#همنشین_خدا 24 ؛ ارتباط قطع نشه
بِسمِ اللّه الرَّحمنِ الرَّحیم
در این جلسه میخواهم درباره عبادت خانمها دو نکته را با هم گفتگو کنیم:
یک. بعضی از خانمها فکر میکنند در ایّام عذر شرعی خداوند کلاً عبادت را از آنها برداشته است !
در حالی که خداوند نماز را برداشته است و نخواسته که ارتباط قطع شود و حتی تشویق به عبادت هم کرده است.
مثلاً امام باقر علیه السلام فرمودند: ما اهل بیت علیهم السلام به همسران خود میگوییم در این ایام خودشان را تمیز کنند، وضو بگیرند، و رو به قبله بنشینند و ذکر سُبْحانَ اللَّه، اللَّهُ أَکبَر، لا اِلهَ اِلَّا اللَّه و... بگویند [1]
مستحب هست ذکر خداوند بگویند.
خانمها روی سجادهشان رو به قبله بنشینند سی مرتبه تسبیحاتِ اربعه را بگویند [2]، یا یک دورِ تسبیح صلوات بفرستند یا تسبیحاتِ حضرت زهراء علیها السلام را بگویند. خواندن سوره « قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَد » و « آیت الکرسی » بعد از هر نمازی مستحب است، این ها را بجا بیاورند.
برخی از افراد میگویند: « ما شنیده ایم خواندن قرآن در این ایام اشکال دارد ! »
جواب: غیر از چهار سوره فُصّلَت، نَجم، سَجده و عَلَق که سجده واجب دارند، بقیه سورهها را میتوان خواند.
در رساله نوشته شده خواندن قرآن در این ایام کراهت دارد [3] که منظور از « کراهت در عبادت » به معنای ثوابِ کمتر است. یعنی در این ایام، ثوابش کمتر است از ایام پاکی است نه اینکه نباید قرآن بخوانید.
دو. بعضی از خانمها که به اداره میروند، میگویند: ما هیچ گاه نماز جماعت اداره شرکت نمیکنیم، چون اگر بخواهیم شرکت کنیم چون بعضی از روزها که عُذر شرعی داریم ممکن است همکارِ ما بفهمد ما چه روزی نماز جماعت میرویم و چه روزی نمیرویم ؛ و ما دوست نداریم این اتّفاق بیفتد !
جواب: از لحاظِ قانونی شما بیست دقیقه برای عبادت در اداره وقت دارید. [4]
به همین خاطر پیشنهادِ ما این است که هر روز به نمازخانه بروید، روزهایی که عُذر شرعی دارید، توصیهی امام باقر علیه السلام را انجام بدهید. بنشینید و ذکر خداوند بگیرید.
این گونه چهار فایده به دست میآورید:
یک. از فواید عبادت بهرهمند میشوید.
دو. وضو نور است، با گرفتنِ وضو نورانی میشوید.
سه. ذکر خداوند آرامش میآورد و سبب ریزشِ گناهان میشود. ذکر خداوند میگویید، آرام میشوید و گناهِ تان ریخته میشود.
چهار. عبادت در این ایام تعطیل نمیشود. بعضیها که چند روز عبادت انجام نمیدهند، بعد از عادتِ ماهیانه خواندن نماز برایشان سخت و سنگین میشود.
توصیه امامان علیهم السلام به بانوان این است که: « در این ایام، ذکر و دعا و قرآن را ترک نکنید ».
[1] (بحار الأنوار، ج 78، ص 119)
[2] (بحار الانوار، ج83، ص 21).
[3] سید محمدحسین بنیهاشمی ؛ توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج1، ص 269، مسأله 477.
[4] متن ماده ۳ آییننامه ترویج و توسعه فرهنگ نماز مصوب دولت : «با توجه به نظر مقام معظم رهبری، در کلیه دستگاههای مشمول این آییننامه و واحدهای تابعه آنها در سراسر کشور، به منظور ادای فریضه نماز، حداکثرمدت (۲۰) دقیقه زمان در وقت فضیلت و ترجیحاً بلافاصله پس از ازان در نظر گرفته شود تا امکان شرکت کلیه مدیران و کارکنان دستگاههای مزبور در مراسم نماز جماعت فراهم شود.
#همنشین_خدا 25 ؛ انجام وظیفه
بِسمِ اللّه الرَّحمنِ الرَّحیم
سلام به شما که تلاش میکنید همیشه وظیفهتان را به بهترین صورت انجام دهید.
همان طور که میدانید صحیح خوانی نماز، وظیفهی واجبِ ماست و زیباخوانی نماز، وظیفهی مستحبِ ماست.
میخواهم یک مسئله را که در رسالهی همهی مراجع آمده است را خدمتِ تان عرض کنم:
« انسان باید نماز را یاد بگیرد که غلط نخواند و کسی که به هیچ قِسم نمیتواند صحیح آن را یاد بگیرد، باید هر طور که میتواند بخواند ». [1]
دو تا از اشتباهاتِ رایج در قرائت نماز را با هم دوره میکنیم:
یک. اینکه یکی از حروف الفبا را نگوییم !
مثلاً در زبان فارسی « هـ ِ دو چشم » را گاهی اوقات حذف میکنیم. به جای مشهد میگوییم: مَشد ! به جای چهارشنبه میگوییم: چارشنبه !
باید دقّت کنیم در نماز این « هـِ دو چشم » حذف نشود وگرنه نماز ما باطل است.
مثلاً بعضیها میگویند: « قُلُ وَالله »، درستش این است « قُلْ هُوَ اللَّهُ »
در آخر نماز، « وَ رَحمةُ اللهِ وَ بَرکاتُ » این اشتباه است، « وَ بَرکاتُه » درست است.
