فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 رومانی / ارسال کاروان بزرگی از نیروهای ناتو بسمت جبهه های اوکراین ...
〰〰〰〰
@Zohour_I12
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بنادر لهستان مملو از خودروهای نظامی آمریکایی است که قرار است به اوکراین منتقل شوند
@updateworlddnews
@soltannasir
تصویر آنتوان لاوی بنیانگذار کلیسای شیطان و آیین شیطن پرستی نوین
وی در ۳۰ آوریل سال ۱۹۶۶ میلادی یعنی هم زمان با شب والپورگیس کلیسای شیطان را افتتاح کرد. و سه سال بعد نیز کتاب انجیل شیطانی را منتشر نمود.
https://www.britannica.com/biography/Anton-LaVey
@soltannasir
ایام شهادت رئیس مذهب حقه تشیع امام ناطق جعفر صادق علیه السلام بر فرزند بزرگوارش حضرت صاحب الامر عجل الله تعالی فرجه الشریف و همه شیعیان و محبین حضرتش تسلیت و تعزیت باد.
@soltannasir
@soltannasir
بسم الله الرحمن الرحیم
سی و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران از امروز ۱۹ اردیبهشت شروع بکار کرد و به مدت یازده روز یعنی تا ۲۹ اردیبهشت به فعالیت خود ادامه خواهد داد.
آدرس بخش فروش مجازی نمایشگاه کتاب تهران با ده درصد تخفیف و ارسال رایگان : 👇
https://book.icfi.ir/
بنده چند عنوان کتاب را به همراهان گرامی معرفی خواهم نمود.
@soltannasir
کتاب جاودان نامه کبیر به لهجه گرگانی
نويسنده : فضلاللهحروفی
مقدمه : اوصلوار ، فاتح
ناشر : فرهنگستان زبان و ادب فارسی
سال انتشار : ۱۴۰۲
تعداد صفحات: 926
زبان: فارسی (لهجه گُرگانی)
نوبت چاپ: 1
شمارگان: 500
قیمت : ۷۰۰هزار تومان
https://book.icfi.ir/book/1008882/%D8%AC%D8%A7%D9%88%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%DA%A9%D8%A8%DB%8C%D8%B1-%D8%A8%D9%87-%D9%84%D9%87%D8%AC%D9%87-%DA%AF%D8%B1%DA%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C
پ ن ۱: این کتاب به لهجه گرگانی است.
پ ن ۲: به امید خدا قرار است این مجموعه در پنج جلد منتشر شود که تقریبا تمام آثار فضل الله حروفی و ترجمه فارسی جاودان نامه کبیر را نیز در بر خواهد گرفت. امیدوارم جاهلین متعصب مانع انتشارش نشوند.
@soltannasir
ترجمه و شرح الدر المکنون والجوهر المصون
نويسنده: شیخ اکبر محمد محی الدین ابنعربی
مترجم: محنا نوری
ناشر: منظومه شمسی
سال انتشار: 1402
تعداد صفحات: 676
زبان: فارسی
نوبت چاپ: 1
شمارگان: 1000
قیمت : ۸۵۰ هزار تومان
پ ن: از کتب مهم علم جفر و حروف
https://book.icfi.ir/book/1022356/%D8%AA%D8%B1%D8%AC%D9%85%D9%87-%D9%88-%D8%B4%D8%B1%D8%AD-%D8%A7%D9%84%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D9%84%D9%85%DA%A9%D9%86%D9%88%D9%86-%D9%88?paginatedParams=author%3D%25D9%2585%25D8%25AD%25D9%2586%25D8%25A7%2B%25D9%2586%25D9%2588%25D8%25B1%25DB%258C%26size%3D12%26page%3D1%26searchType%3Dadvanced-search%26publisher%3D%25D9%2585%25D9%2586%25D8%25B8%25D9%2588%25D9%2585%25D9%2587%2B%25D8%25B4%25D9%2585%25D8%25B3%25DB%258C
@soltannasir
تصحیح کنه المراد فی وفق الاعداد
نويسنده: شرفالدینعلییزدی
مصحح: علیرضا فیضآبادی
ناشر: گنجور
سال انتشار: ۱۳۹۹
تعداد صفحات: 306
زبان: فارسی
نوبت چاپ: ۱
شمارگان: 1000
قیمت : ۷۰۰ هزار تومان
https://book.icfi.ir/book/1003432/%DA%A9%D9%86%D9%87-%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%B1%D8%A7%D8%AF-%D9%81%DB%8C-%D9%88%D9%81%D9%82-%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%B9%D8%AF%D8%A7%D8%AF?paginatedParams=page%3D1%26size%3D12%26search%3D%25DA%25A9%25D9%2586%25D9%2587%2B%25D8%25A7%25D9%2584%25D9%2585%25D8%25B1%25D8%25A7%25D8%25AF%26searchType%3Dquick-search
@soltannasir
سلوک اجتماعی فتیان و عیاران و خروجشان مقابل ظالمان، بر دوستداران تصوف و عرفان پوشیده نیست. اما شاید کمتر کسی در مورد انجمن سری قلندران و مبارزاتشان چه در بُعد اجتماعی (تبلیغ) و چه لشکرکشی و دست به اسلحه بردنشان چیزی بداند: 👇
{مبارزات سازمان یافته و متشکل قلندران
ازاینقرار آن روزها که قلندران برکار بودند از ظاهرشان چنین بر می آمد که مردمی پراکنده و بدور از تشکل و سازماندهی منظم هستند. مردم عامی که از بنیاد کار و بار قلندری و قلندران ناآگاه بودند می پنداشتند که آنها مردمانی بنگی و بی سر و پا و بی اعتبارند.
