eitaa logo
سخن عرفان
1.2هزار دنبال‌کننده
338 عکس
55 ویدیو
67 فایل
🔹 آشنایی با عرفان و پاسخ به اشکالات مخالفان عرفان 🔹 سخنان اساتید و بزرگان عرفان سخن عرفان در تلگرام: @sokhanerfan 🔹 زیر نظر حجت الاسلام و المسلمين وحید واحدجوان عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺 فضیلت امام علی علیه السلام حضرت آیت الله بهجت: در حدیثی، پیغمبراکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم فرمود: «یا علی، اگر بیم آن را نداشتم که مسلمانان درباره تو آن کنند که مسیحی‌ها درباره حضرت عیسی علیه‌السلام نمودند، درباه تو چیزی می‌گفتم که به هر کجا گذر کنی، از خاک کف پایت تبرک جویند». تازه هنوز علی علیه‌السلام را معرفی نکرد، با اینکه این همه بیانات در این حدیث و احادیث دیگری فرموده است. فضایل علی علیه‌السلام گفتنی نیست؛ حق است اما گفتنی نیست! زیرا ما ضعیفُ‌العقل‌والایمان هستیم و ظرفیت نداریم. اگر بیان می‌کرد، بسیاری از مردم کافر می‌شدند و عده‌ای معدود ایمان می‌آوردند، همچنان که درباره حضرت عیسی مسیح علیه‌السلام چنین اتفاق افتاد. 📗در محضر بهجت، ج۱، ص۷۵ 💢کانال سخن عرفان @sokhanerfan
22.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💚اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يااَمينَ اللهِ في اَرْضِهِ، وَحُجَّتَهُ عَلي عِبادِهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا اَميرَ الْمُؤْمِنينَ 💢کانال سخن عرفان @sokhanerfan
مرقد مطهر فقیه زاهد و مهذب، عالم ربانی و الهی، حضرت آیت الله سید رضا بهاء‌الدینی (رضوان الله علیه) واقع در حرم مطهر و نورانی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها @sokhanerfan
🌺 مقام حضرت زینب کبری علیها السلام در تمام عالم چه قبل از اسلام و چه بعد از آن و در جوامع مسلمان و غیر مسلمان از قدیم تاکنون و تا قیامت، اول زن نظام هستی سیده نساء العالمین فاطمه زهرا‌ (سلام الله علیها) و بعد از او زینب کبری‌(سلام الله علیها) است. 🔹 آیت الله استاد حسن رمضانی 💢کانال سخن عرفان @sokhanerfan
السَّلامُ عَلَیْکِ یا بِنْتَ سَیِّدِ الانْبِیاءِ، السَّلامُ عَلَیْکِ یا بِنْتَ صاحِبِ الْحَوْضِ وَاللِّواءِ، السَّلامُ عَلَیْکِ یا بِنْتَ مَنْ عُرِجَ بِهِ الَی السَّماءِ، وَ وُصِلَ الی مَقامِ قابِ قَوْسَیْن أو ادْنی، السَّلامُ عَلَیْکِ یا بِنْتَ نَبِیِّ الْهُدی وَسَیِّدِالْوَری، وَمُنْقِذِ الْعِبادِ مِنَ الرَّدی 💢کانال سخن عرفان @sokhanerfan
سخن عرفان
🔹آشنایی با آداب و اسرار نماز _ ۴ در نماز باید دقت کنیم و ادراک کنیم که وضو، غسل، تیمم، قبله، تكبير،
🔹آشنایی با آداب و اسرار نماز _۵ اولین اثر نماز که از آن یاد میکنیم بازدارندگی از گناهان و زشتی ها است. خداوند متعال می فرماید: «أَقِمِ الصَّلاةَ إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ» نماز را برپا دار که نماز انسان را از فحشا و منکر باز میدارد. کلمه فحش و فحشاء و فاحشه به معنای کردار و گفتار ناپسندی است که زشتی اش بزرگ باشد؛ و منکر آن کاری است که مردم در جامعه خود آن را نشناسند، یعنی در جامعه متروک، باشد حال یا به خاطر زشتی اش یا به خاطر اینکه جرم و گناه است، مانند کشف عورت در انظار مردم در جوامع اسلامی. انسان بینا در فضای روشن که چاه را میبیند در آن نخواهد افتاد، آن کسی در چاه خواهد افتاد که در ظلمت و تاریکی قرار داشته باشد نماز نیز با شرایط ، افعال و اذکارش نورانیتی در دل ایجاد میکند و بصیرتی