختيار خود را دارم مي‌خواهم معتاد شوم، خوب ببنيد اين ريه كه در اختيار انسان است، اين اعضایے كه خدا برا تنفس به انسان داده است، براي اين است كه هواے پاك استفاده كند. ✔ڪانال استاد رفیعے ☑ @ostadrafiei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | از امام حسن عسکری علیه‌السلام چه می‌دانیم؟ 🔹این امام با همه‌ی ائمه فرق دارد... 🔺حجت‌الاسلام دكتر ناصر رفیعی ✔کانال استاد رفیعی ☑ @ostadrafiei
✨﷽✨ وسواس 🔰لطفاً در مورد بحث وسواس هم صحبت كنيد. 💬بحث وسواس اولين لطمه ي آن به نفس خود انسان است، آدم وسواسي انرژي و استعداد خود را هدر مي‌دهد، به نعمت‌هاي خدا لطمه وارد مي‌كند و اسراف مي‌كند. وسواس منشأ چند معصيت است كه مهمترين آن گوش نكردن به حرف خدا و پيامبر است. خداو پيامبر مي‌گويد اين چيز پاك است اما شما مي‌گوييد پاك نيست. مگر اول سوره ي حجرات نمي فرمايد: از خدا و پيامبر جلو نيفتيد. وقتي خدا و پيامبر به شما مي‌گويد اگر يقين داريد و صد در صد بدانيد اين رطوبت نجاست است بايد احتراز كنيد. البته بي مبالاتي هم نبايد بشود الان بعضي‌ها براي درمان وسواس رو به بي مبالاتي مي‌آورند و اين روش غلط است. مثلاً آقايي مي‌گفت يك نفر به من گفته اگر مي‌خواهي وسواس خانم تو خوب شود كل خانه را نجس كن، ديگر خيال او راحت مي‌شود، لذا مي‌آيد و خانه را نجس مي‌كند اين كه راه درست نيست. راه اين است اولاً فرد وسواسي بايد به شما اعتماد كند، عرض مي‌كنم افراد وسواسي كه وسواس آنها غالباً در مسائل ديني است اول بايد بدانند از خدا و پيامبر جلو مي‌زنند و اين خود بدترين كار است، چون خداوند مي‌فرمايد: هر كس نافرماني خدا و پيامبر را بكند مورد لعنت قرار مي‌گيرد. دوم اسراف، اسراف وقت، اسراف انرژي، اسراف آب و اسراف منابعي كه در اختيار آنان است، اسراف در فكر اين فكري كه بايد به حضور قلب در نماز برود مدام به اينكه چطور بايد لفظ را ادا كرد درگير مي‌شود. و محور سوم و گناه سومي كه در آن است اينكه اصلاً وسواس از القائات شيطان است، واقعاً امام صادق (ع) به كسي فرمود: اين كار شيطاني است، از خود طرف هم بپرسيد مي‌گويد خدا لعنت كند شيطان را. نكته چهارم اينكه اين يك بيماري است و افراد نيز مي‌دانند كه بيماري است. پس وقتي به شما مي‌گويد اينجا رطوبت است بگوييد كه آيا صددرصد يقين داريد؟ من مي‌دانم بيشتر آنان احتمال ۲۰ يا ۳۰ درصد را مي‌دهند در صورتي كه من به شما عرض مي‌كنم خواهر گرامي، برادر عزيز تا ۹۹ درصد هم كه بود اهميت ندهيد، اگر صد در صد مي‌دانيد نجاست است اهميت بدهيد و گرنه ما مأمور به ظواهر هستيم مأمور به حقايق كه نيستيم. من الان مي‌آيم منزل شما فرش شما مرطوب است حتي خيس نجاست هم است، من هم سؤال نمي كنم البته وظيفه هم ندارم، مي‌ايستم روي آن و نماز مي‌خوانم پاي من هم نجس مي‌شود و يا روي آن چند دقيقه اي مي‌نشينم و پذيرايي مي‌شوم. از آن خانه خارج شده به مسجد مي‌روم و نماز جماعت مي‌خوانم با همين پايي كه مرطوب است و مسلماً هم نجس است. آيا يقين داريم كه نجس است؟ نه يقين نداريم، به حكم واقع اين جس است اما من كه خبر نداشتم، فكر مي‌كنم آب است و پاك، آمدم داخل مسجد راه رفتم، همه ي اينها در واقع نجس است اما در ظاهرپاك است و ما مأمور به واقع نيستيم بلكه ما به ظواهر حكم مي‌كنيم. ✔ڪانال استاد رفیعے ☑ @ostadrafiei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 #نما_حرم سخنرانی کوتاه حجت الاسلام و المسلمین #رفیعی مقام شفاعت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها ✔کانال استاد رفیعی ☑ @ostadrafiei
90-11-27 rafiee.mp3
1.89M
🎵 #نوای_کریمه 💠 فضیلت حضرت معصومه سلام الله علیها 🔷 حجت الاسلام و المسلمین #رفیعی ✔کانال استاد رفیعی ☑ @ostadrafiei
معصومه.mp3
746.7K
❣فضائل حضرت معصومه سلام الله علیها #استاد_رفیعی ☑ @ostadrafiei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #کلیپ_تصویری 💠القاب و صفات حضرت معصومه علیهاالسلام 🔸حجت الاسلام رفیعی ☑ @ostadrafiei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #کلیپ_تصویری 💠 شفاعت حضرت معصومه علیهاالسلام 🔹حجت الاسلام رفیعی ✔کانال استاد رفیعی ☑ @ostadrafiei
1_17672885.mp3
559.9K
🎙سفارش زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها استاد رفیعی ☑ @ostadrafiei
✨﷽✨ 🔰پيامبراكرم (صلّي الله عليه و آله و سلم) مي‌فرمايند: إنّ للَّه ملكا ينادي عند كلّ صلاه: يا بني آدم قوموا إلى نيرانكم الّتي أو قدتموها على أنفسكم فأطفؤها بالصّلاه؛ 💬خداوند فرشته اى دارد كه هنگام نماز بانگ مي‌زند آدميزاده گان برخيزيد و آتشهائى را كه بر خويشتن افروخته ايد به نماز خاموش كنيد. 📚نهج الفصاحه ✔ڪانال استاد رفیعے ☑ @ostadrafiei
#جرعه_ای_از_قرآن #قرآن #کلام_حق #کتاب_الهی ✔کانال استاد رفیعی ☑ @ostadrafiei
95-10-15 rafiee tafsir baghareh.mp3
9.03M
🎵 💠 حجت الاسلام و المسلمین 🔷 موضوع : تفسیر سوره بقره 📅 15 دی 1395 ✔کانال استاد رفیعی ☑ @ostadrafiei
✨﷽✨ 🔰پيامبراكرم (صلّي الله عليه و آله و سلم) مي‌فرمايند: إنّ المصلّي ليقرع باب الملك و إنّه من يدم قرع الباب يوشك أن يفتح له؛ 💬نمازگزار در خداوند را مى كوبد و هر كه پيوسته درى را بكوبد عاقبت به روى او باز مى شود. 📚نهج الفصاحه ✔ڪانال استاد رفیعے ☑ @ostadrafiei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کلیپ: همسرداری فاطمی... #مقام_حضرت_زهرا_س #مائده_آسمانی #فقر #بخشش #همسرداری #مهمانی ✔کانال استاد رفیعی ☑ @ostadrafiei
✨﷽✨ 🔰در مورد رد مظالم صحبت كنيد. در چه مواردي بايد به رد مظالم بپردازيم؟ 🔸🔸🔸 💬حقوقي كه به گردن انسان است به چند صورت است. بخشي حق الهي است، چون وقتي ما بحث توبه را مطرح مي‌كنيم كسي كه استغفار كند، توبه كند و شب قدر را احياء بگيرد، زيارت حضرت اباعبدالهت يا زيارت امام رضا (ع) برود يا فلان دعا را بخواند، خداوند گناهان گذشته و آينده ي او را مي‌بخشد. و در بعضي روايات گفته شده كه چند هزار گناه بخشيده مي‌شود. بعضي‌ها مي‌گويند خوب شد با اين وضع گناهي باقي نمي