و آنها را به چیزی نمی گرفتند، اما برخلاف تصور آنها قلندران دارای سازماندهی منظم و متشکل بودند، با رد و بدل کردن پیام های رمزی که داشتند در مواقع ضرورت سپاهی منظم با تعداد قابل توجهی از افراد ورزیده و تعلیم دیده فراهم می کردند و با شیوه عیاری 《پارتیزانی》با ستمگران زمانه خود به مبارزه می پرداختند.}(آیین قلندران دکتر جواد برومند سعید ص ۲۰۵)
پ ن : در این فصل کتاب به طور خاص دکتر برومند سعید تعدادی از قیام های مسلحانه قلندران را نقل می نماید که بدلیل اطاله کلام از نقل آن خودداری می نمایم.
@soltannasir
14_Dar_Mahzare_Emam_Zaman_Samadiamoli_89_13www_rasekhoon_net (2).mp3
6.45M
سخنان استاد صمدی آملی (در محضر امام زمان جلسه ۱۳)
🔸 از دقیقه ۲۲ به بعد استاد صمدی به علم حساب و اوفاق می پردازند و لطایفی را در نسبت بین علم اوفاق و وجود مبارک امام عصر عجل الله و ظهورشان مطرح می نمایند که شنیدنش خالی از لطف نیست.
🔷حضرت بقیه الله هم با ظهور خویش بین همه وفق ایجاد می کنند و الان ماها با هم وفق نداریم در جداول وجودیمان قرار نداریم. ما نه در امور سیاسی نه فرهنگی نه خانه نه مملکت داری نه در بازار نه دوستی و نه.... توافق نداریم. هر جا که وفق نباشد اختلاف هست نتیجش هم معکوس هست. و به جای اینکه در نتیجه به مطلوب برسی به معکوس می رسی. نتیجه به جای معلوم مجهول می شود و بالاتر غلط می شود.
@soltannasir
31.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✡️ تعطیلی #شنبه
👈 اقتصادی یا ایدئولوژیک؟!
👈 بهنفع مردم یا بهنفع اقلیت سرمایهدار؟!
💥 نابودی بازارهای خُرد و شکستن کمر تولید به بهانهٔ ارتباط بیشتر با بازارهای جهانی!
