eitaa logo
سخن عرفان
1.2هزار دنبال‌کننده
338 عکس
54 ویدیو
67 فایل
🔹 آشنایی با عرفان و پاسخ به اشکالات مخالفان عرفان 🔹 سخنان اساتید و بزرگان عرفان سخن عرفان در تلگرام: @sokhanerfan 🔹 زیر نظر حجت الاسلام و المسلمين وحید واحدجوان عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ روایتی از امام زین العابدین علیه السلام با توضیح اجمالی استاد مطهری (ره) 🔹 سه چیز مورد علاقه بسیاری از انسان‌ها که ممکن است به بدبختی آنها بینجامد 🔹 امام سجاد (علیه السلام) فرمود: «کمْ مِنْ مَفْتونٍ بِحُسْنِ الْقَوْلِ فیهِ، وَ کمْ مِنْ مَغْرورٍ بِحُسْنِ السَّتْرِ عَلَیهِ، وَ کمْ مِنْ مُسْتَدْرَجٍ بِالاِْحْسانِ اِلَیهِ». (چه بسیارند کسانی که با سخنان زیبای (دیگران) درباره خود، فریفته می‌شوند، و چه بسیارند کسانی که با پرده‌پوشی (خداوند) بر گناهانشان، مغرور می‌گردند، و چه بسیارند کسانی که با احسان و نیکی به آنان، به تدریج (به سوی هلاکت) کشانده می‌شوند.) بسیاری از مردم از بس خوبشان را و مدحشان را گفتند فاسد شدند. بسیاری از مردم چون از عیبشان چشم‌پوشی شد و مورد انتقاد قرار نگرفتند مغرور شدند. بسیاری از مردم هم چون به آنها احسان شد و از راه احسان زندگی و کارشان اداره شد متدرّجاً در غفلت فرو رفتند. 📘 استاد مطهری، بیست گفتار، ص۱۹ @sokhanerfan
❇️ یک راهکار مهم قرآنی برای جذب افراد 🔹 حس تشکر و قدردانى، غریزى و فطرى بشر است. بشر مفطور است که نیکى را به نیکى پاسخ دهد: هَلْ جَزاءُ اَلْإِحْسانِ إِلاَّ اَلْإِحْسانُ (الرحمن/۶۰) . اگر احیاناً کسى پیدا شود که فطرت اولیه را از دست داده باشد و نیکى را به بدى پاسخ دهد، باید به منزله مرض و یک امر عارضى تلقى گردد. «الانسان رهین الاحسان» انسان در گرو نیکى است. حالا که چنین است یعنى فطرى و غریزى بشر است که در مقابل نیکیهایى که به او مى‌شود خاضع و متواضع مى‌شود، پس چرا ما از این امر غریزى و فطرى حسنِ استفاده نکنیم و چرا دستورهاى دین خویش را در این موضوع به کار نبندیم تا هم خدا را از خود راضى کرده باشیم و هم خلق را؟ .... 🔸 آرى این است عکس‌العمل احسان و نیک‌رفتارى در بشر، بلکه در سایر حیوانات. عجبا که فرزندان آدم از این عکس‌العمل پاکیزه غفلت مى‌ورزند و این راه راست اخلاق و زندگى را گم مى‌کنند و به راه چپ مى‌افتند. قرآن کریم مى‌فرماید: وَ لا تَسْتَوِي اَلْحَسَنَةُ وَ لاَ اَلسَّيئَةُ اِدْفَعْ بِالَّتِي هِي أَحْسَنُ فَإِذَا اَلَّذِي بَينَك وَ بَينَهُ عَداوَةٌ كأَنَّهُ وَلِي حَمِيمٌ وَ ما يلَقّاها إِلاَّ اَلَّذِينَ صَبَرُوا وَ ما يلَقّاها إِلاّ ذُو حَظٍّ عَظِيمٍ (فصلت، ۳۴-۳۵) . هرگز نیکى و بدى مانند یکدیگر نیستند. همیشه تو اى پیغمبر، با نیکى به مردم برخورد نما و اگر شیوه خود را نیکى به دوست و دشمن قرار دهى، خواهى دید که دشمنان به صورت دوستان صمیمى درمى‌آیند. اما این خُلق نصیب کسى نمى‌شود مگر آنان که داراى قوه صبر و خویشتندارى هستند و آنهایى که صاحب بهره بزرگ هستند. 📗 استاد مطهری، خطابه‌های اخلاقی، ج۱، ص۱۴۱ @sokhanerfan
