🌸سلسله بحث آفت زبان 🌸
تهمت قسمت ششم
موضع ابلیس در برابر تهمت و بهتان
تهمت و بهتان به اندازه اى زشت و زننده است که حتى شیطان هم از انجام دهنده آن دو بیزارى مى جوید. شیطان از رفتارهاى زشت و اعمال خلاف استقبال مى کند؛ ولى برخى از رفتارهاى ناروا آن قدر زشت و پلیدند که شیطان هم آن ها را تاءیید نمى کند. یکى از این اعمال ، نابود کردن وجهه افراد در جامعه ، و ریختن آبروى آن ها به وسیله بهتان یا نعمت است .
امام جعفر صادق (علیه السلام ) در این زمینه مى فرماید:
اگر کسى سخنى را بر ضد مؤ منى نقل کند و قصدش از آن ، زشت کردن چهره او و از بین بردن وجهه اجتماعى اش باشد و بخواهد او را از چشم مردم بیندازد، خداوند او را از محور دوستى خود خارج مى کند و تحت سرپرستى شیطان قرار مى دهد؛ (ولى ) شیطان هم او را نمى پذیرد.
(۶): راه هاى درمان تهمت
پاک ساختن زبان از آفت تهمت ، با کوششى مداوم میسر خواهد بود.
درمان این بیمارى را باید با اندیشه و دقت در پیامدهاى زشت و نازیباى آن آغاز کرد؛ سپس به یادآورى مستمر آن ها پرداخت که : ((فان الذکرى تنفع المومنین )).
یادآورى پیامدهاى تهمت ، تنفر و انزجار قلبى انسان از این رفتار زشت و پلید را در پى خواهد داشت و بدیهى است که تمام حرکات درونى و برونى انسان ، بر پایه ((دوست داشتن )) و ((نفرت ورزیدن )) انجام مى گیرد؛ از این رو مى باید در صدد ایجاد و تقویت حالت انزجار از تهمت بر آمد تا بتوان به سوى ترک آن گام برداشت . همچنین باید به ارزش و عظمت آبروى دیگران اندیشید تا به سادگى به سمت تخریب آن گام برداشت .
دین مبین اسلام ، آبرو و حرمت مؤ من را بزرگ تر از کعبه و حتى قرآن دانسته است و با آگاهى از چنین ارزشى ، هیچ کس نباید به خود اجازه دهد به حریم آبروى دیگران تجاوز کند.
تقویت حسن ظن و حمل رفتار دیگران بر وجه نیکو، راه دیگرى براى درمان این بیمارى نابود کننده است .
اخلاق الاهی جلد چهارم ، آفات زبان
✅✅ #پایان بحث تهمت.
کانال استاد رفیعی
@ostadrafieii313
#سهاجرعظیمآموزشاحکامشرعی
پیامبر اکرم صل الله علیه و آله :
هر کس یک مسئله شرعی از احادیث ما پیرامون حلال و حرام و مسائل دینی اش را بیاموزد
1⃣🔸خدای تعالی هزار گناه او را بیامرزد
2⃣🔸 و شهری از طلا به وسعت دنیا برایش در بهشت بنا کند
3⃣🔸و به عدد هر مویی که در بدنش قرار دارد برایش حجّ مقبول می نویسد
📚بحار الانوار جلد 1 ص 214
کانال استاد رفیعی
@ostadrafieii313
🌸 سلسله بحث آفات زبان لعن و نفرین🌸
قسمت اول (بخش اول)
پیامبر اکرم می فرماید:
شخص با ایمان اهل لعنت کردن نیست .
