✍️یک نکته مهم درباره حکم قضایی محاربه:
✅️این که امثال آقایان سروش محلاتی یا مقتدایی یا ناظمی با وجود قانون به عنوان فصل الخطاب، بحثهای فقهی را مطرح می کنند که جولانگاه نظرات مختلف است هر قدر هم که در جای خود برای راهنمایی قانونگذار مفید باشد برای نقد آرای دادگاه در موضوع محاربه ، غیر منطقی و دادن نشانی غلط و بازی در زمین بانیان اغتشاش است.
ج.صادق منش۲۱.۹.۱۴۰۱
http://eitaa.com/sokhanesadeed
تجمع دیروز دانشجویان انقلابی در برابر سفارت چین دو پیام مشخص دارد؛ اول آنکه چین هرچقدر هم به ایران نزدیک باشد حق ندارد نسبت به تمامیت ارضی ایران ولو در حد یک بیانیه خطا کند و باید نسبت به این مساله پاسخگو باشد.
دوم اینکه دانشجویان انقلابی بار دیگر آزادگی خود را نشان دادند که در دفاع از منافع ملی، برایشان شرق و غرب فرقی ندارد. اما کسانی که سالهاست شرق هراسی می کنند، آیا یک بار هم که شده نسبت به خطاهای غربی ها موضع گیری کردند؟ یا همیشه در حال بزک کردن جنایات غرب و امریکا بوده اند؟
#آنچه_یک_انقلابی_باید_بداند
http://eitaa.com/sokhanesadeed
✍️روی زیبای جرم انگاری محاربه
✅️1- مستند جرم انگاری محاربه نص آیه 33 سورده مائده است و بر خلاف بسیاری دیگر از جرایم حدی و تعزیری، خداوند در این آیه به طور صریح هم رفتار مجرمانه و هم کیفر آن و هم در ادامه شرایط سقوط کیفر را بیان کرده است.
✅️2- در این که ارزش مورد حمایت در جرم انگاری محاربه، «امنیت مردم» است ، مناقشه ای نیست.
✅️3- «مردم» اسم جنس و دربرگیرنده تک تک ساکنان یا واردان زیر چتر حکومت اسلامی اعم از مسلمان ، کلیمی ، مسیحی ، زرتشتی ، صالح، طالح ، زن، مرد ، کودک و بزرگسال است.
✅️4- انتخاب عنوان مناسب برای رفتار مجرمانه، در حوزه علوم جنایی به طور عام و سیاست جنایی به طور خاص و ذیل قواعد جرم انگاری به طور اخص ،شرایط و ظرافتهایی ، دارد، از جمله این که عنوان انتخابی باید گویا، بازدارنده و نشان دهنده ی میزان قبح رفتار مورد نظر باشد. در جرم انگاری محاربه این شرایط با ظرافت خاصی رعایت شده است.
✅️5- در آیه 33 مائده، قراردادن خداوند و رسول او در جایگاه بزه دیده محاربه، شاهکاری بسیار لطیف برای نشان دادن اهمیت امنیت مردم به عنوان ارزش مورد حمایت در آیه است؛ در به کارگیری این تعبیر در واقع مجاز در اسناد وجود دارد و خداوند فرموده کشیدن سلاح برای اخلال در امنیت مردم- ولو یک نفر از آنها- عین جنگیدن با خدا ورسول است؛ نمی فرماید عین اعلام جنگ با خدا و رسول و نمی فرماید در حکم جنگیدن با خدا و رسول او. در حالی که کشیدن سلاح لزوما به معنای استفاده از آن هم نیست! تعبیر عامیانه آیه این است: هرکس دست به سلاح شود و به مردم چپ نگاه کند با من و رسولم جنگیده است!
✅️6- تطبیق مضمون آیه و ماده 279 قانون مجازات اسلامی با شرایط امروز این است:
در جمهوری اسلامی ایران اگر یک نفر به روی یک شخص تحت حمایت قانون اعم از شهروند یا تبعه خارجی یا پیرو یکی از اقلیتهای دینی شناخته شده، برای ایجاد وحشت در او و نه حتی برای کشتن یا گرفتن مال یا تعرض به ناموس او، سلاح بکشد حتی اگر مرتکب به هدفش نرسیده باشد، اگر این کار موجب احساس ناامنی ولو در یک نفر به شرح مذکور شود محارب با خدا و رسول اوست و مستحق یکی از کیفر های مندرج در آیه و ماده مورد اشاره!