در کلمه « اَلحَمدُلله » هـِ دو چشم باید شنیده شود. یا در جمله « أَشْهَدُ أَنْ لا اِلهَ اِلَّا اللَّه »، « اَشَدُ » درست نیست !
یا وقتی در رکوع نماز میگوییم: « سُبْحانَ رَبِّی العَظِیمِ وَ بِحَمْدِهِ » ؛ هـِ دو چشم را دقّت کنید گفته شود.
دو. گاهی اوقات بعضی از حروف را به حروف دیگری تبدیل میکنیم و این سبب باطل شدن نماز میشود.
مثلاً میم ساکن، اگر به واو برسد، باید « اَشدِّ اظهار » صورت بگیرد، یعنی دقّت کنیم حتماً میمِ ساکن گفته شود، وگرنه « میم » حذف میشود و به جای میم، دو بار واو گفتیهایم و این اشتباه است.
در سوره حمد، بعضیها میگویند « عَلیهِ وَّ لَا الضّالّین » در حالی که درستش این است « عَلَیهِمْ وَ لا الضَّالِّینَ »
یا در سلام نماز میگویند، « اَلسَّلامُ عَلیکُ وَّ رَحمَةُ الله » ! میم، را نمیگویند و به جای آن دو تا « واو » میگویند. در حالی که باید بگوییم: « اَلسَّلامُ عَلیکُمْ وَ رَحمَةُ الله »
بنده در جمعی بودم، بیش از پنجاه نفر آنجا بودند که همه تحصیلات دانشگاهی داشتند و حدود نصف آنها عبارتِ « عَلَیهِمْ وَ لا الضَّالِّینَ » را اشتباه میخواندند ؛
خیلی ناراحت شدم ! کسی شانزده سال درس بخواند هر سالی هم اگر هزار ساعت فقط برای تحصیلاتش گذاشته باشد شانزده هزار ساعت وقت گذاشته است ! ولی نوزده تا جمله واجب را دقّت نکرده درست بگوید؟ ! آیا این زشت نیست در درگاه خدا؟
دو تا پیشنهاد برای شما دارم:
یک. در اینترنت بنویسید قرائتِ نماز استاد عباس سلیمی یا استاد طباطبایی یا استاد موسوی بلده، این ها را دانلود کنید و بارها و بارها گوش کنید تا صحیح خوانی و زیباخوانی نمازتان درست شود.
دو. به یک قاری محترم یا امام جماعتِ محل مراجعه کنید و از صحیح بودن قرائت نماز خود مطمئن شوید.
بندگان خوبی برای خداوند باشید.
[1] توضیح المسائلِ مراجع، ص 550، مسأله 997.
#همنشین_خدا 26 ؛ غائبِ حاضر
بِسمِ اللّه الرَّحمنِ الرَّحیم
دعا میکند من و شما از یاران خاص امام زمان عجّل الله فرجه الشریف باشیم. آیا میدانید یارانِ خاص امام زمان چه نشانهای دارند؟
امام سجاد علیه السلام فرمودند: « اَلْغَیبَةُ عِنْدَهُمْ بِمَنْزِلَةِ الْمُشَاهَدَةِ » [1]یعنی درست است که حضرت را با چشمِ سر نمیبینند اما با چشمِ دل، حضرت را حاضر و ناظرِ اعمال خودشان میبینند.
چهار جایی که یارانِ خاصّ حضرت، آقا را حاضر میدانند با هم دوره میکنیم:
یک. هنگام معصیت:
در مقامی که کنی قصدِ گناه * گر کُند کودکی از دور نگاه
شرم داری ز گُنه درگذری * پردهی عِصمت خود را نَدَری
آدمها این طور هستند که اگر یک کودکی هم حاضر باشد، بیخیال گناه میشوند. اما یارانِ خاص حضرت، هرگاه بخواهند حرفی بزنند، یا صدایی را گوش کنند، مثلاً موسیقی را گوش کنند، صحنهای را ببینند مثلاً با موبایلِ شان یک فیلم را ببینند، حتی اگر در خلوت هم باشند و هیچ کسی نباشد امام زمان را حاضر میدانند و از خودشان میپرسند: آیا امام زمان از این کار من خوشحال میشود یا ناراحت؟
دو. هنگامِ خدمت: چه بیمِهری و تندی به آنها شود، چه نشود، چه از زحمت آنها قدردانی بشود، چه نشود ؛ برای آنها تفاوتی ندارد. چون انگیزه کارشان رضایتِ امام زمان است.
اصلاً کار برای امام زمان عجّل الله فرجه الشریف ـ که حضرت را حاضر بدانیم ـ نه خستگی دارد نه پشیمانی.
حتی اگر ساعتِ کاری هم برای آنها نزنند، همان طور تلاش میکنند که ساعت کاری برایشان زده میشود.
سه. هنگام تجارت: وقتی به بازار میروند و میخواهند چیزی را بخرند یا بفروشند، چون حضرت را حاضر میبینند، کم فروشی و گران فروشی ندارند ؛ فریب و تقلّب در کارشان نیست.
چهار. هنگام عبادت: برخی از علمای ما فرمودند: قبل از اینکه « اللَّهُ أَکبَرِ » نماز را بگویید ؛ خوب است به امام زمان سلام بدهیم و بگوییم: « اَلسَّلاَمُ عَلَیک یا بَقِیةَ اللَّهِ »، یعنی امام زمان عجّل الله فرجه الشریف را حاضر کنار خودتان فرض کنید. [2]
حالا کسی که امام زمان را کنار نماز خودش میبیند آیا نمازش را آخرِ وقت میخواند یا اول وقت؟ !
