eitaa logo
کانال سخنرانی دلنشین
18.4هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
2.5هزار ویدیو
92 فایل
😍تبلیغات ارزان😍👇 https://eitaa.com/joinchat/2208759919C9cd79a5ea3 تبلیغات نه تایید و نه رد می شود
مشاهده در ایتا
دانلود
1400-07-27(rafiei).mp3
11.7M
🔊 فایل صوتی برنامه سمت خدا 👤 📚 موضوع: بررسی شخصیت اصحاب پیامبر اکرم ( صفیه بنت عبدالمطلب ) 🗓 سه شنبه بیست و هفتم مهر ماه ۱۴۰۰ 🗂 حجم : ۱۲ مگابایت متن کامل : در حال آماده سازی کانال سخنرانی دلنشین @sokhanrani313
🌸سلسله بحث آفات زبان 🌸 دروغ(قسمت چهارم) (۲): اقسام دروغ ۴ – دروغ در وفا به عزم : برخى از اعمال خیر باید در زمانى خاص و با حصول شرایطى ویژه انجام شود؛ مثل رفتن به حج که از واجبات است و باید در زمانى مشخص و پس ‍ از تحقق شرایطى خاص ، مثل استطاعت مالى انجام شود یا روزه واجب که از عبادت ها و زمان آن ماه رمضان است و همین طور اداى حقوق واجب الاهى که با پیدا شدن شرایط خاص ، باید به جا آورده شوند. حال گاهى شخص ، پیش از حصول شرایط، بر انجام آن کار خیر مصمم شده ، در تصمیم خویش ، بسیار جدى و استوار است به این معنا که در نیت و عزمش ‍ دروغ راه ندارد؛ ولى به محض حصول آن شرایط، مانند پدید آمدن استطاعت و فرا رسیدن زمان انجام تعهدات ، خواهش هاى نفسانى از هر سو به او هجوم مى آورد و بر او غلبه مى کند تا آن جا که بر تمام تصمیم ها و پیمان ها، پشت کرده ، آن ها را زیر پا مى گذارد. در این حالت او به ((دروغ در وفا به عزم )) مبتلا شده است و در آن صادق نیست . ۵ – دروغ در عمل : کذب در عمل به آن معنا است که انسان در ظاهر حالتى به خود بگیرد که گویاى وجود صفتى در باطن او است ؛ حال آن که از چنان صفتى برخوردار نیست ؛ پس عدم هماهنگى حالت ظاهر با صفت باطنى را ((کذب در عمل )) مى گویند؛ براى مثال ، صفت ((وقار و سکینه )) از ملکات زیباى درونى و از صفات بسیار نیکوى انسانى است . حال ، چنان چه فردى ، بدون آن که از این صفت برخوردار باشد، نماى انسانى سنگین و باوقار را به خود بگیرد، به دروغ در عمل گرفتار شده است ؛ زیرا رفتار او با آن چه در درونش یافت مى شود، هماهنگى ندارد. نمونه دیگر، انسانى است که در حال نماز، به ظاهر، چنان حالت خضوع و خشوعى به خود گرفته که گویا در عظمت پروردگار غرق است ؛ حال آن که در باطن ، از خدا غافل است . این ، نشانه ابتلایش به دروغ در عمل است ؛ البته باید دقت داشت که بدون شک ، ((دروغ در عمل )) با ((ریا)) که همان ((دروغ در نیت )) است ، تفاوت دارد. ((ریا)) هنگامى که انسان ، غیر خدا را در نیت عمل نیکویش شرکت دهد، پدید مى آید، یعنى زمانى که براى نشان دادن رفتار نیکوى خود به دیگران ، آن عمل را انجام دهد؛ حال آن که دروغ در عمل فقط به سبب عدم هماهنگى میان عمل و درون حاصل مى شود؛ خواه هدف ، نشان دادن به دیگران باشد یا چنین انگیزه اى