eitaa logo
مشکات🏴
727 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
384 ویدیو
94 فایل
💢ردّ شبهات، کفریّات و خرافات وهابیان 🔔در اینجا خواهید دانست که وهابیان با اهل سنت هیچ نسبتی ندارند. بلکه خود گرفتار شرک و کفر هستند. 💢گروه:https://eitaa.com/joinchat/233635852C92da00590d تبادل @meshkat113
مشاهده در ایتا
دانلود
وهابیت ابن عثیمین ربوبی https://eitaa.com/sonnatenabavii
🔰سوال؛ 🔻روح انسان پس از مرگ چه قدرت و اختیاراتی دارد؟ ❇️پاسخ: 🔹یکی از مهمترین اشکالاتی که باعث شده برخی به انکار توسل، استغاثه، استشفاع و... بپردازند، آگاهی نداشتن آنان به قدرت روح انسان است. 🔸آنان گمان می کنند روح انسان پس از مرگ هیچ قدرت و اختیاری از خود ندارد، بنابراین توسل و استمداد از آنان بی فایده است زیرا نمی توانند هیچ فعلی را انجام دهند. ☸️ این در حالی است که حتی بزرگان مدعی پیروی از سلفی گری نیز بر قدرت روح انسان تاکید کرده اند. 👈 از جمله می توان به ابن قیم جوزیه (م 751ق) شاگرد ابن تیمیه اشاره کرد. ⭕️وی کتاب مستقلی را با موضوع و عنوان «کتاب الروح» نوشته و در آن به بسیاری از زوایای پنهان روح آدمی پرداخته است. 🔹 وی در بخشی از این کتاب می نویسد: ➖از مواردی که سزاوار است دانسته شود اینکه قدرت روح انسان ها به حسب صاحب روح، با هم مختلف است. برخی از روح ها امور بزرگی را انجام می دهند که برخی دیگر قادر بر انجام آن نیستند. ➖مثلا روحی که از علاقه به بدن آزاد شده دارای قدرت و تصرف و نفوذی و سرعت صعودی است که برای روحی که محبوس در علائق بدن است، این قدرت وجود ندارد. ➖به تواتر از گروه های مختلف مردم رؤیاهایی درباره قدرت روح پس از مرگ به ثبت رسیده که هنگام اتصال به بدن این قدرت را نداشته اند. 📚ابن قیم الجوزیه، الروح، ص 311-312 🗂سند🗂 💠نتیجه اینکه روح انسان پس از مرگ دارای قدرت منحصر به فردی است که حتی در زمان اتصال به بدن، این قدرت را نداشته است. لذا انسانهای پارسا که آلوده زخارف دنیوی نشده اند، روح آنها نیز قدرتی بسیار شگفت خواهد داشت. 🚩مشکات @sonnatenabavii
شواهد الحق فی الاستغاثه بسید الخلق.pdf
848.1K
۴ 📜شواهد الحق في الاستغاثة بسيد الخلق 🔶🔹علامه شیخ یوسف النبهانی الشافعی، قاضی، ادیب، شافعی مذهب و از محبین رسول خدا (صلی الله علیه وآله) و صاحب آثار فراوان مخصوصا در مدح پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) است. از او آثار بسیار در علوم دین و تصوف و ادب و تاریخ و غیره به جای مانده است. ✅پس از آنکه شیخ یوسف نبهانی، کتاب «شواهد الحق فی الاستغاثه بسید الخلق» در ردّ ابن تیمیه نوشت، بسیاری از علمای مذاهب اربعه بر کتاب او تقریظ زدند و وی را با عناوین و تعابیری والا ستودند. 👌علامه شيخ على محمد الببلاوي از علمای بزرگ مالکی مذهب الأزهر، در وصف نبهانی و کتابش می نویسد: «کتابی بهتر از کتاب استادِ فاضل و علامه یوسف نبهانی در موضوع استغاثه ندیدم». 