eitaa logo
یادداشتهای شبانه
109 دنبال‌کننده
72 عکس
27 ویدیو
48 فایل
یادداشتهای حجت الاسلام دکتر سلیمانی
مشاهده در ایتا
دانلود
📌ضرورت بازخوانی حماسه 🔹نهم دیماه به نام بصیرت و میثاق امت با ولایت نامگذاری شده است. با گذشت چندین سال از حماسه بزرگ 9 دی، بازخوانی این رخداد مهم و تاثیر گذار در روند تکاملی انقلاب و پیش روندگی افتخار آمیز ملت ایران، همچنان یکی از ضرورت‌های انکار ناپذیراست. 🔺بازخوانی به معنای رجوع دوباره برای اصلاح دریافت های سابق یا رجوع مجدد برای کشف ابعاد ناشناخته نهفته در حوادث تاریخی است. 🔹در این فرصت ا به پنج دلیل بر ضرورت باز خوانی حماسه نهم دیماه بسنده می شود؛ 1⃣. اولین دلیل دستور قرآنی بر یاد آوری ایام الله ها است. "وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا مُوسَىٰ بِآيَاتِنَا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَكَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللَّهِ ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ(ابراهیم، ۵) 2⃣. طبق تعریفی که از بازخوانی کردیم نهم دی ماه هنوز اسرار و تجارب گرانسنگی برای توسعه سیاسی و اجتماعی درخود نهفته دارد. سکوت بخشی از نخبگان و بزرگان انقلاب در موضع گیری و در مقابل حضور حماسی مردم یکی از همین اسراری است که به واکاوی و بروز شدن نیاز دارد. 3⃣.پس از گذشت بیش یک دهه از این حماسه با نسل‌هایی مواجه هستیم که آن زمان کودک یا نوجوان بودند و نیاز به روایت درست دارند. اگر این حقایق درست تبیین و بازخوانی نشود دشمن آنها را وارونه روایت خواهد کرد. مقام معظم رهبری می فرمایند.«شما روایت کنید حقایق جامعه‌ی خودتان و کشور خودتان و انقلابتان را. اگرشما روایت نکنید دشمن روایت میکند؛ شما اگر انقلاب را روایت نکنید دشمن روایت می کند؛ شما اگر حادثه‌ی دفاع مقدس را روایت نکنید دشمن روایت میکند، هرجور دلش میخواهد. توجیه میکند، دروغ میگوید، ۱۸۰ درجه با این خلاف واقع، جای ظالم و مظلوم را عوض میکند. شما اگر حادثه‌ی تسخیر لانه‌ی جاسوسی را روایت نکنید که متأسفانه نکردید، دشمن روایت میکند و کرده. دشمن روایت کرده، روایتهای دروغ. این کاری است که ما باید انجام بدهیم، این وظیفه‌ی جوانهای ما است». 4⃣.بازخوانی و تبیین درست حماسه ها، تاریخ، فرهنگ و دکترین آینده ما را مشخص می کند. بازخوانی حماسه ها روشن می کند که چه بودیم، تعیین می کند، که هستیم و چگونه باید باشیم. 5⃣. بزرگداشت و بازخوانی حماسه هایی مانند نهم دی از حرکت های هویت ساز است که مقام معظم رهبری بر این حرکت ها تاکید دارند. نهم دی مسلمانی ما، عمق تاریخی ما، و انقلابی بودن _سه‌ عنصر اصلی هویّت ملّت ما_ را نشان می دهد. این هویت نیاز به رسیدگی و نگهداری دارد از جمله مواردی که می تواند عناصر هویت ایران اسلامی را حفظ کند و رشد دهد، حرکت های جمعی هویت ساز است‌. خروش به موقع و انفلابی مردم در نهم دی نقطه عطفی در نقش آفرینی های جمعی و هویت ساز است. 🆔 @soleimani59
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
