🌷 معنای تاسوعا و عاشورا
✅ معنای دقیق کلمات تاسوعا و عاشورا چیست؟ اکثر قریب به اتفاق اهل لغت این تصور را داشتهاند که چون عشر و عاشر از یک ریشهاند و واقعه کربلا هم در دهم ماه محرم اتفاق افتاده است؛ پس، عاشورا یعنی دهم محرم و بر همین قیاس تاسوعا را نیز که با تسع و تاسع شباهت ظاهری دارند، روز نهم ماه محرم گفتهاند.
✅ اما این معنا به دلایل زیر اشتباه است، آیا واژة عاشورا برای دهم ماههای دیگر نیز به کار میرود؟ مثلاً، آیا شنیده شده است که کسی به دهم ماه رجب هم عاشورا گفته باشد؟ یا این مفهوم مختص دهم ماه محرم است؟
✅ آیا اگر امام حسین(ع) مثلاً، در یازدهم محرم شهید میشدند، آن¬گاه، تاسوعا با عاشورا عوض میشد و عاشورا واژه دیگری داشت؟
✅ در ریاضی اعداد قاعده خود را دارند و هر قاعدهای که بر شمارش اعداد حکم کند، بر سلسله اعداد هم حاکم خواهد بود.
✅ اعداد بر خلاف کلمات استثنا پذیر نیستند. به طور مثال، در کلام عرب اعداد این¬گونه شمارش میشوند: اول، ثانی، ثالث، رابع ... و یا اولاً، ثانیاً، ثالثاً، رابعاً و...
✅ چنان¬چه تاسوعا و عاشورا در زمرة اعداد باشند، باید قاعدهپذیر باشند؛ یعنی باید بتوان بقیة اعداد را هم به همان سیاق تلفظ کرد؛ مثل تاسوعا، عاشورا، ثامونا، سابوعا.... اما میبینیم که بقیه اعداد از این قاعده پیروی نمیکنند؛ از این رو نمیتوانیم دلیلی داشته باشیم که تاسوعا و عاشورا عدد هستند تا از قاعدة شمارش پیروی کنند و این دو روز هیچ ربطی به اعداد ندارد، بلکه معنای دیگری دارند.
👈 عاشورا
✅ روز معاشرت با امام(ع)، عشر به کسر عین و عشرت، به معنای معاشرت و مصاحبت است. معاشر به ضم میم، یعنی مصاحب و عاشر، اسم فاعل عشر است که خودش ثلاثی مجرد اسم مصدر عشرت است.
✅ خداوند میفرماید: «وَ عاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ» (نساء/۱۹) با زنان آن¬گونه که شایسته آنان است، معاشرت کنید.
✅ عشیر یعنی همدم و رفیق، «وَ لَبِئْسَ الْعَشِیر ُ» (حج/۱۳) چه بد دوستی انتخاب کردهاند و چه بد معاشر و رفیقی است.
✅ العاشور از ریشه عشر به کسی گفته میشود که، معاشرت خصلت او باشد. پس العاشوراء؛ جایی که میل به معاشرت و رفاقت و مصاحبت نمایان میشود و افراد میل معاشرت خود را با کسی که مورد نظر است عرضه میکنند، و عاشورا مبالغه است از میل به معاشرت؛ یعنی روزی که میل معاشرت و رفاقت با امام(ع) به شدت بالا میرود.
👈 تاسوعا
✅ روزی برای وسعت ظرفیت. با خارج شدن عاشورا از سلسله اعداد، عدد بودن تاسوعا نیز مورد تردید قرار میگیرد و معنی نهم را از دست میدهد.
✅ اتسع به فتح الف یعنی گروههای ۹ نفره شدند. اما اتسع به کسر الف. یعنی وسعت پیدا کرد (گشاد شد) و فراخ گردید. اتساع، یعنی گسترده شدن و گشاد شدن و بالا رفتن ظرفیت.