🖋مولف در این کتاب افکار ابن تیمیه و پیروان او را در باب استغاثه و زیارت به نقد می کشد و به همین سبب مورد استقبال بزرگان مذاهب اسلامی قرار گرفت. 👈ایشان اموری از قبیل مشروعیت سفر برای زیارت حضرت رسول (صلي الله عليه وآله) و سایر انبیاء و سفر زیارتی را مورد بررسی قرار داده و آن از اعظم استغاثات برای برآورده شدن حاجات می داند. همچنین حکایاتی از علماء و صالحین که به سید المرسلین استغاثه کردند و دعاهایی که اکابر اولیاء هنگام استغاثه به پیامبر خدا داشتند از جمله مطالب این کتاب می باشد. 🚩مشکات @sonnatenabavii
✅تبرك و توسل از جمله مسائلی هستند كه وهابيت با مسلمانان مخالفت كردند و آنها را متهم به شرک مي كنند و خودشان را پیرو سلف می دانند در حالی که رئیس مذهب شافعی که از بزرگان سلف است به قبر ابوحنیفه توسل و تبرک داشته است. 📚 ابن عابدین حنفی از بزرگان علمای احناف مي نويسد: 📜ومما روي من تأدبه معه أنه قال: إني لأتبرك بأبي حنيفة وأجيء إلى قبره، فإذا عرضت لي حاجة صليت ركعتين وسألت الله تعالى عند قبره فتقضى سريعا. وذكر بعض من كتب على المناهج أن الشافعي صلى الصبح عند قبره فلم يقنت، فقيل له لم؟ قال: تأدبا مع صاحب هذا القبر. وزاد غيره أنه لم يجهر بالبسملة. 👈از ادب شافعی به ابوحنیفه روایت شده است که شافعی می گفت: ☑️من به ابوحنیفه تبرک می جويم و به سوی قبرش می روم. هنگامی که حاجتی برایم پیش می آید دو رکعت نماز می خوانم و از خدا حاجتم را نزد قبر او می خواهم و به سرعت حاجتم برآورده می شود. و بعضی ذکر کردند شافعی نزد قبر ابوحنیفه نماز صبح را می خوانده است و قنوت به جای نمی آورده است.(زیرا در فقه حنفی قنوت سنت مستحب نیست) 📚ابن عابدين،رد المحتار على الدر المختار، دار عالم الكتب، رياض، چاپ خاص، 1423 هـ. ق. ج 1 ص 149 📚خطیب بغدادی، تاريخ بغداد، تحقیق: بشار عواد معروف، دار الغرب الإسلامي، چاپ اوّل، 1422ق، ج1، ص445. 🚩مشکات @sonnatenabavii
وهابیت ابن عثیمین ربوبی مشرکین https://eitaa.com/sonnatenabavii
هدایت شده از اطلاع رسانی آموزش های آزاد، همایش ها، کوتاه مدت، موسسه دارالاعلام نمایندگی جنوب
🔷🔹 موسسه دارا الاعلام برگزار میکند ❇️وبینار تخصصی با موضوع 🔸🔹 توحید و شرک در اسلام ارائه دهنده: حجت الاسلام والمسلمین استاد حیاتی مقدم 🗓 دوشنبه 4️⃣بهمن ماه ⏰ساعت 15:00 لینک ورود به وبینار https://c88.ir/ZrG جهت اطلاع از برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت موسسه دارالاعلام در کانال زیر عضو شوید. https://eitaa.com/darolelam_fars
و و به پیامبر اکرم ص از دیدگاه علامه شيخ يوسف نبهانی شافعی ✅هر کس توسل به پیامر و طلب شفاعت به واسطه ایشان بعد از رحلتشان را انکار کند از یهود بدتر است. ✅استغاثه به پیامبر اکرم (صل الله علیه و آله) نه تنها جایز است، بلکه بهترین وسیله برای تقرب به درگاه خدای سبحان است. 📚یوسف النبهانی، شواهد الحق فی الاستغاثة بسيد الخلق، ص403 – 91 🚩مشکات @sonnatenabavii