🇮🇷🇮🇷به راستی در کدام نظام حکومتی این میزان حساسیت به حقوق ساکنان قلمرو یک دولت وجود دارد؟!
ج. صادق منش 21/9/1401
http://eitaa.com/sokhanesadeed
◀️یادداشت جناب آقای حسن افراسیابی کشکولی
(وکیل دادگستری، قاضی سابق)
✍ چند نکته در خصوص اعدام محسن شکاری
✅۱- اعدام ایشان بر اساس قانون و به حکم دادگاه و به تائید دیوان عالی کشور انجام شده و قانونی است.
✅۲- در کشور ما دهها بلکه صدها هزار حقوقدان و هزاران استاد حقوق وجود دارند، اینکه یکی یا برخی از آنها نظری متفاوت از دادگاه داشته باشند، اشکالی ندارد، هر چند که از نظر فنی بر کسی که پرونده را مطالعه نکرده و بر تمام زوایای آن تسلط نداشته باشد، اظهار نظر قطعی قباحت علمی دارد.
✅ ۳- در این مسیر علیرغم وجود حساسیت انقلابی، نیازی نیست که برخی قضات دادگستری وارد فضای مجازی شوند و با افراد دیگری که نظر دیگری دارند، مناظره نمایند؛ زیرا گاهی توضیح دادن قاضی نشانه ضعف تلقی میشود در حالیکه دادگستری مصداق اعمال قدرت قانونی است و گاهی نیز بیم متهم شدن به سیاسی گری قاضی میرود؛ لذا به جز سخنگوی قوه قضائیه و مقامات رده بالای مسئول، نیازی به ورود سایر قضات نیست. بدیهی است ورود وکلا و سایر حقوقدانان به بحث های علمی در این زمینه، با رعایت اقتضائات جامعه، مقبول و مطلوب است.
✅ ۴- محاربه تعریف روشنی دارد که با توجه به آیه مربوطه، قانون مجازات اسلامی و تطبیق شرایط فعلی، بر کسانی که علیه مردم (از جمله پلیس و ماموران دولتی) سلاح بکشند، کاملا صدق میکند.
http://eitaa.com/sokhanesadeed
◀️هشدار
✍️مالهکشی جنایت محارب، با فتوای مجعول
◀️به گزارش مشرق، سید احمد خوئی در یادداشتی تلگرامی نوشت:
◀️اخیرا یک نوشته برای تغذیه ساندویچی مخاطب از سوی جریان نفاق داخلی منتشر شده و فتاوی مجعول و بُریدهشدهای از علماء در آن به چشم میخورد. سرآمد این فتاوی مجعول، فتوای آیتالله خوئی در خصوص «محارب» است. عملا، جاعلین این فتاوی، همدست این ناامن سازی جامعۀ مسلمین و همکار این جنگ علیه ایرانند. مردم باید هوشیار باشند، افرادی اینچنین لجستیک و پوشش تجاوز و تعدی دو ماهه به جامعۀ مسلمین را فراهم میکنند و با ظاهر اسلامی در میان ما میزیند و مشغول توسعۀ جنایت و مالهکشی دشمنی علیه ملت ایران هستند. چنین جریان خبیثی عملا میداند مخاطب به دنبال بقیۀ جملۀ گزینشی و نتیجۀ مجعول نمیرود.
✅️فتوای آیتالله خوئی در کتاب تکملة منهاج الصالحین - در صفحۀ ٥١ کاملا مؤید حکم دادگاه جمهوری اسلامی برای «محسن شکاری» است
الخامس عشر - المحاربة (مسألة ۲۶۰): من شهر السلاح لإخافة الناس نفی من البلد، ومن شهر فعقر اقتص منه ثم نفی من البلد ومن شهر وأخذ المال قطعت یده ورجله، ومن شهر وأخذ المال وضرب وعقر ولم یقتل، فأمره إلی الإمام إن شاء قتله وصلبه، وإن شاء قطع یده ورجله» الخ.