با تأنّی و فرصت میخواند یا نوک کلاغی؟ ! رکوعش را میگوید، « سُبْ، سُبْ، سُبْ » یا میگوید: « سُبحانَ الله، سُبحانَ الله، سُبْحانَ اللَّه ».
بعد از نمازش تعقیبات میخواند یا مثلِ فنر فرار میکند؟ !
ما اگر امام زمان را حاضر بدانیم رفتار ما تغییر خواهد کرد، عباداتِ ما بهتر خواهد شد.
[1] (بحار الأنوار، ج 52، ص 122)
[2] (به سوی محبوب، ص 63)
#همنشین_خدا 27 ؛ لذت نماز
بِسمِ اللّه الرَّحمنِ الرَّحیم
دعا میکنم لحظه لحظه زندگی ما با یاد خداوند شیرین باشد.
همه ما شیرینی عسل را چشیدهایم شیرینیِ نماز را چطور؟
لذّت عروسی و عشق را درک کردهایم ! لذّت نماز را درک کردهایم؟
آیت الله بهجت رضوان الله علیه اعتقاد داشتند: بالاترین لذتی که یک انسان میتواند طول زندگیاش ببرد، لذتِ گفتگو با خداست. میفرمودند: اگر سلاطین عالم که همه جور لذتی برایشان فراهم است، لذت نماز را بچشند، لذتهای مادی را طلاق میدهند و به دنبال آن لذتها نمیروند. [1]
خود ایشان این لذتها را چشیده بود. نشانهاش این بود که تا سن نود و چهار سالگی، یک ساعت و نیم قبل از اذان صبح بلند میشد برای نماز شب، دعا، استغفار. از اذانِ صبح تا طلوع ِآفتاب مشغول نماز قرآن و دعا بود. [2]
چهار راهکاری که باعث میشود ما هم لذّت عبادت را بچشیم با هم دوره میکنیم:
یک. توجه به کسی که داریم با او صحبت میکنیم. یعنی خداشناسی ما را بالا ببریم. توجه کنیم به نعمتهایی که خداوند به ما داده است. این توجه سبب میشود که ما محبّتِ خداوند در دلمان بیاید و انسان از گفتگو با کسی که به او محبّت دارد لذّت میبرد. [3]
دو. از خود خداوند بخواهیم تا لذت عبادت را به ما بدهد ؛ آن خدایی که اگر بنده چیزی از او بخواهد و به خیرش باشد به او عطا میکند. « یا مَنْ إِذَا سَأَلَهُ عَبْدٌ أَعْطَاه »[4]
ما در قنوتِ نماز و در سجده این دو دعای امام زین العابدین علیه السلام را یاد بگیریم و از خداوند بخواهیم « اَللَّهُمَّ مَتِّعْنَا بِلَذِیذِ مُنَاجَاتِک »[5] خدایا لذت مناجات خودت را به من بچشان.
« اِلهی اَذِقْنِی حَلَاوَةَ ذِکرِک »[6] خدایا شیرینی یادِ خودت را به من بچشان.
و میدانیم بالاترین یادِ خداوند، نماز است.
سه. گناه را ترک کنیم.
امیرالمؤمنین علیه السلام با تعجب پرسیدند: « مگر میشود کسی لذّت عبادت را ببرد بدون ترک گناه؟ ! »[7] یعنی لذّت گناه با لذتِ عبادت با هم جمع نمیشود.
جوانی به حضرت موسی علیه السلام گفت: برو به خدایت بگو ؛ نافرمانیت را کردم، گناه کردم اما من را عذاب نکردی ! سلامتی من و ثروت و قدرت من سر جایش است !
خدا به حضرت موسی علیه السلام گفت ؛ برو به او بگو، بدترین عذاب را برایت فرستادم ! از گفتگوی با من لذت نمیبری ! [8]
دو دقیقه میخواهد مناجات کند انگار زهرِ هلاهِل داخل گلویش ریختهاند ؛ این قدر برایش تلخ است !
یکی از آن گناهانی که گفتهاند اگر ترک شود، خداوند لذت عبادت را به ما میچشاند، ترک نگاهِ حرام است.
یک موقع من نگاهِ حرام نمیکنم چون میترسم آبرویم برود اما پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند هر کسی نگاه به نامحرم را ترک کند برای رضای خداوند، خداوند مزّهی عبادت را به گونهای به او میچشاند که خشنود شود. [9]
چهار. شیخ رجبعلی خیاط که یکی از عُرفا هست فرمودند: خداوند لذت در عبادت را به کسی میدهد که بیشتر به بندگان او خدمت و احسان کرده باشد. [10]
خدا وقتی میبیند کسی به بندگانش « نَفع » میرساند، در نماز، بیشتر تحویلش میگیرد. شیرینی عبادت را بیشتر به او میچشاند.
[1] (زمزم عرفان، محمدی ری شهری، ص 90)
[2] (زمزم عرفان، محمدی ری شهری، ص 278، توصیف نماز ایشان از زبان پسرشان)
[3] (مشكاة الأنوار فی غرر الأخبار، النص، ص : 333)
[4] مفاتیح الجنان، مناجات الراجین امام سجاد علیه السلام.
[5] مفاتیح الجنان، مناجات المطیعین امام سجاد علیه السلام.