❇️ انقطاع الی الله این جملۀ ‌‏الهی هب لی کمال الانقطاع الیک‌‏ شاید بیانگر این معنا باشد که‌‎ ‌‏مردان آگاه الهی، باید پیش از فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، خود را برای‌‎ ‌‏صومی که در حقیقت انقطاع و اجتناب از لذات دنیاست (و این اجتناب،‌‎ ‌‏به طور کامل همان انقطاع الی الله می باشد.) آماده و مهیا کنند. کمال انقطاع‌‎ ‌‏به این سادگی حاصل نمی شود. احتیاج فوق العاده به تمرین، زحمت،‌‎ ‌‏ریاضت، استقامت و ممارست دارد تا بتواند با تمام قوا از ماسوی الله ‌‎ ‌‏منقطع گردد و به غیر خداوند توجهی نداشته باشد. 📚امام خمینی، کتاب جهاد اکبر 💢کانال سخن عرفان @sokhanerfan
🔷 نکات اخلاقی و عرفانی _۴۲ استاد محمد مهدی مهندسی • این‌که اولیا الهی در هنگام بیان مسائل آخرت، دگرگون می‌شدند و حالتشان متغیر می‌شد، چون خود واقعیت را می‌دیدند. این اختصاص به ائمه علیهم‌السلام ندارد، اختصاص به انبیاء عظام سلام‌الله‌علیهم اجمعین ندارد. این مسائل برای غیرمعصومین هم حاصل شده است. این حرف کودکانه‌ای که کی رفته و کی اومده و فعلاً نقد است و فردا نسیه، این سخن در نهایت نا آگاهی است. ما هیچ سخنی از اولیاء الهی نداریم که صرفاً گزارش احتمالی و نسیه باشد، بلکه آنچه را که دیدند، به تصویر کشیدند و بیان کردند. • اگر جایی فکر این معنا بکنیم که مثلاً با چاپلوسی کردن و تظاهر به محبت کردن مشکل ما حل می‌شود بدانیم که مشکل ما چند برابر خواهد شد، گرچه در صورت ظاهر، یک مشکل مورد خاص حل بشود، اما گره‌های بسیار زیادی در کارهای دیگر ما خواهد خورد. اگر دنیای قضیه حل ‌شود، آخرت قضیه حل نمی‌شود. ما اگر با خداوند صاف برخورد کنیم، با حقیقت صاف برخورد کنیم، آن چیزی که خداوند راضی است ما انجام بدهیم، به خدا قسم در هیچ کاری نمی‌مانیم؛ أَلَيْسَ اللَّهُ بِكَافٍ عَبْدَهُ ۖ وَيُخَوِّفُونَكَ بِالَّذِينَ مِنْ دُونِهِ ۚ وَمَنْ يُضْلِلِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِنْ هَادٍ؛ آیا خداوند برای (نجات و دفاع از) بنده‌اش کافی نیست؟! امّا آنها تو را از غیر او می‌ترسانند. و هر کس را خداوند گمراه کند، هیچ هدایت‌کننده‌ای ندارد! • چرا چاپلوسی می‌کنیم؟ چرا داریم تظاهر به محبت می‌کنیم؟ در حالی که در دل مثلاً محبتی نیست! به‌خاطر این است که معتقدیم که فلانی قدرتی دارد و با قدرتش می‌تواند مشکل ما را حل بکند، موقعیتی را برای ما درست بکند. آیا این قدرت را خدای متعال ندارد؟ آیا کسی که همه امور به دست اوست، نمی‌تواند مشکل ما را حل کند؟ • بهشت که جایگاه انسان‌های منافق نیست. بهشت دار الکرامه است، بهشت دار السلامه است. انسان منافق قلبش مریض است، انسان منافق آلوده است، انسان منافق گرفتار پستی‌هاست و بهشت محل پستی‌ها نیست و بهشت محل انسان‌های مریض نیست. 📗کتاب حدیث عشق، یادنامه استاد مهندسی، ص۱۸۳ 💢کانال سخن عرفان @sokhanerfan