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👇عالم اهل سنت، شریف حاتم العونی ✅توجه به ظاهر اعمال و بی توجهی به عقیده، انگیزه و باطن عمل افراد از جمله انحرافات وهابیان نجدی است. 🔶روایت «انما الاعمال بالنیات» را می خوانند اما در هنگام قضاوت اعمال افراد هیچ توجهی به نیت و عقیده آنها ندارند. و 🚩مشکات @sonnatenabavii
بسم الله الرحمن الرحیم 💢یکی از مسائل اختلافی که بین وهابیان و سایر مسلمانان وجود دارد این است که آیا انبیا و اولیا الهی پس از مرگ می توانند کاری را انجام دهند؟ یا اینکه بعد از مرگ قادر به انجام هیچ عملی نیستند؟ 🤔 ✍️در این نوشتار کوتاه به دیدگاه برخی از علما دیوبند در این مسئله پرداخته میشود. 👈سهارنپوری از علما دیوبند در کتاب المهند علی المفند می نویسد: از نطر ما و مشایخ دیوبند حضرت رسول و تمامی پیامبران و شهدا مانند سایر مردم نیستند که فقط حیات برزخی داشته باشند بلکه آنها در قبر خود از حیات دنیوی بدون تکلیف برخوردارند و و شاهد بر این مطلب حدیثی از پیامبر است که ایشان فرمودند در معراج دیدم که حضرت موسی در قبرش نماز می خواند 📚(سهارنپوری، خلیل احمد، المهند علی المفند، ص148) 👈انورشاه کشمیری از دیگر علما دیوبند قائل است، تمامی پیامبران و سایر پیروان آنها در قبر اعمال دنیوی مانند نماز، حج، اذان و... را انجام می دهند. 📚(کشمیری،انورشاه، فیض الباری، ج1، ص450) 👈وی در مورد تفاوت حیات برزخی کفار با پیامبران و اولیا الهی می نویسد: کفار حقیقتا مرده اند زیرا از هر کار خیر در دنیا بریده شده اند اما پیامبران و اولیا الهی زنده اند و کارهای خیر آنها در این دنیا با مرگشان تعطیل نشده است، آنها همچنان این کار ها را انجام می دهند و زندگی واقعی این است که انسان بتواند کار های نیک و دستورات الهی را ادامه دهد. 📚(کشمیری،انورشاه، فیض الباری، ص162و163) ✅نتیجه : پیامبران و اولیا الهی پس از مرگ قدرت بر انجام عمل دارند. https://eitaa.com/sonnatenabavii
✍️نوشتار پیش رو برگرفته از کتاب «رویة الوهابیة للتوحید و أقسامه» تالیف "عثمان مصطفی النابلسی" می باشد. این کتاب در چهار باب به بررسی و نقد، توحید از دیدگاه وهابیت پرداخته است. ❇️جلسه اول : حقیقت ایمان به ربوبیت خداوند ( پرودگار فقط الله است ) 👈انسان باید در ربوبیت الله متعال موحد باشد، رب یعنی پروردگار و کسی که پروردگار عالم را فقط، الله متعال می داند، در ربوبیت او موحد است، و باید نسبت به چند نکته آگاهی کامل داشته باشد. 