eitaa logo
قول سدید
484 دنبال‌کننده
953 عکس
420 ویدیو
32 فایل
مرور و تحلیل اهم رویدادهای روز ياأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ قُولُوا قَوْلًا سَدِيداً(احزاب۷۰ )
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️سلسله یادداشتهای علمی استاد حبیب الله بابایی ◀️۱- «خوارج نو» در ایران امروز پیش از این در مقالۀ «تفکر اجتماعی خوارج» بر اصل «گسست میانِ من و دیگری» به مثابه نخستین اصل در اندیشه خوارج پرداخته‌ام، اینکه هرکسی از من نیست در دارالکفر هست. این اصل، پایه‌ای موثر در اخلاق دینداری خوارج و خودشیفتگی و خودارضاییِ دینی و سیاسی آنها در برخوردهای اجتماعی¬ با دیگران بوده و همین نیز موجب انسداد گفتگوی خوارج با اغیار بوده است. آنگاه که این مقاله را می‌نوشتم فکر می‌کردم مصادیق مهم از این جریان را می‌توان در برخی از خطبا و گاه روحانیان لج‌باز در ایران مشاهده کرد، لیکن تجربه‌های مختلف اجتماعی و سیاسی در ایران نشان داد که روحیۀ خوارجی صرفا یک روحیۀ دینی و مذهبی نبوده، بلکه قالب‌های روشنفکری و گاه ریشه‌های دانشگاهی عمیقی دارد، قالب‌هایی که دارالکفرش را از خودی‌ها شروع می‌کند، «دیگری»هایش را از خودی‌ها و «خودی»هایش را از بیگانگان برمی‌گزیند، و به رغم ادعای گفتگوی تمدن‌ها، نمی‌تواند همین گفتگو را در وطن بوجود آورد و بلکه در دام تئوری های جدید خشونت می‌افتد. اصل دیگر در عقاید اجتماعی خوارج، اصل «عدم تبعیض ایمان» است، اینکه ایمان یک امر به هم پیوسته است و قابل تجزیه (بعض بعض کردن) نیست. از این رو کسی یا ایمان دارد و یا ندارد و کافر است. کسانی که گناهکاراند، نمی¬توانند ایمان داشته باشند و کسی هم که ایمان ندارد کافر و مهدور الدم است. دوباره زمانی که این مقاله را می‌نوشتم تصورم این بود که مصادیق این اصل را باید در میان برخی از روحانیون انحصارطلب جستجو کرد، لیکن بعدها دیدم این سخت‌گیری و گاه ساده‌لوحی را می‌توان در میان برخی جریان‌های روشنفکری در ایران نیز پی گرفت. بر اساس چنین اصلی همه باید نابِ ناب باشند و جامعه نیز باید مبرای از خطا باشد (برای همین، این طیف یا سفید سفید می بینند و یا سیاه سیاه). دشوارتر اینکه، نه تنها افراد جامعه باید مصون از خطا باشند، بلکه دولت اسلامی نیز باید خالی از ضعف و اشتباه باشد. از این نظر، اگر دولت جایی مرتکب خطا شود گناه کبیره کرده و «کافر» و «مرتد» می¬شود و در این صورت نه تنها باید از آن سرپیچی کرد بلکه باید با ایشان «جهاد» نمود. (اصل «استعراض» یا «اعدام مرتدان»). قاعدۀ دیگر در رفتار اجتماعی خوارج تقدم «شور» بر «عقلانیت» است. شور و هیجانات نفسانی (passion) همواره یکی از محوری¬ترین پرسش¬ها در اندیشه سیاسی بوده و هست. اندیشمندان بسیاری مانند اسمیت و پاسکال و دیگران در مورد امکان مهار (harnessing) و یا سرکوب (repressing) هیجانات نفسانی و غریزی سخن گفته¬اند و کسانی نیز با عنوان کردن "کنترل آتش با آتش"، شورهای نفسانیِ خطرناک را قابل کنترل با شورهای و هیجانات دیگر تلقی کرده اند. در این باره برخی نیز تأکید کرده‌اند که تا زمانی که شورهای نفسانی از رهگذر عقل و اندیشه تعدیل نشود (تبدیل به interest نشود) نظم اجتماعی بوجود نمی‌آید. آنگاه که این مقاله را می‌نوشتم دوباره مصادیق آن را در میان برخی از جریانات مذهبی و گروه‌های به اصطلاح فشار انقلابی