🔸 یادنامه علامه سید محمد حسین طباطبائی تبریزی _ ۱۰ وحدت ذات حقّ جلّ و عزّ، وحدت عَدَدى نیست؛ بلكه‌ وحدت بالصَّرافة است. یعنى صِرف الوجود است، و مَحْض الوجود است؛ كه با تصوّر چنین وحدتى، وجود دیگرى مماثل آن قابل تصوّر نیست. و البتّه وجودی كه صرف و محض باشد، بى نهایت است ازلًا و ابداً، ذاتاً و صفةً، و شدّةً و كَثرةً و سعةً؛ بطوریكه در هر مرحله اگر وجود دیگرى فرض شود آن وجود داخل در آن وجود صرف بوده، و بنابراین دیگر فرض غیریت و بینونت و استقلال معنى ندارد؛ وَ کلَّما فَرَضْتَهُ ثانیا عادَ أوَّلًا. ☀️لذا در روایت داریم: «وَاحِدٌ لَا بِعَدَدٍ؛ قَآئِمٌ لَا بِعَمَدٍ» قرآن كریم براى خداوند وحدتى قائل است كه با آن وحدت، فرض هر گونه كثرتى چه در ذات و چه در صفات باطل است، و هر چه از كثرت در این باب فرض شود، عین همان ذات واحد بوده است. چون خداوند حدّ ندارد، و ذات او عین صفات اوست؛ و هر صفتى كه فرض شود، عین صفت دیگرى است؛ كه براى او بطور لا یتناهى و غیر محدود و غیر محصور و غیر متعین فرض شده است. «تَعَالَى اللَهُ عَمَّا یشْرِکونَ، وَ سُبْحَانَهُ عَمَّا یصِفُونَ»  و به همین سبب است كه هر جا در قرآن كریم نام قهّاریت خدا برده مى‌شود، اوّلًا خدا را به وحدت توصیف مى‌كند و سپس به قهّاریت. براى آنكه این معنى را برساند كه وحدت او بطوریست كه براى هیچكس مجال آنرا نمى‌گذارد كه براى او وجود مماثلى بتواند فرض كند؛ تا چه رسد به آنكه از دائره فرض خارج و در عالم وجود تحقّق گیرد و به مرحله واقعیت و ثبوت برسد. ☀️در آیه زیر توجّه كنید: «أَ أَرْبابٌ مُتَفَرِّقُونَ خَيْرٌ أَمِ اللَّهُ الْواحِدُ الْقَهَّارُ ما تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِهِ إِلَّا أَسْماءً سَمَّيْتُمُوها أَنْتُمْ وَ آباؤُكُمْ‌» «آیا صاحب اختیاران و مدبّرانِ جداجدا بهترند، یا الله كه او واحد و قهّار است؟ شما غیر از ذات اقدس او چیزى را نمى‌پرستید مگر نامهائى را كه شما و پدرانتان بر آنها گذارده اید!» توصیف خداوند را به وحدت قاهره كه هر شریك مفروضى را مقهور مى‌كند؛ براى هر معبودى غیر از ذات اقدس او، غیر از اسم چیزى را باقى نمى‌گذارد. 📚کتاب مهر تابان ، علامه سید محمّد حسین حسینىّ طهرانى، ص ۴۸ 💢کانال سخن عرفان @sokhanerfan
✳️ ثبت نام کلاس عرفان اسلامی 🔹بحث جوهر و عرض از دیدگاه اهل معرفت 🎤با تدریس: وحید واحدجوان ز آن‌که دل جوهر بود گفتن عرض پس طفیل آمد عرض جوهر غرض چند ازین الفاظ و اضمار و مجاز سوز خواهم سوز با آن سوز ساز آتشی از عشق در جان بر فروز سر به سر فکر و عبارت را بسوز ✅ این دوره به صورت مجازی (آنلاین) خواهد بود. ⬅️ جهت ثبت نام، به آیدی زیر در ایتا پیام دهید: @vahedjavanv 🔸آخرین مهلت ثبت نام : ۳۰ بهمن ۱۴۰۳ 💢کانال سخن عرفان @sokhanerfan
سخن عرفان
🔹آشنایی با آداب و اسرار نماز _۷ یکی دیگر از آثار و برکات نماز که به اعتباری تأکید اثر قبلی و به اعت
🔹آشنایی با آداب و اسرار نماز _ ۸ یکی دیگر از آثار و برکات نماز این است که انسان را در برابر مشکلات و سختی ها کمک میکند. ☀️خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: «اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ» از صبر و نماز یاری جویید. ☀️در روایت آمده است: «كَانَ النَّبِيُّ (صلى الله عليه وآله) إِذَا حَزَنَهُ أَمْر، اسْتَعَانَ بِالصَّلَاة وَ الصَّوْمِ» هنگامی که پیامبر از چیزی محزون میشد از نماز و روزه کمک می گرفت. ☀️از امام صادق علیه‌السلام نقل شده که فرمود: «مَا يَمْنَعُ أَحَدَكُمْ إِذَا دَخَلَ عَلَيْهِ غَمّ مِنْ غُمُومِ الدُّنْيَا أَنْ يَتَوَضَّأَ ثُمَّ يَدْخُلَ المَسْجِدَ فَيَرْكَعَ رَكْعَتَيْنِ يَدْعُو اللَّهَ فِيهِمَا أَ مَا سَمِعْتَ اللَّهَ يَقُولُ وَاسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ» وقتی غمی از دنیا به کسی میرسد چه چیزی مانع او میشود که وضو گرفته و وارد مسجد شود و سپس دو رکعت نماز بگذارد و در آن دو رکعت، خدا را بخواند. آیا خداوند را نشنیده ای که میفرماید: و اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةَ . دلیلش این است که انسان در همه مراحل زندگی به ویژه در برابر حوادث سخت و مشکلات طاقت فرسا نیاز به تکیه گاه دانا و توانا و با عظمت و امن دارد؛ و نماز او را با چنین تکیه گاهی مرتبط می سازد. 📘کتاب آشنایی با آداب و اسرار نماز ، استاد وحید واحد جوان ،ص ۳۵ 💢کانال سخن عرفان @sokhanerfan
🇮🇷 ۲۲ بهمن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی مبارک برخیزید ای شهیدان راه خدا @sokhanerfan
مرقد نورانی عارف الهی، آیت الله محمد شجاعی (رضوان الله علیه) واقع در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها @sokhanerfan
4_331301940283572405.mp3
3.28M
⚫️  روایتی مهم از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) با توضیح آیت الله محمد شجاعی (رضوان الله علیه) ▪️ زمان: سه دقیقه @sokhanerfan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رهبر معظم انقلاب: حضور مردم در ۲۲ بهمن را به پای گلایه نداشتن از عملکرد مسئولین نگذارند.. حساب این دو از هم جداست @sokhanerfan
🌸 تشرّف خدمت امام زمان (عجل الله فرجه) / تشرّف حقیقی چیست؟ علامه حسینی طهرانی مى‌ فرمودند: تشرّف به محضر حضرت گرچه ذى‌ قيمت و بسيار با ارزش است ولى اين تشرّف خارجى هدف نيست، مهمّ رضايت آن‌ حضرت از انسان است؛ و اين معنى حاصل نمى‌ گردد مگر به اطاعت و تسليم و عبوديّت محضه نسبت به ساحت قدس ربوبى. حقير روزى از خدمت حضرت آقاى حدّاد رضوان ‌الله‌ تعالى‌ عليه پرسيدم: راه توفيق تشرّف به محضر امام زمان عليه‌ السّلام چيست؟ ايشان ضمن بيان مطالبى فرمودند: «ما رعيّت هستيم و آن ‌حضرت سلطان است. سلطان بايد إذن دهد و رعيّت را به ‌حضور خود بخواند، و هر زمان مصلحت و حكمت اقتضاء كرد لقاء و ديدار با سلطان ميسور مى ‌شود، نه اينكه رعيّت هر وقت إراده كرد بتواند سلطان را إحضار كرده و با او ملاقات نمايد. انسان بايد تسليم بوده و وظائف بندگى ‌اش را كامل انجام دهد؛ اگر صلاح باشد از سر لطف و عنايت، لقاء و ديدار آن‌حضرت نيز روزى او مى ‌شود.» 🌷 عمده، تشرّف حقيقى به محضر حضرت ولى‌عصر سلام‌الله‌عليه است علاّمه والد قدّس ‌سرّه مى ‌فرمودند: عمده، تشرّف حقيقى است، و غالب تشرّفاتى كه ادّعا مى ‌شود، تشرّف حقيقى نيست بلكه مشاهده در عالم مثال است، كه آن نيز خود بر دو قسم است: گاه انسان حقيقةً وجود مثالى حضرت را مشاهده ميكند، و گاه نفس انسان است كه صورتى را إنشاء كرده و چنين وانمود ميكند كه آن صورت حضرت است و يا شيطان از طريق نفس انسان به شكل آن حضرت تمثّل و تجلّى مي كند. و تشخيص كشف حقيقى از كشف باطل برای انسان عادى ممكن نيست و تمييز آن محتاج استاد خبير و بصير است، گرچه آن كشف محفوف به قرائن و نشانه‌هايى باشد. 📗کتاب نور مجرد 💢کانال سخن عرفان @sokhanerfan