ترجمه: «کسی که برای ترساندن مردم سلاح بکشد، از آن شهر تبعید می گردد. کسی که سلاح بکشد و زخم وارد آورد، اول قصاص می شود، سپس از شهر تبعید می شود. »
◀️نارفیقان منافق ما ، تا اینجا را در متن کلیشهای خود قید کرده و بقیه را برای مردم بُریدهاند!
✅️در ادامه آیت الله خوئی قید نموده است:
« کسی که سلاح بکشد و مالی را نگیرد، دست و پایش قطع می شود. و کسی که سلاح کشیده و مال اخذ کند و ضربه بزند و زخمی کند لکن کسی را نکشد، حکم او در اختیار امام است که اگر بخواهد او را بکشد و به دار آویزد و اگر بخواهد می تواند دست و پای او را قطع نماید.» ... الی آخره.
✅️بدین ترتیب، در اختیار امام (در اینجا قاضی دادگاه جمهوری اسلامی) است کسی که سلاح کشیده و ضربه زده و مال برده ولی کسی نکشته را چگونه اعدام کند. همین ، حکم آیت الله وحید است و همین در استبصار شیخ طوسی آمده است. حال چگونه به خود اجازه میدهند با اسلام اینگونه بازی کنند، نشان واضحتری از اسلامیت آنان است.
✅️دو ماه جنگ تمام عیار علیه ایران، اسلام و مسلمین و جمهوری اسلامی موفق نشد، جریانی که این وضعیت اقتصادی را با کاسۀ گدائی گرفتن به مرحمت آمریکا در هشت سال و رها کردن اقتصاد و سازندگی و درونزائی باعث شد تا مکمّل موفقیت و پیشرفت تحریمهای آمریکا علیه این ملت مقاوم باشد، اکنون بعد از این جنگ به همکاری با جریان شورش پرداخته و از مجازات شرعی آنان با دغل و ریا و فریب جلوگیری میکند. کار چاقو و قمه و خون که به نتیجه نرسید حالا این جریان نفاق شروع به جعل کردن فتوی میکند تا امنیت این دشمنی را با حرف و جعل تامین کند و پیش برود.
http://eitaa.com/sokhanesadeed
✍️ "و مکروا و مکرالله و الله خیر الماکرین"
▪️روزنامه انگلیسی تلگراف: بریتانیا غرق در اعتصابات و افول اقتصادی است
از معلمان گرفته تا پرستاران، از آتشنشانها گرفته تا کارکنان پست و از کارکنان مرزی گرفته تا پزشکان عمومی و رانندگان آمبولانس، اعتصاب کرده اند، یا تهدید کردن که بزودی آعتصاب می کنند
http://eitaa.com/sokhanesadeed
✍️تلنگر
چقدر این تصویر تلخ است.
ظاهر ماجرا «یکقاتل وحشی بالای چوبهدار»
باطن ماجرا:
چه کسانی و چه فضایی، از یک جوان پرشور و حتی شرارت، چنین قاتلی ساخت؟ کسی که با عقیده رفت برای کشتن!
کسی که سه خانواده را نابود کرد، خانواده دو بسیجی شهید و خانواده خودش را!
مسیحعلینژاد و علی کریمی و... تشجیع میکردند که « سرکوبگر باید کشته بشود» و بعد کشتن ابتدا در شادی کشته شدن دو جوان زوزه مستانه سر میدهند و بعد برای قاتل دستگیر شده، اشک تمساح میریزند.
عدهای برای کشتن مدافع وطن، لایک و کامنت حمایتی میگذاشتند و برای اعدام قاتل، فحش به خشونت!
چه نفرت و خشم تلخی به جان ملت افتاده! و آمران رسانهای در حوض خون و دلار، توییت میزنند و در لابیهای یهودی شعار و دروغ!
اینجا ایران هست. و ما داغدار نابودی سه خانواده!
و داغدار مرگ یک جوان که قاتل شد و به حکم شرع، اعدام.