برای نمازگزار به وجود می آورد که انسان با داشتن آن نورانیت، سراغ فحشا و منکر نمی رود. ذائقه انسان نمازگزار به واسطه نماز، انسانی و الهی است و خوراکهای حیوانات برای او مطلوب نیست. چطور آدم عاقل و بالغ که از فهم قابل قبولی برخوردار است ، از خوراک مخصوص حيوانات متنفر است ولی فرد دیوانه یا یک کودک نادان ممکن است نتواند خوراک حیوان و انسان را از هم تشخیص دهد و چه بسا از آن بخورد؛ انسان نمازگزار نیز چنان ذائقه الهی به دست آورده که دیگر به فحشا و منکر تمایلی ندارد و این امور پست را خلاف شأن و شئون انسانی خود میداند. 📘کتاب آشنایی با آداب و اسرار نماز ، استاد وحید واحد جوان ،ص ۳۰ 💢کانال سخن عرفان @sokhanerfan
🔷 نکات اخلاقی و عرفانی _۳۹ استاد محمد مهدی مهندسی • این‌گونه نیست که ما در دنیا اگر مسائلی را آگاهی داریم، علم داریم، در آخرت هم این آگاهی‌ها و علم‌ها موجود باشد. در آخرت ملاک موجودیت چیزی برمی‌گردد به مسئله میزان تحقق! چقدر به این آگاهی‌ها تحقق پیدا کردیم، چقدر رابطه‌ جدی رفتاری اخلاقی، ذاتی و اعتقادی نسبت‌به این‌ها داشتیم! به این مقدار در قیامت از آگاهی‌ها، از معارف و اخلاقیات بهره‌مند هستیم. آن‌چه که از مفاهیم در این عالم داشته باشیم، ذهنیت‌هایی داشته باشیم، این‌ها لزوماً در آخرت با ما نخواهند بود. بعضی از مسلمان‌ها، آنهایی که ظاهراً مسلمان بودند اما ارتباط عمیق اخلاقی و قلبی با اسلام نداشتند، در قبر و قیامت حتی نام پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله را فراموش می‌کنند. • کسی که صاحب فکر است، در حالی‌که باطل است، با طرح یک بحث دینی یا سیاسی، ممکن است خیلی از افرادی که وابسته به او هستند، علاقه‌مند به او هستند، همه آنها را منحرف بکند؛ این کار بسیار بد است. انحراف خودش یک طرف، انحراف تمامی کسانی که منحرف می‌شوند هم به گردن او خواهد بود. • اگر کسی مدعی فهم برتر است، اگر مدعی شناخت بیشتری است، در مسائل مختلف علمی و تخصصی باید مراقبت از این مسئله بکند که من موظفم آن‌چه را که حق است مطرح کنم، نه آنچه که به آن علاقه‌مند هستم، حق باشد یا باطل! • تعصب یک فرد، گاهی جامعه را به هم می‌ریزد. تعصب یک فرد، گاهی یک ملت را و یک امت را به انحراف می‌کشاند. 📗کتاب حدیث عشق، یادنامه استاد مهندسی، ص۱۷۹ 💢کانال سخن عرفان @sokhanerfan
🔹 یک تفاوت میان مردم عادی و صاحبان قدرت ظاهری یا معنوی هوای نفس در اشخاص و افراد عادی فقط موجب هلاکت خود آنها می‌‌شود، اما در اشخاصی که صاحب قدرت و مقامی ظاهری یا معنوی هستند بعلاوه موجب بدبختی دیگران می‌‌شود. 📗 استاد مطهری، یادداشت‏ها، ج۱۵، ص۶۷ @sokhanerfan
سخن عرفان
🔸 یادنامه علامه سید محمد حسین طباطبائی تبریزی _ ۶ علامه طباطبایی فرمودند: من وقتى که در تبريز «سيوط
🔸 یادنامه علامه سید محمد حسین طباطبائی تبریزی _ ۷ حضرت علامه مى‌فرمودند: عیال ما زن بسیار مؤمن و بزرگوارى بود. ما در معیت ایشان براى تحصیل بنجف اشرف مشرّف شدیم، و ایام عاشورا براى زیارت بكربلا مى‌آمدیم، و پس از پایان این مدّت چون به تبریز مراجعت كردیم؛ روز عاشورائى ایشان در منزل نشسته و مشغول خواندن زیارت عاشورا بود، مى‌گوید: دلم ناگهان شكست؛ و با خود گفتم ده سال در كنار مرقد مطهّر حضرت‌ أبا عبد الله الحسین در روز عاشوراء بودیم، و امروز از این فیض محروم شده‌ایم. یك مرتبه دیدم كه در حرم مطهّر در زاویه حرم بین بالا سر و روبرو ایستاده‌ام، و رو بقبر مطهّر مشغول خواندن زیارت هستم. و حرم مطهّر و خصوصیات