تعریف لعن و نفرین
لعن در لغت به معناى خوار کردن ، راندن و دور کردن از روى خشم و غضب ، و در علم اخلاق ، به معناى طلب و درخواست دور شدن شخص از رحمت خداوند است . وقتى انسان ، شخصى را لعن مى کند، مى خواهد که او از درگاه لطف و رحمت خداوند دور شود و ملعون به کسى گفته مى شود که از رحمت خداوند به دور است ؛ البته لعن از سوى خداوند به این معنا است که کسى را از درگاه رحمت خویش دور سازد که در آخرت به صورت عقوبت و کیفر نمایان مى شود؛ اما ((نفرین )) به معناى درخواست هر گونه بدى و شر از خداوند براى دیگران است ؛ حال چه درخواست دورى از رحمت و چه امر ناخوشایند دیگرى باشد؛ بدین سبب مى توان ((نفرین )) را داراى معنایى شامل تر از ((لعن )) دانست ؛ یعنى هر لعنى ، نفرین است ؛ ولى هر نفرینى ، لعن نیست .
اخلاق الاهی جلد چهارم آفات زبان
کانال استاد رفیعی
@ostadrafieii313
19.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 کلیپ: دعوت به مناظره از حسن آقا میری.
توسط دکتر رفیعی
کانال استاد رفیعی
@ostadrafieii313
🌸 سلسله بحث آفت زبان 🌸
قسمت اول (بخش دوم)
اقسام لعن
لعن به دو صورت انجام مى گیرد:
۱ – لعن از راه اخبار
یعنى انسان خبر مى دهد و حکم کند که فلان شخص از رحمت خداوند دور است و خداوند او را از درگاه رحمت خویش طرد کرده است . در این قسم از چیزى خبر مى دهد و بر کسى حکم مى کند.
۲ – لعن از راه انشا
به این معنا که انسان لعن را ایجاد کند؛ مانند آن که بگوید: خداوند لعنتش کند یا لعنت خدا بر او باد! در این جا دیگر خبر نمى دهد؛ بلکه چیزى را تقاضا مى کند؛ یعنى از خداوند مى خواهد که او را از رحمت خویش دور سازد.
لعن از جهت معین بودن یا نبودن ملعون به دو صورت انجام مى گیرد:
۱ – لعن فرد یا افراد معین
گاه انسان ، فرد یا افرادى را که لعن مى کند، با نام مشخص مى سازد؛ مانند آن چه در برخى زیارت ها گفته مى شود:اللهم العن اباسفیان و معاویه و یزید ابن معاویه .
۲ – لعن فرد یا افراد نامعین
گاه فرد یا افراد مورد لعن فقط با وصف و بدون تعیین نام و مشخصات لعنت مى شوند؛ مانند آن چه خداوند متعالى در قرآن فرموده :
فلعنه الله على الکافرین .
در این جا به نام و مشخصات کسى اشاره نشده و فقط به وصف کفر تصریح شده و افرادى که ببه این صفت متصف هستند، لعنت شده اند.
اخلاق الاهی جلد چهارم آفات زبان
کانال استاد رفیعی
@ostadrafieii313
#چهارنفربهترینانسانهاهستند
💠أفاضِلُكُم أحسَنُكُم أخلاقا ، المُوَطَّؤونَ أكنافا ، الَّذينَ يَألَفونَ ويُؤلَفونَ وتوطَأُ رِحالُهُم
♥️پیامبر اکرم ص : برترين هاى شما ، كسانى هستند كه
1⃣🔹خوش اخلاق ترند ،
2⃣🔹نرم خو و بى آزارند ،
3⃣🔹با مردم الفت مى گيرند
و مردم با آنها الفت مى پذيرند،
4⃣🔹و خانه هايشان [ براى ديدار يا ميهمانى و يا رفع مشكلات و حوائج] پر رفت و آمد است
📚الكافي ج ٢ ص ١٠٢ ح ١٦
کانال استاد رفیعی
@ostadrafieii313
✨﷽✨
🔰امام باقر علیه السلام:
علَیڪَ بالدعاءِ لإخوانِڪَ بظَهْرِ الغَیبِ فإنّهُ یَهِیلُ الرِّزقَ؛
💬پشت سر برادرانت دعا ڪن، ڪه این ڪار روزے را به طرف تو سرازیر میڪند.