[6] دعای امام باقر علیه السلام : [اِلهی] أَذِقْنِی بَرْدَ عَفْوِک وَ حَلَاوَةَ ذِکرِک. (مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج 2، ص 835)
[7] کیفَ یجِدُ لَذَّةَ الْعِبَادَةِ مَنْ لَا یصُومُ عَنِ الْهَوَى؟ (عیون الحکم و المواعظ (للیثی)، ص 384)
[8] (مستدرک الوسائل، ج12، ص 173)
[9] (مستدرک الوسائل، ج 14، ص 270)
[10] کیمیای محبت، شرح حال شیخ رجبعلی خیاط، ص 200.
#همنشین_خدا 28 ؛ مختصر یا مفصل؟
بِسمِ اللّه الرَّحمنِ الرَّحیم
یکی از سؤالاتی که زیاد پرسیده میشود این است که نماز اول وقت مختصر بهتر است یا نمازی که با تأخیر باشد ولی مفصّل؟
مثلاً من اول وقت، سرم شلوغ است اگر نماز بخوانم فقط میتوانم واجبات را بجا بیاورم، اما اگر یکی دو ساعت بگذرد، سر فرصت، مستحبات را هم بجا میآورم ؛ اذان و اقامه میگویم و ذکر رکوع و سجده بیشتری میگویم، و تعقیباتِ نماز را مفصّل میخوانم. حالا شما فکر میکنید کدام بهتر است؟
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: « إِنَ اللَّهَ یحِبُ مِنَ الْخَیرِ مَا یُعَجَّلُ » [1] خداوند دوست دارد در کارِ خیر عجله شود.
این ضرب المثل که میگویند: « عجله کار شیطان است » ضرب المثل دقیقی نیست ! در بدیها عجله کار شیطان است ؛ اما « در خوبیها عجله کار خدایی است »، خداوند دوست دارد !
و پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: نماز کلید همه خوبیهاست. [2] پس خوب است وقتی وارد وقت نماز شدیم، در شروع کردن به نماز عجله کنیم.
دو. امام رضا علیه السلام فرمودند: به محضِ اینکه وارد وقت نماز شدی، نمازت را بخوان. تو نمیدانی در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد [3]به قولِ معروف انسان از یک دقیقه بعدش خبر ندارد.
و فرمودند: حادثه خبر نمیکند پس خوب است که اول وقت باشد. [4]
و امامان علیهم السلام فرمودند: اگر نماز اول وقت را بدون دلیل عقلی و شرعی عقب انداختی و مثلاً در آن دقایق و ساعات از دنیا رفتی، به خاطر نخواندن آن نمازت در نزد خداوند خطاکاری ! [5]
پس نمازِ اول وقت مختصر بهتر است به سه دلیل:
یک. نماز کار خیر است و در کار خیر بهتر است عجله شود.
دو. انسان از یک دقیقه بعدی خودش خبر ندارد.
سه. اگر نماز نخواندی و مرگت فرا رسید به خاطر نخواندن آن نماز خطاکاری.
با این فرمول مشخص میشود نماز اول وقتی که در مسافرت شکسته بخوانیم بهتر است از نمازی که یکی، دو ساعت بگذرد و ما به وطن برسیم و نماز را کامل بخوانیم.
سعی کنیم در اول وقت خواندنِ نماز عجله کنیم.
[1](بحار الأنوار، ج 68، ص 222)
[2] الصَّلاةُ مِفتاحُ کلِ خَیر. (محمدی ری شهری، شناخت نامه نماز، ج 1، ص 216)
[3] إِذَا دَخَلَ الْوَقْتُ عَلَیک فَصَلِّهَا فَإِنَّک لَا تَدْرِی مَا یکونُ. (وسائل الشیعة، ج 4، ص 119)
[4] امام رضا علیه السلام : حَافِظُوا عَلَى مَوَاقِیتِ الصَّلَوَاتِ فَإِنَّ الْعَبْدَ لَا یأْمَنُ الْحَوَادِثَ. (بحار الأنوار، ج 80، ص 20)
[5] (دعائم الإسلام، ج1، 137)
#همنشین_خدا 29 ؛ فیلتر هوا
بِسمِ اللّه الرَّحمنِ الرَّحیم
سلام به شما معلم عزیز.
دعا میکنم همیشه بدنتان صحیح و سالم باشد.
آیا اسلام به فکر ِسلامتی بدن انسانها بوده است؟
بله، یک مورد کوچک آن را بیان میکنم:
اسلام میگوید ؛ قبل از هر نمازی وضو بگیر و قبل از وضو، « اِستِنشاق » کن یعنی سه بار آب را داخل بینی قرار بده که تمام مجاریِ بینی تا گلو شسته شود.
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله این کار را عبادت معرفی کردند. و فرمودند: این کار را خوب انجام دهید سبب ریزش گناهانتان میشود و شیطان از شما فراری میشود دور میشود. [1]
اینقدر به این کار سفارش شده بود که بعضی از مسلمانها فکر میکردند این از واجباتِ وضو است، امام صادق علیه السلام فرمودند: نه ! این مستحب قبل از وضو است. [2]
بعضیها فکر میکردند اگر این کار را انجام ندهند، نمازشان باطل است و باید دوباره بخوانند. حضرت فرمودند: نه ! این کار سنّت پیامبر است و اگر انجام ندادید، لازم نیست نمازتان را دوباره بخوانید. [3]
همان طور که فیلتر هوایِ ماشین جلوی گرد و غبار و ذرات ناخالص را میگیرد که به ماشین نرسند، بینی ما با مخاط مرطوبی که دارد، با موها و پیچ و خمهایی که دارد، جلوی گرد و غبار و میکروبهای خطرناک را میگیرد که به ریه ما نرسند.
ما فیلتر هوا را زود به زود عوض میکنیم. به ما فرمودند: زود به زود مجاری بینیتان را شست و شو بدهید تا از میکروبها و گَرد و غبار تخلیه شوند و راحتتر بتواند وظیفهاش را انجام دهد.