🎙 مناظرهٔ حجتالاسلام سیدعلی موسوی (استاد دانشگاه) و علیرضا مناقبی (رئیس مجمع واردکنندگان)
🎥 دیدن ویدیوی کامل این مناظره:
👉 https://telewebion.com/episode/0xcf1e073
🎬 یهود مدیا :
🇮🇷👉 @jewishmedia
سلطان نصیر
این کتاب تنها به تفسیر ۲۲ کارت اصلی تاروت می پردازد. هرچند نویسنده از منظر روش یونگ به کارت های تارو
@soltannasir
{تاثیر گذاری کاتارهای مسیحی(مانوی مسلک و گنوسی مشرب) بر شکل گیری هسته اولیه قبالا در فرانسه پیش از نوشتن کتاب زوهر }
{...حتی به عقیده گرشوم. شولم. (Gershom scholem) در دو کتاب: «ریشه های قبالا (كابال)» (les origines de la kabbale 1966) و «قبالا(کابال) و آیین نمادی آن» (la kabbale et sa symboliqe 1966)، قبالا در اوخر قرن دوازدهم در ایالت لانگدوک، (لانگدوک در جنوب فرانسه در این برهه زمانی مرکز تجمع کاتارهای گنوسی مانوی مسلک بوده است.) در شهرهایی چون لونل (Lunel) و ناربون و محتملا تولوز بنیان یافته، یعنی در مناطقی که کمابیش تحت تأثیر و نفوذ کاتاریسم و محل سکونت کاتارها بوده (به رغم آنکه کاتارها، یهودیان متشرع قشری را پیروان خدای شر که تعالیمش در کتب عهد عتیق آمده می دانستند.) بنابراین می توان احتمال داد که بعضی متون مذهبی و گنوسی مسیحی متعلق به قرون اول مسیحیت، در محیط مشحون به آزادمنشی و تسامح لانگدوك تا قرن ۱۲ میلادی باقی مانده و مرور و مطالعه می شده است و ربانان یهود و کاملان كاتاری (لقب بزرگان کاتاری) کتب عرفانی خود را برای مطالعه به هم قرض می داده اند و در بعضی مضامین و مطالب نيز اشتراك عقیده و توافق نظر کامل داشته اند } (کتاب جانهای آشنا، جلال ستاری ص 451)
پ ن ۱ : در مطلبی که به آن ارجاع داده شده به ریشه های کاتاری کارت های تاروت اشاره شده است. و با تاکید فراوان می گویم که تقریبا اکثر کارت های تاروت فعلی داستانی در تاریخ مسیحیت البته آن بخشی که به مجامع مخفی مرتبط است دارد.
پ ن ۲ : در داستان های مربوط به مریم مجدلیه اینگونه آمده که وی با دختر خویش و لازاروس به مصر و اتیوپی گریخت و سپس از آنجا به جنوب فرانسه _ یعنی تقریبا در مکانی نزدیک به مکان تشکیل فرقه کاتارها_ رفت.
در بعضی از داستان ها وی در جنوب فرانسه از دنیا رفت و در آنجا پنهانی دفن شد. طبق برخی افسانه ها وی و دخترش و شوالیه لازاروس تا کنون در قید حیات می باشند و نقش پنهانی در پیشبرد اهداف انجمن مخفی دیر صهیون و غرب مسیحی دارند.
@soltannasir
انا لله و انا الیه راجعون
☑️ هر جور که نگاه می نمایم نمی توانم باور کنم که این حادثه طبیعی بوده باشد.
از سید ابراهیم رئیسی با عنوان اصلی ترین جانشین رهبری یاد می شد. پیشتر در فایل جنگ های باطنی که پیش از ریاست جمهوری ایشان نگارش و در کانال بارگذاری شد بدون نام بردن از ایشان به احتمال ترورشان توسط جریان رقیبشان در نظام اشاره کرده بودم.
رژیم صهیونیستی و موساد با همکاری علیف از دیگر متهمان این ترور احتمالی می باشند. و البته شق سومی هم وجود دارد و آن این است که جریانی در داخل با همکاری جریانی در بیرون این حادثه را رقم زده باشند.
بالشخصه امید ندارم که برای این حادثه هیچ مجرمی معرفی شود.
@soltannasir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شادی خاخام های یهودی صهیونیست (احتمالا حسیدی) از شهادت آیت الله رئیسی و همراهانشان
منبع : الجزیره
@soltannasir
متن کامل رسالههای اخوانالصفا / رسائل اخوانالصفا و خلانالوفا (۴جلدی)
بامقدمه طه حسین و تقریظ سیدحسین نصر
ترجمه محمدعلی عسگری
چاپ اول ۱۴۰۳، انتشارات مولی
قطع رقعی، جلد سخت
قیمت دوره ۴جلدی: ۳۹۰۰۰۰۰تومان
خرید اینترنتی:
toosbook.ir/p/اخوان-الصفا
@soltannasir
سلطان نصیر
متن کامل رسالههای اخوانالصفا / رسائل اخوانالصفا و خلانالوفا (۴جلدی) بامقدمه طه حسین و تقریظ سیدح
خداوند رحمت کند حاج اسماعیل والی زاده از اساتید علوم غریبه و خفیه معاصر ساکن طهران، ایشان همیشه می گفتند که فهم و درک درست فلسفه قدیم علی الخصوص رسائل اخوان الصفا کلید فهم علوم ارثماطیقی است.