✅ اتساع شرائین یعنی رگها گشاد شدند و ظرفیت¬شان برای عبور خون زیاد شد. التاسوع، یعنی چیزی که فراخی و گستردگی و ظرفیت¬اش زیاد باشد؛ سرانجام، التاسوعا، یعنی جایی که بتوان ظرفیت را بالا برد و فراخی ایجاد کرد؛ و تاسوعا این معنی را پیدا میکند؛ روزی که ظرفیت بالا میرود، در سینهها فراخی ایجاد میشود و به جای تنگی، وسعت مییابد
✅ این دو نام از ابداعات امام سجاد(ع) است و اگر در بعضی از روایات از پیامبر اکرم(ص) از عاشورا گفته شده است، بیشترشان جعلیات بنیامیه، برای کم کردن آثار عاشورای امام حسین(ع) است.
✅ اما، در مورد تاسوعا تقریباً نداریم که قبل از امام سجاد(ع) کسی لغت تاسوعا را به کار برده باشد و این معنا از عاشورا و تاسوعا خیلی عاشقانه است...
برگرفته از کتاب «سفری از عاشورا تا اربعین» تألیف عبدالله مستحسن
🌹ناشر معارف اهل بیت(ع) باشیم.
🌹🍀🌺🌴💐
⚫ قاتلان کربلا، کمخطرترین دشمنان امام حسین علیهالسلام
🔻حسین علیهالسلام سه گروه دشمن دارد؛
دسته اول آنان که او را کشتند. این دسته کمخطرترین دشمنان هستند، چون تنها جسم امام را که محدود بود، کشتند.
دسته دوم آنان که تلاش کردند آثار امام را محو کنند؛ قبر امام را ویران کردند و از آمدن زائران جلوگیری کردند و کسانی که در اطراف قبر آن حضرت زندگی میکنند را مورد آزار و اذیت قرار دادند. خطر این دسته بیشتر از دسته اول است، ولی نتوانستند کاری از پیش ببرند.
ولی دسته سوم که خطرناکترین دشمنان آن حضرت هستند، آنانند که کوشیدند اهداف امام حسین (ع) و ابعاد انقلاب حسینی را تحریف کنند و آن را ابزار کسب و درآمد قرار دهند و بهرهبرداریهای بیارزش از آن کنند و یا آن را مورد سوء استفاده برای منافع شخصی قرار دهند. اینان تلاش کردند بالاترین بُعد حسینی یعنی هدف نهضت حسینی را از بین ببرند.
▪️ما چه سودی از عاشورا می بریم؟!
اگر استفاده نبرده باشیم و تنها گریه کرده باشیم، من به شما خبر میدهم که این کار سودی ندارد؛ ما از کدام دسته هستیم؟ از کسانی که گریه میکنند و حسین را میکشند؟
▪️امروز امام حسین علیه السلام نیست تا کسی او را بکشد، ولی چیزی گرانبهاتر و مهمتر از خود امام حسین (ع) در دستان ماست؛کرامت امت حسین، مقدسات حسین.
📌اگر ما گریه کنیم ولی در عین حال برای تضعیف اهداف امام حسین (ع) تلاش کنیم؛ اگر گریه کنیم و در صف باطل باشیم؛ اگر گریه کنیم ولی گواهی دروغ بدهیم؛ اگر گریه کنیم ولی به دشمنان کمک کنیم و به اختلاف و تفرقه در جامعه خود دامن بزنیم؛ اگر گریه کنیم ولی گناهانمان بیشتر شود، در این صورت ما گریه میکنیم ولی در عین حال حسین را نیز میکشیم، زیرا تلاش میکنیم هدف حسین را از بین ببریم که گرانبهاتر از خود اوست. انشاءالله که ما از این دسته نیستیم.
▫️امام موسی صدر در کتاب سفر شهادت
هدایت شده از (وفانا) VAFANA
36.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▬➰🌸🍃۩﷽۩🍃🌸➰
*گزارش خبری برگزاری مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) به میزبانی سازمان جهاد کشاورزی وبامشارکت سازمان تعذون روستایی ومنابع طبیعی استان اصفهان در دهه محرم باحضورسخنرانان کشوری وکارشناسان برنامه سمت خدا ومداحان وحضور هئیت های مذهبی*
─┅─═ঊঈ🇮🇷🌺🇮🇷ঊঈ═─┅─
#استان_اصفهان
#سازمان_جهادکشاورزی
#مسئول_حوزه_نمایندگی_ولی_فقیه
#وفانا_رسانه
─┅─═ঊঈ🇮🇷🌺🇮🇷ঊঈ═─┅─╮
🌾 اخبار حوزهی نمایندگی ولیفقیه در وزارت جهادکشاورزی را از اینجا دنبال کنید.