مقالات پزشکی زیادی در سطح دنیا نوشته شده بر فواید « اِسْتِنشاقْ » !
میگویند اگر این کار زود به زود و کامل انجام شود جلوی بیماریهای ریه مثل سِل، آسم و تنگی نفس گرفته میشود. سردردهای شدید نمیگیرید. حتی گفته شده اگر میگرن دارید یا لوزهی شما التهاب و درد و ورم دارد، یکی از درمانهایش همین استنشاق است ! [4]
اسلام هزار و چهار صد سال قبل، از مسلمانها میخواهد، روزانه چندین و چند بار قبل از گفتگوی با خداوند به فکر سلامتی بدنشان باشند و میکروبها را از خودشان دور کنند.
[1] لِیبَالِغْ أَحَدُکمْ فِی الْمَضْمَضَةِ وَ الِاسْتِنْشَاقِ فَإِنَّهُ غُفْرَانٌ لَکمْ وَ مَنْفَرَةٌ لِلشَّیطَانِ. (وسائل الشیعة، ج 1، ص 433)
[2] عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام، قَالَ : سَأَلْتُهُ عَنِ الْمَضْمَضَةِ وَ الاسْتِنْشَاقِ : أَ مِنَ الْوُضُوءِ هِی؟ قَالَ : «لَا». (الکافی، ج5، ص 77)
[3] (بحار الأنوار، ج77، 334)
[4] (قرآن و علوم روز، سید محمود افتخاریان، ص 19)
#همنشین_خدا 30 ؛ کرم و لطف خدا
« یا مَنْ یعْطِی الْکثِیرَ بِالْقَلِیلِ »[1]
ای خدای کریمی که پاداش بسیار زیادی میدهی در برابر عمل کم و اندک.
برای درک بهتر کریم بودن خداوند یک مثال را با هم دوره میکنیم:
وارد فروشگاهِ لوازم خانگی میشویم به ما میگویند چه میخواهید بخرید؟ میگوییم این یخچال قشنگ، این کولر گازی و این تلویزیونِ شیک چشمِ ما را گرفته است. دلمان میخواهد آن را داشته باشیم، ولی موجودی حساب ما کافی نیست !
حتی یک هلِ پوک کفِ دست ما نمیاندازند ما را به بیرون از مغازه هدایت میکنند و میگویند: توقف بیجا مانع کسب است !
این فروشگاه خلق است.
اما در فروشگاه خالق با یک نیّت ساده با یک دلم میخواهد، میتوانیم بهترین و بیشترین خرید را داشته باشیم !
سه مثال از آقا امام صادق علیه السلام میزنیم:
یک. شخصی نیّت میکند امشب من بلند بشوم یک نماز شب طولانی مفصل و با حال بخوانم. اما خوابش میبرد ! خداوند در اعمالش یک نماز شب مفصّلِ باحال مینویسد به همین راحتی ! [2]
دو. یک مؤمنی اهل نماز جماعت است، اما مریض شده و دیگر نمیتواند به مسجد برود خداوند به فرشتگان ثبت اعمال میگوید: همان عباداتی که در ایام سلامتی انجام میداد، همانها را برایش بنویسید. [3] چون ایشان نیّت داشت که این کار را انجام دهد، اما بیماری مانع شد.
سه. یک مؤمن فقیری دعا میکند: « یا رَبِّ ارْزُقْنِی حَتَّى أَفْعَلَ کذَا وَ کذَا » [4] خدایا به من ثروت بده، مال بده تا مثلاً یک مسجد بزرگ با تمام امکانات بسازم.
خدا به قلبش نگاه میکند میبیند نیتش صادقانه است. به همین خاطر در اعمالش مینویسد: ساخت یک مسجدِ بزرگ با تمام امکانات !
وقتی به نماز میایستیم توجه داشته باشیم که در مقابل چنین کریمی ایستادهایم به همین خاطر در قنوت نماز، در تعقیبات نماز، دعا کردن را دستِ کم نگیریم و هم از خداوند زیاد بخواهیم و هم توفیق انجام کار های خوب بزرگ را طلب کنیم.
اگر آن چیزی که میخواهیم خیر و صلاح ما نباشد، پاداش آن کار خوب را در نامه اعمال ما ثبت میکند.
ان شاء الله ارتباط و گداییِ ما درِ این خانه کم نشود.
[1] مفاتیح الجنان، اعمال ماه رجب، دعا پس از نماز های روزانه در ماه رجب.
[2] (وسائل الشیعة، ج 1، ص 54)
[3] (وسائل الشیعة، ج2، ص397)
[4] ٍ (كافی، ج 2، ص 85)
#همنشین_خدا 31 ؛ فرشتگان شب، فرشتگان روز
بِسمِ اللّه الرَّحمنِ الرَّحیم
دعا میکنم خدای اَرْحَمُ الرّاحِمین بدیهای اعمال ما را پاک کند و در روز قیامت در پرونده اعمال ما غیر از خوبی نبینیم.
در این جلسه به این سؤال پاسخ میدهیم که آیا در آیاتِ قرآن آیهای دربارهی نمازِ صبح نازل شده یا نه؟
در سوره مبارکه قاف آمده: « ما کنار هر انسانی دو فرشته قرار دادیم، از راست و چپ او را همراهی میکنند و گفتار و رفتار و افکارش را مینویسند و ثبت و ضبط میکنند ». [1]
خداوند چون « اَرْحَمُ الرّاحِمین » است در شبانه روز این فرشتهها را عوض میکند. دو تا در شب همراه انسان هستنند و دو تا در روز.