به مناسبت ولادت علیه السلام سفارش امام محمد باقر علیه السلام به شیعیان برای آمادگی طلوع خورشید ولایت عظمی 🔹امام محمد باقر علیه السلام در اول رجب سال ۵۷ متولد شدند. پس از رسیدن به رهبری جامعه اسلامی، اقدامات مهمی را برای تثبیت امامت خویش و گسترش تشیع در سطح جهان در پیش گرفتند. 1⃣. مبارزه سیاسی: با طاغوت زمان و شکل دادن جریان سیاسی در تقابل با جریان های حکومتی و معطوف به قدرت. این مبارزه سیاسی، باعث محدویت ها و فراخوانی حضرت از مدینه به شام توسط هشام بن عبدالملک و زندانی شدن ایشان شد. 2⃣تربیت و حفظ شاگردان: کار فرهنگی و سیاسی بدون کادر سازی و کار تشکیلاتی ممکن نیست. حضرت باقر علیه السلام اولا در تربیت شاگردان کوشیدند. ثانیا حتی الامکان تلاش داشتند این گنجینه های علمی را حفظ کنند. داستان جابر یزید جعفی از شاگردان بسیار ممتاز و حافظ 90 هزار حدیث معروف است. جابر هیجده سال در مدینه در حوزه درس امام باقر (ع) شرکت کرد و بعد با آن حضرت خداحافظی کرد و به سوی کوفه روانه شد. طاغوت وقت که در صدد آزار به امام باقر (ع) و شاگردانش بود، در کمین جابر قرار داشت تا او را به قتل برساند. حضرت به جابر فرمودند: خود را به دیوانگی بزن تا از چنگال طاغوت وقت در امان بمانی. 3⃣. تبیین راهبرد شیعه گروهی از شیعیان، می خواستند از حجاز به عراق بروند، در مدینه به حضور امام باقر (ع) رسیدند و تقاضا کردند تا آن حضرت، آنها را نصیحت کند، امام باقر (ع) در ضمن سفارش هایی، راهبرد شیعیان را اینگونه بیان کردند: الف. سفارش به مواسات و کمک - باید توانمندان شما به ناتوانان کمک کنند. - باید ثروتمندانتان به مستمندان کمک نمایند. ب.راز داری مذهبی - راز و امر (امامت) ما را آشکار نسازید. - وقتی که حدیثی از ما به شما رسید، توجه و دقت کنید که اگر یک یا دو دلیل از قرآن، برایش جستید، آن را بپذیرید و گرنه نسبت به آن توقف کنید، سپس در فرصت مناسب، از ما بپرسید تا صحت آن بر شما روشن گردد. ج. آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی آمادگی و کوشش برای رساندن حرکت شیعه به آرمان بزرگش یعنی طلوع خورشید ولایت عظمی ( ارواحناه فداه)از راهبرد های ائمه اطهار علیهم السلام است. امام باقر در ادامه سفارش به شیعیان می فرمایند: بدانید که پاداش هر کس از شما که در انتظار این امر (ظهور قائم آل محمد صلی الله علیه و آله) باشد، مانند پاداش روزه دار شب زنده دار است، و کسی که به قائم ما برسد و در رکاب او با دشمن بجنگد، و دشمن ما را بکشد، پاداش بیست شهید را دارد، و کسی که در این مسیر کشته شود، پاداش بیست و پنج، شهید را دارد." 🔹این آمادگی در زمان غیبت کبری هم از راهبردهای مهم شیعه است. مقام معظم رهبری به این راهبرد در بیانیه گام دوم اشاره کردند. " دهه‌های آینده دهه‌های شما است و شمایید که باید کارآزموده و پُرانگیزه از انقلاب خود حراست کنید و آن را هر چه بیشتر به آرمان بزرگش که ایجاد تمدّن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمیٰ (ارواحنافداه) است، نزدیک کنید" https://eitaa.com/soleimani59