آن بطور سابق بود؛ ولى چون روز عاشورا بود، و مردم غالباً براى تماشاى دسته و سینه زنان مى‌روند، فقط در پائین پاى مبارك، مقابل قبر سائر شهداء چند نفرى ایستاده؛ و بعضى از خُدّام براى آنها مشغول زیارت خواندن هستند. و چون بخود آمدم دیدم در خانه خود نشسته، و در همان محلّ مشغول خواندن بقیه زیارت هستم. بارى، این بانوى بزرگوار نیز در جوار حضرت معصومه سلامُ اللهِ علیها در قبرستان مرحوم آیة الله حائرى یزدى در قسمت الحاقى، دست چپ در یكى از بُقعه‌هاى خانوادگى مدفون شده‌اند. استاد ما پیوسته در عصرهاى پنجشنبه، اوّل به زیارت این مخدَّره و سپس به زیارت اخوى خود، در ضمن زیارت اهل قبور مى‌رفتند. 📚کتاب مهر تابان ، علامه سید محمّد حسین حسینىّ طهرانى، ص ۴۲ 💢کانال سخن عرفان @sokhanerfan
🔷 ویژگی دنیا معمولاً (آیت الله) آقای بروجردی در پایان درس چند جمله‌ای موعظه می‌کرد و پیدا بود که از روی قلب موعظه می‌کند و به گونه‌ای بود که در مخاطب اثر می‌کرد. 🔹️ به یاد دارم این عبارت را با حال خاصّی می‌گفت: «الدُّنْیَا یَمُرُّ و یَغُرّ» یعنی دنیا می‌گذرد و انسان را می‌فریبد. 📚 آیت الله شبیری زنجانی، جرعه‌ای از دریا، ج ۳، ص ۴۷۸ 💢کانال سخن عرفان @sokhanerfan
6.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
☀️ دعای نور بِسْمِ اللَّهِ النُّورِ بِسْمِ اللَّهِ نُورِ النُّورِ بِسْمِ اللَّهِ نُورٌ عَلَى نُورٍ بِسْمِ اللَّهِ الَّذِي هُوَ مُدَبِّرُ الْأُمُورِ بِسْمِ اللَّهِ الَّذِي خَلَقَ النُّورَ مِنَ النُّورِ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي خَلَقَ النُّورَ مِنَ النُّورِ وَ أَنْزَلَ النُّورَ عَلَى الطُّورِ فِي كِتابٍ مَسْطُورٍ فِي رَقٍّ مَنْشُورٍ بِقَدَرٍ مَقْدُورٍ عَلَى نَبِيٍّ مَحْبُورٍ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي هُوَ بِالْعِزِّ مَذْكُورٌ وَ بِالْفَخْرِ مَشْهُورٌ وَ عَلَى السَّرَّاءِ وَ الضَّرَّاءِ مَشْكُورٌ وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِين‏. 💢کانال سخن عرفان @sokhanerfan
سخن عرفان
🔸 یادنامه علامه سید محمد حسین طباطبائی تبریزی _ ۷ حضرت علامه مى‌فرمودند: عیال ما زن بسیار مؤمن و بز
🔸 یادنامه علامه سید محمد حسین طباطبائی تبریزی _ ۸ روش علمی : استاد مردی متفكّر و در تفکر عمیق بودند هیچگاه از مطلبی به آسانی عبور نمیکردند؛ و تا به عمق مطلب نمی رسیدند و اطراف و جوانب آنرا کاوش نمی نمودند دست بر نمی داشتند. در بسیاری از مواقع كه يك سؤال بسيط و ساده ای از ایشان میشد در يك مسأله فلسفی و یا تفسیری و یا روائی و ممکن بود با چند کلمه، جواب فوری پاسخ داده شده و مطلب تمام شود؛ ایشان قدری ساکت می ماندند و پس از آن چنان اطراف و جوانب و احتمالات و مواضع رد و قبول را بررسی و بحث می نمودند که حکم یک درسی را پیدا می‌کرد. در مباحث فلسفی از دائره برهان خارج نمی شدند؛ و مواضع مغالطه و جدال و خطابه و شعر را خوب از قیاسات برهانیه جدا میکردند و تا مسأله به اوّلیات و نظائرها منتهی نمیشد دست برنمی داشتند و هیچگاه مسائل فلسفی را با مسائل شهودی و عرفانی و ذوقی خلط نمی نمودند؛ در مسائل فلسفی - در موقع تدریس - يك سخن از مسائل شهودی داخل نمیشد. بسیار دوست داشتند که در هر رشته از علوم بحث از مسائل همان علم شود؛ و از موضوعات و احکام همان علم بحث و گفتگو شود؛ و علوم با یکدیگر درهم و برهم نگردند. 📚کتاب مهر تابان ، علامه سید محمّد حسین حسینىّ طهرانى، ص ۴۲ 💢کانال سخن عرفان @sokhanerfan