✅کانال ایتا
🆔https://eitaa.com/joinchat/4085842094C4cd326a523
⬇️کانال وفانا
🌏🇮🇷 https://eitaa.com/VAFANA
┄═﷽═••
🚩همراه با کاروان اسرای کربلا🚩
🏴کربلا در دهه دوم و سوم محرم🏴
______________________________________________
💠 رفت و برگشت ۸ روز 💠
🗓 تاریخهای حرکت:
✅یکشنبه ۳۱ تیر الی ۸ مرداد (اصفهان)
✅سهشنبه ۹ مرداد الی ۱۷ مرداد (اصفهان)
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
🔴 ۳ شب کربلای معلی
🟠 ۲ شب نجف (مسجد کوفه و سهله)
🟡 ۱ شب سامرا (زیارت کاظمین و سید محمد دورهای)
🏢 اسکان هتل: ۵/۲۰۰/۰۰۰ تومان
______________________________________________
۰۹۱۰۳۱۴۲۲۳۷📱 ۰۹۳۶۵۵۵۳۳۰۷
عضوشوید| عضوکنید| مبلِّغامرخیرباشید
👈🌺 کاروان زیارتی نورالزهرا 🌺
💠@noor_azahra💠
#اَلَّلهُمعجِّللِوَلیِڪَالفرَج
هدایت شده از غلامرضا طهماسبی
🌹 معجزه جذبه حسین(ع) و عشق به او
✅ جاذبه و نورانیت امام حسین(ع) برای دوستانش به اندازه¬ای شیرین و دل¬چسب است که شوق بهشت را با همه نعمتهایش به فراموشی می¬برد.
✅ از نعمت دوستی با امام حسین(ع) غفلت نکنیم و به اندوه و حزنی هم که شده، او را این روزها میهمان دل¬های سوگوارمان کنیم.
✅ اهل قرآن می¬دانند که در پایان سورة مبارکة زمر دو آیه داریم که با واژة «سِیقَ» آغاز می¬شوند.
💐 وَ سيقَ الَّذينَ كَفَرُوا إِلى جَهَنَّمَ زُمَراً... (زمر/ 71)
💐 وَ سيقَ الَّذينَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ إِلَى الْجَنَّةِ زُمَراً... (زمر/ 73)
✅ آیه اول می¬گوید: روز حشر کافران را گروهی به سمت جهنّم می¬کشانند. و آیة دوم به این نکته اشاره می¬کند که اهل تقوا ـ کسانی که حریم الهی را رعایت و حلال و حرام خدا را محترم شمردند ـ را هم به سوی بهشت می-کشانند.
👈 از آیت الله ناصری(ره) شنیدم که فرمود:
✅ در روایت آمده کسی به محضر امام معصوم(ع) وارد شد و گفت:
✅ ـ ای پسر پیامبر(ص)! اینکه جهنّمی¬ها دوست ندارند به جهنم بروند و آنها را به زنجیر بکشند و یا موهای پیشانی¬شان را بگیرند و کشان کشان به جهنم ببرند، برایم قابل فهم است، لیکن بهشتی¬ها چرا به بهشت نمی¬روند و آنها را هم ملائکه کشان کشان به بهشت می¬برند.
👈 امام(ع) در پاسخ وی فرمودند:
✅ ـ روز حشر امام حسین(ع) برای مؤمنان و دوستانش تجلّی ویژه دارد. نورانیت و جذابیت تجلی حسینی به اندازه¬ای است که اهل بهشت چنان مجذوب آن می¬شوند که اشتیاق بهشت به آنها و شوق آنها به رسیدن به بهشت را فراموش می¬کنند. اینجاست که ملائکة رحمت بر آنها نازل می-شوند و آنها را با عزّ و ناز به سمت بهشت می¬کشانند.