ماند. اينگونه روايات را بايد در كنار هم ديد. بخشي از حقوقي كه به گردن انسان است قضا نياز دارد و طبيعتاً با استغفار اين حقوق جبران نمي شود. مانند كسي كه سي سال نماز نخوانده است كه بايد قضا كند، البته نمي گوييم يك مرتبه بلكه كم كم شروع كند. مثلاً كسي مي‌گويد من از ۵۰ سالگي با دين آشنا شده و نماز را شروع كردم اين ۳۰ يا ۳۵ سال گذشته را بايد يواش يواش يك نماز صبح و يك نماز ظهر و غيره را بخواند. و يا قصد آن را داشته باشد بعد هم اگر مرگ اجازه نداد در وصيت نامه خود بنويسد از اصل مال ايشان كه جزء ارث نيست خارج شود و اين نمازها خوانده شود. اگر كسي حج به گردن او باشد و با فرض استطاعت نرود به شرط اينكه همه شرايط آماده بوده و غيره، در حديث داريم به فردي كه در حال جان دادن است مي‌گويند: تو مسلمان نمي ميري انتخاب كن يا يهودي بميري يا نصراني. و اين نكاتي است كه به هر حال ترك حج بدنبال دارد و هر كس استطاعت داشته باشد حج وظيفه ي او بوده. يا كسي كه روزه خورده است، بيمار نبوده و توان هم داشته است و بدون هيچ عذري آن را ترك كرده خوب حالا اين اگر عمدي بوده يك حكم دارد و اگر سهوي بوده يك حكم ديگر. بخش دوم حق الناس است، حق افرادي كه طرف را مي‌شناسند، مثلاً بنده از شما پولي را قرض كردم ممكن است به اين دليل كه شما فراموش كرده ايد من آن را به شما ندهم، شما هم برائت اعلام نكرده ايد خوب اين حق الناس است و وظيفه من است آن را پرداخت كنم، حق الناس مالي را عرض مي‌كنم. الان بعضي‌ها ورشكست مي‌شوند يكي از دلايل ورشكستي آنها نيز همين است كه بدهي‌هاي آنها را مردم نمي دهند. شخص زندان مي‌رود و سالها مي‌گذرد البته يك عده خيّر پيدا مي‌شوند و بالاخره او را آزاد مي‌كنند ولي شخص بدهكار پول او را نمي دهد. در حق الناسي كه فرد را مي‌شناسيد بايد پول او را پرداخت كنيد. اما در حق الناسي كه مربوط به آبرو است گفتيم به شخص نگويند اما جبران كنند، شما پشت سر كسي غيبت كرده ايد حالا از او تعريف كنيد، مذمت كرده ايد تهمت زده ايد حالا به يك صورتي خود شما كاري كنيد زمينه ي آن را از بين ببريد و طلب مغفرت كنيد. رد مظالم مال آن جايي است كه من نمي دانم چه چيزهايي است مثلاً به كاسبي بدهي كوچكي دارم اما از ياد برده ام. يك زماني امكان دارد اينجور موارد پيش آمده باشد كه به اينها رد مظالم مي‌گويند كه انسان طرف را نمي شناسد و حدسي است. آقاياني كه الان به مكه مي‌روند به همين خاطر بايد مبلغي حدود ده هزار يا سي هزار تومان به فقير بدهند. خوب چيزي كه مسلم است نه اقل دارد نه اكثر، من واقعاً نمي دانم يك مبلغي را بدهند خود ايشان مي‌دانند و كرم ايشان. ✔ڪانال استاد رفیعے ☑ @ostadrafiei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کلیپ : عنایت امام حسین علیه السلام به شیخ جعفر شوشتری رضوان الله علیه 🎙توسل دکتر رفیعی به حبیب بن مظاهر ع ✔کانال استاد رفیعی ☑ @ostadrafiei