و همچنان ماجرا از بیرون مدیریت میشود.
پ.ن: یک مشت سیاسی و فرهنگی از طیف و چپ و راست که مسبب وضع موجود هستند، شریک خون هر سه هستند.
و بدون تعارف: حوزه علمیه ما، متهم فراری این ماجراهاست.
📛خوشحالی از مرگ یک انسان، خطاست، حتی مرگ با حکم شرع....
🇮🇷#آقای_نفوذی
http://eitaa.com/sokhanesadeed
همین قدر وقیحند دواعش وطنی که در ضمن معاونت یا مباشرت در فجیعترین جنایات هشتگ اعدام نکنید می زنند.
http://eitaa.com/sokhanesadeed
✍️صعود مراکش در وضعیت رقابت تمدنی
◀️یادداشت حجه الاسلام دکتر حبیب الله بابایی
صعود مقتدرانه مراکش به مرحله یکچهارم نهایی (با حذف اسپانیا) و سپس به نیمه نهایی (با برد مقابل پرتغال) آنهم با نماد فلسطین، شاید برای نوع دولتهای اسلامی جالب و جذاب نباشد، ولی بی تردید برای امت اسلام، برای وحدت جهان اسلام، و برای احیای امید در میان مسلمانان و بلکه فراتر از آن برای هویتیابی مستضعفان (آنجا که طرفداران کشورهای آمریکای جنوبی هم با نماد فلسطین حضور پیدا کردند) از اهمیت زایدالوصفی برخوردار است.
از این پس بازیکنهای مسلمان زیادی در کشورهای اروپایی توپ خواهند زد، تماشاگران زیادی هم مسابقات برخی کشورهای مسلمان را تماشا خواهند کرد، نوجوانان ما بازیکنهای نمونهٔ دیگری را نیز الگو خواهند گرفت، و از این پس ماها در کنار تماشای بازیهای منچستر سیتی و بارسلونا از بازیهای فوتبال آفریقایی هم لذت خواهیم برد.
فوتبال مراکش (هر رتبهای که در نهایت کسب کند) در کنار ظرفیتهای ورزشی دیگر کشورهای اسلامی مانند والیبال، کشتی، تیراندازی، وزنهبرداری و غیره، آنهم در کنار مدیریت ورزشی قطر در برگزاری موفق جام جهانی، جای آبرومند دنیای اسلام را در رقابتهای جهانی ورزش برجسته ساخت و نشان داد که در برخورد تمدن ها (به قول هانتینگتون) و در رقابتهای تمدنی در درون تمدنها (به قول شیرین هانتر) جهان اسلام قابلیت های تمدنی بزرگی دارد که در آینده نزدیک آن توانایی از فوتبال و ورزش به دیگر حوزههای تمدنی تسری و توسعه خواهد یافت. از این جهت رخداد فوتبال مراکش برای جهان اسلام خبری مسرتبخش و برای دنیای غرب بیشک نگران کننده خواهد بود.
این پدیده از یک سو ظرفیت تمدنی ورزش بویژه فوتبال برای جهان اسلام را آشکار کرد و از سوی دیگر همبستگیهای پنهان بین امتها را ظاهر نمود که چگونه در برد ایران مقابل ولز مردم پاکستان و یمن و لبنان خوشحالی میکنند و در برد مراکش مقابل پرتقال بسیاری از کشورهای اسلامی در کنار فلسطین شادی میکنند.
نکته مهم در این بین سهم بازیکنهای آفریقایی در پیشرفت فوتبال دنیا و تیمهای مهمی همچون فرانسه، هلند، اسپانیا و انگلستان است. در این عرصه بسیاری از بازیکنهای حرفهای آفریقا در کشورهای اروپایی و تیمهای بزرگ دنیا توپ میزنند، لیکن برد مراکش و صعود آن به عنوان یکی از چهار تیم برتر دنیا زمینه را فراهم کرد که پس از این، بازیکنهای آفریقایی به جای بازی در تیمهای اروپایی، در کشورهای خودشان و با فرهنگ خودشان و برای تقویت اعتماد به نفس تماشاگران خودشان به میدان بروند، و این البته دستاورد بزرگی است که تیم مراکش آن را رقم زد.