✅ این تعبیر زیبا را جناب ابن قولویه در کتاب «کامل الزیارات» از قول امام صادق(ع) در حدیثی طولانی چنین نقل می¬کند:
👈 ملائکه به دوستان امام حسین(ع) که مشغول سخن درباره امام(ع) هستند، می¬گویند:
✅ ـ داخل بهشت شويد ولى آنها از ورود به بهشت امتناع نموده و مجلس ذكر حسين(ع) را اختيار مى كنند، فرشتگان و حور العين به آنها پيام مى دهند كه ما با ولدان مخلّد مشتاق شما هستيم ولى ايشان، از فرط سرور و نشاطى كه از شوق حسین(ع) در مجلسشان دارند سرشان را بالا نكرده و به آنها نمى نگرند.
💐 يُقَالُ لَهُمُ ادْخُلُوا الْجَنَّةَ فَيَأْبَوْنَ وَ يَخْتَارُونَ مَجْلِسَهُ وَ حَدِيثَهُ وَ إِنَّ الْحُورَ لَتُرْسِلُ إِلَيْهِمْ أَنَّا قَدِ اشْتَقْنَاكُمْ مَعَ الْوِلْدَانِ الْمُخَلَّدِينَ فَمَا يَرْفَعُونَ رُءُوسَهُمْ إِلَيْهِم؛ (کامل الزیارات، ص 81)
✅ ـ روزهای ماه محرّم فرصت خوبی است برای آشنا شدن با سبک زندگی امام حسین(ع) و تقویت مبانی محبت نسبت به ایشان، اگر چه با مطالعة کتابی، شنیدن سخنرانی کارشناس مذهبی و... فراهم شود. این فرصت را دریابیم.
✅ ـ نور حسین(ع) بر قلب¬هایی می¬تابد که جایگاه امام حسین(ع) را شناخته و با معرفت او را یاد می¬کنند، تابع و محب او هستند.
✅ ـ آن کس که حسین(ع) را شناخت و با سبک زندگی او آشنا شد، بی¬شک شکم از حرام باز می¬دارد و حتی گرد مکروه هم نمی¬گردد تا چه رسد به حرمت-شکنی و دریدن حریم¬ها وتهمت ،افترا و مخصوصآ حق الناس
🌹ناشر معارف اهل بیت(ع) باشیم.
🌹🍀🌺
🔰 گویند روزی ناصر الدین شاه تمام ادیبان را جمع کرد و گفت: تمام اشعارحافظ را خوانده و فهمیدهام اما معنای این بیت را نفهمیدهام که در غزلی گفته است :
🍃بلبلی برگ گلی خوش رنگ در منقار داشت
🥀و اندر آن برگ و نوا خوش نالههای زار داشت
❓اگر این بلبل خوش بوده، پس چرا نالههای زار داشته؟!
🔹 شعرا و ادبای فراوانی آمدند و هرکس از ظن خود توضیحاتی داد، اما پاسخ هیچیک شاه را راضی نکرد.
🔹 بنابراین نامهای برای شاعر بزرگ معاصر خود، وصال شیرازی نوشت و معنای دقیق این غزل حافظ را جویا شد.
🔹 نامه زمانی بدست وصال رسید که او عزادار فرزندش بود. وصال، نامه ناصرالدین شاه را در نیمه شب مطالعه میکند و برای کشف معنای حقیقی این ابیات، رجوعی به اعداد ابجدی حروف الفبا که روح حروف و کلماتست میکند وغزلی برهمان وزن و قافیه میسراید و در میابد که عدد ابجدی بلبلی برگ گلی، با ابجد حروفِ حضرات علی، حسن، حسین علیهم السلام مطابقت دارد، چرا که بلبلی به ابجد میشود 74، برگ 222، گلی 60، جمع اینها: 356 همچنین: علی هم به ابجد110، حسن117، حسین128، جمع 356 به عبارتی حافظ خواسته به استعاره در آن زمانیکه شیعه درخفا بوده این حقیقت را بیان کند.
✍ لذا وصال شیرازی که عزادار فرزند خود نیز بوده است پاسخ پادشاه را بزبان شعر به اینصورت بیان میکند :
🍃صاحبا درحالتی کین بنده را غم یار داشت.
