eitaa logo
سخن عرفان
1.2هزار دنبال‌کننده
338 عکس
54 ویدیو
67 فایل
🔹 آشنایی با عرفان و پاسخ به اشکالات مخالفان عرفان 🔹 سخنان اساتید و بزرگان عرفان سخن عرفان در تلگرام: @sokhanerfan 🔹 زیر نظر حجت الاسلام و المسلمين وحید واحدجوان عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
مشاهده در ایتا
دانلود
سخن عرفان
🔸 یادنامه علامه سید محمد حسین طباطبائی تبریزی _ ۸ روش علمی : استاد مردی متفكّر و در تفکر عمیق بودند
🔸 یادنامه علامه سید محمد حسین طباطبائی تبریزی _۹  بر خلاف بسیارى كه معتقدند: در ابتداء خوبست محصّلین كاملًا به اخبار و روایات ائمّه طاهرین علیهم السّلام اطّلاع پیدا كنند، و سپس فلسفه بخوانند؛ علامه مى‌فرمودند: معناى این كلام همان كَفانا كِتابُ اللَه است. روایات ما مشحون از مسائل عقلیه عمیقه و دقیقه و مستند به برهان فلسفى و عقلى است؛ بدون خواندن فلسفه و منطق و ادراك طریق برهان و قیاس كه همان رشد عقلى است، چگونه انسان مى‌تواند به این دریاى عظیم روایات وارد شود؟ و از آنها در امور اعتقادیه بدون عنوان تقلید و شكّ، اطمینان و یقین حاصل كند؟ روایات وارده از ائمّه معصومین، غیر از روایات وارده از اهل تسنّن است، و غیر از روایات و اخبار وارده در سائر مذاهب و ادیان؛ كه آنها همگى‌ بسیط و قابل فهم عامّه است. چرا كه ائمّه معصومین علیهم السّلام شاگردان مختلفى داشته‌اند، و بیانات متفاوتى؛ بعضى از آنها ساده و قابل فهم عموم است؛ و غالباً آنچه در اصول عقائد و مسائل توحید آمده مشكل و غامض است، كه براى افراد خاصّى از اصحاب خود كه اهل فنّ مناظره و استدلال بوده‌اند بیان مى‌كرده‌اند، و همان شاگردان بر اساس ترتیب قیاسات برهانیه با خصم وارد بحث مى‌شدند. آن وقت چگونه مى‌توان بدون اتّكاء به عقل و مسائل عقلیه و ترتیب قیاسهاى اقترانى و استثنائى تحصیل یقین نمود؟ 📚کتاب مهر تابان ، علامه سید محمّد حسین حسینىّ طهرانى، ص ۴۶ 💢کانال سخن عرفان @sokhanerfan
در ماه تولدش هیچ شهادتی نیست و در ماه شهادتش هم هیچ تولدی نیست ای معیار غم و شادیِ ما، یا حسین ... علیه السلام @sokhanerfan
🌺 عنایت ویژه امام حسین علیه السلام به سالکان علامه طباطبايى : اكثر افرادى كه موفّق به نفى خواطر شده و توانسته ‏اند ذهن خود را پاك و صاف نموده و از خواطر مصفّا كنند و بالأخره سلطان معرفت براى آنان طلوع نموده است در يكى از اين دو حال بوده است: اوّل در حين تلاوت قرآن مجيد و التفات به خواننده آن، كه چه كسى در حقيقت قارى قرآن است و در آن وقت بر آنان منكشف مى‏شده است كه قارى قرآن خداست جلّ جلاله. دوّم از راه توسّل به حضرت ابا عبد الله الحسين عليه السّلام زيرا آن حضرت را براى رفع حجاب و موانع طريق نسبت به سالكين راه خدا عنايتى عظيم است. 📙علامه طهرانی، رسالۀ لب اللباب، ص ۱۵۰ @sokhanerfan
سخن عرفان
🔹آشنایی با آداب و اسرار نماز _ ۶ هر نمازی به همان اندازه که از شرایط کمال و روح عبادت برخوردار است،