البته ورزش ایران، جامعه فوتبالی، برخی از گزارشگرانی که مسابقات را گزارش میکنند، و برنامههای کارشناسی ما در صدا و سیمای ایران هنوز درک روشنی از سطح هویتی و تمدنی موضوع فوتبال ندارند و لذا نمیدانند که با برد مراکش خوشحالی بکنند یا از کنار آن با بی تفاوت بگذرند.
در نگاه تمدنی، فقط ورزش قهرمانی و پهلوانی نیست که نماد تمدن به حساب میآید بلکه نمادهای دیگری نیز مانند نماد علم، نماد هستهای، نماد معنویت، نماد استقلال سیاسی، نماد صنعت، نماد سلامت، نماد مقاومت موشکی و نمادهای دیگر تمدنی که هر یک از آنها از گوشههای مختلفی از جهان اسلام در حال رشد و پیدایش است که آرایش جهانی متفاوت را در آیندهای نزدیک نوید میدهد.
@Habibollah_Babai
http://eitaa.com/sokhanesadeed
✍️عطر قدرشناسی
◀️این پیام یکی از دانشجویان بنده در دانشگاه امام صادق علیه السلام است؛ یادم نمی آید چه سالی با هم درس داشتیم.
🌺حقیقت و ثمره علم همین روحیات است.
✅️این پیام را از آن رو منتشر می کنم که عطر روح نواز قدرشناسی را به مشام مخاطبانم برسانم و گرنه ما به وظیفه خود عمل کرده ایم و حقوقمان را گرفته ایم و برکسی منتی نداریم.
🌺بگذارید این را هم ناگفته نگذارم: انصافا با این پیام خستگی از روحم بیرون رفت.
آفرین به این دانشجویان مودب به" ادب جعفر" علیه السلام🌹
http://eitaa.com/sokhanesadeed
✍️به نام ایران، به کام اپوزیسیون
دکتر صدقی
▪️کسب درآمد دلاری ضدانقلاب با اتفاقات اخیر به صرف رقص و شامپاین!
🔹اغتشاشات و آشوبهای سه ماه گذشته درحالی فروکش کرده که اگرچه به قول معروف برای مردم ایران و حتی اغتشاشگران آب نداشت اما برای ضدانقلاب و اپوزیسیون خارجنشین نان داشت!
🔹بهتازگی یک ایونت هنری از سوی بنیاد برومند در نیویورک برگزار شد که طبق پوستر برنامه ورودی آن ۸۰ دلار بود؛ در این مراسم که با عنوانِ baraye azadi(برای آزادی) برگزار شد، رقص، سرو غذا و نمایش آثار هنری برقرار بود و به بهانه مبارزه سیاسی یک پارتی برگزار کرده بودند!
🔹عائدی این اغتشاشات و گرفتار شدن جوانان فریبخورده برای اپوزیسیون سفرهای خارجی و دیدار با مقامات کشورها بود و حالا نیز با برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری پول به جیب زدند.
🔹این رویه البته از دیرباز درباره ضدانقلاب مرسوم بوده؛ سران احزاب تجزیهطلب همچون کومله و دموکرات خود در کشورهای اروپایی با بودجههایی که برای مبارزه با جمهوری اسلامی میگیرند زندگی مرفهی دارند اما جوانان را در مناطق مرزی به مبارزه مسلحانه علیه جمهوری اسلامی تهییج میکنند.
🔹حتی برخی هنرمندانی که با کشف حجاب و یا فعالیت مجازی سعی در تحریک جوانان داشتند ساکن خارج کشورند و اوج مبارزهشان پست گذاشتن در شبکههای اجتماعی است.
🔹در حقیقت جوانانی که تحت تاثیر این شبکه ها یا افراد در روزهای گذشته پا به خیابان گذاشتند یا حتی اقدام به درگیری کردند، هزینهای را میپردازند که محرکان آنها حاضر نیستند به آن تن دهند و با فاکتور کردن اقدامات آنها، به زندگی مرفه و آسوده خود در خارج کشور ادامه میدهند
http://eitaa.com/sokhanesadeed