مکتب 📌مواجهه سردار سلیمانی با دوگانه امت و ملت 🔹دوگانه های دروغین در حوزه سیاست، جامعه و مدیریت ترویج می‌شوند. معیشت و جنگ، حزم و تدبیر، شجاعت و ترس، اسلام و مدرنیته، دین و دنیا و امت و ملت از دوگانه های در حوزه های مختلف است. دوگانه ملت و امت را ملی گراها از سوئی و متحجران از سوی دیگر ترویج می‌کنند. این دوگانه‌ها برای برخی قابل هضم نیست. برخی گروها نیز با دامن زدن به این دوگانه ها به دنبال منافع حزبی و فردی هستند. افراط و تفریط یا مواجهه نادرست با این دوگانه‌ها انحراف از مسیر حنیف است. مواجهه با این دوگانه‌ها درایت و مهارت نیاز دارد. 🔺هنر شهید سلیمانی مواجهه درست با این دوگانه‌ها از جمله دوگانه ملت و امت است. سردار با عقلانیت و درایت این دو را جمع و الگویی برای جوانان جغرافیای اسلام شد. اعتدال در اهتمام به ایران و ایرانی و اسلام و مسلمانان و فراتر از آن انسانیت از ویژگی های ممتاز سردار سلیمانی است. 🔹مقام معظم رهبری یکی از درس های مکتب سلیمانی را جمع میان امت و ملت می‌دانند و با انتقاد از کسانی که خواسته یا ناخواسته خط دشمن در ترویج دوگانه دروغین «ملت و امت» را دنبال می‌کنند، میفرمایند: حاج قاسم ثابت کرد که میتوان ملی‌ترین و در عین حال امتی‌ترین بود. @soleimani59
📌پیام قرائت آیات برائت توسط حضرت علی علیه السلام  آیات آغازین سوره توبه توسط امام علی(ع) در اجتماع مشرکان در مکه در ذی‌الحَجّه سال نهم قمری خوانده شد. پیامبر(ص) ابتدا این کار را به ابوبکر بن ابی‌قًحافه سپرده بود؛ ولی به دستور خداوند آن را بازپس گرفت و برعهده امام علی(ع) گذاشت. حدیثی که این واقعه را بیان می‌کند به‌صورت متواتر ودرمنابع شیعه و اهل‌سنت آمده است سوره برائت كه شامل و حامل اين پيام است، بدون بسم اللَّه نازل شد، زيرا نفرت از كفر نبايد همراه با كلمه مقدس «رحمن» و «رحيم» باشد و جز على بن ابيطالب (عليه السّلام) و پيروان واقعى او، ديگران جرأت اعلام انزجار و خواندن سوره برائت را براى كفار و منحرفين ندارند، @soleimani59
📌داستان حجاب در اسلام و کشف حجاب رضا شاه 🔸مخاطب اول حکم حجاب، همسران و دختران پیامبر می‌باشند: يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُل لِّأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِن جَلَابِيبِهِنَّ ذَٰلِكَ أَدْنَىٰ أَن يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا ﺍﻱ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ! ﺑﻪ ﻫﻤﺴﺮﺍﻧﺖ ﻭ ﺩﺧﺘﺮﺍﻧﺖ ﻭ ﻫﻤﺴﺮﺍﻥ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﻣﺆﻣﻦ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺑﮕﻮ : ﭼﺎﺩﺭﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺧﻮﺩ ﻓﺮﻭ ﭘﻮﺷﻨﺪ [ ﺗﺎ ﺑﺪﻥ ﻭ ﺁﺭﺍﻳﺶ ﻭ ﺯﻳﻮﺭﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺩﻳﺪ ﻧﺎﻣﺤﺮﻣﺎﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﻧﮕﻴﺮﺩ . ] ﺍﻳﻦ [ ﭘﻮﺷﺶ ] ﺑﻪ ﺍﻳﻨﻜﻪ [ ﺑﻪ ﻋﻔﺖ ﻭ ﭘﺎﻛﺪﺍﻣﻨﻲ ] ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺷﻮﻧﺪ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﺗﺮ ﺍﺳﺖ ، ﻭ ﺩﺭ ﻧﺘﻴﺠﻪ [ ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ﺍﻫﻞ ﻓﺴﻖ ﻭ ﻓﺠﻮﺭ ] ﻣﻮﺭﺩ ﺁﺯﺍﺭ ﻗﺮﺍﺭ ﻧﺨﻮﺍﻫﻨﺪ ﮔﺮﻓﺖ ; ﻭ ﺧﺪﺍ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺁﻣﺮﺯﻧﺪﻩ ﻭ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ ﺍﺳﺖ .