🔹آشنایی با آداب و اسرار نماز _۷ یکی دیگر از آثار و برکات نماز که به اعتباری تأکید اثر قبلی و به اعتباری دقیق تر از قبل است شستشوی ناپاکی های اعمال و اخلاق است. چرا که محتوای نماز انسان را دعوت به استغفار و اصلاح گذشته میکند و روح نماز در نفس نمازگزار اثر اصلاحی دارد. ☀️در حدیثی وارد شده، پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله از یاران خود سؤالی کرد و پاسخی قابل تأمل داد: لَوْ كَانَ عَلَى بَابِ دَارِ أَحَدِكُمْ نَهْرٌ فَاغْتَسَلَ فِي كُلِّ يَوْمٍ مِنْهُ خَمْسَ مَرَّاتٍ أَكَانَ يَبْقَ فِي جَسَدِهِ مِنَ الدَّرَنِ شَيءٌ؟ قُلْنَا: لَا ، قَالَ : فَإِنَّ مَثَلَ الصَّلَاةِ كَمَثَلِ النَّهْرِ الْجَارِي كُلَّمَا صَلَّى صَلاةٌ كَفَّرَتْ مَا بَينَهُمَا مِنَ الذُنُوبِ؛ اگر بر در خانه یکی از شما نهری از آب، باشد و در هر روز پنج بار خود را در آن شستشو دهد آیا چیزی از آلودگی و کثافت در بدن او می ماند؟ در پاسخ عرض کردند: نه! فرمود: نماز همانند این آب جاری است. هر زمان که انسان نمازی میخواند گناهانی که در میان دو نماز انجام شده است از میان میرود. این روایت نشان می دهد هر نمازی در حد خود پاک کننده درون و بیرون از آلودگی هاست. نتیجه شستشو و دوری از ناپاکی ها پاکی و طهارت نفس انسان است و کسی که جان خود را از آلودگیها تزکیه و تهذیب کند با ملکوت هستی و با خداوند متعال که طهر و طاهر و طهور است مناسبت پیدا میکند و به سمت او می رود و این همان رستگاری ابدی است که قرآن کریم بعد از چندین قسم به آن اشاره فرموده است: «قَدْ أَفْلَحَ مَن زَكَاهَا وَقَدْ خَابَ مَن دَسَّاهَا» هر کس نفس خود را پاک و تزکیه کرده رستگار شده و آن کس که نفس خویش را با معصیت و گناه آلوده ساخته نومید و محروم گشته است. 📘کتاب آشنایی با آداب و اسرار نماز ، استاد وحید واحد جوان ،ص ۳۳ 💢کانال سخن عرفان @sokhanerfan
❇️ سلام بر علمدار امام سجاد علیه‌السلام فرمودند: ◽️رَحِمَ الله الْعَبَّاسَ فَلَقَدْ آثَرَ وَ أَبْلَی وَ فَدَی أَخَاهُ بِنَفْسِهِ حَتَّی قُطِعَتْ یَدَاهُ فَأَبْدَلَهُ الله عَزَّ وَ جَلَّ بِهِمَا جَنَاحَیْنِ یَطِیرُ بِهِمَا مَعَ الْمَلَائِکَةِ فِی الْجَنَّةِ کَمَا جَعَلَ لِجَعْفَرِ بْنِ أَبِی طَالِبٍ وَ إِنَّ لِلْعَبَّاسِ عِنْدَ الله تَبَارَکَ وَ تَعَالَی مَنْزِلَةً یَغْبِطُهُ بِهَا جَمِیعُ الشُّهَدَاءِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ. 🔸خدا حضرت عباس را رحمت کند! حقا که ایثار کرد و آزموده شد و‌ جان خود را فدای برادرش کرد تا اینکه دستانش قطع شد و خداوند به جای آن دو دست، دو بال به او داد که با آن دو بال همراه با ملائکه در بهشت پرواز می‌کند. همان گونه که دو بال به جعفر بن ابیطالب عطا کرد. به راستی که عباس نزد خداوند تبارک و تعالی جایگاه و مقامی دارد که همه شهدا در روز قیامت به آن غبطه می‌خورند. 📗 امالی شیخ صدوق ص ۴۶۲ @sokhanerfan
انحراف عارفان در نوجوانی، تحت تأثیر برخی کتاب‌ها، گمان می‌کردم عارفان، افرادی منحرف هستند. بعدها، با زبان و عملِ استادِ عزیزتر از جانم، آیت حق، مرحوم استاد مهندسی (رضوان الله علیه)، دریافتم که آنچه آن کتاب‌ها، نویسندگان و حتی برخی بزرگان در علوم دیگر، بیان کرده‌اند درست نبوده است. به این ترتیب، به سمت عرفان گرایش پیدا کردم و خدا را شکر که هر روز بیشتر از پیش متوجه می‌شوم که عارفان الهی، در صراط مستقیم الهی بوده‌اند و هستند و راه عرفان، بهترین راه برای شناختِ حقیقی خداوند، دین او، پیامبر و اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) است. ✳️ با این وصف، بار دیگر می‌خواهم اعتراف کنم که عارفان منحرف‌اند! و انحراف بزرگی دارند! گویی همه‌ انسان‌ها را می‌توان منحرف نامید؛ فقط سوال اینجاست که هر انسانی از چه چیزی انحراف دارد؟ گاهی انسان از حق منحرف می‌شود و رو به سوی باطل دارد و گاهی از ناحق منحرف می‌شود و رو به حق می‌آورد. با این مقدمه، سراغ فرازی بسیار زیبا از مناجات شعبانیه می‌روم که امام و مولایمان به خداوند متعال عرض می‌کند: إِلٰهِى وَأَلْحِقْنِى بِنُورِ عِزِّكَ الْأَبْهَجِ فَأَكُونَ لَكَ عارِفاً، وَعَنْ سِواكَ مُنْحَرِفاً؛ «الهی، مرا به نورِ عزّتِ بسیار درخشانت ملحق کن، تا به تو عارف، و از غیر تو منحرف (روی‌گردان) باشم.» در این فراز، کلمات «عارف» و «منحرف» به زیبایی هر چه تمام‌تر به کار رفته‌اند تا برایمان روشن سازند کسی که به نور درخشان عزّ الهی ملحق شود، عارف می‌شود و در نتیجه، از غیر خداوند منحرف (روی‌گردان) گشته و تنها و تنها به خداوند رو می‌کند و با صدای بلند می‌گوید: هُوَ الْأَوَّلُ وَالْآخِرُ وَالظَّاهِرُ وَالْبَاطِنُ ۖ وَهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ (سوره حدید/ آیه 3) ✍️ وحید واحدجوان 4 شعبان المعظم 1446 💢کانال سخن عرفان @sokhanerfan
✅ روایتی از امام زین العابدین علیه السلام با توضیح اجمالی استاد مطهری (ره) 🔹 سه چیز مورد علاقه بسیاری از انسان‌ها که ممکن است به بدبختی آنها بینجامد 🔹 امام سجاد (علیه السلام) فرمود: «کمْ مِنْ مَفْتونٍ بِحُسْنِ الْقَوْلِ فیهِ، وَ کمْ مِنْ مَغْرورٍ بِحُسْنِ السَّتْرِ عَلَیهِ، وَ کمْ مِنْ مُسْتَدْرَجٍ بِالاِْحْسانِ اِلَیهِ». (چه بسیارند کسانی که با سخنان زیبای (دیگران) درباره خود، فریفته می‌شوند، و چه بسیارند کسانی که با پرده‌پوشی (خداوند) بر گناهانشان، مغرور می‌گردند، و چه بسیارند کسانی که با احسان و نیکی به آنان، به تدریج (به سوی هلاکت) کشانده می‌شوند.) بسیاری از مردم از بس خوبشان را و مدحشان را گفتند فاسد شدند. بسیاری از مردم چون از عیبشان چشم‌پوشی شد و مورد انتقاد قرار نگرفتند مغرور شدند. بسیاری از مردم هم چون به آنها احسان شد و از راه احسان زندگی و کارشان اداره شد متدرّجاً در غفلت فرو رفتند. 📘 استاد مطهری، بیست گفتار، ص۱۹ @sokhanerfan
❇️ یک راهکار مهم قرآنی برای جذب افراد 🔹 حس تشکر و قدردانى، غریزى و فطرى بشر است. بشر مفطور است که نیکى را به نیکى پاسخ دهد: هَلْ جَزاءُ اَلْإِحْسانِ إِلاَّ اَلْإِحْسانُ (الرحمن/۶۰) . اگر احیاناً کسى پیدا شود که فطرت اولیه را از دست داده باشد و نیکى را به بدى پاسخ دهد، باید به منزله مرض و یک امر عارضى تلقى گردد. «الانسان رهین الاحسان» انسان در گرو نیکى است. حالا که چنین است یعنى فطرى و غریزى بشر است که در مقابل نیکیهایى که به او مى‌شود خاضع و متواضع مى‌شود، پس چرا ما از این امر غریزى و فطرى حسنِ استفاده نکنیم و چرا دستورهاى دین خویش را در این موضوع به کار نبندیم تا هم خدا را از خود راضى کرده باشیم و هم خلق را؟ .... 