✨﷽✨ ارث 🔰 پدر من در زمان حيات خود همه ي اموال خود را به دو برادر من بخشيده است و بقيه فرزندان خود را در فقر و بدبختي رها كرده و بدون ارث گذاشته است. آيا ايشان حق داشته اند كه چنين كاري بكنند يا خير؟ 🔸🔸🔸 💬يك بحث اين است كه بگوييم يك كسي در زمان حيات خود با اينكه فرزندان او هستند كل اموال خود را به يك مؤسسه خيريه مي‌بخشد در حالي كه در سلامت كامل است و در بستر مرگ و بيماري هم نيست، سرحال، كل اموال خود را به يك مجموعه مي‌بخشد. شايد بگوييم اين كار از نظر شرعي و حكمي عيبي نداشته باشد چون فرد خودش مال خود را مي‌بخشد و بقيه را نيز محروم مي‌كند. اگر ورثه او به دادگاه پيش قانون بروند، قانون مي‌گويد حق داشته است مال او بوده و مي‌توانسته همه ي آن را در چاه بريزد. اما يك بحث اخلاقي هم داريم. يك بحث تعهدي هم داريم. مثلاً يك وقتي جنازه را روي زمين گذاشتند. پيامبر هم براي او نماز خواند و در حال دفن بودند يا شايد هم دفن كرده بودند، به نزد پيامبر آمدند و گفتند: يا رسول الهم اين فرد تمام اموال خود را به فقرا بخشيده است و براي خانواده ي خود چيزي نگذاشته است و آنها را در فقر قرار داده، پيامبر فرمودند: اگر شنيده بودم براي او نماز نمي خواندم و اجازه نمي دادم در قبرستان مسلمانان به خاك سپرده شود. حتماً مسئله مهمي است كه در قرآن كريم و روايات ما تأكيد به رعايت حقوق فرزندان شده تا جايي كه ارث به فرد مسلمان تعلق مي‌گيرد نه به فرد با ايمان. مثلاً فردي دو فرزند دارد از نظر شناسنامه اي هر دو مسلمان هستند يعني پدر ايشان مسلمان است ولي يكي از آنها بي نماز و بي دين است و اصلاً در ايران نيست به خارج رفته و در يك كشور ديگر زندگي مي‌كند و ديگري مؤمن، متدين و نماز شب خوان است، پدر آنان كه فوت كرد ارث بين آنها به تساوي تقسيم مي‌شود. يعني بحث ارث را روي اسلام بسته اند و آن اسلام شناسنامه اي نه اينكه بگوييم اين فرد نماز شب خوان است و آن يكي اهل فساد، بايد يك جور ارث بدهيم. تقسيم ارث ربطي به ايمان و اعتقادات ندارد و لذا اين ظلم است و اگر پدري اين كار را كرده ظالم است و بايد پدرها به اين مسئله توجه داشته باشند. البته ما يك وقت حقوقي در شرع داريم كه مثلاً مي‌گويند كه پسر بزرگ يك چيزهايي را به ارث مي‌برد، متعادل هم است چون نماز و روزه فرد نيز به گردن پسر بزرگ است. اما آقايان توجه داشته باشند كه بين فرزندان تبعيض قائل نشوند، گاهي پدري مثلاً فرزندي دارد كه نقص عضو دارد يا بي دست و پا است، فرزندان ديگر او همه فوق ليسانس و دكتري گرفته اند اما اين ديپلمه است، در اين صورت پدر براي او مغازه مي‌گيرد، بقيه ازدواج كرده اند و ماشين دارند، ديگر نمي توان گفت اينجا ظلمي شده است يعني زير بال يكي را پدر بيشتر گرفته است. من مي‌خواهم به آن برادران بزرگتر بگويم اگر اين بابا نبود، شما اين كار را بايد مي‌كرديد اين جور مواقع حسادت نشود. بسيار خانواده‌هايي هستند كه چند اولاد دارند يكي يا دو تا از اولادها مثلاً يك دختر شانس زيادي داشته و شوهر پولداري كرده است بهترين خانه و ماشين دارد، اما دختر ديگر يك شوهر كارگر بايك زندگي ساده دارد، حالا اگر پدري