@soltannasir
سلطان نصیر
خداوند رحمت کند حاج اسماعیل والی زاده از اساتید علوم غریبه و خفیه معاصر ساکن طهران، ایشان همیشه می گ
قیمت ها را هم که خود ملاحظه می نمایید. یک جلد کتاب یک میلیون تومان 😊
[ذكر لا اله الا الله شیخ (حسن بلغاری) و تجربه به سدره بردن روح شیخ ]
و می فرمودند - قدس سره - که از اینجا که ناف من است دهانی پیدا شد و الله الله گفتن آغاز کرد، همچو آواز کودکان و آن ذکر همچنان زیاده می شد تا به جایی که همه ذرات وجود بدین ذکر الله گویا شدند. بعد از آن به زبان آمد و لا اله الا الله گفتن آغاز کرد و در این حال ستانا خفته بودم و آواز ذکر خواندن من همچنان بلند شده بود که غلغله در لشکرگاه افتاده بود، چنانک همه مغولان از آواز من هیبت خوردندی و در آن حال دو مغول بهادر را فرستادند تا مرا فرو گیرند. در آن حال من دستی افشاندم. ایشان هر یکی به طرفی افتادند و از پیش من بگریختند و به نزدیک مغولان دیگر رفتند و گفتند که ما او را می دانیم و بارها آزمودیم این قوت او از جایی دیگر است و سه شبانه روز این ذکر لا اله الا الله میگفتم به آواز بلند که هیچ قطع نکردم و هر بار که لا اله الا الله می گفتم گوینده ای از سوی آسمان می گفت هان! تا نبُری که خواهی رسید؛ و من همچنان می گفتم و آن گوینده در مقابله هر ذکری همچنان می گفت که هان تا نبُری که خواهی رسید. بعد از سه شباروز آوازی شنودم که می خواهی که روح تو را همچنانک موی را از خمیر بیرون آرند، ببریم یا همچنانک فصّادی فصد کند بده تا ببریم. و روح مرا چنان بردند که فصّادی فصد کند و به مقدار آن حلق من درد کرد و روح من از دهان به در آمد و می بردند، اما من دستی نمی دیدم که او را برد و همچنین روح مرا از آسمان ها گذرانیدند و به سدرة المنتهی بردند. روح من از هیئتی که داشت از نور همچون هیئت انسان و از روح من تا دهان من نوری به مانند ریسمانی متصل بود و من در آن حال جسم خود را می دیدم و چون از سدره در گذرانیدند، بیش قالب را ندیدم و آن قالب انسانی که داشت از روح خلع کرد و بعد از آن روح گوهری بود همه بینایی و همه شنوایی و همه گویایی و همه دانایی چنانک از فرض عدم یکی است صفات فرض عدم لازم آید. }(کتاب مقامات شیخ حسن بلغاری صص ۴۸ و ۴۹)
@soltannasir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کلیپ مصاحبه با عالم بزرگ مندائی _اگر اشتباه ننمایم_ سالم چحیلی درباره منجی در نزد مندائیان
1⃣ در نزد مندائیان شیتل (شیث) است که برای نجات جهان بر می گردد. (مخاطبین گرامی در تطبیق وی با حضرت مهدی اشتباه ننمایند) این ماجرا بسیار پیچیده است ان شاالله اگر عمری باقی ماند توضیحات کافی و شافی درباره اش خواهم داد.
2⃣ از فحوای سخن ایشان ممکن است این پنداشت برای فرد ایجاد شود که اَنُش اُثرا معلم حضرت یحیی یک فرد انسانی بوده است. حال آنکه وی یک موجود نورانی (فرشته) است که از عالَم اِمشونی کُشطا (عالَم حقیقت) پای به جهان مادی گذاشت و به حضرت یحیی تعلیم داد و او را حمایت کرد و سپس به همان عالم حقیقت بازگشت.
پ ن : به نظر فقیر بین اِمشونی کُشطا (عالم حقیقت) در نزد منداییان با عالم حقیقت در نزد باطن داران حقیقی و پنهانی یارسان ها نه مسند نشینان مدعی کنونی اش، شباهت ها و پیوندهایی وجود دارد که تو گویی یکی می باشند.