📚بحار الأنوار: ۷۶ / ۶۰ / ۱۴
ڪانال استاد رفیعے
@ostadrafieii313
رفیعی شادی شیطانی (1).mp3
4.92M
🎙خوشحالی شیطان...
استاد رفیعی
کانال استاد رفیعی
@ostadrafieii313
🌸سلسله بحث آفت زبان لعن و نفرین🌸
قسمت دوم (بخش اول )
نکوهش لعن از دید شرع
حکم لعن از دید شرع
لعن با هر شکل و صورتى از دیدگاه شرع ، نادرست و حرام است ، مگر مواردى که خود شریعت تجویز کرده باشد.
در صورت اول ، وقتى انسان خبر دهد که فلان کس ملعون است در حالى که نمى داند او از رحمت خدا دور است یا خیر، خبر نادرستى داده ؛ زیرا از چیزى خبر داده که جز خداوند کسى آن را نمى داند و از سویى ، چون خداوند، دور کننده ملعون از رحمت خویش است ، او با این خبر، کارى را به خداوند نسبت داده که از واقعى بودن آن بى خبر است و صد البته که نسبت دادن سخن یا کارى به خدا بدون اطمینان از آن ، حرام است .
خداوند در قرآن کریم مى فرماید:
قال الله اذن لکم ام على الله تفترون .
بگو آیا خداوند به شما اجازه داد یا بر خدا دروغ مى بندید.
اگر از خدا بخواهى فلانى را لعنت کند، تباهى و دورى از رحمت را براى کسى طلبیده است که چه بسا مستحق آن نباشد که این نیز ناپسند و ناروا است ؛ چرا که خداوند رحمت خویش را بر سر بندگان خود گسترده است ؛ البته لعن کسى که خداوند، خود، او را از رحمت خویش دور کرده ، جایز و بى اشکال است ؛ مانند لعن شیطان که از درگاه خداوند رانده شده است .
خداوند بزرگ در قرآن کریم مى فرماید:
ان الذین یکتمون ما انزلنا من البینات و الهدى من بعد ما بیناه للناس فى الکتاب اولئک یلعنهم الله و یلعنهم اللاعنون .
کسانى که راهنمایى ها و هدایت هاى فرستاده شده از طرف ما را کتمان مى کنند، خداوند آن ها را لعن مى کند و لعن گویان نیز به آن ها لعنت مى فرستد.
هم چنین اگر شخص یا اشخاص معین یا نامعین مستحق لعن و نفرین نباشند، تقاضاى دورى از رحمت خداوندى براى ایشان نیزحرام است .
اخلاق الهی جلد چهارم
کانال استاد رفیعی
@ostadrafieii313
کانال موعظ العدديه-سه-جا بايد تبعيت کنيد.mp3
2.79M
#سه_جا_مخالف_رهبر_نکنید
وگرنه هلاک میشوید
🎙استاد رفیعی
🌸🔺نماز جمعه
🌸🔺جهاد
🌸🔺اعمال حج
کانال استاد رفیعی
@ostadrafieii313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 سه ویژگے ڪه یک مرد شایسته باید داشته باشد
🎙حجت الاسلام و المسلمین رفیعی
کانال استاد رفیعی
@ostadrafieii313
✨﷽✨
🔰پیامبر خدا صلے الله علیه و آله و سلّم:
أطِبْ ڪَسبَڪَ تُستَجَبْ دَعوَتُڪَ، فإنَّ الرّجلَ یَرفَعُ اللُّقْمَةَ إلے فیهِ (حَراما) فما تُستَجابُ له دَعوَةٌ أربَعینَ یوما؛
💬در آمدت را پاک ڪن تا دعایت مستجاب شود؛ زیرا هرگاه آدمے لقمه [حرام ] به دهان خود ببرد، تا چهل روز دعایے از او پذیرفته نمے شود.
📚ڪما فے بحار الأنوار: ۹۳ / ۳۵۸ / ۱۶
کانال استاد رفیعی
@ostadrafieii313