(٥٩) 🔹اولین کشف حجاب کنندگان در ایران، همسر و دختران رضا شاه ملعون هستند. در اول دی‌ماه ۱۳۱۴ فرمان اجرای رسمی قانون کشف حجاب به تمام ولایات ایران ارسال گردد. در ۱۷ دی سال ۱۳۱۴ جشن‌ فارغ‌التحصیلی دختران بی‌حجاب در دانشسرای مقدماتی برگزار شد. در این جشن تاج‌الملوک آیرُملو، همسر رضاشاه ودخترانشان شمس و اشرف بدون حجاب به دانشسرای تربیت معلم رفتند. @soleimani59
🔹به مناسبت شهادت امام هادی علیه السلام 📌برگی از فضایل ائمه علیهم السلام در جامعه کبیره 🔹با تسلیت شهادت امام هادی علیه السلام، خوشه ای از فضایل ائمه، از باغ زیارت جامعه کبیره  عرضه می شود. زیارت جامعه کبیره مرجع امام شناسی است. در این زیارت حضرت امام هادی علیه السلام ویژگی های امام و وظایف دلداران ائمه اطهار علیهم السلام  را بیان کردند. در فقره ای می فرمایند: " رَأْيُكُمْ عِلْمٌ وَ حِلْمٌ وَ حَزْمٌ" 🔺در این جمله سه شاخصه مهم برای رای و نظر ائمه بیان شده است: ۱. نظر و اندیشه ائمه اطهار عالمانه و محققانه است. ۲. اندیشه ائمه براساس حلم است یعنی در اظهار اندیشه از افراد ،هم حزبی ها و هوای نفسانی خود متأثر نمی شوند. ۳. اندیشه ائمه اطهار همراه دور اندیشی است. یعنی آینده نگری در آن وجود دارد و منحصر زمان خاصی نیست. بنابراین احکام صادره از آنان ابدی است. @soleimani59
به مناسبت ولادت 📌 اهمیت سواد رسانه در بیان امام جواد علیه السلام 🔸نقش رسانه‌ها در جهان بی‌نظیر است. اثر بخشی رسانه در جنبه مثبت و منفی پوشیده نیست. سواد رسانه‌ای صاحبان رسانه، خبرنگاران و مخاطبان و شنوندگان نقش مهمی در انتقال درست اخبار دارد. وظیفه رسانه‌های گروهی، این است که سخن بگویند تا جامعه را مضطرب و ملتهب نکنند؛ هم آنها موظف‌اند که راست بگویند و هم مردم موظف‌اند بپذیرند". 🔹حضرت جواد علیه السلام برای نهادینه سازی پذیرش آگاهانه اخبار و گزارش‌ها از سوی مردم، این موضوع را به اصل اول اعتقادی مسلمانان که توحید باشد پیوند می‌زنند. حضرت پذیرش باورمندانه آگاهانه را توحید و پذیرش باورمندانه ناآگاهانه را شرک دانسته اند. 🔺آیت الله جوادی آملی در تبیین بیان امام جواد می فرمایند: طبق بیان نورانی امام، هر کسی هر چیزی را که شنید باور کند، گوینده را عبادت می‌کند! «مَنْ أَصْغی إِلی ناطِق فَقَدْ عَبَدَهُ فَإِنْ كانَ النّاطِقُ عَنِ اللّهِ فَقَدْ عَبَدَ اللّهَ وَ إِنْ كانَ النّاطِقُ ینْطِقُ عَنْ لِسانِ إِبْلیسَ فَقَدْ عَبَدَ إِبْلیسَ»؛ مواظب باشید! حرف رسانه‌ها را که گوش می‌دهید، حرف روزنامه‌ها را که گوش می‌‌دهید، حرف سخنران‌ها را دارید گوش می‌دهید، کسی حرف گوینده ای را شنید و عمل کرد، دارد او را عبادت می ‌کند! اگر کسی به گزارش گزارشگری اعتماد کرده و حرف او را دارد گوش می‌ دهد، در حقیقت دارد او را عبادت می‌ کند؛ اگر او از خدا و پیغمبر می‌گوید و راست می‌گوید، این شنونده «فَقَدْ عَبَدَ اللّهَ» و اگر دروغ می‌‌گوید و خلاف حق می‌گوید، این شنونده «فَقَدْ عَبَدَ إِبْلیسَ». همان طوری که در قرآن دارد: ﴿إِذا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَ أَنْصِتُوا﴾؛ یعنی گوش بدهید، اگر کسی حرف ائمه (علیهم السلام) و روایات را این طور گوش بدهد، این عبادت است؛ اما حرف را دارد باورمندانه گوش می‌دهد، این درست نیست". @soleimani59