🔸 آرى این است عکس‌العمل احسان و نیک‌رفتارى در بشر، بلکه در سایر حیوانات. عجبا که فرزندان آدم از این عکس‌العمل پاکیزه غفلت مى‌ورزند و این راه راست اخلاق و زندگى را گم مى‌کنند و به راه چپ مى‌افتند. قرآن کریم مى‌فرماید: وَ لا تَسْتَوِي اَلْحَسَنَةُ وَ لاَ اَلسَّيئَةُ اِدْفَعْ بِالَّتِي هِي أَحْسَنُ فَإِذَا اَلَّذِي بَينَك وَ بَينَهُ عَداوَةٌ كأَنَّهُ وَلِي حَمِيمٌ وَ ما يلَقّاها إِلاَّ اَلَّذِينَ صَبَرُوا وَ ما يلَقّاها إِلاّ ذُو حَظٍّ عَظِيمٍ (فصلت، ۳۴-۳۵) . هرگز نیکى و بدى مانند یکدیگر نیستند. همیشه تو اى پیغمبر، با نیکى به مردم برخورد نما و اگر شیوه خود را نیکى به دوست و دشمن قرار دهى، خواهى دید که دشمنان به صورت دوستان صمیمى درمى‌آیند. اما این خُلق نصیب کسى نمى‌شود مگر آنان که داراى قوه صبر و خویشتندارى هستند و آنهایى که صاحب بهره بزرگ هستند. 📗 استاد مطهری، خطابه‌های اخلاقی، ج۱، ص۱۴۱ @sokhanerfan
❇️ انقطاع الی الله این جملۀ ‌‏الهی هب لی کمال الانقطاع الیک‌‏ شاید بیانگر این معنا باشد که‌‎ ‌‏مردان آگاه الهی، باید پیش از فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، خود را برای‌‎ ‌‏صومی که در حقیقت انقطاع و اجتناب از لذات دنیاست (و این اجتناب،‌‎ ‌‏به طور کامل همان انقطاع الی الله می باشد.) آماده و مهیا کنند. کمال انقطاع‌‎ ‌‏به این سادگی حاصل نمی شود. احتیاج فوق العاده به تمرین، زحمت،‌‎ ‌‏ریاضت، استقامت و ممارست دارد تا بتواند با تمام قوا از ماسوی الله ‌‎ ‌‏منقطع گردد و به غیر خداوند توجهی نداشته باشد. 📚امام خمینی، کتاب جهاد اکبر 💢کانال سخن عرفان @sokhanerfan
🔷 نکات اخلاقی و عرفانی _۴۲ استاد محمد مهدی مهندسی • این‌که اولیا الهی در هنگام بیان مسائل آخرت، دگرگون می‌شدند و حالتشان متغیر می‌شد، چون خود واقعیت را می‌دیدند. این اختصاص به ائمه علیهم‌السلام ندارد، اختصاص به انبیاء عظام سلام‌الله‌علیهم اجمعین ندارد. این مسائل برای غیرمعصومین هم حاصل شده است. این حرف کودکانه‌ای که کی رفته و کی اومده و فعلاً نقد است و فردا نسیه، این سخن در نهایت نا آگاهی است. ما هیچ سخنی از اولیاء الهی نداریم که صرفاً گزارش احتمالی و نسیه باشد، بلکه آنچه را که دیدند، به تصویر کشیدند و بیان کردند. • اگر جایی فکر این معنا بکنیم که مثلاً با چاپلوسی کردن و تظاهر به محبت کردن مشکل ما حل می‌شود بدانیم که مشکل ما چند برابر خواهد شد، گرچه در صورت ظاهر، یک مشکل مورد خاص حل بشود، اما گره‌های بسیار زیادی در کارهای دیگر ما خواهد خورد. اگر دنیای قضیه حل ‌شود، آخرت قضیه حل نمی‌شود. ما اگر با خداوند صاف برخورد کنیم، با حقیقت صاف برخورد کنیم، آن چیزی که خداوند راضی است ما انجام بدهیم، به خدا قسم در هیچ کاری نمی‌مانیم؛ أَلَيْسَ اللَّهُ بِكَافٍ عَبْدَهُ ۖ وَيُخَوِّفُونَكَ بِالَّذِينَ مِنْ دُونِهِ ۚ وَمَنْ يُضْلِلِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِنْ هَادٍ؛ آیا خداوند برای (نجات و دفاع از) بنده‌اش کافی نیست؟! امّا آنها تو را از غیر او می‌ترسانند. و هر کس را خداوند گمراه کند، هیچ هدایت‌کننده‌ای ندارد! • چرا چاپلوسی می‌کنیم؟ چرا داریم تظاهر به محبت می‌کنیم؟ در حالی که در دل مثلاً محبتی نیست! به‌خاطر این است که معتقدیم که فلانی قدرتی دارد و با قدرتش می‌تواند مشکل ما را حل بکند، موقعیتی را برای ما درست بکند. آیا این قدرت را خدای متعال ندارد؟ آیا کسی که همه امور به دست اوست، نمی‌تواند مشکل ما را حل کند؟ • بهشت که جایگاه انسان‌های منافق نیست. بهشت دار الکرامه است، بهشت دار السلامه است. انسان منافق قلبش مریض است، انسان منافق آلوده است، انسان منافق گرفتار پستی‌هاست و بهشت محل پستی‌ها نیست و بهشت محل انسان‌های مریض نیست. 📗کتاب حدیث عشق، یادنامه استاد مهندسی، ص۱۸۳ 💢کانال سخن عرفان @sokhanerfan