در میان نباشد. چه بسا هنگامى که انسان تنها است نیز به صفتى تظاهر کند که در باطن و ضمیر او وجود ندارد. چنان نمازى با ظاهر خاضعانه مى خواند که با باطنش هیچگونه هماهنگى ندارد، خضوع در عمل ، همیشه در رابطه اى مستقیم با خشوع درونى است ؛ از این رو چون اعمال او با باطنش مطابق نیست ، به دروغ در عمل مبتلا شده است ؛ البته اگر در همین حال ، انگیزه نشان دادن عمل به دیگران را نیز داشته باشد، به دروغ در نیت نیز دچار شده است . ✅✅ ادامه دارد... کانال سخنرانی دلنشین @sokhanrani313
🌸پیامبر مهربانی(ص)🌸 خوشرویی و دست دادن به هنگام رسیدن به یکدیگر، از اخلاق انبیاء است.😍 تنبیه الخواطر؛ 1:29 کانال سخنرانی دلنشین @sokhanrani313
🌸سلسله بحث آفات زبان 🌸 دروغ(قسمت پنجم) ۶ – دروغ در مقامات دین و سلوک : انسان درباره مراحل حرکت به سوى خدا و مراتب معنوى و مقامات دین از قبیل ایمان ، تقوا، توکل ، رضا، تسلیم ، خوف و رجاء، چه بسا بر این تصور باشد که به این مقامات دست یافته است ؛ در حالى که این گونه نیست ؛ زیرا هر یک از این مقامات پایه ها، حقیقت ، پیامدها و سرانجامى دارد که دسترسى به آن ها بسیار مشکل است ؛ اما برخى از افراد خود را در آن مقامات تصور مى کنند؛ مانند آن که حقیقت مقام ((خوف )) در انسان وجود ندارد و لوازم و آثار آن در او دیده نمى شود؛ اما او خود را ((خائف )) مى پندارد؛ بنابراین او نیز به دروغ مبتلا است . مبداء و خاستگاه خوف و بیم در انسان ، همان ایمان است . تا ایمان نباشد، بیم و خوف نیز نخواهد بود. همچنین حقیقت بیم و خوف نوعى درد درونى و روحى است که انسان را از درون مى سوزاند. هنگامى که این حقیقت در درون انسان پدید آید، پیامدهاى آن بر روح ، و چه بسا بر پیکره ظاهرى انسان نیز آشکار مى شود. پریدگى رنگ و عوض شدن چهره و بر هم ریختگى سلسله افکار هنگام پدید آمدن خوف را مى توان بخشى از این آثار دانست و سرانجام آن ، وارد شدن به مرحله عمل است . لرزش اندام اولیاءالله هنگام برپایى نماز، و پریدگى رنگ چهره امام حسن مجتبى هنگام وضو ساختن ، از آثار همین خوف و بیم است که سرانجام ، فرمان بردارى و اطاعت ، و پرهیز از گناهان و تباهى ها را در پى دارد. مولاى متقیان ، امیر مؤ منان على بارها مى فرمود:ایاکم و الکذب فان کل راج طالب و کل خائف هارب . از دروغ بپرهیزید. به درستى که هر امیدوارى خواهان (پاداش الاهى ) است و هر بیمناکى فرارى (از عذاب الهى ). چنان چه در دل انسان بیم و خوف باشد، از گناهان پرهیز خواهد کرد. انسان چه بسا در ((رجاء)) که یکى دیگر از مقامات معنوى است ، نیز به دروغ مبتلا شود. سرور پرهیزکاران على (علیه السلام ) مى فرماید:یدعى بزعمه انه یرجو الله کذب و العظیم ما باله لا یتبین رجاؤ ه فى عمله . به گمان خویش ادعا مى کند که به خداوند امیدوار است . سوگند به خداى بزرگ ! دروغ مى گوید. چگونه است حال او که امیدش