🥀یادم آمد کز سؤالی آن جناب اظهار داشت
🍃درخصوص شعر حافظ گرچه پرسیدی زمن
🥀بلبلی برگ گلی خوشرنگ در منقار داشت
🍃فکرها بسیارکردم هیچ مفهومم نشد
🥀چونکه شعرش درمیان، راز نهان بسیار داشت
🍃نیمه شب غواص گشتم درحروف ابجدی
🥀تا ببینم این صدف چندين گهر در بار داشت
🍃بلبلی برگ گلی شد سیصد و پنجاه و شش
🥀باعلی و باحسین و باحسن معیار داشت
🍃بلبلی باشد علی کزحسرت زین برگ و گل
🥀دائما آه و فغان و ناله بسیار داشت
🍃برگ گل سبز است دارد آن نشانی ازحسن
🥀چونکه در وقت شهادت سبزی رخسار داشت
🍃رنگ گل سرخ است دارد او نشانی از حسین
🥀چونکه هنگام شهادت عارضی گلنار داشت
🍃روز عاشورا حسین بن علی در کربلا
🥀اصغر زار و ضعیف خویش در منقار داشت
🍃🥀السلام علیک یا اباعبدالله الحسین یا قتیل العبرات
🟫 بیدینها امام حسین (ع) را نکشتند، دیندارها کشتند
آیتالله مصطفی محققداماد:
هیچ بلایی نقش کج اندیشی دینی را ایفا نکرده است. اگر بنا نیست معرفت داشته باشیم، بهتر است دین نداشته باشیم چرا که دین بدون معرفت به مراتب از بیدینی بدتر است. شاید به اندازهای که جهلِ ناشی از دین خون ریخته، سر برید و انسانهای دیگر را به قصد قربت قطعه قطعه کرده، آدم نکشته باشد و هیچ بلایی نقش کجاندیشی دینی را ایفا نکرده است.
من در «فاجعه جهل مقدس» آوردهام که والله این حرف دروغ است که یک عدهای برای پول به کربلا آمدند. این طور نیست! اینها از روی خجالت، بعداً جعل کردند، و الاّ شاید جز یکی دو نفر مثل عمر سعد که برای گرفتن ولایت ری آمدند، بقیهشان برای خدا امام حسین (علیه السلام) را کشتند؛ حواستان باشد که بیدینها امام حسین (علیه السلام) را نکشتند، دیندارها کشتند. مستضعف یعنی کسی که از آگاهی پوچ است و در مغزش جهل تزریق شده
درس عبرت بگیریم از قرآن بر نیزه کنها
امان از تفرقه امان از تفرق در جوامع مسلمین و شیعیان
امان از جهل امان از جهل
بقول قرآن کریم واعرض عن الجاهلین
16.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 عنایت ویژه شهید محمود شهبازی به گروه سرود رهپویان حرم اصفهان
اجرا شده در برنامه حسینیه معلی
شادی روح سردار شهید محمود شهبازی صلوات
🔴 شهیدی که تشنه نابودی صهیونیستها بود
🔹گاهی افرادی مشهور میشوند و همه آنها را میشناسند، اما هستند کسانی که با وجود شهرت، همچنان باید آنها را شناخت، راهشان را، هدفشان را و زندگیشان را؛ شهدای مدافع حرم از این دست افراد هستن، کسانی که در روزگار زندگانی خود هم غریب بودند.
🔹یکی از این شهدا که بعد از شهادتش گویی از قفس گمنامی رها و روح بلندش موجب خیرات بسیار شد، شهید مسلم خیزاب است
#گلستان_نامه
📝 جزئیات بیشتر در لینک زیر🔻
↪️ snai.ir/1120242
🆔 @sahebnews_ir
🍎 بوي سيب در مضجع شريف امام حسين(ع)
✅ يكي از شگفتيهايي كه در تاريخ كربلا مطرح شده، برخاستن بوي سيب از محل دفن امام حسين(ع) است. توجه مداحان و واعظان در عصر حاضر هم به اين موضوع دامن زده و بيش از گذشته آن را مطرح كرده است. اينكه اين ماجرا چقدر واقعيت دارد، نگاهي كرديم به منابع روايي و تاريخي اهل سنت و شيعه و در ميان آنها حديثي را يافتيم از جناب ام سلمه كه ميتوانست پاسخ سؤال ما را در بر داشته باشد. اين حديث ارزشمند از قول جناب ام سلمه اينگونه بيان شده است:
✅ روزی كه رسول خدا(ص) در خانة من بود، جناب جبرئیل(ع) در چهرة دحیة کلبی ـ از اصحاب پیامبر(ص) كه بسیار زیبا بود ـ محضر حضرت مصطفي(ص) آمد و در نزد آن حضرت نشست. در اين ميان حسن و حسین(ع) وارد خانه شدند. هنگاميكه چشمشان بهجناب جبرئيل(ع) افتاد، به گمان اینکه وي دحیة كلبي است، نزد او رفته و از وی هدیهای خواستند.