@soltannasir
سلطان نصیر
کلیپ مصاحبه با عالم بزرگ مندائی _اگر اشتباه ننمایم_ سالم چحیلی درباره منجی در نزد مندائیان 1⃣ در ن
@soltannasir
{اِمشونی کُشطا یا عالم حقیقت }
{در منتهاالیه جنوبی عوالم نور، مکانی به نام اِمشونی کُشطا به معنای مکان حقیقت، وجود دارد. این مکان در درون عوالم نور قرار دارد و نقطه واسط عوالم نور با عوالم زیرین است. مکانی نیز در اِمشونی کُشطا وجود دارد به نام اوَاثر یا ابَاثَرا، اوَاثر در عین حال نام یک ملکا یا موجود نورانی است که ملکایی است که به حساب و کتاب ارواح مردگان پرداخته و بد و نیکی ایشان را محاسبه می کند، یعنی فرشته ای که صاحب میزان و ترازو است و ارواح برای سنجش ناچارند که از مسیر او عبور کنند به او اوَاثَرمُزنَیا نیز می گویند: اوَاثَر صاحب میزان.
اوَاثر نیز به نوبه ی خود در انتهای اِمشونی کُشطا قرار دارد و به منزله دروازه عوالم نور است. به نسبت موجودات زمینی اواثَر در جهت شمال قرار دارد و این سمت _یعنی سمت شمال_ قبله ی مندائیان است که برای اجرای مناسکی مثل تعمید، براخه (نیایش روزانه) و ذبح، و نیز در بخش هایی از مناسک دیگری مثل مناسک تاجگذاری یا انتصاب روحانیون، لازم است که مجری مناسک رو به این سوی قرار بگیرد. }(کتاب تعمیدیان غریب، نوشته مهرداد عربستانی ص ۵۰ )
پ ن : بین اوَاثر یعنی ملکا فرشته صاحب میزان که به حساب ارواح رسیدگی می نماید با ایزد مهر و رشن و سروش در متون پهلوی چون اردویراف نامه شباهت وجود دارد. در متون پهلوی آمده که این سه ایزد در سر پل چینود با ترازو به حساب ارواح رسیدگی می نمایند.
@soltannasir
پانترکیسم متظاهر به انقلابیگری شکلی از پانترکیسم است که از نفاق ظاهری به نفاق گفتمانی رسیده است. در پروپاگاندای این سویه از پانترکیسم، مبانی انقلابیگری به گونه ای جعل می شود که مختصات ایرانیت، با نام #ایرانشهری، خلاف اسلام و انقلاب عنوان می شود.
این جریان خطرناک ترین نفاق عصر حاضر است و با ریشه های درخت تنومند ایران، موریانگی می کند و به هر جا می رسد، ملت و ایران را مقابل با امت و اسلام قرار می دهد. البته چون نمی تواند مستقیما هجوِ ایران کند، از نام استعاری #ایرانشهری برای ایران استفاده می کند و آن را می کوبد.
پانترکیسم متظاهر به انقلابیگری، در این مسیر از متقابل کردن تزِ "ملی گرای قلابی سلطنت طلب" و آنتی تزِ "پانترکیسم علنی" استفاده کرده و در میانه جنگ زرگری این دو، نفوذ خود را در سیستم های حاکمیتی، سنتز می کند.
این همان نظریه سناریو نویسی تز، آنتی تز و سنتز در نمایشنامه نویسی ست که توسط طراحان این بازی به خوبی استفاده شده است.
پانترکیسم متظاهر به انقلابیگری وجود دارد و هر کس منکر آن بود، مشکوک است. یک ضرب المثل انگلیسی می گوید هنر شیطان این بود که به انسان باوراند که وجود ندارد و سپس در لحظه موعود بر وجود انسان غالب شد.
#رضا_شیبانی
@zahrdaroo
بسم الله الرحمن الرحیم
ابتدا بگویم که فقیر در انتخابات شرکت نمودم و به سعید جلیلی رای دادم. و این در حالی است که هیچ اعتقادی به انتخابات و دموکراسی ندارم. بنا به نظر بنده انتخابات و دموکراسی نه با روح اسلام سازگاری دارد و نه با خُره ایران عزیز
سعید جلیلی و هیچ کدام از نامزدهای ریاست جمهوری این دوره باب دل بنده نبوده و نیستند. اما با اینحال ایشان را بهتر از بقیه یافتم.
باید یک تسلیت و خسته نباشید به افرادی گفت که مسعود پزشکیان قوم گرا را برای افزایش مشارکت تایید صلاحیت نمودند. که اگر اتفاق خاصی نیفتد احتمال دارد در دور دوم شاهد رای آوردن ایشان باشیم.