و هر فرشته ای که مأموریتش تمام شود تا روز قیامت دیگر به پیش انسان برنمیگردند.
اگر موقعی که از ما جدا میشوند خوبی دیده باشند میگویند: « این از بندگان خوب خداوند بود ».
اگر از ما بدی دیده باشند میگویند: « هنوز فرصتِ توبه دارد ؛ شاید توبه کند » این چنین خدایِ « ستّارُ العُیوب » برای ما آبروداری میکند.
در سوره اسراء آمده است: « إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ کانَ مَشْهُودا »[2] « قُرْآنَ الْفَجْرِ » همان « صَلاةُ الفَجر » است. این آیه میفرماید: « به درستی که نماز صبح شهود میشود و دیده میشود ».
از امام صادق علیه السلام پرسیدند: مگر اعمالِ دیگر ما و نمازهای دیگر ما دیده نمیشود که میگویند ؛ نماز صبح دیده میشود؟ !
حضرت فرمودند: نماز صبح به صورت ویژه دیده میشود ! یعنی وقتی اذانِ صبح میدهند، فرشتگان شب میخواهند شیفت را تحویل فرشتگانِ روز بدهند، به علت اهمیتِ نماز صبح از خداوند درخواست میکنند که بمانند و نماز صبح را هم به عنوان آخرین عملی که از انسان مینویسند، بنویسند.
حضرت فرمودند: هر کسی نماز صبحش را در ابتدای وقت بخواند دو رکعت خوانده ولی چهار رکعت برایش نوشته میشود. فرشتگانِ شب مینویسند، فرشتگانِ روز هم مینویسند. [3]
برخی از علماء فرمودند: منظور از اولِ وقت اینجا، زمان فضیلتِ نماز صبح است. یعنی زمانی که ستارگان آسمان دیده میشوند و هوا هنوز روشن نشده است.
سعی کنیم نماز صبح ما، اول وقت باشد تا برای ما چهار رکعت نوشته شود.
[1] ذْ یتَلَقَّى الْمُتَلَقِّیانِ عَنِ الْیمینِ وَ عَنِ الشِّمالِ قَعید (سوره قاف، آیه 17)
[2] سوره إسراء، آیه 78.
[3] (وسائل الشیعة، ج 4، ص 212)
#همنشین_خدا 32 ؛ لبیک خدا
بِسمِ اللّه الرَّحمنِ الرَّحیم
دعا میکنم بعد از هر یا رَبِّ شما لبیکِ خداوند باشد.
همان طور که میدانید، نماز دو قسمت دارد ؛ گفتار و رفتار.
همان طور که گفتارِ ما در نماز پُر از پیام است رفتارِ ما هم پُر از پیام است.
مثلاً دست مان را به قنوت که بلند میکنیم پیامش چیست؟
پیامش این است که خدایا ببین دستم خالی است، من فقیرم تو ثروتمندی، من به تو نیاز دارم، به عطا و رحمتت به لطف و کرمت.
در همین قنوت بعضیها دو رفتار اشتباه دارند که ریشهاش به خاطر یک تصوّر اشتباه است.
آن تصوّر اشتباه این است: « هر عملی در غیرِ نماز، مستحب باشد در نماز هم مستحب است ! »
میخواهیم این دو رفتارِ اشتباه را با هم دوره کنیم:
یک. امام صادق علیه السلام فرمودند هر کسی دستش را به دعا بلند کند خداوند حیا میکند که او را دستِ خالی برگرداند. حتماً از رحمتش چیزی داخل دست او میریزد. پس هر کس دستش را به دعا بلند کرد، قبل از اینکه دستش را پایین بیاورد، « یَمْسَحَ عَلَى وَجْهِهِ وَ رَأْسِهِ » دستش را به سر و صورت خودش بکشد تا تبرّک شود. [1]
دو. امام صادق علیه السلام در تعقیباتِ نمازش وقتی دستشان را به دعا بلند میکردند دستشان را بالاتر از سرشان میآوردند، چون این یکی از آداب و مستحبات دعا است. [2]
بعضیها فکر میکنند این دو رفتار در قنوت هم مستحب است در حالی که همه مراجع فرمودند این از مستحباتِ قنوت نیست حتی بسیاری از مراجع میفرمایند این از مکروهات قنوت است یعنی این دو رفتار را خداوند نمیپسندد که در قنوتِ نماز داشته باشیم:
یک. بالاتر آوردن دستها از سر
دو. بعد از قنوت، دستها را به سر و صورت کشیدن.
دعاهای تان مقبولِ درگاه خدا.
[1] (وسائل الشیعة، ج 7، ص 51)
[2] (من لا یحضره الفقیه، ج 1، ص 325)
#همنشین_خدا 33 ؛ هم اطاعت، هم محبت
بِسمِ اللّه الرَّحمنِ الرَّحیم
دعا میکنم که اگر پدر و مادر دارید صحیح و سالم باشند و اگر هم از دنیا رفتند مشمول رحمت خداوند باشند.
میخواهیم به یک سؤال جواب بدهیم:
اگر پدری به فرزندش بگوید: « من راضی نیستم تو خانه من نماز بخوانی یا اصلاً راضی نیستم نماز بخوانی » وظیفه فرزند چیست؟
جواب: برای پاسخ به این سؤال باید دو قاعده را یاد بگیریم:
یک. دستور پدر و مادر از مستحبات بالاتر است، اگر پدری به فرزندش بگوید: « راضی نیستم به مسجد بروی » یا مادری به فرزندش بگوید: « اول وقت نماز مستحبی نخوان ».