🔹اول : اینکه الله متعال وجود دارد و وجودش مستقل می باشد یعنی او به هیچ چیز و هیچ کس وابستگی ندارد 🔸دوم : اینکه الله متعال دارای کمال مطلق است و دارای عیب و نقصی نمی باشد 🔹سوم : اینکه با قلب هم بپذیرد که الله متعال فقط ، رب و پروردگار عالم است. ✔️بنابراین کسی که وجود الله متعال را انکار کند یا معتقد باشد غیر از الله متعال خدای دیگری نیز وجود دارد، 👈یا معتقد باشد غیر از الله متعال هم می تواند رازق، خالق، مدبر و... باشد 👈کافر است و در ربوبیت الله متعال موحد نیست 👈و همچنین کسی که خدا را دارای نقص بداند مثلا او را جسم بپندارد و او را نیازمند به دست و پا بداند 👈یا اینکه به زبان اقرار کند که الله متعال وجود دارد اما با قلب آن را نپذیرد (مانند مشرکین صدر اسلام) و در دلش کسی دیگری 👈یا چیز دیگری را خالق، رازق، مدبر عالم بداند👈 یا شوونات و صفات رب بودن و پروردگاری را، برای غیر از الله قائل باشد، کافر می باشد. https://eitaa.com/sonnatenabavii
✔️هم چنین مشرکین در زمان پیامبران الهی نیز در ربوبیت موحد نبودند زیرا آنها شوونات رب را برای اصنامشان قائل بودند و بت هایشان را عبادت می کردند و معتقد بودند آنها رازق و مدبر عالم و... هستند. و نفع رساندن یا ضرر رساندن به چیزی یا کسی دست آنهاست و ربوبیت را فقط مختص الله متعال نمی دانستند. لذا بسیاری از آیات قرآن دلالت دارد که آنها در ربوبیت مشرک بودند و چون در ربوبیت مشرک بودند غیر خدا را عبادت می کردند. برای نمونه برخی از آیات را ذکر می کنیم 🔷فلَمَّا رَأَى الشَّمْسَ بَازِغَةً قَالَ هَٰذَا رَبِّي هَٰذَا أَكْبَرُ ۖ فَلَمَّا أَفَلَتْ قَالَ يَا قَوْمِ إِنِّي بَرِيءٌ مِمَّا تُشْرِكُونَ (انعام 78) و هنگامی که (ابراهیم) خورشید را دید که (سینه افق را) می‌شکافت، گفت: این خدای من است؟ این (که از همه) بزرگتر است، امّا هنگامی که غروب کرد، گفت: ای قوم من از شریکهایی که شما (برای خدا) می‌سازید، بیزارم 👈در این آیه به خوبی روشن است که پیامبر الهی برای اینکه مردم را موحد در ربوبیت کند ابتدا با آنها هم عقیده می شود و مانند مردم خورشید را رب خود قرار می دهد اما آنگاه که خورشید غروب می کند از خورشید بی زاری می جوید تا مردم نیز دست از ربوبیت خوشید بردارند و در آیه دیگر می فرماید : 🔷إنَّمَا تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَوْثَانًا وَتَخْلُقُونَ إِفْكًا ۚ إِنَّ الَّذِينَ تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ لَا يَمْلِكُونَ لَكُمْ رِزْقًا فَابْتَغُوا عِنْدَ اللَّهِ الرِّزْقَ وَاعْبُدُوهُ وَاشْكُرُوا لَهُ ۖ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (عنکبوت آیه 17) شما غیر از خدا فقط بتهایی (از سنگ و چوب) را می‌پرستید و دروغی به هم می‌بافید؛ آنهایی را که غیر از خدا پرستش می‌کنید، مالک هیچ رزقی برای شما نیستند؛ روزی را تنها نزد خدا بطلبید و او را پرستش کنید و شکر او را بجا آورید که بسوی او بازگشت داده می‌شوید 👈در این آیه نیز صراحت دارد در اینکه مشرکین بت ها را به جای خداوند عبادت می کردند و معتقد بودند بت ها روزی دهنده هستند و شوونات و صفات رب را برای بت ها قائل بودند لذا آیه می فرماید این بت هایی که عبادت می کنید رازق شما نیستند، رزق را نزد الله متعال بطلبید و الله متعال را عبادت کنید. https://eitaa.com/sonnatenabavii