این که کشور ایران در آستانه تغییر و تحولات مهم منطقه و جهان یک رئیس جمهور قوم گرا و اصلاح طلب و ذلیل در مقابل غرب داشته باشد فاجعه ای ملی است.
ما در آستانه تشدید درگیری رژیم صهیونیستی با حزب الله و جبهه مقاومت هستیم احتمال حمله مجدد رژیم کثیف علیف به ارمنستان برای باز کردن دالان جعلی زنگزور وجود دارد. رئیس جمهور رئیس شورای عالی امنیت ملی است و وزیر کشور وی وزیر خارجه اش و وزیر اطلاعاتش و رئیس سازمان برنامه بودجه اش و اگر اشتباه ننمایم وزیر دفاعش جزئی از اعضای شورای عالی امنیت ملی هستند. با چنین ترکیبی در بزنگاه های حساس چه خواهد کرد ؟!
اینکه رئیس جمهور در ایران اختیارات کاملی به مانند غرب ندارد درست است اما با همین اختیارات خویش می تواند به شکل کامل در روند تحولات سنگ اندازی کند و افرادی را در دولت و شرکت های وابسته و استان ها بکار گیرد که تا چند دهه ضررش متوجه کشور شود. و در تصمیمات راهبردی کشور نیز سنگ اندازی یا آن را تعدیل نماید نظیر کاهش تعداد پایگاه های آمریکایی هدف از چهار تا به دو عدد در پاسخ به ترور شهید سلیمانی که توسط روحانی صورت گرفت.
علی ای حال رئیس جمهور شدن پزشکیان در دوران گذار فعلی در منطقه و جهان چیزی جز خسارت محض نیست. با توجه به احتمال بالای پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ما به یک رئیس جمهور قوی در برابر ترامپ نیاز داریم که مسعود پزشکیان فاقد این صفت است. در پایان باید بنویسم که در هر شری خیری نهفته است. و خُره ایران در نهایت پیروز است. و در آستانه دوره آخرالزمانی این تو بمیری از آن تو بمیری ها نیست. بگذار دشمنان این سرزمین زوزه بکشند خیالی نیست.
@soltannasir
سلطان نصیر
کلیپ مصاحبه با عالم بزرگ مندائی _اگر اشتباه ننمایم_ سالم چحیلی درباره منجی در نزد مندائیان 1⃣ در ن
بسم الله الرحمن الرحیم
در قسمتی از کلیپ بالا عالم مندائی چحیلی از اتفاقاتی که انُش اُثرا برای اورشلیم رقم می زند. سخن می گوید اما حرف خویش را ادامه نمی دهد و سربسته می گوید و از آن می گذرد. این خود داستانی دارد. ابتدا این مقدمه مهم را بگویم دین صابئین مندایی یک دین گنوسی است و شاید تنها دین گنوسی رسمی باقی مانده در جهان کنونی!
نام واژه مندا در زبان آرامی معنی عرفان می دهد که مترادف نام واژه گنوس در یونانی باستان می باشد. منداییان به اصل توحید و خدای احد واحد ایمان دارند و در عین حال معتقدند خداوند یکتای ازلی که دور از دسترس است آن هنگام که شروع به خلقت می نماید حیات اول و عوالمی را خلق می نماید و این داستان آفرینش ادامه پیدا می نماید. تا به هیبل زیوا در حیات سوم که بعضا همتای جبرئیل در ادیان ابراهیمی نیز گرفته می شود می رسد. هیبل زیوا به عالم ظلمات می تازد و در آنجا با ملکه تاریکی که روها نام دارد. (که نامش به نام روحا مادر زن ابلیس در بعضی روایات اسلامی شباهت دارد ) برخورد می نماید از این تازش و برخورد فرزندی ناخواسته و دوگانه تولید می شود که اپثاهیل یا پتاهیل نام دارد. (نام وی به نام ایزد کهن مصری پتح شباهت دارد. برخی محققین نیز به این شباهت اشاره نموده اند ) سپس اپتاهیل با کمک هیبل زیوا اقدام به سرد نمودن زمین و خلقت می نماید. اپتاهیل در مندائیت تقریبا چیزی شبیه یلدابوث (عقل فعال) در گنوسیسم رسمی غربی است که ماهیت دوگانه دارد یک روی به عالم ماده و روی دیگر به عالم عقول دارد. البته در منداییت روها ملکه عالم ظلمات خالق هفت کوکب می باشد. و اپتاهیل پسر روها موجودی مجزا از این هفت کوکب است. در بعضی شاخه های گنوسیسم غربی یلدابوث با کوکب زحل یکسان انگاری شده است. در مندائیت مادر اپتاهیل روها موجودی شرور منفی و ملکه عالم ظلمات است. حال آنکه در گنوسیسم مادر یلدابوث، سوفیا (حکمت) موجودی مقدس و مثبت است که یلدابوث به وی حسادت می نماید.