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
سنت پیروزی گروه‌های کوچک بر سپاههای بزرگ 🎤 @soleimani59
📌پیروزی گروه‌های کوچک بر سپاههای بزرگ 1⃣یکی از سنت های مطرح شده در قرآن پیروزی گروه‌های کوچک بر گروه‌های بزرگ است: "قَالَ الَّذِينَ يَظُنُّونَ أَنَّهُمْ مُلَاقُو اللَّهِ كَمْ مِنْ فِئَةٍ قَلِيلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثِيرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ مَعَ الصَّابِرِينَ آنان که به لقاء رحمت خدا و ثواب آخرت معتقد بودند (ثابت قدم مانده) گفتند. چه بسیار شده که گروهی اندک به یاری خدا بر سپاهی بسیار غالب آمده، و خدا با صابران است. در این ایه شریفه پیروزی مشروط به مرد آخرت بودن( ملاقوالله )و مرد میدان بودن(الصابرین، پایداری و صبوری) شده است جنگ طالوت و جالوت، غزوه بدر ۳۰۰ نفر بر هزار نفر،غزوه احد ۷۰۰ نفر بر ۳۰۰۰نفر هشت سال دفاع مقدس و جنگ اخیر غزه و .. تجربه های عینی این سنت است. 2⃣ به حوادث و پدیده ها دو گونه نقطه‌ای و رویدادی می‌توان نگاه کرد بر حسب نگاه الهی در صورت عمل به تکلیف و وظیفه، پیروزی و احدی الحسنین یا هر دو نصیب مکلف می شود. قُلْ هَلْ تَرَبَّصُونَ بِنَا إِلَّا إِحْدَى الْحُسْنَيَيْنِ وَنَحْنُ نَتَرَبَّصُ بِكُمْ أَن يُصِيبَكُمُ اللَّهُ بِعَذَابٍ مِّنْ عِندِهِ أَوْ بِأَيْدِينَا فَتَرَبَّصُوا إِنَّا مَعَكُم مُّتَرَبِّصُونَ ﺑﮕﻮ : ﺁﻳﺎ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻣﺎ ﺟﺰ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺩﻭ ﻧﻴﻜﻲ [ ﭘﻴﺮﻭﺯﻱ ﻳﺎ ﺷﻬﺎﺩﺕ ] ﺭﺍ ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ ﻣﻰ ‌ﺑﺮﻳﺪ‌؟ ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺗﻲ ﻛﻪ ﻣﺎ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺷﻤﺎ ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ ﻣﻰ ‌ﺑﺮﻳﻢ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ﺧﻮﺩ ﻳﺎ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﻣﺎ ﻋﺬﺍﺑﻲ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺑﺮﺳﺎﻧﺪ ; ﭘﺲ ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ ﺑﺮﻳﺪ ﻛﻪ ﻣﺎ ﻫﻢ ﺑﺎ ﺷﻤﺎ ﻣﻨﺘﻈﺮﻳﻢ . اما بر حسب نگاه مادی گاهی حوادث به صورت نقطه‌ای شکست است. ولی درنگاه رویدادی پیروزی است مانند حماسه عاشورا، درگیری مردم فلسطین 🔸مانند نرم افزار‌های مسیر یاب که نگاه ابتدایی به مسیر ترافیک را نشان می‌دهد ولی نگاه به تمام مسیر صحت انتخاب را تایید میکند. 3⃣. پیش بینی و پیشگویی‌های و ژرف اندیشی‌های رهبران الهی بسیار جلوتر از نگاه سطحی دیپلمات‌ها و کارشناسان نظامی است. الف.