✅ جناب جبرئیل(ع) دستی به سوی آسمان بلند کرد و سه ميوه ـ سیب، بِه و انار [اين ميوهها در روايتهاي ديگر با نام مختلفي بيان شدهاند.]ـ برایشان آورد. آنان با ديدن میوهها خوشحال شدند. ميوهها را از جبرئيل گرفته و به محضر رسول خدا(ص) بردند.
✅ حضرت مصطفي(ص) میوهها را از آنان گرفت، بویید و بهآنها بازگرداند. فرمود: بهنزد مادرتان ببرید، ولی اگر به پیش پدرتان ببرید، بهتر است. آن دو به آنچه رسول مهربانيها فرموده بود، عمل کردند.
👈 ماجرا را از اين به بعد امام حسين(ع) اينگونه تعريف كردهاند:
✅ آن میوهها را نخورديم تا پیامبر(ص) به خانة ما آمدند و باهم از آنها تناول کرديم. هرچه از آنها خورديم، به حال اول باز گشتند. ميوهها به همان حال بودند تا اینکه رسول خدا(ص) از دنیا رفت. پس از رحلت پيامبر(ص) هم تغییری در میوهها بهوجود نیامد، تا اینکه فاطمه(س) از دنیا رفت. با شهادت آن بزرگوار، ميوة انار ناپديد شد.
✅ از آن سه ميوه، سیب و بِه در دوران حیات پدرم علی(ع) باقی بود. با شهادت پدرم، ناگهان ميوة بِه نیز ناپديد شد. ميوة سیب به همان شکل نزد برادرم حسن(ع) باقی بود تا اینکه او نیز بر اثر سم به شهادت رسید. آن سیب نزد من بود تا زمانی که آب را در كربلا به روي ما بستند. هر وقت تشنه میشدم، آن سیب را میبوییدم و التهاب تشنگیام کاسته میشد. چون تشنگیام بالا گرفت، آن را بهدندان گرفتم و به كشته شدنم یقین کردم.
👈 امام سجاد(ع) در ادامة اين روايت میفرماید:
✅ من این مطلب را ساعتی پیش از شهادت پدرم از وی شنیدم. چون پدرم شهید شدند، بوی آن سیب در مقتلش پیچیده بود، اما هرچه گشتم، آن را نیافتم. من هر وقت به زیارت او کنار قبرش میروم، بوی آن سیب را از قبر مطهرش استشمام میکنم؛ پس هریک از شیعیان مخلص ما که در وقت سحر به زیارت قبر آن حضرت رود، بوی خوش آن سیب را از ضریح منور احساس میکنند.
✏️ (این حدیث را ابن شهرآشوب در المناقب، ج 3، ص 391؛ الموسوعة الكبري عن فاطمة الزهرا سلام الله عليها، ج 6، ص 13؛ سيدنعمت الله جزائري در رياض الابرار في مناقب الائمة الطهار، ج1، ص 86 و منابع ديگري نيز نقل كردهاند.)
✅ اينكه چه كساني بوي سيب را از روضة منوّر امام حسين(ع) استشمام كردهاند، حكايتهاي مختلفي نقل شده است. دوستان امام حسين(ع) ميتوانند آنها را در كتابهاي گوناگون جستوجو و مطالعه كنند.
🌹ناشر معارف اهل بیت(ع) باشیم.
🌷🌷🌴🌷🌷