✔️لذا با توجه به آیات قرآن، مشرکین در ، مشرک بودند و به همین خاطر غیر الله متعال را عبادت می کردند و اساسا مشرکین زمانی چیزی را عبادت می کردند که آن را رب بدانند زیرا ممکن نیست که مشرکین قائل به چیزی نباشند و آن را کنند. عبادت مستلزم ربوبیت است، کسی که غیر خدا را عبادت می کند یقینا در ربوبیت نیز مشرک است. همینطور اگر کسی بخواهد الله متعال را عبادت کند ابتدا باید فقط او را رب بداند و بعد او را عبادت کند 👈آیات قرآن نیز به وضوح را مستلزم ربوبیت می داند 🔹وإِنَّ اللَّهَ رَبِّي وَرَبُّكُمْ فَاعْبُدُوهُ هَٰذَا صِرَاطٌ مُسْتَقِيمٌ (مریم 36) و خداوند، پروردگار من و شماست او را پرستش کنید؛ این است راه راست 🔸ربُّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا فَاعْبُدْهُ وَاصْطَبِرْ لِعِبَادَتِهِ هَلْ تَعْلَمُ لَهُ سَمِيًّا (مریم 65) همان پروردگار آسمانها و زمین، و آنچه میان آن دو قرار دارد او را پرستش کن؛ و در راه عبادتش شکیبا باش آیا مثل و مانندی برای او می‌یابی؟ ☑️بنابراین طبق این دو آیه قرآن خداوند زمانی محقق می شود که ابتدا او را رب بدانیم و معتقد به ربوبیت او باشیم. ✅نتیجه نوشتار: 1 . مشرکین زمان پیامبران الهی دارای بودند و به همین خاطرغیر خدا را عبادت می کردند. 2 . عبادت چیزی یا کسی، زمانی محقق می شود که اعتقاد به ربوبیت آن باشد. اگر اعتقاد به ربوبیت چیزی نباشد آن چیز پرستیده نمی شود و اعتقاد به ربوبیت شرط اساسی برای تحقق عبادت است. پایان 🌷 https://eitaa.com/sonnatenabavii
عمومیت آیه «وَابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَة» مائده، آيه 35 شیخ محمد زاهد کوثری حنفی در تفسیر آیه عمومیت را، شامل اشخاص واعمال می داند. این شمولیت تنها از عموم لغوی به دست نیامده، بلکه از روایتی نقل شده که خلیفه دوم در جریان استسقاء، به جناب عباس عموی پیامبر ص توسل کردند، و گفتند: «هذا والله الوسیلة إلی الله عزوجل» (۱) کوثری ادامه دادند: علاوه بر این ابن حجر در فتح الباری از عمر نقل می کند: «واتخذوه یعنی العباس وسیلة إلی الله»(۲) و این روایت هم می تواند مناسبی از بر در آیه مبارکه باشد (۳) 📚 پی‎ نویس (۱) ابن عبد البر، الاستيعاب، دار الجيل-بيروت، ج2، ص815. (۲) ابن حجر عسقلاني، فتح الباري، ج2، ص497. (۳) محمد زاهد کوثری، محق التقول فی مسألة التوسل، المکتبة الأزهریة-قاهره، ص5 و 11 🚩مشکات @sonnatenabavii
محمّد بن عبد الوهّاب می گوید: 👈همانا هدف آنان وسیله تقرّب به خداوند و شفیع قرار دادن پیامبران و صالحان است، به همین جهت خونشان حلال و قتلشان جایز است. 📚کشف الشبهات، ص 58 وی در جای دیگر میگوید: مشرکان عصر ما (یعنی مسلمانان غیر وهّابی) به افرادی متوسّل می شوند و صدا می زنند که فاسق ترین مردمند. مجموع مؤلّفات محمّد بن عبد الوهّاب، ج 6، 🔶تشویش فکری محمد ابن عبدالوهاب را مشاهده می کنید، 🤥میگوید مسلمانان از فاسقین طلب کمک میکنند لذا از مشرکین بدتر هستند، زیرا مشرکین از ملائکه و انبیاء طلب کمک می کردند!!! ☑️قضاوت با شما👌 🚩مشکات @sonnatenabavii