می‌دیدم، لیکن الان که تحولات پیرامونی‌ام را می‌بینم تقدم هیجانات و شورهای کور نفسانی بر عقل و اندیشه، و تقدمِ تعصب‌های کور بر قانون و اخلاق را در جریان‌های مدعی مدرنیته درایران بوضوح می‌بینم. به نظرم آنچه در دو سویۀ به اصطلاح نخبگانی ایران می‌توان مشاهده کرد، دو گونه از خوارج‌بودگی است که مسیرهای گفتگو را از هر دو سویۀ عرفی و مذهبی در ایران به انسداد می‌برد و تراکمی از نفرت و خشونت را در جامعه بوجود می‌آورد. جنس این خوارج‌بودگی در ایران، جنس اخلاقی است و نه اندیشه‌ای، و باید آن را در نظام پر از عیب آموزش و پرورش‌مان چاره کنیم. لیکن عجالتا امروزه لازم است دلسوزان نظام از هر دو طرف برای شنیدن از یکدیگر (حسن الاستماع به مثابه اساس در صورتبندی گفتگوهای سازنده) اندیشه کنند و زمینه‌های لازم را برای ایجاد ارتباطی موثر با یکدیگر و گفتگو با نسل منتقد و گاه معترض (که بسیاری از آنها در خانه هستند و نه در خیابان) فراهم آورند. یکی از نقطه‌های مهم گفتگو که باید در مورد آن فکر کرد و به توافقی در سطح ملی رسید، «فرایند مسالمت‌آمیز نقد و مکانیسم‌های قانونی آن» است تا بتوان انتقادات دلسوزان انقلاب و نخبگان جامعه برای اصلاح رویه‌ها و اقدامات به موقع را شنید. @Habibollah_Babai
✍️نتیجه بازی امشب ایران و انگلستان : ✅️دو هیچ به نفع جریان غیرت و شرف و عفت و ایمان و ایران🇮🇷 ◀️پ.ن: آنها که در بازی ملی شرکت کردند و سرود پیام آور توحید، معنویت، قدرشناسی و بلندپروازی و ملی گرایی اصیل را نخواندند خسر الدنیا و الآخره هستند؛ آنها هم نفرین پاکان و هم فحاشی جبهه فواحش وطن فروش را به جان خریدند. برای عاقبت بخیری این بدبختها عمیقا دعا می کنیم و اینها را از خودمان می دانیم ولو لوس و قهرو
✍️در میانه هیاهوی جام جهانی اتفاق افتاد: ✅️ضرب شست احرار انصارالله به رژیم اشغالگر حجاز 🚨الحدث عربستان: بندر نفتی الضبه در حضرموت هدف حمله پهباد های حوثی ها قرار گرفت. 🔺حمله انصارالله به بندر نفتی الظبه در شرق مکلا پس از ورود یک کشتی خارجی برای غارت ثروت های نفتی یمن صورت گرفته است.
قول سدید
🔺نقاط قرمز محل اغتشاشات در ۴۸ ساعت گذشته در ایران است. حالا توصیف افراد مسحور شبکه مجازی غربی را از این نقشه ببینید: 🔹به بخش قرمز میگن قیام سراسری و مردم 🔸به بخش سفید میگن بسیجی و مزدور
✍️خبرهای خوب ایران غنی‌سازی ۶۰ درصد را در فردو شروع کرده است که پیامی سخت و شدید به قطعنامه آمریکایی-اروپایی آژانس بین‌الملل انرژی اتمی است. ‌ اقدام دیگر ایران ایجاد دو آبشار جدید (IR۲M) و (IR۴) در نطنز و فردو بود که به مرحله قبل از گازدهی رسیده است و برای رسیدن به روند غنی‌سازی چند روزی طول خواهد کشید ولی این موضوع در عمل یعنی ایران غنی‌سازی با این آبشارهای جدید را شروع کرده است. ‌ دو کار دیگر ایران که پاسخی بنظر قاطع به قطعنامه آژانس بین‌الملل انرژی اتمی است راه‌اندازی و نصب سانتریفیوژ جدید در دو سالن خالی در فردو و نطنز است. ‌ این سالن‌ها به دلیل تعهدات ایران در برجام خالی از سانتریفیوژ شده بود که ایران دوباره در این دو سالن سانتریفیوژ نصب کرد. همچنین چهارمین حرکت مهم ایران در مقابل قطعنامه آژانس تعویض سانتریفیوژ‌های IR۱ در فردو با IR۶ خواهد بود که بنظر می‌رسد زخم‌کاری بزرگی به آمریکا خواهد بود، زیرا توان ظرفیت هسته‌ای ایران در فردو را ۱۰ برابر خواهد کرد.