این دو عملِ مستحب چون در مقابل دستور پدر و مادر ارزش کمتری دارند، ساقط میشوند یعنی فرزند نباید مسجد برود یا در اول وقت نماز بخواند.
یک داستان نقل کنم: به پدر آیت الله بهجت رضوان الله علیه اطلاعاتِ غلطی رسیده بود که پسرت رفته نجف به جای اینکه مشغول درس باشد مشغولِ نماز مستحبی و ذکر و وِرد و دعا شده و نزدیک است صوفی بشود. ایشان هم بی خبر از همه جا نامه نوشت: « محمد تقی ! غیر از نمازهای پنجگانه راضی نیستم یک رکعت نماز مستحبی بخوانی ». تا سالها که پدر ایشان زنده بود این عالم بزرگوار حتی یک رکعت نماز مستحبی نخواند. [1]
دو. دستور پدر و مادر از واجبات پایینتر است یعنی اگر در مقابلِ واجب خداوند قرار بگیرد ساقط میشود.
امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند « لَا طَاعَةَ لِمَخْلُوقٍ فِی مَعْصِیةِ الْخَالِقِ » [2] هیچ اطاعتی از مخلوق نمیشود اگر دستوری بدهد مخالف با دستور خدا.
از امام خمینی رضوان الله علیه استفتاء کردند که پسری میگوید: « پدر من لاابالی و بیدین است گفته من راضی نیستم در خانه من نماز بخوانی » حالا کسب تکلیف کرده که وظیفهام چیست؟ امام خمینی فرمودند: [پدرش] غلط کرده است برود بخواند هیچ اشکالی ندارد. [3]
یک توضیح بدهم تا جواب امام خمینی روشن شود: « وظیفهی پدر تهیه محل زندگی برای فرزندش است این دستورش هم چون مقابل دستور خداست ساقط میشود ».
با این توضیحات که دادم اگر شوهری به همسرش بگوید: « که من راضی نیستم مسجد بروی ». ما میگوییم مسجد نرو،
اگر گفت: « راضی نیستم در خانه من نمازِ مستحبی بخوانی » خداوند میگوید: « نماز مستحبی نخوان تا زندگیات شیرین شود ».
اما اگر گفت: « من راضی نیستم نماز واجبت را هم بخوانی » این حرفش ساقط میشود، چون در مقابل دستور خداوند قرار گرفته است. وظیفه شوهر هم این است که برای همسرش مکان زندگی تهیه کند.
البته یادمان نرود همیشه با ادب و احترام با پدر و مادر و شوهر رفتار کنیم.
به آنها محبت کنیم که کلیدِ فتح قلوب، محبت است.
[1] مجله امان، فروردین و اردیبهشت 1393، شماره 47، عرفان منهای حتی دو رکعت مستحبی.
[2] (نهج البلاغة، حکمت 165)
[3] عباس عزیزی، 420 داستان درباره نماز امام خمینی (رضوان الله علیه)، ص59.
#همنشین_خدا 34 ؛ گلستان و خارستان
به نام خداوند، به یاد خداوند و برای خداوند
دعا میکنم که همیشه من و شما زیر آبشارِ رحمت خداوند باشیم.
میخواهم با هم یک مثال بزنیم تا چند روایت را بهتر بفهمیم.
همه ما از جادههای سرسبز، خنک و باصفای شمال لذّت میبریم دوست داریم این جادهها را، و از جادههای کویری و گرمای خشک بدمان میآید هر چند بعضی مواقع مجبور میشویم از آن جادهها عبور کنیم.
ما از حضور در گلستان، لذت میبریم و از حضور در خارستان، نفرت داریم.
همین طور که من این دو مکان را با هم مقایسه کردم در روایات ما هم دو مکان یعنی بازار و مسجد با هم مقایسه شده است.
یک. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: از بین مکانهای روی زمین خداوند مساجد را از همه بیشتر دوست دارد و از بازارها از همه مکان ها بیشتر بدش میآید. [1]
دو. در روایاتِ ما آمده که مساجد خانه خداست [2] ؛ انسان وقتی وارد خانه کسی میشود یعنی به او خیلی نزدیک شده است با ورود به مسجد به خداوند نزدیک میشویم و در روایتی امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند: بازارها پاتوق شیطان است[3]. یعنی در بازارها به شیطان خیلی نزدیک میشویم.
کار شیطان در بازارها چیست؟ کم فروشی، گران فروشی، فریب، دروغ، دزدی، احتکار و....
یک. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: « بهترینِ اهل مسجد کسی است که اولین نفر وارد شود و آخرین نفر هم خارج شود » یعنی سفارش کردند مدت زمان حضورتان در مسجد زیاد باشد. [4]
آقا امام باقر علیه السلام فرمودند: ابلیس با اولین نفری که وارد بازار میشود، وارد بازار میشود، و آخرِ شب آخرین نفری که خارج میشود، خارج میشود، یعنی سفارش به ما کردند از کسانی نباشید که اولین نفر وارد بازار میشوند و آخرین نفر خارج میشوند. [5]
دو. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در فضیلت حضور در مسجد فرمودند حتی اگر ذکر و نماز و قرآن هم نخواندید همان نفسی که در مسجد میکشید برای شما عبادت محسوب میشود. [6]
اما حضور بدون خرید و فروش در بازار چگونه است؟ مثلاً برویم در بازار چرخی بزنیم ببینیم چه خبر است؟
این کار علاوه بر آنکه ثواب ندارد، از آن نهی شده ایم، چون حضور بدون دلیل در پاتوق شیطان است ؛ جایی که شیطان میتواند تو را فریب دهد.
البته منظور ما از بیان این روایات که بیان کردیم این نبود که کسی بازار نرود.
