عمومیت آیه «وَابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَة» مائده، آيه 35
شیخ محمد زاهد کوثری حنفی در تفسیر آیه #وابتغوا_الیه_والوسیلة عمومیت #وسیله را، شامل اشخاص واعمال می داند.
این شمولیت تنها از عموم لغوی به دست نیامده، بلکه از روایتی نقل شده که خلیفه دوم در جریان استسقاء، به جناب عباس عموی پیامبر ص توسل کردند، و گفتند:
«هذا والله الوسیلة إلی الله عزوجل» (۱)
کوثری ادامه دادند: علاوه بر این ابن حجر در فتح الباری از عمر نقل می کند: «واتخذوه یعنی العباس وسیلة إلی الله»(۲)
و این روایت هم می تواند #تفسیر مناسبی از #سلف_صالح بر #الوسیلة در آیه مبارکه باشد (۳)
📚 پی نویس
(۱) ابن عبد البر، الاستيعاب، دار الجيل-بيروت، ج2، ص815.
(۲) ابن حجر عسقلاني، فتح الباري، ج2، ص497.
(۳) محمد زاهد کوثری، محق التقول فی مسألة التوسل، المکتبة الأزهریة-قاهره، ص5 و 11
🚩مشکات
@sonnatenabavii
#متهم_کننده_به_شرک_خودش_به_شرک_نزدیکتر_است
محمّد بن عبد الوهّاب می گوید:
👈همانا هدف آنان وسیله تقرّب به خداوند و شفیع قرار دادن پیامبران و صالحان است، به همین جهت خونشان حلال و قتلشان جایز است.
📚کشف الشبهات، ص 58
وی در جای دیگر میگوید:
مشرکان عصر ما (یعنی مسلمانان غیر وهّابی) به افرادی متوسّل می شوند و صدا می زنند که فاسق ترین مردمند.
مجموع مؤلّفات محمّد بن عبد الوهّاب، ج 6،
🔶تشویش فکری محمد ابن عبدالوهاب را مشاهده می کنید،
🤥میگوید مسلمانان از فاسقین طلب کمک میکنند لذا از مشرکین بدتر هستند، زیرا مشرکین از ملائکه و انبیاء طلب کمک می کردند!!!
☑️قضاوت با شما👌
#تطهیر_مشرکین #تکفیر_مسلمین
🚩مشکات
@sonnatenabavii
#عقاید_مشرکین_و_بت_پرستان_در_دوران_پیامبران_الهی_شماره_1
👈یکی از مسائلی که بایستی مورد توجه قرار بگیرد عقائد مشرکین جاهلی است. زیرا وهابیان اعمال مسلمین را با مشرکین مقایسه و حتی مسلمانان را بدتر از مشرکین می دانند.
📚 ( الجامع الفرید فی شرح کتاب التوحید، ج1، ص550 ).
بهترین منبع برای بررسی عقائد مشرکین قرآن کریم می باشد ، تا به خوبی روشن شود که مشرکین با مسلمانان امروز چه تفاوتی دارند. در این نوشتار کوتاه برخی از عقائد مشرکین با توجه به آیات قرآن بازگو می شود.
1️⃣ انکار قیامت و روز رستاخیز
👈یکی از عقائدی که مشرکین نسبت به آن پایفشاری داشتند، انکار معاد و روز رستاخیز بود آنها بازگشت به سوی خداوند را انکار می کردند، قرآن کریم در برخی آیات به مطلب اشاره کرده است.
در سوره یاسین آیه 49 کفار به عنوان استهزا می گفتند
👈ويَقُولُونَ مَتَىٰ هَٰذَا الْوَعْدُ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ (یس 49)
آنها میگویند: «اگر راست میگویید، این وعده (قیامت) کی خواهد بود؟
و خداوند به سوال آنها توجهی نمی کند و آنها را به سخره گرفته و می گوید:
👈ما يَنْظُرُونَ إِلَّا صَيْحَةً وَاحِدَةً تَأْخُذُهُمْ وَهُمْ يَخِصِّمُونَ (یس48)
(امّا) جز این انتظار نمیکشند که یک صیحه عظیم (آسمانی) آنها را فراگیرد، در حالی که مشغول جدال (در امور دنیا) هستند
و در آیه دیگر کفار با تعجب در مورد قیامت می گویند: قَالُوا يَا وَيْلَنَا مَنْ بَعَثَنَا مِنْ مَرْقَدِنَا (یس 52) وای بر ما چه کسی ما را از خوابگاهمان برانگیخت؟
✍️این آیات بیان گر این است که مشرکین معاد را قبول نداشتند. اما مسلمانان معاد را قبول داشته و اعتقاد به رستاخیز و قیامت از اصول مسلّم اعتقادی هر مسلمان و هر موحد است.
https://eitaa.com/sonnatenabavii
خواننده گرامی سلام 🌸
💢مقدمه : در جلسه قبل بیان کردیم که مشرکین زمان پیامبران الهی دارای شرک ربوبی بودند وبه همین خاطر غیر خدا را عبادت می کردند و عبادت چیزی یا کسی، زمانی محقق می شود که شخص معتقد به ربوبیت آن چیز باشد. در این جلسه به رابطه بین توحید ربوبی و عبادت پرداخته می شود.
❇️جلسه دوم : رابطه بین توحید ربوبی و عبادت
✅معنای رب و إله در لغت
👈اله در لغت به معنای معبود و رب به معنای مالک، صاحب، مصلح، خالق، مدبر، مربی و منعم است. ناگفته نماند که بین اله و رب تلازم وجود دارد یعنی الهی که معبود واقع می شود باید شوونات رب هم در او وجود داشته باشد و الا به آن معبود، اله گفته نمی شود
🔻چنانچه برخی از لغویین مانند ازهری به این مطلب تصریح کرده اند. ( لا یکون إلها حتی یکون معبودا و حتی یکون لعابده خالقا و رازقا و مدبرا فمن لم یکن کذالک فلیس بإله )
https://eitaa.com/sonnatenabavii
✅معنای اله و رب در شریعت
👈در آیات و روایات گاهی کلمه رب علاوه بر معنای لغوی در بردارنده معنای معبود نیز هست و همینطور گاهی کلمه اله اضافه بر معنای معبود، بر معنای رب هم دلالت دارد.
👈محمد بن عبد الوهاب می گوید: در مورد دو کلمه رب و اله می گوید: این دو کلمه وقتی با هم استعمال شوند معنای آنها متفاوت است و وقتی به صورت تنهایی استعمال شوند بر هر دو معنا دلالت دارد مانند دو کلمه مسکین و فقیر که اینگونه می باشد.
🔹مثلا خداوند می فرماید: إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاءِ وَالْمَسَاكِينِ (توبه 60) صدقات، فقط ویژه نیازمندان و تهیدستان [زمین گیر] و...است. در این آیه دو کلمه فقیر و مسکین با آمده اند و معنای متفاوتی دارند فقیر یعنی نیازمند و مسکین یعنی تهی دست زمین گیر.
🔸اما در این حدیث نبوی " افترض علیهم صدقة توخذ من أغنیائهم فترد إلی فقرائهم " پیامبر می فرماید: صدقة دادن بر مسلمانان واجب شده تا آن را از اغنیا بگیرم و به فقراء بدهم در این حدیث فقط لفظ فقیر آمده و مسکین در آن نیست منتهی در اینجا فقیر علاوه بر معنای خودش شامل معنای مسکین هم می شود و لذا صدقة دادن به مسکین مشکلی ندارد.
https://eitaa.com/sonnatenabavii