✍️خبرهای خوب: ✅️تجهیز نیروی دریایی ارتش به بالگرد هجومی فرمانده نیروی دریایی ارتش: برای اولین بار بالگردهای هجومی و پهپادهای به روز با برد بیش از ۲ هزار کیلومتر در نیروی دریایی رونمایی می‌شود. این توان را داریم که صدها پهپاد را همزمان به پرواز درآوریم. در چند ماه آینده، اجرای رزمایش مرکب در دستور کار داریم که در منطقه شمال اقیانوس هند با حضور بیشتر کشورهای عضو تفاهم نامه‌های دو یا چند جانبه هستند، اجرا خواهیم کرد.
🚨 سقوط آزاد اینستاگرام ⭕️ حجم ترافیک و پهنای باند مصرفی اینستاگرام در روزهای اخیر، یک سقوط آزاد قابل توجه داشته که در نوع خود جالب است. ⭕️ براساس گزارش آماری مجموعه لایف وب، تعداد پست‌های اینستاگرامی، 69 درصد، تعداد کاربران فعال، 64 درصد، تعداد لایک، 68 درصد و تعداد کامنت ها، 78 درصد سقوط داشته است❗️ ◀️ چنین چیزی یعنی شلیک مستقیم به مغز و قلب یک سلاح جنگ شناختی آمریکایی! حالا بهتر می شود فهمید چرا جریان نفوذ و تحریف از فیلتر این پلتفرم کثیف عصبانی است و با دروغ بزرگ کسب و کار دنبال رفع فیلتر این جاسوس افزار است...هوشیار باشیم 💠 هوش سفید| سید علیرضا 👇🙏
✍️پروژه مرگ ملیت یادداشت دکتر محمد رضا اخضریان تردیدی نیست که یکی از عوامل همبستگی در هر سرزمین، هویت مشترک مبتنی بر مفهوم ملیت است که در کنار عناصر مهم دیگری چون زبان و مذهب و... سرمایه یک دولت-ملت محسوب شده مانع نگاه چپ دشمنان به تمامیت ارضی آن می گردد. اگر ملیت مخدوش شود مرزها ناامن و ایالات هر سرزمین دچار واگرایی می شود و این زمان بهترین فرصت برای تعرض بیگانه است. مردمی که خود را یک ملت نمی دانند به تعرض دشمنان به هر گوشه خاک سرزمین مشترکشان نیز حساسیتی نخواهند داشت. تحقیر و توهین سرود و پرچم ایران را بی تردید می توان پروژه ای برای تضعیف ملیت مشترک ایرانی دانست که آینده ای جز واگرایی به سود دشمنان ندارد. سرانجام ملیت گریزی، شکاف قطعی میان دولت و ملت و نهایت آن استقلال طلبی و جنگ و ویرانی است. در بهتر کردن شرایط رابطه میان ملت و دولت ذره ای نباید تردید و تاخیر کرد.
*ورود عناصر نقاب دار گروهکی به دانشگاه علوم پزشکی سنندج/ خطر کشته سازی از دانشجو ها* 🔹 بر اساس گزارش های دقیق از اتفاقات امروز دانشگاه علوم پزشکی سنندج حدود ده نفر عنصر نقاب دار غیر دانشجو که سه نفر از آنها شناسایی شده، با پوشش کامل سر و گردن و حمل سلاح های سرد وارد جمع حدود ۲۰۰ نفر از دانشجوها شده و اقدام به هدایت تجمع به سمت شعار های بسیار تند و هتاکانه کردند. 🔹این افراد که تقریبا تمام فضاسازی محیطی دانشگاه را تخریب کرده اند دانشجو نبوده و به صورت مخفیانه وارد دانشگاه شده اند که وابستگی سه نفر از آنها به گروهک های تروریستی مسلح روشن است. 🔹مخاطبان و دانشجویان می توانند از طریق ارتباط با شماره تلفن ۱۱۴ هویت افراد حاضر در این تجمع را گزارش کنند. سایر دانشجویان در برخی دانشگاه های غرب کشور به شدت از حضور در تجمعاتی که افراد نقاب دار در آن حاضر هستند بپرهیزند چرا که یکی از اهداف قطعی برای پوشاندن چهره، کشته سازی در این جمعیت هاست.
☀️ یک مسئول آمریکایی دو هفته پیش گفت از کردستان عراق سلاح وارد ایران می شود و مردم!!دارند مسلح می شوند. حالا یک نفر دیگرشان می گوید نگران مهاباد و ... است. یعنی هم می کشند و هم سرقبر گریه می کنند.هم محل قتل را خودشان آدرس می دهند و هم نشستن سر قبر را.جالب نیست؟ ✍ *عبدالله گنجی*
✍️سلسله یادداشتهای حجه الاسلام دکتر حبیب الله بابایی ✅️ ۲- «بی‌پناهی زنان» در وضعیت آزادی مردان؟ (مقایسه‌ای بین آمریکا و ایران) به جرأت می‌توان گفت که در آمریکا آنچنان مزاحمتی از ناحیۀ آقایان نسبت به زنان وجود ندارد، لیکن نبود مزاحمت به زنان در آمریکا مربوط به جاهایی است که چراغ قانون روشن است و آنجا که چراغ قانون خاموش می‌شود (وقتی شب می‌شود، وقتی خلوتی پیش می آید، و وقتی به هر دلیلی ناامنی بوجود می آید) بی‌نظمی‌ها و تعرض‌ها به زنان شروع می‌شود. حفظ فاصله قانونی در صف (مثلا صف فروشگاه)، ممنوعیت قانونی لمس یکدیگر (don’t touch me)، خوف و هراس زنان از حضور در جاهای خلوت (مثلا زمانی که در اتوبوس شهری با یک مسافر مرد تنها می‌مانند) و یا واهمه از خروج شبانه از منزل به تنهایی، و همین‌طور قوانین شدید مجازات برای ارتباطات جنسی اساتید با دانشجویان دختر، همه به موجب تعرض‌های گوناگون و مزاحمت‌های جورواجور به زنان در وضعیت خلوت آمریکایی‌ها است. همین مزاحمت‌ها موجب شده است که زنان در آمریکا آن نقطه‌های خطر را درک ‌کنند و آنجا که حفاظ قانونی ندارند ریسک نکرده و حضور پیدا نکنند. به رغم همه این مراقبت‌ها از ناحیه خود زنان، و به رغم مرکزیت و مرجعیت قانون و آسانی وکالت و شکایت‌ در آمریکا (حتی در امور بسیار جزئی)، هنوز «قانون» نتوانسته است نقطه‌های کور و گاه آشکار اجتماعی در آمریکا را پوشش داده و برای زنان امنیت لازم را ایجاد کند. نظم اجتماعی در ایران برخلاف آمریکا، نه بر مبنای قانون، بلکه نوعا بر مبنای اخلاق و فرهنگ دینی و معنوی شکل می‌گیرد و قانون در برقراری نظم اجتماعی از جمله نظم مناسبات انسانی بین زنان و مردان یا اصلا بازدارندگی ندارد و یا بازدارندگی‌اش حداقلی و در نقطه‌های نزاع و دعواست. عدم بازدارندگی قانون آشکارا نه فقط در ساحت‌های سرباز (کوچه و خیابان) بلکه در فضاهای سربسته ای مثل دانشگاه‌ها، ادارات، و سازمان ها نیز هست که موجب بی نظمی‌های اخلاقی و حقوقی بین مردان (نه فقط پسران) و دختران می شود. حال آنچه که در ایران امروز و در شرایط پس از مهسا امینی در حال رخ دادن است تعلیق سامانه‌های نظم اجتماعی درایران است، تضعیف قانون از یک سو (تضعیف پلیس) تضعیف اخلاق و انجام رفتارهای وقیح و مبتذل از سوی دیگر (فحاشی و توهین)، و تضعیف دین از دیگر سو (توهین به روحانیت)، آنهم البته در سکوت و تماشای بسیاری ازعلمای غافل (که نمی‌دانند چه رخ می‌دهد) و روشنفکران خائن (که به خوبی می دانند چه رخ می دهد)، به کلی پایۀ نظم اجتماعی و امنیت بانوان را ویران می‌کند و آنها را از این پس آسیب‌پذیرتر و برای مردان لیبرال که مصرانه در پی کشف زنان و گاه غصب زنان و حظ از آنها هستند بی‌پناه می گذارد. امروزه کسانی که به آسانی فحاشی می‌کنند، به دیگران توهین می‌کنند، عمامه و چادر و روسری از سر می‌کشند و گاه به زنان محجوب در خانه نیز تعرض می‌کنند (مورد مهاباد)، همین جماعت و عقبه‌های فکری آنها، فردا با همین زنان مکشوفه کارهای دیگری خواهند کرد. بدین سان اشتباه است که ما دو وضعیت متفاوت غرب و ایران را با هم مقایسه کنیم، و پیامدهای آزادی جنسی و جنسیتی زنان را در این دو بستر متفاوت، یکی تلقی کنیم. آمریکا از قوانین و ضمانت‌های اجرایی بسیار صُلبی برخوردار است که در وضعیت بی‌اخلاقی می‌تواند حقی از حقوق زنان را تأمین نماید، ولی نظم اجتماعی ایران، نظم فرهنگی، اخلاقی و دین‌بینان است و در نبود اخلاق و دین، امکان تأمین حقوق از دست رفتۀ زنان و دختران از مسیرهای قانونی نوعا میسر نخواهد بود. @Habibollah_Babai