در بحبوحه جنگ احزاب هنگام حفر بخشی از خندق، مسلمانان به سنگ بزرگی برخوردند که هیچ کلنگی در آن اثر نمی‌کرد. خبر را به پیامبر اکرم ص رساندند. آن حضرت وارد خندق شد و کنار سنگ قرار گرفت و با کلنگ نخست، چنان ضربه‌ی محکمی بر سنگ فرود آورد که قسمتی از آن متلاشی شد و برقی از آن جهید. پیامبرص تکبیر گفت؛ مسلمانان نیز همگی تکبیر گفتند. بار دوم ضربه‌ی شدید دیگری بر سنگ فرو کوفت؛ قسمت دیگری در هم شکست و این بار نیز برق از آن جستن نمود. رسول اعظم ص تکبیر گفت و مسلمانان نیز صدا به تکبیر بلند کردند و سرانجام با سومین ضربه و جهش برق باقیمانده‌ی سنگ متلاشی شد و باز در پی تکبیر حضرت، مسلمانان تکبیر گفتند. سلمان از این ماجرا سؤال کرد. پیامبر اکرم ص فرمود: در میان برق اول سرزمین «حیره» و قصرهای پادشاهان ایران را دیدم و جبرئیل به من خبر داد که امّت من بر آن‌ها پیروز می‌شود! در برق دوم قصرهای سرخ فام «شام و روم» نمایان گشت، جبرئیل به من بشارت داد که پیروزی با ما است، و برق سوم قصرهای «صنعا و یمن» را آشکار نمود که جبرئیل خبر از پیروزی امت من بر آن ها داد. آن گاه فرمود: بشارت باد بر شما ای مسلمانان! ب. روز ۳۰ مهر ۵۷ بازرگان با خمینی در ویلایی در حومه پاریس دیدار کرد، هدف بازرگان آن بود که خمینی را قانع کند که اپوزسیون باید پیشنهاد شاه برای برگزاری انتخابات آزاد و منصفانه در تابستان آتی را قبول کند، گوش خمینی به این حرف ها بدهکار نبود. او اصرار می ورزید که انقلاب به زودی به پیروزی تمام عیار خواهد رسید. ... ."بازرگان می دید که راه به جایی نمی‌برد خمینی مثل اینکه قضایا را حل شده و انجام شده دانسته و گفتند: "شاه که رفت و به ایران آمدم مردم نمایندگان مجلس و بعد دولت را انتخاب خواهند کرد" (انقلاب تصور ناپذیر در ایران، چارلز کرزمن، ص ۵۵) ج.در ناگفته های جنگ ۳۳ روزه سردار سلیمانی در بخشی از خاطراتشان آمده است... نماز خواندیم و برگشتیم به جلسه. گزارش من تمام شده بود. آقا شروع به صحبت کردند. چند مطلب را فرمودند، از جمله اینکه فرمودند نکاتی که فلانی «گفتند پیرامون جنگ، همین‌طور است؛ این جنگ، جنگ بسیار سخت و شدیدی است اما من تصور می‌کنم این جنگ شبیه جنگ خندق است.» آقا آیات جنگ احزاب یا همان جنگ خندق را قرائت کردند و حالت مسلمان‌ها، حالت اصحاب و یاران پیغمبر، حالتی که بر صف آن‌ها حاکم بود را بیان کردند. بعد فرمودند «اما من تصورم این است که پیروزی این جنگ، همانند پیروزی جنگ خندق خواهد بود.» من در دلم تکان خوردم، چون اصلاً چنین ظنی از نظر نظامی نداشتم. یعنی در دلم تمنا کردم کاش آقا این را نمی‌فرمودند که نتیجه‌ی این جنگ، پیروزی است. جنگ احزاب، پیروزی بزرگ پیامبر بود در جنگ اخیر غزه نیز مقام معظم رهبری بر خلاف دیپلمات ها و کارشناسان نظامی بارها بر پیروزی جبهه مقاومت و حماس تاکید کردند. این امر با آتش بس فعلی محقق شده است. ✍ @soleimani59