هر گاه نیاز به خرید و فروش داریم به بازار برویم.
منظور ما این بود که قدر مسجد را بیشتر بدانیم و در مسجد بیشتر حاضر شویم و وقتی در بازار قرار داریم همه توجه ما به سمت خداوند باشد و اینکه مواظب باشیم تا فریب شیطان را نخوریم.
قرآن ستایش میکند از کسانی که داخل بازارند مشغول خرید و فروشند ولی این خرید و فروش آنها به گونهای نیست که از یاد خداوند غافل باشند. « رِجالٌ لا تُلْهیهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَیعٌ عَنْ ذِکرِ اللَّهِ وَ إِقامِ الصَّلاةِ » [7] ما هم اگر بازار رفتیم توجه کنیم که شیطان در بازار ما را از نماز و عبادت اول وقت غافل نکند.
[1] أَحَبُّ الْبِلَادِ إِلَى اللَّهِ مَسَاجِدُهَا وَ أَبْغَضُ الْبِلَادِ إِلَى اللَّهِ أَسْوَاقُهَا. (مجموعة ورام، ج2، ص 235)
[2] (علل الشرائع، ج2، ص 318)
[3] مَجَالِسُ الْأَسْوَاقِ مَحَاضِرُ الشَّیطَانِ. (عیون الحکم و المواعظ (للیثی)، 488)
[4] (بحار الأنوار، ج81، ص 5)
[5] (بحار الأنوار، ص 84، ص 11)
[6] (مکارم الأخلاق، ص 467)
[7] سوره نور، آیه 37.
#همنشین_خدا 35 ؛ سود یا ضرر؟
بِسمِ اللّه الرَّحمنِ الرَّحیم
دعا میکنم گفتار و رفتار ما لبخند رضایت خداوند را به همراه داشته باشد.
میخواهم یک مثال میزنم تا یک روایت را بهتر بفهمیم:
معلمان دانش آموزان را تشویق میکنند که اهل مطالعه باشند و علاوه بر کتابهای درسی، کتابهای مذهبی تاریخی، شعر و رُمان هم بخوانند.
حالا یک دانش آموزی، وسطِ کلاس درس یا شبِ امتحان، آمده رُمان میخواند !
معلّم به او میگوید: چرا رُمان میخوانی؟ میگوید: چون شما تشویق کردی !
معلم چه پاسخ میدهد؟ میگوید: کار تو خوب است. ولی زمانش الان نیست، این کار خوبِ تو در این زمان، تو را پیشِ من بالا نمیبرد ؛ ارزش تو را پیش من زیاد نمیکند ؛ الان رُمان که میخوانی به درسِ تو ضربه میزند و امتحانت را قبول نمیشوی.
امامهای عزیز که معلمهای ما هستند ما را به انجام مستحبات تشویق و ترغیب کردند، ولی فرمودند: « إِذَا أَضَرَّتِ النَّوَافِلُ بِالْفَرَائِضِ فَارْفُضُوهَا » این مستحب اگر به واجب تو ضربه زد آن را ترک کن ! رها کن ! [1]
آقا امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند: به دو دلیل، دیگر این مستحب ارزش ندارد !
یک. « لَا قُرْبَةَ بِالنَّوَافِلِ إِذَا أَضَرَّتْ بِالْفَرَائِض »[2] این مستحبی که به واجب ضربه زده دیگر تو را پیش خداوند بالا نمیبرد و به خداوند نزدیک نمیکند.
دو. آن سودی که از آن مستحب به دست آوردی هرگز چاله آن واجبی که ترک کردی ـ چاله ضررش ـ را پُر نمیکند. [3]
میخواهیم سه تا مثال بزنیم تا این روایت را بهتر بفهمیم:
یک. حضور در مجلس امام حسین علیه السلام از بالاترین مستحبات است اما اگر کسی تا دیر وقت در مجلس امام حسین علیه السلام حاضر شود و نماز واجبِ صبحش قضا شد دیگر آن مجلس امام حسین، آن مستحب ارزشی که باید داشته باشد را ندارد.
دو. با وضو وارد کلاس شدن مستحب است. اما وقتی زنگِ کلاس زده شده و دانش آموزان در کلاس حاضر هستند ؛ معلمی به جای اینکه به وظیفهی واجبی که آموزش و پرورش به عهدهاش گذاشته عمل کند و وارد کلاس شود به سمت وضوخانه میرود تا با وضو وارد کلاس شود.
در این صورت وضوی او، آن ارزشی که باید داشته باشد را ندارد. « بایستی در زنگ تفریح، وضو میگرفت نه بعد از زدنِ زنگ کلاس »
سه. حضور در مسجد مخصوصاً برای نماز جماعت یا شبهای قدر مستحب مؤکّد است اما اطاعتِ از پدر و مادر واجب است.
حالا اگر پدر و مادری گفتند ؛ ما راضی نیستیم شما در مسجد در این زمان حاضر شوی. حضور در مسجد در آن زمان، دیگر قُرب به خداوند نمیآورد و ما را به خداوند نزدیک نمیکند.
امیدوارم که اهل مستحبّات باشیم ولی مستحباتی که به واجباتِ ما ضربه میزند را رها کنیم.
[1](نهج البلاغه، حکمت 279)
[2] (نهج البلاغه، حکمت 39)
[3] إِنَّک إِنِ اشْتَغَلْتَ بِفَضَائِلِ النَّوَافِلِ عَنْ أَدَاءِ الْفَرَائِضِ فَلَنْ یقُومَ فَضْلٌ تَکسِبُهُ بِفَرْضٍ تُضَیعُهُ. (تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص 177)