انقلاب_اسلامی_درنگاه_اهل_سنت
👈یکی از مسائلی که بایستی مورد توجه قرار بگیرد عقائد مشرکین جاهلی است. زیرا وهابیان اعمال مسلمین را با مشرکین مقایسه و حتی مسلمانان را بدتر از مشرکین می دانند. 📚 ( الجامع الفرید فی شرح کتاب التوحید، ج1، ص550 ). بهترین منبع برای بررسی عقائد مشرکین قرآن کریم می باشد ، تا به خوبی روشن شود که مشرکین با مسلمانان امروز چه تفاوتی دارند. در این نوشتار کوتاه برخی از عقائد مشرکین با توجه به آیات قرآن بازگو می شود. 1️⃣ انکار قیامت و روز رستاخیز 👈یکی از عقائدی که مشرکین نسبت به آن پایفشاری داشتند، انکار معاد و روز رستاخیز بود آنها بازگشت به سوی خداوند را انکار می کردند، قرآن کریم در برخی آیات به مطلب اشاره کرده است. در سوره یاسین آیه 49 کفار به عنوان استهزا می گفتند 👈ويَقُولُونَ مَتَىٰ هَٰذَا الْوَعْدُ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ (یس 49) آنها می‌گویند: «اگر راست می‌گویید، این وعده (قیامت) کی خواهد بود؟ و خداوند به سوال آنها توجهی نمی کند و آنها را به سخره گرفته و می گوید: 👈ما يَنْظُرُونَ إِلَّا صَيْحَةً وَاحِدَةً تَأْخُذُهُمْ وَهُمْ يَخِصِّمُونَ (یس48) (امّا) جز این انتظار نمی‌کشند که یک صیحه عظیم (آسمانی) آنها را فراگیرد، در حالی که مشغول جدال (در امور دنیا) هستند و در آیه دیگر کفار با تعجب در مورد قیامت می گویند: قَالُوا يَا وَيْلَنَا مَنْ بَعَثَنَا مِنْ مَرْقَدِنَا (یس 52) وای بر ما چه کسی ما را از خوابگاهمان برانگیخت؟ ✍️این آیات بیان گر این است که مشرکین معاد را قبول نداشتند. اما مسلمانان معاد را قبول داشته و اعتقاد به رستاخیز و قیامت از اصول مسلّم اعتقادی هر مسلمان و هر موحد است. https://eitaa.com/sonnatenabavii
خواننده گرامی سلام 🌸 💢مقدمه : در جلسه قبل بیان کردیم که مشرکین زمان پیامبران الهی دارای شرک ربوبی بودند وبه همین خاطر غیر خدا را عبادت می کردند و عبادت چیزی یا کسی، زمانی محقق می شود که شخص معتقد به ربوبیت آن چیز باشد. در این جلسه به رابطه بین توحید ربوبی و عبادت پرداخته می شود. ❇️جلسه دوم : رابطه بین توحید ربوبی و عبادت ✅معنای رب و إله در لغت 👈اله در لغت به معنای معبود و رب به معنای مالک، صاحب، مصلح، خالق، مدبر، مربی و منعم است. ناگفته نماند که بین اله و رب تلازم وجود دارد یعنی الهی که معبود واقع می شود باید شوونات رب هم در او وجود داشته باشد و الا به آن معبود، اله گفته نمی شود 🔻چنانچه برخی از لغویین مانند ازهری به این مطلب تصریح کرده اند. ( لا یکون إلها حتی یکون معبودا و حتی یکون لعابده خالقا و رازقا و مدبرا فمن لم یکن کذالک فلیس بإله ) https://eitaa.com/sonnatenabavii