به خدا در کردارش ‍ نمایان نیست . این ، همان دروغ در مقام ((رجاء)) است ؛ سپس مى فرماید:فکل من رجا عرف رجاءه فى عمله …. پس هر که امیدوار است ، امید او، از کردارش پیدا است و در اعمالش ‍ شناسایى مى شود. کسى که اهل ((رجاء)) است ، هیچ گاه واجباتش را ترک نمى کند و به دیگران دل نمى بندد؛ اما به راحتى مى توان شاهد بود که بیم از خدا و امیدوارى به خدا در انسان ها محکم و پابرجا نیست ؛ در حالى که بیم هاى مادى و بشرى ، قوى و محکم در جاى خود قرار دارند. حضرت در ادامه مى فرماید:یرجو الله فى الکبیر و یرجو العباد فى الصغیر. در چیزهاى بزرگ ، به خدا امید دارد؛ اما در چیزهاى کوچک به بندگان خدا امیدوار است . این ، همان مرتبه دروغ در مقامات دین است که گریبان گیر شخص شده است . پایان بحث دروغ کانال سخنرانی دلنشین @sokhanrani313
❤️ صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند: 🍀 إنَّ رسول اللّه صلى الله عليه و آله :إنَّ لُقمانَ الحَكيمَ قالَ لاِبنِهِ وهُوَ يَعِظُهُ : يا بُنَيَّ ، مَن ذَا الَّذِي ابتَغَى اللّه َ عَزَّ وجَلَّ فَلَم يَجِدهُ ، ومَن ذَا الَّذي لَجَأَ إلَى اللّه ِ فَلَم يُدافِع عَنهُ ، أم مَن ذَا الَّذي تَوَكَّلَ عَلَى اللّه ِ فَلَم يَكفِهِ. 🍃 پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :لقمان حكيم، هنگامى كه پسرش را موعظه مى كرد، به او گفت: «اى پسرم! كيست كه از خداوند عز و جل سراغ گرفت، ولى او را نيافت؟ و كيست كه به خدا پناه بُرد ، ولى خدا از او دفاع نكرد؟ يا كيست كه به خدا توكّل كرد ، ولى خدا او را كفايت ننمود؟ 📖 بحار الأنوار، ج 27، ص 112، ح 87 . کانال سخنرانی دلنشین @sokhanrani313
400-07-28 rafiee tafsir 207 baghareh dar ertebat ba laylatolmabit - vahdat beyn moslemin~1.mp3
7.77M
🔖منبر کامل 🔖 💠 وحدت میان مسلمین💠 ‼️ مهرماه ۱۴۰۰ 🕌 حرم حضرت معصومه سلام الله علیها کانال سخنرانی دلنشین @sokhanrani313
🌸 سلسله بحث آفت زبان 🌸 بهتان(قسمت اول) بهتان در لغت و عرف ((بهتان )) در لغت ، به معناى ((متحیر شدن )) یا ((متحیر کردن )) است و نزد عرف ، در معناى ((دروغ بستن به افراد به گونه اى که مایه تحیر شود)) به کار مى رود. ابوذر غفارى (ره ) مى گوید: از رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) پرسیدم : غیبت چیست ؟ فرمود: این که برادر دینى ات را به چیزى که موجب ناخشنودى او است یادآور شوى . عرض کردم : اى رسول خدا! اگر نقصى که یادآور شدیم ، در او باشد چه ؟ پیامبر فرمود: اگر نقصى را که در او وجود دارد، بازگویى ، غیبت کرده اى و اگر نقصى را که در او نیست ، یادآور شوى ، ((بهتان )) زده اى . شخصى که پشت سر کسى آن چه را که در او هست و مردم نمى دانند، یادآور شود، غیبت کرده و کسى که آن چه را در او نیست ، یادآور شود، ((بهتان )) زده است . اقسام بهتان بهتان بر دو قسم است ۱ – گاه در غیاب کسى به او دروغى مى بندند و رفتار ناپسندى را که مرتکب نشده است ، به او نسبت مى دهند. در این قسم از بهتان ، دو گناه بزرگ نهفته است : یکى دروغ و دیگرى غیبت ؛ زیرا مطلب نسبت داده شده غیر واقعى است و در غیاب شخص هم ابراز شده است . ۲ – گاه رفتار یا صفتى از صفات زشت نفسانى را که در شخص وجود ندارد، پیش رویش به او نسبت مى دهند که در این قسم از بهتان فقط گناه دروغ نهفته است ؛ ولى از نظر درجات دروغ ، شدیدترین نوع دروغ به شمار مى رود. کانال سخنرانی دلنشین @sokhanrani313
خطبه_۸۳_نهج_البلاغه.mp3
3.92M
🔈 بسیار زیبا و 🔴شرح ۸۳ کانال سخنرانی دلنشین @sokhanrani313
❤️پیامبر گرامی اسلام صَلّی الله عَلیهِ وَ آلهِ وَ سلّم فرمودند: هر کس به دنیا پشت کند و آرزوی خود را در آن کوتاه گرداند خداوند او را دانش عطاء نماید بدون آنکه آن را از کسی فرا گیرد، و هدایتش فرماید بدون آنکه کسی هدایتش نماید. 📚بحار الأنوار کانال سخنرانی دلنشین @sokhanrani313
20866873051888.mp3
1.93M
چگونه امام‌ زمان (عج) از احوال ما خبردار هستند؟ 🎤حجت الاسلام کانال سخنرانی دلنشین @sokhanrani313
پیامبر اکرم (ص): هر كه در ميان سخن برادر مسلمانش وارد شود، چنان است كه چهره او را بخراشد 📙 میزان الحکمه، ج۷، ص۴۰۴ کانال سخنرانی دلنشین @sokhanrani313
سنگین ترین آیه.mp3
971K
🎙 سنگین ترین آیه بر پیامبر (ص) کانال سخنرانی دلنشین @sokhanrani313
☘✨ 🕊 🔸مرحوم کاشانی میفرمایند: 💛برای گشایش بخت دختران دو رکعت نماز بخواند و بعد از ان سلام بدهد و رو به قبله ۱۰۰ مرتبه ذکر را ان شاءالله هر چه سریعتر برای او همسری پیدا میشود. 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3889168531Cf336c74aae
قالب.mp3
1.73M
🎙 افضل مردم به دو شرط مهم کانال سخنرانی دلنشین @sokhanrani313
امیرالمؤمنین علیه السلام: أرسَلَهُ داعِيا إلَى الحقِّ، و شاهِدا علَى الخَلْقِ ، فبلَّغَ رِسالاتِ ربِّهِ غَيْرَ وانٍ و لا مُقَصِّرٍ، و جاهَدَ في اللّهِ أعداءَهُ غَيْرَ واهِنٍ و لا مُعَذِّرٍ، إمامُ مَنِ اتَّقى، و بَصَرُ مَنِ اهْتَدى او [پيامبر صلى الله عليه و آله] را فرستاد تا به حق فرا خواند و بر آفريدگان گواه باشد. او پيامهاى پروردگارش را رسانْد و در اين راه، نه سستى كرد و نه كوتاهى ورزيد و در راه خدا با دشمنان او جنگيد بى آنكه ناتوانى به او راه يابد، يا آن كه ذرّه اى از كوشش فرو گذارد. او پيشواى پرهيزگاران و ديده رهيافتگان است نهج البلاغه، از خطبه 116 کانال سخنرانی دلنشین @sokhanrani313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کلیپ :شش نقش امام در نهج البلاغه 🎤حجت الاسلام رفیعی کانال سخنرانی دلنشین @sokhanrani313
امام على عليه السلام : دلت براى تو سالم نخواهد شد، مگر آن گاه كه براى مؤمنان همان پسندى كه براى خود مى پسندى 📚ميزان الحكمه جلد نهم صفحه 510 کانال سخنرانی دلنشین @sokhanrani313