📌امام موسی بن جعفر علیه السلام الگوی مبارزه با طاغوت 🔸سیره سیاسی و مبارزاتی حضرت امام موسی بن جعفر با شکنجه ها و زندانی های طولانی بر کسی پوشیده نیست. سیره ایشان در مسیر انقلاب و مقاومت الگوی تمام عیاری برای انقلابیون و مبارزان است. ذوجهات بودن ایشان در مسیر انقلاب و مبارزه، شاخصه ممتاز این امام همام است: ◀️فرزندآوری: برخی برای حضرت ۳۷ فرزند می‌دانند که ۱۸ پسر و ۱۹ دختر هستند. دلیل این امر هم به واسطه جنایاتی است که بر ضد خاندان پیغمبر و اهل‌بیت آن حضرت علیهم‌السلام صورت گرفته بود. منصور عباسی خلیفه جنایتکار و جبار عباسی هنگامی که به قدرت رسید به شدت از علویان احساس خطر کرد و لذا آنها را در فشار و تعقیب شدیدی گذاشت. نتیجه این امر قیام محمدبن‌عبدالله‌بن‌حسن‌بن‌علی‌بن‌ابیطالب علیه‌السلام نواده امام مجتبی سلام الله علیه بود که او در مدینه و برادرش در بصره قیام کردند و اگرچه بعد از ضرباتی که به حکومت وارد کردند این قیام شکست خورد، ولی شمار زیادی از نوادگان امام مجتبی علیه‌السلام و همچنین از اولاد و نوادگان امام حسین علیه‌السلام کشته شدند و عده زیادی از ابناء الحسن به زندان افتادند و در شکنجه‌ها و فشارهای مهیب منصور، در غربت و مظلومیت و در سیاهچال‌های حکومت به شهادت رسیدند. واقعه فخ و قیام حسین بن علی، شهید فخ هم که در زمان امامت امام کاظم علیه‌السلام و در خلافت موسی_الهادی عباسی صورت گرفت باعث کشتار نزدیک به ۲۰۰ نفر از علویان بود. لذا بنی_العباس چنان ضربتی به خاندان پیغمبر و امیرالمومنین علیهم‌السلام وارد کرده بودند که خوف نابودی نسل آن ذوات مقدس میرفت. از این روست که امام کاظم علیه‌السلام تاکید بر فرزندآوری بیشتر داشت تا نسل پیغمبر باقی بماند. خود حضرت نیز ۳۷ فرزند داشتند. ◀️عبادت: این پیشوای انقلابی به عبد صالح، زین المجتهدین در میان اهل سنت و شیعه معروفند. دعاهای «عَظُمَ الذَّنْبُ مِنْ عَبْدِكَ فَلْيَحْسُنِ الْعَفْوُ مِنْ عِنْدِكَ » و « اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُکَ الرّاحَهَ عِنْدَ الْمَوْتِ وَالْعَفْوَ عِنْدَ الْحِسابِ» یادگار ایشان برای سجده نماز مومنان است. عبادت های زیاد و سجده های طولانی این بزرگ مرد انقلابی، برای زندانیان و زندانبانان شگفت آفرین بود. ◀️اقتصاد: حضرت در مسیر مبارزه، در تولید ثروت، توزیع ثروت، و تشکیل شبکه اقتصادی دریافت وجوهات و مالیات نقش داشتند. احداث مزرعه کشاورزی، کمک های مومنانه که به کیسه های زر کاظم معروف بود و تشکیل شبکه وکالت برای دریافت وجوهات شیعیان از جمله فعالیت های اقتصادی حضرت در مسیر مبارزه بود. ◀️اخلاق: تقوای حضرت تقوای گوشه نشینی وعزلت گزینی نبود. تقوای ایشان تقوای مسئولیت پذیری فردی و اجتماعی بود. درکرامت اخلاقی معروف بودند. عصبی مزاج نبودند، با حوادث بیرونی انفعالی برخورد نمی کردند، به خاطر منافع شخصی عصبانی نمی شدند. مجسمه کظم غیظ در برابر تند خویی های فردی بودند. ◀️روشنگری و بصیرت دهی: چیدمان اتاق خصوصی حضرت نشان از مبارزه داشت. در اتاق خصوصی ایشان که فقط برخی اصحاب می¬توانستند وارد شوند سه چیز بود؛ شمشیری آویزان بر دیوار، نشان از جهاد، لباسی خشن، نشان از زندگی خشونت بار رزمی و انقلابی و قرآنی که هدف مبارزه را نشان می داد در این اتاق قرار داده بودند. روشنگری ایشان حتی در درون غاری در شام برای یک نفر نصرانی و در درون زندان ها