✅معنای اله و رب در شریعت 👈در آیات و روایات گاهی کلمه رب علاوه بر معنای لغوی در بردارنده معنای معبود نیز هست و همینطور گاهی کلمه اله اضافه بر معنای معبود، بر معنای رب هم دلالت دارد. 👈محمد بن عبد الوهاب می گوید: در مورد دو کلمه رب و اله می گوید: این دو کلمه وقتی با هم استعمال شوند معنای آنها متفاوت است و وقتی به صورت تنهایی استعمال شوند بر هر دو معنا دلالت دارد مانند دو کلمه مسکین و فقیر که اینگونه می باشد. 🔹مثلا خداوند می فرماید: إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاءِ وَالْمَسَاكِينِ (توبه 60) صدقات، فقط ویژه نیازمندان و تهیدستان [زمین گیر] و...است. در این آیه دو کلمه فقیر و مسکین با آمده اند و معنای متفاوتی دارند فقیر یعنی نیازمند و مسکین یعنی تهی دست زمین گیر. 🔸اما در این حدیث نبوی " افترض علیهم صدقة توخذ من أغنیائهم فترد إلی فقرائهم " پیامبر می فرماید: صدقة دادن بر مسلمانان واجب شده تا آن را از اغنیا بگیرم و به فقراء بدهم در این حدیث فقط لفظ فقیر آمده و مسکین در آن نیست منتهی در اینجا فقیر علاوه بر معنای خودش شامل معنای مسکین هم می شود و لذا صدقة دادن به مسکین مشکلی ندارد. https://eitaa.com/sonnatenabavii
🔵اشکال به محمد بن عبد الوهاب 🔻محمد بن عبد الوهاب این قاعده بالا را قبول دارد اما در مقام عمل وقتی به دو کلمه اله و رب می رسد این قاعده را جاری نمی کند و عقائد خودش را بر آیات بار می کند. 🔻مثلا در مورد دو آیه 1 . قُلْ أَغَيْرَ اللَّهِ أَبْغِي رَبًّا بگو: آیا جز خدا پروردگاری بجویم (انعام 164) 2 . الَّذِينَ أُخْرِجُوا مِنْ دِيَارِهِمْ بِغَيْرِ حَقٍّ إِلَّا أَنْ يَقُولُوا رَبُّنَا اللَّهُ همانان که به ناحق از خانه هایشان اخراج شدند جز اینکه می گفتند: پروردگار ما خداست (حج 40)، می گوید: رب در این دو آیه به معنای اله است زیرا مشرکین در ربوبیت موحد بودند حال آنکه ظاهر این دو آیه دلالت بر این دارد که مشرکین در ربوبیت نیز موحد نبودند 🔸و طبق قاعده ای که ذکر شد رب چون به تنهایی آمده در این آیه علاوه بر معنای خودش معنای اله هم در بردارد ولی محمد بن عبد الوهاب معنای رب را به کلی کنار زده و رب را به معنای اله گرفته و این خلاف ظاهر آیه قرآن است که هیچ دلیلی از قرآن و سنت و اقوال سلف بر آن وجود ندارد و وهابیت به همین راحتی معنای آیاتی که واضح و روشن است را تغییر می دهد تا با عقائد پلیدشان سازگار باشد. 🔹و از آن طرف آیاتی مانند ما من إله الا الله ( آل عمران 62) إلهکم إله واحد (نحل 22) که کلمه اله در آن استعمال شده است را مشتمل بر معنای رب نمی دانند و به شدت مخالف این هستند که کلمه إله در آیات قرآن مشتمل بر معنای رب باشد. و اینگونه آیات قرآن را تفسیر به رای می کنند و آیات قرآن را با توهمات خود مطابقت می دهند 🔷نتیجه نوشتار : 1 . وهابیان معنای آیات صریح و واضح قرآن را تغییر می دهند تا آیات با عقائد آنها سازگار شود پایان جلسه ذوم 🌺 برگرفته از کتاب الرویة الوهابیة تالیف عثمان مصطفی نابلسی https://eitaa.com/sonnatenabavii