گنوسیسم مندایی نسبت به گنوسیسم شمعون مغ و بعضی نحله های دیگر بسیار به ادیان ابراهیمی نزدیک تر است.
اما مشکل آنجا پیش می آید که منداییان، تنها به نبوت آدم صفی الله و شیث هبه الله و نوح نجی الله و سام ع و یحیی علیه السلام اعتقاد دارند و حضرت ابراهیم خلیل و موسی کلیم و عیسی روح الله و به تبعش حتی حضرت رسول اکرم صلوات الله علیه را قبول ندارند. گاه به گونه مستقیم نظیر آنچه در کتاب ادراشی اد یحیی آمده است. کبوتری که در داستان انجیل روح القدس دانسته شده را نماینده روها ملکه عالم ظلمات می دانند و حضرت عیسی روح الله را به تبعش پیامبر روها می دانند. (کتاب تحقیقی در دین صابئین مندائی مسعود فروزنده ص ۱۶۴)
همچنین در کتاب گنزا ربای یمین (راست) اینگونه آمده که اورشلیم که قبله گاه سه دین مهم ابراهیمی است توسط روها و هفت فرزندش (هفت کوکب) که موجودات تاریک و ظلمانی هستند خلق شده است. (گنزا ربا یمین کتاب ۳۸) بنابراین منداییان اورشلیم را نه یک شهر نورانی و الهی که بدلیل گناه یهودیان در کشتن انبیا و پایبند نبودن به عهودشان نظیر بت پرستی گرفتار عذاب الهی شده بلکه آن را از اساس یک شهر ظلمانی می دانند که توسط روها و فرزندانش خلق شده و توسط انُش اثرا خراب می شود. اینکه جناب چحیلی در این کلیپ می گویند انُش اُثرا کارهایی می کند و صحبت خویش را ناتمام می گذارند اشاره به این موضوع است.
@soltannasir
فرارسیدن ایام تاسوعا و عاشورای حسینی بر امام منصور حضرت صاحب الامر عجل الله تعالی فرجه الشریف و همه عاشقان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و یاران باوفایش، تسلیت و تعزیت باد.
اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
@soltannasir
🏴🏴🏴🏴🏴
@soltannasir
{ باز سپید ۱ }
{باز سپید
پرنده ای است اهورایی که مار پردار را کُشد. اورمزد، باز سپید را برای از بین بردن آن مار آفریده است که چون آن مار پردار شود و به زیر پرتو خورشید رود تا سایه بر مردم جاندار افتد، تا میرند، باز سپید به کارزار آن مار رود و بدو آن مار کشته شود. اگر پیروزی باز را باشد، مار کشته شود؛ اگر مار چیره شود، باز را کشد. اگر هر دو همزور شوند، هر دو به یکدیگر پیچیده شوند، مرده بر زمین افتند. در قصه های عامیانه و 👈درویشی 《باز سپید》نقشمند است: باز سپید بر قبه بارگاه نشسته است و کلیدی بر گردن دارد. کسی که فتح طلسم قلعه به نام اوست، باید تیری بر خال رنگین سینه پیکر مرغ بزند و دسته کلید را به دست آورد تا بتواند در را بگشاید. در ادبیات عرفانی ایرانی باز سپید نماد 👈 مرشد کامل و پیر طریقت و مراد است. این داستان ها به هر حال رنگی عرفانی/ درویشی در آمیخته با اساطیر زردشتی دارند. منابع: بندهش ۹۸، ۹۹، ۱۰۳؛ دستنویس م او ۳۲۳ }(کتاب فرهنگ اساطیر ایرانی بر پایه متون پهلوی دکتر خسرو قلیزاده)
پ ن : دکتر خسرو قلیزاده خلاصه ای از آنچه در نسک بندهش درباره باز سپید آمده بود را آوردند و بدین خاطر فقیر از آوردن نوشتار نسک بندهش خودداری می نمایم.