💠 زندگی مسالمت‌آمیز ادیان و مذاهب دستور قرآن است 🔺 حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی، سخنران حرم مطهر کریمه اهل بیت(س) با بیان اینکه خداوند در آیه ۲۰۸ سوره بقره دستور به وحدت میان اهل ایمان می‌دهد، گفت: دختر بچه دبیرستانی و کسی که در نماز جمعه شرکت می‌کند، چه جرمی کرده است که باید در افغانستان کشته شود، در حالی‌که خداوند در قرآن صراحتا فرموده است با هم در صلح و دوستی زندگی کنید. 📎 news.amfm.ir/?p=99485 کانال سخنرانی دلنشین @sokhanrani313
🌸 سلسه بحث آفات زبان 🌸 بهتان(قسمت دوم) زشت ترین قسم بهتان گاه بهتان زننده ، آن چه را به دروغ نسبت داده ، خود مرتکب نشده است ؛ اما گاهى رفتار ناشایستى را که از خودش سر زده ، به دیگرى نسبت مى دهد که این زشت ترین و ناپسندترین نوع بهتان به شمار مى رود. خداوند متعالى همان طور که گذشت ، در قرآن کریم به همین قسم اشاره دارد؛ آن جا که مى فرماید: کسى که ((خطا)) یا ((گناهى )) مرتکب شود، سپس بى گناهى را متهم سازد، بار ((بهتان )) و گناه آشکارى را بر دوش گرفته است . ((حال و ملکه )) بهتان بهتان نیز مانند رفتارهاى زشت دیگر، گاه به صورت رفتارى اتفاقى و ناپایدار از انسان سر مى زند که با هوشیارى اندک مى توان به رفع آن پرداخت و به آسانى از تکرار آن جلوگیرى کرد؛ اما این رفتار بر اثر غفلت ، تکرار شده ، به صورت عادت و رفتارى ریشه دار در مى آید تا آن جا که مایه خشنودى بهتان زننده و وسیله اى براى خارج کردن رقیبان از صحنه هاى اجتماعى مى شود، و به صورت ابزارى تبلیغاتى مورد بهره بردارى قرار مى گیرد. این جا است که شخص از ولایت الاهى خارج ، و در ولایت و سرپرستى ابلیس ‍ داخل مى شود؛ همان گونه که امام صادق (علیه السلام ) فرمود: هر کس بر ضد مؤ منى سخنى نقل کند و قصدش از آن ، زشت کردن چهره او و از بین بردن وجهه [اجتماعى ]اش باشد و بخواهد او را از چشم مردم بیندازد، خداوند او را از ولایت خویش خارج مى کند، و تحت سرپرستى شیطان قرار مى دهد، و شیطان هم او را نمى پذیرد. (۴): ریشه هاى درونى بهتان ۱ – دشمنى گاه انسان براى فرو نشاندن آتش دشمنى و کینه خویش ، به دیگرى دروغ بسته ، نسبت هاى ناپسند مى دهد. ۲ – حسد گاهى انسان به رتبه ، شان و کمالات دیگرى حسادت کرده ، براى از بین بردن وجهه اش به او بهتان مى زند. ۳ – ترس و فرار از مجازات گاه انسان از ترس مجازات خطایى که مرتکب شده یا بر طرف کردن نسبت ناروایى که ممکن است به او داده شود، به دیگرى بهتان زده ، دروغ مى بندد. شجره خبیثه این رذایل در مساءله بهتان ، میوه اى به مراتب تلخ ‌تر از غیبت مى دهد؛ چرا که در غیبت ، عیب و نقص واقعى و موجود در شخص ، به او نسبت داده مى شود؛ در حالى که در بهتان ، آن چه را در او نیست ، به او مى بندند. 📚اخلاق الاهی کانال سخنرانی دلنشین @sokhanrani313