برای زندانی¬ها و زندانبانان در سختترین شرایط ادامه داشت. این نوع روشنگری می¬فهماند که جهاد متکی به قرآن هیچ شرایطی متوقف نمی¬شود. ◀️مواجهه با رویش ها و ریزش ها حضرت در طول مبارزه با رویش ها و ریزش ها مواجه شدند. رویشی مانند علی بن یقطین که حضرت در مورد ایشان می فرمایند: "برای تو چیزی را دوست دارم که برای خود دوست دارم." حضرت با اعتماد کامل ایشان را به درون حاکمیت برای انجام مأموریت و دفاع از عدالت و مظلومان می فرستند. علی بن یقطین در مسیر مبارزه تا پایان عمر ثابت قدم بودند و پیش از حضرت جان به جان آفرین تسلیم کردند. در مقابل این رویش¬ها، حضرت موسی الکاظم در مسیر مبارزه از ریزش¬هایی مانند علی ابن حمزه خبر داده بودند. جریان علی بن حمزه و حیان السراج(واقفیه) با وسوسه شدن در برای مبالغ هنگفت وجوهات در دسترس خود و با توجیه‌ این که بهره گیری از این اموال بهره آنان از سفره مبارزه است، به اموال دست درازی کرده و منکر امامت فرزند امام موسی کاظم شدند. @soleimani59
به مناسبت شهادت امام کاظم 🌴ادب خواجه نصیر در برابر امام کاظم علیه السلام 🔹علامه حسن زاده آملی نقل می کند. بنده حدود سي سال پيش صحبتي با يك رياضيدان داشتم تا اين كه كلام كشيد به اين شكل هندسي قطاع من از او، به خاطر غرض الهي كه در نظرم داشتم ، سؤال كردم : عزيز من ! از اين شكل چند حكم هندسي مي توان استفاده كرد ؟ گفت: شايد هفت تا ده تا حكم. گفتم: مثلاً بيست تا چطور ؟ گفت: شايد. ممكن است. گفتم: دويست تا چطور؟ به من نگاه مي كرد كه آيا دويست حكم هندسي مي توان از آن استنباط كرد و توقف کرد گفتم : دويست هزار چطور ؟ خيال مي كرد كه من سر مطايبه و شوخي دارم و به مجاز حرف مي زنم. بعد به او گفتم: آقا! اين خواجه نصيرالدين طوسي كتابي دارد به نام كشف القناع عن اسرار شكل القَطاع . و جناب خواجه از اين شكل، چهارصد و نود و هفت هزار و ششصد و شصت و چهار حكم هندسي استنباط كرده ؛ يعني قريب نيم ميليون.  بعد به او گفتم: اين خواجه نصير طوسي كه راجع به يك شكل هندسي، يك كتاب نوشته و قريب پانصد هزار حكم از آن استنباط كرده، شما آن كتاب و خود خواجه را مي شناسي؟ گفت: نخير. 🔹بعد راجع شخصيت خواجه صحبت كرديم و به او گفتيم: اين خواجه وقتي كه در بغداد حالش دگرگون شد و ديد دارد از اين نشانه به جوار الهي ارتحال مي كند، وصیت كرد: مرا از كنار امام هفتم، باب الحوائج الي الله، از اين معقل و پناهگاه بيرون نبريد و در عتبه به خاك بسپارند و روي قبر در پيشگاه امام هفتم؛ مثلاً نوشته نشود، آيت الله، علامه، اين امام است، حجت الله. قرآن ناطق و امام ملك و ملكوت است. روي قبر من بنويسيد: وَ كَلبُهُم بَاسِطٌ ذِرَاعَيهِ بِالوَصِيد.   و اين عالمي است صاحب اين همه كتاب در حكمت، فلسفه، عرفان، رياضيات، فقه و اصول، علوم غريبه، معماري و مهندسي و بناكننده رصدخانه مراغه و صاحب زيج ايلخاني و بالاخره خواجه نصير الدين طوسي و استاد بشر و استاد كلّ في الكل. اما در پيشگاه امام هفتم وصيت مي كند اين طور روي قبرش بنويسند. (منبع: فضایل و سیره چهارده معصوم در آثار علامه حسن زاده آملي) @soleimani59