🔶همانگونه که در متن بالا ملاحظه نمودید از باز سپید در ادبیات عرفانی و درویشی و داستان های عامیانه ایرانی که رنگ و بوی درویشی و فتوت دارد یاد شده است. بیشتر این داستان های درویشی توسط دوده عجم که یکی از چهار شاخه کهن طریقه خاکساران جلالی بوده وارد داستان های عامیانه شده است.
یک ضرب المثلی از رازورزان غربی وجود دارد و آن این است که چون رازآگاه فردی شایسته را پیدا ننماید تا راز را بدستش بسپارد. راز را وارد داستان های عامیانه می نماید تا آن را حفظ نماید و اینگونه فردی مستعد و شایسته می تواند پس از گذشت قرون و اعصار متمادی به راز نهفته در داستان پی ببرد. متاسفانه اکثر درویشان طریقه های مغانه که پیشینیانشان رازورزانی توانمند بودند از هر نوع فهم و درک و نگاه رازورزانه خالی و تهی هستند و نوعا منکر این راز و رازورزی در طریقه خویش نیز می باشند. عموم جامعه نیز به این داستان های عامیانه بدیده افسانه های عامیانه که برای سرگرمی نوشته شده نگاه می نمایند. اما برخلاف وضع اسف بار جامعه ما، در آن طرف ماجرا یعنی در غرب اگر دانشگاه ها و دانشگاهیان بر روی تاریخ و منشا این داستان ها تحقیقات آکادمیک می نمایند. رازورزان غربی در مجامع مخفی از دستاورد دانشگاهیان خویش استفاده می نمایند و آنگاه سعی در پی بردن به رموزش می نمایند و سعی می کنند که این داستان های عامیانه را مورد تحقیق و تدقیق باطنی قرار دهند و با کمک فن احضارات و سایر روش ها از چند و چونش مطلع شوند و بدنبال بعضی اشیا و عوالم و اسرار این داستان ها می باشند. در واقعا دانشگاهیان برای مجامع مخفی به مثابه 👈کارگرانی هستند تا عصاره دستاوردهای آکادمیکشان به کمک تحقیقات باطنی رازورزان غربی بیاید.
🔷 تا آنجا که بنده تحقیق نموده ام. باز سپید در معنی اسراری اش _نه استعاری اش_ بیشتر در طریقت هایی رواج دارد که در عین شیعی و علوی بودن یک ریشه مغانی ایرانی قوی نیز دارند. اما در جریان اصلی تصوف اسلامی که در بستر جامعه اهل سنت رشد و نمو کرده است بیشتر معنی استعاری و تمثیلی دارد.
🔵 در کتبی نظیر شاهنامه حقیقت نعمت الله جیحون آبادی که از کتب متاخر و بقول بعضی ها چکیده ای از کلام های کهن یارسان است و کتاب تذکره اعلی که در مجموعه رسائل اهل حق تصحیح ولادیمیر ایوانف، در مورد تولد سلطان اسحاق بنیانگذار مسلک یارسان اینگنونه آمده که سه درویش که یکی مظهر پیر موسی و دیگری مظهر دلیل و رهبر یارسان داود کوسوار و دیگری مظهر بابایادگار بود با مظهر پیربنیامین در قله شاهو دیدار می نمایند و به نزد شیخ عیسی پدر سلطان می آیند و با اصرار خاتون دایراک را برای وی خواستگاری می نمایند و مهریه سنگین وی را نیز پرداخت می نمایند و آنگاه منتظر شهبازی سپید می مانند تا به خانه شیخ عیسی بیاید که در واقع این شهباز سپید خود سلطان اسحاق و یا به عبارتی صحیح تر از نظر ما خورنَه (خُرّه) شاهی است و پس از آمدن شهباز سپید در دامان خاتون دایراک، سلطان اسحاق تولد می یابد.
که آن دُخت باید بود بکر پاک
بدامنش بنشیند آن ذات تاک
بشکل یکی باز اسپید رو
بیاید نشیند بدامان او
چو دامان بهم برنهد دایراک
شود باز بر شکل یک طفل پاک
بدلیل جلوگیری از تطویل کلام از نقل عین متن خودداری می نمایم. اما خوانندگان گرامی می توانند به کتاب حق الحقایق یا شاهنامه حقیقت چاپ طهوری صفحات ۳۱۸ الی ۳۲۹ و کتاب اهل حق کردستان تصحیح ایوانف برگردان فارسی کسری حیدری صفحات ۳۲۴ الی ۳۳۴ مراجعه نمایند.
ادامه...👇
@soltannasir