آمد يواشكي يك صد هزار توماني در اختيار دختر دوم قرار داد اشكالي ندارد و لازم هم نيست كه ديگران متوجه شوند. بله اگر شام دعوت مي‌كند خونه ي خود بايد همه فرزندان را دعوت كند ولي رسيدگي به آن فرزند موضوع ديگري است. مثلاً شنيده‌ام بعضي پدرها اين جور فرزندان را عمره مي‌فرستند شايد فرزندان ديگر بتوانند بروند كارخانه داشته باشند يا درآمد ميليوني، اينها را ديگر نمي توان تبعيض گفت. اين تبعيض يك نوع مساعدت بيشتر براي فرزندي است كه وضع او زياد خوب نيست. ✔کانال استاد رفیعی ☑ @ostadrafiei
#جرعه_ای_از_قرآن #قرآن #کلام_حق #کتاب_الهی ✔کانال استاد رفیعی ☑ @ostadrafiei
✨﷽✨ سفر مرگ 💬و این منزل عَقَبات کَئُودَه و جاهای دشوار دارد، اینک ما به ذکر دو عقبه از آن اشاره می‌کنیم: عَقَبه اوّل: سَکَراتِ مَوْت و شدّتِ جان کندن است « وَ جاءَتْ سَکْرَةُ الْمَوْتِ بِالْحَقِّ ذلِکَ ما کُنْتَ مِنهُ تَحیدُ » [۱] و این عقبه ای است بسیار دشوار زیرا که شدائد و سختی‌ها از هر طرف به مُحْتَضَر رو می‌کند؛ از طرفی شدّت مرض و درد و بسته شدن زبان و رفتن قُوا از اندام، از طرف دیگر گریستن اهل و عِیال و وداع آن‌ها با او، و غم یتیمی و بی کس شدن بچه‌های خود، از طرف دیگر غم جدا شدن از مال و منزل و املاک و اندوخته‌ها و چیزهای نفیس خود که عمر عزیز خود را صرف آن‌ها کرده و به وسیله‌های زیاد آن‌ها را تحصیل نموده، بلکه بسا شده که بسیاری از آن‌ها مال مردم بوده و به ظلم و غصب، آن‌ها را مالک شده و آنکه چقدر حقوق بر اموال او تعلّق گرفته و نداده، حالا ملتفت خرابی‌های کار خود شده که کار گذشته و راه اصلاح آنها بسته شده؛ فَکانَ کَما قالَ اَمیرُ المُؤمنین علیه السلام «یَتَذَکَّرُ اَموالاً جَمَعَها اَغْمَضَ فی مَطالِبِها وَ اَخَذَها مِنْ مُصَرَّحاتِها وَ مُشْتَبِهاتِها قَد لَزِمَتْهُ تَبِعاتُ جَمْعِها وَ اَشْرَفَ عَلی فِراقِها تَبْقی لِمَنْ وَرائَهُ یَنْعَمُونَ فیها [۱] وَ یَتَمَتَّعُونَ بِها فَیَکُونُ المَهْنَأُ [۲] لِغَیْرِهِ وَ اِلْعِبْ ءُ عَلی ظَهْرِه. [۳] ---------- [۱] سوره ق، آیه ۱۹. [یعنی: و حقیقتاً که بی هوشی مرگ، آمد! این همانست که از آن روی گردان بوده ای. ] [۱] یُنْعَمُونَ بِها، چاپ شده، ولی در غالب نسخه‌های نهج البلاغه همان است که در متن آوردیم، مانند لفظ: ألْمَهْنَأ، که در چاپ اول، ألْمُهَنَّا آمده است. [۲] پیشین. [۳]پس همانند گفته حضرت علی علیه السلام خواهد بود که فرمود: «به یاد می‌آورد اموالی را که آن‌ها را جمع کرده و در راه پیدا کردن آن‌ها - از حلال و حرام - چشم پوشیده، و از جاهایی که [حلال و حرامش واضح و یا مُشْتَبَه بود به دست آورد، تَبِعات و پی آمدهای جمع کردن مال‌ها همراه و ملازم اوست و مُشْرِفِ بر جدایی و فراق از آن‌ها گشته است. اموال برای بعدی‌ها می‌ماند و از آن‌ها بهره و لذت، می‌گیرند؛ گوارایی و لذّت مال غیر است و وبال و سنگینی بر پشت او مانده است». 📗نهج البلاغه فیض الاسلام، ص ۳۳۱، ادامه خطبه ۱۰۸. ✔کانال استاد رفیعی ☑ @ostadrafiei