🔸 یادنامه علامه سید محمد حسین طباطبائی تبریزی _ ۱۰ وحدت ذات حقّ جلّ و عزّ، وحدت عَدَدى نیست؛ بلكه‌ وحدت بالصَّرافة است. یعنى صِرف الوجود است، و مَحْض الوجود است؛ كه با تصوّر چنین وحدتى، وجود دیگرى مماثل آن قابل تصوّر نیست. و البتّه وجودی كه صرف و محض باشد، بى نهایت است ازلًا و ابداً، ذاتاً و صفةً، و شدّةً و كَثرةً و سعةً؛ بطوریكه در هر مرحله اگر وجود دیگرى فرض شود آن وجود داخل در آن وجود صرف بوده، و بنابراین دیگر فرض غیریت و بینونت و استقلال معنى ندارد؛ وَ کلَّما فَرَضْتَهُ ثانیا عادَ أوَّلًا. ☀️لذا در روایت داریم: «وَاحِدٌ لَا بِعَدَدٍ؛ قَآئِمٌ لَا بِعَمَدٍ» قرآن كریم براى خداوند وحدتى قائل است كه با آن وحدت، فرض هر گونه كثرتى چه در ذات و چه در صفات باطل است، و هر چه از كثرت در این باب فرض شود، عین همان ذات واحد بوده است. چون خداوند حدّ ندارد، و ذات او عین صفات اوست؛ و هر صفتى كه فرض شود، عین صفت دیگرى است؛ كه براى او بطور لا یتناهى و غیر محدود و غیر محصور و غیر متعین فرض شده است. «تَعَالَى اللَهُ عَمَّا یشْرِکونَ، وَ سُبْحَانَهُ عَمَّا یصِفُونَ»  و به همین سبب است كه هر جا در قرآن كریم نام قهّاریت خدا برده مى‌شود، اوّلًا خدا را به وحدت توصیف مى‌كند و سپس به قهّاریت. براى آنكه این معنى را برساند كه وحدت او بطوریست كه براى هیچكس مجال آنرا نمى‌گذارد كه براى او وجود مماثلى بتواند فرض كند؛ تا چه رسد به آنكه از دائره فرض خارج و در عالم وجود تحقّق گیرد و به مرحله واقعیت و ثبوت برسد. ☀️در آیه زیر توجّه كنید: «أَ أَرْبابٌ مُتَفَرِّقُونَ خَيْرٌ أَمِ اللَّهُ الْواحِدُ الْقَهَّارُ ما تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِهِ إِلَّا أَسْماءً سَمَّيْتُمُوها أَنْتُمْ وَ آباؤُكُمْ‌» «آیا صاحب اختیاران و مدبّرانِ جداجدا بهترند، یا الله كه او واحد و قهّار است؟ شما غیر از ذات اقدس او چیزى را نمى‌پرستید مگر نامهائى را كه شما و پدرانتان بر آنها گذارده اید!» توصیف خداوند را به وحدت قاهره كه هر شریك مفروضى را مقهور مى‌كند؛ براى هر معبودى غیر از ذات اقدس او، غیر از اسم چیزى را باقى نمى‌گذارد. 📚کتاب مهر تابان ، علامه سید محمّد حسین حسینىّ طهرانى، ص ۴۸ 💢کانال سخن عرفان @sokhanerfan
✳️ ثبت نام کلاس عرفان اسلامی 🔹بحث جوهر و عرض از دیدگاه اهل معرفت 🎤با تدریس: وحید واحدجوان ز آن‌که دل جوهر بود گفتن عرض پس طفیل آمد عرض جوهر غرض چند ازین الفاظ و اضمار و مجاز سوز خواهم سوز با آن سوز ساز آتشی از عشق در جان بر فروز سر به سر فکر و عبارت را بسوز ✅ این دوره به صورت مجازی (آنلاین) خواهد بود. ⬅️ جهت ثبت نام، به آیدی زیر در ایتا پیام دهید: @vahedjavanv 🔸آخرین مهلت ثبت نام : ۳۰ بهمن ۱۴۰۳ 💢کانال سخن عرفان @sokhanerfan